NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. Zes en twintigste Jaargang. Nummer 38. Zaterdag 9 November 1912. Verschijnt eiken Woonsdag en Zaterdag Bureau: Langegracht No. 13 - Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging Do Eembode. OE EEMBODE ABONNEMENTSPRIJS Per drie maanden50 cent Afzonderlijke nummers 3 ADVERTENTIEPRIJS: Van I tot 5 regels30 cent. Eiken regel meer6 Bij abonnement minder. Dit nummer bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. De Kerk en de Beschaving. Velerlei zijn ilc omstandigheden, waarvan hel geluk des menscheii op aarde afhangt. De inensch toch doel zich in de natuurlijke orde van het leven voor in drie verschillende, ofschoon van elkander onafscheidelijke toestanden, namelijk als op zich-zelf staand persoon, als lid van een huis gezin of familie en als lid der Maat schappij. )pdat het geluk van tien nienseh dus zoo volmaakt mogelijk zij, is het noodig dat de wettige en noodzakelijke behoeften van ziel en lichaam bevre digd worden, en «lat hij. zoowel in zijn huisgezin als in tie burgclijke maat schappij, die orde, vrede en vreugde vindt, welke redelijkerwijze het leven veraangenamen, en het uitvloeisel zijn zijner welbegrepen geestelijke, zedelijke en stoffelijke verheffing en veredeling; met een woord het gevolg der ware beschaving. Hij de juiste bcoordueling en bepaling van den vooruitgang tier Maatschappij is het derhalve noodzakelijk haar en in haar geheel, én in de tleclen, welke haar uitmaken, te beschouwen. Men kan de dcelcn ecnur machine elk at/onderlijk aan een nauwkeurig onderzoek onderwerpen, men verlieze evenwel het gebruik, waartoe zij be stemd is, niet uit het oog. In het algemeen kan men zeggen, dat tic Maatschappij in bloei verkeert 1. wanneer het welzijn zich over den gcheclcn inensch uitstrekt en in eene juiste verhouding en volkomen even wicht zijne stoffelijke, godsdienstige cn zedelijke belangen omvat; 2. wan neer dit welzijn zich zoowel over de Maatschappij in haar geheel genomen, als over elk individu afzonderlijk, uit strekt. I)e declen mogen niet aan het ge heel. noch liet geheel aan tie declen opgeofferd worden. In het eerste geval toch ontstaat despotisme, in het tweede anarchie. Wanneer dan ook een of meer dezer voorwaarden tol het geluk der Maat schappij ontbreken, zoo is het algemeen welzijn óf geheel óf gedeeltelijk ver dwenen. Dc beschaving dus heeft tot doel de ontwikkeling, de volmaking van den geheelcn inensch. Het komt hier vooral op aan op het recht begrip der uitdrukking: „van den geheelen inensch." Men stelle zich een volk voor, welks stoffelijk geluk niets te wenschcri over laat. De belastingen zijn weinig in gc- tal en gemakkelijk te drageneene goed geregelde rechtspraak draagt zorg voor de algcipgcne belangen; geen oorlogen niet naburige volken of twis ten in eigen boezem matten het af; in één woord, de stoffelijke welvaart, in haar geheel genomen, is uitstekend. Tegelijkertijd echter wordt het gods- dienstig en zedelijk bestaan van dit volk in een soort van verdooving. van onmacht gehouden. Is dit mi een beschaafd volk Niemand die hierop bevestigend zal antwoorden, tenzij hij genoegen neemt met tie bepaling, dat het menschdijk geslacht slechts een..bijenzwerm is. tot wiens geluk niets noodig is, dan bloot stoffelijke welt De tluor •rdeel e irblindc inenschelijkt ooi tiedt beslist zoodanige bekrompen ipvatting van 'smenschen bestemming, et zuiver gevoel schrikt terug voor tie gevolgen van zulk een leer. Te dikwerf verliest'men uit het oog, dat tic behartiging tier stoffelijke be langen niet het cenig doel tier be schaving mag zijn, maar «Int de gods dienstige en zetielijke belangen wel degelijk en op de eerste plaats door haar dienen ter harte genomen (e worden. Het stoffelijke behoort dus aan het godsdienstige en zedelijke onderworpen 'e zijn. Heide laatslcu zijn hel