DE EEMBODE
Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken.
Zes en twintigste Jaargang, No. 72.
Dinsdag 11 Maart 1913.
Verschijnt Dinsdag en Vrijdag.
Bureau: LANGEGRACHT No. 13 - AMERSFOORT.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maandenCent
Afzonderlijke nummers 3
ADVERTENTIEPRIJS van 1 tot 5 regels 30
Elke regel meer
Bij abonnement minder.
Practische wenken bij
Geloofsverdediging.
Wanneer een ongeloovige bij ons
komt. die overtuigd wil worden
van de waarheid onzer Katholieke Gods
dienstleer, dan beginnen we niet, mei
hem onzen Katecliismus in de hand te
stoppen. Immers, na lezing zou hij ons
kunnen toevoegen„Allemaal mooi
en welmaar 't hangt in de lucht 1 Hoe
bewijst ge dat?" En mochten wij ant
woorden „Straalt u dan de redelijkheid
van ons geloof niet tegen uit liet feit,
111 den Katecliismus vermeld, dat de
Katholieke Kerk eene goddelijke instel
ling is?" dan kan hij weer aan 't
vragen gaan„bewijs me eerst eens
dal er een God is, en dan de vertrouw
baarheid van de geschiedbron, waaruit
ile Katecliismus geput heeft", enz. enz.
Al wat in den katechismus staat,
vormt te samen een prachtig gebouw
met 'I verdiepingen: eersteWat wij moe
ien g e I O O v e 11daarbóven Welke
icboden wij moeten onderhouden:
daarboven Welke g e n a d e 111 i d -
il e 1 c 11 wij moeten gebruiken. Maar de
tundamenten van dit gebouw zijn in
den Katecliismus niet te vinden, die
liggen buiten de „christelijke leer".
En dat laat zich begrijpen. Wij draai
cn niet rond in een cirkeltje. We zeg
gen nietje moet gelooven omdat het
in den Katecliismus staat, en het staat
in den Katechismus. omdatje'tgeloi
moet! Neen. onze redeneering luidt al
dus
Het gezond verstand, dat de gebeur
tenissen en toestanden buiten zich kent
ca beoordeeld, zegt ons, na redelijk
onderzoek: 1. er is «én albestierend
Opperwezen, dat 2. een godsdienst kan
apenbaren. 3. dit ook gedaan heeft in
(ïiristus, 4. welke openbaring in Chris
tus in haar geheel genomen het uit
sluitend eigendom is der Katholieke
Kerk. Als men zich nu eenmaal
nuchter verstand van de aannemelijkheid
dezer 4 feiten bewust is, dan kan men
den Katecliismus gaan bestudeeren en
onderwijl blijven bidden tot God om
de genade des geloofs, want Katholiek
gelooven is een vrijwillig zicli onder
werpen aan door God geopenbaarde
waarheden, waartoe men. zooals wij.
katholieken, weten, niet komt zonder
bijstand van Boven.
Nadert u dus een andersdenkende,
die overtuigd wil worden van de
licid van het Katholicisme, vraagt hem
dan eerst: neemt u aan. dat er één
albestiereml Opperwezen is Zoo ja,
dan gaan we verder; zoo neen. dan
gaan wc niet verder, want zoolang ge
deze éérste waarheid, die door de vol
gende waarheden verondersteld wordt,
niet aanneemt, kunnen we natuurlijk
niet verder redeneeren.
Neemt hij aan, dat er een God
dan vragen wc verder6f hij ook
ziet, dat dit l Ippcrwczcn aan den mensch
een bepaalden godsdienst kun open
baren Daarnaóf hij weet. dat •l;'
•nik inderdaad gebeurd is: en
legt hem de 3de grondwaarheid uit.
10)
FEUILLETON.
UIT VERRE TIJOEN.
Hij verliet hierop de beide gevange
nen, die daarna onder een sterk ge
leide naar de plaats hunner bestemming
werden gebracht. Velen morden in stilte
over het gedrag van den bevelhebber,
maar verder kwam het niet. en alleen
aan de tucht, die Hasan in zijn leger
handhaafde, en aan de gestrengheid
waarmede hij de overtreders zijner be
velen strafte, hadden beiden liet bene"*
huns leve us te danken.
