Katholiek Nieuws= en Advertentieblad No. 28. Zaterdag 9 October 1909. Drie en twintigste Jaargang. OE EE1I0DE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. t;rancn per pustf 0.40 Afzonderlijke nummersf 0.05 Bureau: Langegracht 13, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs der Advertentiën Van 1 tot 6 regelsf 0.30 Voor iederen regel meerf 0.05 Correspondcnticn e Dit nummer bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. Zondagsviering. Niet sterk genoeg kan worden aan gedrongen op viering van den Zondag, nu Zondagsrust en heiliging van den Zondag zoo zeer in 't gedrang begin nen te komen. Verblijdend is daarom ten zeerste, dat van luiogerltand zulks niet alleen begrepen wordt, maar dat ook van regceringswege getracht wordt dit euvel, voor zoover dit mogelijk is, met wettelijke regeling te bestrijden. Met groote voldoening mag immers kennis genomen, dat dezer dagen van wege het departement van L. N. en H. aan alle burgemeesters een circulaire is verzonden inzake een aan dat departe ment in studie genomen wettelijke re geling van den Zondagsarbeid. De „Standaard", liet anti-rev. orgaan, geeft mede zijn groote voldoening er over te kennen en beschouwt de wet telijke beperking van den Zondagsar beid allereerst als clsch Gods voor het politieke leven. Zonder Zondagsrust is er geen Zondagsheiliging en als diena resse Gods heeft de overheid medctc arbeiden, dat door wettelijke beperking van den Zondagsarbeid de baan voor de Zondagsheiliging worde vrijgemaakt. „Gelukkig 't volk," zegt genoemd blad, „dat zijn vrijen Zondag heeft, bovenal, dat zijn vrijen Zondag heiligt. De Zondag is een dag van zon, die de edelste zaden in 't volk doet ont kiemen, de hoogste aspiratiën wekt, de schoonste krachten doet ontplooien, en 't volksleven brengt tot waarachti ge» bloei." En het blad besluit „Ware volksbeschaving is de natuur lijke vrucht van waar religieus leven. Wettelijke beperking van den Zondags arbeid werkt dat in de hand. Niet in 't minst in dezen opzichte mag zij dus een waar volksbelang worden geacht. 't Is om al deze redenen, dat onze partij de voorbereiding dezer wet on getwijfeld met groote instemming be groet." En de katholieke partij begroet niet minder met warme instemming het werk in 't belang van Zondagsrust door de Regeering onderhanden genomen. In on ze dagen \n sociale bewegingen is vooral noodzakelijk, dat dc Zondag ge heiligd worde. Zonder heiliging van den Zondag gaat het godsdienstige le ven des volks hoe langer zoo inccrte loor. Over deze quaestic bevatte ook liet „Huisgezin" dezer dagen een artikel, waarin wordt gezegd Men behoeft geen droogstoppel en geen kwezel te zijn om te vinden, dat het tegenwoordig met dc Zondagsrust en dc Zondagsheiliging niet geheel is, zooals het behoort. Wie het zoo zegt, drukt zich stellig zeer gematigd uit. Indien men zei, dat het met de schending der Zondagsrust en de ontwijding van den Zondag de spuigaten uitloopt, zou men niet zoo heel ver bezijden de waarheid zijn. In den ouden tijd was zeker niet alles goed, maar den Zondag hield men toch beter in eere dan tegenwoordig. Men deed meer aan Zondagsheiliging en aan Zondagsrust. Wat de godsdienstoefeningen betrof, haalde men Zondags in, wat men in de weck moest te kort schieten: men had des Zondags den tijd, het kon er af en men wilde het er dan eens goed van nemen. En al sloot men zich het verdere van den dag niet geheel en al in zijn huis als in een kluis op, inen bleef toch meer te zanten in den familiekring, en aan het lezen van een goed boek, een stichtelijk boek vooral, werd meer gedaan. En tegenwoordig? Gelukkig niet allen, maar tocli velen voldoen ternauwernood, haastig, omdat het zoo moet en men er goedschiks niet buiten kan, aan den meest dwin- genden godsdienstplicht. En ai vroeg op den dag zwermen zij uit, om eerst laat in den avond thuis te komen. Er is altijd en overal wat te doen, men heeft veelal de moeilijkheid der keus, en iedereen, jong en oud, arm en rijk, wil er bij zijn. Zoo blijft voor velen van de Zon dagsheiliging maar een schijntje