Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 2. Zaterdag 12 April 1902. Zestiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eenmes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Tweede Blad. APOSTOLISCH SCHRIJVEN van Zijne Heiligheid Pans LEO XIII. s aan alle Patriarchen, Primaten, I Aartsbisschoppen en Bisschoppen der Katholieke Wereld. LEO XIII, PAIS. Eerwaardige Broeders, Heil en Apostolische Zegen. Nu Wg het vijf-on-twintigste jaar van Onze apostolische bediening be reikt hebben en zelf verwonderd voortdurende zorgen afgelegd, go voe len Wij Ons, begrijpelijkerwijze, go drongen, Onzen geest te verheffen tot den van alle eeuwigheid gezegenden God, die Ons, onder zooveel andere gunsten, een pontificaat heeft willen schenken van zóó langen duur, dnt iu de geschiedenis nauwelijks enkele dergelijke gevallen zijn aan te wijzen, Tot den Vader van alle mensclien. tot Hem, in Wiens handen het diep zinnig geheim des levens berust, stijgt daarom uit den onweerstaanbare!', drang Onzes harten de lofzang On zer dankbaarheid. Voorzeker, het oog des menschen vermag niet de diepte te doorgronden van Gods raadsbe sluiten, nu Hy zoo boven alle ver wachting Onzen ouderdom beeft ver lengd, en Wij kunnen hier slechts zwijgen en Hem aanbidden. Maa: toch, één zaak is er, waaromtrent Wij zekerheid bezitten, nl. deze dat indien het Hem behaagd heeft en nog behaagt, Ons leven te sparen, een ernstige plicht op Ons rust, de plicht om te leven voor het welzijn en den bloei Zijner Onbevlekte Bruid, de Heilige Kerk, en, wel verre van tegenover de zorgen en bekommer nissen den moed te verliezen, aan Hem de ons overblijvende krachten te wijden tot aan Onzen laatsten snik. Na den tol van rechtmatige dank baarheid te hebben betaald aan Onzen Hemelachen Vader, aan Wien eer en glorie worden gebracht gedurende alle eeuwen, is het Ons zeer aangenaam, in de gedachte tot u terug te keeren en tot u het woord te richten, tot u, Eerwaardige Broeders, die, door den H. Geest geroepen om bepaalde gedeelten der kudde van Jesus Christus te weiden, ddérdoor met Ons 'vel hebt aan den strijd an aan de over winningen, aan de smarten en aan de vreugden van het herdersambt. Neen, zij zullen nimmer uit Onze herinnering worden weggewischt, die talrijke en treffende blijken van door godsvrucht bezielden eerbied, welke gü Ons in den loop van Ons Ponti ficaat hebt geschonken, en welke gjj in de tegenwoordige omstandigheden nog steeds vermeerdert met een wed ijver vol teederbeid. Reeds innig met u verbonden door Onzen plicht en jOnze vaderlijke liefde, zijn Wij dit nog meer geworden door deze aan Ons hart zoo buitengewoon dierbare 'bewijzen van uw toewijding, minder om hetgeen er persoonlijks in gelegen 'j Vert*ling van Dt Tijd. was voor zooverre het Ons betreft, dan vel wijl zij blijk gaven van onwan kelbare gehechtheid aan dezen Aposlo- üschen Stoel, het middelpunt en de ■iteun van al de andere zetels dor ':atholieke wereld. Indien het steeds noodzakelijk is geweest, dat alle. kin deren der Kerk in de verschillende graden der hiërarchie innig niet elk ander vereenigd bleven door de banden eener wederzijdsche liefde en door liet nastreven van der ïlflo doel einden, ten einde op deze wijze slechts één hart en één ziel te vormen, zoo Is deze eenheid in onze tijden onont- brerlyker geworden dan ooit. Want inderdaad, wie kan onkundig zijn go- bloven omtrent du geweldige samen zwering van vijandige machten, die lieden ten dage erop uit is liet groote werk van .Josus Christus te verwoesten on te doen verdwijnen, door te trachten, met een verwoed heid, die geen grenzen meer kent, in de orde des geesles den mensoli tc berooven van den schut der hcniel- scbe waarheden en op maatschappe lijk gebied de meest hoilige, de meest heilzame christelijke instellingen te ontwortelen? Door dit alles wordl gij-zelven telken dage pijnlijk getrof fen, gü, die tegenover Ons meer dan eons uitdrukking hebt gegeven aan uw bekommernissen en uw hartelend, terwijl gij treurdet over de talrijko vooroordeelen, vulschc stellingen en dwaalbegrippen, wolko men ongestraft verspreidt te midden der menigte. Wat al strikken legt men niet aller- wegon aan de menschen met een ge- loovig gemoed Wat al hindernissen vermeerdert men niet, ten einde don woldadigen arbeid der Kerk te ver