Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 17.
Zaterdag 25^Juli 1896.
Tiende Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnementsprijs par drie mtudin:
Franco per post
Afzonderlijke nummers
f 0,40.
f 0,05.
BureauKrommestraat, F 227.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Het Satanisch karakter der
Vrijmetselarij.
V.
Na in de vorige artikelen vooral die
zijden der vrijmetselarij te hebben ont
plooid, welke, meer in het oog springend,
het satanisch merkleeken dragen, wil
len wij thans ten slotte den sluier op
lichten, waaronder hare afschuwelijke
geheimen, doel en streven verborgen zijn
vluchtige blik is voldoende om onder
den geheimzinnigen sluier een onbegrens-
den afgrond van boosheid te ontdekken,
een poel der schandelijkste dwaling, zede
loosheid en wanorde. Uit het doel vooral
leert men de loge kennen als de synagoog
des duivels.
Wat is het doel der vrijmetselarij?
Het doel, wat ze beoogt, is niets anders
dan de absolute omverwerping der be
staande orde. Orde veronderstelt gezag,
en daar alle gezag van God komt, er
kent de christen de verplichting zich
daaraan te onderwerpenuit deze on
derlinge betrekking van recht in de over
heden om te bevelen en van plicht in
de onderdanen om te gehoorzamen ont
staat de maatschappelijke orde. Wil men
derhalve de orde omverwerpen, dan
moet men de slagen richten tegen het
gezagis dit laatste vernietigd, de
hoogste wanorde heerscht, een chaos
van verwarring treedt in 't leven.
Vandaar de strijd der loge tegen het
lezag op elk gebied, vooral tegen het
koningschap en het Katholicisme, waar
in het gezag, tot heil der maatschappij,
zijn hoogste uitdrukking vindt. Haar
leuze isstrjjd op leven en dood tegen
het koningschapstrijd op leven en
dood tegen het Katholicisme, en deze
tweevoudige strijd, gevoerd met alle
mogelijke middelen dit is, volgens baar
eigen verklaring, de beteekenis van den
driehoek, het Lakende symbool, het
kenmerkend emblèrae der vrijmetselarij.
De tweevoudige strjjd wordt aangeduid
door de twee opgaande lijnen, terwijl
de onderste het goddeloos beginsel sym-
Prij» dar Advertentiini
Van 1 tot 6 regelsf 0,30
Voor iederen regel meer- 0.05
CorrespoodenliCn en Advertonlien moeien uitorlgk Vrijdagavond
R h«' h,iro»u bezorgd
bolizeert.het doel heiligt de middelen.'
Vooreerst strijd tegenhetKo-
ningschap. De krachtigsteregeerings-
vorm is de monarchie; het monarchaal
koningschap de zekerste waarborg voor
orde en tucht eens volks, omdat daarin
het absolute Koningschap Gods en diens
gezag het meest is belichaamd en 't
sterkst is vertegenwoordigd de monarch
is 't levendigste beeld en degetrouwste
afspiegeling van Hem, die de Koning
der Koningen is. Daartegen werd op
het einde der voorgaande eeuw de strijd
door Satan en zijn synagoog geopend,
welke strijd nog immer in onze eeuw
onverzoenlijk wordt voortgezet. Met
welk gevolg? Dat leert ons Frankrjjk.
dat leert ons bijna geheel Europa. Frank
rijk verloor zijn koning onder de guil
lotine, in de overige Staten werd de
zwakkere regeeringsvorm, de constitutie
ingevoerd, welke voortdurend door uit
breiding der volksrechten meer en meer
wordt verzwakt, om wellicht te eindigen
met de zwakste regeeringsvorm de de
mocratische republiek.