over, en dc Zondagsrust gaat geheel te loor, voor zich zelf en voor de velen, die men tot schending van Zondagsrust en heiliging dwingt. Nu moet men, om volkomen billijk tc zijn. met de veranderde tijdsom standigheden ecnigermate rekening hou den. Het gaat dikwijls niet aan, ver gaderingen op een dag in de weekte houden. Er is een goedkoope reisge legenheid, en men profiteert daarvan om een familielid op te zoeken of eens een mooie streek te zien, waar men anders niet licht komt. Er is eens een keer een feestjekermis, tentoon stelling, uitvoering, en men kan toch niet altijd thuis zitten en zich overal buiten houden. Indien het bij een keer bleef, zou niemand klagen, tenzij misschien de strenge en stroeve Puriteinen, wier meening inen kan en behoort te eer biedigen, zonder daarom gehouden te zijn hen na te volgen. Maar het blijft niet bij een keerwat uitzondering diende te zijn en als zoo danig lichtelijk zou worden verschoond, dreigt meer en meer regel te worden. Uitstapjes, pretjes, vermakelijkheden bchcerschen den Zondag, en het groote gebodWees gedachtig, dat gij den Sabbathdag heiligt, komt leelijk in liet gedrang. Het jonge volk ziet het slechte voor beeld der ouderen en vervalt zoo licht in de ergste overdrijving, waar de meerbcjaardcn in hun leeftijd en in andere omstandigheden nog een soms zwakke rem vinden. Er heerscht onder ons, Katholieken, op allerlei terrein groote bedrijvigheid. Voor een aantal goede zaken zijn wij in dc weer. Velerlei misstanden trach ten wij uit den weg te ruimen. Het is alleszins loffelijk. Maar ver liezen we bij ons ijveren ook dc Zon dagsviering niet uit het oog. Laat, wie invloed heeft dien aanwenden, om mede te werken tot stuiting der te ver gedreven Zondagsvermakelijkheden en Iaat ieder onzer iu zijn kring althans een goed voorbeeld geven. De wet zou misschien iets vermogen, maar toch alleen indien dc goedgezinden wilden meewerken. Laat deze actie in ieder geval niet op de wet wachten, maar zich reeds thans ontplooien. Het is waarlijk meer dan hoog tijd. BUITENLAND. ITALIË. Naar de „Corriere della Sera" ver neemt zal de Rijkskanselier bij zijn bezoek aan Rome, na zijn conferentie met de regeeringsmannen, niet nalaten den Paus te bezoeken en een onder houd met kardinaal Merry del Val zal dan volgen. Het Franschc Katholieke orgaan de „Univers", hierop wijzende, merkt op: Eenige weken geleden zond het Mo- hammedaansche Turkije een gezant schap naar den H. Stoel. Thans richt het protestantsche Duitschland zijn hulde naar den opvolger van den II. Petrus. Alleen het katholieke Frankrijk blijft de eeuwenoude betrekkingen ver breken, die het met het Vaticaan had en die Frankrijk steeds geholpen hebben in zijn vorming en nationalen voorspoed. De keizer van Duitschland gelooft geenszins, dat zijn gezag over zijn volk zal verzwakken, door te onderhandelen met het geestelijk Hoofd van zijn ka tholieke onderdanen. De Duitschc een heid zal er slechts door versterkt worden. Het ongelukkige Frankrijk weetniet te profiteered van voorbeelden. SPANJE. De Madridsche correspondent van de Echo de Paris bericht, dat hij uit wel ingelichte bron verneemt, dat de Spaansche legeroperaties in Marokko niet alleen niet geëindigd zijn, maar dat zij integendeel een verdere uitbrei ding zullen krijgen. Dc Spaansche re geering heeft besloten, tijdelijk en tot aan de betaling van eene oorlogs- schadcvcrgocding door Marokko, een gewichtig gebied te bezetten, waar van Tetuan dc basis zal vormen. Om dit plan uit te voeren, zullen dc reeds in Afrika aanwezige troepen nog met 15,000 man versterkt worden, zoodat het Spaansche leger daar op een sterkte van 75,000 man wordt gebracht. De Goeroegoeberg zal door de Spanjaarden blijvend bezet worden, om het gebied van Melilla te beveiligen. Forten zullen in dit gebied ^gebouwd worden om te gen eiken aaiival gewaarborgd te zijn Een nader bericht meldt: De Marokkanen aan kaap Tres For- cas hebben 90 geweren afgeleverd en zich onderworpen. Ook de Manilas, de Beni Sikar, en de Beni bu Ifror, die door den veldtocht uitgeput