Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 7. Zaterdag 15 Mei 1897. Elfde Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland- Laren, Leusden. Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementaprij» par drie meenden i Franco per p Afzonderlijke f 0,40. f 0,05. BureauKrommestraat, F 227. Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Frjj» der Advertentilni Van 1 tot 6 regelsf 0,30 Voor iedererfregel meer- 0.05 Correspondenten en AdvertentiSn moeien uiterlijk Vrijdagavond voor 6 ure ann liet bureau bezorgd zón. dep moderne kanst. IV Slot. 't Kan ons doel niet zijn in dit ar tikel de gevolgen uiteen te zetten op zedelijk gebied; we meenen deze hoe wel terloops toch genoegzaam te hebben aangetoond in onze vorige Artikelen hier willen wij vooral de aandacht vestigen op de ontzettende omwenteling, die de kunst in dienst van het materi alisme op het gebied der ware kunst heeft voortgebracht, 't Blijkt ook hier hoe nauw de band is tusschen leer en kunstde laatste spruit uit de eerste voort als |de bloem uit den stengel. Is 't materialisme de verwerping der na tuurlijke en bovennatuurlijke veropen baring Gods, de daaruit voortspruitende kunst is de verwoesting van 't ware, 't goede, en 't schoone, wat in de klassieke kunst zoo heerlijk voor onze blikken optreedtniet slechts de hoogerc wereld, maar zelfs de natuur werd haar een gesloten boek zij gaf ons slechls 't stoffelijke, hel zinnelijke, het vleesche- Ijjke te zien tot prikkeling van 't lagere zonder geest, zonder bezieling. Een vluchtige blik op hetgeen de materialistische kunst onzer eeuw pro duceerde, kan ons hiervan overtuigen. Wat al rampzalige gevolgen, die wij hier ontdekken, wat een sloopingswerk aangericht, wat at ruïnen gestichtmet gewelddadige hand word het reine, maagdelijke beeld der ware kunst neer gehaald en verbrijzeld, in 't stof ver treden. Op litterarisch gebied wemelt het van humbug, valschen smaak, over dreven en onmogelijke voorstellingen, terwijl de vorm het cachet mist van de ware schoonheid nl. de heilige een voud en in beide, stof en vorm, dikwijls bljjkbaar de speculatiezucht voorzit op het gemoderniseerde pu bliek, veelal niet anders zoekend dan de prikkeling, de bevrediging der laagste hartstochten. Niet bevredigender is de waarneming op 't gebied der beeldende kunst. Wat disharmonie, ontmoeten, wij om iets te noemen, tusschen handel o( bedrijf en reclame! Wat at tegenstrijdigheden in de voorstellingen, wat al wansmaak 1 Jonge meisjes-figuren met onlblooten hals, met bloote armen, soms erger, worden in onze noordelijke streken gedwongen tot allerlei reclame dienst te doen, zij worden zelfs iu het gezelschap gebracht van uitsluitend mannelijke artikelen als sigaren en sigarettenvan harmonie tusschen artikelen en reclame is wei nig of geen sprake meer. De zinrijke emblömes en symbolen, de harmonieuze voorstellingen der ouderen zijn ver drongen voor nietszeggende, soms be spottelijke kunstuitingen van 't mo dernisme. Dat onder den omvangrijken invloed der materialistische kunst in de opkomende geslachten gevoel en zin voor de ware kunst worden gedood lag voor de hand. De oorzaak was er, de gevolgen konden niet uitblijvenzóó de boom, zóo de vruchtenNiet het excelsior, naar hoo- gcr, werd aangeheven, maar 't inferior, naar lagerin de materie stelde men de idealen voor 's menschen geest, het gevoel voor 't laagste werd het hoogste. Wat werd voorgesteld werd meerendeels door de opschietende jeugd gevolgd. De vrouwelijke jeugd uit de meer deftige standen, dikwijls onder dwa ze aanmoediging der ouders, niaakle haar fort van prachtige handwerken, inel vervvaarloozing der nuttige, van muziek en zang, met veronachtzaming van 't leeren huishouden, van vaardig spreken van vreemde talen zonder dege lijke kennis daarvan en der eigen moeder taal met'tdoel om laterals eene éclatante figuur op te treden en ter voldoening harer ijdelheid te worden bewonderd aanbeden. Zóó speelt z|j soms luchtig eenige jaren coraedie om in een ongelukkig huwelijk ter oorzake harer ongeschiktheid met een tragedie te ein- igen. Werpen wij een viuchtigen blik op onze jongelingschap der mindere klassenofschoon de vereeniging voor werklieden hier en elders ken tering brachten ten goede door cur sussen te openen voor hand- en bou'.vtcekenen, door vakvereenigingen