DE
Zeven en twintigste Jaargang.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN.
UITGAVE VAN DE VEREENIGING .DE EEMBODE" TE AMERSFOORT.
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond.
Ahnn, Pr"8 dr" n,""den Cent- A'ïonderlIJke nummer, drie cent.
aanvang vweenTuw kwarïaaf' d.°Ch °PieBging van •"•onnemen. moe, geschieden vóör den
KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEORACHT 13 - AMERSFOORT.
Advertentieprijs: van één tot vij, regels dertig cent. Elke regel meer zes cent.
Reclames: tien cent per regel. Advertentiën in hel redactioneel gedeelte v!|tt!en cent per regel.
Bllillke tarieven bij abonnement.
Alle mcdedeelingen en advertentiën gelieve men in te zenden vóór drie uur op den dag van uitgifte.
Onze Candidaten.
Bij de stemming voor de Tweede
Kamer op DINSDAG 17 JUNI a. e. be
velen wij ten dringendste aan:
DISTRICT AMERSFOORT:
Jhr. Mr. H. W. VAN ASCH
VANJIVIJCK.
DISTRICT EDE:
Mr. G. J. A. BARON VAN
HEECKEBEN VAN KELL.
Bij de stemming voor de Provinciale
Staten op VRIJDAG 13 JUNI,
DISTRICT AMERSFOORT:
Mr. W.J. v. BEECK CALKOEN
J. W. JORISSEN
Mr. C. J. W. LOTEN VAN
DOELENGROTHE.
DISTRICT EDE:
J. BEELAERTSv. BLOKLAND
Mr. A. ROY AARDS VAN
SCHERPENZEEL.
DISTRICT PUTTEN
F. KORTLANG
Mr. W. ROOSMALE NEPVEN.
Beaufori, *00 graag ons Christelijk
ministerie aan den dijk zetten, houden
er op 't gebied van sociale wetgeving
zonderlinge denkbeelden op na.
In zijn vrij-liberaal hart is mr. De
Beaufort natuurlijk tegen veel arbeiders-
bescherming met staatsbemoeiing. Dat
ligt zoo in dc lijn. .Maar er zijn ook
vrijzinnigen die daar weer geheel anders
over denken. Hoe is 't nu mogelijk
dal menschen die over één kwestie de
meest uiteciiloopende denkbeelden heb
ben, tot bevredigend samenwerken
't Is nog niet zoo lang geleden dat
de heeren van 't type De Beaufort
over staatspensioen in 't geheel niet
in nu is dat fameuze staatspensioen
punt van overeenkomst geworden,
nood gedrongen eenerzijds, alleen
't Christelijk ministerie te doen
verdwijnen.
Mr. De Beaufort heeft 't voorts over
vrijhandel en bescherming.
Waar 't zeer duidelijk is dat minister
Kolkman geld moet hebben om de
stijgende uitgaven voor nuttige sociale
wetten te betalen, is verhooging van
't tarief van invoerrechten als fiscale
maatregel niet verwerpelijk te achten.
Ook al met 't oog op de onmogelijkheid
elders bronnen te vinden, welke genoeg
opleveren om de balans in evenwicht
te houden.
Men behoeft nog geen protectionist
pur sang te zijn om daarmede accoord
Waar het om gaat
volgens vrijzinnige opvatting werd dezer
dagen in 't Utrechtsch, pardon Anters-
foortsch Dagblad door den candidaat
de Beaufori eens uil de doekjes gedaan.
Kalm en bezadigd, zonder veel groote
woorden vertelt daar mr. de Beaufort
een en ander over den inzet van den
komenden strijd.
Zeker, zoo'n rustig betoog is 't over
wegen waard.
Men zal er meer notitie van nemen
dau van 't bedenkelijk proza, waarop
de redactie, vaak geïnspireerd door den
belaamden kloosterkaarten-fabiïkant ds,
Lagers, zijn lezerskransje onthaalt.
Maar toch bekruipt ons een mede
lijdend gevoel mr! den /.eer zeker
eminente» staatsman, waar hij zich ge
plaatst ziet voor de hopelooze taak de
liberale ruïne voor de kiezers eenigszins
toonbaar en aantrekkelijk te maken.
l)c lieer De Beaufort dan, begint
mei ile invoering van de sociale ver
zekeringswetten van minister. Talma als
zeer verwerpelijk te kwalifleeeren.