eerste en het loogste in den mcnsch. Hel hier de plaats, de vraag te nellen: Is tic beschaving het onmid dellijk tloei Ier Kerk.' Het antwoord the vraag is niet twijfelachtig. Ie Kerk heelt niet onmiddellijk de icliaving der Maatschappij tot duel. irdcnng -Ier sloffe- licht. (Iü< ijke welvaart liet doel, ■estroefd ligt oneindig huogcr. De heiliging van den inensch, de volmaking van zijn godsdienstig en «cdclijk leven, zijne opleiding voorden Hemel, zictlaar het onmiddellijk doel Ier Kerk. zictlaar de taak welke Haar ten tlcel gevallen is. Hieruit het besluit te trekken, tl.it uit dit allereerste doel tier Kerk volgt, lat zij der beschaving vijandig tegen- aver staat, is echter ten cencmale valsch. De inensch toch is. krachtens aard schiep n.lig .vijs is. kan hem geenc tijdelijke be- temming gegeven hebben, welke tegen zijne eindbestemming indruischi. Dc leer nu. die als de ware idsilicnstleer de ware uitdrukking van liet schepsel tot den Schepper, e leer bevat in zich tie ware leer der are stoffelijke beschaving. Wanneer dus het Katholicisme dc are Godsdienst is, dan is ook het Katholicisme de verkondiger der ware schappelijke leer. der beschavende leer bij uitnemendheid. Diepzinnig en juist is het woord, at Montcsipiieu uitsprak: ,,Hoc won derbaar! tic Christelijke godsdienst, (lie .■clits het geluk van den mcnsch hier namaals lot tlocl schijnt te hebben, mankt bovendien ons geluk hier op aar de uit." Kruis tegen Halve Maan? De blikken van gansch de beschaafde wereld zijn thans gericht op liet crciland van den Halkan, waar zich gebeurtenissen afspelen, zoo schrijft aan de „Limburger Koerier", tlie eren zullen beslissen, e vier ChristcnstalenHulgarije, Servië, Griekenland en Montenegro, heb ben zicli onderling verbonden en zijn te veld getrokken tegen Turkije, het rijk van den Islam. Daarom zou men oppervlakkig beschouwd, geneigd zijn. "jog. gevoerd als hij wordt lilsscheil tie wereld van het Kruis tegen tlie van Ie Halve maan. I le tsaar tier Huigaren, generalissimus der verbondenen, heelt, In tien oproep, tlien hij, na tie oorlogsverklaring tot <ijn volk richtte, dezen krijg betiteld, ils een Kruistocht. Koning George van firickcniaml heeft zich m ilcnxelftlen «in uitgelaten, cn Gcschof iniiiUlcr- ■resident van Hulgarije, onderslrcepte leze woorden van zijn vorst, door te zeggen, dat dc belangen der Kerk bc- iciïermd dienen te worden tegen de ■ntlcriieiningcn van den aartsvijand van rcloc Jcnkt v K >lct g ste gedeelte der Turksche troepen, dat zij hoofdzakelijk tie wapens voeren tegen het christendom, en tie soldaten tier verbondenen zijn van hun kant bijna allen tic overtuiging toegedaan, dat zij strijden voor tie vrijheid hunner jcloofsgcnootcn en de christelijke be- -chiving. Sommige bladen schijnen eenzelfde ncening le tleclen en stellen deze oor- og voor als een nieuwe kruisvaart. En toch heeft men ongelijk dc feiten iltltis voor tc spiegelen, cn dient er ;en groot voorbehoud tc worden ge naakt. Vooreerst zij opgemerkt, dat met „de II. Kerk", waar dc minister-president van Hulgarije liet over heeft, uitsluitend bedoeld wordt de Gneksch-sehismatieke. dc t aller k sieraad nok al boven een edele cn licl- hcbbenilc cchtgcnootc, want koningin Marie Louise, geboren hertogin van l'nrmn, heeft zich deze lage handelwijze van den vorst zoozeer ter harte ge- ikken, dal zij er van ten gravt land hcc zelfs no| n die de katholieken overal bijna verbeten vervolgt als de bum zelf. Hel is immers ook in tleze ge- vesten, en door de vooronders tier ■erbondenen. dat de kreet: „liever Turksch dan Paapsch!" uitgevonden is. En hieraan kan toegevoegd worden, dat de katholieken ui Rusland nu zelfs minder vrijheid genieten dan hun geloofsgenooten in Turkije. Van een andere zijde moet men zich vragen, welk doel de verbonden vorsten nastreven. Dit kan uitgedrukt worden in de leuze„den Balkan aan