op te richten in navolging der Middeleeuw- sche gilden, toch zijn de gevolgen der moderne kunst meer dan betreurens waardig. Bij zeer velen der toekomstige ambachtslieden is niet enkel alle gevoel voorde ware kunst gesloopt, maarzelfsniet de minste lust te bespeuren om zich in hun vak te bekwamen en te oefenen. De vrije uren worden besteed om met een meid langs de straat te slenteren en maar wjj zwjjgen, wij willen geenszins onschuldige ooren kwetsen. AI hun zinnen en lusten hebben zij gesteld op het hoogst ideaal der moderne kunst, op het stof, op het vleeschvroegtijdig reeds geven zij daarvoor de bekwaming in hun vak of ambacht prijs. Het spreek woord zegtvroegtijdig verkeering on gelukkige huwelijken. Deze waarheid on derschrijven, wij durven het zonder aarze ling beweeren, alle liefdadige instellingen, zoo wel de stedelijke als parochiale armbesturen, St. Elisabeth- en Vin- centius-vereenigingdikwijls eenige maan den getrouwd of in het wintersaisoen wordt de milddadigheid van alle zijden ingeroepen, want de man heeft het niet verder gebracht dan tot gewoon sjouwerman of iets dergelijks Klimmen wij op tot de hoogere stan den, dan ontdekken wij genuanceerd het zelfde verschijnsel. Alles gaat daar veelal om zich een winstgevende positie te veroveren in de maatschappijhoe winst gevender, hoe meer men kan genieten van dit vluchtige leven. De inspanning zich getroost, de offers daarvoor ge bracht zijn daarop berekend, 't Is geen liefde voor de wetenschap, geen liefde voor de kunst, enkele uitzonderingen niet te na gesproken. En toch, hoe dik wijls zien we ook hier het scheepje van den jonkman op den zandbank verzei len, niet ten gevolge van aanleg en talent, maar louter uit liefde voor hei vleesch, waaruit Eva werd gevormd. Gelukkig echter openbaart zich in den laatsten tijd een gunstige omme keer in de kunstzooals het was kon het niet blijven. De ziel des menschen toch leefteenonsterflijk leven; de materialisti sche kunst kan haar neerhalen, haar voor een tijdlang tot slavin ma ken van het lagere, dooden echler kan zjj haar niet. De ziel een sprank der Godheid, baant zich telkens, hoezeer ook onder het stof bedolven, langzaam soms maar zeker een weg naar haar oorsprong en tot de hoogere wereld der geestende natuur wreekt zich over eene kunst, met haar wezen in strijd. Met de moderne wetenschap moest ook de moderne kunst bar.kroe- teeren. Na langdurige gewelddadige verdrukking en slavernij zocht de geest zich los te maken, vrij opwaarts te streven, hel mystieke of symbolieke te belichamen in zijne kunstproducten. Dit geeft hoop en vertrouwen voor eene betere toekomst; de morgenschemering BUITENLAND. Alle teekenen wijzen op eene spoe dige beëindiging van den Grieksch- Turkschen oorlog. Naar alle waarschijn lijkheid zal de vrede binnenkort gesloten worden; van den kant van Griekenland is men er geheel toe bereid, daar de bemid deling der Mogendheden bereids is aan genomen en de Porte zal zich ook wel naar de wenschen der Mogendheden moeten richten. Door bemiddeling n.l. van den Russischert diplomaat Onoe, heeft Griekenland zich bereid verklaard de interventie der Mogendheden aan te nemen. De Regeering gaf te kennen, dat het terugroepen van Vassos binnen een kort tijdstip zal gevolgd worden door eene trapsgewijze ontruiming van hel eiland door het geheele Grieksche bezettingslege:-. Alle gezanten, met uit zondering van den Duitschen gezant, de Vrijheer Von Plessen, boden hunne be middeling aan, mits Griekenland zijne belangen, zonder voorbehoud, in handen stelde der Mogendheden. Dinsdagmiddag 11. is Griekenland een nota aangeboden, luidende„Ten gevolge van de ver klaringen van Griekenland, dat zijne troepen van Kreta zullen teruggeroepen worden, dat het de autonomie van het eiland formeel goedkeurt, en dat het, zonder voorbehoud, den raad der Mo gendheden zal aannemen, komen deze, in het belang van de- vrede, in het Grieksch-Turksche conflict tusschen- beide." Griekenland schijnt in het begin nog bezwaren gemaakt te hebben, daar toch lord Salisbury verklaarde, dat Grieken land volstrekt niet om formeele inter ventie had gevraagd, noch de algeheele terugroeping der troepen van Kreta had toegezegd, doch ook met de belofte het te zullen doen, zou Engeland zich te vreden stellen en ook de andere Mogend heden zouden daartoe