Hij boude 't ons ten goede, maar
wanneer rechts en links wordt geroepen
0111 voorziening in klaar gebleken nood,
is het onverantwoordelijk daarop geen
acht te slaan.
De menschen, die evenals mr. De
Epistel en Evangelie
Vierde Zondag na Pinksteren.
LliS uit den eersten brief van den H.
apostel l'aulus aan de Romeinen;
Vin, 18-23.
Broeders! Ik ben van gevoeIen.dat
het lijden van dezen lijd van geen waar
de is bij dc toekomstige heerlijkheid
die ons zal geopenbaard worden. Want
de verwachting van het schepsel ver
wacht de openbaarwording der kinde
ren Gods. Het schepsel immers werd
der ijdcllteid onderworpen, niet vrijwil
lig. maar om Hem die het onderwierp
op hoop, dat ook hel schepsel zelf
van de slavernij des bederfs zal wor
den vrijgemaakt lot de vrijheid der
heerlijkheid van Gods kinderen. Want
wij weten, dat alle schepsel zucht en
in barensnood is tot nu toe. En niet
alleen dit, mam- ook wij zeiven, die de
eerstelingen des Gccstes bezitten, ook
wij zuchten in ons zelvcn, verwachtend
de aanneming tot kinderen Gods, de
verlossing onzes lichaams, in Christus
Jezus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; V, 1-11-
ln dien tijd. toen de scharen op Je-
,us aandrongen om het woord Gods
lc hooren. stond Hij bij het meer Ge-
„esareth. En Hij zag twee schepen aan
het inecT l'gë0" de visschers nu wa
ren er uit gegaan en reinigden de net-
j.'n Hij klom in een der schepen,
i Simon was, en verzocht dezen
Beaufort, overigen.- u.'keerig van
dogma, 'l vrijhandelsstelsel tot e
economisch dogma verhieven.
„De geest van godsdiensttwist
onverdraagzaamheid die eenmaal
wakker gemaakt, zal vooreerst niet
worden uitgedoofd", schrijft de vrij
zinnige candidaat dan met betrekking
tot het onderwijsvraagstuk.
Wij kunnen niet nalaten hem hier
ns voor te leggen wat zijn niet door
n concentratie-bril kijkende geestver
want. prof. Holwerda, bij een vorige
ampagne over die kwestie schreef.
:il concurreert legen de duislerlingen van
gelit, en als onie school dan erg mooi
den is, dan zeggen wijriet gij wel, dat
wijs niet goed zijn kan. Dat alles waren
is niet altijd klaar bewust, wij meenden
10 kwaad niet, maar ondcrtussclien deden
•i toch maar. Hel teckent ook, dat legen
de staatsschool opkomen een snood misdrijf
is: eigenlijk moest er gevangenisstraf op slaan.
Ue openbare school leegpompen, dat^is^ wel
kan. Maar wat kan hel ons toch schelen, waar
le kinderen lueren, wat ze leeren moetenIs
iet ook niet natuurlijk, dat iemand, die de open-
>are school verderfelijk vindt, haar bestrijdt?
„Uat zeer vele onderwijzers sterk geavan
ceerde nieeningen hebben, niemand zal het
tegen spreken. Kceds sedert lang is opgemerkt,
dat een philosophic la Muliatuli onder hen
zeer algemeen is. Ik wil die menschen in hun
:tisch niet begrijpen, dat geloovige ouders
unie kinderen nu liever niet door zulki
annen laten opvoeden?
Ue openbare schoot blijft voor ons altijd
weinig van land te steken. En
Hij zette ziclt neder en leerde de scha-
n uit het schip.
.Vis Hij nu ophield met spreken,
zeide Hij tot SimonVaar naar de
diepte, en werpt uwe netten uit ter
vangst. En Simon antwoordde en zei-
de Hem Meesterden geheelen nacht
door hebben wij gearbeid en niets ge
vangen maar op uw woord zal ik het
net uitwerpen. Toen zij dit nu gedaan
hadden, vingen zij cene groote menig
te visschenen hun net scheurde. En
zij wenkten hunne gezellen, die in het
andere schip waren, dat zij zouden
komen en hen helpen. Deze nu kwa
men en zij vulden de beide schepen,
zoodat ze bijna zonken. Toen nu Simon
rus dit zag. viel hij aan Jezus'knie-
neder. zeggende: Heer ga uit van
I want ik ben een zondig mensch.
