Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 29. Zaterdag 17 October 1903. Zeventiende Jaargang. DE EEIDDDE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATEBDAQ. Abonnementsprijs por drie maendon Franco per post 1 o,40. Afzonderlijke i BureauBreedestraat, 18 Amersfoort. Uitgave van de Vereenfging De Eembode. Prijs der Advertoutiia i Van 1 tot 8 regel*(0.30 Voor lederen regel meer-0.05 ENCYCLIEK VAN Omwil AllerlielllgHten Vader PIUS X. door do Godddijko ïoonieaigheid Paus. (Slot.) Ann Ome Eerwaardige Broedors, de Patriarohen, Primaten, Aartabis- achoppen en Bisaohoppen der katho lieke wereld, die in gnmt en gemeen- sohap lijn met den Apoatolisohen Stoel. PUIM X, PAUK. Eerwaardige Broeders Heil en apostolisclien zegen Oen nicuwgewijden priesters moogt gij hel aan toewijding uwerzijds niet laten ontbrekendoet hen, Wij verzoeken u dit dringend, dikwijls lot u komen, ontvlamt hun ijver, opdat zij slechts Gods eer en het zielenheil zoeken. Onzer zijds zullen Wij ertegen waken, dat de leden der geestelijkheid niet geraken in dc valstrikken eener zoogenaamde en bedriegelijke wetenschap, die met Christus niets gemeen heeft en die onder schijn- schoone argumenten de dwalingen van rationalisme ensemi-rationalisme toegang lot de seniinaritin zoekt te verschaffen. Reeds de Apostel waarschuwde Timo- thcus daartegen. Evenwel willen Wij daarmee onzen lof niet onthouden aan die jongere geestelijken, welke op elk gebied van wetenschap nuttige studiën verrichten, teneinde zoodoende wapenmateriaal te verzamelen ter verdediging van de waar heid en lot afwering van de lasteringen der geloofshaters. Intusschen zullen Wij steeds die priesters hooger schatten, die, zonder de goddelijke en menschelijke wetenschappen te verwaarloozen, zich op de eerste plaats aan het heil der zielen wijden door zich de hoedanigheden eigen le maken, welke den priester sieren, die ijverig naar Gods glorie streeft. „Het is voor ons hart een voortdurende smart" (Rom. IX, 2) te moeten getuigen, dat Jeremias' klacht ook ..og in onze dagen reden van bestaan heeft: „de kinderen baden om brood en er was niemand, die het voor hen breken wilde" Thren. VI immers ook onder de geestelijkheid er, die, ieder naar zjjn aard, zich aan zaken wijden van meer schijnbaar dan daadwerkelijk nutmaar er zijn er mis schien niet al te veel, die naar Christus' ioorhccld het woord des Profeten ten richtsnoer nemen: ,De geest Gods heeft mij gezalfd, hij zond inij om het Evan gelie te verkondigen, om dc bedroefden te troosten, de gevangenen te bevrijden cn aan de blinden het gezicht te prediken. (Luc. IV, 18, 19). Maar wie erkent niet, dat heden ten dage, nu de menschheid zich alleen door het versland en haar vrijheidszucht laat leiden, het godsdienstonderricht "l eerste middel is voor liet herstel van Gods heerschappij over de menschcnharlcn Uocvclcn zijn er, die Christus haten, die zoowel de Kerk als liet Evangelie verafschuwen, meer uit onwetendheid dan uit verdorvenheid des harten? Niet alleen bij de groote menigte, die licht tot dwaling kan gebracht worden, zal i dit r ook in be schaafde kringen cn zelfs bij hen, die op ander gebied degelijke kennis toonen le bezitten. Het ontbreekt hun aan geloof, want liet is niet waar, dat liet geloof door vermeerdering van weten schap zou verstikt wordenveeleer ge schiedt dit door le weinige ontwikkeling. Hoegrooter de onwetendheid, hoegrooter de afval van het geloof. Opdat