de Balkan staten I" Zoo beschouwd Is oorlog feitelijk niets anders dan jewone resultaat van den expansic- oroveringsgcest, die den naam van „landhonger" gekregen heeft. Tsaar Ferdinand van Hulgarije is hecrschzuchtig. Dit heeft hij getoond, toen hij, een katholiek, zijn zoon, kroon prins Boris, ook als katholiek gedoopt 'olgens den schismatielcen ritus liet herdoopen, trots tie vermaningen van Paus Leo XIII z.g. en de smeekbeden •alien zijner godvruchtige gemalin, enkel en alleen om aan zijn wankelen- Jen troon wat meer stevigheid te ge ven. Hij verried toen dus het Kruis voor een kroontje; en hij verkoos dit ■«heul door tc hevelen, dat ook zijn andere kinderen in <le Gricksch-ichismalieke leer opgevoed zouden worden. De koning van Hulgarije i« van een middelmatige gestalte en tamelijk cor pulent hij L« zonder majesteit en heeft een stug. gewoon burgerlijk voorkomen. Op het eerste gezicht herkent men een opvliegend man. waarmee hel zeer lastig j. om te gaan. 't Is er een die zijn nukken cn wemchen weet door tc drijven. Voeg daarbij dat hij een be hendig politicus en misschien ook een goed veldheer is. Met deze eigenschap pen, goede cn kwade, kan hij 't ver Koning Ferdinand zou kiesch getiaan hebben als hij liet Kruis in dezen oorlog niet gemengd had. want hij i« zeker een vreemd soortige kruisvaarder. Ook at omdat hij in I'XJH, zijn huwelijk met een protes tant «olie prinses. Klconora an Rcusx- Kostritz. dat voor een katholieken prics- Itgc voorschriften tier H. Kerk nog eens heelt laten inzegenen door een protestant«chen predikant. En koning Peter van Servië? Wie herinnert zich niet meer boete midden van zekeren gehcimzinnigen nacht, laffe samenzweerder* den konak te Belgrado, binnengedrongen zijn. tien xlapemicn jongen koning cn zijn ge malin. koningin Draga gruwelijk ver moord en het geslacht tier Obreno- wiuch uitgeroeid hebben r De huidige monarch wist van de samenzwering af, heeft ervan geprofiteerd en geen der moor- irs laten straffen, in tegendeel hen met eerbetuigingen overladen en be- Wat koning George van Griekenland betreft, deze behoort lol den Lutheraan- lellen godsdienst; hij is getrouwd met ussische prinses, een schismatieke, venals koning Ferdinand, heeft hij. zijn troon zekerder te behouden, zijn kinderen in het schisma laten op alen. Hij behoort daarenboven tot Je vrijmetselarij. t is zeer zeker, dat tie koningen van Bulgarije, Servië cn Griekenland, in het -heel niet de belangen van den gods dienst, zelfs niet die van een schismn- i in het oog hebben. Zij zijn radlg van plan de grenzen van rijk uit te zetten ten koste van Turkije. 't Is dus niets anders dan een vcr- reringsoorlog, tlie in den Balkan ge- ïerd wordt. Toch zou hel der verblijding waard zijn als Europa eindelijk bevrijd kon worden van de schande dc Turksche overhccrsclting. Doch het is meer dat schijnlijk, dat Contstantinopel et Saloniki met wat achterland aan d< Moslims zullen moeten blijven, wijl de grootc mogendheden liet bezit ervi niemand gunnen. I Je katholieke zaak zal er echter niet veel bij winnen als dc Balkan onder «Je heerschappij der schismntlckcn komt, cn daarom kan van een kruistocht, in liet onderhavige geval, allerminst gerept worden. Uit het Buitenland. Nnord Amerika. Het vrij zeker, dat 'l'aft icli Roosevelt president tier Veree- g'lv Staten wordt 't volgend jaar. Wilson i* de uitverkorene tier Ame rikanen. Hij staat bekend al* een rechtscha pen en eerlijk man, tlie niet zal dansen naar 't pijpen der olie-, katoen-of staal- koningen. Vastbesloten moet hij zijn maatrege len tc nemen tegen den invloed cn de dit der corporatie» die op verschil lend gebied uit pure geldzucht en zeer ten nadeele van dc grootc massa, den handel in allerlei artikelen bchccrschcn. I Je president der Republiek wordt gekozen voor vier jaren. Zijn macht staat in vele opzichten gelijk met die van