Zeven en twintigste Jaargang. No. 6. IJVrijdag 18 April 1913. DE EEMBODE NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. UITGAVE VAN DF. VEREENIGING „DE EEMBODE" TE AMERSFOORT. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Prijs per drie meenden vijftig cent. - Afzonderlijke nummers drie cent. Aboncmenten kunnen eiken dag ingaan, docli opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13 - AMERSFOORT. Advertentieprijs: van één tot vijl regels dertig cent. Elke regel meer zes cent. Reclames tien cent per regel. AdvertentiEN in het redactioneel gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bi] abonnement. Alle mcdcdeclingen en advertentiün - gelieve men in tc zenden vóór drie uur op den dag van uitgllte. Epistel en Evangelie. Vierde Zondag na Patchen. LES uit den brief van den H. apostel Jacobus; I, 17—21. Zeer geliefden! Alle goede gaven cn alle volmaakte gift is van boven, af dalend van den Vader der lichten, bij wien gcene verandering is noch over schaduwing van afwisseling. Vrijwillig toch heeft Hij ons door het woord der waarheid geteeld, opdat wij zouden zijn als eerstelingen zijner schepselen. Gij weet het, mijne zeer geliefde broeders I Ieder niensch nu zij vaardig om te hooren. doch traag om te spreken, cn traag tot toorn; want dc toorn eens mans werkt Gods gerechtigheid niet. Werpt daarom weg alle onreinheid en overtolligheid van boosheid, cn neemt op in zachtmoedigheid het ingeplante woord, dat uwe zielen kan zalig maken. EVANGELIE volgens den H. Joannes; XVI, 314. In dien tijd sprak Jesus tot zijne leer-: lingen: Ik ga tot Hem, die Mij gezondenl heeft; cn niemand uwer vraagt Mij: waar gaat Gij heen? Doch omdat Ik u dit gezegd heb, heelt de droefheid uw hart vervuld. En toch zeg ik u de waarheidhet is u nuttig dat Ik heenga: want indien ik niet wegga, zal de Troos ter niet t»t u komen; maar indien ik wegga, zal ik Hem tot u zenden. Als Hij nu gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van recht vaardigheid en van oordeel. Van zonde namelijk, omdat zij in Mij niet geloofd hebben, cn van rechtvaardigheid, om dat Ik tot den Vader ga en gij Mij niet meer zult zien; en van oordeel. J omdat dc vorst dezer wereld reeds ge oordeeld is. Nog veel heb ik u tc zeggen, maar gij kunt het nu niet dragen. Doch als die Geest der waarheid gekomen is, zal Hij u al de waarheid leeren. Want Hij zal niet 'spreken uit Zich zeiven, maar al wat Hij hooren zal, zal Hij spreken, en wat toekomstig is zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want van het mijne zal Hij ontvangen cn het u verkondigen. MISAAN WIJZING. H. Mis: Cantate. 2de gebed van het Octaaf Gloria. Credo, Praefatic van Paschen. Weekkalender. DE MAAND APRIL. ZONDAG 20 April. MAANDAG 21 April. H. Anselmus, ltiss. en kerklceraar. DINSDAG 22 April. H.H. Soteris en gezellen. Martelaren. WOENSDAG 23 April. H. Georgius. Martelaar. DONDERDAG 24 April. 11. Egbertus, Belgder. VRIJDAG 25 April. H. Marcus, Evangelist. ZATERDAG 2b April. 11. Cletus en anderen. Martelaren. Woensdag 2f April, feestdag van St. forts, patroon der stad Amersfoort. 211 FEUILLETON. UIT VERRE TIJDEN- Het gcheele huisraad bestond in een eikenhouten tafel, vier stoelen, een bidstoel, waarvan het kussen door Maria geborduurd was, eene kast die tot ber ging der boeken cn van het linnen-goed diende, cn eindelijk een kruisbeeld dat. aan den muur hing. Vader Ambrosius. sloeg het gelaat van den ridder gade,1 en «laar hij duidelijk «Ie gedachten raad de. die hem bezielden, zcide hij. terwijl hij hem een stoel aanbood„Gij schijnt ii over den eenvoud te verwonderen, die in mijn kluis hcerscht, heer ridder! inaar juist het eenvoudige wat mij om ringt, maakt het geluk mijns uit. Hier op deze plaats, met het beeld mijns gekruisten Zaligmakers voor mij. benijd ik deii machtigen der aarde hunne prnch- ligcn