zwakken en, zooveel mogelijk, te ver nietigen En, als ware het om de bespotting bij de onrechtvaardigheid te voegen, legt mei. dor Kerk-zelve ten laste, dat zij haar oude kracht niet kan herwinnen en onmachtig is om een dam op te werpen tegen den stroom van bruisende hartstochten, die alles dreigt mee te slepen! Wij zouden wenschen, Eerwaardige Broeders, u te kunnen spreken over een minder bedroevend onderwerp en dat meer in overeenstemming ware met de gelukkige omstandigheid, die Ons ertoe nor.pt, tot u het woord te richten. Maar niets geeft tot zulke woorden aanleiding, noch oe zware beproevingen der Kerk, die dringend om spoedige hulp vragen, noch de toestand der hedendaagsohe maat schappij, die, reeds lievig geschokt onder zedelijk en stoffelijk opzicht, voortsnelt naar een nog slechter toe komst door het prijsgeven der groote christelijke traditieseen wet der Voorzienigheid, bevestigd door de ge schiedenis, en die bewijst dat men de groote godsdienstige beginselen nietkan aanranden, zonder tegelijker tijd de grondslagen aan te tasten der sociale orde en van den socialen bloei. Onder deze omstandigheden komt het Ons, ten einde de zielen eenige verkwikking te schenken en haar opnieuw toe te rusten met geloof en moed, tijdig en nuttig voor, een aandachtige beschouwing te wijden aan den oorsprong, de oorzaken, de veelvuldige vormen van den onver- zoenHjken oorlog, dien men voert tegen de Kerk, er de noodlottige ge volgen van aan te toonen en de ge neesmiddelen daarvoor aan de hand te doen. Dat Ons woord du3 luide moge klinken, ofschoon het moet herinneren aan waarheden, waarop reeds vroeger werd gewezen dat het gehoord worde niet enkel door de zonen der katholieke Eenheid, maur ook door hen, die zich hebben afge- scheideu, en zelfs door de ongeluk- kigen, die geen geloof meer bezitten want zij zijn allen kinderen van denzelfden Vader, allen bestemd tot hetzelfde hoogste goed dat het ein delijk ontvangen worde als het testament, hetwelk Wij, die Ons op zoo korten afstand van de poor ten der eeuwigheid bevinden, willen achterlaten aan de volken als een onderpand van het heil, dat Wij voor allen wenschon. Te allen tijde heelt de Heilige Kerk van Christus to strijden en tc lijden gehad voor de waarheid en du gerechtigheid. Door denGoddelijkon Verlosser-Zelvun gaslicht om iu do wereld het Rijk Gods to verspreiden, moet zij, hy het licht van do wet des Evangelies, de gevallen monschheid leiden naar haar eeuwige bestemming, dat wil zeggenhaar bozit (loon ïiemon van de eindelooze goederen, elke God ons heeft beloofd en tot welker hoogte onze krachton alleen ons niet veroorloven op te stijgen hemolsehe zending, bu' liet volbren gen waarvan z"g noodzakelijkerwijze in boteing moest komen met de tal- looze hartstochten, voortspruitend uit dou ouden val eu hot daaruit ge volgde bederf, den hoogmoed, de bo- georlijkhoid, de teugullooze zucht naar stoffelijke genietingen on de ondeug den en oiigoregclilheden, die zij na zich sloepen en die allen in de Kerk den machtigste!! breidel vindon. )t feit dezer vorvnlgiugon moet ons geen verwondering barenzijn zij ons niet voorspeld gowordon door don Goddelijken Meestor en weten wij niet (liiL zü zullen duren zoo lang de wereld duurt? Immers, wal zoute de Zaligmaker tot Zijn leerlingen, toen Hü lien uitzond, om don schut Zijnor leer te brengen aan allo volken? Nie mand. die bet niet weet: „Gij zult olgd worden van stad tot stad wille van Mijn naam; gg zult ge haat en veracht worden, gij zult voor de rechtbanken gesleurd en tot do meest vernederende straffen veroor deeld worden." En ten einde hen aan te moedigen dergelijke beproevingen te verduren, stelde 11 ij hun Zicli-Zel- ven tot voorbeeld. „Indien "de wereld u haat, weef dan, dat zij Mij liet eerst gehaat heeft, vóór u. Si mundus vos odit, scitote quia me priorem vobis odio haliuit" (1). Ziedaar do voldoening, ziedaar de helooning, welke de Zaligmaker ons belooft hier beneden. Al wie met gezond oordeel en eon- voudig de zaken beschouwt, zal nim mer voor zulk eon haat de reden kuniien vinden. Wien toch had de Goddelijke Verlosser ooit beleedigd, of waarin had Hij misdaan? Op dezo aarde neergedaald ten gevolge van een oneindige liefde, had Hg daar een vlek- kelooze leer gepredikt vol vertroosting en geheel erop berekend om alle men