Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No 32. Zaterdag 8 November 1902. Zestiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn. Barneveld, Blarieum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementiprija par dria maaudon Franco per postf 0,40. BureauBr eedestraat, 18 Amersfoort Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs der Advertentdên i Vm 1 lot 6 regelsfo.30 Voor iedere» regel meer- 0.05 CorrespnnilentiüD en Advertenliün inoeleo uilorljjt Vrijdagavond Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. Gaarne voldoen wij aan bet verzoek, van zeer geachte zijde tol ons gericht, om het onderstaande artikel, voorkomende in de Heilige Familie, Zondagsblad iioor hel katholieke huisgezin" van 20 Oct. II., in ons blad op te nemen. Vóór alles eenheid. De vijand onzer dagen, waartegen alle goedgezinden bchooren front te maken, is liet socialisme. Wordt dit meester, dan is hel gedaan met orde, met welvaart, met zedelijkheid, met gelool en godsdienst. Daarvan zijn alle Katholieken overtuigd, daartoe ook allen besloten. Jammer genoeg ontbreekt maar al te dikwijls de eenheid van handelen. Velen welen niet genoeg hun persoonlijke over tuiging op te oll'eren vandaar onderlinge verdeeldheid. De krachten worden ver spild in hel uitvechten van kleine geschil len, in haarkloovcrijen over namen en uit drukkingen. De aandacht wordt zoo af geleid van den eigenlijken strijd, de krach ten worden gescheiden, de geestdrift ver flauwt. Dat weinig bemoedigend schouwspel doel zich voor in Frankrijk, welks Ka tholieken,'hoe ook geslagen en verlrapt door de Loge, maar niet kunnen nalaten met elkander te plukharen over Bourbons, Bonapartisten, Hepublikeinen enz., of over de wijze hoe den maatschappelijken strijd onzer dagen te beslechten in Italië, waaraan de Paus daarom liet vorig jaar een uitvoerig schrijven richtte, ten einde den onderlingen strijd der Katholieken op sociaal gebied te beslechtenia België, aan welks bisschoppen Z. H. reeds in 1895 een brief richtte, opdat zij, met dezen gewapend, eendrachtig samenwer ken onder geestelijkheid en volk op so ciaal gebied veel zouden kunnen tot stand brengen. Uok helaas, ofschoon niel met die af metingen en steeds afnemend, in ons vaderland. Nog zoo vaak wordt minachtend deze onder de conservatieven of behoudsgezin- den, gene onder de democraten of volks vrienden gerangschikt. Dwaas genoeg, want allen moeten wij strijden voor het behoud van zeden, van geloof en godsdienst, van vrede en orde, van de onvervreemdbare rechten van bezit en eigendom, van alles wat in het oude systeem goed en voortreffelijk was maar allen moeten wy ook vrienden zijn van het volk of. wilt gij, van den werkman en den proletariër en daarom trachten hun vaak erbarmelijk lot te verbeteren, hen vooral godsdiensti.' en zedelijk, o ook maatschappelijk en flnantiëel te heffen. Allen moeten wij dus zijn conservatief of behoudsgezind, maar allen ook chris telijk democraat of voorstander der volks belangen volgens christelijke beginselen. Doch waar het op aankomt, dat is, dat wij onze zucht tot behoud of onzen ijver voor de volksbelangen eensgezind in daden omzetten, eendrachtig met onze geloofsgenoolen samenwerken. Daarom moet er één middelpunt zjjn, één punt van uitgang, één voorgeschre ven gedragslijn. Dat middelpunt is voor ons Katho lieken noodzakelijk de Paus, zijn onze Bisschoppen. Van hunne voorschriften moeten wjj uitgaan, naar hunne verma ningen en lessen handelen. Zoo niet, nooit kan er eenheid bestaan. De Paus en in aansluiting