Zeven en twintigste jaargang. No. 54. Vrijdag 3 Oct. 1913. DE EEMBODE NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. UITGAVE VAN DE VEREENIGING „DE EEMBODE" TE AMERSFOOR' Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond, prijs per ilrle maanden vijftig cent. - Afzonderlijke nummers drie cent. Abonnementen kunnen eiken dag togiwil^Uool^ opzegging lieden vóór den aanvang van een nieuw k'wartaal. I abunncmeiil moet KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACMT 13 - AMERSFOORT. ADVKRTENTIEPRIJSvan W» tot vijl regels dertig cent. Elke regel meer zes cent. Reclames: tien ct. p. regel. ADVBRTRNTIËN In het redactioneel gedeelte vijftien ct. p. regel. Billijke tarieven bij abonnement. Alle medcdeelingen en advertentie» In Ie zenden vóór drie uur op den dag van uitgifte. TWEEDE BLAD. Epistel en Evangelie. 21e Zondag na Pinksteren. Les uit tien brief van den H. apostel l'aulus aan de Ephcsiërs, VI, 10- 1" Broederswordt krachtvol in dc Heer en in tie sterkte zijner macht. Bekleedt u met de wapenrusting Gods, opdat gij bestand moogl zijn tegen de lagen des duivels. Want wij liebbcn den strijd niet tegen vlecsch cn bloed, maar tegen de vorsten en de machten, tegen de wereldbelleerschers dezer duisternis, legen liet boozc gecstcndi in de lucht. Doet daarom aan de v penrusting Gods, om ten kwaden dage weerstand te kunnen bieden, en, in al les volmaakt zijnde, te kunnen blijven staan. Houdt derhatve stand, uwe len denen omgord met waarheid, liet har nas der gerechtigheid aangedaan, en uwe voeten geschoeid hebbende met bereidwilligheid voor het Evangelie des vredes en neemt in alles op het schild des gcloofs, opdat gij daarmede al de vurige pijlen des boozen vijands kunt uitdooven; neemt ooit op den helm der zaligheid en het zwaard des Gccs- tes, dat (iods woord is. EVANGELIE volgens tien H. Matthcils; XVIII. 23—35. In dien tijd sprak Jcsus tot zijne leer lingen deze gelijkenis: Het Rijk der hemelen is gelijk aan een koning, die afrekening wilde houden met zijne die naren. En toen hij begonnen was met afrekenen, werd er een voor hem ge bracht, die hem tienduizend talenten scliuldig was. Daar deze echter niet had om te betalen, gebood zijn lieer hem, zijne vrouw cn kinderen en al wat bij bezat te verkoopen, en te be talen. Doelt die dienaar viel neder en bad: Heb geduld met mij, en ik zal u alles betalen. De lieer nu ontfermde zich over dien dienaar, liet hem gaan en schold Item tie schuld kwijt. Maar toen die dienaar heenging, vond hij een zijner mededienaars, die hem hon derd licnlingcn schuldig was cn dezen aangrijpend, neep hij hem tie keel loe, zeggendeBetaal wat gij schuldig zijt I Zijn inedeknccht nu viel voor Item ne der en smeekte hem, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u alles beta len. Doch hij wilde niet; maar heen gaande wierp hij hem in tie gevange nis, totdat hij de schuld zou betalen. De luedckuechten nu, ziende, wat er plaats had, werden zeer bedroefd; en zij kwamen en deelden bunnen lieer alles mede wat er gebeurd was. Toen riep zijn heer hem eil zeide tot hem Booze knecht! de gehccle scliuld heb ik u kwijtgescholden, omdat gij mij ge smeekt hebt; moest dan ook gij uniet ontfermen over uwen mededienaar, gelijk ik mij ontfermd heb over u! En in toorn ontstoken, levertle zijn lieer hem over aan tie beulen, totdat hij tie goheele schuld zou betalen. Eveneens zal ook mijn hcmelschc Vader u doen, indien gij niet, ieder zijnen broeder, van harte ■vergeeft. De Bijbel