DE EEMBODE Zeven en twintigste jaargang. No. 62. Vrijdag 31 Oct. 1913. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. UITGAVE VAN DE VEREENIGING „DE EEMBODE" TE AMERSFOORT. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Prijs per drie maanden vijftig cent. - Afzonderlijke nummers drie cent. Aliuncinenlvn kunnen eiken dag ingaan, doelt opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13 Advertentieprijs: van éón lol vijf regels dertig cent. Elke regel meer RECLAMES: tien eent per regel. AdVëRTENTIËn in het redactioneel gedeelte vijftien Billijke tarieven bij abonnement. Alle ntededeelingen en advertentilin gelieve men in te zenden vóór drie AMERSFOORT. s cent. nt per regel. op den dag van uitgifte. Dit nummor bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. lm een niel-laMik uiig worden ii. Toch hun ieder/en, die te goede trouw is, zalig worden. Dit is een waarheid, waarvan liet onfeilbaar leerge zag der Kerk nog wei niel verklaard liceft. dal ze deel uitmaakt van de delijko openbaring, maar door de knap ste kenners der Goddelijke Openbaring, als zeker wordt aangenomen. Men zegt daarom :dutiedereen,die te gocdertrouw is, zalig kan worden, is theologisch zeker. Men kan hier onderscheid maken schen hen, die dc Goddelijke Openbaring in Christus aancnicn, doch niet doorliet Sacrament des !)oo|>scls als lidmaat der Katholieke Kerk zijn aangenomen, en anderen, die, gcdoojit of ongedoopt een valschen, of in 't geheel geen bepaalden godsdienst aanhangen. Wal dc eerste betreft, waarborgen ons documenten uil vroegere tijden, dut zij. volgens dc opinie van uitste kende godsdiciistkctmcrs, zalig kunnen worden. Toen een zekere Vulentinia- nns als catechumeen, vóór de toedie ning van hel H. Doopsel, gestorven was. verklaarde, van hein d'e Heilige Ambrosius, dat hij ongetwijfeld toch deelgenoot geworden was van de he- melrche glorie. De Heilige Augustinus koestert dezelfde meening omtrent alle doojileerlingen. die vóór het ontvangen van liet Sacrament, dc eeuwigheid in gaan. In de 12de eeuw gaf Paus I«- nuccntius 11 ais zijn overtuiging te ken nen. dat een priester die ongeldig ge doopt was, tocl) het eeuwige geluk be komen had. Reeds in de middeleeuwen maakten dan ook de godgeleerden on derscheid lusschen eeti Doopsel des waters namelijk hel Sacrament,) en een Doopcel des bloeds. Zie de korte ver klaring hiervan in uw Katecllisinus, de „kleine letters" van no. dot). Wat nu de andere aangaat, die ge- doo|it of ongedoopt, een valschen, of in 'i geheel geen bejjaulden godsdienst aanhangen, dat ook zij, in dien toestand zalig kunnen worden, blijkt van zelf uit de hoofdbewijzen voor het bestaan van een begecrledoopsel. Wij citeeren even uit de Handleiding van de Groot bladz. 170 a.'i Christus zegt Indien iemand Mij bemint, zal hij door mijn Vader bemind worden, en Ik zat hem beminnen. Wie dus een akte van liefde tot God ver wekt. wordt door Hem bemind. Door God bemind worden, en, de heiligma- kende genade met het recht op den hemel te bezitten, is hetzelfde. Een akte van liefde, of, zoo men j>ersoon- lijk zware zonden bedreven heelt, van volmaakt berouw, verzekert ons dus hel bezit der heiligmakende genade. b.i Het Concilie van Trente ver klaarde. dat het Sacrament des Dooji- sels door de begeerte er naar, bijv. door een akte van liefde of berouw, waarin die begeerte van zelf ligl op gesloten, kan vervangen worden. Paus Pius IX drukte zich in 1854 aldus uil „inen moet voor zeker hou den, dat zij. die onwetend zijn omtrent den waren godsdienst, mits die onwe tendheid niet opzettelijk is, daar geen schuld van zullen dragen voor de oo- gen van God" en in zijn Encycliek van 10 Augustus 1863 zegt hij, dat zulke te goeder trouw dwalendcn, mits zij in geweten alles doen, wat God van hen vraagt, het eeuwige leven zullen erlangen. Dit alles noopt