met den Paus onze Bisschoppen zijn de gidsen, die wjj moeten volgen, de leermeesters, wien wij gehoorzaamheid verschuldigd zijn. In zaken van geloof en zeden. Dat spreekt van zelfdan-^eldl van hen het woord des Heeren: .Die u hoort, hoort My, die u versmaadt, versmaadt Mij." Doch niet in geloof en zeden alleen, neen ook in andere punten, zelfs in za ken van slofl'eiyken aard, bchooren wij als goede kinderen die volgzaamheid te beloonen. Duidelijk en kernachtig bewees dit Z. D. II. de Bis cliop van Haarlem in zijn vastenbrief van dit jaar. Daar luidt liet woordelijk als volgt ito- 11. Korkvergnderinj; vuil Florence - .is .in den 11. Petrus door onzen Hoer Jezus .Christus de volle macht medegedeeld, om .de geheolo Kerk le weiden, lo regeeren en .ie besturen." - De l'nus is derhalve niet alleen, gelijk wij zeiden, de oppersle l.eernnr, maar nok op/ierste Kerk. van geosiolijkei .lllj mr- •d illen, d... Jouden van verkeerde wegen en bescherm 11 ij moot als een Koning de Kerk reg en als de door God aangesleldo Jjtui -mm het schoepje van Petrus in tie get .Hieruit blijkt, «Urn, die den i-uus s oppersten Kecraar vorkeordelijk zij zaken van gelool' vrangstukk welzijn .Ier Paus i zïjni dertig ,|ai liplrliii.r ijkheid al oppor onal'lianltelijkhch Bestuurder der Kerk zoo uoouig is. uie ■nooning wordt ook thnus nog door hen go. kocaterd, die wel gaarne bereid zijn den •gen des H. Vaders ie gaan ontvangen in n Sliu Pioter, mnar aanstonds zich verzetten n vnn rcchtsüvorschrijdiug sproken, wnn- oor do stem des Pausen zich huilen hot kerkgebouw doet liooren." In herderlijke waakzaamheid voegt Z. D. H. aan die bondige bewijsvoering volgende vermaning toe ..Zeer zeker bestaat c ar, Bomlti oiiUv-illlK^ isclito oindo le vocre dgUUHtlg Geloovigen, - wij moeten hel met bezorgd heid erkotwon, dat deze noodlottige dwaling ook'bij sommigen onder ons ingang vindt. Immersookin ons Vaderlandzljuzoogeuaainde rolksloidcisopgetreden,die in de vorschi" rrnngsiukkon van den tegenwoordig! jich onafhankelijk verklaarden van liet getuite- tolljk gezag en 's Pausen leiding en van het le voorzien is. dat zij zeer spoedig hun geloof schipbreuk zullen lijden. iVIj vermanen u derhalve, Uemiiido Ge- mijdt dezulkengaat niet luisteren naar 'mn woorden, zelts niet uit nieuwsgierigheid. <oon, laten wij als goede en eenvoudige geloovigen in alles de leiding volgen van Christus' Plaatshuk loeder en als liefhebbende cu dankbare kindoren, bij al ons (ioen en laten, ons gedragen overeenkomstig de voor- schriften en raadgevingen van onzen Heili- Heeft de Paus als opperste bestuur der der Kerk gezag en recht van ge bieden, ook in stoffelijke zaken, waar deze in aanraking komen met geloof cn zeden, zooals zeker het geval is met de groole vraag van onze dagen, uok de Bisschoppen hebben hierin recht van spreken, en eendrachtig en eensgezind bchooren alle Katholieken zich te onder werpen aan de uitspraak van hun kerk voogd, de door hem voorgeschrevene gedragslijn te volgen. Die hierin te kort schieten, plegen zich vaak op den Paus te beroepen. Die is nu eenmaal de Paus der werk lieden die mag wat meer zeggen. Maar de Bisschoppen hebben toch zeker niets met de sociale vraag uit te staan i Zoo beweren sommigen, maar zoo denkt er de Paus niet over. Duidelijk heeft Z. H. dat o. a. verklaard in zijn Encycliek over de Christelijke Demo cratie. Daar heet het letterlijk „Ten slotte en met nog meer anndrang herhalen wij ouzo. vermaning, dat wat ook afzonderlijke personen of vereonigingon on dernemen, zij niet mogen vergeten