Zeven en twintigste No. 10. Vrijdag 2 Mei 1913. DE EEMBODE NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. UITGAVE VAN DF. VEREENIGING „DE EEMBODE" TE AMERSFOORT. Dit blad verschijnt Dinsdag, en Vrijdagavond, ri. vljllig cent. - Afzonderlijke nummers drie ceut. g van abonnement moei geschieden vóór den KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13 - AMERSFOORT. advertentieprijs: van één tot vijf regels dertig cent. - Elke regel meer zes cent. - Reclames: tien cent per regel. Advertentiën in het redactioneel gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bl) abonnement. Alle medcdeelingen en advertentiën gelieve men in te zenden vóór drie uur op den dag van uitgifte. Epistel en Evangelie. Zosde Zondag na Paschen. uit den eersten brief van den H. apostel Paulus IV. 7—11. eer geliefden Wecst bedachtzaam waakt in de gebeden. Maar vóór alles hebt wederzijds bestendige liefde elkander, want de liefde bedekt menigte van zonden. Weest jegens elkander gastvrij zonder morren. Staat elkander ten diensls, een ieder naar de gave, die hij ontving, als goede uitdce- lers van Gods menigerlei genade. Spreekt iemand, hij spreke als woorden God-: oefent iemand eene bediening uit, hij doe dit als uit eene kracht, ":e God verleent; opdat in alles verheerlijkt worde door Jcsus Christus onzen Heer. EVANGELIE volgens den II. Joannes; XV, 26—XVI, 4. lu dien tijd sprak Jesus tot zijne leer lingen Als de Trooster, dien lie u van den Vader zenden zal. don Geest der waarheid, die van den Vader voortkomt, zal gekomen zijn. zal Hij getuigenis van Mij geven. Eu gij zult getuigenis geven, omdat gij van den beginne met Mij zijl. Deze dingen heb Ik u gezegd, opdat gij niet geërgerd wordt. Zij zullen u uil de Synagogen bannen; ja, het uur komt, dat al wie u doodt, meencn zal Gode dienst te doen. En dit zullen zij u aandoen, omdat zij noch den Va der noch Mij kennen. Doch Ik heb u dil gezegd, opdat, als het uur er van gekomen is, gij gedenken moogt. dat Ik het u gezegd heb. WONDEREN. Daar is al zooveel er geschreven, dat wij er maar weinig moge lijk, doch tevens zoo duidelijk mogelijk over zullen mcdcdcclcn namelijk alleen wat een andersdenkende er van dient aan ic nemen om de overtuiging te kunnen hebben, dat God aan den mcnsch een bepaalden godsdienst, die niet uit de natuur kenbaar is, kan voorschrijven. Immers, velen meencn dat God dit niet kan, ófwel omdat God geen won deren kan doen, ófwel omdat een nicnsch toch nooit achterhalen kan. of iets een wonder is. Welnu kort en goed. 11'. init yen si/u mogelijk. Met wonderen bedoelen wij hier na tuurlijk niet alles wat onze bewondering of vei wondering gaande maakt. Men zegt soms't is wonder, dat hij niet doodgevallen is"t is wonder, dat ik nog geen tijding van hem heb ont- llicr bctcckcnt ,,'t is wonder" niets anders dan „ik bad 't niet verwacht, ik begrijp niet hoe," enz. 'Ye -preken hier evenmin van ge- rtenisscn, die in gegeven omstan digheden óók natuurlijk kunnen Crklaard worden. AU iemand kiespijn heeft, en bidt tot .Ie H. Apollonia. en plotseling zijn -pijn kwijt is, clan noemen wij, ka- 25) FEUILLETON. UIT VERRE TIJOEN. falter, waar denkt gij aan? zeido l-'uleo, terwijl een donkere wolk zijn zachtmoedig gelaat overtoog. Meent gij dat ook die gedachte niet in mijne ziel is opgekomen? Dok de zucht naar vrijheid, hel verlangen naar mijn dier baren vader, naar mijn geliefde zuster doel zich levendig in mij gevoelen, maar mogen hel vertrouwen dat Ilasan nis gesteld beeft niet te leur stellen, wij hebben onder eed bclooid ons zonder zijne voorkennis niet te verwijderen, wij moeten die belofte houden en den on- geloovigen toonen, dat een eed voor onschendbaar en eene heilige zaak is - Ja. hernam Walter, maar die be lofte is ons door geweld en door samen loop van bijzondere omstandigheden afgeperst, en een eed onder die voor- waaiden afgelegd is immers van gecne waarde en