ons met zekerheid aan te nemen, dat menschen, die niet- Katholiek zijn, in den gewonen' zin van het woord, doch Protestant, of Jood of Mahamcdaan, of wat dan ook, toch wel zalig kunnen worden. I-Ict zal nuttig zijn. hier even op te merken, dat de godgeleerden der Oud heid en der Middeleeuwen van mee ning waren, dat het geval van schuld- looze ontwetendheid zeldzaam was, terwijl de tegenwoordige godgeleerden meencn, dat zij veelvuldig voorkomt. Doch dit doet niets af aan de stelling zelve. Het verschil dankt zijn oorsprong aau aardrijkskundige kennis. Vroeger wist men zoo niet, thans weet men het zeer goed, dat de groote meerder heid van het menschclijk geslacht nog vreemd is aan de kennis der ware Kerk. En zelfs daar. waar de Katho lieke Kerk leeft en bloeit, kunnen land aard en opvoeding, ingeroest vooroor deel en begripsverwarring, zeef vele dwalendcn vrijpleiten van schuld. Maar zijn nu bovenbehandelde twee itellingen niet rechtstreeks niet elkan der in strijd, staan zij niel loodrecht tegenover elkaar.1 Xeen. Pesc twee stellingen zijn niet tegen strijdig. Want wie. Ier goeder trouw is, kan „dc ziel" der Kerk behooren, en dit geval is hij niet „buiten dc Kerk" korte verklaring. .'i Men moet onderscheid maken tusschen „de ziel" en „het lichaam" der Kerk. Immers dc Kerk. door Chris- gesticht. bezit iets onzichtbaars en zichtbaars. Het onzichtbare, is de ziel der Kerk genaamd, bestaat voor- i de verheffing tot de bovennatuur lijke orde, waarmede de zielen, door cniging met Christus, worden be giftigd. en die heiligmakende genade heet. Het zichtbare, hel lichaam der Kerk genaamd, bestaat in de uitwen dige aanneming der Christelijke leer, in dc onderdanigheid aan het door Chris tus aangestelde gezag, in het ontvun- Deze twee elementen der Kerk, het zichtbare en het onzichtbare, kun- van elkander gescheiden bestaan, ers een Katholiek, die in slaat doodzonde leeft, behoort nog tol het lichaam der Kerk. niet meer tot ile ziel. Een nict-Kalholiek, die. met Gods genade begiftigd, deze genade verloor door een groote ovcrtrc- treding van Gods gebod, behoort tot de ziel, hoewel niel lot het lichaam 3.) Zoo iemand als laatstbedoelde staat toch eigenlijk in een zeer innige, hoewel onzichtbare, betrekking lot „het lichaam" der Kerk. Want hij heeft, als zijnde te goeder trouw, minstens het verlangen om alles te doen. wat God van Item verlangt. Als hij wist, dat God van hem eischic Katholiek te worden, zou hij 't zeker doen. Wel nu, iii hel oog van God, staat de be doeling gelijk met de daad, wanneer de daad zonder 's menschen schuld on uitgevoerd blijft. Er is dus dus geen tegenstrijdigheid tusschen „buiten de Kerk geen zalig heid" en „iedereen" die te goedcr trouw is kan zalig worden", want wie te goeder trouw is kan toch wel in Gods genade wezen, en bereid zijn al les te doen wat God van hem vraagt, en in dit geval behoort hij tot dc ziel der Kerk en is niet „buiten de Kerk". Ter voorkoming van onduidelijkheid in gesprekken met andersdenkenden, houde men in 't oog, dat, zooals uit bovenstaande blijkt, ecu niet-Katholick om zalig te worden, aan drie eischen moet voldoen a.) ter goeder trouw zijn„goede trouw" veronderstelt dat men verstand heeft God is, looner van het goed en straf fer van het kwaad c.) op 't oogenblik dat hij sterft, geen zware zondeschuld tegenover God op zijn geweten hebben. Welnua.) goede trouw veronder stellen wij gaarne bij alle menschen, die tot dc jaren des onderscheids ge komen zijnb.'l die zelfs geen God als looner van liet goed en straffer van het kwaad aannemen en toch te goetler trouw zijn vraag nu mqar niet of dit mogciijk is bij menschen met gezond verstand kunnen dus niet deelachtig worden aan het hcmel- gelukc.) hoe mocielijk het is, zonder biechtsacrament, zich te overtuigen van de vergiffenis der zonden, kan men le zen vuil bladz. 