Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
DE EEMBODE
XXVIIe Jaargang- No. 80.
UITGAVE VAN DE VEREENIGING DE EEMBODE TE AMERSFOORT.
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond.
Prijs per drie maanden vljrtlg cent. - Afzondert
Vrijdag 2 Januari 1914.
KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13, AMERSFOORT
Advertentieprijs van dén tot vijf regels dertig cent. Elke regel meer zes cent.
Reclames: tien ct. p. regel. Advertentiën in het redactioneel gedeelte vijftien ct. p. regel.
Billijke tarieven bl] abonnement.
Alle mcdedeelingen en advertentiën in te zenden vóór drie uur op den dag van uitgifte.
TWEEDE BLAD.
Epistel en Evangelie.
Zondag voor Driekoningen.
LES uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Gaiaticrs IV, 17.
Broeders! Zoo langen tijd de erfge
naam kind is, verschilt hij niets van
een dienstknecht, ofschoon hij lieer van
alles ismaar hij staat onder voogden
en verzorgers tot aan den tijd. door
zijn vader te voren bepaald. Zoo ook
waren wij, zoo lang wij kinderen waren,
dienstbaar onder de eerste beginselen
der wereld. Maar toen de volheid des
tijds gekomen was, heeft God zijnen
Zoon, geworden uit eene vrouw, ge
worden onder de Wet, gezonden, opdat
Hij hen die onder de Wet waren, zoude
vrijkoopen, opdat wij de aanneming tot
zonen zouden verwerven. En omdat
gij zonen zijt, heeft God den Geest van
zijnen Zoon in uwe harten gezonden,
die roept: Abba, VaderDus is liet
niet meer dienstknecht, maar zoonin
dien nu zoon, dan ook erfgenaam door
God.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheils; II, 1923.
In dien tijd, toen Herodes koning was,
zie, verscheen een engel des Heercn, in
den slaap, aan Jozef in Egypte, zeg
gende: Sta op en neem het Kind en
zijne Moeder en ga naar het land van
Israëlwant degenen, die liet Kind naar
liet leven stonden, zijn gestorven. En
hij, opstaande, nam het Kind en zijne
Moeder en kwam in het land van Israël.
Toen hij echter hoorde, dat Archelaüs in
Judca regeerde in plaats van zijnen
vader Herodes, vreesde hij daarheen
te gaanen, na in den slaap vermaand
te zijn. weck hij naar het land van Ga-
lilea. En er gekomen zijnde, woonde
hij in eene stad, Nazareth gehcetcn
opdat vervuld zou worden wat door
de Profeten gezegd is: Hij zal eer
zareër genoemd worden.
lissen als op Zondag. Om 3 uur Lof.
Zaterdag 7 uur Lof.
Gedurende de weck de H, .Missen
8 en 9 uur.
Parochiekerk St. Henricus, Borstraat.
Zondag de tl. .Missen ont 5 en 7 uur
i om 10 uur de Hoogmis. Om 12
ir Catechismus. Om zes uur Lof niet
Conferentie.
Maandag om 7 uur St. Gerardtis-
Majeila-Mis.
Dinsdag. Driekoningen. De H. Mis:
n 5, 7 en 0111 10 tuit de plechtige
Hoogmis. Om 4 uur Plechtig Lof
Rozenhoedje.
Donderdag om 3 uur Vergadering
in de Zelatricen der I'cnningcollecti
lor dc St. Henricuskerk.
Gedurende de week dc H. Missen on'
Retraiten in het St. Alfonsusretraiten-
huis. Amersfoort.
10 Jan.—13 Jan. Mariavereeniging
in Amersfoort. 'Vergoeding f4.]
17 Jan.20 Jan. Propagandaclub uit
Wijk bij Duurstede e. a. pl. [Verg. (4.]
22 Jan.25 Jan. Meisjes. [Verg. f4.
27 Jan.30 Jan. Huismoeders. [Ver
goeding f 4.[
31 Jan.3 Febr. Ongehuwde Dames.
Vergoeding f6.|
8 Febr.11 Febr. Gehuwde Dames.
[Vergoeding 16.]
Die wenschen deel te nemen aan
dezer retraiten, worden beleefd doch
dringend verzocht, minstens vier dagen
voor het begin der retraite zich aan te
melden bij de Directie van het St. Al-
fonsusretraitenhuis te Amersfoort.
Kerkelijke berichten.