behoeft niet gehouden te worden - Door mij wel, Walter! ik heb toen Ik Ilasan beloofd heb, niet tc ontvluch ten. die gelofte oprecht gemeend, hij heeft op mijn woord gerekend en niet gedacht dat ik hem misleiden zou. Dus Walter! laat d.e bóft» gedachten varen, lie iels duivelachtigs in zich bevatten, :n breng mij niet verder in bekoring. Walter bromde nog iets in zich zeiven tholiekcn, dat nog geen wonder, want liet kan een gewone gebedsveAooring zijn, zonder ingrijpingin de natuurwetten. Yai, wonder spreken we, als er iets gebeurt in strijd met de natuurwetten, en wel zóó, dat we met ons gezond versland, na een naarstig onderzoek moeten zeggendat gaat de krachten der schepselen te boven, zóó iets kan alléén van God komen. Welnu, dat zoo iets mogelijk is, be hoeft geen lang bewijs. God heeft de wereld geschapen. Maar wie zoo machtig is. dat hij dui zenden sterren kan maken, kan ook bijvoorbeeld van 5 brooden 5000 broo- den maken. En dat is toch zeker een wonder! Het leven van planten en dieren en mcnschen komt niet rechtstreeks van de stof, maar moet per slot van reke ning door God op aarde gebracht zijn. Maar als God alle leven gemaakt heeft, dan kan Hij toch ook een doo- den mcnsch weer levend maken. En dat is toch zeker een wonder. Ja, wie cr een oogenblik over nadenkt, hoe alle wetten van physica en chemie God tot wetgever hebben, vindt het de grootste dwaasheid, er ook maar een seconde aan te twijfelen, of die zelfde God niet nu en dan eens een mdering op zijn wetten kan maken, met andere woorden een wonder doen. Pater Louwercns komt dan ook meer in eei.s met een blijkbaat genoegen terug op de woorden van J. J. Rous seau Kan God wonderen doen Dat wil zeggen, kan hij een uitzondering maken op de wetten, die Hij zelf heeft istgesteld? Deze kwestie ernstig opzetten -slecht zijn als't niet bespottelijk- „Iemand, die deze vraag ontkennend beantwoordt, zou men te veel eer doen als men hem strafte't ware ge noeg hem op te sluiten." Wat zouden er in onze dagen vele euwe krankzinnigengestichten moeten bijgebouwd worden. Zoo verzuchtte Pater Louwercns en menig ander, die nog al eens met rationalistische lectuur te doen heeft. „Ja. maar", zoo fluistert iemand, „als God elk oogenblik een uitzondering kan maken op zijn wetten, dan weet niet meer waar je aan toe bent, dan alles wanorde!" Dit is een even groote dwaasheid als zeggende directeur van een school mag nooit een vrijen dag geven, want dan loopt 't lieele leerplan in de war I Of: de koningin mag nooit vrijspraak verkenen, want dan houdt alle rechts pleging op I Och, och, dat moeder Eva toch ,Gode gelijk" wilde wezen! Dat heeft zich bij velen van haar kinderen bloed gezet! Ze zijn maar bang. dat God alléén 't niet goed zal doen. Hij cl 't immers beter dan wij allen tc nenl „Ja. maar", ik heb er toch nog i zwaarwichtige moeilijkheid tegen, God is immers onveranderlijk?" „Zeker, beste vrind." „Nu, als God een uitzondering te groote nauwgezetheid van g.-„. .o., om zulk eene gelegenheid te laten ontsnappen, toen hij plotseling zweeg, daar zich in de verte paardengetrappel deed hooren. Fulco had insgelijks het geluid ver nomen, en had door Walter gevolgd zijne schuilplaats verlaten, en zich achter het dichte struikgewas aan den weg ver scholen van waar hij alles goed kon overzien. In dc verte zag hij de helmen en harnassen glinsterenhet rootle kruis kon hij op de linkerborst onderscheiden tt waren zijne strijdmakkers, die hem uierden; ook met hen had hij gezege- erd, met hen de gevaren van den uorlog gedeeld, zijn hart klopte echter angstig toen hij bedacht welk een ver schrikkelijk lot hun stond te wachten: verraad en list waarden met grimmigen blik in het rond, beloerden met bloed dorstigheid hunne prooi, en waren gereed hunne slachtoffers met een wissen slag verpletteren. Wanhopend sloeg Fulco zijne blikken het rond, en zag hoe eenigc Saracencn „iel de grootste