Winter.
oline
en Sa
s. H.
Katholiek Nieuws= en Advertentieblad
Een perceel Bouwterrein,
DE ALC01E
MASS twee luchtschepen gebouwd en ge-
KT
Jachtgewerer
Flobertbuksen -lï
F. J. H. SANDERS j
No. 27.
Zaterdag 3 October 1908.
Twee en twintigste Jaargang.
DE EEMIODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren,
Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Franco per postf 0.40
Afzonderlijke nummersf 0.05
Bureau: Langegracht 13, Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Van 1 tot 6 regelsf 0.30
Voor iederen regel meerf 0.05
Dit nummer bestaat uit
twee bladen.
EERSTE BLAD.
Katholieke Sociale Actie.
i.
(Ingezonden).
Het lijdt wel geen tegenspraak, als
men beweert, dat de stichting der
Katholieke Sociale Actie door ieder
rechtgeaard Katholiek met warme
instemming is begroet.
Het kon ook niet anders. Onbetwist
baar toch staat vast. dat op de eerste
plaats onze actte een godsdienstige
wezen moet. Het moest daarom wel
dadig aandoen, dat de bewuste stich
ting genoemd wordt: Katholieke Sociale
Actie. Eerst Katholieke, dan: Sociale,
omdat het godsdienstige element in
onze actie hoofdzaak is.
Aan deze sloffen wijdde „Celsi" in
de Maasbode een merkwaardig artikel,
waarvan het wcnschelijk mag hecten
dat ook een en ander ter kennis
der lezers van de „Eembode" worde
gebracht.
Dat het godsdienstige element in
onze actie hoofdzaak wezen moet is
een waarheid, die men gaarne er
kennen zal.
Maar durft men aldus Celsi, die
hier het woord erlangt ook even
hard roepen, dat die waarheid wat
toch wezenlijk zijn moet merg en
been is geworden in ons aller werken
en streven op sociaal gebied? Wordt
door Katholieken, die hoog opgeven
in eigengebruik bij den heer L. J.
HONTELÉ.
PERCEEL 2-9.
Acht Woningen
met SCHUURTJES en GROND aan
de Kruiskanip, ongenummerd.
Verhuurd ieder voor f 1.35 per week,
2 woningen zijn onbewoond.
TIEN WONINGEN
met SCHUURTJES en GROND aan de
Flierbcekstraat, nommers 1-10.
Iedere woning is verhuurd voor f 1.50
per week.
PERCEEL 20.
Een WINKELHUIS,
tevens WOONHUIS met GROND aan
den Hoogenweg, nommers I en 3.
Verhuurd aan P. DE VRIES voor
f 5 per week.
elf'wöningen
met SCHUURTJES en GROND aan
den Hoogenweg, nommers 5, 7,9,11,
13. 15, 17, 19. 21. 23 en 25.
Perceel 21 is verhuurd voor f2. de
overige perceelen ieder voor f 1.75
per week.
l'RHCP.Itl. 32.
gelegen naast perceel 31 aan den
Hoogenweg, grool ongeveer 2.50 Aren.
Verhuurd aan PEGMAN voor f 4
i perceelen en diverse
per jaar.
Tc veilen
combinatiën.
Betaaldag der kooppenningen OJANU-
Inlichlingcn worden verstrekt ten.
kantore van genoemden notaris en van"
de notarissen SCHRODER Ie Amers
foort en TISSEN te Utrecht.
kwade trouw, o neen, onnadenkendheid
er de schuld van.
Men kent vaak den invloed van het
godsdienstige op het maatschappelijke
niet. Men meent, dal godsdienst alleen
de kerk thuis hoort cn niet daar
buiten mag komen. Men begrijpt vol
strekt niet. dat juist onze godsdienst,
heilig geloof ons een machtig
grooten voorsprong geeft op anders
denkenden bij het lenigen van sociale
nooden.
Al dikwijls heeft men de waarheid
hooren verkondigen, dat zonder den
godsdienst een oplossing der sociale
kwestie onmogelijk is, maar dat is
voor zeer velen een groot woord ge
worden, een woord, dat gewoonweg
de hoofden heengaat. Vraagt men
op den man af: waarqm hangt de
oplossing van het sociale vraagstuk
den godsdienst af, ontelbarcn
welen u niet te antwoorden.
Men schermt met den Paus, met
Leo XIII z.n.g., dien men geestdriftig
huldigt als den Paus van dep werkman.
Men schermt met „Rcrum Novarum",
de encycliek van den werkman.
Alles heel fraai.
Maar men denkt er niet aan, dat
die Paus méér gezegd heeft, en dat
n die Encycliek nog meer staat
dan: Arbeiders, vereenigt u!
Men ziet even over 't hoofd, dat
alleen wanneer de godsdienst bij de
'olkeren de plaats inneemt, welke
haar rechtens toekomt, dat alleen dan
maatschappelijke misstanden op den
duur zullen worden weggenomen,
sluitende ongelijkheden en onrecht
vaardigheden vereffend, -aan allen zoo
veel mogelijk een menschwaardig be
slaan zal worden verzekerd.