paleizen niet. waar maar al te dikwijls twist en tweedracht wonen, ter wijl ik hier in eenzaamheid neergezeten een inwendigen vrede smaak, dien ik voor geen schatten zou willen ruilen. Maar genoeg over mij zclvcn, ik zal thans aan inijne verplichting voldoen, en ii kennis geven van hetgeen liet pa pier, aan u gericht, bevat. Uit den inhoud van dit geschrift bleek, ■lat Herman van Heusdcn tot liet be heerder goedcren'gemachtigd werd, cn dat ingeval Fulo niet mocht wederkeeren GEL00FSVERDEDI6ING. Godsdienstloozen II. Behalve een verkeerd begrip vanl God, hebben de godsdienstloozcni ook nog een verkeerd begrip van den tncnsch, van den mensch als geschied kundig wezen, als persoonlijk en alsi maatschappelijk wezen. Een enkel woord genoeg om dit op te helderen. 1. De geschiedenis van liet men-' scheljjk geslacht wijst er duidelijk op„ dat overal, bij alle volken van alle tijden, waar men een Godsbegrip vond ook een godsdienst aanwezig was. Eil zelfs in onze twintigste eenw, nu dui- 'elsclic boosheid, met behulp van vroeg-ingeblazcn vooroordeel tegen den godsdienst, zooveel godsdienstloozen de wereld zendt, waar is een volk, n natie aan te wijzen, die zonder godsdiehst is Nergens kunt gij zulk een volk vinden. Men kan een gods- dicnstlooze regcering vinden, ook daar blijft in het hart van de groote mecderheid der menschen de behoefte bestaan aan godsdienst, is wei dikwijls bij afgedwaalden ontwikkelden en bevooroordeelden r onvolkomen en doormengd averechtschc opvattingen, maar de drang naar erkenning, aanbidding, lofprijzing, dankzegging van hel Opperwezen openbaart zich in de geschiedenis van alle volken, 't Is dus heel ongeschied kundig. om zoo maar met een air van wijsheid te decreteeren godsdienst is overbodig, is een mode-artikelImog ens een willekeurige opvatting 2. Ten tweede heelt een godsdienst- loozc een verkeerd begrip van den mensch als mcnsch. Anders zou hij wel en, dat juist de godsdienst de groot-1 ontwikkeling geeft, het geluk aan-1 brengt, dat de mcnsch van nature zoekt. "'at heft den niensch honger op, denken over, omgaan met. bemin- van het hoogste, het wijste, het volmaakste in zedelijke en physickc orde Wat geeft den mcnsch grootcr1 geluk, dan zich te vereenigen in de gedachte, in de liefde, met de bron ,'an alle zaligheid De mcnsch is nu eenmaal in tegen- ■tclling met het dier voor volmaking vatbaar cn voor volmaking bestemd. hoever blijft hij daarvan af, als hij nooit denkt aan liet volmaaktste, in 's menschen verstand kan op- :n, aan God als hij godsdienst- De incnsch is nu eenmaal niet, door wat ook in het geschapen heelal, geheel en al gelukkig te maken. En toch streeft hij er naar. van nature, met al de kracht van zijn wezen, geheel en al gelukkig te zijn. Maar wat is dan «Ie godsdlcnstlooze niet een ongelukkig mcnsch, als hij meent dat men maai nooit zich in- of uitwendig in verbin ding moet stellen, met wal éénig en alléén den mensch volkomen gelukkig kan maken, met God ;t. Ten tierde heeft de goiLsdienst- >xe 'n totaal verkeerd begrip var n mcnsch als maatschappelijk wezen, Om kort te zijn citeer ik maar even ecnigc onverdachte getuigenissen, die de godsdienstelooze niet schijnt te ken- De wijzen der oudheid, zooals Pla- en Xcnophon, verklaren, dat hij, die den godsdienst vernietigt, tevens vernietigt den grondslag van elke men- schclijke samenleving dat de vol-1 keren, die het meest aan dc gods ver eering gehecht zijn, ook altijd de duur ste cn wijste waren J). Zelfs Rous- de groote bestrijder van den waren godsdienst moet erkennen: nooit is er een staat gesticht, die niet den godsdienst tot grondslag had Geen wonder! Als een niensch zich et behoefde te storen aan God, wat zou hem dan kunnen dwingen, zich te storen aan recht en zedelijkheid? En weten wij zelf niet, dat juist de grootste mis dadigers de meest ik zeg niet