Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 31. Zaterdag 3 November 1900. Veertiende Jaargang. DE EEIBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs per drie maanden i Franco per post10,40. Afzonderlijke i BureauBrecdestraat, 18 Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging Do Eembode. Prijs der Advertentièn i Van 1 tot 6 regelsf 0.30 Voor iedoren regel meer-0.05 zorgd ij o uilorlük Vrijdagavond Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Blijkens kennisgeving van het hoofdbestnur der poe- terijen worden, te rekenen ,n 4 Hovember des Zondags n'etmeer besteld couranten en tijdschriften, die slechts eenmaal 's weeks verschijnen. Om nn sekerheid te hebben, dat al onse lezers DE EEWBODE vóór Zondag ontvangen, moeten de couranten iets vroeger dan voorheen worden afge drukt, ten einde ze tijdig op de poet te kunnen doen. Heeren inzenders vnn advertentiSn en corrospondentièn wor den derhalve beleefd opmerkzaam ge maakt, dat deze voortaan uiterlijk Vrij dags namiddags VTEE uur aan ons Bareaa worden ingewacht. Huwelijks-wetgeving. II. (Slot.) Met aangifte van 't voorgenomen huwelijk bij den ambtenaar van den bur gerlijken stand, plus de verklaring, dat de godsdienstige plechtigheid aan de jonge lui geen zier van burgerlijke gevolgen in hun bruidskorf werpt, kon Vader Slaat zich tevreden stellen, eerst dan zou hij in deze aangelegenheid zich inder daad neutraal loonen, tegenover zijne op het stuk van godsdienst uit elkaar loopende kinderen. Er is beweerd, dal bij zulke vrijgevig heid velen zouden tevreden zijn met het kerkelijk huwelijk, en dientengevolge beroofd blijven van de burgerlijke rechten door den Staat toegekend aan hen, die de formaliteiten voor den ambtenaar van den burgerlijken sland in acht nemen. Ja, de onwettige sainenwoningen (name lijk burgerlijk onwettig) zouden toenemen. Voordien aanwas koesteren we geen vreeseer»i..,-,s zullen de bedienaren van den godsdienst bereidvaardig worden bevonden, om aan hel echtpaar in te scherpen, dat de Staat nu van hen een gang naar 't raadhuis verwachten tweedens wordt van kerkelijke besturen in meer dan één zaak opgave verzocht. Dus zal de Staat zeker niet dralen met opgave te vragen van de paren ■rst kerkelijk gehuwd, om te voorkomen, dat zij de burgerlijke formaliteiten ver gelen. Vader Staal vindt zijn jongens wel, die lotclingen leeftijd bereikten, hij kent 'rlang de namen van al zijn leerplich tige kinderkens, en hij zon niet aan veel komen, wie zijner lieftallige dochteren en knappe zonen Ier kerke niet ten raadhuize het huwelijks bootje instaptenDie noot van onbe holpenheid verdient Vader Staat niet. Desnoods zet hij er straf op, wanneer de wittebroods-weken verstreken zijn, en de formaliteiten voor den ambtenaar van den burgerlijken stand waren niet vervuld. Gevallen van strafbaarheid voor den godsdienstbedicnaar verminderend, loont minister tegemoetkoming aan 'L gewetensbezwaar. De bepaling van bekentenis voor hen, die zich misdroegen is echter een hate lijkheid. Aan hen te vergunnen 't ker kelijk huwelijk te laten voorgaan, is een premie voor 't misgedrag, is daartegen- degenen, die eer en deugd op 't oog hadden, in slechter conditie brengen. Aangifte van 't voorgenomen huwelijk m zijn ambtenaar; zekerheid, dat het kerkelijk huwelijk hun geen enkel wette lijk gevolg oplevert, noch voor hunne kinderen, meer wij zeggen hel de lies. bude. na meer kan de Staat redelij kerwijze niet vragen, meer behoeft hij niet te eischen. Een herinnering deed du WEerw. heer Wijnen in een artikel, onlangs in De Tijd geplaatst, opleven. In 1820 was er een wetsontwerp, larbij werd toegelaten, dat de echt- genooten 't huwelijk, op de wijze bij hun (kerk) gemeente gebruikelijk, konden laten inzegenen, maar dat de burgerlijke gevolgen daarvan geheel