Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 32. Zaterdag 9 November 1901. Vijftiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum. Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nij kerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATEEDAO. Abonnenjant oprijs por dri# mundoD i Franco per post Afzonderlijke I 0,40. f 0,05. Bureau Br eedestraat, 18 Amersfoort Uitgave van de Vereeniging De Eembode. PrxJa dar Ad<rortontiên i Vaa 1 tot 6 regelsf0.80 Voor iederen regel meer- 0.06 Correspondenten en ArlverlentiCn moeien nitorlgk Vrijdagavond Bij dit nummer behoort een bijvoegsel Liberalisme en Socialisme. Het Liberalisme kan het verwijt niet ontloopen, van door de richting, welke het aan 't Openbare Onderwijs, dezoo- genaamde"volksschool gal, het socialisme in de hand te hebben gewerkt. Neem 't laatste snulje van de nu afgetreden liberale Regeering: Schooldwang, daar over is het best te spreken. Hel socia lisme moet hoogelijk ingenomen zijn met het neulraal (juister godsdienstloos) onderwijs, op de openbare scholen, ook in Nederland, door dc liberalen inge voerd. Kostelijke vondst, die neutraliteit Zaad, heel vroeg gestrooid in 'I kinder hart, waar 't zijn werk moet doen en opwassen tot onverschilligheid op 't stuk van godsdienstdan glijdt het later te gemakkelijker lot erger af. Uitmuntend, zeggen de socialistische stuurlui. We erkennen nochthans volgaarne, dat in ons braaf Vaderland hti open baar neutraal onderwijs moet worden dienstbaar gemaakt aan de opleiding tot maatschappelijke en christelijke deug den. Laat begaan, zeggen die stuurlui, de liberalen weten nu reeds, dat met hun ge wa ter-en melk met die socialistische school- deugden, de gevangenissen niet minder, maar meer bevolkt worden en uitbouw noodig is. Komt onze ideaal-Staal een maal, dan schrappen we de christelijke, en wjjzigen de maatschappelijke school- deugden. Wait over bravigheid en zede lijkheid, maatschappij en verzet zijn onze begrippen volmaakter dan die van 't oud regiem, dat het Christelijke niet genoeg aandurfde. Wij willen vooruit I Het gaat vooruit. Over de verwilde ring der jeugd, en in Frankrijk en Italië over de misdadige jeugd, zijn de klach ten legio. Of dat een gevolg is der veldwinnende godsdienallooze denkwij ze? Wie twijfelt hier? Met den hak en den houw aan de oude geloofsleer toegebracht, is tevens de wortel der oude moraal getroffen. Reeds jaren geleden sprak dr. Jörg, de begaalde redacteur der Hist. Pol. Blotter, in den Duitschen Rijksdag -. „Het allereerste waaraan behoefte bestaat is een wedergeboorte der school. Ik voor mijn persoon ben veel minder be ducht voor de sociaal-democratie van heden, dan die der toekomst, welke opwast uit onze jeugd. Men heeft uit onzinnige politieke berekening, dc school overal meer en meer aan godsdiensligen invloed onttrokken. Daardoor heelt men, zonder hel te willen, hare deuren voor de sociaal-dctnocralie opengezet. In deze moderne pacdagogick, ik moet wel zeg gen deze moderne sehoolwoede, is de kweekplaats der sociaal-democratie. Dan, willens of onwillens, hare werking is mellcrdaad er op gericht om een ieder te tillen boven zijn sland, en zoo hel d van ontevredenheid uit Ie strooien alle kringen van het volk. Zoo wil ik het verstaan hebben, wanneer ik openlijk zeg een door zijn werk gebukt en afgetobd arbeider, die niet meer bidt of te bidden verleerde, wordt heel gemakkelijk de buit der socii.al-demo- cratie, zoodra zij komt om hem te halen." Hieraan knoopen wij de vraag vast, of het de neutrale of godsdiunsllooze is, welke uiteraard de gebedsplichl inscherpt. Zeer