Katholiek Nieuws- en Advertentieblad. No. 52. Zaterdag 28 Maart 1903. Zestiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum. Bussum, Driebergen, Eemnes. Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnsmentaprijs par drie maardau Franco per port Afzonderlijke nummer» I 0,40. f 0.05- Bureau Breedestraat, 18 Amersfoort Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prija dar Advartantièn i 1 lot 6 regel* Voor iederea regel O.orrcsponiio Adverlentiën moeien uiterlijk Vrijdagavond Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. Gelijkheid. i. Dit i» het verlokkend tooverwoord, dat opgeld doet, vooral in verdwaasde tijden. Niet» it rtreelender voor den mindere dan de voorspiegeling in de toekomst de gelijke te worden zijner superieuren in Staat en Maatschappij niets bekoorljjker voor de lagere standen dan eenmaal op gelijken voet te staan raet jonkheeren, baronnen en graven, met patroons en werkgevers, met indus- trieelen en kapitalisten, met regeering, vorsten, koningen en keizers. Het is de voortzetting der eerste verleiding in het Paradijs„Gij zult als goden zijn.'- waarvoor zelfs onze stamouders zijn be zweken. Geen bekoring is vleiender voor 'smenschen natuur en derhalve machtiger. Niet als loutere theorie of als een wisselende ineening werd gelijkheid ver kondigd, maar als beginsel, waarvan men in vervlogen eeuwen had moe ten uitgaan. .Deze eeuwen achter ons aldus werd gezegd heb ben gezondigd, dat recht onthouden, de rechten des volks miskend, vertrapt, 't Wordt derhalve tjjd, hoog lijd, deze rechten voor de massa op te eischen 1 Te lang reeds heeft hel onrecht ge duurd, de barbaarschheid geheerscht, de tyrannie den schepter gevoerd, het volk de slavernij getorscht! Uit dien lagen staat moet het opgeheven, als gelijk berechtigde moet het mede aan zitten aan den weigeladen disch, waar aan het onrecht alleen zil te brassen Zoo klonk de stem der revolutie, vond ingang, verbreidde zich onder de breede schare der ongeloovigen, de pest gelijk, die rondwarend alom hare slachtoffers vordert. En tochis gelijkheid niet anders dan eene onbereikbare utopie, louter waanzinDat willen wij aan- toonen vooreerst op religeus-kerkelijk gebied. Men bewondert de Kerk van Christus n hare onvergankelijke kracht. Niet de kinderen dier Kerk alleen, maar de vijanden, hare bestrijders, treden vooral in onze dagen als lofredenaars op van hare rotsvast lieid, van hare innerlijke kracht, zij wijzen haar aan als de vijandin, als de eeiiigt, waartegen zij ten lange leste zullen te strijden hebbenalles zal wijken, zij alleen zal bljjven, waar tegen in het einde de ontzettende strijd zal worden gevoerd op leven en dood. Waarom? Zij zeggen liet ons (en zij leveren ons hierin het bewijs, dat do machtige verschijning der Kerk hun niet ontgaan) o»i de hiërarchische arde, die heersclit in de Kerk zij zien, hoe haar van het laagste lot het hoogste vast in- en aaneengesloten is, tot een geduchten phalanx gevormd, zij aan schouwen, hoe in haar de orde wordt saamgehouden door liet gezag, dat door hare leden als goddelijk wordt erkend, beleden en aanbeden, huldigend de prediking van den Apostel der vol keren „Omnis polestas a Deoalle gezag komt van God." Heerlijke ge tuigenis onzer vijanden, die het werk, de stichting van Christus roemen als de eenige in de geschiedenis, schoone belijdenis medo bevestigend de woorden des Stichters: ,De poorten der hel zullen haar nimmer overwel digen." Wanneer volgens de bestrijders de kracht der Kerk moet gezocht worden in hare hiërarchie, dan valt daarmede de gelijkheid als beginsel, dan kan onge lijkheid geenszins uit den booze zijn. Want de hiërarchie bestaat juist in de onderlinge ongelijkheid, in 't lagere en 't hoogere, in 't mindere en 't meerdere ze is de aaneengeschakelde keten van leeken, priesters, bisschoppen en Paus. In deze orde strekt de Paus zijn gezag uit over de gansche Kerk, de bisschop pen over hun diocesen, de priesters over hunne gemeenten. In de afdaling van het meerdere tot het mindere en in de opklimming