gehoor zaamheid verschuldigd te zijn aan hot gozsg dor Bisschoppen. ..Men late zich toch niet verleiden door eeno onstuimige begeerte om wel te doen vo'scbuïdigde gehoorzaamheid,0fs zij6niet oprecht, zal zij geen waar goed uitwerken noch Gode welgevallig zijn, God vindt zijn behagen in die hun eigen gevoelen la'en varen en naar het bevel der Bisschoppen luisteren als naar zijn bevel, Hij staat bun Doch duidelijker en uitdrukkelijker dan ooit heeft Z. 11. dat uitgesproken tegen over den in dil jaar benoemden bisschop van Luik, Mgr. Rullen. Die woorden door den prelaat in zijne synode be kend gemaakt en in de akten medege deeld, werden destijds in verschillende bladen vermeld, doeli mogen nog wel eens worden aangehaald. liet diocees Luik word jaren lang door een betreu renswaardige verdeeldheid der Kullio- lieken op sociaal gebied geteisterd. De zoogenaamde eonscreatenrs on d/mocra- tes chreliende mannen des hcliuuds en de christelijke democraten stonden daar scherper dun elders tegenover elkander. Reeds in 1895 had/. II. door een alzomlerlijk schrijven aan de Bis schoppen van België, die verdeeldheid pogen weg le nemen vooral voor liet bisdom van Luik niet met al de gc- wcnsclile vrucht. De tegenwoordige Bisschop, weleer vicaris-generaal, wist in al die onaan gename verwikkelingen den weg van liet ware midden le bewandelen en, nauwelijks op den stoel van Sint Lain- berlus verheven, poogt hij de verdeeld heid voor goed ledoen ophouden. Daar toe hel afdoende middel le vinden, was zijn groote bezorgdneid bij zijn bezoek aan dc II. Stad. Aan hel einde der audiëntie met de Bisschoppen van Doornik cn Gent had hij nog hel verlangde woord des Pausen niet vernomen on toch aarzelde hij om van tien vermoeiden grijsaard nog langer inspanning te vragen. De tl. Vader bemerkte met zijn scherp oog, wal er omging in den Bisschop cn vroeg vol vaderlijke goedheid: .Monseigneur Luik, heeft u mij nog iels te zeggen „Ja, II. Vader, ik wilde u een gunst vragen maar ik vrees onbescheiden te zijn," antwoordde de Bisschop, die zelf het verslag heeft gegeven van deze merk waardige audiëntie. .Neen, neen blijf," en loon de beide andere prelaten waren heengegaan, vroeg de Paus met een glimlach van goedheid „Welnu, Monseigneur, wat heeft u mij te zeggen H„" iililus mini dt. uii liot diocees ton opzichte ilur sociale rnagstukkon en woua op do onncniglicid, io tot in den Inalslon tijd onder do Kntlic eken on zolfs ondor do geestelijkheid b< aan hooft, ,Ik kon uw verdeeldheid en heb zo loven ig betreurd,viol do H. Vader iu\j in d _3d0i „inaar uien hooft inij gezegd, dat ui beuouming voel zou bijdragen tot lint hoi geen wnrc Katholieken. stol v i den v rta o goloove roHoilighoi „Ik heb ik. .dat dc te dozen ai vulling is gegaan. Mai blijft ooii neiging liostHitn om kampen te scheiden. Sommigen christclijk-democratcnaan de anderen geeft men den naam van conservatieven. Indiër dit hlijlt voortduren staat hot te vree.znii.da ile verdeeldheid zal bestendigd cn zelfs ver scherpt worden ton gevolge van redetwister en wrijvingen, die er onvermijdelijk uit zul len voortvloeien, Mijn bedoeling is derhalve allo oorzaak van verdeeldheid weg le nomen en do goede Katholieken alsmede dc loden der geestelijkheid le vereonigen. zóó dal allen slechts één dool meor helmen do glorie van God. het heil der zielen, hot welzijn van Kork en vaderland, en ter zolfdcr tijd de vcrbcteriug van den toestand der lagere klassen, vooral der werklieden. Miji ling Is verder: alle menschen vui wil er tee te brengen, zich met