juist zag dr. Jiirg de toekomst duister in, en den uitwas van het socia lisme. In 1871 werden bij dc verkiezin- voor den Rijksdag op sociaal demo cratische candidaten uitgebracht ruim 118000 stemmen: in 1898 was dit getal bijna verlwintigvoudigd en bedroeg meer dan 2 millioen stemmen. In Frankrijk, waar het liberalisme tot radicalisme zich opwerkte en het vi ijmctselaars- wachtwoordde verwereldlijking der openbare school overnam, steeg in 1898 het getalcijfer der op socialisten uitge brachte stemmen tol bijna één millioen. En in Nederland, waar hel openbaar onderwijs neutraal is en door het nu afgetreden liberaal Kabinel, tengevolge der struikeling van een paard en de meerderheid van één slem, schooldwang is opgelegd, zijn hun thans 7 zetels hij de jongste verkiezingen voor de Tweede Kamer ten deel gevallen, voor de grootste helft op de liberale leden veroverd. Het socialisme dweept met hel ge lijkheidsbegrip, en belooft de wegneming van ieder beletsel, voor zoo ver slechts mogelijk, in den toekomst-Staat, welke het in zijne verbeelding en op het papier tracht te schetsengelijkheid van rech ten voor man en vrouw, gelijk onderwjjs voor knapen en meisjes, ja, voor beiden dezelfde spelen. Uitteiaard is hier inge sloten opheffing van gezin. Want de echt wordt eigenlijk een wilde echt is louter een private saak, een overeen komst, die beide partijen kunnen aangaan of verbreken naar gril en luiin. De kin deren zullen dan moeten beschouwd worden als kinderen van den Staat. Toch naar onze ouderwetsche moraal, zedeljjker dan het schandelijk Neo-Mal- thuiianisme, ziet Bebel ia de geboorte van eiken knaap of meisje een welkomen ,vas der maatschappij, welke haar 'tbestaan verzekert. Voor allen dezelf de hemel, namelijk 'I lief en de geneug ten, die de aarde kan opleveren, want 'n de materialistische, atheïstische wereld- leschouwing van het socialisme, is voor :cn bovcnaardscli hcinelgeluk geen plaats. Het weinigje geluk op onze planeet zal voor velen wel erg minimaal zijn, de ongelukjes zijn evenmin uitgesloten. Dat moeten dc volgelingen van het stelsel maar voor lief nemen. Maar hel liberalisme kan toch onbe schroomd tegenover dit enorm program, waarvan het beste in hel land Utopia thuis behoort, schoono handen toonen, blank van onschuld? In deze is toch het liberaal stelsel van alle sociaal- demoeral ische smetten vrij? 'I Mocht wall'aler Cathrein, een .lesuïet, schreef in 'l Duitsch over het socialisme een werkje, dal van 1890'98 "innaai werd herdrukt. In zijn onder zoek naar dc grondslagen van het socialisme, maakt hij 't aan zijn lezers duidelijk, dat hel liberalisme de bodem aai uit het socialisme ontstond. Het is derhalve niet plotseling geharnast en gepantserd opgetreden, gelijk de godin Mi nerva der fabelleer uil 't hoofd van Jupiter, toen op zekeren dag laatstgenoemd op pergod der heidensche goden van Grie kenland en het land der Romeinen, aan koppijn leed. Het liberalisme heeft do heuvelen geslecht, de dalen gevuld, de wegen geëffend voor zijn zoon en diens talrijk geslacht, waarvan het thans niets wil weten, ja hem beschuldigt van een valsche geboorte acte aan degoö gemeen te voor te houden. Maar Cathrein houdt voel bij stuk; ook onze Nederlandsche sociaal-democraten hebber, volgens hem, met de liberalen een gemeenschappelijk stelsel. Neen het liberalisme heelt hier geen schoone handen; zelfzucht, niet het beginsel, houdt het binnen de palen van 't terrein der maatschappelijke ongelijkheid. Van eone gelijkheid, die een radicale verdeeling der fortuin- goederen meebrengt, eigendom stempelt lot diefstal ten nadeele der