Zij werden nu in dc tent gebracht,
waar elk in een alzonderlijken hoek
zitplaats is aangewezen. Eulco brandde
van verlangen, zijn getrouwen vvaltci
den redder zijn* levens aan zijne borst
te drukken, terwijl Walter lijnc donkere
blikken op de officieren wierp, die hen
omringden. Zoo hadden zij reeds eeltige
uren, die hun eeuwen toeschenen,
doorgebracht, toen zij hel
hangscl der tent zagen openga,
de aanvoerder binnentreden. Zijne ord
eleren, groetten lieni zoo deemoedig
mogelijk, cu toen hij hun nog ecmge
bevelen gegeven had, verwijderden zij
zich op een gegeven teelten. Metzgnc
gevangenen alleen gelaten, gebood lij
een krijgsman, den christenen ^oniuc
spijzen toe te dienen, en zette hg zie
op cenigen afstand neder om insge ij s
Eindelijk ófhij zich duidelijkkan maken
dat die geopenbaarde godsdienst in
hare volkomenheid nergens anders te
vinden is, dan in de Katholieke Kerk
ge bewijst hem de 4c grondwaarheid.
Dat daarmee tegelijk een tamelijk
goed geheel bereikt wordt onder een
ander oogpunt, is gemakkelijk aan te
Alle menschen, die tegenover dc
Katholieke Kerk staan, kan men ver
leden in vier groepen 1). Dc eerste
groep bestaat uit atheïsten, die
zeggen dat er geen God is, ten min
ste geen God die zich niet ons bemoeit.
De tweede groep wordt gevormd door
rationalisten: deze beweren,
dat God geen godsdienst kan openba
ren, of als Hij 't ook kan, dc niensch
tocli nooit met zekerheid kan kennen,
er deze twee groepen staan
eerste grondwaarheden, boven
genoemd.
De derile groep tegenstanders om-
•t hoofdzakelijk Joden, en M a li o-
d a n e n, die ontkennen, dat God
is door Christus den thans ecnigen wa
ll godsdienst gebracht heeft. De vierde
groep eindelijk is samen gesteld uit ai-
Christenen, die niet-Katholiek zijn.
enz, die het er niet mee eens zijn.
dat de Kath. Kerk 't uitsluitend voor
recht der volledige Godsdienstopenba
ring bezit. Tegcn-over deze twee groe
pen staan de 3de en de 4de grondwaar
heid.
Onder deze tegenstanders zijn dé
odernistcn niet genoemd. Doch
dat behoeft ook niet. Ze zijn immers
over al de vier vijandelijke legers ver
spreid. en meesters op alle wapenen
"aus l'ius X heeft van het modernis-
gezegd, dat het eene „verzameling
alle ketterijen" vormt. Dat dit veel,
ir niet té veel gezegd is, kan men
lezen in het glashelder boekje „Moder-
sme_ en anti-modernisten-eed, door G.
Nu nog iets.
Als in gewone conversatie geloofsza
ken op liet tapijt komen, is het van
vooropstand belang, de stemming en
bedoeling te kennen van hem of van
haar. die dc opwerping maakt. Verschil
lende gevallen zijn mogelijk.
1. Ls hét iemand inderdaad te doen
11 ach'ter de waarheid te geraken,
een oprecht zoekende, dan antwoordt
...en. met christelijkcn eenvoud en
langlooze naastenliefde, wat men wc
geeft of leent zoo iemand een boek
of geschrift, waarin dc te berde ge
brachte moeilijkheid besproken wordt.
Zij hier in 't voorbijgaan, maar niet
als iets van gering belang, aangemerkt,
dat in onzen tijd van geloofsverzwak-
king iedere katholiek zulke boeken moest
kennen en bezitten, al was 't alleen om
nnaaste van dienst te kunnen
raad en daad te kunnen bij-
itaan in liet zoeken naar de waarheid.
2. Wordt echter over geloofszaken
iemand aan 't woord gelaten, die
overstrooming van woorden m;
moeilijkheden uitgolft, beweringen
tc nuttigen. Toen hij hiermede
geëindigd had. vestigde hij beurtelings
zijne donkere oogen op Eulco en W alter,
die thans een weinig door de toegedeel-
ipijzcn verkwikt, geduldig het lot
afwachten, wat hun verbeidde. Somtijds
ichecn Hasan in diepe gedachten ver
ronken, dan weder kleurde een vluchtig
rood zijne wangen, en dc gevangenen,
nauwlettend, al die bewegingen ga-
sloegen. voorspelden zich weinig goeds
11 de sombere gesteldheid
lofdman.
Eensklaps echter stond hij driftig op.
naderde Eulco en zcidc hem
„Jongeling! hebt gij dc wapens dik
wijls tegen mij gevoerd, ot is dit u
eerste veldtocht
ik heb reeds verscheidene vei-
oclitcn medegemaakt, maar ol ik
,-ioeger ontmoet heb, hierop kan
'net de hand op het hart. neen! ai
woorden.