echter onderricht cn studie de verhoopte vruchten voortbrengen cn allen van Christus' geest doortrokken worden, moet aan de liefde als aan de meest werkzame macht worden vastgehouden. Vruchteloos is hel, to hopen, dal men door hardheid en gestrengheid iets voor God zou kunnen winnen ja, wanneer men op dwalingen al le luidruchtig scheldt en gebreken te scherp berispt, zal dil menigen keer meer tot schade dan tot voordeel strekken. Aan Timo- theus zeide de Apostel: .Berisp, ver maan, verwijt, maar zoo voegde hij er bij in alle geduld. (II Tim IV 2). Christus heeft ons daarvan hel voor beeld gegeven. Komt tot My, zeide hij, gij die belast en beladen zijl, ik zal u verkwikken. Daarmede bedoelde Hij diegenen, welke in zonde en dwaling leefden. Hoe groot is hier de goedheid van den goödelijken Meester! Welkeen hartelijkheid, welk een medeljjden met alle bedrukten I Met deze geduldige en tcedere liefde moeten ook zij worden tegemoetgekomen, die ons vijandig gezind zijn of ons vervolgen. Misschien zijn zij niet zoo slecht als zij schjjnen. Door den omgang met anderen, door vooroordeel, door den raad en het voorbeeld van vrienden, door kwalijk beraden aan hankelijkheid hebben zjj zich bij do vijanden des geloofs aangesloten; deson danks zjjn zij toch niet van zulk een kwade gezindheid,als zjj-zelven het willen doen voorkomen. Waarom zouden wjj de hoop opgeven, dat de vlam der' christelijke liefde de duisternis uit hun geest verdrijve en hun tevens Gods licht cn vrede terugbrengt; Menigmaal zal men misschien langen tyd vruchteloos op een gelukkigen uilslag waehlcn, maar de liefde wordt niet vermoeid, want zjj weet, dat God beloont naar den goeden wil, niet naar de uitkomst. Intusschen zult gij en uw clerus by deze moeilijke laak der terugvoering van de menschheid tol Christus niet zonder medehelpers zijn. Niet alleen do dienaars van het heilige, maar alle ge- loovigen zonder uitzondering moeten de belangen Gods cn der zielen dienen niet de enkeling, naar eigen inzicht en goeddunken, maar steeds onder leiding en volgens de aanwijzing der bisschoppen slechts U komt hel toe, te leeraren en te leiden. Dat katholieke mannen zich ver- ccnigcn tot het nastreven van verschil lende doeleinden doch steeds ten voordeele van den godsdienst -- hebben voorgangers reeds lang goedgekeurd. Ook Wij vinden deze voortreffelijke be weging goed cn wenschen vurig, dal zij zich in stad en land moge uitbreiden en gedije. Dergelijke vureenigingen moeten evenw I voornamelijk zorg dragen, dat al haar leden steeds een chrislehjkcn levenswandel leiden. Het beteekent weinig, velerlei vragen op scherpzinnige wijze op te lossen en redevoeringen te houden over rechlen cn plichten, indien zulks niet gepaard gaat met practische werkzaamheid. Prac tise!! tc handelen, dat is de leuze van onzen tijd, maar zy moet zoo worden verstaan, dat men handcle overeenkom stig de goddelijke wetten en dc geboden der Kerk, dat men steune op dc vrije er. oppnbare belijdenis van den godsdienst, dat men liefdewerken van allerlei aard beoefenc, zonder nevenbedoeling aardsche voordeelen. Hel voorbeeld van zooveel christelijke kampioenen op dit gebied is veel werk zamer dan woorden en schoone rede voeringen licht zal het voorkomen, dat, dank daaraan, velen vrees en vooroordeel op zijde zetten, tot Christus overgaan en alom de kennis verbreiden van Hem Zijne liefde, die dc weg lot het ware echte geluk zjjn. Als in steden