schen broederlijk to vereenigen in vredo en liefde. Hg had noch de grootheid, noch de eer dezer wereld nagejaagd en aan niomands rechten te kort gedaan integendeel, men had Zijn grenzenloos medelijden gezien met de zwakken, de zieken, de armen, de zondaren en do verdruktenzoodat Hg slechts ge leefd had, om met volle handen onder de menschen Zijn goddelijke weldaden te verspreiden, Het was dus van den kant dezer menschen een overmaat van louter boosheid, des te meer be treurenswaardig naarmate zij i onrechtvaardig was, en volgens de voorspelling van Simeon werd de Verlosser het teoken van tegenspraak op deze wereldSignum cui coritra- dicetur (2). Moet men zich dan nog erover verwonderen, indien de katholieko Kerk, die de goddelijke zending van Jesus Christus voortzet en de onom koopbare bewaarster Zijner waarheid is, niet heeft kunnen ontkomen aan het lot van den Meester? De wereld verandert niet; naast de kinderen Gods staan te allen tijde de tra wanten van den grooten vijand van het raenschelijk geslacht, van hera die, weerspannig tegen den Allerhoog ste van den beginne af, in het Evan gelie de vorst dezer wereld wordt genoemd. En ziedaar waarom die wereld tegenover de goddelijke wet en tegenover dengene, die haar deze wet in den naam van God voorhoudt in zich voelt koken en met ongebrei- delden hoogmoed tot opstand voelt komen een geest van onafhankelijk heid, waarop zg niet in het minst recht heeft! Ach! hoe dikwijls hebben de vijan den der Kerk mot ongehoorde wreed heid, op onbeschaamd onrechtvaardige wijzo en tot ontegensprekelijk nadeel voor de maatschappij, in de meest bewogen tijdperken, zicli gevormd tot dichte drommen, ten einde het werk van God to verwoesten I Bleef "eenig vervolgingsmiddeljzon- der uitwerking? Zy beproefden een ander. Gedurende drio volle eeuwen bezaaide hot Romeinsche Keizerrijk, misbruik makend van brutaal ge weld, al zijn provinciën met de lijken onzer martelaren en purperde met hun bloed elke plek gronds van dozo heilige stad. Vervolgens nam de ket terij, "U cQns onder oen mom en dan weer mot onbedekt geiunl, baar toovlucht tol drogredenen en sluwe kunstgrepen, ton einde do eensge zindheid en de eenheid der Kerk te verbroken. Als een"vorwoestendu orkaan ont ketenden zicli daarna in hot, Noorden de barbaren on in hot Zuiden liet islamisme, overal puiiiboopen achter zich latend in er f/ i I i i woes tenij. Aldus jwerd van eeuw tot'eouw overgeleverd de noodlottige erfenis van den haat, waaronder de Bruid Christus gebukt ging. en kwam een Cosarismo, even achterdochtig als machtig, naijverig op de grootheid van andoren, in hoo hedge mate liet ook zijn eigen groot heid rnoclit ontwikkeld hebben, en dat zich ton taak stelde de Kerk zonder T onderbreking to bestrijden, ten einde beslag te leggen op haar rechten en haar vrijheid met voeten treden. Hot hart bloedt bg liet zion van deze Moedor, zoo vaak ter prooi aan angsten on onuitsprekelijke smarten! Toch, zegevierend ovor alle hinderpalen, over alle geweldenarij en tirannie, breidde zg voortdurend haar vreedzame tenten wijder uit, redde zg vau den ondergang liet glorierijke pand der kunsten, der geschiedenis, dor wetenschappen en dor letteren, en den geest van het Evangelie doende door dringen over heel de uitgestrektheid dor sociale orde, riep zij aloin de christelijke beschaving in het leven, deze beschaving, waaraan de volken, indien zij zich door haar wolda digen invloed laten boheerschon, rechtvaardige wetten danken, zachte zeden, bescherming der zwakken, medelijden met. do armen en onge- lukkigen, eerbied voor do rechten en de waardigheid vun alle menschen, on daardoor, zooveel als dit te midden van de wisselvalligheid dezer wereld ten minste mogelijk is, die kalmte in het sociale leven, welke het uitvloeisel is van een wijze verstandhouding tussehen de gerechtigheid en de vrijheid. Deze bewijzen van de innerlijke goedhoid der Kerk zijn even schitte rend en verheven als duurzaam. En toch, evenals iu de middeleeuwen en gedurende de eerste eeuwen, zien wij in tgden, die dichter de onze nader den, do Kerk aangevallen, onder zeker opzicht, met meer heftigheid en pijnlijker dan ooit. Ten gevolge van een reeks historische oorzaken, wel bekend, verhief de zoogenaamde Her vorming in de 16e eeuw den stan daard van het oproer, en besloten