Mej.A.E.Bashnizen Degelijke St.NicolaasCadeaux Van Lent's mi Haarwerken, Crepe's enz. „Goedkoope Bazar" Krommestr. 50, Langestr. 25. Heeren Landbouwers! Zeer geschikt voor St. Nicolaas-Cadeaux Gebr. van Eeden St. NicoIaas=Cadeaux Joh. Vingerhoets, Geen beter St. Nicolaas-Cadeau Amersfoortsch Wissel- en Effectenkantoor (Mr. 8. G. m Weldaran Baroo Raogers) KORTEORACHT 11. Telegram-adres „Wisselkantoor" Tel.lnterc. 176. issurantiSn. Effecten, kredieten. Incasseering van Wissels en Quit. Vreemd Geld. Wissels op Binn. en Buitenland. Verhuurt loketten in zijn daar voor speciaal gebouwde kluis (Safe Deposit) volgens tarief, op aanvrage verkrijgbaar te zijnen kantore. Coupons. Deposito's. Eerste Amersloorlsche Qlizenmsschiiij en Puihemssthing V/ilt gij dat de werkzaamheden in bovengenoemde branche voor U door vaklieden verricht worden, wendt U dan tot Glazenwasscherij en Puibewassching. Tevens solied adres voor net Schilder- en Behangerswerk. KANTOOR: LANGESTRAAT 12. KROMMESTRAAT 44. Beveelt zich beleefd aan voor Dames Hoofdwassching met machinale drooging 40 Cent. Geachte Stadgenooten! De drie conferentiën van den li. Vin- centius a Paulo, hier ter stede, doen een beroep op uwe liefdadigheid, waaraan zeer gemakkelijkkan worden voldaan, en waaraan gij, wij weten het, ook zeer gaarne wilt voldoen. Bijna in elke, wij mogen wel zeggen, in elke huishouding zijn goederen, hetzij kleedingstukken.beddegoed. huis raad, meubels, enz. enz., te veel om op te noemen, die als overtollig zijn op geborgen op zolders, in kasten of laden van welker bestaan gij soms niets meer weet; geeft ons die afgedankte kle dingstukken, die versleten dekens, die vergeten meubels, die oude lakens of ondergoederen en wat dies meer zij, wij weten alles te gebruiken en te plaatsen in onze bezochte gezinnen, die vaak het allernoodzakelijkste derven. Menigeen zal zeggen, dat hij niets ouds, niets af te danken heeft! Och doe eens de moeite uwe kasten en laden te doorsnuffelen, wij weten zeker, dat gij iets zult vinden, wat voor U niet meer bruikbaar is en zoo wel door U, noch de Uwen nooit meer worden gebruikt, dus voor U waarde loos is. Wij herhalen het U, schenkt het ons voor onze arme gezinnen; zendt een boodschap bij een der onderge- teekenden. Het zal U en de Uwen ten zegen en onze armen ten goede komen. C. Hehenkanip, Langestraat 50. II. Hehenkamp, Langestraat 63. F. J. Willenborg, Krommestraat 3. J. Lohman, Langestraat 37. G. A. van Loo, Kampstraat. J. H. Verheij, Stationsstraat. leven ,„nS wa« a» heef. vM. ™e„ in ™ime hee.e. «p»fc leeg... P"i"" Voor DAMES. Portret- Poëzie- Zwartjes- en Briefkaartenalbums. Pluche-, Houten en Japansche Naaidoozen, Portemonnais, Wandeltaschjes, Horloge standers, Colliers, Broches, Armbamden, Klokgarnituren, Nikkelen Theelichtjes, Theepotten, Koffiekannen. Theestellen, Kookstellen, Keukenbak jes, Theebladen, Theetafels, Tafel-, Ontbijt- en Theeserviezen, Presenteer- trommels, Nieuwe Kralen Lantpenran- den in alle maten, Fluweelen Teksten met eiken of goudlijst, Japansche en Delftsche Vazen 2, 3 of 5-deelig, Wandborden, Piëdestals, Beelden, Ko peren en Majolica- bloempotten, Kapstok ken. Portemanteaux, Parapui-Standaards. Luxe Tafelflacons, Eau y) deCologne.Taartschep- ff/ pen, Vleeschvorkjes. Religieuze Artikelen. f - 'AfAa Goudkruizen, Beelden met of zonder stolp - J 'PfSw H. Harten - H. Jozef en Maria - H. Familie l -§■ Engelen - Eiken of zwarte staande of Hang- 1 - Sa» kruizen - Wijwatervaatjes - Rozenkransen - Kerkboeken - Medaillons - Kandelaars. 