een koning of keizer cider». Voor de Voreenigde Staten is dc prcsidcntskcuzc een gewichtig feit. Ver onderstel. dut in een staal een demo* plaats van een republikein wordt gekozen, dan worden in den kortst mogelijken tijd alle ambten en posten aan democraten gegeven. Even- ,oo gaat het ook in de gemeenten, :oodat vele kiezers hunne stem laten ifhangen van de meerdere of mindere kan» op een postje. De Oorlog. Turkije hijgt naar vrede cn rust, 't Is op. Als de Mogendheden Bulgarije en Co. laten begaan is over een dag of tien liet Turksche Rijk gesloopt; zitten de Bulgaren iu Constantinopel. Dat willen de mogendheden, kost wat 't kost, verhoeden. En daarom stelt de diplomatie alles in het werk om het krijgsbedrijf stop Oudergewoonte zijn dc Mogendheden niet eenstemmig in hun wenichen en begeeren. Onderlinge naijver doet angstvallig waken voor eenigerlci oplossing welke de een bevoordeelt boven tic ander. Daarbij komt nog dat de overwin nende Balkail-staten niet geneigd zijn alles maar goed te vinden wat de hoogc ooms voorstellen. Zij hebben met opoffering van goed en bloed overwinning op overwinning behaald en willen daarvan zelf op de eerste plaats prolitecron. Vast vcrccnigtl willen ze blijven, ook nil tien oorlog en zoo dient zich dan dc Halknnbond aan als een macht waarmede inoet gerekend worden. Dc Servcn hebben de hun toebedeelde rul in liet oorlogsspel reeds afgespeeld. Hun legercorpsen staan thans de overige Ualkanstaten ten dienste. De Montenegtijncn prolitecren er van om Skutari tc bemachtigen. Rondom Adrianopcl komen ze de Bulgaren hel- Feuilleton. DE PASTOOR VAN OBERSALZBACH. En ik geloof toch, dat hij daar dikwijls verborgen is", meende de winkelier. „Het beste zou wel zijn, dat het huis maar eens heel toevallig afbrandde, dan kwam de vogel uit het nest", lachttc aan de andere tafel dc eerste spreker en zijn kameraden schreeuwden „bravo" daarbij. Tijdens dit voorval, had in de wo ning van den trouwen katholiek Hat- tenbergcr een verheven schouwspel plaats. De nog gcloovig gebleven lie den mochten met genadige toestem ming van den burgemeester in dit huis tc zamen komen om den rozen krans te bidden. Maar het was ten strengste verboden dat de pastoor daarbij zou zijn en een Sacrament "»»■- Dien avond nu waren zoo vele n tien en vrouwen bijeen gekomen, de kamer en een vertrek er ne' niet allen kon bevatten. Op de trap stonden er nog en baden luid te samen den rozenkrans. En dan fluisterden zij onderling zacht cn nikten slechts tot tceken van instemming. Velen gingen daarop naar huis, anderen bleven staan. Na middernacht echter opende zich zacht een verborgen deur in een muur vak en de priester stond onder dc zijnen. Hij richtte zachte woorden van tr< en vermaning tot hen, kleedde zich voor de heilige Mis, en dan werd geconsacreerde steen door den pasi op een tafel gelegd. In diepe aandacht knielden allen neer en een ganschc rij ontving de H. Communie, en een stroom van dank welde uit hunne harten daar voor naar bovenzij dankten den goe den God. dal Hij hun zijn priester ge laten had, en dat Hij zelf in het heilige Offer ook in de nederige boerenwoning in huil midden verblijven wilde, slechts uit liefde tot hen. uit zorg voor hunne zielen. De dag begon reeds te naderen, de godsdienstoefening was ten einde, toer nog een moedertje binnenkwamz weende bitter cu verzocht den pastoo te mogen biechten. Vcelbetcckencnd zagen de lieden naar het oude vrouwtje. Het was dc moeder vat gemeenteagent, den vijand en vervolger der priesters. Met vreugde verklaarde zich dc pastoor bereid en hoorde dc biecht der vrouw. Plotseling ontstond een verdachte beweging; en liet volgende oogenblik rukte iemand dc deur open en riep naar binnen: „Vlucht spoedig; er is brand in huis!" De pastoor, wicn door het oude vr tje weenend werd verzocht, haar de H. Communie uit te reiken, bleef rustig tot de