koelbloedigheid den pijl op den boog legden en den nade renden, geen erg vermoedenden vijand afwachtten. De gedachte doonrinn.de zijne ziel dat de geringe macht der ge loovigen hier aan geen ontkomen kon denken. De wegen waren smal en hob belig. kuilen waren hier en daar gegra- met graszoden bedekt, om tic maakt op zijn eigen wetten, als Hij bijvoorbeeld een ziel, die uit het lichaam is gegaan door den dood, weer in liet lichaam laat terugkomen, dan verandert Hij toch zijn eerstgenomen besluit?" „Zoo? En als Hij nu eens, tegelijk dat Hij de wetten bepaalde, ook de uitzonderingen van tc voren bepaald had, zou Hij dan van plan veranderd zijn, als Hij eens een wonder deed?" „O, ja! dat 's waar ook!" Ik blijf niet langer stilstaan bij dit eerste punt. 't Is te duidelijk, dat God wonderen kan doen. Maar nu ten twee de. „Ge kunt nooit weten, of iets wel wonder is", zeggen de rationalisten, r dan niets meer op de wereld, r ik zekerheid van krijgen kan?... „O, ja", zeggen ze, „met nauwkeu rig onderzoek kan men wel vaststellen, of iets gebeurd is, ja of neen. Maar kan nooit te weten komen, of dat een wonder is". Waarom 1 „Omdat men altijd kan den ken: misschien is het een geheime kracht in de natuur, die we nog niet kennen",... Nu geven we allen toe, niet waar, dat we nog lang niet alle natuurkrach ten kennen. Onze Schepper heeft deze wereld zoo mooi gemaakt, dat de mcnschen nog wel duizend ecuwen lang er op kun nen studeeren, en telkens weer nieuwe ontdekkingen en uitvindingen zullen doen. Maar al weten we nog niet alles, wat dc natuur wel kan. we weten toch in sommige gevallen al heel zeker, wat 't Is juistals met den regenboog, zegt Dr. Schmilz: de zeven kleuren liggen zóó tegen elkaar, dat ze in elkaar over vloeien op sommige punten is het inderdaad moeilijk om uit te maken of 't nog rood of reeds geel is. Maar er zijn ook zeer vele plokken, waarvan met zekerheid kan zeggen: dat is rood cn dit is geel. Zoo is 'took in de natuur! 't Is voor mij best mogelijk ik heb cr hoege naamd geen versland vandat cr eens gist wordt gevonden of uitgevon den, die zóó nawerkt, dat men door een broodje tusschcn z'n handen tc houden het tweemaal zoo groot maakt als 't eerst wasmaar dat men van 5 brooden, zonder behulp van wat anders, 5000 brooden maakt, dat kan de natuur Men kan soms wel voorspellen en met tamelijke zekerheid van te voren weten, of er binnenkort oorlog komt maar met zekerheid, 600 jaren te voren voorspollen, dat een bepaalde persoon voor 30 zilverlingen zal overgeleverd worden, dat kan onmogelijk 't natuurlijk verstand uit eigen kracht! Als men dc rationalisten deze rede neering voorlegt, dan zijn ze ten einde raad, cn nemen hun toevlucht tot de bewering, dat de wonderen, die in den bijbel of heiligenlevens staan, verzon- anderc kwestie, waar het thans niet 'er gaat. De vraag is nu alleen maar, of een verstandig mcnsch in bepaalde geval len met zekerheid weten kan, of de natuur dit of dat vermag, ja of neen. En ten tweede, door zoo hun best tc doen om de wonderen van liet Evan gelie als verzonnen voor te stellen, be- ijzen ze. hun eigen beginsel niet te wijl ze zelf wel inzien, dat. :r is wat dèar geschreven natuurlijke verklaring onmo gelijk is. geen spraak kan zijn van on bekende natuurkrachten. Uit dit alles blijkt dus duidelijk, dat wonderen mogelijk zijn en God dus een godsdienst kan openbaren, wijl Hij een zeker teeken geven kan, dat ons over tuigt van dc vertrouwbaarheid der per sonen, die ons een gcopenbaarden godsdienst komen verkondigen. Bij 'l nagaan van wat cr zooal tegen wonderen wordt ingebracht door anders denkenden, komt dc gedachte op, dat wij Katholieken, toch gelukkig zijn, in liet Katholiek geloof te zijn groot ge- God zij gedankt, dat onze hersens ioit zijn gepijnigd door al die drog redenen, al die vooroordeelen, al die schee ve en onjuiste voorstellingen der ongeloovigen, die opgevoed aan god- delooze