De vrijmetselarij heeft den dood ge
zworen aan het koningschapzij stelt
zich volgens hare offleieële verklaring
ten doel de monarchale regeeringsvorm;
.overal, op besliste wijze en zonder
mogelijkheid tot terugkeer te verwoesten,
omdat zij voor haar is: de ontkenning
van de vrijheid, de gelijkheid en de
broederschap." Dit drievoudig beginsel
vrijheid, gelijkheid en broederschap, uit
gevonden in de loge, werd haar berucht
devies met deze drievoudige leuze trad
zij bij het einde der vorige eeuw in het
openbaar op en riep de revolutie op
met geheel den nasleep van geweldda
den, gruwelen en moorden, welke de
geschiedenis harer tijden hebben be
zoedeld. Haar drievoudige beginsel ze
gevierde in Frankrijk, volvoerde daar
de omverwt.ping van het wettig gezag
en triomfeerde in den ondergang der
monarchie, in het bloed zijns konings.
Dit was het noodzakelijk gevolg.
Immers, met dit drievoudig beginsel
is het koningschap onbestaanbaarwaar
deze beginselen worden ingevoerd en
toegepast, valt alle gezag. Vrijheid, vol
gens den zin door de loge daaraan ge
geven, beteekent.noch God, noch
MeesterEn hiermede verdwijnt de
godsdienst, de eenig ware grondslag
voor den Staat. Zjj huldigt de leer van
het pantheisme, waardoor de mensch-
heid tot godheid wordt verheven, welke
godheid zich voortdurend onafgebroken
verpersoonlijkt in de individuen. De
mensch derhalve, god zijnde, heeft niets
meer wat boven hem staat, hij erkent
geen God en Meester racer; hij beschouwt
zich zeiven als de allerhoogste, wiens
wil goddelijk en derhalve de hoogste
wet is, absoluut vrij in al zijne hande
lingen en daden; hjj veroordeelt de
wetten, die de vrijheid des menschen
beperken, als slavenboeien, die moeten
verbroken, de straffen, als wederrechte
lijke gewelddaden, de wetgevende macht
als de schandelijkste tyranniein een
woord, 't is hier de absolute ontken
ning en verwerping van het gezag.
Uit deze afschuwelijke logen, welke
het eerste menschenpaar reeds uit den
mond vernam des geesles, die de vrij
metselarij bezielt en beheerscht, .gij
zult als goden zijn," volgt de door de
loge gehuldigde en befaamde gelijkheid
in absoluten zin en beteekenis. Allen
goden zijnde, bestaat er geen verschil
meer tusschen rang en stand, tusschen
oversten en onderdanen, tusschen re
geerders en geregeerden, tusschen konin
gen en onderworpenenrevolutie tegen de
bestaande staatsorde is plicht, ter ver
krijging en bescherming der goddelijke
gelijkheid des menschen. Weg derhalve
met vorsten en koningen, weg met alle
regeeringen, weg met al de staatsambten
en gezagvoerenden in den Staat! .De
gansche hiërarchische staatsorde, en
vooral het koningschap, vormen een
misdadige samenzwerende bende tegen
de waardigheid der menschheid, tegen
haar absolute vrijheid. Geen staatsmacht
heeft recht van bestaanzij moet om
vergeworpen en onder den voet gehaald,
iedere koning vermoord", want logisch
huldigt de vrijmetselarij het absolute
recht des menschen tot koningsmoord.
De beide vorige beginselen, gesteld
tot omverwerping der bestaande orde,
tot vernietiging van het koningschap,
leiden als van zelf tot het derdenaamlijk
de broederschapdit is het daaruit
voortvloeiend logisch gevolg, maar ook
het laatste doel, waarnaar de loge streeft,
't Is noodig, om lot dit doel te gera
ken, dat het gezag, de eenige ware be
teugeling van 's menschen hart, worde
neergehaald om zonder de minste be
lemmering teugelloos te kunnen genie
ten, en gelukkig te zjjn. Want volgens
ofllcieele bescheiden der loge, beteekent
broederschap niets anders dan: .dat de
zinnelijkheid zonder breidel en toom de
eenig zuivere basis is voor de onder
linge betrekkingen der menschelijke sa
menleving en dat 's menschen geluk
alleen moet worden gezocht in de ban-
delooze voldoening van al zijne harts
tochten."