wel overgaan. Een oogenblik was men beducht, dat Duitschland niet zou willen toestemmen, maar ook deze Mogendheid heeft be reids hare toestemming tot de interventie gegeven. De Grieksche Regeering heeft de nota, haar door den Russischen ge zant Onoe, als deken van het corps diplomatique, gepresenteerd, aangeno men, en harerzijds de formeele nota gezonden, waarin zij, één voor één, al de verklaringen aflegde, die van haar verlangd worden. Hoe de Mogendheden de zaak in zagen, blijkt duidelijk uit hetgeei. de minister Curzon in het Engeische La gerhuis zeide: „Op Kreia is het ongelijk geheel aan de zijde der Christenen van af den dag, dat de Grieksche officieren er gekomen zijn, die door hun optreden zich even eens schuldig hebben gemaakt. Het terugtrekken der Turksche troepen zou thans het uitmoorden van meer dan honderdduizend Turken ten gevolge hebben. Daarom moeten de Grieksche troepen eerst het eiland verlaten. Grie kenland heeft den oorlog uitgelokt door zijne troepen bijeen te brengen aan de Turksche grenzen. Het Europeesch Concert is voor den oorlog niet aan sprakelijk zoo het dien niet heeft kunnen voorkomen, het heeft hem ten minste kunnen localiseeren." Vooral voor het Grieksche Konings huis was interventie hoog noodig. Door geheime agenten wordt het paleis be waakt, wijl men eene ontvluchting ducht en die wil beletten. De geheele konings familie wordt openlijk gehoond, telkens als zjj zich in 't openbaar vertoonen alleen princes Sophie, hertogin van FEUILLETON. Soldaat en Martelaar. Verhul Bit de dagen der luiste bloedige Christen-vervolging. Brood es spolen. 10. 5) Het Colosseum is een ongeëvenaard reuron- jebouw, van buiten een zeer grooleu ovalen muur, die met vier verdiepingen opklimt en in do drie onderele verdiepingen van hoogo rond bogen voorzien is; in het inwendige verheffen zich in steeds breeders en steeds hoogere para- lelioopende cirkels de zitplutsen voor 87000 toeschouwers. Keiier Vespisianus begon na de verovering van Jerusalem met dezen reuzenbouw; zijn zoon, keizer Tilns, gebruikte hel voor 't eerst in het tachtigste jaar na de goboorte van Christus. Wat zochten 87000 Romeinen in het Colos- Toen het Romeinsche volk, dat eens de wereld veroverde, ontaardde, werd datgene, wal do bevolking der hoofdstad als het hoogste geluk op aarde beschouwde, samen gevat in het «proekwoordelgkoPantin it Circciuu - Brood m Sptltn. De Romeinen bedeldon voor alles bonnen keizer om brood, om zich niet door handenarbeid te vermoeien en tptltn om den langen te kunnen dooden. Wat derhalve de 87000 Romeinen, de keizer met zijne hovelingen, de hoogatgeplaatate staatsambtenaren, de waar digbeidsbokleeders inhei leger en de priesteressen van Vesta op de onderste zitplutsen, de Romein sche wereldburger op de middeiale on de arme man en bedelaar onder den kap der bovenste galerij in het Colosseum zochten, was het spel, prikkelend, bloedig spel, scbouwlooneelen, het bloed in slroomen vloeide. spelen was reeds lang uitgegeven ei de verst verwijderde provin Volle acht dagen zouden de spelen duren, van dag tot dag grootscher, dal wil zeggon, prikke lender, bloediger worden. De drie luatsle dagen zou men zelfs de nachten er bjj aaoknoopen het programma beloofde dagheldere verlichting van den reuzenbouw en nog nooit geziene, nooit gehoorde schouwspelen. Op den eersten feestdag, 's morgens vroeg, haalde Seztns zgo vriend Carious afop hel negende nur van den dag moesten de spelen beginnen. Toen zó' het Colosseum binnentraden, baerscble er in den reuzenbouw een diep en onderdrukt gegons, want de 87000 plaatsen waren bezet, ééne nog niet en wel die des keizers onder de van good fonkelende tent, Het was een verwonderlijk schouwspel I Be neden in de breede cirkelgangen niets anders dan gewaden van purper en goud, wapenrus tingen van goud, zilver en stut, daarboven de borgen nil hel eenige Rome, allen in bel wille, ■ationale kleedbovenaan wedei de bontste en vreemdsoortigste drachten, die aan bjjna alle Daar schetterde eene alles overstemmendo fanfare, een duizendvoudigs krast weerklonk: „De Keizer I Heil en zegen den goddeljjken Dioclelianus De keizer, donker ziende en me', ernsligen blik, trad binnen en ging zitten op den gouden iroon onder den hoogen hemel. Eene nieuwe faolare, eene wilde, schattende en row klinkende muziek weerklonk