Want bij de vischvangst, die zij ge
daan hadden, waren hij en allen die
met hem waren door verbaasdheid be
vangen, en evenzoo Jacobus cn Joan
nes de zonen van Zebedeüs, die de
gezellen van Sinton waren. Jezus sprak
tot Simon: Vrees niet! van nu af zult
gij menschen vangen. En na de sche
pen op het land gebracht te hebben,
verlieten zij alles en volgden Hem.
De Godsgezant.
Wanneer een andersdenkende ons
Bijbeltje openslaat, wetend, dat hij
te doen heeft met een geschiedkundig
de school, zij alleen verbreidt de ware ont
wikkeling. Het denkbeeld om door haar de
kinderen aan de benauwde kerkelijke atmos-
pheer te ontrukken heeft ons altijd min o!'
meer door het hoofd gespeeld, al bestond er
bij ons geen opzet ze bepaald van hun kerk
geloof afvallig te maken. De dominé en de
pastoor buiten de school. In het belang der
vrijheid moet hun invloed beperkt worden.
Dat is alles misschien heel mooi, maar of het
neutraal is?
En dan vraagt de liberale prof. Hol
werda, destijds l'enfant terrible in de
vrijzinnige huiskamer
in vooral, zijn wij nu werkelijk zelf in dit
pziclil zoo geheel zuiver? Wie strijden aan
•nze zijde? Modernen. Hestaai er dan geen
moderne godsdienstijver tegen orthodoxen
De Nederiandsche papenhaat doet ons zeker
vaak zeer goede diensten. Die papenhaat is
zeer verklaarbaar, doch is zonder twijfel voor
een goed deel godsdienstige hartstocht. Dan
daaronder die tot onze eerste voorvechters
behooren, ^rove haters van allen godsdienst,
die eens flink gaan vloeken, zoodra iemand
met eerbied den naam „God" uitspreekt.
Geen weerlegging waard is volgens
mr. de Beaufort ten slotte de bewering
als zou de linkerzijde zinnen op een
strijd tegen godsdienst en kerk.
..Alles wat thans wordt aangevoerd
om de vrijzinnigen verdacht te inaken
ten opzichte hunner houding tegenover
den godsdienst is eenvoudig bang
makerij".
We willen graag veronderstellen dat
mannen als mr. de Beaufort 't best met
ons inecnen, maar wij zijn toch maar
zoo vrij onze kiezers te adviseeren
veiligheidshalve te stemmen op een
anti-liberalen candidaat.
't Liberalisme kweekt onverschillig
heid ten opzichte van den godsdienst.
Wie zijn oogen gebruikt, en zijn verstand
laat werken moet inzien waar zulks
toe leidt.
Ook wekt het gezelschap waarin mr.
de Beaufort in deze verkiezingscam
pagne verkeert bij ons geen vertrouwen.
Bij mannen als mr. Tideman, ds.
Lagers en prof. Muller is onze geloofs
vrijheid zeker niet veilig.
Men zal opmerken dat die mannen
niet per se tegen den godsdienst zijn,
maar tegen 't clericalisme.
We begrijpen dat zoo ze willen ons
den godsdienst latenitt de binnen
kamer. Maar elke uiting van opgewekt
frisch bloeiend Roomsch geloofsleven
is huil een doorn in 't beneveld oog.
We wenschen niet te verdorren en
willen daarom den godsdienst in eere
zien, ook in hel openbaar leven.
Dat kunnen we alleen verwachten
wanneer een christelijk ministerie ons
land regeert.
En daarom wekken we al onze geest
verwanten vurig op te gaan ijveren
voor den wettig gestelden rechtschen
candidaat. opdat deze gekozen worde
met een overweldigende stemmen-
niecrderlieid.
betrouwbaar boek, dan zal hij, na heel
het Evangelie volgens den H. Matthaeus,
dat wil zeggende perste honderd blad
zijden, te hebben doorgelezen, moeten
erkennen: Jezus van Nazareth, waar
over hier gehandeld wordt, is ontwijfel
baar de lang verwachte, van God
gezonden Leeraar geweest wiens gods
dienst iedereen te volgen heeft.