scholen, en steeds opnieuw ge voed door slechte boeken en kranten, ondanks al hun geleerdheid, in de meest primitieve waarheden onbeholpen kin deren blijven, in de bcspottelijkste albegrippen hun leven slijten, e zweren bij hun boeken, ze zwe- bij hun lijfblad, nadenken doen ze niet. Of, als ze nadenken, springen ze zoodanig van den hak op den tak of raken zoo verward in hun eigen rede- necringen, dat ze ten slotte wanhopen, of ze wel ooit de waarheid zullen vinden. Hoe jammer is het echter, dat zelfs nog zoovele Katholieken niet willen inzien, wat een hersenpest ongeloovige en lichtzinnige lectuur is. Iiocvelen blijven maar altijd door gaan. zoozeer het vergif in te zuigen der quasi neutrale kranten en tijdschrif ten dat het gezonde, katholieke denken bij hen plaats maakt voor het losse, ongodsdienstige, verwarde denken der ongeloovigen. Vergeten wij toch niet, dat daaruit s voortgesproten: „de verslapping van den katholieken geest bij de geloovigen tengevolge van slechte, lichtzinnige, ongodsdienstige lectuur". Met pek omgaan en niet besmet wor den in 't water vallen cn droog blij ven, altijd maar neutrale bladen lezen :n cr niets verkeerds van opnemen.... Jat zouden ook wonderen zijn, zij 't ook van andere soort. JAC. J. Zeij S. J. Uit het Buitenland. i zijn. Doch dit i 2 heel Het Eucharistisch Congres. De processie ter sluiting van liet Eucharistisch congres op Malta werd, begunstigd door heerlijk weer, een christenen te verschalken. Daarenboven had liet boscli eene groote uitgestrekt heid, en de ruiters van Hasan met de wegen bekend, konden den geloovigen. met deze streken onbekend dus zonder vrees vervolgen. Zij die het vijandelijk zwaard ontkwamen, liepen gevaar in liet woud te verdwalen, en daar mis schien van honger en ellende om te komen. Aan ontsnappen was dus geen denken, men moest overwinnen of ster ven. Langzamerhand hoorde men de krijgslieden al nader en nader komen, en kon men reeds het gerinkel der wa penen en liet snuiven der paarden waar nemen. toen Fulco eensklaps een dei- voorste ruiters met zijn paard in een lier bedekte kuilen zag storten, en de nngeloovigcn hunne pijlen terstond naar die plaats richtten. Het bloed stolde hem in «Ie aderen, cn onder het uiten van een rnuwen gil. zonk hij ter aarde. Walter beducht dat de ongeloovigen een onderzoek zouden instellen van waar die kreet was opgegaan, richtte Fulco op, nam hem in zijne gespierde armen en met de snelheid des bliksems was hij niet zijn last reeds achter den heuvel verdwenen, alvorens dc Sarocenen de plek genaderd waren, waar dc ridder met zijn schildknaap nog een oogenblik te voren verwijld hadden. Al wat in zijn vermogen was, werd nu door den schild knaap aangewend oin de bijna uitgedoof de levensgeesten zijns meesters weder op tc wekken. Zijne pogingen schenen in liet eerst vruchteloos te zijn, en Walter gaf zich reeds aan de vreeselijkste wan hoop over, toen Fulco een zucht slaakte, zijne oogen wijd opende, en met doffen blik zijn schildknaap beschouwde. Deze scheen door die plotselinge terugkeer tol liet leven bijna waanzinnig van vreug de hij weende en lachte te gelijkertijd, en gelijk eene moeder die haar kind van de poorten des grafs ziet gered, het koestert en niet liefkozingen overlaadt, liet hij zacht hel hoofd zijns meesters tegen zijne borst rusten, drukte een kus ■an innige broederliefde op zijn bleek ■oorhoofd. en gevoelde zich in zijne blijdschap onuitsprekelijk gelukkig. „Waar ben ik wat is er met mij v gevallen, zcide Fulco, terwijl hij zich rcr het voorhoofd streek, om zijne irwarde gedachten te verzamelen. Bij mij, in veiligheid, zcide Walter, aar hoe bevindt gij u. Ik ben wonderlijk te moede, hoor ik daar geen wapengekletter U. ja nu her nor ik mij alles. Walter! brengt mij lar mijne plaats wederIk wil mij van :n uitslag van het gevecht overtuigen. Om 's Hemels wil. waarde ridder! at wilt gij beginnen? Waarom