Deze onbegrensde zedeloosheid, in het
woord broederschap besloten en ver
kondigd, is het uitvloeisel van hare hei-
ligschennende en alie waarheid verwoes
tende leerde mensch is god. Uit deze
rna<;onieke leerstelling volgt klaarblijkelijk,
dat 's menschen driften en hartstochten
goddelijk zijn en de aandrang, ter vol
doening daarvan, mede goddelijk is. En
hiermede vervallen alle wetten der ze
delijkheid, hiermede wordt het 6<te der
geboden in zijn ganschen omvang op
geheven, daarentegen de afschuwelijkste
en onbeschaamste zedeloosheid ten troon
verheven, heiligschennend omkransd met
een goddelijke kroon.
't Lust ons niet verder ons te ver
diepen in deze vuile en menschontee-
rende stof, verderaf te dalen in dien poel
dier schandelijke zonden, welke, volgens de
reine leer des Evangelie's, zelts onder de
christenen niet behooren genoemd te
worden. Wij meenen hiermede te kun
nen volstaan en genoegzaam te hebben
aangetoond de onverzoenlijke vijandschap
der loge tegen het koningschap en alle
staatsgezag, die in strjjd zjjn met hare
beginselen, welke, doorgevoerd, een gren-
zeloozen afgrond openen en de verwoes
ting bewerken van alles, wat hoog en
verheven is in den mensch, de totale
verwoesting der maatschappelijke sa
menleving.
In het volgend artikel willen wij de
vrijmetselarij volgen in haren strjjd tegen
het Katholicisme.
BUITENLAND.
Maandag j.I. is dan eindeljjk te Londen
een begin gemaakt met het proces tegen
Jameson en Consorten. Het heeft Cecil
Rhodes niet mogen baten, dat Jijj zich
van alles, door schoonschijnende redenen
heeft trachten schoon te wasschen.
De Kaapsche Napoleon en zjjn kor
nuiten blijken nu ondanks of juist door
hun brutale verzekeringen dat zij nergens
van wisten, de groote schurken te zjjn,
waarvoor men ze dadelijk gehouden heelt.
Ook de directie te Londen, die eveneens
zulk een misbaar en onschuldsvertoon
maakte, is medeplichtig, en het zou
niet te verwonderen zijn, indien men
ook in de regeeringskringen niet geheel
en al onkundig was gebleven van het
geen in Zuid-Afrika werd voorbereid.
Hoe dit ook zij, het publiek is er
benieuwd naar, wat nu over Jameson
zal worden besloten en tot welke con
clusie de Engelsche onderzoekings- com
missie zal komen, met minister Cham
berlain aan het hoofd.
Er zal dus, al is 't ook wat laat,
voor de Transvaal recht te verkrjjgen
zjjn.
Moeilijker schijnt dit het geval te
zijn voor de Christenen op Creta. Nog
steeds zijn zij verplicht krachtdadig
tegen de Turken op te treden en hoe
wel de groote mogendheden met nota
op nota de Porte tot het toegeven aan
de billijke eischen der christelijke Kre
tenzers trachten te nopen, moeten dezen
den strijd tegen de Turksche dwingelandij
voortzetten. Nu weer hebben zjj de
regeeringstroepen ernstige verliezen toe
gebracht, die onder aanvoering van
Abdoellah-pasja, met een verlies van
ongeveer 300 dooden en gewonden
hebben moeten aftrekken. Ook in andere
districten zjjn hevige gevechten geleverd.
FEUILLETON.
De drie vrienden.
4). Als eer
"oomheid le
op de verrol
n loe.