Leest hij daarna het Evangelie volgens
den H. Marcus (een goede 60 bladzijden),
hij zal na alloop moeten herhalendeze
levensschets bevestigt, wat ik reeds in
het vorige verhaal bevonddie Christus
is voor heel de wereld de Godsgezant,
wiens woord, door wonderen gestaafd,
gelijk staal met het woord van God.
Bij de dóórwerking van het 3e Evan
gelie volgens den H. Lucas, ruim hon
derd bladzijden, zijn het wederom andere
geschiedkundige bijzonderheden, die
naast de reeds bekende, den onpartij-
digen lezer ten derde male overtuigen,
dat God zelf verschenen is in den
nieusch Jezus, om ons te leeren, wat
hel mcnschdom te doen heeft tegenover
haar schepper en Heer.
Het laatste der 4 Evangeliën eindelijk
zal hein bij lezing blijken, in nog geen
90 bladzijden de 3 vorige aan te vullen,
en vooral datgene te vermelden, waaruit
geen twijfel overblijft, of die Godsgezant
Jezus was God!
Zoo kan iedereen, die van goeden
wille is, door zelfstandige studie uit elk
der 4 Évangeliën te weten komen, dat
God aan den mensch door middel van
een persoon, die in de geschiedenis
ORATIO PRO DOMO.
Men beseft niet genoeg, welk
machtige invloed zoowel van de goede
als van de slechte kranten uitgaat. Hoe
is het anders te verklaren, dat zooveel
Katholieken nog altijd hun steun
houden aan de Katholieke bladen,
wijl ze doon abonnementen, door ad
vertenties bladen steunen, welke
slechts onkatholiek, maar beslist
katholiek zijn, en welke zich niet
zien telkens weer den Katholieken
godsdienst in een hatelijk daglicht te
stellen? En onder de Katholieken die
steun verleenen aan die ons vijandige
pers, worden er gevonden, die als voor
mannen willen doorgaan in het bevor
deren der Katholieke belangen. Bedach
ten dezen toch eens, hoe onverantwoor
delijk zij handelen, door den vijand te
unen in het machtigste wapen, waar-
n hij zich bedient om de Katholieken
bestrijden.
dood. Maar Von Redl schijnt helpers
gehad te hebben en men vermoedt dat
Rusland in de Oostenrijksche grens
landen en in Praag en VVeenen een
heel corps spionnen onderhield.
Gemeld wordt, dat generaal Von
Holtzendorf, chef van den gcneralen
staf, zijn ontslag zal nemen. Niet on
hij met die spionnage zplf iets hac
taan natuurlijk, maar omdat i
it, dat er van hooger hand
genoeg waakzaamheid cn activiteit
den dag gelegd is, waardoor de la
verrader Von Redl zoolang zijn mis
dige praktijken kon
Uit het Buitenland.
Uit Engeland.
Bij de Derby-wedrennen viel een in
cident voor, dat sensatie wekte. Tijdens
den grooten wedstrijd sprong een vrouw
op het paard Aumer, waarvan de ko
ning eigenaar is, toe, en pakte het bij
den teugel. De jockey Jones stortte
van het paard cn werd gewond. De vrouw
liep ernstige verwondingen op en stierf,
't Was een beruchte kiesreehtdame,
dr. Emily Davison. Woensdag heel in de
vroegte, hebben kiesrechtvrouwen een
onbewoond buitenverblijf in Bradford-
t-Avon, in brand gestoken. De villa,
e met meubilair enz. een waarde had
Oostenrijk.
In Oostenrijk maakt men zich nog
al druk over een spionnagezaak. Er
schijnen namelijk eenige officieren te
zijn, die er hun werk van maakten
Rusland op de hoogte te houden van
allerlei militaire geheimen. Een van
hen was kolonel Redl te Praag. Hij
bracht zelf de plannen naar Rusland
en kon dat doen zonder achterdocht
op le wekken.