onafhanke lijk zijn. Het valt te betreuren, dat zulk een artikel in onze burgerlijke-wetgcving geen plaatsje vond. Daaruit geurt u tegen het iroma van ware, gezonde vrijheid. Welke vriendelijke en len bate der (cdelijkheid gewcnsciite verhouding lus- ichen Kerk en Slaat! Het recht, dat de Kerk vermag te doen gelden, is dan •rkend, en de gewetensvrijheid is inlact. De Slaat beweegt zich op eigen terrein waarborgt burgerlijke rechten enkel alleen aan hen, die de burgerlijke formaliteiten vervullen. liet AW. Itbld., orgaan der Christelijk- Historischen, deed eene ontdekking het doei van den strijd legen hel in- zegenings-verbod ligl dieper. I )e instelling het burgerlijk huwelijk sloeg aan de ische geestelijkheid een geweldig wapen uit de hand. Hoe zoo V vragen lezers, overtuigd, dat ilie instelling inbreuk maakt op de gcwelens-vrijheid, en op het recht iter Kerk. Nog eens Doordal de roomschc mcnschcn bij die roomsehc geestelijkheid moesten terecht komen, en hij haar alleen als ze huwen wilden, had die geestelijkheid ze volkomen in haar macht. Die gouden dagen moeien woerkeersn, maar wij (de Christ. Hist.) zullen trachten, dat naar vermogen te beletten. Gouden dagen ook in Nederland, voor die geestelijkheid, onder het I'lakkaten- regiem Weten die Chr. Ilisl. hij al hun bcsl- doencrij dan niet, dat ook op heden, na instelling van 't burgerlijk huwelijk, even goed als in de 'jouden dagen, roomsche mcnschjcs, die huwen willen, bij hun roomschc geestelijkheid moeten terecht komen V Het Chr. 1 list. orgaan stake gerust zijn wroetwerk naar dieper liggend doel. 't Ligt op den vlakken grond. Onl- wringing aan gewetensdruk, opkomen voor het recht der Kerk inzake christelijk huwelijk, dat een Sacrament is die druk weg en dat recht onhckneld, den Staat op zijn gebied blijvend, aan ge huwden burgerlijke rechten laten toe kennen en waarborgen, ziedaar het doel, het eenige- En dan komt het Chr. Hist, orgaan ons aanzeggen maar wij zullen trachten, dat naar vermogen Ie belettenTe beletten Spoken soms de oude l'lak- katen, die 't wurgkoord voor tie ge wetensvrijheid onzen roomschcn voor ouders wilden aanpassen? Evenwel 'I is maar tuur vermogen. Dit woord verjaagde die spoken, want 't klinkt zoo aanstellerig, om mot een minimum kapitaaltje aan krachten, een gezonde, ja reclilvaardige wijziging van onze huwelijks-wolgeving te willen be letten. BUITENLAND. Aan liet banket door den gemeente raad van Toulouse den Fraiischcn minis ter-president, Waldeck—Kousscau Zon dag aangeboden, heeft deze een icdcvocring gehouden, die nog al opzien verwekt. De minister voer in den breede uil, wat bel Fransehe Kabinet reeds had gedaan lot heil der Republiek hoe zeer bij geijverd had om eenheid te brengen in hel ministerie, wat hem, naar zijn zoggen, uitstekend was gelukt. Ook beriep hij zich op de schitterende uitkomsten, verkregen bij onderdrukking van anti-republikcinsche bewegingen, op vermindering van werkstakingen, de hervormingen in bel leger, enz. enz. Voorts werd de aandacht gevestigd op de wereldtentoonstelling, die, volgens den minister, wees op vooruitgang op sociaal gebied, wat moest toegejuicht, nu vele gevaren de Hcpuhlick bedreigen. Nu hebben de natiën zich nog weer eens kunnen overtuigen, wat Frankrijk op staalkundig, sociaal en wetenschap pelijk gebied vermag, om zijn roem te handhaven. Na deze tirade gaf Waldeck—Rousseau zijn liarl nog eens lucht in oen aanval te gen de kloosterorden. Hij kondigde ecu wets-onlwcrp aan op vereenigingen van personen, welke uitsluitend beoogt zich tegen het steeds wassend gevaar te wapenen, dat in een slaat geboren wordt, waar religieuze Orden zich niet staatkundige en sociale bewegingen in laten. Hij prees de seculiere geestelijkheid, welke, naar zijn zeggen, niet mag ver ward worden, met de clergé, die