1 des allsars offerde bgelkec mor
gen de eerstelingen ran don dag aan God op;
vroeg bg Hem zgo mildstcn legen en
potte hg uit de allgdvloeieude bron der zoetste
vertroosting.
Het gelok was dan ook weder in liet huis
gezin, marvin de brave jonkman deel uit
maakte, teruggekeerd. Zgne oudere vestigden
op hem hunne schoonste verwachtingen en
■tankten God dagelijks voor den troost, dien bij
him in tolk ten zoon hsd geschonken.
Ven den anderen kant bad Edmond zich bij
vele aanzienlijke (amiliêo bemind gemaakteiken
dag vermeerderde het aantal hunner klanten,
droten arbeid
kommervolle omstandigheden, waarin men zoo
lang verkeerd had.
Edmond zocht zijn vermaak slechts bij Jules
en Arsène. De eerete, hoewel een oprecht vriend
van zgn dengdzamen makker, kon zich echter
moeilijk tevreden stallen met die eenvoudige
Edmond konden
behagen. Meermalen bad hjj Arvène naar lucht
hartiger vrienden trachten te lokken, en Areène,
de kracht dier verleidelijke bekoring niet kan
nen doorstaan.
Arsène waa de zoon van een rijken bavkier,
die, geheel opgaande in zijne zaken, er den tijd
niet toe vond om aan zgn kind de waakzaam
heid eens vaders le wijden. Hjj werd gevreesd
en geëerbiedigd, want, wat hem betrof, duldde
hg niet de minste overtredingmaar de in
vloed, dien hg op de zgnen uitoefende, was
met de jaren verminderd, eu Arsène zon hem
spoedig de weinige zorg, die bg aan hem be
steed had, doen berouwen, zoo niet de Voor
zienigheid in dal gemis had voorzien, doorhem
Edmond tol vriend te geven. Zg wilde daar
door den zoon des bankiers ongetwgfeld een
steun geven iu de gevsren, waaraan deze bloot
stond, want bg zgn lichtzinnig karakter, zgoe
onbeperkte vrgheid, zgne zucht naar vermaak
en het gemak, waarmede lig zgne beurs kon
vullen, zou bg hij elke schrede eene gelegen
heid ontmoet hebben.
hem te waken en een oog in 't zeil te honden.
Deze had den toestand zgns Tri en da volko
men begrepen en getracht, daarin verbetering
le brengen door hem tot betere gedachten te
stemmen. Waaneer Arsène te veel uitgaf om
aan een gril te voldoen, bracht bg hem bg
een miadeeld huisgezin, dat in den uitersten
nood verkeerde. Daar, te midden der ellende,
verheugde bg zich, ziende hoe het medelgden
in bet hart van zgo' vriend ontwaakte en deze
spgt geroeide over de lichtzinnigheid, waarmede
bg zgn geld nutteloos bad verkwist. Dan boette
hg vrgwillig voor zgne fout en maakte de een
of andere bezuiniging, welke intusschen het on
gelukkige gezin ten goede kwam.
Men zag iels onnatuurlgks in dien innigen
omgang van den rgken bankierszoon met den
nederigen winkeliermsar wgl Edmond inder
daad een meer dan gewoon mensch was, zoo
wel in zgne studiën als in zgne hoedanigheden,
wenschlen verstandige lieden den vader van
Arsène ten zeerste geluk, en deze waardeerde
grootelgka de keuze, die zgn zoon gedaan had.
a mishaagde het hem bg zgne drukke be
zigheden, dat de jongelieden zich bg hem aan
kwamen vermaken, en bg zag zgn zoon
liever met zgne kameraden wandelen dan thuis
gestoord te worden door hunne vroolgkheid.
eu begrppt dat Arsène, bg zooveel vrgheid
handelen, onherroepelgk verloren zon zgo
geweest, zoo Edmond hem niel als een trouwe
vriend tot steun en bgstind verstrekt liad.