har zonder onderscheid van partijen, te wijden aan dc werken, die dat doel beoogeu. Om zekerder te slagen cn met moer gezag te handelen, zou ik een woord wcnscheu van Zijuo Heiligheid, dat mij machtigde te zeg gen, dat Zij mijn gedragslijn goedkeurt, en dat ik door die te volgen enkel gehoorzaam aan hot Opperhoofd der Kerk." „Onmiddellijk, zonder de minste aarzeling, zei do H. Vader op ernstigen cn vasten toon-. .Dat woord, Monseigneur, geef ik n. Ik machtig u te zoggen, dat gij uit mijn naam on krnchtous mijn macht als plaalslickleeder van Jezus Christus het verdwijnen van verdeeldheid vraagt, die enkel noodlottig zijn. Ik herhaal u, dat gij kunt verklaren, uit den mond zelfdes Pausen de uitdrukkiug te hebben ontvangen van zijn vurig lonrznuuui. Zij. die hun Bisschop die werkt om den vrede en dn goeden te horstellen, xljn t U. Vader mot dezelfde Maar indien dit niet genoeg mocht zijn, of uw Woord lu twijfol log meer doen. Gij selit trekken, zal il md te brengen eu de Behoeft hel nu nog beloog, dat de Knlholieken niet alleen in zaken van geloof en zeden, maar ook in do groote vragen van onzen dag vóór alles eens gezind moeten /.ijlt, alle haarkloovcrijen moeten ter zijde stellen, „mot opoffering van eigen iri/.ieiiten cn strekkingen om htm ijver en aandacht alleen le vestigen op hetgeen kan bijbrengen lol lie' alge meen welzijn." [Ilrie/ van II. aan de lielg. Bins.) En hol middelpunt, waarva allen moeten uilgaan, hul is duidelijk, de Paus, zijn de Bisscltoppen zij schrij ven de gedragslijn voor, die priesters geloovigen hebben le volgen. Kort ma voelboteekenend is de uitspraak des Pau sen „Zij, die lam Bisschop niet volgen,..., zijn geen ware Katholieken." Dus ook in dc sociale vraag bchooren wij den Paus, en den Bisschoppon 1c gehoorzamenanders houden wij op goede kinderen der Kerk te zijn. Dal verklaart de Paus, dat loeren... zelfs dc socialisten. Aan liet slot cener Belgische corres pondenlie in het sociale Iliad liet Volk stond in den loop dezes jaars volgende merkwaardige bekentenis naar aanleiding der verkiezing voor de Belgische Kamer van Daens, het hoofd der Belgische democraten, die in de sociale vraag den Paus en den Bisschoppen gehoorzaam heid weigert. „Ook mogen wij herhalen, dal indien do verkiezing le Brussel voor priester Daens oen persoonlijk succes was. liet geen onkel bewijs van vooruitgang is voor do christen- snappen, dan gaan zij naar de sociaal-demo cratie, zonder omwegen.1' Mogen loeli alle Katholieken van Nederland die waarheid steeds blijven gedenken en daarom toch nooit tiet oor iconen aan dezulken, die beweren, dal de Paus en de Bisschoppen buiten de Kerk en de kerkelijke zaken niets hebben te zeggen. Dan alleen zijn wij rechtgeaarde kin deren der Kerk, als wij den Paus en den Bisschoppen in alles nederige ge hoorzaamheid beloonen; dan alleen is er eendrachtige samenwerking mogelijk dan alleen kun hel socialisme met zjjn onafzienbaren nasleep van ellende onder maatschappelijk, zedelijk en godsdiens tig or :cht krachtig worden bestreden dan Heen kan er waarlijk met goed gevolg gewerkt worden lol verbetering der wantoestanden, tol oplossing vi sociale vraag. BUITENLAND. De Engclsche regeering is onverwachls iets edelmoediger geworden ten aan zien der koloniën in Zuid-Afrika. Dinsdag werd in hol Lagerhuis door minister Ritchie de merkwaardige me- dedccling gedaan, dat bij het Parlement een voorstel zou worden ingediend tot het verleonen van een krediet van acht miilioon pond sterling 9G millioon gulden - als gift voor de Boeren en