alléén? llcn nigen F dal tic grondslagen van zijn godsdienst stelsel niet passen op tie mcdcdecliiigcn tier Evangeliën, zijn godsdienst this niet tic ware godsdienst kan zijn, Deze betoogen willen, ev overige - men vcrgele 't niet! -noch een offensief, noch zelfs ee*i delen karakter dragen. Wel zou''liet ons zeer nangcni zijn, indien andersdenkenden kennis men van wat hier den Katholieken I' wordt aangeboden, en met de groolst mogelijke on|)artijdighciil oil neeringen volgden. Toch niet opzettelijk voor hen wer-l den noch worden ie dezer pi» grondslagen van hel Katholiek behandeld. Wat wij bcuogen is, tic wapenbroe ders van hel eigen kamp te onderrich ten cn te oefenen in liet bespreken en uitleggen van hun geloofsovertuiging. Feitelijk wordt echter wel iets méér hier gehouden, dan een legerocfening in vredestijd. Men hoort liet zoo vaak, - lestaitten en Katholieken te z: in gczelligen kring, o|> de werkplaats, in den trein, beginnen jtiist tie l'mtcs. ull'Jd het eerst te spreken over geloofszaken. Helaas vt.or hen, en helaas voor ons bemerken zij dan dikwijls spoedig, zeer onervaren rekruten uit het leger der strijdende Kerk tegenover zich te hebben I lit weinige moge volstaan, om onzen Katholieke lezers het onmiddellijk prak tisch nut dezer artikelen te doen inzien, cn tegelijk, van den kant der anders-1 denkenden, tie mogelijkheid eener be schuldiging van onverdraagzame twist- zoekerij af te snijden. Op zuiver geschied- en redekundige gronden hebben we reeds aangetoond, dat de godsdienst, door het Opperwe zen van alle meiischen geëischt, volle dig, uitsluitend te vinden is in dc Ka tholieke Kerk, tiaar deze alleen de in richting bezit, die de God-zijnde Gods gezant aan zijn stichting gaf. Tegen den uitleg, tlien wij van Chris- t' woorden gaven, zijn opgetreden Sa- batier, Harnack, Loisy en volgelingen met andere opinies, die echter, zooals wij zagen, den toets der critiek niet kunnen doorstaan. Nu naderen ons de orthodoxe, recht zinnige Protestanten, Mét ons verwer- pen zij de opvatting van een enkel in wendig Rijk Gods, alsmede de andere opvatting van een Rijk Gods, dat eerst komt op liet einde der wereld. Met ons zijn zjj er diep van overtuigd, dat het Rijk Gods in de Evangeliën geteckend staat als een collectief en sociaal geheel, dat hier op aarde reeds in werkelijk heid gesticht is, Maar zij verwerpen daarenboven iets, wat bij ons niet aan den minsten twijfel onderhevig is, namelijk: dat Christus in zijn Kerk of Rijk een blijvend onfeil baar leergezag met bestuursmacht en 'nhoofdig opperbestuur heeft ingesteld. Krachtens hun Evangelie- of Bijbel s-klaring steunen zij op dit hoofdbe ginsel de Bijbel alléén is ons gezag. Dc Bijbel is bij hen de eenige bron voor dc kennis, de eenige leiddraad bij de beoefening van den {^openbaarden Godsdienst. En hun hoofdreden voor aanneming van dit beginsel komt hier op neer: apostolisch gezag en aposto lisch bestuur hebben nooit bestaan óf hebben opgehouden bij den dood der Apostelen óf minstens kort daarna. Vandaag nemen we alleen liet hoofd beginsel onder lian.kn, terwijl de be spreking van de hoofdreden voor een volgende gelegenheid bewaard blijft. Behalve wat over deze kwestie ge vonden wordt in dc talrijke apologcli- iclie boeken en boekjes, .worde bier :ven ter lezing aanbevolen vooreerst deze brochure: „Bijhei of leergezag? door P. van Dorp, pr.; hij dc firma II. Lenfring, 1912. Wie echter meer in bijzonderheden de opinies van verschil- j lende dominees