En daarom kan niet genoeg en
moet nog veel meer gewezen worden
op de noodzakelijkheid van den gods
dienst voor den mcnsch juist in zijn
sociale actie.
Aan den wand van elke vereeniging
moet dit met gulden letters te lezen
staanin elke vergadering moet, hetzij
De generaal zeil was, door zijn stat verge
ld ter plaatse verschenen. Bij zijn groet
klaarden de trekken der Duitsche krijgers op.
Toen daarna de hoogeerwaarde prefect der
tissic enkele eenvoudige tot 't hart gaande
.-oorden tot allen richtte werd menig oog
ochtig bij de gcdachlc aan het vaderland
t, die ii
schrokken in 't gelaat gezien hadden. De ge
neraal zou zelf de geschenken overhandigen.
Ja Petersen, 'I oog is jammer genoeg ver
loren maar menigeen ziet met één oog beter
n een ander met twee".
Jawel, Excellentie, cn ik zal het wel goed
open moeten houden als ik na den oorlog
eer farmer word. Een Zwarte is en blijft
:n Zwarte, cn een diet een diet." De gene
raal lachte.
„Kijk, daar is Herman I Reeds op de been?
Gaat 't loopen weer? En daar heb je korporaal
Weberl Hoe gaat 't met den arm?"
,Die zal wel slijt blijven. Excellentie; maar
ik kan tenminste de hand gebruiken."
Nu ging de generaal naar de zaal der zwaar
gewonden, waar menig jong leven met den
ergsten vijand van dezen krijgstocht de
typhus te kampen had. De mecsten lagen
huiten kennis of in doffe onverschilligheid.
Tot elk, die hem hooren kon, richtte de gene
raal een bemoedigend woord.
Met den dokter bleet hij aan een der bed
den staan. Daar lag een zieke tot een ge-
zijdelings, dit hoofdpunt worden aan
geduid. Hel moet telkens en ttlkens
herhaald worden, dat wij Roomschen,
uit onzen godsdienst kracht moeten
putten voor onze sociale actie. Dan
eerst krijgen wij echte Katholieke
sociale actie.
Reeds elf jaar geleden schreef Mgr.
v. d. Ven aan de onderhoorigen van
zijn Bisdom: „Willen wij inderdaad
gelukkig worden en gelukkiger toe
standen brengen in de maatschappij,
dan moet er niet slechts stoffelijke
verbetering komen, maar bovenal in
nerlijke verbetering in den mensch
en in het mcnschdom, verbetering onder
godsdienstig en zedelijk opzicht, dan
moet de mensch deugdzamer, braver
worden. Zonder deze verbetering is
elke ander maar schijn, maar klater
goud, zonder blijvende waarde."
Die taal is duidelijk, niet waar?
Wij moeten dus aanvangen met gods
dienstige actie, het godsdienstig leven
in ons onderhouden, en zooveel mo
gelijk met Gods hulp ontwikkelen. Het
genadeleven der ziel derhalve, dat
moet onze eerste zorg zijn.Daardoor
immers wordt de mensch en blijft hij
ook Christen, Katholiek met de daad,
en niet met den naam alleen. Anders
worden wij te vergeefs Christenen ge
noemd, zegt de H. Leo. Daardoor wordt
de mensch geadeld, daardoor wordt hij
bezield met hoogere, met edeler ge
voelens, waardoor hij zich verheffen
zal boven de vernederende laagi-
het egoïsme.
En hoc breeder dat genadeleven in
hem ontwikkeld wordt, des te rijker
vruchten het zal opleveren. Hoe weli
ger dat leven in zijn zie! tiert, des te
weldadiger invloed het oefenen zal op
's inenschen denken en willen, des te
frisscher kracht zal het leenen tot han
delen. Hoe lioogcr dat genadeleven
door deugdoefening is opgevoerd, des
te hooger zullen eindelijk ook 's men-:
schen beweegredenen zijn in alle
werken van zijn leven. De eer van
God derhalve en het heil der onster-
raamtc uitgeteerd, met brandende, wild om
zich heen kijkende oogen in hevige koorts.
„Hoe gaal het hier? Geen beterschap?"
„De crisis is op handen. Ik vrees voor
hem na al wat hij uitgestaan heeft." antwoord
de de dokter.
„Arme Bcrneck! Wat heeft hij nu aan 't
mooie Kerstgeschenk, dat ik voor hem be
stemd heb God geve, dat wij den door hein
teruggewonnen degen, niet op zijn graf moe
ten leggent" De generaalondcrdrukteeen zucht.
„Zoolang er leven is, is er hoop," zcide
dc dokter, toen zij 't hospitaal verlieten.
Toen 't voorjaar het vriendelijke dal van
't Zwartewoud met bloesemsnccuw overgoot
was er grootc vreugde in 't dorpje Bernau. De
jonge graaf Hans was uit Afrika teruggekeerd
en met hem tuinman Jozef Weber. Wat die
twee in den volksmond een heldenda
den bedreven hadden steeg tot in 't onge
looflijke. Graaf Hans kon men in weerwil
zijner vriendelijkheid niet zoo uithooren, cn
daarom moest Wcber voor twee vertellen.