AMERSFOORT.
Parochiekerk 0. L. Vr-, Lange Gracht.
Zondag de HH. Missen om 7, half
9 en om half 11 de Hoogmis. Om
kwart over twaalf Catechismus. Om 3
uur Vespers. Om half vijf Congrega
tie van de H. Familie.
Dinsdag de H.H. Missen om 7. half
0 cn om half II de Hoogmis. Om 3
uur Vesper.
Donderdagavond om 7 uur Lof.
Gedurende de weck de H- Missen
om 7. 8 en 9 uur.
Parochiekerk St. Franc. Xav., 'tZand.
Zondag de HH. Missen om half 7,
en 11 uur en om half 11) dc
Hoogmis. Om 12 en 2 uur Catechismus.
Om 3 uur Vespers. Om 6 uur Con
ferentie.
Dinsdag Fcestdi.g der Verschijning
des Heercn. Driekoningendag. De II.
Weekkalender.
armee wederom heel wat anders
bedoeld wordt dan liet woord zou doen
denken.
Gesteld, «lat een fabrikant de ver-
eeniging van zijne werklieden erkent,
'er hij wat hij aan alle zijne werk
lieden bekend wil maken, zendt aan
het bestuur dier vereeniging, met op
dracht dit ter kennis van alle hare leden
te brengen, meent men. dat hij
daarmee voldaan zou hebben aan wat
men bedoelt?
Ganschclijk niet.
„Dc erkenning" beduidt gewoonlijk
hecl wat anders. Onder die „erkenning"
verstaat men veelal, dat de patroon over
dc grieven van een zijner werklieden
liet bestuur der vereeniging (de „orga
nisatie") moet te woord staanvaak,
dat over.allerlei regeling, die hij voor
bet bedrijf maakt, de vereeniging (dc
„organisatie") vooraf moet worden ge-
Natuurlijk valt dit op zich zelf geheel
buiten het begrip van erkenning van
de vereeniging.
Intussclicn doet dit woord dienst om
op den patroon, welke niet gezind is
die ciscben in te willigen, den stempel
drukken van onbillijkheid, alsof hij
ct erkent wat bestaat.
Doch inderdaad is de toestand deze,
dat zoodanige verccnigizgen eerst eigen
machtig vaststellen welke bevoegdheden
haar bestaan zuilen verbonden
i, om dan wie die bevoegdheden
niet erkent, te beschuldigen dat hij dc ver
eeniging (dc „organisatie") niet erkent.
Zoo wordt door valschc namen mis
leidend gewerkt.
is juist het niet erkennen van de
werkelijkheid bij lien, die zich daarover
vaak op luiden toon beklagen.
DE MAANO JANUARI.
ZONDAG 4 Januari.
MAANDAG 5 Januari.
DINSDAG 6 Januari.
WOENSDAG 7 Januari.
DONDERDAG 8 Januari.
VRIJDAG 9 Januari.
ZATERDAG 10 Januari.
NIET ALLEDAAGSCH!
Over Vakorganisatie
iclireef prof. I). P. D. Fabius onlang:
het volgende:
Men geeft, zooais ik reeds vroeger
opmerkte, valscheiijkden schooiicn n
van vakorganisatie aan wat heel
Aan eene blootc vereeniging, vol
strekt niet rustende op dc verhoudingen
het vak. Alzoo gcene organisatie
Zelfs omsluit dergelijke vereeniging
geenszins allen, die bij het vak betrokken,
daarin werkzaam zijn. Maar alleen de
zg. werklieden, «Ie breedste onderlaag.
Ja, ook niet immer alle werklieden.
Wat alzoo vaak slechts eene ver
eeniging is van een deel der werklieden.
:>rdt evenwel gehecten vakorganis;
Straks heeft men het over de erken
ning van dc „vakorganisatie".
Uit den Omtrek.
Soest. Naar wij vernemen, is de lieer
P. E. VV. Foekcn alhier door de Holl.
Electriciteits-Maatschappij te Hilversum
aangesteld als haar vertegenwoordiger
Soest en Soestcrberg. Allo aan
vragen om aansluiting enz. moeten van
af tot hem gericht worden.
Onder het vee van den landbouwer
H. Kok is een geval van miltvuur voor
gekomen. Het beest werd onmiddellijk
rerbrand.
Soesterberg. Bij Kon besluit is dr. H.