40 tot 58 in een klein boekje „Wat te zeggen van de aclit- dangsche of tweewekelijksche bicht waar een dominé zijn machteloosheid betreurt bij 't sterfbed van een wan- hopigen jongeling. Jac. J. Zeij S. J. Iicid, dat wij anders behooren te we zen dan vele niet-geloofsgenooten wil- In den grond der zaak is het hier al wederom de tweeërlei wereldbe schouwing de gewraakte antithese die zich gelden laat. Wij behoeven hier niet nader op in te gaan daar is wel niemand, die iiet feit loochenen zal. 3nze Katholieke overtuiging laat li niet pareu aan de ideeën, welke sommige kringen worden gehuldigd, i de opvattingen welke daar lieer- schen, omtrent geloofs- en zedeleer, de levenswijze, welke men zich op il dier ideeën veroorlooft, n nu is het, onzes bedunkens, voor de Katholieken een gewetensvraag, of ziclt zonder noodzaak in contact mogen stellen met zulke kringen een vraag, die wij zonder reserve ontken nend beantwoorden. Wij moeten verdraagzaam zijn, maar et zóó, dat wij geloof of zeden in de waagschaal stellen. WAT ONS VEREENT. De drie christelijke partijen der rech terzijde komen samen op dezen éénen grondslag, die eeuwen lang de beproefde grondslag is geweest van elke mensche- iijlte samenleving: dat er een God be staat, Wiens wetten en geboden moeten igelecfd worden SAMENWERKING. Als de vrijzinigheid hoort van 't oj>- richten van eene R. K. Yerceniging. ïvcrschillig op welk gebied, scheldt ons Roomschen voor drijvers en iverdraagzamcn. Geheel ten onrechte. Waar het pas geeft en praclisch ogclijk is, zijn wij voor samenwerking et ieder die 't goed meent en hel goede wil, te vinden. Maar vergeet men niet vaak aan den inderen kant bij de bereddering van 'clerici zaken, dat er ook nog Katho lieken zijn '1 Zij gezegd, dat wij ons er volstrekt niet ojï laten voorstaan, „beter" te zijn dan onze iliet-Katholieke medeburgers. Maar liet is toch slechts de pure waar- wil die maatschappij niet aan heidensche barbaarschheid ten prooi vallen. Hierop komen de drie verschillende echtsche partijen te zamen, in deze lee zoeken zij elkaar, omdat ieder Christen instinctmatig voelt, dat onder dit opzicht gevaar dreigt van den vrij zinnigen overkant in zijn geheel. Opzettelijk onjuist is dan ook de be wering van de liberale heeren, wanneer ze zeggen „de vrijzinnigen binden geen strijd aan tegen godsdienstzin in het algemeen of tegen den christelijken godsdienst Bestrijden de vrijzinnigen tie gods dienstige dogma's oj> zich zelve niet 't is mogelijk, dat zij den tijd hiertoe voor Nederland nog niet vol en rijp achten, maar negeeren doen zij dien godsdienstzin en dien christelijken gods dienst wel. Negeeren, hautain en waanwijs, als iets waarmede de moderne niensch meer te maken heeft, maar dat hij nog wel als een pleiziertje cn onnoo- zele bezigheid gunt aan het lager andc volk. daar waaraan door positief ingrijpen, was 't maar alleen door ontwikkeling onderwijs, nok het lagere volk zoo spoedig mogelijk moet worden onttrok- Uit het Buitenland. De Fransche schoolstrijd- De „Küln. Volksztg" vernee 'arijs, flat mgr. Touchct. aartsbisschop an Orleans, te Arlenay een rede ge houden heeft, waarin hij verklaarde, dat tic bisschoppen, die niet de wereldlijke, ar ile atheïstische scholen bestrijden, tegenover het streven van den staat het monopolie over het onderwijs te verkrijgen, energiek moeten optreden. Het beste antwoord op het drijven der Combislen zou zijn om alle Katholieke bizondere scholen van Frankrijk tege lijkertijd te sluiten. In onze scholen, zeide de aartsbis- ichop, worden in vele departementen lieer dan de helft der kinderen onder- Onze onderwijzers en onze scholen kosten tien staat niets. i in plaats ons dankbaar te zijn, heeft dc staat ons sinds 30 jaar vijan dig behandeld en vervolgd. Als wij hem in eens al onze kinderen overlaten, zullen wij