cn dorpen Gods geboden getrouw onder houden worden, als de godsdienst in eerc is, de Sacramenten veelvuldig ont vangen worden, en alles wordt nageleefd, wal den chrislclijken levenswandel kan bevorderen, dan zal er voor Uns, eer waardige Broeders, verder niets meer noodig zijn, om alles in Christus te ver nieuwen. En men mccnc niet, dat dil alleen strekkc tol het beörvcn der hcmelschc goederen, neen, het brengt ook voordeel aan het aardsche leven cn bevordert het welzijn der Stalen. Want, zoo aldus wordt gehandeld, zullende meergegoedon uil liefde en gerechtigheid de armen tc hulp komen, dezen echter hun kommer in geduld en vrede verdragende bur gers zullen niet hun eigen wil, niaiir de wellen gehoorzamen; men zal het als een heilige plicht beschouwen, de vorsten cn regeerders der Slaten, wier macht alleen van God komt (Rom, XIII, 1), te eeren en te beminnen. Er is moer. Ook zullen dan allen lot dc overtuiging komen, dal de Kerk in overeenstemming mot haar stichting door Christus, volle, onbe perkte vrijheid moet genieten cn aan geen vreemde heerschappij onderworpen mag zijncn dal Wij, terwijl Wij voor deze vrijheid opkomen, niet alleen voor de liuiligste rechten van den godsdienst staan, maar ook liet welzijn en de veilig heid der volkeren bevorderen. Want godsvrucht is dienstig tol alles, en als zij bloeit zal hel volk waarljjk in de vol heid van den vrede loven. (Ps. XXXII, 18). Moge God, .rijk in barmhartigheid" (Eplies 11,4,) zich in zijn goedheid haasten om deze vernieuwing van het menschelijk geslacht in Christus te vervullen, omdat het ,'t weik is noch van hem, die wil, noch van hem, die loopt, maar van den God der barmhartigheden" (Rom. IX 18). En wij allen, eerwaardige Broeders, laten wjj Hem deze genade vragen „in den geest van nederigheid", (Dan. 111 39) door dringende en aanhoudende gebeden, steunend op de verdionsten van Jezus Christus. Roepen wij ook de machtige voorspraak in van de heilige Moeder Gods. Om u deze in de ruimste male te verzekeren bevestigen wij, op den dag, waarop wij dit schrijven uilgeven en die is ingesteld ter viering van den Rozen krans, alle schikkingen waardoor onze voorganger de Octobcrmaand aan de verheven Maagd heeft toegewijd en waarbij hij in alle kerken het openbare Rozenkransgebed heeft voorgeschreven. Wij sporen bovendien aan, als bemidde laars, den allerlioiligsten bruidegom van Maria, den Patroon der Katholieke Kerk cn de aposlolvorslcn, de HEI. Petrus en E'aulus le hulp te roepen. Opdat dit alles moge geschieden over eenkomstig onze wenschen, cn al uwe ondernemingen met een goeden uitslag mogen bekroond worden, bidden Wij de gaven van Gods genade overvloedig over u af. En als bewijs der liefde, waarin Wjj u omhelzen, u cn alle geloovigen, door de goddelijke Voorzienigheid aan uw zorgen toevertrouwd, verlecnen Wjj in God, eerwaardige Broedors, u cn uwe geestelijkheid en uw volk van harte den apostolischen zegen. Gegeven te Rome, bij Sint Pieler, den 4en October van het jaar 1903, hel eerste jaar van Ons Pausschap. PIUS X, PAUS. BUITENLAND. De Fransche minister-president, Com bes, heeft Zondag le Clermont-Ferrand in een grooto redevoering zijn haal tegen dc Kerk weder den vrijen teugel gelaten. Hij spotte met de verschillende groepen der tegenpartij cn beloofde nog heel wal le zullen doen, mits dc eenheid onder zjjn aanhangers maar behouden bleef. En dat hjj groote plannen heeft, blijkt wel hieruit, dat, als