daar springen plotseling uit drie poorten twintig Afrikaansche leeuwen, twin tig Indische tijgers, twintig Noordsche beren in het zandige strijdperk. In geweldige sprongen kernen de leeuwon en tijgers voor den dag, de beren sleepen zich langzaam voortplotseling bljjven de woeste dieren staan, kjjken verwon- dorstigen blik, storten op elkander in vreesalflken strüd, leeuw op leeuw, tjjger op tjjger, leeuw op ló'ger, tjjger opbeer, paarsgewijze, in hoopen, onder verschrikkelijk brullen en woedendaar valt een tjjger geheel ont'leesd en ontdaan, gindsch kreunt een keer, lot bjj sterft, hier stort een leenw ter aarde door een enkelen beet eens tijgers, die hom de tanden in den nek drukt; bloedplassen bedekken het zand, de toesckouweis welen niet, waarheen zjj het nieuwsgierige oog zullen wonden, want hel ge heele schouwspel lost zich op in twintig twee strijden, welke slechts mei overwinning of ondergang eindigen. Meer dan de helft der strijders ligt dood of doodmoe op den grond, eenige overwinnaars gaan vermoeid liggen oi verscheuren de overwonnen tegenpartij. Het schouwspel biedt te weinig opwekkends meer, daarom weerklinkt weder de dreunende mu ziek en uit eene poort rjjden tien dappere •Updois to paard, met nopans tot aanval «o n boog in de h zwaard, met werp- De wilde monsters, welke als overwinnaars in de arena staan, schrikken, rekken zich uit, werpen het zand met de klauwen en den staart omhoog, do oogen gloeien weder van bloed dorst, do monsters stooten een dof gebrul uit, de paarden snuiven en sidderendaar vliegen do eerste worpspiesen uil de handen der ruiters op do koningen onder de dieren, op de bewo ners dor woestijnen en wildernissen en do afschuwelijkste strijd is begonnen. Gtcn pen zou hom kunnen beschrijven. Hjj is afgrijselijk daar worpt zich een tijger met een geweldigen sprong op een paard en het is met man en paard gedaan, voor de kameraden hnlp kannen bieden; hier valt een paard neder, de ruiter hem, een geheel uur duurt de strijdein delijk zjjn alle monsters overwonnen en die, welke nog met den dood kampen, ontvangen den genadosloot. Twintig leeuwen, twintig tij gers, twintig boren liggen in het zand en onder en naast hen ook vjjf menschenljjken. De toe schouwers zijn verrukt en klappen in de handen en botoonon dun ovetlovenden strjjders hunnen levenden bijval, |lerwjjl zjj, gedeeltelijk gevaar lijk gewond, uit hel strijdperk rjjden. Wederom weergalmt de (anlaresladskncchten treden op en sleepen aan lange haken de doode lichamen der wilde beesten en de ljjken der menschen weg, door de Porte Libitinensis, de poort der doodensnel komen neig kleede jonge slaven in de arena en barken het zand Hiermede eindigt het eerste bedrjjf van het schouwspel en begint hst tweede. Dit gaf vreedzamer vertooningon te aan schouwen getemde, algerichto leeuwen met vergulde manen maakten jacht op schuwe bazen, grepen zo, hielden den buit tusschen de tandon, zonder hun hel minste leed to doenoen troep ruiters verschijnt in de arena, maar zjj rijden niet op paarden doch op herten, die godwee den teqgel volgen. Na volgt een dans met oli fanten, lorwgT een dezer dikhuidigen de pauken slaat -, dan weer dansen knapen en meisjes op den rug van wilde slieren. Dat alles was grap pig, onderhoudend, maar het grootste deel dor toeschouwers kwam hot te vreedzaam, te on schuldig voor en daarom moest lot beslait van den voormiddag nogmaals bloed vloeien. Weder werd er tusschen dieren gevochten; eerst wer den geheel ongelijke strjjders tegen elkaar op gezet panters en giraffen, luipaarden en etrais- vogels, woedende buffels en damherten Er lag iels vernederends in zulke ongelijke tegenstan ders tegenover elkaar te brengen, maar dat juist beviel den toeschouwer, hjj verlustigde zich in den angst der zwakkeren te ie de woede der sterkeren. Ten slotte traden weder gewapenden te voet onder de wilde dieren en nu eerst barstte de grootsto jnbel loe, went er vloeide thans ook weer menscbenblood 1 Zoo eindigde de eerste voormiddtg der feestspelen. De Romein liet zich de gevechten tustchea dieren in hel Colosseum welgevallen, als etwis- acling, maar hjj kende „hooger," „beter" genot, den strijd der gladiatoren of kampvechters, wed- et.-jjden op levto au dood met doodaljjke wapao,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1897 | | pagina 1