zien, waar de regeering liet geld voor onderwijzers en gebouwen vandaan haalt. Wij zullen dit besluit nemen, niet uit machteloosheid, maar uit protest in ons eigen belang. De gelden, die de Katholieken tot dusverre de bizondere scholen gaven, zullen dan besteed worden voor de seminaria, de huishoudscholen en voor de Katho lieke kicsvereenigingen. Dit besluit kan echter slechts dan :n heilzaam gevolg hebben, als het door allen tegelijk voltrokken wordt de medewerking van het geheele Fran sche episcopaat cn van de leiders der Katholieken in alle diocesen is hiervoor noodzakelijk. Engeland. De kiesrechtjuffers hebben Zondag ochtend oji schandelijke wijze gepoogd de godsdienstoefeningen in de St. John's kerk te Hanipstead te verstoren. Zij ontrolden een vlag, met een opschrift. De rustverstoorsters werden spoedig de kerk uitgezet. Op denzelfdcn dag hebben ze het groote huis van Mc. Kcnna. broer van den minister, te Hranshott in brand ge stoken. Het jirachtige gebouw brandde geheel af. In de nabijheid werd later een nummer van de „Suffragette" ge vonden, waarop liet volgende in potlood geschreven stond: „Aan Mr. Mc. Kenna, den lafaard, die zeer dapper is in het martelen van vrouwen, maar bang om een man aan te raken. Wij protesteeren tegen de gewelddadige voeding. Kics- Italië. Dezen zomer ging 't er in ons land warm toe. De slembus-actie bracht de massa in beweging en vaak heftige tooneclcn waren daar 't onvermijdelijk gevolg van. Maar bloedige tooneelen zooals in Italië tijdens de verkiezings- Impagne aan de orde van den dag wa lt, zijn in ons land gelukkig onbekend. In enkele districten van zuidelijk Italië en Sicilië is een talrijke troepenmacht saamgetrokken, cn sommige plaatsen iren zelfs tijdelijk in staat van beleg. Hier en daar waren de candidaten hun leven niet zeker. Te Perugia heeft het schuim der bevolking reeds twee malen een aanslag gepleegd op den conservatieven candidaat. Te Casoria wilde de 84-jarige pastoor bij een twist tusschen de kiezers schenbeide treden. Hij moest echter dat optreden inet den dood bekoopen. In sommige districten van Sicilië heeft :n berucht genootschap de leiding, en het gevolg daarvan is, dat huizen in brand gestoken, boomgaarden vernieid erden. Te Palermo zijn met medeweten van de gemeentelijke autoriteiten duizenden itenikaarten vernietigd. Toen de menigte lat vernam, bestormde zij liet stadhuis. Binnenlandsche berichten. Dr. A. Kuyper vierde dezer dagen zijn 76sten verjaar dag. Onze Vloot. De noodzakelijkheid van een sterke uitbreiding onzer Marine werd door eenige vermogende Hollanders zóóda nig beseft, dat zij resp. giften van f1000 en f800 voor den bouw van reuzenslagschip beschikbaar stel den. Maar zoo'n vechtschuit kost mil- lioencnl Apologetische Vereeniging „Petrus Cani8iu8." Het bestuur der Apologetische Ver eeniging „Petrus Canisius" meent zijn geloofsgenooten er op te moeten wij zen, dat niet-Katliolieken, die kostelooze inlichting wenschen omtrent de leer en de gebruiken der Katholieke Kerk zich schriftelijk ot persoonlijk moeten wen den tot den Secretaris der Apologe tische Vereeniging, Seminarie, Drie bergen. Zij worden derhalve vriendelijk verzocht bij voorkomende gelegenheden andersdenkenden naar dit adres te ver- J D. A. W. H. SLOET, Voorzitter. W. L. S. KNUIF, r Ter kennismaking. Het winterseizoen met zijn lezingen, samenkomsten en vergaderingen is nabij. En niet minder dan elders zal onzen Amersfoorters gelegenheid te over ge boden worden, zich op velerlei gebied te oriënteeren door 't bijwonen van lezingen, het volgen van een cursus enz. Onder de namen van hen, die hun lichl hier zullen laten schijnen, vinden we ook dien van den Leidschen prof. Eerdmans, een specialiteit in anti-cleri- calismc cn verwoed papen-hater, die vaak geweldig te keer gaat tegen de Roomsche Kerk en hare leer, waarvan