ongeloovige. maar ongodsdienstige menschen zijn Eenigen tijd geleden heeft F. W. J. Drion, secretaris van den Bond van Vrij Liberalen, in een rede, sprekend over een toekomstig tijdvak van libe raal bewind, het volgende gezegil „Wij zullen in dat tijdvak dan echter I twee fouten hebben te vermijdenbe grijpen, dat niet ontwikkeling, maar karakter het belangrijkst is voor den mensch, en dat daarvoor, voor de ze delijke hoogheid, zonder welke vrijheid onbestaanbaar is, voor dc groote meer derheid der menschen godsdienst eenig en on misbare steun IVie bij die „groote meerderheid" niet thuis behooren, laat ik nu maar or rekening van den heer Drion ik ken niemand, die er niet onder thuis behoort, maar 't blijkt toch zelfs in 't vijandelijk kamp voelt men Kidzakelijkheid van den godsdienst. Dus kort en goednel doen alsof er geen God is. getuigt noch van kennis Gods. noch van mcnschenkcnnis. Is van groot belang, dat wij. Katho lieken, dit goed beseffen, want even als dc godloochenaars, tasten ook de godsdienstloozen den eersten vier groote hoekstccncn aan, waarop I het gehecle gebouw van ons geloof berusthet Gods bestaan. Zou liet bekrompenheid van ziel cn valsche schaamte wezen, de oogen te slaan voor een godloochenaar, kleingeestig en bang zouden wij. Katholieken, ons toonen, door eerbied hebben voor een godsdienstlooze, omdat hij zich de vrijheid permitteert, zonder godsdienst te zijn. JAC. J. ZEIJ S.J. Vla Uc leg. i Xen. Men. Conti .it Social. Maasbode. Avoni Uit het Buitenland. Uit Rome. e gezondheidstoestand van Z. H. den Paus blijft zorgbarcml- Yolgen.- inlichtingen van een brief schrijver in liet Centrum heeft Dr. het kasteel met aanhoorige lamlerijt in het bezit van Maria zouden overgaan. Zijne overige bezittingen zouden Her man te beurt vallen. Moest daarenboven vader Ambrosius tot aan zijnen dood liet bedienen der Kapel belast bill en zou men immer dei: goeden grijsaard de grootste zorg wijden. Ver der werd Maria in de bescherming «les ridders aanbevolen en hem ten slotte verzocht de onderhoorigen mot zacht-! moedigheid ie bejegenen. Toen vader Ambrosias met de lezing! geëindigd had, reikte hij het papier stil zwijgend aan «Ion ridder over. die het 'iet scheen met aandoening aannam, oor zieli op de talul legde. Van den «Intuin zult gij zien, waar- de ridder I «lal de Graaf uw laatste gesprek met hem goed ter harte heelt genomen, want dit stuk schijnt «'enige dagen na uw onderhout! reeds geschreven tc zijn. De «lood heelt zekerlijk den ouden man verrast, terwijl hij liet nog eens nalas, tenminste dil moet ik besluiten uit de omstandigheid, dat men hem stervende, en met «lit papier voor zich in zijne kamer heeft gevonden. Gij kunt wel gelijk hebben, vader I Maar zeg mij eens lun het Maria. Gij kunt ii hier onmiddellijk van overtuigen, heer raider, indien gij slechts de goedheid wilt hebben mij te volgen. Neen, dit bezoek zou ik gaarne nog een weinig uitstellen mijne tegen woordigheid zou misschien hare droef heid vermeerderen. Ik geloof integendeel dat zij toe zou leiden deze te verminderen, maar hamlet volgens goeddunken: tusschen geef ik u «Ie verzekering, dat zij hare smart met al de gelatenheid I ccnor christin draagt. In het eerste uo- gctiblik, hel is waar, was hare droef heid zeer groot, en de brandende ncu, die langs hare wangen vloeiden, waren de tolken van het pijnigend ziele- leed. dat zij ondervond. Niemand za' in haar geloof ik, die tranen laken Jesus weende immers ook aan liet grnfl van zijnen vriend Lazarus? Toen die' eerste ontboezeming, iian den besten der vadeis bewezen, voorbij was. heeft de godsdienst al hare rechten o schuldelon/.u en onderworpene zie kregen, en thans blikt zij vol ve wcil naar «lat betere vaderland, hare ouders, in brandende liefde het l.am Cods ncdcrgcknield. hunkind, hunne Maria met open armen verbeiden. Ga. dus