Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No- 30. Zaterdag 26 October 1901. Vijftiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprija par drie maanden Fr&nct/fter posti 0,40. Afzonderlijke nummer» - f 0,05. BureauBreedcstraat. IS Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prija dar Advartontifin: Van 1 tol 6 regelsf0.30 Voor iederen regel meer- 0.05 Cnrrespondentién en Advorlcntién luoolon uilorlyk Vrijdagavond Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Liberalisme en Soeialisme. I. De groep der Vrijzinnig-Democraten beeft in zooverre gelijk, dat op 'l libe rale standpunt te blijven staan eigenlijk bekrompenheid is. In theorie en ook in de praktijk treedt bij de herstemmingen hunne overhelling tot de Socialisten duidelijk in het licht. Een meegaan van de nog behoorende bij de oude garde, of de conservatief liberalen, verwachten we nietdat zal het werk der jongeren zijn, wicn de baan van vooruitgang tegen lacht. Het pleit voor het doorzicht der Vrij. Dom., dat zij het oud-liberalisme een verlaten standpunt achten, maar 't pleit weer niet voor hun consequentie, zich met een middending te behelpen. Zij doen den sprong slechts ten halve, de consequente doorvoering toch der libe rale theorieën dringt gaandeweg naar den socialisten hoek. Het liberalisme is de vader, het socia lisme is het wilde zoontje, en de vader verloochent ten onrechte zijn echten spruit, eigenlijk om redenen van onheb belijkheid, waarvan de spruit blijken geelt. De vermoedelijke erfgenaam vindt 's vaders manier van besturen een oud regiem. Spreek hem niet van ontaarding, want hij heeft aanstonds het woord van versuffing op de tong, als kenmerk der ouderen. Hij waant te werken aan de wedergeboorte der toekomst-maatschap pij. Hier is hel de zoon, die als rechter optreedt over zijn vader. Men kan echter niet anders zeggen, en de vader zal moeten erkennen een wegbereider te zijn geweest voor zijn zoon. De liberale beginselen behoeven slechts door de logica tot hare doorzettingskracht te worden gedwongen, en wij zeilen den voet op de socialistische kampplaats. Een hoofdbron van het socialisme is zijn opzet van een maatschappij, die geen God erkentliet is dan ook in de lijn in de maatschappij geen meester te te erkennen. .Ni Dieu, ni inattre." (Geen God, geen overheid.) Dat wordt een atheïstische toekomststaat. Wat men echter wegnemen wil, men vernietigt in ons, monschenkindrrcn. niet de zucht, de dorst naar geluk. Wie met God tegelijk opheft liet hovcn- aardsch, liet bovennatuurlijk, hel vol maakt geluk, dat alleen iiel bezit van de ruit van God kan geven, moet bevredi ging van die zucht, ran dat dorsten, iu voorwerpen en voldoening op dit bene denrand zoeken. Het lichamelijke, hel stoffelijke, ziedaar dan alles. Neemt men eenmaal aan verdwaasd door god- loochenarij en averechtsclio wereldbe schouwing met dit leven houdt alles op. het lot van den mensch is eigenlijk gelijk aan dat van welk ander zoogdier ook, wat troostdrank is hiermee aan de arme strijders en lijders op onze droeve aarde aangel >odcn V Hoe daarmede Ie eischen, zelfs te verlangen van hen, wier levi-n een harden en voortdurenden strijd is voor het bestaan, dat zij met geduld en in geest van berustende onderwerping hun zwaren en droeven levensdag door leven dat zij, zonder haat in 'l hart en nijd in het oog, anderen zien voorbij trekken, aan den rijken vrek en brasser van 't Evangelie gelijk, in salijn purper gedoschl, aan wier discli liet altijd overvloei is, dag aan dag? De werkman, de arbeider, de broodc- looze heeft toch ook een har' waaruit de drijlkracht, die naar volmaakt geluk op wil, zich niet laat weghameren. Ontneem dien misdeelde, dien pauper alle hoop op een beter leven aan gene zijde des grafs, op welken rechtstitel men hem dan beletten zijn geluk in de termen der bereikbaarheid op deze aarde te zoeken en te hunkeren naar zjjn niet af te wijzen deel in de goederen der aarde Met liet wegsnoeien der oude geloofsleer is immers tegelijk de oude zedeleer weggesneden Verdwijnt het geloof aan de onsterfelijkheid der ziel, FEUILLETON. 