de Kerk recht in het hart te treffen, viel zg vermetel liet Pausdom aan zg verbrak den zoo kostbaren band der oude eenheid van geloof en vun gezag, die, meermalen haar kracht, invloed en luister verhonderdvoudi gend, dank zij het eensgezind na streven derzolfde doeleinden, alle vol ken vereenigde onder eenzelfden her dersstaf en eenzelfden Herder, en zg wierp aldus onder liet Christenvolk een noodlottige kiein van betreurens waardige ontbinding. Daarmede willen Wg niet beweren, dat men van het begin der beweging af het erop had toogelegd het christe lijk beginsel uit den boezem dei- maatschappij te verdrijven, maar, door den eenen kant te weigeren de erkenningder suprematie van den zoti>i van Rome, oorzaak en band der eenheid, en "anderzijds door de verkondiging;;van het'beginsel van het vrije onderzoek, schokte men, tot in zijn óiepste grondvesten, het door God gestichte bouwwerk en opende men den weg voor eindelooze afwij kingen, voor twijfelingen en ontken ningen /wnt betreft de moest gewich tige onderwerpen, zóózeer, dat holgoen voorviel d«\\ierekeningen van de in voerders dei nieuwigheden zelveu overschreed. Nu lag de weg gebaand; en weldra dan ook verhdi zich de trotsche en spotzieko zoogtiaamde wijsbegeerte der 18e"eeuw en schrijdt op dien weg voort. Zg tracht de heilige boeken der Schriftuur in ein belachelijk dag licht toestellen en verwerpt alle god delijk geopenbaarde waarheid ten einde aan de consciöniie der volkoren alle godsdienstig gelool te ontrukken en den cbristelijken laest in elk levensblgk uit te dooven. Aan deze bron onlweldon het rationalisme en hot pantheïsme, het naturalisme en hot materialismeheillooze en doo- delijke stelsels, die, onder nieuwere vormen, de oude dwalingen deden herrijzen, tot wier weerlegging de Kerkvaders' 'en Leeraren van den voortijd zich reeds zegevierend had den aangegord. En zoo gebeurde hot, dat de hoovaardij der nieuwere eeuwen, door een overmatig steunen op eigen voortreffelijkheid van inzicht, met blindheid werd goslugen en, evenals liet heidendom, slechts in ijdele droom beelden haar"; fgeestes-voedsel zocht, zelfs waar het do hoedanigheden gold van de monscholgke ziel en de eeuwige liestomraing, die haar heerlijkst voor recht vormt. De strgd tegen de Kerk alzoo nam ion karakter aan ernstiger dan in liet verleden, niet minder vanwege de hevigheid der aanvallen, dan van wege den omvang waarin zij tegen Ilaar werden gericht. Immers het ongeloof van onzen tijd bepaalt zich niot tot hot in twijfel trekken of het ontkennen van do een of andere ge loofswaarheid. Wat het bestrijdt is hot samenstol-zelf van de beginselen door de Openbaring gepredikt en door do ware wijsbegeerte verdedigd .van die grondwaarheden, van die on schendbare beginselen, die den mensch hot einddoel loeren van zijn reis door liet leven, die hem getrouw doen blijven aan zijn plicht, die in zijn hart moed brengen en berusting en die, door hem een onkrenkbaar recht en een volmaakt geluk te beloven aan de overzijde van het graf, hem doen besluiten den tijd als minder waardig te beschouwen dan de eeuwig heid 6D de aarde te doen achterstaan bg den Hemel. En, wat stelde men iri de plaats van die bewijzen, van die zoo onvergelijkelijke krachtmiddelen, door het Geloof verstrekt? Een gru welijk scepticisme, dat de harten tot een ijsklomp maakt en in het gemoed van den ineDsch alle hooger streven doet vergaan. Zulke noodlottige dwalingen, gij, Eerwaardige Broeders, zijt er getui gen van, zijn uit het gebied der ideeën maar al te zeer in de open baringen van de daad en in de krin gen van het publieke leven overge gaan. Groote en machtige Staten brengen ze zonder ophouden in praktijk, en zg beelden zich in, dat zij daardoor beschavingsarbeid verrichten en aan hot hoofd staan van den vooruitgang. En, als rustte niet op de overheden de verplichting in zichzelven als het kort begrip te bevatten en te ver- toonen van hetgeen de zedeleer 't voortreffelgkstaanbiedt,achtten zij zich ontslagen van de taak in het openbaar God te eeren, terwijl zich slechts al te vaak bet geval voordoet, dat zg, er zich op beroemend ten aanzien van allen godsdienstvorm onverschillig te blijven, inderdaad vijandig staan ten opzichte van den eenigen godsdienst

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1902 | | pagina 1