besproken w boek: Bijbel en Bijbelverklaarder. Naar het Etigelsch van H. Casey, Voor Nederland bewerkt door H. Ermann. Bij G. F, Tiieonville, Leiden. Ons betoog is in liet kort ditliet hoofdbeginsel der Protestanten ,,ile Bij bel is de eenige bron voor de kennis, tie eenige leiddraad bij de beoefening van tien gcopenbaarden Godsdienst'1, een onhoudbaar beginsel, want: I. het is in tegenspraak met dc Bijbel zelf; II. het voerttot allerlei ongerijindhede 1. Het beginsel „de Bijbel allééi in tegenspraak met den Bijbel ze Hoezoo r 1} Nergens vinden wij daar melding gemaakt van een lastgeving Gods. h :lc geloofsleer op te schrijven. 2) ïs geils staat in den Bijbel, dat dit bi de volledige leer van Christus bei 3) De oorsprong en .Ie samenstelling ui dcu Bijbel sluiten zelfs het oetlen buiten van volledigheid. u geldtl i: doelen det Bijbels toch, zijn deels geschiedverhalen, deels gelegenheidsgeschriftenIn de samenstelling der verschillende Bijbel- doelen bespeurt men geen enkel plan, dat de bedoeling verraadt van een streven naar volledigheid; sommige leerstukken worden voortdurend her haald, andere als 't ware terloops n: gestipt. Deze drie zijn, als men ze zoo n. men wil, negatieve bewijzenziehi eenige positieve: 4) De Bijbel gewaagt van boekt die verloren zijn gegaan. Behalve eenige brieven van Paulus, noemt de sclinl- tuurgelccrdc Comely er 21 zoodanige op uit het Oude Testament. Wicdurll] beweren, dat die verloren gegane I ken niet door Goddelijke ingeving t '."f lm.1 -ïïiïïr;;?2 itóa®; m besluit dca Avondmaal" nen, als km "al ,k v"orde- Bijbcl ons zoo )y, ,°,C ,ver"'eldt de Apostelen oj L. t St -Prediken". „a||e volken 'm. te.S al. "ré™1''?''»™ anders js, w .t w Jt "°B niu'ic,s licnst I- i kcopenbaarde gods- d«°""«i Sr i «STS»E de" -Sabbath m,-,„ bondag a|s j)a(, l)es Heeren vie en'']n "ikV^" •''C ""sPraakdcs ^ssrijtEZ ""gerijmde gevolgen vmi i,,». f Bijb»! all™- fcV T eigen manier r ls °P ')u'lt eigen inzicht dc Natuurlijk kwam men to^'j" ckh? *<sim -'ffiSS'Si;!;: Ia"f lende uiUe-ggingi.-M op'él',! elilvaiirdlgniaking ,j peiger verzamelde m sclullcn.li- verklarimjun >-i K i'l'i-i, la 'K",SC| ",lc "ijhel alleen' j P'eizierig llltgangspiini om l. de waarheid te komenU hoe de geopenbaarde waarheid J, schillende, tegenstrijdige en niettemin hi het brein der menschen?... Maar dan komt lijnrecht in strijd met het gezond and I Wat wil ar is, kan, onder 'l zelfde oogpunt beschouwd, nooit in eeuwigheid niet, tegelijk onwaar zijn I „Die onveranderlijkheid en eenheid der waarheid is vernietigend voor het Protestantisme," schreef Bensdorp aan Kuyjier. „Vooreerst hel Protestantisme is euw, cn ten tweede het Protestantisme tegenstrijdig. „Zeg men: het Protestantisme is de waarheid, dan moet men of wel aan- icn, dat de Christelijke Kerk eeuwen ecuwen gedwaald heeft, want de geschiedenis bewijst al te duidelijk, dat :lc oude Kerk heel anders dacht dan iu dc Protestanten. Of wel men moet lannetncn, dat de christelijke waarheid veranderd is. Beide ongerijmde veron derstellingen, „Bovendien is liet Protestantisme verdeeldbelijdenis staat er tegenover belijdenis. Wat de ccne als hoogst ge wichtige waarheid aanneemt, wordt door den andere uitdrukkelijk als dwaling verworpen. Zegt men dushet Protes tantisme is dc waarheid, dan moet men aannemen, dat tegenstrijdige stel lingen tegelijk waar kunnen zijn. „Hiertegenover staat de Katholieke Kerk met hare eenheid cn onverander lijkheid. Het is waar. ook de Roomsche belijdenis