Tijdens den gespannen toestand
schen R island en Oostenrijk viel het
de Oostenrijkers op, dat de Russen,
uitnemend op de hoogte waren
de troepenbeweging der Oosten-
De Duitsche en dc Oostenrijksche
staf hadden plannen gemaakt, om, mocht
de oorlog inet Rusland komen,
inval te doen in Polen en wel vai
Bielitz in Pruisisch-Silezië. Welnu de
Russen concentreerden hun troepen
dat men er uit afleiden moest, dat zij
van de plannen op de hoogte waren.
Toen is men gaan speuren en zoe
ken cn de verdenking is eindelijk ge
vallen op kolonel Von Redl. Hij werd
naar de hoofdstad ontboden, doch
schoot zich daar 's avonds in zijn hotel
Jezus van Nazareth of gewoonweg
Christus heet, een bepaalden godsdienst
heeft voorgeschreven.
Doch ook op andere wijze laat zich
hetzelfde aantoonen. Men kan namelijk
uit elk der vier Evangelën verschillende
gegevens bij elkander groepeeren, en
die groepen zóó rangschikken, dat de
waarheid zoo scherp mogelijk ons voor
oogen komt te slaan, door geleidelijke
opklimming namelijk en benuttiging der
verschillende elementen afzonderlijk.
Laten we hier deze methode eens toe
passen, waar we te bewijzen hebben,
dat God ons door Christus een bepaalde
godsdienstleer heeft voorgeschreven.
Iedereen zal moeten toegeven, dat
dit voldoende is aangetoond, als de 6
onderstaande, cursiefgedrukte stellingen,
de Evangeliën kunnen bewezen
worden.
Men zie zeil', hoe goed dit kan.
1Sinds lang werd bij 't Israëlitische
volk een Iiodsgesant venvacht. (Merken
we hier even op, dat 't Hebrecuwsche
woord voor Godsgezant vaak wordt
weergegeven door Messias, 't Grieksche
door Christus; beide woorden betee-
kenen letterlijk gezalfde).
Van deze verwachting was zelf He
rodes overtuigd. Als de wijzen uit het
Oosten vragen, waar de nieuwgeboren
koning der Joden is, laat Herodes
de schriftgeleerden vragen, waar
Christus zou geboren worden. De grijs
aard Simeon wist, dat hij niet sterven
zou vóór den Gezalfde des Heeren te
zien. Ook de profetes Anna sprak
(r._ k.), Dr. J. van Leeuwen (s. d.), B. J.
VVeykamp (s. d.), D. Gerritsen (vrijz.),
J. Bolk (vrijz.), A. M. Tromp van Holst
(vrijz.).
Voor de Prov. Staten van Noord-
Holland in het district
WTTF1P
Blnnenlandsche berichte
De Verkiezingen.
TWEEUE KAMER
Bij enkele candidaatstelling werr
Dinsdag gekozen verklaard de afl
dende leden mr. dr. Kooien, voorGra-
Victor de Stuers, voor Weert;
:n voor ZevenbergenFleskens vc
Helmond en generaal Van Vlijmen v<
Vegchcl: allen Roomsch Katholiek,
Voorts werden gesteld in
AMERSFOORT:
Mr. H. W. van Asch van Wijck (a.-
Mr. W. H. de Beaufort (lib.), Dr. j. v
Leeuwen (s.-d.).
HILVERSUM:
W. J. E. H. M. de Jong (u.-l.), bar
/E. Mackay (chr.-hist. buiten de Uni
:nr. V. H. Rutgers (aftr. anti.-rev.), G.
Vader (s. d. p.). dr. Th. van der Wa
den (s. d. a. p.)
EDE:
Jhr. G. J. A. Schimmelpenninck (c!
hist, aftr.) Mr. A. Baron van Heccker
van Keil. (anti-rev.), Mr. H. C. Dresselhi
(vrijz.), Ds. M. Jongebreur, A. van d
Poel (s. d. a. p.).
APELDOORN:
Mr. W. K. E. P. Graaf van Bylan
(cltr. hist, aftr.), A. Dijkgraaf (s. d.).
Esmeijer. (vrijz. dem.).
PROV. STATEN.
aor de prov. Staten van Utree
werden bij enkele candidaatstelling g
kozen verklaard in hel district
BREUKELEN
E. L. S. F. baron van Tuyll v:
Serooskerken (lib.). F. A. R. A. bari
van lttersum (a.-r.), mr. J. H. ban
van Boetzelaer (chr. hist.). J. Timme
an (a.-r.).