G.Canilcgicteropnicuw tijdelijk benoemd
tot assistent bij het Koninklijk Neder
landse!) Meteorologisch Instituut te de
ter standplaats Soesterberg.
Bij een jachtpartij door een drietal
heercn op het jachtterrein van den heer
Rutgers van Rozenburg gehouden, werd
een werkman die als drijver dienst deed,
door een schot hagel in een zijner beo-
en getroffen. Na verbonden te zijn.
•erd hij per rijtuig naar zijne woning
gebracht. Hij zal eenige dagen rust
moeten houden.
Baant. Bij den gemeenteraad kwam in
rekest van de afdceling Baarn van
Ccntralcn Bond van bouwvakar
beiders en de afdecling Baarn van den
K. kalk- en steenbewerkersbond,
houdende verzoek in de gemeente-be
stekken op te nemen het verbod voor
den aannemer tot uitschakeling van de
artikelen 1638 c en d van liet burgerlijk
wetboek in de arbeidsovereenkomst.
W. adviseeren het verzoek in
te willigen, met dien verstande evenwel,
dat in de gevallen bedoeld in artikel
1638 c 1ste lid z'zicktc of ongeval) geen
loon behoeft te worden uitgekeerd over
de twee eerste dagen gedurende welke
geen arbeid is verricht.
Uemnes. Dacht men met de electrische
-erlichting van Laren tot Baarn met 1
Januari gereed te zijn, thans blijkt het
dat men zich voorloopig met de oude
verlichting zal moeten behelpen tot
midden Januari.
In de raadsvergadering werd Ioons-
'erhooging voor de nachtwachts bepleit,
door den Voorz. die zcide dat zij des
nachts hebben tc letten op brandge
«rooming en inbraken en da
van 13 cent toch eigenlijk te weinig
want wie wil voor 78 cent zijn ge-
heele nachtrust opofferen.
Loupen zij wel eiken nacht, werd er
gevraagd en zitten zij niet liever in liun
wachthuisje te kaarten
Dan moet ge controle doen uitoefe-
n, betoogde de burgemeester, maar
dc veldwachter kan dat niet doen.
S'a veel gepraat werd met 5 tegen
stemmen besloten hun loon van 13
it op 15 cent per uur te brengen.
Aan den tijdelijk benoemden gemeen
tearts, den heer Lommei van Laren, is
een salaris toegekend van f 200 per
jaar. Dat vond 't raadslid Makker te veel
voor de weinige werkzaamheden, die
daarvoor werden verricht.
Hij zeide, dat de dokter heel
gemakkelijker zijn geld verdiende, dan
de nachtwachts, en gaf in ov a
om 't traktement van den heer Lommei
met f 100 te verminderen.
Dc Voorzitter achtte het geen aan
gename taak, dit den dokter mede te
De heer Makker hield voet bij stuk,
maar zijn voorstel werd met tegen
één stem verworpen.
Blaricuni. De jacht op klein wild en
ook op snippen is in Noord-Holland ge-
loten op Woensdag 31 December,
let vervoeren of te koop stellen v
'ild blijft geoorloofd tot 14 Januari
an grof wild tot 14 Febrnari e.k.
Op den Eersten Kerstdag was
het Vitusgebouw een versierde kerst
boom ter bezichtiging gesteld. De Eerw,
Zusters hadden zich alle moeite ge-
troost den kinderen een prettigen mid-
dag te bezorgen. Den Tweeden Kerst
dag trokken de kleinen van de be
waarschool en de meisjes
naaicursus naar liet gebouw op
scerden zich kostelijk. Onnoodig te zeg
gen, dat ook vele volwassenen blijk ga
ven van hunne belangstelling.
Laren. Als gevolg van de maatregelen
door het nieuwopgetroden bestuur van
Stad en Lande van Gooiland genomen
lijdelijk als meentmeesters
te Naarden J. H. Maas, te Bussum,
R. Verver; te Hilversnn, A. L. de Jongh
G. Smitte Laren, C. v. d. Brink,
te Blaricuni, G. de Jong, te Huizen,
G. Rebel. Hun is verzocht ver
gunningen tot hei graven van zand,
leem en grint alleen te verleenen met
stipte inachtneming der bepalingen van
het heidercglement en telkens voor
niet langer dan een maand. Het toe
zicht op de heidegronden zal worden
verscherpt, zoodat onbevoegd handelen
lichtelijk tot gerechtelijke vervolging
aanleiding kan geven.