't Verbod van den Keurvorst. ontwaarde meo bij helder weer de besneeuwde loppeo der Alpen. Hel slot lag zeer eenzaam iu de gebeelo «treek vond men slechts één enkel dorpje met kerk en pastorie, diebt aan den voet van den met wondboomen begroei den berg gelegen. Bjjna iederen berlst bezocht de keurvorst dit eenzame slot, deels om eenigc wekeu uil te rusten van de regeeringszaken en de be drijvigheid van bet hoQeveo. deels om hel edele jachtvermaak te genielen, wi n allerl i wild. jj weder met zjjn gemalin en een aantal hovelingen. Tot nu toe was de weersgesteldheid zeer gunstig geweest, maar nanweljjks was de vorst aangekomen, ol bel begon te stortregenen, zoodat men de bos- achen in hot rond ternauwernood meer zien kon. Met alle vertrouwen hoopte men, dat den volgenden of locb zeker den daaropvolgenden morgen de hemel zon opklaren, doch tever geefs. Verdrietig keek de keurvorst naar buiteo in den neerstroomenden regen, en overdag klopte hg wel meer dan tienmaal aan den baronie- en eeuwigheid, te vlijmendcr wordt tegelijkertijd de begeerte om hier op aarde zijn paradijs en zijn hemel ie nden. is dan de werkman of arbeider, wiens zweel op 't stukwerk afdruppclt, niet zoo goed mensch als de arbeid— Waarom nood, armoede, gebrek zoovelen, voor anderen de volle weelde van den overvloed, terwijl toch dezelfde nutuur hebben Voor die misdeelden, wieti op hun materialis tisch standpunt 'I geloof ontviel, is geen grond te vinden, die hel waarom ver klaar! van hel ruimer, soms overmatig ruimer aaodoel der aardschc goederen bij den een, dan bij den ander. Zou het godloochenend materialisme eigenlijk 't ware standpunt lot geluk der mcusclihoid hebben ingenomen, dan is ook aan hel socialisme do eisch niet te ontzeggen aan allen oen zoo veel mogelijk gelijkmatig aandeel in de goe deren, de lusten en de geneugten van ons wereldje hier beneden Ie verzekeren. in dezen godaehl.origang wordt do huidige toestand 7.00 verwerpelijk als maar denkbaar is. Hoeeenigen het kleine getal zouden kostelijke paleizen bewonen, zich badend in weelde en genot, terwijl anderen in groolcn getale in ellendig kelderkrot, op vliering, in tochtig vertrek ol schuur hunne dagen slijten, en in spjjl van zwaren arbeid ternauwernood hot dago- lijksch brood voor zich en hun ge/,in verdienenWie dit in 't oog houdt, verwondert er zich niet over, dal er kreten opgaan ter aansporing om met forsehe hand hel sloopingswork te onder nemen, ten einde alvast die mooie gelijkheid voor te bereiden. Koorn op den molen van 't socialisme, dat de mokerslagen met een gejuich vergi-zelt. Koorn op mijn molen, zegt het anarchisme van de daad, want geen verdienstelijker werk dan neerhalen en sloopen. Zou het socialisme ten slotte op een watcr-en-melk-Staat uitloopcn, aan mij do eer 0111 een zekeren nal uur- staat in te voeren, waarin alle gcncug- ler. Doch deze wilde maar niet omhoog; hjj bleef even eigenzinnig als de hemel, die or niel naar vroeg, welk weer Zjjn Doorluchtig heid weoschte. Reeds wilde de keurvorst naar bere regenwolken eo ging met rooden gloed achter de zwarte deDoebosschen onder. „Eindelijk, eindelijk," riep de keurvorst ver heugd, .wil Phoebus Apollo ons gunstig zjjn en een vrooljjt gezicht toonen. Na mogen wjj geen tfld verliezeD. Morgen met hel aanbreken van den dag gaat het er op uit, op de jacht. Wal zal het ons goed doen, uit deze gevange nis weer in de vrijheid, in de versterkende boscblncbl te komenAlles in het slot kwam in beweging, men trof alle toebereidselen voor rle jacht en verblijdde zich op den komenden morgen. Terwijl in het