IJSSELSTEIN'
Jhr. W. E. Bosch van Oud-Ameli
weerd (r. k.) te Utrecht, F. H. van Ken
pen (a.-r.) te Montfoort, J. I'. Klei
schmit (r. k.) te Schalkwijk.
Voorts werden candidaat gesteld vo>
AMERSFOORT:
Mr. W. J. van Bceck Calkoen (a.-r.),
Mr. C. J. W. Loten van Doelen Grothe
(c. h.), J. Hofland (s. d.), J. W. Jorissen
Hein tot allen, die de verlossing van
Jerusalem verbeidden. Wanneer 30 jaar
later de priesters en levieten aan Joan
nes den Dooper vragen, wie hij tocli
eigenlijk is, dan klinkt het aanstonds,
om dc ondervragers voor een zeer
mogelijke dwaling te hoeden: niet ik
ben de Christus. Nadat de Boetgezant
door Herodes in de gevangenis is ge
worpen, stuurt hij twee zijner leerlingen
tot Jezus, opdat zij uit Jezus' mond zelf
zouden vernemen, wie Hij was:zijtGij
het, die komen moet, of hebben wij een
ander te verwachten? 't Was dus van
algemecne bekendheid, dat er iemand
komen moest, en wel een, ofliever de
Messias. We hooren dan ook Andreas
tot zijn broeder Simon zeggen; We
hebben den Messias gevondenEn
wederom Philippus tot Nalhanaelvan
n Mozes in de Wet geschreven heeft,
de profeten, dien hebben we ge
vonden 1 Niet alleen deze enkele per
sonen, neen heel 't volk wist, dat er
„iemand komen moest", want als Jezus
later aan meer dan 5000 menschen op
wondervolle v/ijze brood en visch ge
geven heeft, roept die menigte uitdeze
is waarlijk profeet, die in de wereld
konten moet. En bij een andere gelegen
heid zeiden velen uit dc menigte: zal
de Christus, als Hij komt, meer wonder-
teekenen doen dan Hij doet; 't blijkt
dus, dat cr verwachting was naar een
Godsgezant.
2. Jesus van Nazareth heeftverklaard.
dat Hij die verwachte Messias is. Bij
den welput van Jacob zeide de Sar—"
Die witte das is eciiter wat geel ge- 4
worden door het liggen: sinds 1909 is
hij niet meer gebruikt. -
taansche vrouw tot Hemik weet dat 1
de Messias komt, (die Christus genoemd
wordt}wanneer die komt, zal Hij ons
alles verkondigen. Jezus zegt tot haar
dat ben Ik die met U spreek. Niet slechts
aan deze vrouw, maar ook aan zijn
voornaamsten Apostel, ten aanhooreM
van de anderen, legde Hij dezelfde g.tf
tuigeiiis af. Want als Petrus gezeg^j
heeft: Gij zijt de Christus, de Zoon v;
den levenden God, is zijn aiitwoon
Zalig zijt gij, Simon, zoon van J'ona-^
_want_niet vleescb en bloed behhryv''
dit geopenbaard, maar mijn Vadjr' dW
in den hemel is. Nog sterker %sschien
en uitdrukkelijker luidt zijn vtrtöar'mg,
wanneer Hij geboeid staat vr~- -> -
Hoogepriester: Ik bezweer i
Caïphas. bij den levenden God, dat G
ons zegt. of Gij de Christus zijt, I
Zoon Gods, Jezus zeide hemGij hefl
het gezegd. Plechtiger kon het niefc
Zijn leven hing er van af. Later heel»
Hij dan ook aan de Emmausganger^
in bijzonderheden aangetoond, dat in
Hem de oude voorspellingen vervuld \U
waren: „O, onverstandigen en tragen -r.
van harte om te gelooven aan al wat.,
de profeten gesproken hebben. M°esf-*
dc Christus dit alles niet lijden cn zot,
ill zijne heerlijkheid ingaan? En begint!
nende met Mozes en al de profctetl
verklaarde H j hun wat in alle Sclmfte(T
over Hem voorspeld was. Geen twijfeDj
dus, of Jezus van Nazareth heeft zei*
gezegd dat Hij de beloofde Gods£
gezant was,
Wordt voorgezet. JAC. J. Zmj b. j