die, waaiop het leven zich eensklaps voor hun
onervaren oog ontrolt, waarop zg, afstand doende
van het kinderlgke, om hen heen eindelooze
ruimten ontwar m, nog vergroot door hunne
prikkelbars verbeelding. Hel scbgnt hun toe,
dat zg nog niet van het leven hebben genuien,
dat zg zich van bonne kluisters gaan bevrgden,
die bonne bewegingen belemmeren, en dat
sg zich oogehinderd in dien stioom van ge
noegens gaan werpen, die bun oog 7erblindt.
len den voet zet op den drempel eener zaal,
de schilderkunst bare wonderen ten toon
spreidt, waant bet oog, door zooveel pracht be-
toorerd, xicb overgeplaatst le midden vza weelde
en overvloedmaar naderbgtredende, ontwaart
dat alles slechts kunst, slechts decoratie
ia. Ongelukkig duurt de dwalioj in de illusies
des levens langer, en de glans der genoegens
bedriegt zgn slachtoffers jaren lang en verme
nigvuldigt honne teleurstellingen.
Jules Delmoot gevoelde zich, ondanks al de
"lenen, die hem van zulke schgngenoegens
.nesten terughouden, onweerstaanbaar tot het
glibberig pad der verkwisting aangetrokken. Hg
naderde de achttien jaren, en met den volgent
hem onverzettelgken wil om de eenmaal ge-
t grenzen niel te overecbrgden, begon bg
begeerten te koesteren en redeneeringen té
volgen, die hem later diep konden doen vallen.
Ondanks zgn vertrouwen op eigen krachten
■voelde Jules in sommige omstandigheden wel,
dat een krachtdadige tegensland aan verkeerde
invloeden hem moeilgk begon Ie vallen. Hg
bevond zich in dien onhoudbaren toestand,
n men overtoigd is, dat men geen kwaad
wil doen en niettemin aarzelt om het te ver-
nwaarin men het, zonder ar voet aan
even, ongemerkt ziet naderen, en aldus
snijdt men zich te langen leste eiken weg af,
os van de ondeugd kan weerhonden en
It men zich, zonder zulks te willen be
kennen, op een schandelgke verslaving voor.
Op een keer, toe- Edmond verhinderd was,
gingen Jol es en Arsène zonder hem wandelen.
Verstoken van hel gezelschap van bon mentor,
richtten zg zich als instinctmatig naar plaatsen,
bezocht door de meest verkwistende lieden der
stad. Zg wilden geen van beiden bekennen, met
walk geheim oogmerk zg zich mengdao in ge
zelschappen, die zg tot nog toe vermeden had
den maar ook geen van beiden wilde 'zooveel
wilskracht aan den dag leggen, om terug te
Reeds hadden zg eenige oude schoolkame
raden ontmoet, die overvloedig gebruik maakten
van de vrgheid, hun door hunne oudera ver-
leenu, en zg hadden gegroet en handdrukken
gewisseld, die meer ironie dan vriendschap te
innen gaven.
Jules was zeer verwaand,- bg gevoelde zich
geflatteerd, en om niet te blozen om zgne ver
beid, nam hg eene onverschillige bonding
die de laatste goede vonken uitdoofden,
welke nog in zgn hut smeulden. Arsène, vin
zgn kant, bemerkte den ommekeer in bet ge
drag zgns vriends en schrok ervan, Edmond
kwam hem voor den geesten opeens doorzag
bg de gevolgen, welke deze eerste schrede na
zich kon sleepen.
.Jules," aaide hg levendig, .zonden we niet
beter doen met naar huis te gaan?"
,W* zgn nog pas eeo halt nor nil," ant
woordde Jolen.
.Maar misschien ia Edmond nn klaar; als
we hem eens gingen alhalen?"
.Laat Edmond aan zgne bezighedengij went
dat hg gezegd heeft, dat hg den geheelen dag
,Ik ben niettemin besloten hier niet langer
te blgveo.