Welke voornemens liaii uw a.i
erdcr. indien hij de sterkte overwonnen
Deze zijn mij onbekend. Eci
iet gehoorzamen, en niet naar het
'ragen.
Dit k:
het geval zijn. maai
zijt. zal hij zijne pk
hebben.
nvoudige krijgers
n u, die een ridder
en niet onthouden
veronderstel eens, Heer
jat hij mij die had toevertrouwd, dan
oppert, waar graat nog draad in zit,
wiens denkvermogen springt van hak
op tak, dan probeerc men maar niet
hem op staanden voet tevreden te stel-
>f men moest een meesterschap be
zitten In de debattcerkunst. Zoo iemand
moet zachlkens tot de orde worden ge
roepen hij moet niet mogen overgaan
een tweede moeilijkheid, alvorens
:rste uit den weg is geruimd of
geve hem kort en goed te ken-
dat al zijn bezwaren reeds lang
zijn opgelost in allerlei boeken over
den godsdienstmen verzoeke hem,
die boeken eens te lezen, en dan eens
zeggen, met welke oplossingen hij
:li niet vereenigen kan.
3. Nu is er nog een derde soort
tn moeilijkhedenmakcrs, en wel een
iort, die het veeivuldigst voorkomt.
Het zijn de spotters. Men vindt ze ook
in onze hedendaagsclic maatschappij
overal: op de fabrieken en op de kan
en, in de herbergen en in de salons,
den trein en op het concert, bij liet
lawn-tennis en aan de theetafel. Met
lossen zwier werpen ze nu en dan een
balletje over den godsdienst, lieftst zuó-
'ït cr om gelachen moet worden. Dik-
ijls begint dat spotspel met een lach
wekkend zetje op een geestelijk per-
ol op een motu proprio van den
of op dc vroomliicd van een der
aanwezigen. Een twijfeltje over de af
stamming van den mensch, een klacht
over de ellende der wereld,
hcmeling van spiritisme. '1 zijn als gif
tige pijltjes, die met vriendelijk gezicht
op de goede katholieken van 't gezel
schap worden afgeschoten.
Tegenover zulke menschen vooral
jeten wij met een echt christelijkcn
geest bezield zijn. Als „kinderen des
lichts" moeten we inzonderheid bij hun-
-allen getrouw blijven aan deze
drie christelijke beginselen
:erste: „Geeft het heilige
de honden, en werpt uw paar-
aan de zwijnen voor, opdat
zij ze niet met de voeten vertrappen
en zich omkeeiend u verscheuren"
(Mt. 7. 0). Doe geen moeite aan zul
ke personen ons H. Geloof uit te leg
gen, ze spotten er toch maar mee.
Een medelijdend stilzwijgen tegenover
den persoon, en een minachtend stil
zwijgen tegenover hetgeen hij zegt, is
dikwijls nog het beste antwoord. Als
ge een mensch van karakter zijt, die
bedaard en bewust weet, wat hij wil,
niet zoo spoedig in uwe te
genwoordigheid met slinksche vragen
voor den dag komen, 't Zijn gewi
lijk de bange menschen, de 1
der brave menschen. die als mikpunt
dergelijke spotternijen, worden
uitgekozen.
Ten tweede: „Gij zult uw naai
te beminneu als uw zeiven". (Mt. 2'.
39). Wordt nimmer hatelijk en driftig
tegen den spotter spreek geen kwaad
hemzeg hem. dat hij wei beter
dat hij van daag een kwade
potbui heeft: tracht hem een of an-
ler woord toe te voegen, dat hem
tot nadenken stemt, of waardoor het
gesprek op iets anders overgaat.
Ten derde; „Wees toch als kind
des lichts, minstens even voorzichtig
als de kinderen der wereld" (Luc. 16,
8). Hebt zooveel tegenwoordigheid
van geest, zooveel frischheid van ge
dachte, dat ge zelf de lachers op uw
hand krijgt, of blijf ten minste zoo
kalm en zelfbewust, dat dc aanwezi
gen op u moeten toepassenwie 't
laatst lacht, lacht het best 1 Maar 0111
dat te kunnen bewerken moet ge ook,
evenveel, u in de waarheids-
kennis vervolmaken, als zij zich be
kwamen in de dwaling, en daarna mins
tens evenveel vertronwen op God, als
•ertrouwen op eigen slimheid en
doorzicht.