slot het jachtgezelschap zich bjj het krieken van den dag in be weging stelde, bestudeerde beneden, io de pastorie van bet dorp, de pastoor zijn predi katie voor den Zondag. Hjj was een eerwaar dige grijsaard met sneeuwwit haar en nog jeug dige, roode wangeo. Daar hjj heden als naar gewoonte den keurvorst eo diens gemalin in de godsdienstoefening verwachtte, had hjj zich reeds de gebeele week op de predikatie voor- •p nog eens het manuscript. anders bjj en sprak halfluid bjj zicbzelveo. Het evangelie van Zondag handelds „ver Christus' uitspraak, dat men vóór alles bet Rjjk Gods ten, tie dicrlijksle incluis, aan tie boorden der paratiijsvloeden gevonden worden, In de voorgaande regelen is hol socia lisme wel in zijn ware geaardheid en gedaante van wilden knaap en ver loren zoon geschclsl, maar we moeten opklimmen lol liet vaderschap. Een onderzoek daarnaar is geenszins onge oorloofd, want liet betreft hier een onbe twistbaar wettig kind. Dal de vader ziclt over den verdorven en verderf zauienden zoon schaamt, moet vader zelf welen, maar dit wisclit hel vaderschap niel weg. Want waaraan danken wij de nieuwe wereldbeschouwing, het athe ïsme in zijn afschuwelijke vormen, en de verheerlijking van liet stoffelijke Wie hcefl dal van de tlaken verkondigd Wie heeft dit onkruid gezaaid en tol opbloei geleid V Wie heeft mol stout doorzettingsvermogen en met allerlei middelen op veelvoudig gebied 'gen liet Christendom den strijd aange bonden V Wie lieeft dien zegenrijken invloed op hel openbaar leven willen breken, ziclt niet tevreden houdende met een .Los van Rome", maar tol hel „Los van Christus, los van God" incluis De uiterste gevolgen van liet Darwi nisme, ja conclusion door Darwin zcif niet gemaakt, zijn zo niet als lol dog mata verheven, en worden ze niet pas klaar gemaakt voor do onontwikkelde klassen Door wat soort apostelen is iu woord en in schrift, op den leerstoel voor de aristocratie tics verstands, en in openbare vergaderlokalen voor de volks menigte liet beslaan van een per soonlijk God liet felst ontkend,- en voor 't atheïsme onder een of anderen vorm, 't felst gestreden Het ge.diiedt door de voorstanders van do liberale theoriën, de mannen der moderne wetenschap, teneinde liet geloor aan Goden den Hei land er uit te pompen. De grootste denkers aan die zijde staan als de schuldigen. Dr. Hacckl wordt ook in ons land door zijn genooten geprezen als een vat van geleerdheid. Thans doet deze natuur plaaislen gebieder en de hovelingeo, die altijd kunnen toespreken. „Men moei," zoo redeneer- hel zaad van liet Goddelijk Woord vaak op rotsgrond en lusscltoo de doornen, zoo valt ook menig korreltje in goede aarde, ontkiemt dik wijls eerst laat, en brengt minstens dertigvou dige vruchten voort." Tenvjjl de waardige grijze pastoor aldus bjj zicbzelveo dacht en sprak, hoorde hjj op eens bet geschetter van jachthorens en hon dengeblaf niet ver van de pastorie zag hjj den keurvorst met zjjn hovitiogen op een groolen jachtwagen, alien in 't groen met zilver gekleed, als in do vlucht voorbijrijden. Taliijke jagers, deels te paard, deels te voet volgden. Verbaasd, ja verschrokken zag de vrome man door het venster den stoet na, die weldra io het nabyzyode woud verdween. „Aldus," mompelde hy na-een wjjlo, .aldus viert de Doorluchtige Keurvorst deo Zondag! Wit is er toch met hem gebeurd? Welk een ergernis! Heelt hy niel zelf een hoog keurvorsli-lyk de alkondigen, dat liet jagen op Zoodag op boeto van drie Ihalors verboden is En nu overtreedt bij zyn eigen gebod en maakt zich aan vreemde zonde schuldig jagers en dry vers houdt hü van het bezoeken der H. Mis af. Het is ontzettend." In graote opgewondenheid schreed de pas- kundige een reis door den Indischen Archi pel, mol hot doel den verloren ichakel op te sporen tusschen inenich en aap, het tusschenwezen, waardoor