zich aansluit bij de partijen, bestemd om te vernietigen. En onder die partijen rekent de Fransehe minister-president blijkbaar ook de geestelijke Orden, vandaar zijn aanbeveling van een wet op de ver eenigingen. Met den kreetnog meer ijver van de zijde der regcering, nog meer vrij heid, broederschap en rechtvaardigheid, digdc Waldeck—Rousseau zijn snor kende rede. Nog meer vrijheid, broederschap en gerechtigheid, behalve voor de Katho lieke Kerk, ziedaar de politiek van het Fransehe Kabinet. De zegetocht der uit Zuid-Afrika terug gekeerde City Imperial Volunteers in Londen, waarbij hel volk een dolzinnige ireugde en uitgelatenheid toonde, heeft ook zijn droeve schaduwzijde gehad. Op uitdrukkelijk verlangen van de Koninklijke familie moest verzwegen -orden, dat een prins uit het Engel- •he Vorstenhuis in Zuid-Afrika, aan de typhus overleden was. En de intocht zelf is met ontzettende ongelukken ge paard gegaan. Rij het aan land gaan is een der vrij willigers dood ineen gezakt en twintig anderen moesten dadelijk als ernstig ziek aan koorts naar het hospitaal wor den vervoerd. Inlusschcn weergalmden de vreugde kreten der menigte in hunne ooren waarmede dn stoet werd toegejuicht. De soldaten werden in triomf rondge dragen, en er ontstond oen ontzettend gedrang en grootc verwarring. De zak kenrollers trachtten hun slag te slaan er werd gevochten en geslagen. Vrouwen en kinderen werden vertrapt onder de hoeven van ,1c paarden, waarbij, volgens opgave, 2 gedood en 13 ernstig gewond werden, terwijl volgens aanteekening van de „St. John's Ambulance Association" 1C0I1 gevallen van kwetsuur, bezwijming enz. in haar posten behandeld zijn. Bij aankomst op de Trafalgar Sijuare, waar het gastmaal zou plaats hebben, ver klaarden vele der jubelend ingehaalde strijders liever op het slagveld een gevecht mede te maken dan een intocht in Londen! Van de 1739 vrijwilligers, die in Januari 1.1. naar het oorlogsterrein zijn vertrokken, deden er nog 1323 aan den intocht rncdc. En als lord Roberts, de opperbevel hebber der Engelsche troepen in Zuid- Afrika werkelijk gemeend heeft, wat by herhaaldelijk seinde, n.l. dat Transvaal ingelijfd is, de Boeren hier verslagen, daar verstrooid, ginds uiteengedreven, elders totaal ten onder gebracht zijn, dan moet de ontnuchtering groot zijn, FEUILLETON. scheid DE BLINDE. (Vr\j naar het Duitsch.) 31 „Moeder", sprak de knaap, toeo zij huis waarts gingen, ,wat de pastoor gezegd heeft, Uonk too troostvol, dat alle treurigheid uit mijn hart geweken is, en ik geloof ook. ik beo er zelfs zeker van, dat ik iels degelijks vermag te leereo.O, moeder, ik zat io het blindengestichl braaf en vljjlig zjjn, opdat u troost en vri glansrijk Het wa de geheoli schudt en de bladeren in wil en doet dwarrelenmaar er oen liofelpe zo III. idelijk ,En ii De moeder antwoordde niet op dit gesprek van den knaap, doch groote tranen welden in hare oogen. Bjj hun lehuiakomst verhaalde de moeder met opgewektheid, hetgeen de pastoor baar had geregd. Met een bewogen stem, doch kalm en onderworpen aan Gods heiligen wil, *- woordde de vader „God heeft u het licht uwer oogen or men, wat zeker wel tot uw heil zal w. Daarom steeds op Hem vertrouwd, die leven en dood beschikken kan. Wet heeft God mijn hart en mjjn geloot zwaar beproefd, doch wankelend ben ik niet geworden Eindeljjk werd het herfst, doch niet een herfst, die met zgn hoirerigen adem dot „Ut heb goede lijding." riep hjj vi groetend. „Johan kan in het hlindenge M. worden opgenomen en overmorgi wij daarheen. Ik wil zelf de Raphael blinde zijn en hem in zjjn nieuwe woning brengen. Gij hebt voor niets te zorgen, dan bidden, dat God uw kind zegene, opdat hij braaf ,Eo behoeven wjj in onzi bnlp der gemconte niet in te roepon?1' voegde de moeder schroomvallig or hjj. .Neen vronwzoo