tot haar indien gij verkiest uwe komst zal op haar gestel geen ni dceligcn invloed uitoefenen. Vergeel" mij, vader I maar ik moi nog aanstonds vertrekken, cn noodza kelijk nog ecnigc zaken in orde bren gen, intusschen kunt gij mij overmorgen vroegtijdig hier verwachten, en dan zul len wij de maatregelen beramen, die i Amici verklaart verklaard, dal dc H. Vader wegens zwakte van het hart wel plotseling zou kunnen sterven, niet juist nu, maar dit gevaar zal altijd blijven bestaan. Volgens oordeel van bekenden kan- de H. Vader nog maanden, maar ten jaren meer leven. Toch missen allen grond de alarmce- rende berichten welke over den H. Va der worden verspreid. Het officieele orgaan van het Vati-I ian waarschuwt daarom dc Katholie-1 :n van alle landen geen vertrouwen te schenken aan de fant^tische be-l richten, die dagelijks van uit Rome verspreid worden. België. Uit 't Belgenland niets dan berichten 'er arbeiders die staken, niet staken of waarschijnlijk zullen staken. Daarbij een verwarrende cijferreeks over het getal der stakers, welke varieert van honderd- tot vierhonderd-duizend. Voorts wordt melding gemaakt van daden van kwaadwilligheidsignaaldraden op de ipoorwegen worden vernield enz. In t Luiker kolenbekken zijn zestien lifttoc- stellen in de schachten geworpen, de deuren der barakken zijn verwoest en alle gereedschap werd vernield. Voor de roude leiders der aspirant lijders is de staking stellig een teleur stelling. Ze is het tegenovergestelde in algemeen. Wat zou een algemecne werkstaking den eigenlijken zin van het woord moeten zijn? Het zou het stil leggen zijn handels- en nijverheidsverkeer. van al de fabrieken en werkhuizen, van alle bouw werken en alle bedrijven; het staken staats- en openbare diensten: telegraaf, posterijen, gas- en electrici- teitsdiensten, reinigingsdiensten, enz., a dit alles is volstrekt niets te bespeuren. Overal gaat het gewone le ven zijnen gang. De Dulteche legerwet. Aan het vaderlandslievende offer van de oorlogsbijdrage zullen ook de bonds- irsten deelnemen. De buitengewone bijdrage is bepaald op 2 proc.vermogens beneden 10.000 Mk. blijven vrij. Dc bijdrage moet in twee termijnen afgedaan wordenuitstel van betaling kan worden verleend voor een termijn van uiterlijk drie jaren. Dc blijvende hoogerc uitgaven voor het leger bedragen 54 millioen voorl het jaar 1913, 153 millioen voor het jaar 1914, en 186 millioen Mk. voor het jaar 1915. Dc hoogcre uitgaven voor éénmaal bedragen435 millioen Mk. voor 1913, 285 millioen voor 1914 en 178 millioen ior 1915, samen 898 millioen Mk. Uit Amerika. Wilson, «le nieuwe president der Ver- eenigde Staten houdt van eenvoud. Hij heeft aangekondigd, dat hij slechts twee maal tijdens zijn presidentschap een Imogen hoed hoopt le dragen, n.l. den «lag van zijn bewindsaanvaarding den dag van zijn aftreden. De eerste heeft plaats gehad en dc hooge hoed is in een doos en de doos in een kast geborgen, waar hij vier jaar zal blijven liggen, tot president Wilson zal gaan. Toen president Wilsonzijnambtswoning. het Witte Huis, betrad, kwamen twee la keien op hein toe. om hem bij het uit- trekken van zijn overjas behulpzaam te zijn. De nieuwe president duwde hen op zij. „Sinds drie-en-vijftig jaar." zei hij. „ben ik gewoon mij geheel alleen en uit te kleeden. Ik ben nu tc om met die gewoonte tc breken." De schouwburgdirecteuren hebben bevel gekregen geen gouden franje meer aan de presidentiele loge te hangen, wan neer Wilson het theater bezoekt. Boven dien mag het orkest het volkslied niet inecr spelen wanneer de president in zijn loge verschijnt. Het is aan de po litieagenten verboden om de rijtuigen i de gewone burgers te doen stop- i, ten einde dat van het hoofd van i staat te laten passeeren. Van den oorlog weinig nieuws te melden. Servie krabbelt terug en laat Montenegro voor Skutari