u noode- loos blootgesteld? Blijf hier en stel u Walter! ik verlang naar mijne vorige schuilplaats weder le kecren cn ontbreken mij de krachten daartoe en indrukwekkende zegetocht en een derlijk schouwspel. Dc kardinaal-legaat droeg het Allerheiligste. Een 15.000-tal personen namen aan de processie deeleerst kwamen de Katholieke vereenigingen, dan dc orden, het dom kapittel en 30 bisschoppen. De balda kijn werd door Maltezer ridders ge dragen. Zestig straten, waar men door trok. waren heerlijk versierd. Toen de benedictie werd gegeven donderden 20 kanonschoten en de klokken van alle kerken beierden. België. Na lang gepraat is de Belgische Ka mer begonnen met de stemming over de artikelen der nieuwe legerwet. Het e artikel, waarin wordt bepaald, dat de dienstplicht persoonlijk en alge een zal zijn, is met 116 tegen 11 :mtnen aangenomen. De Oorlog- De telegrafische verbinding met Skoetari is hersteld. Dc Montenegrijn- sche kroonprins trok de stad binnen, richtte tot de bevolking een procla- e en is daarop met zijn troepen, 'ijf bataljons als garnizoen achter latend naar Cettinje opgetrokken. Te Cattaro is het Engelsche Roode Kruis uit Skoetari aangekomen. Dc leden verklaarden, dat de capitulatie van Skoetari niet uit noodzakelijkheid geschiedde. De nood onder de bevol king was wel zeer groot, maar de troepen waren nog zóó rijkelijk van alles voorzien, dat zij bij den aftocht eens alles konden medenemen. Toen Essad Pacha de capitulatie be kend maakte, brak onder de Albaneezcn muiterij tegen hem uit, die in bloed werd gesmoord, Essad Pacha heeft blijkbaar valscli spel gespeeld, Skoetari verraden en verkocht om koning van Albanië te worden. Minstens 100.000 man zouden noodig geweest zijn om Skoetari te bestormen, Onder de bevolking echter is de ellende ontzettend. lederen dag stierven een vijftig mcnschen van honger. Essad Paella, dc voormalige com mandant van Skoetari, heeft zich nu tot koning van Albanië uitgeroepen. Zijn leger is vereenigd met de troepen- resten van David-Pacha en zoo acht hij zich sterk genoeg om af te wachten wat de Turken of de groote Mogend heden tegen hem zullen uitrichten. Voor de Balkanstaten behoeft hg niet te vreezen. Alles is te voren wel afge sproken, dat wordt nu door den loop van zaken recht duidelijk. De Balkan. 't Scheen dezer dagen alsof de Bal kanoorlog door een algemeenen Euro- pceschen oorlog zou gevolgd worden. Oostenrijk, zoo heette het, zou niet langer talmen en Montenegro gewapen- der hand tot rede brengen. Het zou daarbij op Russisch verzet stuiten en... de gevolgen laten zich denkenalge- ineene oorlog tusschcn de over en weer verbonden staten van Europa. Gelukkig is het echter zoo ver niet gekomen. 't Zou ook al te dwaas zijn om voor een plat geschoten gewezen Turksche vesting een wercldkrijg te doen ont branden. 't Is nu over en weer onderhandelen over een oplossing der kwestie. Montenegro heeft .aan de Mogendhe den haar hoogachting betuigd en ver klaard dat de inneming van Skoetarie geenzins een uitdaging is ten opzichte der voorgaande besluiten der mogend heden. De Koning van Montenegro zeide Zelfs, wanneer ik Skoetari zou willen afstaan, zou mijn volk en mijn leger er zicli tegen verzetten. Mijn leger en mijn volk willen Skoetari niet afstaan. Maar achteraf blijkt dat voor een redelijke schadevergoeding wel ontrui ming van de stad te krijgen is. Rusland heeft een nieuwe nota aan Oostenrijk gezonden, waarin opnieuw •crklaard wordt dat het aan zijn be sluit om Skoetari te doen ontruimen zal vasthouden. Dat Skoetari bij Albanië zal inge lijfd worden, is de eigenlijke kwestie, toe Europa besloten heeft. Hier- en bijgevolg over hel feit, dat Montenegro Skoetari m zijn alle mogendheden liet weigert gij mij uwe hulp, welnu dan zal ik volhouden tot ik bezwijk. De schildknaap, die zag dat het zijn meester ernst was, durfde zich niet langer tegen zijn wil verzettenhij reikte