van het mindere tot meerdere, onderling vereenigd en saamgehouden door de goddelijkheid des gezags heeft de Stichter van onzen hei ligen godsdienst de onvergankelijke kracht gelegd, d. i. in de ongelijkheid. Herhaaldelijk noemt de Apostel Pau- s in zjjne brieven de Kerk het lichaam van Christus. Een treffend beeld, waar door zoo duidelijk de éénheid en de veelheid wordt uitgedrukt, liet lichaam, zoo vallen wij korl samen wat hij daar in leert, is één en de leden zijn velen en de velen elkander ondergeschiktin bewonderenswaardige harmonie samen gevoegd, vormen de eenheid, het lichaam. Maar. zoo vervolgt hij, wanneer de leden in dit bewonderenswaardig samenstel ontevreden zich zouden willen verdrin gen uit hun aangewezen plaats, dan zou de éénheid ophouden, het geheel ver woest, de ontbinding voor het lichaam zijn ingelrcden. „Nu echter heelt God de leden gesteld, een iegelijk hunner, in het lichaam, zooals Hij hccfl gewild." Verscheidenheid van gaven en bedie ningen, ondergeschiktheid van hel lagere aan het hoogere, ongelijkheid van plaats en bestemming is het, wat wij in I samenstel der Kerk opmerken, die toch volgens het oordeel harer bestrijders, de krachtigste organisatie is, welke ooit de wereld aanschouwde. Vóór meer dan drie eeuwen heeft hel protestantisme beproefd de éénheid van dit mystieke lichaam van Christi te verbreken. Een geweldige aanslag werd gepleegd tegen het onfeilbaar leer gezag der Kerk, het cement, dat de onderlinge deelen verbindt en samen houdt. In het vrjje onderzoek werd ieder verheven tol eigen leeraar en wetgever. En waartoe leidde deze gelijkmaking op godsdienstig gebied De geschiedenis leert het ons in den Boerenkrijg, leert het ons in de prolestantsche vorsten, die in Duitschland en Engeland zich tot pausen moesten opwerpen, om de los gelaten elementen in bedwang en saam te houden, leert liet ons in de onop houdelijk voortdurende verbrokkeling in tallooze secten, in de gestadige ontbin ding, waardoor eindelijk een groot deel in hel ongeloof zijn dood en graf vond. „Een rijk in zich zelf verdeeld, (d. i. welks leden niet door hel gezag worden saamgelioudcn) zal verwoest worden." De conclusie uit het bovenstaande ligt voor de hand de veroordeeling van het gelijkheidsbeginsel door de revolutie verkondigd. Meer nog, uit een en ander blijkt, dat er geen organisme mogelijk is zonder ongelijkheid, en zal het krachtig en duurzaam zijn, het. door het gezag, dat uit God is, moet worden bcheorscht zooals klaarblijkelijk in de Kerk van Christus in liet licht treedt. Op ieder gebied is de gelijkheid eene totale onmo gelijkheid dit wenschcn wij op maat schappelijk gebied in ecu volgend arti kel aan te tonnen. BUITENLAND De strjjd tegen de Kerk in Frankrijk wordt steeds scherper. Dit, bleek vooial uit de rede, die Combes 21 dezer in den Senaat gehouden heeftvoor de eerste maal durfde hij openlijk dreigen met opzegging van liet Concordaat. Dit gebeurde raar aanleiding van het voorstel des heeren Delpeeii om het concordaat op te zeggen, vooral thans, zeide hij, ,nu onze democratie geregeerd wordt door mannen, van wie verschei dene lot de vrijmetselarij behooren." Nadat Delpech deze redeneering nog wat had aangedikt in don geest van Combes, nam deze liet woord en zei o. a. dat men niet plotseling het concordaat kon opzeggen, omdat het land er niet op voorbereid is, en liet daarop volgen .Maar de breuk zal eens plaats heb ben, en ik geloof spoedig. .Degenen mijner politieke vrienden, die scheiding van Kerk en Staat ver langen, zullen niet lang behoeven te wachten." Sedert eenigen tijd, voegde Combes hieraan toe, heeft de geestelijkheid zich naar allen schijn tot taak gesteld te toonen, hoe weinig zjj zich bekommert om de wetten, die liet Concordaat be treffen, daar zij die wetten schendt op verschillende wijzen, met name door zich te moeien in een politieken slrjjd Combes noodigde de geestelijkheid uit, met haar plannen voor den dag te komen, want de republikeinsche partij zal er eerder toe overgaan met het Concordaat te breken, dan