breidt zicll uil en ontwikkelt zich. Maar dit necint niet weg, dat haar belijdenis één en onveranderlijk is, dat die belijdenis zich aansluit aan liet ver leden, nooit nieuwe leeringen verkondigt i nooit met zich zelve in strijd komt." Ik geloof, dat we 't hierbij laten kunnen JAC. J, ZEIJ, S. J, Plaatselijke Berichten. AMERSFOORT. Vereeniging Ambachtsschool voor Amersfoort en Omstreken. De algemeenc ledenvergadering voor liet vaststellen van de begrooting der Ainbnchtsschool voor het jaar 19141 we ril onder voorzitterschap van den heer G. J, Buijs gehouden in het school gebouw op 30 September. Buiten liet bestuur waren slechts weinigen ter ver gadering opgekomen. De notulen der algemeenc vergade ring van 28 Februari en eveneens die van .Ie buitengewone algemeenc ver gadering van 9 Mei jl. werden onge wijzigd gearresteerd. Tot leden der commissie belast met liet nazien der rekening en verantwoording over liet jaar 1913 werden benoemd dc heeren S. J. van Duinen, S. W. Mclchior en Jlir, S. M. van Reigersberg Versluys; tol plaatsvervangende leden der be doelde commissie werden benoemd de heeren C. V. Gerritsen, W. G.|,Klotnp en W. van Schaik. De vijf periodiek aftredende bestuursleden, de heeren Mr, H. J. M. van den Hergli, A. E. Blok, J. van der Horst, C. Prins Jzn. :n J. M. Sjiorry werden herbenoemd, terwijl de lieer G. J, Buys op algemeen verzoek ondanks zijn vertrek uit de 'gemeente voorloopig de functie van voorzitter zal blijven vervullen, Bij de behandeling van liet laatste punt der agenda deed de voorzitter eenige medcdeelingen met betrekking tot de aanvragen welke liet bestuur in voorjaar gedaan heeft tot liet be komen vim subsidievcrliooging ten be- "ïoeve der ambachtsschool en tot hel verkrijgen van subsidie voor ecne alhier loor de vereeniging te-stichten middel bare technische school. Alleen dc mi- r heeft geantwoord lot dusverdal du gemeente nog niet beschikt heeft :ip de requesten is wel jammer, .Ie provincie zou dan naar alle v scllijiilijklleid reeds zijn gevolgd. Voor ;le ontworpen middelbare technische school heeft de minister dit jaar nog geen bedrag uilgetrokken, maar wel is de gevraagde verhooging van f6300 voor dc ambachtsschool op de st begrooting 1914 gebracht en m regeering liter is voorgegaan, zullen gemeente en provincie met het toestaan der gevraagde verhoogingen, respectie velijk van f 2500 en I 1200, wel eerlang volgen. Er is dan kans dat de reorga nisatieplannen voor de ambachtsschool ten volle tot uitvoering komen, en zulks reeds met April 1914, als gemeente en provincie niet al te lang meer op hun besluit laten wachten ja zelfs zul men -zich desnoods nog enkele maanden langer weten Ie behelpen, als er i zekerheid bestaat dat dc zaak ill 1914 tol stand komt. Mocht dit onverhoop niet gelukken, dan staat daarmee alle. losse schroeven, ook wat de subsidieór</r(7?s» aangaat, en zou voor een volgend jaar met dc aanvragen alles van meet af weer moeten worden begonnen. Juist daarom is liet van zooveel gewicht, dat nu van de zijde van gemeente en provincie ook de ge vraagde verhooging voor 1914 worde verkregen. Kon de zaak doorgaan, dan werd a.s. |jaar met April direct de smidsklasse voor het onderwijs volkomen gesplitst, zoodat daarvoor een dubbel aantal leerlingen kan worden aangenomende ecne afdeeling kan dan doorgaan voor stoomwerktuigkunde cn dc andere voor elcctrotechiiick, Dan kwam op het pro gramma voor de dagschool ook het algemeen ontwikkelend onderwijs, waar van dan meteen de buitenleerlingen volledig konden profiteeren, terwijl de de stad woonachtige leerlingen dan :t meer de lessen op de burgeravond school "behoeven tc volgen. Voor de laatstbedoelde jongelui zou er dan tijd gevonden zijn om dc lessen te volgen op den theorelischen avondcursus, van- ir de besten later konden overgaan ,r de middelbare technische school Utrecht. 