7 *r Nikkelen en Koneren Rook- en Inktstellen, Schrijfdoozen, Portefeuilles, Sigarenkokers, Tabaks- en Sigarenpypen, Voor Heeren KSZnais, Tabakszakken. Tabakspotten en doozen Schleerstellen, s^ZaklSfeï'ligam I lassen. Haarborstels, Borstelgarniluren, Vogelkooien en Standaards, Nikkelen- en Double Horloge-kettingen, Zakmessen. Zaksel»™, u garen doovers, Lucifers-hulzen. Schilderstukken. Bureauklokjes enz. j Kinderspeelgoed. alle prij'zen. Poppenwagens vanaf 35 cent tot f 13.—. Haren Paarden vanaf 40 cent tot f 20. Toover- lantaarns en Stoommachines, Schooltasschen enz. Koopt zooveel mogelijk overdag en wacht niet tot de laatste- dagen, dan is het mooiste er uit. Alles wordt soliede verpakt en op verlangen op tijd bezorgd. Krommestraat 50, Langestraat 25. In voorraad Bietenmachines vanaf f 15 tot f60. Snijmachines in verschillende soorten en prijzen. Alles onder garantie. J, HAARSMA, Landbouwsmederij. KAMPPOORT. Groote sorteering Reis- en Handkoffers, Reis-Necessaires, Portemonnaies, Schrijfmappen, Damestasschen, enz. vindt U het best in het van ouds bekende Magazijn van Horlogemaker, Goudsmid, Opticien. LANGESTRAAT III, naast Sociëteit Concordia. De grootste keuze BRILLEN en PINCE-NEZ in alle metalen. Arnhemschestraat 6 als SNOEREN'S SCHOENWERK. Dames- en Heeren- Viltpantoffels vanaf 45.55,65,75,85, lOÜct.en hooger Kinderen- en Meisjes- Viltpantoffeltjes vanaf 25, 30, 35, 40, 45 en 50 een». Vetleer-, Rijg- en Gesp-Bottines, bij ons alléén, vanaf f 3.00, f 3.25, f3.50 en hooger. Dames- en Heeren chroomleder-Laarzen vanaf f3.50, f3.75, f4.— en f4.50. Aanbevelend, Alph. Snoeren, Langestraat 10 Amersfoort. Apologetische Bijdragen van Pater Jac- J. Zeij. S- J. MICHAEL. In deze voorstelling, opgeteekend «ie Heilige Schrift, vond men aanlei ding, Michael „Vorst", te no hem als den bijzonderen beschermer te beschouwen van het volk Israels. Geen wonder, dat ook de Katholieken, die het naar Christus' stijl herstelde Is raël zijn, bij deze hemelsche macht bescherming zoeken gingen. De aard van mijn betoog laat niet toe -- 't is een heerlijke stof voor deskundige li- lurgistcnthans verder te ontwikke len, hoe de Katholieke Kerk, in Mis en getijden, Michaels verschijning, in de 5<lc eeuw op Monte Gargano eiken 8slen Mei, en die op den Engelenburcht eiken 29sten September herdenkthoezijn naam tweemaal met eerbied genoemd wordt in onzen „Confiteor"; hoe hij. bij de bewierooking des altaars onder de II. Mis, en in liet Offerande-gebed van de Misse der overledenen, wordt aange roepen; wij weten nu, dat Michaël „Aan voerder" ot „Vorst" is in dubbelen zin een gebieder over engelen, een be schermer van liet uitverkoren volk. 2) Een ander, nog schitterender vi sioen, aan den Heiligen Joannes op liet eiland I'aitnos geopenbaard, leert ons een tweede bijzonderheid omtrent MichaiÜ. Als men voor oogen houdt, dat de vrouw, waarvan sprake is, de Katho lieke Kerk verbeeldt, het kind dat zij voortbrengt, elke Katholiek is, weder geboren in het Doopsel, en de draak- liet hoofd der gevallen engelen, -zal men de betcekenis dezer groolsche verschijning gemakkelijk vatten. Daar verscheen aan den hemel een groot tceken, namelijk ecne vrouw: met de zon bekleed, terwijl de maan onder hare voeten zweefde, en op haar hoofd stond een diadeem van twaalf sterren. En zie, op hetzelfde oogenblil; ver schijnt een ander tceken aan den he mel Zie, een groote bloedroode draak, met zeven koppen en tien hoornen, en op ieJeren kop een kroon. En zijn staart slingert een derde der sterren en stort die ter aarde1 >an treedt de drank recht toe op ilc vrouw, en wacht, om haar kind te verslinden. Doch nauwelijks was het kind ter we reld gekomen, of het werd opgeheven naar God ongeplaatst voor Gods troon. Dan Ontslaat er een groote strijd in den liooge. Michael en