hij niets weet en waarover hij soms eer dan zotte dingen debiteert. Gewoonlijk draait die Leidsche prof. _n nummer af, zonder dat op 't eind Item de een of ander op dc stuitende ranklanken attent maakt. Maar dezer dagen te Leiden ging et niet aldus. Prof. Eerdmans sprak daar over hei rezen der Roomsch-Katholieke Kerk n het behoeft "niet te worden gezegd, dat hij den Leidcnaars die Kerk als een wanstaltig wezen schetste. Na afloop veroorloofde de heer Wil- nier. een Roomsche journalist, zich dc vrijheid den spreker vier vragen te stellen. Prof. Eerdmans had namelijk dc onbe nulligheid gedebiteerd „dat dc Katho- FEUILLETON. HET VERHAAL VAN DEN OUDEN KANTOORBEDIENDE. Daar had hij kracht ge|iut om h lijden te dragen, wat hij zich zel- vcn op den hals had gehaald. Ik be grijp niet. hoe hij zoover heeft kunnen Zij i' rondom hem, zooals gewoonlijk zaten, die vijftien héeren, en onder hen zijns vaders cn ooms vrienden, cn ook zijn eigen school makkers. En hij stond op en uiibov gelaat en schokte zijne stem, i beefde begrepen lot uen uiaisie iuv, >,«i c, iw bijzonders, iets buitengewoons moes! "voriier niet van mij dat ik mijns meesters schande verbale, zooals hij h,, «li i"»'1" schuoning. zonder achterhouding van een enkele fout. Ik wist en allen w.sl dat er eene verschoomng lag in hallkwistlge mildheid en gulheid, m hii verontschuldigde zien mei. Toch behoef ik u met te verbergen wat «ie hccle wereld nu weet. hij had zich in speculaties gestoken cn God vereove 't hem! - bedrog gepleegd, tot hii kiezen mocsi tusschen een nog oter misdaad u! rcddelooZéil onder gang, In die hachlijke keuze had hij voorkeur gegeven aan het laatste. Daar hecrschte een poos doodsclic Ite, lol de heer Jas|ier Meredith, de oudste ilcr vergadering en de ervaren- man dien ik ken, ernstig vroeg: :cft u bedacht Mr. Brent, dat uw dergatig dien van vele anderen na zich sleept? Hij dacht niet aan zich zclvcn, of schoon die toestand hem vrccsclijk fol teren moest; hij dacht, want zoo was mijn puttoon en ik ook, aan de arme lieden, aan de behoeftige vrouwen en kinderen en zuigelingen, ilic op eens al hun geld zonden verliezenhij' (lacht aan armoede, aan honger en ziekte cn kou. Hij boog liet hóófd, spreken kon hij niet. Toen moest ik de boeken overleg gen, en wij gingen ze zorgvuldig na blad voor blad. Het was of de oor deelsdag was aangebroken, die cijfers nagaan en dc brieven lezen, die gele zen moesten worden, en dan bij icdc- ren voetstap als hel ware bevinden, dat de man die daar voor ons stond, en dien wij vereerd en vertrouw*! Had den, van zijn hoogte gevallen was Hij beefde gedurende dit onderzoek van toji tot teen, doch antwoordde n beslistheid op elke vraag, die de lu Meredith hein stelde. Daar lag iets den toon cn in de vragen zeiven, dat hem zoo goed als mij aan den jong sled dag deed deuken, dat hij antwoor den moest aan een, die machtiger is dan de menschen. Eindelijk vonden wij dc fout, mijnheer Clarksou, ik beken liet, het was verkeerd, het was schan de, ik mag het voor Goil niet verzach ten. maar 't was toch een fout, die zoo menigeen zonder blozen begaat, en was hij doorgegaan, en had hij dien avond te voren dat andere telegram gestuurdGa door," het was moge lijk, zelfs waarschijnlijk geweest, dat hij zich nog had kunnen redden. En toch ware mij te kiezen gegeven toen of nu, ik had hem nog liever daar voor mij zien staan tot schande en ar moede gebracht door zijn eigen vrijen wil. dan hem nog een dag als bedrie ger te laten voorlwerkcn. Maar de heer Meredith sprak j woord van goed- of al keuring, tol geheele onderzoek ten einde was. Zwij gend luisterde hij toen mijn patroon zijn plan meedeelde om al zijne bezit tingen in Brentwood te verkoopen, te betalen wat hij betalen kon cn dan van voren af aan te beginnen en te werken ZOO hard hij kon om in staat te komen alle schulden af te doen, opil.it hij met ecu rein geweten zou kunnen sterven. Toen stond Meredith op, ging naar hem toe, lei beide xijm handen oj) Brents schouders, zag hen strak in 't gezicht en zeiJantcs Brent ik heb uw vader gekend vóór u et uw grootvader ook, maar ik heb xt nooit Itooger geacht en u evenmin dar ftp, dezen dag, jiu gij bekent dat gij uw naam -'enden hunnen ongelukkig hebt gemankt, nu gij den moed en de deugd bezit om dat te bekennen. Een ongeluk is een ongeluk, maar beken tenis is het begin van beterschap. 