'Zicdnar de nog ongerept gebleven plannen rakende de ambacht school geheel los van liet plan voor de middelbaar technische school zouden zij kunnen uitgevoerd worden. Echter daar toch nog iets anders aan vast i dit betreft het gebouw der school. Het bestuur heeft de gemeente aan gezocht om het bestaande gebouw der inbaclitsschool van de vereeniging over te nemen en t-vens om te bewilligen n een hypothecaire leening voor de ilichting van een nieuwe school. De lecning zal bij de gemeente wel geen bezwaar kwccken, daar de vereeniging er goed voor is cn garandceren kan dat rente en allossing geregeld zullen betaald worden. Nu is het bijzonder te hopen dat dc gemeente, zoowel in het algemeen belang als in dat der school, mede zal besluiten tot de overneming van liet bestaande gebouw. I)it toch is veel te klein geworden en de Inspec teur zal niet tot uitbreiding van liet te geven onderwijs kunnen advisecren als dc gemeente niet helpt, hetzij door be doelde overname of anders door het erfpacht verstrekken van meer bouw grond naast het terrein der bestaande school. Konden de plannen in deze niet behoorlijk worden uitgevoerd dan zou van den kant van het Rijk stellig tegen de uitkeering der f 6300 voor subsidie vcrliooging bezwaar worden gemaakt. Intussclien kan het bestuur vooreerst niets doen dan het antwoord o|> dc ingediende requesten kalm afwachten. De begrooting 1914 voor de ambachts school, reeds ontworpen in liet voorjaar toen de adressen werden ingediend, werd na toelichting van enkele punten vastgesteld tot het voorgestelde bedrag van f33125 aan ontvangsten en uitgaven. Over den avondteekencursus volgde nog een korte niededecling tot besluit. Dat tleze cursus door dc werklieden nog altijd bijzonder wordt gewaardeerd, blijkt weer uit liet getal inschrijvingen voor den nieuwen cursus. Er hebben •zich aangemeld: 31 timmerlieden, 23 bankwerkers, 11 schilders, 3 meubel makers, 3 metselaars. 1 steendrukker, 1 wagenmaker, 1 ambtenaar en 1 zon der beroep, totaal 75. Hieroji na rondvraag sluiting, Dinsdagavond waren dc leden der Vereeniging R. K. Openbare Leeszaal cn Bibliotheek ter nlgcineene vergade ring bijeengeroepen in haar gebouw Kampstraat no. 18. Dc voorzitter, de lieer B. H. Kuiper, o|ieiidc dc bijeenkomst met den cliris- tclijkcn groet, verwelkomde de aanwe zigen en gaf een kort overzicht der bestuursverrichtingen, Hij vond daarbij gelegenheid op te merken, dat de R. K. Leeszaal niet is een parochiale instelling maar een nut tig instituut voor de geheele gemeente en als zoodanig aanspraak kan doen gelden op aller medewerking en steun. Recht en reden van bestaan der R. K. Openbare Leeszalen werden inmiddels ook m niet-Katlioliekc kringen door voornaiistnandcn erkend. Hel veel-onivattende werk der orga nisatie van lecsznal en bibliotheek, eerst nu nagenoeg geëindigd, was oorzaak dat 't bestuur dc leden niet eer in ver gadering bijeenriep. Dc secretaris verhaalde in zijn ver slag de wordingsgeschiedenis der ver eeniging, waaraan we liet volgende ontleencn Nadat in 1911 dooi ecne commissie

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 5