zich langer om den tuin te laten leiden. Komende op de kwestie van de cindbenoeming der geestelijken door den Paus het nobis nominavit deelde Combes mede hoe liet met de onder handelingen stond. Hij vertelde, dal er candidaten van de regcering door den Heiligen Stoel waren gepasseerd, omdat zjj zich buiten de politiek hielden. Wij zijn dus in het vol conflict met het Vaticaan, besloot Combes, en ik zal niet naar Canossa gaan. ik ben fier op mijn werk, want liet doet den dag naderen van de scheiding tussehen Kerk en Staat. De Senator Laniarzelle nam nu den Judas Combes nog eens geducht onder handen en verweet hem, dat hij een conflict zoekt. Gij benoemt een bisschop. Om bisschop te worden, moet de ka- nonieke inthronisatie plaats hebben. De l'aus zal zijne toeslemming hiertoe niet geven, daar het Concordaat een vooraf gaande overeenkomst tussclien de beide ■nachten eischt. 't Is hel vrjjwillige conflict, dat gjj wilt. Er zal dus geen andere uitkomst zijn dan de scheiding tussehen Kerk en Staat. Ik verklaar echter, dat liet beter is het Concordaat op te zeggen dan dat de regcering zich er van bedienen zou als middel van verdrukking. Maar ik weel ook, dal de opheffing gelijkstaat met den godsdienstoorlog. En dat wil ik nietIk laat aan u de volle en algeheele verantwoordelijkheid.' De trawanten van Combes besloten ten slotte met iCfi tegen 71 stemmen, dat de rede van Combes zou worden aangeplakt. Een motie van vertrouwen werd aan genomen met 188 tegen 49 stemmen, hel voorstel Delpech werd verworpen met 210 stemmen tegen 68. Maandag zette de Senaat de beraad slaging over liet hoofdstuk van Eere- dienst voorl. De senator Clemenceau herinnerde aan de rede, Zaterdag door Coinhes gehouden, en stelde voor, den post van Franscli gezant bij den H. Stoel af te schaffen. Toen nam de minister van Buiten- landsche Zaken, Delcassé, het woord en antwoordde hierop, dat hij daaraan niet dacht. Niets in de betrekkingen met FEUILLETON. lentenraoeder van alles ie Twee 'erhuiade h|j. Kalm De Stedentenmoeder. Hoe zod de Studeolenmooder dat opnemen? O, ijj k*n niet boos op mg *ijn. Neen, daartoe is zg te goedl Nog aarzelde hg. Hel was, alsof het woord .Kind," lieflijk in z8ne ooren klonk. Wat zal zij wel zeggen? Neen, zg hondt te veel ran mij, xjj moet my bijeen liefhebbeo. Eo dan het voor deelt Zoo'o arme student in die groote stad. En nog zakgeld bovendien. Zon dat geen voor deel zjjn? Hij telde, berekende, verontschuldigde zich. Weder kwam een alrjjd in zön binnenste op; bet woo'd .Kind" boorde bjj weer, luider en luider ,No, wet denk je te doen, beu je er haast mede klaar? .College, één dag bedenktgd." „Bedenktgd! Moet je dan tgd bebbeo om te denken als je iets wordt aeogebodeo? Kom! .Morgen vroeg krflg j« •o"'1-" .Nu, als je dan niet anders wilt, zat ik wach- teo. Maar wees nu niet dwaas. Tot morgen dus." De student ging heen. Hg triomfeerde. Felix ging later nit, later, veel later dan voorbeen, kwam hg thnis. Zgne hospita vroeg hem, waar hg was geweest. Zg had niet de ge- A ringste bedoeling hem te beleedigeo. Hg werd kwaad; xg zweeg. Den volgenden morgen lag de brief voor zgo mede-studeot op tafel. Hg nam het aanbod aan. Tevous «lelde hg d' 3tn" i telken Eo loch liet bg zooveel achter, toen hg verhuis de. Hg verliet bet buis des geluks en des ge loof» en trok io de wereld van ongeloof en ar moe des harten. Twee dagen na zgne verhuizing kwam de brief der Stndentenmoeder. Zg maak Ie hem geen verwgt, maar luvachen de regels kon hg lezen, dat bg baar pgn gedaan bad. Het slot luidde: .Maar ik smeek u, Felix, blgi braaf en deugdzaam. AU gg ongelukkig wordt, is dat mgo dood; vergeet bet bidden niet en wacht u voor slechte makkers. Scbrgr een» spoe dig, hoe het u gaat. Ik Igd om u en kan slechts voor u bidden." Felix was bigde, dat hg er zoo afkwam. Het beviel hem bg de studentenzg Hete bem geheel vrg, bg kon naar de kerk gaa wanneer hg wilde, Zg zgo toch nog zoo alect niet, als men beo maakt, sprak bg tot zich zei UDgzaatn echter lieten zg het vergif droppel voor droppel