de Fransehe Kamer den 2Uen dezer weder bijeenkomt, o.m. aanhangig zullen gemaakt wor den hervorming van lager en middel baar onderwjjs, in verband met intrekking van de wet-Falloux(die hervorming zal hierin beslaan, dat uit alle onderwjjs de geeslcljjken zullen worden verbannen) en de kweslie van dc scheiding van Kerk en Staal. Een slachtoffer van Combes' vervol- gingszucht is Zaterdag le Saint-Nicola3- du-Porl bij Nancy begravenhot was de eerw. pater Tailleur, ovcrsle der Redemptoristen onlangs op gewelddadige wijze uit Saint-Nicolas verdreven. Paler Tailleur, die nog slechts 41 jaar telde, was door de uitdrijving zoo zeer geschokt, dat hjj ziek werd en stierf. Mgr. Turinnz hield in de kerk de lijkrede. „Tegenwoordig," zei de bisschop, „zou dc goddeloosheid deli godsdienst uit Frankrijk willen jagen en de Congregaties vernietigen; maar ondanks alles zal zij daarin niet slagen, want do monniken en de eiken zjjn eeuwig, heeft Lacor- daire gezegd. FEUILLETON. Twee engelen der arbeiders. 3) De geroepene stond op en opende de deu geheel en tegelijkertijd droeg men bsren man bil neo, die geheel bewusteloos wis. Nu veraam'zj wat er was geschied. Haar man was door een machine gegrepen, bij werd voorlgesleurd, kreeg een slag op de borst, en ronk daarna Hen vond hem dadelijk, en zijn eerale verzoek was hem olel te brengen naar het hospitaal. Tot de broeders van barmhartigheid, die in het hospitaal de zieken verpleegden, wil niel, want hg haatte ze, en alles wat naai dienst zweemdi. Daarna werd hjj bewusteloos tehuis gebracht. De dokter kwam en vond zijn toestand ge vaarlijk. .Moeder, wil lk een priester haten?" vraagde Lina. .Neen", was het korte antwoord. De vronw was eveo ongeloovig als de man. Lina week niet van de zijde haars vaders. Zg bewees hem iederen dienst. De moeder echter was moede van de voorgaande dagen en sliep io. Eindeiyk kwam de zieke weder bg kennis en vroeg: „Waar ben ik?" .Hier vader", antwoordde I.ina. De vader zag om zich heen, maar hg wist ,Eo w is zyr i slaapt", w .Zg slaapt?" bromde de rader, en daarby rolden zyo oogen van toorn. .Maar ik ben bg u vader, moeder ia moede De blik des vaders waa ernstig en zocht vol vcrwgling zyne vronw. Toen hg haar echter niel vond, drukte hjj Lina warm de band. De trouw van het kind deed hem goed. Deo volgenden morgen kwam de dokter weder. De toestand van den zieke was intusschen ernstiger geworden, eo de dokter wilde dat hg naar bet hospitaal zou worden groracht. .Ik wil niet!" waa het wrevelig antwoord. Daarby bleet het. Men liet hem in zgn wooio Tegen zgn vrouw was de zieke koud en norecl Slechts zelden kreeg zg een woord. Wat bg gebruikte, moest Lina hem geven, en dan zag by haar vriendelgk eo dankbaar aan. Voorheen was hg oiot zoo met haar geweeil, maar toch altijd welwillender dan de m( Het meisje verstond het met haar rnstig, gemood zelfs een ruw gomood roor zich De vader leed intnssehen vreoselgke smarten eo hoe meer de avond oaderde, des te werd zgn toestand. Hg zuchtte en murmureerde, maar de vau z(jn kiod sireek zacht over zyn voorhoofd en nu werd hg stil. Hy vloekte. Lina sprak geen woordzg zag hem slechts met den zielvollen blik harer oogen weemoedig aan, wanneer b(j zoo goddeloos sprak. Doch als bg zag dat bet baar hinderde, zweeg hy, zg was hem la lief, wgl zg hem zoo teeder en hartelgk verpleegde. De Iragelyker, hjj weende Men haalde den doktor, en deze bevond, dat zgn toeslaod bedenkelijker