biecht geëindigd Daarna hielp hij het gebrekkige moe dertje buiten de woning. Het wai noodig, want reeds vulde rook het bui en de brandklokken luidden zoo sclic en onrustwekkend door den stillen nacht, dat liet vee loeide eu brulde. Intussclicii trachtte men le redden wat te redden „Het is hoog tijd", riep nu wcdei de boer zelf, „blussohen is niet moge lijk; kom slechts en zie!" De pastooi nam nu den gewijden steen en net bre vier; hij wist nauwlijlts meer wat hij deed, en spoedde zich naar bui ten: rondom stonden de mensclicn ei zagen hem. Dolt de gemeentengent ei zijn medehelpers waren erzij grinnikten van leedvermaak, toen zij dun priester zagen. Plotseling echter greep hij zich aan het voorhoofd, sloeg de handen met een luide verzuchting ineen en wilde in het brandende huis teruggaan een der mannen trachtte hem evenwel terug te houden, want het gebouw stond van onder tot boven in lichte laaie, ontzettend was het knetteren en kraken van het brandende hout. De pastoor echter rukte zich los, en verdween in het volgende oogenblik in het bran dende huis. Terstond wisten alle aanwezigen het, en ook de gcmccnteagent, dat de gees telijke door zijn redding van het oude moedertje, en geschrokken door liet brandgcroep, vergeten had, het Aller heiligste uit het huis mede te ne men. Om het Hoogheiligste Goed te redden, was hij in het brandende huis gesneld. Dc agent werd het bang en vreemd om het hart, als hij dit hoorde. Dacht hij wellicht aan de schandelijke spotternijen, omtrent liet geloof van de zen priester waaraan liiyiog enkele uren te voren had deelgenomen? Spra keloos en somber staarden allen in het huis, waarin de priester verdwenen was. Eindelijk ziet men deze. de hand met het Allerheiligste tegen het hart drukkend, de trap afsnellcn. „Hij is geredjubelt het in alter harten doch een vreeselijk kraken, een plot seling oplaaien van vuur, dat als een zuil ten hemel steeg, en dan een ontzettende schreew der menigte 1 De dakgebinten zijn ineeri gestort. Maar een nog vrecsclijkcr weegeroep gilt nu door den nacht en honderd handen wijzen naar het inwendige van het bran dende gebouw, en honderd oogen sta ren erin met verbijstering. De pastoor, die nog een oogenblik te voren in zijn zwart gewand voor allen zichtbaar was, staat nu roerloos daar als een vurige gestalte geheel in vlammen ge huld, brandend van de voeten tot hel hoofd. Zijn hand houdt echter altijd nog het Allerheiligste vast. Dat kan men niet langer aanzien Een man snelt, door een ander gevolgi nnar binnenhet gelukte heil, dc gees telijke naar bulten te brengen, men overstelpte hem met water; daarna droeg men den doodclijk gewonde in een ander huis, waar hij den reeds na derenden dood verwachtte. Dij vreest dezen niet; hij lacht, als dc dokter hem zegt. dat er geen hoop meer is. De 1T. Dartholomeus, dien zij dc huid van hot lichaam getrokken hebben, is mijn patroon", zcide hij, „ik heb hem dikwijls genoeg gebeden, dat hij mij ook tot den marteldood zou helpen. N'u heeft hij 't gedaanik ben gemarteld om wille van het heiligste Sacrament, God zij daarvoor duizend maal geloofd cn geprezen". Op den volgenden middag kwam ook de gemeentcagcnt tot den vreese lijk lijdende. Het was een huiverigwek- kend schouwspel: hel aangezicht, het geheele hoofd was een vormloozc massa geworden. „Ik heb dorst", prevelde liet van de lippen iler lijders, terwijl hij een blik sloeg op den agent. En hij was door Gods genade ge troffen. Dikwijls heeft hij later getuigd, dat hij zich op dat oogenblik* liad ge voeld, als dc ellendigste mcnsch, van alle eer ontroofd, cn een nietswaardige tegenover dezen martelaar, die, reeds gered uit liet vuur, weder daarin terug- snelde, om het Allerheiligste niet te verlaten. Met een enkelen slag werd hef licht in zijne zielwie zoo zijn le-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1912 | | pagina 1