zitten, zoodat de kans deze vesting nog ooit in bezit te krijgen voor de Montencgrijnen welhaast voorbij is. Een wapenstilstand van tien dagen is tusschen de oorlogvoerende partijen gesloten. Zulks bewijst dat de vrede nabij is. Voor het bijleggen der nu verwacht wordende ruzie tusschen de Bulgaren, Serven en Grieken hoopt menopRus- lands bemiddeling. Binnenlandsche berichten. To Rome werden de Nederlandsche pelgrims ook ontvangen door Kardinaal Van Rossum. De heer Kieckcns bracht den Kar dinaal de hulde der Nederlanders, waar op de Kardinaal hen vaderlijk toesprak en mededeelde, dat de H. Vader zeer bedroefd was, dat hij de duizenden pel grims uit alle landen niet kon ontvangen, De Kardinaal gaf allen een medaille als herinnering aan het bezoek, en vestigde het bericht, dat hij in den er naar Holland zou komen. De pelgrims hebben ook het graf bezocht van Dr. Schaepman. w - priester een kort woord sprak o de verdiensten van Dr. Schacptnan. verband hiermede aanspoorde te bidden voor het welslagen der a.s. verkiezingen in het vaderland. Volkezang. De jaarvergaderingdcr Aartsdiocesane vereeniglng voor R. K. Volkszang wordt gehouden Zondag 25 Mei te Arnhem. Ziekteverzekering. De Tweede Kamer is Donderdag et de behandeling van het wetsont- erp tot regeling der arbeiders-ziekte verzekering gereed gekomen. De eindstemming zal later plaats hebben. Dc Kamer heeft de laatste dagen flink gewerkt en zoo de behandeling geval moeten genomen worden. Jij begrijpt echter dat ik mij niet uit sluitend hier op het kasteel kan bevin den. Ik zal daarom na dc ter aarde bestelling des Graven, iemand benoe men, die in mijne plaats hier het op zicht kan houden. De man. die mij hiertoe het geschiktste voorkomt, is HcerHcnsberg. de slotvoogd. Wat dunkt n die keuze? Heer Ridder! de graaf heeft u| tot zijn gevolmachtigde aangesteld, niet mij. Bedenk intusschen dat gij de be langen der kinderen van Graaf Dido niet op het spel moogt zetten, ei ik ni.ct straffeloos de minste afwijking van «Ie laatste wilsbeschikking des over ledenen zal toestaan. Ik ben dit zoowel de kinderen als aan dc nagedach tenis mijns meesters verschuldigd. Stel u gerust, Vader! alles zal naar wen sell, en tot ons aller genoegen atloopen. Intusschen hartelijk dank voor de gegeven moeite, overmorgen ben ik weder bij u." Hij maakte hierop ecne koele buiging cn vertrok. Ach, zuchtte vader Ambrosius, to« hij zich geheel alleen bevond, hetgei ik altijd gevreesd heb. zal weldra ge beuren. Slechts een woord zou het mij kosten, beulen tc ontwapenen; maar wat zou er dan misschien van Maria, wat van hem worden. Neen. ik zwijgen, binnenkort zal misschien de de sociale wetgeving voleind ten spijt van alle tegenwerking door de mannen, die zoo graag hadden gezien dat er weinig of niets werd afgedaan om er bij de stembus Je Christelijke regecring een grief van te maken. Niettegenstaande de tegenkanting is het gelukt tot stand te brengen, wat tot gezonde ontwikkeling van het soci ale leven op de eerste plaats noodig is. Dc Kamerleden hebben een stuk wetgeving ten einde gebracht, dat door zijn deugdelijke grondslagen tot ver meerdering van matericele welvaart niet alleen, maar ook tot zedelijke ver heffing van den arbeidende voeren kan. Vrijdag nam een aanvang de behan deling van den kindertoeslag aan de onderwijzers. Daarna zullen in de wei nige weken, die nog resten volgen het wetsontwerp tot instelling van een fonds de kustverdediging en het wets ontwerp tot pensionnecring van leeraren aan bijzondere gymnasia en hoogere burgerscholen. Zoo de Regeering ge reed komt, volgt dan nog het wetsont werp op de pensionneering der ge meente-ambtenaren. Waarborgen I In het verslag eener Raadsvergade ring te Emmcn, kon men lezetr, dut een onderwijzer vergoeding vroeg wegens waarneming van het hoofdschap. Bij de behandeling dier aanvrage kwamen