weid, omdat do kooi heviger was geworden. ,l)o nacht kan zgn laatste zün", was het b scheid van den arts. De vrouw hoorde dat weeode, doch de zieke zag het wel, maar I geloofde haar tranen oiet. Lina bad, eo ofschoi hy bet bidden baatte, zag hg haar vriendelijk aan en geloofde io de liefdo van zgn kin .Vader, gg zjjl ernstig ziek heeft de dokter gezegd, mag ik nu een priester halen?" smeckto zjjn'kind. .Een priester? Lina, kent gy my niel .Vader, ik weet, dat gg niel gelooldel, maai toch gelooft gg aan oenen God." .Neeo, Lina, er is geen God. Als er eeo God was, ware deze God rechtvaardig en gaf oiol den eencn goud en den andere geen brood," .Vader, er bestaat toch ecno vergelding." .Kind, ik houd veel van u, maar laat mg mei Hel meisje ging, doch moest wachten tot medicijn was gereed gemaakt. Van deze geleg heid maakte zy gebruik om even Ier kerk gaan, en auo de Moedor van genade, uan Troosleresse der bodruklea onder tranen r licvoi .Dan z ;n het m Do moeder zag mol stomme verwonderiog naar Lina. Wat had hy het kind gedaan, dat het hem zoo liefdevol bjjstond, zoo goed hem was? Zg gevoelde zicb als echlgenooie beschaamd tegenover tiaar kind. ,lk zal de medicyoen halen, die de dokter beell voorgeschreven," zeide Lina, eo zg onlviog Lina had alles, wat van Smarten aaobevolen. Hierop wilde zg zich haastig verwyderen loen zg een vriendeiyke slem hoorde, die haar vroeg.Kind, waar gaat gÜ heen?' die haar looapri. maar gaf beleeld tol antwoord „Ik ga medicyoen halen voor vader, die ernalig ziek is.' .Wie is uw vader?" vroeg de dame. ,Hg is een fabrieksarbeider,* zeide het kind. .Gisleien trof hem de machine en nu verkeert hy in stervensgevaar." „Is uw vader bohooltig?" „Ja, wg zgn arm,' bovosligde hel kind. ,M|joc moeder en ik teven van handenarbeid, maar er wordt zoo weinig mede verdiend.' De dame vroeg naar de woning van hel meisje, eo gat Lina een geldstuk, zeggende dat zg de lievelingen van God zgn.' Het meisje dankle hartelgk, en haastte zich nu om thuis te komen, waar zjj met ongeduld verbeid werd. De zieke werd steeds zwakker, maar een piiester by zich toe le talen, wilde hg niet. Nog allgd bad Lina te vergeels. Hg kwam den nacht door, ofschoon hg heviger smarten leed. „De lieve Uod verlaat ons niet', trooalte Lina. „Wg zgn wel arm en moeien spaarzaam leven, doch zie, beden middag kreeg ik dit geld stuk voor u, en morgen komt de dame zeil, die liet my gegeven heeft.' De vader luisterde en overdacht, wat hy ge- „Er zon toch ook nog menscheo. die ona armen goedgezind zyo', voegde zy erby. „Maar zy zyo bat slechte om geprezen la worden', aotwoordde de vader. „Neen, vader', zei Line, „er zjjn toch ook bravo lieden, die het slechts uit li.fde tot de armen doon, nlol omdat zy geprezen zullen ,Ik geloof liet niet.' .Zeker vader, er zyo ook edelmoedige men- schen onder de rgken, rgken, die ons om Jezus wille gaarne willen helpen'. .Kind, spreek me niet ovor deze zakon,' zei de vader, en Linu gehoorzaamde. In deo loop van den voormiddag kwam de onbekende dame. Zg was in het zwart gekleed cn van hooge gestalte. Lina ging haar te gemoet. „Vader, deze is de dame, die my een geld stuk gegeven heelt," zeide zg. De dame was zeer liet eo minzaam tegenover den zieke; zg vroeg naar alles cn beloofde hem te zotten helpen. Men overtuigde zicb, dat zy uil medetydon eo liefde tot den zlnke gekomen (WortU vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1903 | | pagina 1