1 lat was alles, niemand bood geld aan om hem te helpen. Al wat de heer Meredith had kunnen aanbieden, was een druppel geweest in de van zoo'n bankroet. Hij gaf hem den raad niet zich zelvcn te redden tf koste van zijn cvenmcnsch; hij w; er te rechtschapen voor. Docli toen hij ojtliicld met spreken, zag ik traan blinken in dc oogen van mijn kwam over zijn gelaat. Arme meester, arme meester I Goddank wij kunnen bij hel begin van ons lijden er dc uit gestrektheid niet van overzien. liet was afgesproken, het zou dien avond nog geheim blijven. Mijnheel James ging naar huis ont liet zijn vrouw en kinderen mee te deelcn wat moet hem dat een pijnlijke zorg zijn geweest I ik zal druk op hel kantoor te werken. Het was in 't voorjaar. Het m in de andere maand vijftien jaar den, dat hij zijne bruid ii) zijne woning had binnen geleid in zonneschijn cn bloemen. Die middag was de lucht met donkere wolken bedekt, er kwam regen cn felle wind. Ik stak wat vroe ger licht oji en ging weer aan mijn werk; oji eens hoorde ik een geluid, als ik nog nooit gehoord had, cn dat gerommel of geschuifel dat was toch geen donder, geen regen, geen wind. Hel werd luider, duidelijker, het was als het gedreun van vele voetstap pen. dat haastig nader kwam in de richting van het kantoor; toen kreten, een naam kort en scherp herhaald door duizend stemmenBrent. Brent, James Brent!" Ik trad aan 'l venster. Daar was half Brentwood en meer en riep om den man, dien zij vertrouwd hadden boven allen. JU wierp liet venster open, en zij zagen mij. Heila! Joseph Seïlc! ricji dc aanvoerder van den troep, een ilrifligi Schot, die uog slechts een paar jaret in Brentwood had gewoond waar i: ..Hier, hier!" antwoordde ik me een bonzend hart. Hij weet alles," piepte een seller pe vrouwenstem, laat hij ons dc waar iieid zeggen." Toen hernam «lc SchotHeila Joseph Seile, zeg oils dc waarheid kerel, of je krijgt den strop. Is ons geld behou den Wal moest ik zeggen, ik herken de bij het licht der fakkels de aange zichten van buren en vrienden en bloedverwanten, en geen enkele die verloren had, en weinigen maar niet tot volstrekte armoede waren gebracht. Terwijl ik aarzelde met mijn antwoord, riep de vrouwenstem weer Waar is James Brent? Is hij weg- geloopen de lafaard? Dat was te veel. 'Hij is thuis!" riep ik luide, waar gij en alle fatsoenlijke menschen ii Thuis, thuis I dat woord hadden zij opgevangen en herhaalden het. •Wij gaan naar zijn huis, wij zullen James Brent wel vindenI" Ouder die kreten dreef de menigte af naar Brent- Iiall. Toen vloog ik achter de trap af naar den stal, besteeg het vlugste paard zonder het te zadelen en galoppeerde langs een zijweg naar dc woning van mijn armen meester. Maar nog voor ik er aan kwam, droeg de oostewii.d een verward gcdruisch tot mij over, en toen ik omkeek, zag ik brandende fakkels en 't was of de grond dreunde van hun driftige stappen. Ik weet niet, hoe zij mijn boodschap vernamen, of hoe ik ze hun meedeel de. Dat weet ik, dat ik ze bij elkander vond hem en haar; zij zag er uit of zo goeti traan gelaten had, hare oogen blonken als sterren, vriendelijk en zacht, daar lag iets in van droefheid en vreug de tevens. Ik had nauwelijks den tijd om het gebeurde te vertellen, toen liet

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 1