Toen Petrus en Johannes, heel kort
het Pinksterfeest, voor den Hoogcn
Raad stonden en gelast werden, voortaan
tc zwijgen over Jezus, klonk hun
fiere antwoord door de zaal„Wij kun-
:n, wat we gezien en gehoord hebben,
et zwijgen".
Kenden wij, nakomelingen van zulke
-aderen, beter ons geloof, we zouden
kunnen zwijgen, en velen van
woord hoorden, werden gcloo-
Jie nu, om onze ontwetend-
hcid of onhandigheid buiten de wa
lieid blijven dolen
JAC. J. ZEIJ S.J.
dr. t. Seli
;ctik", in 't
gclijking kan doorstaan met den ecnvou-
digen kloosterbroeder, die in onthou
ding cn armoede zijn leven geeft tol
glorie van den ongeschapen God.
Binnenlandsche berichten.
ben ik immers geen meester de
geheimen va..
- O! Wij bezitten de middelen die
lit te vorschcnl
Geloot echter niet, Heer
narteltuigen mij iets kunnen ontweldi-
ren, wat ik beloofd heb tc verzwijgen.
Ik tart en uwe bedreigingen en uwe
strafoefeningen, want gaan zij dc men
schel ijke natuur te boven, dan daalt
,1c dood als dc engel des vredes neder,
11 den mensch hiervan tc bevrijden.
Bouw niet tc veel op mijne toe
gevendheid, Heer Ridder 1 liet mocht
u berouwen mijn geduld op dé proef
gesteld te hebben.
- 1 leerspaar vcigeefschc woorden,
mijn besluit staat vast. liet geheim blijft
ongeschonden mijn eigendom.
De nieuwe verzekeringswetten.
De Tweede Kamer heeft de Invali-
diteits- en Ouderdomsverzekeringswet
afgehandeld. We kunnen derhalve thans
eten, hoeveel betaald moet worden
hoeveel men ontvangt,
r'ooreerst: hoeveel men betaalt.
Er zijn vijf loonklassen, waarin de
olgende premiën betaald worden:
Week-
Jaarloon. premie.
Ie loonklasse, beneden f240, 20 et.
v. f240 tot 1400, 24
v. f400 tot f600, 32
v. f600 tot f900, 40
boven f900. 48
Deze premiën worden betaald dooi
den werkgever, den patroon. Doch deze
is bevoegd, een bepaald gedeelte der
premiën af te houden van liet loon van
den werknemer, den arbeider. Hoeveel
hij mag afhouden, hangt at van de
loonklasse. waartoe de arbeider be
hoort. Dit is geregeld als volgt:
De patroon mag voor de premie van
hel loon afhouden bij arbeiders in de
Ie loonklasse 4 cent.
GODSDIENST EN SOCIALISME
gaat niet samen, at komen Troelstra'1
volgelingen het den argeloozen ook nog
overtuigend voorpraten,
oor te zeggen dat het huidige
cialisme niet tegen den godsdienst zich
kant, wil men aan die richting een licht
schijn geven, welke haar in dc werke
lijkheid geheel en al ontbreekt.
Het is de vraag niet, of men het
geloof, den godsdienst vrijlaat, 't is de
vraag niet. of men aan den god
den arbeid wèt. aan don god van
kapitaal niét gelooft.
de vraag, of inen de geboden
des geloofs ook in het openhaar wil
doen gelden, ja dan neen, de tien gebo
den, die gegeven zijn èn voor 't kapitaal,
voor den arbeid.
t Is ook niet de vraag, of wij gelooven
den God, dien wij ons voorstellen,
ar of wij gelooven in den God, die
zich openbaart in de natuur, in den
cnschgeworden Zoon.
Wij kennen slechts een God van
gerechtigheid en niet een God, zooals
anderen dien zich zelf boetseeren.
Er zijn Katholieken, ja, die niet heb
ben gedaan voor den zwakke, wat zc
moesten doen, maar ook de Katholie
ken hebben helden van zelfopoffering
1 liefde aan te wijzen.
Wij wijzen slechts op een Vincentius
Paulo, op de millioenen apostelen
I martelaren, die alles hebben gegeven
II te dienen Jezus Christus, tinzen
Zaligmaker.
Laten de Socialisten éen van 1
coriphceën noemen, van Lasalle tot
den laatsten tijd, die de
vergezellen. Maar
ik heb slechts eene bede: spaar dien
en en hier wee* hij op w alter
hij i* met dc zaken, die ons betreffen
onbekend, en du* onschuldig.
ik zal noch hem noch u «paren, riep
Hasan toornig. Denkt gij vervloekte
t mij den spot te drijven.