loyalisten en als leening aan de Boeren anderen, De minister deed hierbij de verklaring „dat de regeering had over wogen, dal de som van drie millioen, vermeld in tie vredesvoorwaarden, geen gill was, maar een deel van de nieuwe Transvaalsche leening. „Dc Boerenleiders hadden echter be toogd, dal een leening van drie millioen niet in overeenstemming was met de vredesvoorwaarden. Daarom had de regcering, overwegende dal de bewoor dingen der vredesovereenkomst aanlei- king gaven tot die zienswijze, en weuschendc elke reden voor een ge rechtvaardigd gevoel van ontevredenheid den kant der Boeren te vermijden, :cnd dal hel in overeenstemming met de belangen van Zuid-Afrika en de gevoelens van liet Britsclie volk was, dezen last op zich te nemen. Als er een oorlogsgift werd gedaan aan de Boeren, moest een dergelijke gift worden gedaan aan de loyalisten. De bijkom stige leening van drie millioen zou terug betaald worden uit de Transvaalsche leening, die nog niet uilgegeven was daar het tegenwoordige tijdstip ongun stig was." Bij dc beraadslaging over dit voor stel zeide minister Chamberlain, dat hij op zijn zending zal uilgaan met een zoo open en onbevooroordeelden zin als slechts mogelijk is, en met het vasle besluit om alles aan te hooren, wat ge zegd zou worden, daar elk representa tief man of lichaam het recht heeft gelioord le worden. De minister deelde mede, lat er nog slechts 34,000 menschen in de concen tratiekampen zijn en van 24,000 gedepor teerde krijgsgevangenen zijn reeds 14,000 naar Zuid-Afrika teruggebracht. Voor liet eind van dil jaar zuilen nog 7000 worden gerepatrieerd en de rest zal binnenkort volgen. Dc gift van twee millioen was voor dc Rritschc en Hollandsche loyalisten in Transvaal en de Oranje-kolonie, die tip ruimere schaal vergoeding zullen ontvangen dan zij, die legen Engeland stroden. Ook zal er eene uitkeering worden gedaan aan de loyalisten, die geleden hebben door den eersten inval in dc Kaapkolonie, en aan de loyalisten in Natal. Maar geen cent zal als ver goeding worden gegeven aan de rebellen. Wat wij onzen vijanden geven, wordt gegeven uit staatkunde cn menschlievend- heid; liet is eene goede politiek hen niel ontevreden te maken en hen in slaat te stellen den vroegeren voorspoed te herwinnen, Cliambei.ain besloot aldus: „Indien het voorgeschoten geld niet voldoende is, zal ik niet aarzelen om meer te vragen. Wat er gedaan is voor het herstel en voor de rcpalrialie heeft mijne meest optimistische verwachtingen verre over troffen. Ilel is verstandig om optimistisch te zjjn; laat ons in de toekomst geloo- ven en de toekomst zal onze verwach tingen beantwoorden. Ik ga naar Zuid- Afrika met den ernstigen wensch om alle geschillen te vergeten en de stam verwante volken samen te brengen tot een groote Afrikaanscbe natie onder de Britsche vlag." Het krediet werd met algemeene stem men toegestaan. Botha, De la Rey cn Schalk Burger waren in de zaal aanwezig tydens de discussie. De Kölnische Zlg. verneemt uit Londen, dat het bezoek van Keizer Wilhelm aan Koning Eduard, overeenkomstig den wensch van beide monarchen, een parti culier en persoonlijk karakter zal dragen. Daarbij meldt het blad ook, dat verschei dene ministers gedurende het verblijf van den Keizer in Sandringham uit- genoodigd zijn. Volgens de Berlijnsche correspondent van den „Patriote" telt Duitschland tegenwoordig 56,345,014 inwoners. Van dezen zijn 35.231.104 protestant, 20.327.913 katholiek, 586.948 Israëliet,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1902 | | pagina 1