in zgne ziel vallen. Eo b zoog het gif in en 't scheen hem eeu onsc ge drank. Toch was bet vergif. Een maai ter kwam er een brief van de Stndentenm of Felix xiek was. omdat bg io zoo tan had geschreven. Bg schreef baar eo w veel werk voor; zg was tevreden, doch bi niet meer een brief van haar kind. Hg schreef zonder gevoel, het gif begon te werkeo. Later schreef lig elke maand, maar al meer en meer begoo het git te werkeo. Een moederoog ziet scherp. Felix - «oo schreef «g - gg »g« verloren, I. Qg xjji b, terug, ik smeek er u om." Hg keerde niet terug. Sieeds ging hg vooruit, zgaeu val tegemoet. Het gil had bem vergiftigd; bg wierp het geloof over boord; vrg wilde hg .Moeder, hier waait eene lucht van vrjjbeid. Het ie ou eenmaal zoo; eeu nieuw lictil gaat ous over veel op, wal men voorbeen niet vermoedde." Wie had vermoed, dat hg ooit zoo zou schrg- ven? Was dat het knaapje uit het bergdorp, dat ingeloot is 100 vaak de ondankbaar iaden jegens degenen, die nog geloovlg a zg ook de grootsie weldoener» ge- Of zg elkaar nog ooit zouden ontmoeten? zgn vader ging gebukl en geleek een atgeleelde grgsaard. In de stad gaat oen oud moedertje naar do rozeokrans eo weeot en bidt: do goede Studon- elderi "logen. Wat brief vi ter. Toen lig terugkwam vond hg belde; hg was bigde, dat bg oiet thuis geweest was. Zoo ziokt de meosch, die zgo geloot verloren heelt, al dieper en dieper. Treurig, met beklemd har!, keerde de Studenteomoeder naar huis terng. Geen heiligen beeldje, geen kerkboek, had zg bg hem gevon den. Hg was dood voor haar. Slechts zelden schreef hg eu dan nog zoo slgl mogelgk. Hg was niet meer haar kinJ, tg was oiet meer zgne moeder. Zgoe stndién bad bg glanargk beëindigd, De professoren wenschlen Dr. Wiesenberger geluk met zgne toekomst. Talent eu eer weren de eenige drgfveeren, welke bem voortjoegen; zgo idealen bad hg verloren. De Studeotenmoeder en Dr. Wiesenberger III Dertig jaren zgn sedert i doen igpen? Vader en moeder uit het bergdorp zgn ter eeuwige ruste. HU, op wieo zg al huooe hoop gesteld hadden, doch die al huouen ver wachtingen den bodem ingeslagen had, hg had huo hart gebroken. Zg alapeo kalm den slaap der rechtvaardigen. Broeder en zuster zgo volwassen, hebben reeds kinderen en worden reeds oud, Felix heelt zgn geboorteplaats eo de zgnen vergeten, doeh is zelf ook verloren gegaen door zgoe dierbaren te vergelen. Ondankbaarheid breDgt geen zielevrede. Wel belred hg den weg des roems, maar zgn hart bleef arm. Vrede kende bg oiet. Eenzaam brengt. Snel waa hg op de maatscbappelgko ladder geslegeo. Talent, energie, aanhoudende vlgt deed hem van trap tot trap atggen, tot hg ten slotte eerste dokter werd aaD de oogen-kli- oiek. Hg was rgk. Hel ambt, dat hg bekleedde, bracht hem goud, doch hg gaf er oiet om. De ders; ook det koo bem oiet bevredigeo. De moeilgkste operaties gelukten hem; dat was het eeuige loon, dat tig voud. Doch ook dit bevro- digde hem niet. Hg bleet oogebuwd. Eenzaam en donker leg de hg zgn levensweg af. Hg was geheel ooge- loovig geworden. Hel ongeloof, dat hg uit licht zinnigheid door slechte kameraden had ingezo gen, plantte hg jaar op jaar voort door Blccbte boeken, van zgne hand. Hg betrad de operatiezaal. De vensters waren gesloten, allee was donker. Reeds waren drie patiënten ter behandeling in de zaal gebracht. Wat hoopten deze ongelukkigen op geneziog! De zoo, huooe dierbaren weer te kunnen tien, welk een vurig verlangeu, wat een gelakt Eerst was een kind aao de beurt. De assi stent deelde omstandigheden eu de oorzaak dar ziekte mede. ,Vgl jaar oud, enz." De instrumenten werden gebaald. Het kind kromp ineen. Een gil. Afgemat zonk hetneder, De dokters en assistenten zorgden voor 't overige. Er werd een soldaet gebracht. .Zesentwintig jaar. Bg het scbieteu eeo ongeluk gekregen." De knnst ging zgo gang. De assistenten deden hun plicht. En zoo kwsin offer na offer. Daar werd een ond moedertje gebracht. „Grauwe -tear. De zieke geeft voor veel om

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1903 | | pagina 1