gemeenschap, welke alles wil gebezigd zien ten alge- meenen nutte, hebben zijne tevreden burgers een hartgrondigen afkeer. Dit op halfweg als eindstation beschouwen, gaat echter niet op. Voort zegt het socialisme, en in zijn reeds genoemd geschrift toont Cathrein met den vinger aan, dat het socialisme slechts de gevolgen trekt uit deliberate beginselen. We geven hem 't woord „Wie heeft de leuze vrijheid, gelijkheid, broederschap rondgedeeld, en daarmee de Fransche Revolutie als een recht, ja als een plicht verheerlijkt Het waren dc aanhangors van 't liberalisme. De revolutiemannen, Jacobijnen zoowel als Girondijnen, echte voorvaderen der mo derne in halfslachtigheid vervallen liberalen, hadden de vrjjheid en de ge lijkheid immer in den mond. .Met hel beroep op deze vrjjheid en gelijkheid werd de oude orde omver geslooten, werden de privilegies van adel en geestelijkheid opgedoekt, de herinnering aan de oude inrichting door nieuwe indeeling uitgewischt, het volk voor Soeverein verklaard en gcvolgeljjk .Burger Capet'' (Lodewjjk XVI) op 't schavot gebracht. En zoo waar, terwijl nu de liberale Bourgoisie de teugels in handen heeft genomen, daar wil zjj de verdere gevolgen harer grondstellingen slop zetlen I .Nadien men de Kerk vervolgd, en, ware 't mogelijk geweest, vernietigd had, wilde men, met Robespierre aan de spitse, den eerediensl van een Opper- wezen invoeren, teneinde de ma sa ir bedwang te houden. Nadut men ziel: aan de goederen van Kerk en adel ver grepen, en zich met hel vermogen der natie verrijkt had, zette men iu de wet hel privaat eigendom is heilig en onaan tastbaar. Nadat men de aristocratie van ge boorte of door den godsdienst verleend, had op zij gezet, wilde men een aristocratie van 't verstand of' van het geld erkend zien. Lag dit in de lijn der consequentie Had men het recht van 't volk tc langen zich met zulk eenc gelijkheid te vergenoegen, die het, ja, de forraccle vrijheid bracht, maar het tegelijk geheel onbeschermd liet en bijgevolg als arbei ders-massa aan de handen der kapita listen overleverde? Had hel niet daar entegen veel meer recht te verlangen, dal die hooggeroemde gelijkheid eindelijk in allen ernsl en voorgoed ter hand werd genomen Er behoort geen groote male van consequente denkingskracht toe om hier het juiste en rechte antwoord te geven." BUITENLAND. leder vreugdebetoon der Engclschen schijnt door de Boeren in Zuid-Afrika te moeten worden vergald. Juist op den dag der terugkomst van de City Impe rial Volunteers kwam de tjjding van een ernstige nederlaag de feestvreugde verstoren, die bij het binnenhalen dier strjjders zich geestdriftig wilde uiten. En nu weer, bij de terugkomst van den troonopvolger van zjjne reis om de we reld, terwijl hij zijnen intocht in Londen deed, werd door de pers wereldkundig geinaakl, dat de Colonne-Benson, waar op de schoonste verwachtingen werden gebouwd, een ramp overkomen was, en wel onder het opschrift.Colonne- Benson vernietigd 250 dooden eo ge wonden." De nederlaag is inderdaad ernstig geweest, want een nader bericht van Kitchener, ild. 4 Nov., hetwelk natuur- Ijjk voor het publiek pasklaar was ge maakt, en derhalve onder het snoeimes is doorgegaan, meldt, dat tengevolge van den hevigen storm, gepaard met regen en hagel, de aanval bij Braken laagte niet eerder werd ontdekt, voordat dc vijand de geschulopslellingen tot op korten afstand genaderd was, vanwaar de Boeren dc artillerie-bedekking en de bespanningen neerschoten. .Kolonel Benson, kolonel Guinnes werden beiden doodgeschoten bij de kanonnen. Tengevolge van een schijn- aanval op het kamp werd