Daar deze echter uit bescheidenheid van zich
zelf maar heel weinig meedeelde cn over
den jongen graaf ook slechts in algemccnc
trekken sprak was het voor allen met een
levendige verbeeldingskracht een waar ge
not zijn verhalen naar hartelust op te sniuk-
Op een avond toen het kerkklokje Ier
Meioefening riep, ging Jozef Wcber door
den in vollen bloei slaanden slottuin. Zijn goe
dig, eerlijk gelaat straalde als een zonnige
hein een
felijke zielen zullen
machtige prikkel zijn.
is het zeker van het hoog-
nen. zal, indien die nalatenschap 20,000
mk. of meer bedraagt, met 1 pet.,
behalve het gewone successierecht,
«e belang, bier uil <le nunjt de belasting op
te waardeeren jo advertenties wordt op 25 millioen
jaars geschat. Zij zal 10 pet. zijn
in advertenties in de vakpers en
10—5 pet., volgens een afdalende
Ischaal, van advertenties in politieke
bladen. De administraties van de kran-
iirriinrvi i i rv,e" moeten de belasting heffen en aan
LIKEUREN, LIM0NADd=
De maatschappij van Zeppelin voor
in de Slijiluchtscheep.sb0uw za' een pfjJsvraa8
loods zijn, waarin
Het moet -
borgen kunnen worden. De inwendige
afmetingen zullen 152 tot 160 bij 43
'M. en de hoogte 20 M. zijn. De loods
moet zoo ingericht zijn, dat er zonder
bezwaar een verlengstuk aan kan ge
bouwd worden. Dak en wanden moe
ten zooveel mogelijk tegen zonneschijn
beschermd zijn, opdat het binnen in
de loods koel blijft. Aan de uiteinden
moeten deuren, rolluiken of iets der
gelijks zijn. waarmee de loods over
hare geheele breedte cn hoogte ge
opend kan worden. De nieuwe loods
zal wel het model worden voor de
luchtloodsen voor iuchtschepen, die
neti in verschillende plaatsen van
Duitschland heeft ontworpen.
nBnannananai ln de „Semaine Religieuse" heeft
Mgr. Philibert, de aartsbisschop van
v-v-) TVTT* ~WT A CFr,1'ius- 'lel diocees- waarin Toulott
1 rC IJ V* VV is- een hartroerende betuiging
^"van deelneming gezonden met defamilie
der slachtoffers van de ramp, die de
Fransche marine weder getroffen heeft.
Daarin komt o.a. voor:
„Men kan 't langer niet in stilzwij
gen voorbijgaan en zelts die geesten,
die 't meest vijandig slaan tegenover
alle bovennatuurlijke zaken, worden
er door getroffen, hoe een sombere
c"fi" van rampen bijna onophoudelijk
de Fransche marine treft, sedert de
afschaffing van de godsdienst-oefenin-
Door groote gecombtn^,,, aan boord der schepen. Nu weder
de gelegenheid, om onze Edeze al te talrijke rijen lijkbaren ze-
IM. prtizen bieaen.
blijven als altijd MOOI —een openlijk en publiek gebed ver
langden, bidden wij den God-van-
Mriltrtr» Dp barmhartigheid om de oogen Ie ope-
pers». iVlOllUIl i-»Cnen aan de b|jndeni de ingekankerde
2 pers.
2 pers.
Wollen De
Watten De;-;
zag hjj den droom vervuld, welke
ns in 't brandend hcetc middaguur op
aten weide van Namaland had voor-
gezweefd: bloemen volop, heerlijke lente-
GrOOte sorteering in 1 bloemen in teeder groen, tooiden 't altaar,
COT GOEDEREN. TRUIEN waarop 't beeld der hemelkoningin prijkte.
Anna echter, de brave, vlijtige tuiniers
dochter, wier onvermoeide handen dc
geurende bloemen zoo kunstrijk gerangschikt
A ANB hadden, was sedert een paar dagen Jozet
Weber's aanstaande.
Voor in de kerk in den hoogen grafelijkcn
stoel, knielde graaf Hans in officiersuniform
DOEKEN, enz.
Kamperbinnenpoort 4
bovenmate slanke gestalte de sporen van de
doorgestane ziekte. Zijn edele trekken echter
.glansden als van bovcnaardschcn glans van
ernst en groot innig geluk.
Nauwelijks waren de Meiliedjes verstomd,
of diepe weemoed mengde zich in de blijd
schap, welke met den teruggekeerde in
slot gekomen was. Graaf Hans nam af
scheid van allen, nadat zijn ouders hem hun
.-gen geschonken hadden op zijn voornemen
den degen, welken hij zoo dapper her-
nnen had. aan 't altaar des Heeren neer
leggen, cn zijn leven, dat de Goddelijke
Voorzienigheid zoo dikwijls in gevaren be
waard had, te wijden aan dc arme Zwarten
in Afrika, zijnen Heiland ter eer.
Hij vertrok naar Wcencn, om zich daar voor
te bereiden voor zijn beroep als missionaris
bij de Oblaten van den heiligen Franciscus van
Safes.