zijn, hebben besloten den strijd niet te her vatten. FRANKRIJK. Zondag is in alle katholieke kerken van Frankrijk het herderlijk schrijven der bisschoppen tegen het anti-gods dienstig onderwijs voorgelezen. Dit herderlijk schrijven heeft sommige Franschc anti-clericale bladen gewel dig boos gemaakt. De Siècle o.a. komt haren lezers nu voorhouden, dat de bisschoppen eenvoudig het stuk, dal door den Staatssecretaris Merry del Val was toegezonden, te onderteekenen had den. En de Action, een niet minder atiti-clericaal blad, geeft weer deze lezing ervan: „Deze daad van vijandigheid (til. hel herderlijke schrijven der bisschop pen) tegen de republiek is door de partijgangers van Philips VIII en de voorvechters der Action Fran?aiseaan het Vaticaan gedicteerd. Want tusschen de „officicclc vertegenwoordigers" van den prins en de pauselijke Staatsse- cretarie bestaat een nauwe betrekking. En liet royalistische blad de Action Franchise is tegelijk het orgaan en de raadgever van de pauselijke politiek." Dc katholieke Univers merkt hierbij terecht op: Men kon zich op dergelijken onzin voorbereid houden. De radicale pers, die geen steekhoudende argumenten heelt tegen de verklaring der bisschop pen, heeft thans haar toevlucht geno men tot „dc groote middelen". Het manifest der bisschoppen wordt nu voorgesteld als het resultaat van een FEUILLETON. Tusschen Hemel en Aarde. 1) Meer dan 30 jaar geleden, kort ngdat l-'mnkrijk gedwongen was geweest Elzas cn Lotharingen aan Dnilscliland over Ie geven, trok ccn groot gedeelte der bevolking naar Engeland, liever dan aan Keizer Wilhelm trouw Ie zweren. Onder hen bevond zich een oud soldaat, die mij de volgende ge schiedenis in gebroken lingelseh verleide. Gij dwaalt, zei hij mei eenigszins droevige Ik ben geen Duilsehcr. Ofschoon ik Duilscli spreek, ben ik geen Duilsrher in mijn hart. Het is geheel Fransch. Ik hen een Elzasser. Wij Elzasserszijn meer Fransch dan dc Fran- schcn zelf. In den grooten oorlog bevond ik mij iu hel Franschc leger. Of ik in vele gcvcchlcn meevocht? Neen, ik vocht in hel geheel nicl. Niettegenstaande was ik in zes gevechten aan liet vuur blootgesteld en was dikwijls in grooter gevaar dan dc manschappen, die aan hel geveeld deelnamen. Iu hel liallonskorps werd ik tweemaal gewond. Gij denkt, dat dit vreemd is. Gij meent, dat er geen gevaar bestaat bij de verkenning van luchtballons, wel Maar indien gij eens zaagt, hoe vast de Duitschers onze hallons beschoten, zoodra zij iu de Lichtruimte stil hielden. Stilhielden hoe stilhielden? Wel. zij hielden stil, wanneer het touw was afgerold. Gij veronderstelt toch niet, dat oorlogshallons vrij worden opgelaten, wel? Nu, indien gij eens zaagt, hoe de Duitschers op hen vuurden en hoe zij hunne kanonnen, die eene groote draagkracht bezaten, poin teerden op den bodem, waar zich 't einde van den kabel bevond, dan zoudt gij ook weten, wanneer er gevaar bestond voor dc manschappen van het hallonkorps. Ik spreek hier niet van onze officieren, die in onze ballons opwaarts gingen om de vij andelijk linten in «ogenschouw tc nemen, ledereen kan zich dc gevaren voorstellen, die zij liepen, wanneer kogels en bommen fluiten, om den ballon tc verscheuren en de bemanning tuimelend naar beneden tc brengen. Neen, ik spreuk van dc gevaren, waaraan wij, soldaten waren blootgesteld door liet Duitschc vuur, wanneer wij ons op het terrein bevonden. Konden zij ons zien Neendoch zij konden den ballon 2icn. Zij zijn geen dwazen, de Duitschers. Wanneer zij den ballon konden zien, konden zij ook juist be rekenen waar ongeveer het touw den grond raakte O, die verschrikkelijke Duitschc artil lerie. Ik geloof, dat ik dc kogels weer hour fluiten. Dikwijls stonden wij een uur op éinc plaats, twee, drie uren, terwijl wij meerdooden en gewonden hadden, dan een zelfde aantal soldaten op ccn buitenpost in dienst. Maar hel verschrikkelijke van alles was hetgeen Met was tegen het laatst van Augustus, 10 dagen nadat de verrader, Bazaine. ons binnen de fortificatiën van Metz had opgc- gesloten. Mijne afdecling kreeg bevel te