geen krach tige steun gezonden naar de stelling bij de kloof. De Boeren waren niet in staat de kanonnen weg te voeren, totdat de Engelsche ambulance uittrok, toen on der bedekking hiervan de Boeren de kanonnen wegvoerden. De Boeren trok ken toen terug en onderhielden een afwisselend vuur gedurende den nacht van 31 October, maar deden geen ver deren aanval op het kamp." Als gewoonlijk wordt er aan toege voegd, dat de verliezen der Boeren on getwijfeld .hevig" zijn, maar daarmede wordt de geleden nederlaag voor Albion niets minder pjjnlijk en verontrustend. Zeker om den indruk der tegenspoe den eenigermate voor de geldwereld te verzachten, word te gelijkertijd uit Ba- berlon gemeld, dat verscheidene mjjn- bestuurders daar zijn teruggekeerd met hel doel de mijnen in orde te brengen, ten einde bij de eerste gelegenheid den arbeid te kunnen hervatten. De mjjnen zijn in den regel betrekkelijk weinig beschadigd, en men verwacht geen moeilijkheden in 't verkrijgen van vol doende werkkrachten. Een heele troost voor de eerloozen, die door gouddorst gedreven, den ont- zettenden oorlog hebbpn uitgelokt. De Londensche anarchisten hebben de terechtstelling van Czolgosz feeste lijk gevierd en zijne nagedachtenis vereeerd door een soort bal, waarop voortdurend de kreet weerklonk :„Leve de dappere Czolgosz!" Aan dit schandaal werd door de politie een einde gemaakt. De Fransche Kamer hield Maandag weder eene merkwaardige zitting. Door Berry werd eene interpellatie ingediend over een uilvoerbaar middel om te be werken, dat Engeland de vrouwen en FEUILLETON. Wedergevonden. .Wel, 't is toch geen Zondag, en ook geen geboden feestdag? Waarom ton ik dan met je ter kerke gaan," vroeg Jozef Dnpons, die te Parge een elegante raenbelwinkei bad, zeer verwonderd. ,lk moet lieden joist eene novene ten einde brengen, welke ik ter eere van den heiligen Jozef ben begonnen, en ik zon nu gaarne et H, Uia bjjwonen, welke ik lot dank laat le: r het beratel van onzen lieven jongen, daarin tevens de H. Communie ontvaogen. t toch ook wel gaarne den heiligen Jozef danken willen en te vena al» meubelmaker handelaar zjjne bescherming inroepen voor ons webtjjn in de loekomat, en den zegen dee hemels roor ons aller geluk afsmeekeo." ,0. zeker, besle Agues, gaarne zal ik medegaan," antwoordde de echtgenoot der rronw, met wie hg twee jaren geleden gehuwd vaa, en die hem het leven op aarde tot vaar paradgs had gamaakt. Het liep togeo 'i einde van den winter. I)e jonge vrouw, tenger van gestalte, liep gearmd met haar man, sloeg een warmen mantel om eo slapte door den mistigen eo zeer kouden morgen vlug en licht naar de nabyzgnde kerk. Een groat balt oor had de H. Mis geduurd eo oa een vorig dankgebed gingeD beide ecbtgc- noolen naar buie terug. Aan de kerkdeur zaten verscheidene jonge en oude bedelaars, die de vrome kerkbezoekera de band toestaken om een aalmoes te ontvangen. Agnes keek met zicht baar medelijden naar een bleeke, vermagerde vrouw, daarna richtte zy bare blikken op haren echtgenoot, die baar stomme oogeoepraak zeer goed begreep; hy tastte iu den zak en bood de arme vrouw een stuk geld atn, dal deze aannam mei de woorden: „God loone u!" Nauwlgka wareo beideo een paar passen doorgeloopen of de beielares slrompelde roe pend beiden achterna, en zeide: ,G(j hebt u zeker vergist, mynheer I U bebt mg een goud- Ue meubelmaker was niet weinig verwonderd over de eeriykheid dezer bedelares. Hg keek de oude vrouw aan, op wier trekken kommer, ont- bering, eo alle mogelgke lydco geteekend ston den. .Zeker," antwoordde hy, .ik heb my ver gist, maar tot belooniog uwer