Zeg mij uw geheim, of ik laat uw schild
knaap omniddclijk in uwe tegenwoordig
heid. het hoofd voor de voeten leggen.
Blijf uw eed getrouw, Meester
zcidc Walter bedaardhet zal mij hard
vallen van ti te moeten scheiden, en u
hier in de macht van dien man achter
te laten. Mijn hart zou gerustei slaan
indien ik u op den weg. die ter eeuwig
heid leidt mocht medevoeren.
God heeft het echter anders beslist;
Zijn naam zij geprezen I Roemrijker is
het onschuldig te sterven, dr-
ecdig te leven.
Hasan wiens woede ten top gestegen
as, riep thans een paar krijgslieden
binnen, om zich van Walter meester
tc maken, die zonder tegenstand zijne
beulen te gemoet trad. Alvorens te
scheiden, reikte hem Eulco de hand.
hem den laatsten broederkus
geven.
Bliksemsnel trok Hasan die hand,
„aaraan een gouden ring met liet ge
slachtswapen versierd, prijkte, naar zich
toe. werd doodsbleek, beval den solda
ten Walter los tc laten, en zich te ver
wijderen, cn wendde zich tot l ulco
terwijl hij met eene gesmoorde
stamelde.
,Zeg mij, aan wicn behoort dien
ring?
Aan mg.
Wie zijt gij uw naam
Eulco van Bern.
Is uw vader in Palestina geweest
Of mijn vader in Palestina
ge wees? riep Fulco in geestdrift 1
jaren heeft hij in dit land doorgebracht,
cn een welverdienden roem achtergela
ten. Met verrukking «prak hij altijd van
zijne veldtochten, en zeker maken zij
een der schoonste bladzijden zijns levens
He
llle
IVe
Zien we thans hoeveel men ontvangt.
Die invaliditeits- of ouderdomsrente,
e men ontvangt, wordt berekend
mr een grondslag cn een verhooging.
Den grondslag berekent men door liet
totaal bedrag van alle betaalde pre-
vernienigvuldigen met 325 en
het product te deelen door liet aantal
weken, dat de verzekering heeft ge-
Een voorbeeld ter verduidelijking.
Iemand heeft van af zijn 16e jaar pre-
ie betaald in derde loonklasse. Op
zijn 50e jaar wordt hij geheel onge
schikt voor zijn handwerk hij is inva
lid e geworden.
hem is gedurende 34 maal 52
weken premie betaald. Het
totaal bedrag dezer premiën is 1768
maal f0.32 is ruim f560. Dit bedrag
wordt met 325 vermenigvuldigd. Men
krijgt dan f182.000. Dit gedeeld door
het aantal weken geeft f103.
Nu heelt men den grondslag van
n invaliditeitsrente gevonden.
Daarbij wordt gevoegd de verhoo
ging, zijnde 14 pCt. van 't totaal der pre
miën, dus in dit voorbeeld ongeveer
f79.
De geheele rente zal dus f103 en
:9 is f182 bedragen.
In dit voorbeeld heeft de arbeider
zelve in al die jaren aan premiën be
taald 1768 maal f0.ll is f 194.46.
Den leatsten dag der beraadslaging
een amendement door de Regeering
aangenomen dat zeer belangrijk is en
wel bijzonder dc aandacht verdieut.
Heeft hij u nimmer van Malek
gesproken
Meer dan eens heeft hij dien dap
peren Muzelman herdacht, als hij ver
telde hoe deze veertig edele ridders,
zonder losgeld, ontsloeg, en hun groot
moedig de vrijheid en het leven schonk.
Heeft hij u nimmer iets anders
aangaande dien krijgsman medegedeeld
Zoo ver ik mij herinneren kan
niets dan hetgeen ik reeds verhaald
Luister, en zet u over mij neder,
dan zat ik u de reden verklaren, waarom
het gezicht van uw ring zulk een indruk
op mij gemaakt heeft.
„Mijn vader was uit arme ouders ge
boren, die zich veel moesten ontzeggen
hunnen kinderen eene fatsoenlijke
opvoeding te geven. Mijn vader, die
echter de jongste van liet talrijke gezin
was, onderscheidde zich reeds vroeg,
door zijnen stoutmoedigen aard cn be
hendigheid.
Toen hij den ouderdom van zestien
jaren bereikt had, besloot hij zijne ouders,
wier zaken steeds achteruit gingen, van
zijne tegenwoordigheid te ontslaan, daar
zij alsdan een mond inindei te voeden
hadden, cn hij maakte zich sterk zijn
eigen onderhoud wel te zuilen verdie-
Wordt voortgezet.