lang ik leef, zorg ik voo den knaap," antwoordde de pastoor met nadrul ,Dan moge God u daarvoor io deo heme 'iPooen I" riepen vader en moeder in dankbaa dat u jegens een armen blinde zoo edelmoedig zgL" De pastoor was reeds laog vertrokken en nog zaten de huisgenoolen zwijgend bjjeen, sidderend bjj de gedachte, dat het uur van Twaalf jaren zgn inlusschcn voorbijgegaan cn veel is in dezen tjjil veranderd. I)e pasloor is grjjs geworden, Jolians vader is gestorven, Marie echter is tot eene deugdznme maagd op gegroeid, als een krachtige fleurige bloem in het veld. Tot een huwelijk was zij niet te bewe gen. want zeidc zij.Ik kan niet en mag niet beloofd zijn steun en zijn oog te zullen zijn." Zoo bleet zjj bjj hare moeder eo arbeidde als dagloonster, waarmede zjj voor haar cn hare moeder wel een karig stukske brood verdieode. Ook voor den blinde waren deze twaalf jaren niet nutteloos voorbij gegaao. De stille, scbroom- ge in iederen loesland en beproeving de dezulken gaat ge rustig voor hg en denk, dat God u door uwe hliodheid tot een inwendig martelaarschap geroepen heeft, dat door niets, allerminst door hardvochtige, ruwe menschen inijo zegen en mjjn zorgen begeleiden u, uw plaats door he'. bergdorp en zijn lange straat een bli voortschreed. Op zjjn aaDgezichl lag een gl van vreugde, zjjo jonge mannengestalte uit wiens trekken een zekere ernst, een vasle wil en een gelouterde gees! schitterden want ook de blinde draagt, al zjjn hem de sterren zijner oogen uitgedoofd, den stempel zjjnerziel in zjjn aangezicht. De tjjd van zjjn verblijf en zijn opleiding in hel blindengestichl was ten einde. Hg verliet echter hel huis met een schitterend getuigschrift van bekwaamheid, vlijt en goed gedrag, en de direkleur gaf hem tot rijker uitzet ook zijn door arbeid gewonnen en bespaard geld met de woorden ,Gjj gaat vertrekken en de wereld in, doch vergeet niet, dat ook na uw scheiden nog altjjd een plaats voor u in het hnis openblijft, en dat opeens hot uurwerk des kerklorens zich hi liet. De bliode wilde nu de kerk binneu doch de koaap, die bjj hem was, en hi de ouderlijke woning zou binnenleiden, gaf hem te verstaan dat de kerk gesloten was. Nu knielde de bliode op den weg neder, den hoed van het hoofd en had lang en innig. .Daar knielt een blindefluisterde een aankomende vronw met ontroering en wees met den vinger naar een vreemdeling. Zij trad iangtaam achter den biddende; deze echter had hel koirschsnde geluid van nade rende schreden gehoord cn richtte zich op. Zjjn hand voor langzaam over den arm der vrouw opwaarts, en als door een ingeving aan gegrepen, riep hjj in vervoering„Moeder, „Zjjt g(j hot mijn kind I" riep do vrouw mot eene van aaniluening stokkende stem. „Mijn zoon, rnjjo Johan, mijn blinde, mijn arme, myn Met innigheid vielen zjj in elkanders armen en weenden tranen van rein geluk en zaligheid. „Moeder, neem mjj mede naar buis," smeekte Sprakeloos van aandoening gingen rij langs den dorpsweg naar het ouderlijke huis. De moeder zag io haar geluk slechts haren zoon, en niet de lieden, die hen van alle zjjden legen- gluurdeo. Mario was schier de gelukkigste van allen. Zjj wist zich van vreugde bijna niet te beheer- schen, zjj lachte eu weende als een kind en was dan weder ernstig, zclls bijna treurig en zeide „Johan, ik heb u beloofd eenmaal nw steun te zjjn, doch loen waart ge raag ik hot zeg gen? een kleine domme knaap. Nn ge ech ter zoo groot ei ik schier i. Haar i ml Hoe ik toch zoo zonderling spreken kan I NeeD, nu verheug ik mg eersl recht, wanneer ik u dienen en helpen kan, en dat zal ik zeker doen, beste Johaal Reeds voor jaren heb ik den goeden God gebeden, dat hg mjj kracht en versland geven mag om u io alles te kunnen steunen en bijstaan.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1900 | | pagina 1