ver schillende toestanden ter sprake, die aan deze school heerschten gedurende de vacature. De onderwijzers gingen of bleven thuis naar believen. Ze lieten de school naar willekeur aan- of uitgaan. Somwijlen kwamen dc kinderen voor een gesloten deur en konden dan huis waarts keeren. Naar aanleiding van dit geval, schrijft de „Rotterdammer."'t Was in dezelfde gemeente, dat onlangs een onderwijzer op een Maandagmorgen onvindbaar was. Op de deur van zijn kosthuis stond gepubliceerd: „Ik kom niet terug". Later bleek sinjeur vertrokken naar z'n nieuwe standplaats, waar hij een maand eerder in functie wou treden, dan ver ordening en Raadsbesluit hem voor schreven. „Eervol ontslag volgde toch wel." Wij vragen: Wie waarborgt ons tegen dergelijke toestanden op de Open bare School? De zilverlingen per be lastingbiljet ook uit „clericale" zakken gepompt, zijn zeker niet alleen bestemd om er paganistische schoolpalcizcn van te bouwen, en voorts zoo ten naaste bij in 't water te worden gegooid? Waar haalt men toch den moed van daan, om een soort van vrijzinnige pers-orkaan tc doen ontketenen over de noodzakelijkheid van meerdere waar borgen voor het goed besteden der subsidie voor het Bijzonder Onderwijs? Men moest eerst eens denken aan 't onkruid in eigen tuin, alvorens 't zoo druk te hebben over het wieden op anderer akker." Drankbestrijding. De 40e algemeene vergadering van den Volksbond tegen Drankmisbruik zal worden gehouden op Donderdag 28 Augustus, te Amsterdam. dag aanbreken, waarop liet geheim zal ontsluierd worden. Den volgenden morgen werd reeds roegtijdig de klok der kapel geluid, .ip nieuw werden de landbewoners smartelijk herinnerd, dat zij hunnen goeden heer verloren hadden. Vervol gens werd de poort des kasteels ge opend, cn de landlieden hadden «le ge legenheid voor het laatst een blik op het ontzielde lichaam van Graaf Dido werpen. Talrijk waren de volksdrontmen. die et ontblooten hoofden en in eerbie dige houding het slot naderden, om hun vader een roerend vaarwel toe te roepen. Aan den ingang der zaal hadden vier soltleniers, wier lansen met floers om wonden waren, plaats genomen en be waarden den toegang. De zaal was ge heel met zwart laken behangen, waarop een menigte zilveren tranen gestrooid waren, om de droefheid der achterblij- venden voor te stellen. De Graaf zelf lag op ecne verheven-1 heid in volle wapenrusting. Aan het hoofd van «len doodc was het wapen-1 schild, insgelijks met rouwfloers omhan gen, geplaatst: aan zijne voeten stond zijn helm cn lagen dc strijdhandschoe nen over elkander gekruist; het zwaard, dat hij in het H. Land gedragen had, cn dat hij nimmer dan om de onrecht vaardigheid tc bestraffen, en den cn verlatene te beschermen ui scheede had getrokken, rustte aan zijne rechter zijde, terwijl een groot rood kruis der kruisvaarders zijn borst bedekte: dc gansche zaal was door waskaarsen verlicht wier knetterend licht alleen «Ie eerbiedige stilte afbrak, die in het uit gestrekte vertrek hccrschtc. Menige ver zuchting rees tusschen de hooge muren voor de ziel des Graven ten hemel. Den derden dag werd het lijk naar de kapel gevoerd, om daar in het graf aan de zijde der betreurde gade te worden bijgezet Maria had reeds vroeg hare plaats in de kapel ingenomen, en zich zelve gekeerd, bad zij God om kracht, om het lijden, dat Hij haar over zond. geduldig te verdragen. Vele edelen woonden de plechtigheid bij. Ook Herman van Heusdcn. die ge trouw woord gehouden had. bevond zich onder de verzamelde menigte. Va der Ambrosius sprak aan het geopende graf ecne eenvoudige, doch schoone lijkrede over den afgestorvene uit; hg herinnerde allen aan zijne deugden en christclijken levenswandel, en beval daarenboven Maria in de tweherming der verccnigde edellieden aan. Wordt voortgezet

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 1