dus Fulco de hand, die haar bevende aan nam, cn hem stevig onder den arm vast houdende, geleidde hij hem naar de plek, die zij zoo even verlaten hadden. Het gevecht scheen op dit oogenblik gestaakt tc zijn, maar men ontwaarde dat de ruiters afgestegen waren en zich bij de voetknechten gevoegd hadden. Er scheen besluiteloosheid in het chris tenleger te bestaan, en eene hevige woordenwisseling tusschen de legerhoof den plaats tc grijpen. Men kon liet den krijgers, die in een eerlijken veldslag onverschrokken den dood te gemoet gingen, aanzien dat zij in het gezicht van het verraad sidderden. Plotseling echter veranderde het toonecl. en Fulco en Walter zagen een hagelbui vat len, als een stortvloed door onzichtbare handen geworpen, op de christenen dcrv.dlen die hierdoor in verwarring ge bracht eene rugwaartsche beweging maakten. Maar de aanvoerder scheen zijne tegenwoordigheid van geest hier door niet verloren te hebbenhij riep de zijnen toe stand tc houden, en gaf eenige bevelen, die door den afstand waarop zich Fulco cn Walter bevonden, niet konden waargenomen worden. Nog eenigc oogcnblikkon. waarin de gcloo- nog i oer kan gebracht worden (en dit is toch niet dc hoofdzaak). Daarover, en daarover alleen, zijn de mogendheden het niet eens. De mogendheden zijn liet aldus over de hoofdzaak eens, alleen over den ■m van optreden bestaat nog mcening- schil. Wij gelooven niet. dat een der inogenheden hierover de verant woordelijkheid van een Europecschea oorlog op zich zou durven nemen. Essad Paella is met 20.0X' i i -n rana binnengetrokken en he:\ liet bestuur der stad aanvaard. De Katho lieke bevolking heeft de vlucht gc- Het bericht bewijst voldoende, wat dc Katholieken van Essad Pacha te wachten hebben. Het rechtvaardigt keer te meer het krachtda dige optreden van Oostenrijk voor de belangen der Katholieke Albancezen. Binnenlandsche berichten. Katholieke Sociale Actie. Ter vergadering van de Kath. Sociale Actie te Zwolle verzocl i: het plaatselijk comité Eist er bij de Katholieke Pers op aan te dringen, dat zij meer aan dacht zou schenken aan den inhoud der advertentiën. De afgevaardigde wees daarbij op de vele bedriegelijkc kwakzalvers-advcrtentiën, advertentiën der Anti-Taricfbcweging, enz., welke in verschillende Rooinsche bladen voor komen. Ook de voorzitter meende, dat de Kath. Pers er zooveel mogelijk voor moet zorgen, die advertenties weg te laten, welke de Katholieke belangen kunnen schaden. Uit Katholieke bladen moet elk propagandamiddel der libe rale partij, waaronder zeer zeker be- vigen veel van de pijlen der vijanden te lijden hadden, gingen voorbijtoen de aangevallenen eene voorwaartsche beweging maakten, cn onder den kreet Val aan! val aan! God wil het, ver der voorwaarts doordrongen. Bijna te gelijktijdig hoorde men den- zelfden oorlogskreet in het bosclt weer galmen, cn de Saracencn onverhoeds door hunne vijanden, die hen ongemerkt omsingeld hadden aangevallen, verlieten hunne schuilplaatsen. De knjgkans was gekeerd en de aangevallenen waren nu aanvallers geworden. Woedend was de strijd, die van beide zijden gevoerd werd. Men vocht bijna man tegen man, en liet gekletter der wapenen, hel gekerm der gekwetsten en het doffe steunen der stervenden, wakkerde de wedcrzijdsche wraakzucht nog heviger aan. Hasan moedigde zijne krijgers door woorden en daden aan. en zag thans tc laat, dat hij door den iist van den christen-aan voerder in (len strik gelokt was. dien hij voor zijn vijand gespannen had. Daar om wierp hij zich met doodsverachting in liet midden der vijandelijke drom men, steeds door weinigen zijner solda ten gevolgd; dood en verderf schenen de boden te zijn, die hem voorafgingen en allen die de verwoesting aanschouw den, die zijn zwaard in dc rijen der vijan den aanrichtte, weken vol schrik voor den geduchten vijand achteruit. Wordt voortgezel.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 1