ver trekken, ver, ver, tegen de Duitschc liniffn, een ballon op Ie laten en in oogcnschouw tc nemen, wat de vijand verrichtte. Bazaine ons leger behield nog een groot deel van 't land o, ccn groote, uit gestrekte streek voorbij dc binnenforten. Op liet veld, waar wij halt hielden, had dien morgen ccn lievig gevecht plaats gehad. Eerst waren onze manschappen Ccn wijl lerruggedreventoen waren zij teruggekeerd en hadden den grond heroverd ja; en be dekt, mag Ik wel zeggen. Het slagveld was geheel bezaaid met hun lijken. Het was be strooid met doode en gewonde paarden, ge weren, ransels, gebroken affuiten in <!in woord, met al de overblijfselen van een veldslag. Ik hoorde in tusschcnpoozen ccn geweer vuur tusschen de buitenposten, misschien een halve mijl van ons verwijderd. Het veld, waar wij onzen ballon vulden, werd niet verstoord, uitgezonderd door per sonen. die de dooden begroeven, door ge wonde jiaarden, die ccn akelig geluid deden hooren cn somtijds door ccn marsclt van onze infanterie op ccn engen weg in dc hosschcn, die ons en onzen ballon voorden vijand verborgen. Er woei een sterke bries uit onze richting naar liet front. De zon scheen heet en de hemel was blauw, ik herinner mij nog goed hoe duidelijk het geluid der klokken in Metz, welke plaats achter ons lag. tot ons kwam over weiden en velden, alle bezaaid met ge wonden en dooden. Gedurende tien minuten nadat wij den ballon hadden opgelaten, werd niet op hem gevuurd. Hij steeg duizend voet hoog. Htj werd door den wind naar dc Duitschc linten gedreven, die van boven gezien, veel sterker schenen dan de onze. De ballon bevond zich niel recht boven onze hoofden, begrijpt ge; de wind dreef hem, misschien wel honderd vijftig voet dichter bij de Duitschc liniihi. dan wij ons bevonden. Ik stond bij den cylinder of bus. waaruit wij reeds bijna al liet touw hadden opgelaten dal den halton belette honger tc stijgen of weg te drijven. Ik greep hel touw vast; mijne twee han den hield ik boven mijn hoofd om den ka- hel vast tc houden. Ik stond in dezen toe stand, toen geheel onverwachts de Duitschc artillerie het vuur opende. Zij hadden den afstand van den ballon niet juist berekend, maagden onzen zouden zij wel vinden. Vijf bommen vlogen over de bossclien naar den ballon. Ze waren er alle op gemaakt om tc springen, hetgeen ze ook bijna gelijktijdig deden. Maar geen der stuk ken raakte den ballonze waren te ver voorbij cn tc ver beneden hem gesprongen. Terwijl ik op de uitbarstingen wachtte, vloog een veel grooterc bom over het bosch als of ze uit een mortier geschoten werd. Zo trof liet windas, waarom het touw was gewonden, sprong op hetzelfde oogenhlik en scheen alle manschappen der afdecling behalve mij te dooden of tc verwonden. Ofschoon ik niet getroffen was, was ik toch door den schok half bedwelmd cn zou natuurlijk op den grond geworpen zijn, wan neer ik niet door het louw was mecgcslcc|>l. Ik wist niet, dat ik mede omhoog werd ge trokken, begrijpt ge. Ik was Ie ontsteld om tc weten, wat er plaatsgreep, of wat ik deed. Ik wist, dat ik nog leefde cn dat was bijna Toen mijne zinnen weer terugkeerden, voelde ik, dat mijne voeten den grond niel raakten. Ik keek omlaag. De aarde bevond zich een honderd voet beneden mij. Het vol gende oogenhlik scheen ze dichterbij en zag ik waarom; de ballon snel door den wind opgevoerd, had mij reeds over hel hoseh ge licht. Hij dreef met groote snelheid naar het Duitschc kamp. Ik dacht, dat hij op de toppen der hoornen zou neerkomen, maar terwijl ik mijne mecning daarover maakte, steeg de ballon reeds. Ik zweefde twee honderd voet boven den grond. Dit alles gebeurde in minder dan geen tijd mag ik zeggen. Toen ik mijne oogen naar den ballon op hief. bemerkte ik hem op een even grooten afstand, als hij zich van mij bevond toen ik bij liet windas stond. Gij meent, dat mijn lichaam weggeslingerd werd naar een plaats recht onder den ballon. Neen, de ballon dreef verder, mij omhoog en vooruittrekkend met dezelfde snelheid.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1909 | | pagina 1