zijne engelen strijden met den draak, en de draak- vecht in gezelschap van zijll geesten, oogenblik af is er geen plaats meer voor lien daar omhoog. „En de draak i« neergeworpen, de oude slang, die ook duivel genoemd wordt, die heel de wereld in verleiding leidt".... Wat al nog-niet-vervulde profetieën in dit visioen liggen weggedoken, wij, Katholieken, vinden er een redelijken grond, om, wetend, dat de booze gees ten het menschelijk geslacht ten ver- derve zoeken te brengen naar lichaam en vooral naar ziel. de hulp in te roe pen van Micliaël en zijne medestrijders. 3) Nog ééne uitdrukking in ons ge bed tot Micliaël behoeft een kleine be lichting: „God gebicde hem", of „Dat God Item gebicde", of, zooals een goed oude Pastoor bad: „Dat God hei Wij weten uit de H. Schrift, dal nii alleen geen enkele Israëliet tegonwou dig was bij den dood van Mozcs, ma: zelfs nooit een mensch zijn lijkgezicn heeft of zijn graf kan aanwijzen. God lie lijk begraven door den aartsengel Mi cliaël. Terwijl deze daarmee bezig was kwam de duivel en poogde zich inces ter te maken van dit kostbaar stoffe lijk overschot, Micliaël werd niet tooi nig, schimpte noch vloekte den buoxci geest, doch gaf hein slechts deze ge lachte te kennen: „de Heer gebicde u' ol, volgens het iriekscll„de llec leze gebeurt, len Aartsengel, al-, wij "in hulp in d'-n snijd biede, smceken wij o Uinoedig" als Micliaël zijn wij er van overt dat de booze geest niets, niets doen kan zonder toelating Gods ter beproeving; evenals Micliaël denken wij terstond aan God, als ,1e duive weerstaat; gaarne nemen wij op stoffelijke lippen het woord, waai de groote Micliaël geestclijkorwijze de booze bedoelingen des duivels ver ijdelde. nederig en vertrnuwvol hopend, dat onze beschermgeest nog eens dat woord moge spreken, nu niet het lijk van den groote» profeet, maar liet le vende, mystieke lichaam van Christus, ile Kerk. door de klauwen des bouzcti bedreigd wordt. Wel merkwaardig is, dat de Heilige Apostel Judas Thaddaens in zijn briefje dit woord van Micliaël aanvoert tegen zekere riwaallccraars en guddclooze meilscllcn. die lasteren en vloeken al wat heilig is. Zoo iets deed zelfs tegen den duivel in persoon de aartsengel Micliaël niet eens. zegt de apostel. En ook de II. Petrus, in zijn tweeden brief gewagende van de vloek vonnis vellende gmldeloozen verklaart, dat zelfs Enge len dit niet doen tegenover dc duivelen. I -aal dil voor ons een levensles we zen. Al* we jegens liet éénigc schep- ii moeien haten, altijd, volgens 't li, vervloekingen toch jeten vermijden en het oordeel aan ui overlaten, hoeveel te ineer dienen <ms dan te wachten voor schemp- scliiniptaal tegen hen, die nog kun- n beërven de eeuwige bfideeling der DE GEESTENWERELD. Ve willen precies weten hoe liet is liet naadje van de kous! s 't niet zoo Alles wordt tegen- irdig op de keper bekeken, en nog mier werd dc menschhcid zoo be drogen als nu! Men wil van alles het uiderste uit de kan, maar liet malste s, dat er altijd zijn, die uit vrees van liet lid op den neus te krijgen, bij hoog ij laag beweren, reeds het onderste e kan binnen te hebben was een tijd, dat het bij de niet- ilelijkc geleerden tot de mode be hoorde, rationalist te zijn, den Schep er der wereld op te sluiten in zijn on laakbare woning, en vervolgens te •ggen we zien Hein niet, dus Hij is nietWat is dan liet beste dat over- hiet- De mensch 1 O ja. de niensch, koning, dc vrije vorst der schepping, aai. uls 't ii belieft, zonder cngclhc- aarder, en zonder duivelsclicn boe- aii, ja, ook nog zonder geestelijk Ie- iisbeginscl of ziel: we zien dat alles dus Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 6