de afatammin, van mensch uit aap zou worden vast- geiteld. Nog noemen we dr. Virchow, de grooic Diiitschc patholoog, een der heroën tier wetenschap, wiens 80e ver jaardag heel de geleerde wereld heeft gevierd. Hij is een der fakkeldragers van 't liberalisme. De OermtiHia, die hulde brengt aan zjjn geniale gaven, herinnerde ook aan een zijner gezegden, waarin hij getuigde niet te begrijpen, hoe een vernuftig mensch zich kon inbeelden, dat de tnenichen op aarde zijn, om zich te bereiden voor den hemel. Laten we hierbij een Nederlander, dr. Molenschot, niel vergeten, die het geloof aan bovonaardsche dingen totaal had opgezegd. Volgens zjjn uitersten wil, word zijn lijk verbrand en moest de overblijvende nssche verstrooid wor- itaar de vier windstreken. Duidelijker meende hij niel te kunnen uitdrukken, zijne opinie omtrent eene gclieeie ver nietiging van 's mensehen wezen na den dood. Op «til oogcnblik trail de i I I linnen en bevestigde niet zonder diep leedwe ien en groots ergernis, dut het werkelijk d< tcurvorsl zeil was, die straks Ier jacht wm tereden. „Och," vuegdc zy erby, ,»nt zal dal [go vrome doorluchtige gemalin verdtiet doen Haar wat vragen die onchristelyke mannen naai una, christelijke vrouwenZeker, mevrouw d. leurvorsliu zal de H. Mis wel bijwonen, on n den Zondag Ie houdeo, opdat Zijn Doorluchtigheid terooreko e gevallen God u Hy dacht een tijdlang na, toen sprak volgens gewoonte met zyo band over liet vi hoofd slrjjkeod,Neeo, een strafpredikatie ik niet houden, want zy, wien ze aangaat, zjjn er i.„uiers niet by. Ik kryg een andore gedachtt Ik zal bel keurvorstelijk decreet, dat het jage op Zondag verbiedt, eenvoudig vau den kaast voorlezen. Dan heb ik myn plicht gedaan e voor den uitslag daarvoor zal de Hemel da BUITENLAND. Over tien gezondheidstoestand des H. Vaders kortten weer geriisltcllcnde be richten in. De Crnix schrijft „In de laatste dagen zijn verontrus- •nde berichten over de gezondheid van den Paus verspreid. Wij kunnen echter uit zekere bron mcdcdeelen, dat die ge ruchten geheel en al onjuist zijn. Geen enkele verandering ten kwade heeft in den lichaniclijkcn of geestelijken toe stand van den bewon ierenswaardigen ilooriuchtigcn grijsaard plaatsgehad. De Paus leest nog eiken dag de bladen, stelt belang in de kwesties van den dag en ziel alle brieven na, die iQ zijn naam worden verzonden, en bijna altyd verandert hij daar iets in, wijzigt den een of anderen zin of cenige uitdruk kingen.'' En onder dagtcckening van 21 Oct. meldt Slefani's agentschap 'iet nieuws over een ongesteldheid dun l'aus is geheel ongegrond. De il zorgen. Hy ging in do gang, waar de oude :hiefkaal stond, zocht het decreet en logde het in het Evangelieboek. het luiden begaf hy zich naar de kerk. lurvorstin bevond rich reed» metdenhof- ichalk enecoige dames in het bidgestoelte, preekstoel voor de vorsleiyke bewoners van het naburige slot had laten aaohrengeo. De pastoor droeg zyn sermoen met veel waardigheid en groolcn ernst voor, en naaf loop daarvan ontvouwde hij het kearvorstelyk „Wy, Maximiliaan Jozef, keurvorst van tleie- lilljjke v aangaat, hoog e ringing vi zyn, die deo sabbatdag schenden door razen en schieten, visschen en andere wereldiyke opzien- ordenen dienvolgens, dal ieder, die zich aan zoo iets schuldig maakt, en daardoor de aan den Almacbtigen God toekomende eer ver waarloost, met drie lhalers en by de tweede overtreding met het dubbele gestraft worde, eu dat deze boele aan de kerk der plaats, die hy door zyn misdadig opzet belcedigd en te schan de gemaakt beeft, betaald moet worden. Een ieder zy dus gewaarschuwd. Maximiliaan Jozef." Hierop gaf de pastoor den zegen, boog voor de keurvorsteiyke toehoorders, verliet den kan- sol en vervolgde de Hooogmis. Wordt vervolgd).

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1901 | | pagina 1