eerlijkheid, welke meer waard ia dan goud, moogt gij het voor uwe kinderen behouden." Het scheen of de bedelares oen electriscUe schok door de leden voerIraneo welden uit bare oogen en zy leunde snikkend tegen een .Arme vrouw," vroeg Agnes, „Igilt gij veel kommer?" „Ach, goede dame," antwoordde de oude vrouw, ,er zjjn zeer ongelukkige moeders." Vol medeiydeu noodigde de jeudige echlge- uoote de arme door bemoedigende woorden uil, baar naar hare woning te volgen, om daar een kleine versterking te nemen. Dat liet zicb de bedelares geen tweemaal zeggenzg volgde de edele weldoenster en spoedig smulde de arme vrouw van eeoe heer lijke vleeechsoep bg de warme kachel. Aangemoedigd door de vertrouwelyke bedie ning en de hartelgke toespraak, begon de arme baar levensgeschiedenis te verhelen. .Het is berd, hel is zeer treurig, en slechis noode begin ik bet mg pijn veroorzakende, hartbrekend verhaal vso mgn leven, en wel, wgl gij zulk een goed, medelijdend hart bezit. Hebt gy al eeos booren vertellen van de onge lukken eeoer echlgenoote zonder man, van eene Ik hen de dochter van een handwerksman, en heb in mjjne jeugd met myoe handen oen eer- Igk stuk brood verdiend, Ik werkle, spaarde en huwde ecu door eu door braven liandswerks- man, die my door de Voorzienigheid scheen aan gewezen, en geheel met my overeenkwam in karakter, opvoeding en stand. Hoe gelokkig leefden wy hel eerste jaar van ons buwelyk. Helaas, ons geluk duurde slechis korj. In de fabriek, waar mjjn man weikle, werd veelgeld gestolen door het verbreken der brandkast, waardoor veel schade werd berokkend, Door een helscb schandelijk overleg ven dan dief viel de verdenking op mgn armen man, die werkelgk werd gegrepen, gevangengezet en veroordeeld. Nu kwamen dagen van angst, van zorgen, van slapeloosheid, van bitter klagen, van ellende lol vertwgfelens toe. Ik had eeo klein kind, een zoontje. Ik was thans do vrouw van een dief, van een gevangene. Spoedig was het weinige geld op, en weldra vertoonde zich de ellende in haar vreeselgkste vormen, waar door ik het eene meubelstuk voor, het andere na le gelde moest maken. Vertwijfeling maakte ziel: van mgn hart meestereersl in slapelooza nachten, daarna in angstige uren op den dag riep zg my toescl eid n van uw kiod over win nw moederlieldo, sta uw eenigen troost af, gy kunt het toch niet opvoeden, gg zult met hem ellendig le gronde gaan. .Maar besle vrouw," viel Agnei haar in de rede, „waarom zocht gg geen troost aan bet altaar, bg de H. Moeder Gods, de Troosteres der Bedrukten, of bg den H. Jozef?" ,U hebt gelijk, edele dame, maar verplaats u ia gedachten eens in de ongeloovlge omge ving, waarin ik voortleefde. Immers, nog heden liet men eeo menigte arbeiders nit onze groote steden zonder God of gebod, tla dieren op groeien on wild en woest door 't leven geen. Eerst als bedelares leerde ik beter den rozen krans bidden en Gods huis betreden. Zon ik n de slapelooze nachten, de gewetenswroeging, de 'renen en zochten, kortom mgn verscheurd hart kannen beschaven O, In vlammenschrift is die avond in mgn hart geschreven, toen ik hall verhongerd en vol vettwyfeling, mgne zin nen niet meer machtig, op bet pont stond mgn geliefd kind naar hel vondeliogeabnie te bren- gea. Sedert drie dagen bad ik den naam, den dag zyner geboorte, van zyne doop opgeteekend, in de windselen verborgen en maal te ik my telkens gereed naar dat bnis te gaan. Eo tel kens wanneer ik den drempel wilde overschrij den, alond ik daar als door een geheimzinni ge hand tornggehouden. {Wordt vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1901 | | pagina 1