Hilversum. In de Kleine Drift ont
stond een vechtpartij lusschen de ge
broeders v. d. \V. 14 en 11 jaar. Hier
bij werd dc oudste zóódaning in de
zijde gewond, dat geneeskundige hulp
moest worden ingeroepen. Dokter ten
Brink gelastte onmiddelijk overbrenging
naar dc R. K. Ziekenverpleging waar
de knaap nog dienzclfden dag werd
geopereerd.
Bussum. Met het bouwen der Open
bare Leeszaal en Bibliotheek is men
thans zoover gevorderd, dat in Febru-
i.s. de opening van dit nieuwe ge
bouw kan worden tegemoet gezien.
Hoogland. Vooral omdat het een on
derwerp is, waarover tot de boeren wel
eens een hartelijk woordje mag gespro
ken worden, wekken we dringend op
tot bijwoning der landbonwvergadering,
waarin de landbouwleeraar Zeldcrs zal
spreken over de teelt van knol- en
wortelgew issen en hun waarde als vee
voeder. De vergadering wordt gehou
den bij Westerïaak in ie Faam op
Donderdag 8 Jan a.s. Zij vangt aan
uur en is gratis toegankelijk.
s.
R. K. Volksbond St. Joris-
Zondag 4 Jan.. 12',, uur Maandver
gadering. Agenda: 1. Opening. 2. No
tulen. 3. Installatie. 4. Behandeling
Agenda Bondsbestuur-vergadcring. 5.
Mededcelingen. 6, Rondvraag.
R. K. Openbare Leeszaal en Bibliotheek.
Amersfoort.
De R. K. Openbare Leeszaal cn Bi
bliotheek. Kampstraat 18. Amersfoort
is dagelijks kosteloos toegankelijk voor
alle personen boven de 18 jaar van
10—1 en van 3—10 uur. Op Zon- en
feestdagen van 122 eu van 410 uur.
Des Maandags is de leeszaal 'smor-
gens gesloten.
Vereeniging van de H. Catharina
van Sienna.
De eerste vergadering in Januari
1914 is niet 6 maar 7 Jan. op het ge-
one uur.
Amersfoortsche R. K. Spaarbank-
Zondag wordt zitting gehouden in
liet Schoolgebouw aan de Breedestraat.
St. Vincentius-Bibliotheek.
Eiken Zaterdagavond van half 8 tot
uur worden in het gebouw van den
R. K. Volksbond de leesboeken uitge
geven cn aangenomen.
Apologetische Bijdragen
5 van Pater Jac. J. Zeij, S- J.
EEN NIEUWE GODSDIENST!?
II. Maar kan het Spiritisme
misschien een nieuwe openbaring zijn
binnen de grenzen van het Christen
dom? Neen! Is het dan onmogelijk, dat
ons, op Gods bevel of bij Gods toela
ting. door de geesten iets zai worden
medegedeeld als Goddelijke Openbaring,
aan dc Apostelen?! Jnmogelijk! Waa'"—
1) Omdat dit in strijd zou zijn
dc uitdrukkelijke verklaring van Chr
die gezegd heeft: „wanneer Hij komt,
de Geest der waarheid, zal Hij u den
weg wijzen tot alle waarheid". Daar
Christus dc komst Van den H. Ci
zijn elf Apostelen aankondigt als
oogenbllk. waarop hun droefenis
angst zal verdwijnen, geldt zijn w
alleen voor de Elf cn niet vno.
wettige opvolgers. Alleen aan de LU
dus is de weg tot alle waarheid gewe
zen, die God den mensch wilde open
baren. Als anderen, na dc Apostelen
nog een nieuwe waarheid door openba
ring zouden loeren, ware den Apostelen
niet de «eg gewezen tot alle waarheid!
I!) Zoo hebben de Apostelen het ook
begrepen. Anders had de H. l'nulus
aan den t<>' Bisschop verhc-ven Tinui-
',i'„jci zoo uitdrukkelijk herhaald,
.1» l,ij X* mo"> VMlh„u.:.r. dc
leer der Apostelen. De Heilige .Judas
Uiaddacus zou het geloof niet genoemd
hebben iets „dat den heiligen éénmaal
s overgeleverd". De Colossensers had
den ook niet Ie llooren gekregen „Ge
lijk gij dan Jezus Christus den Heer,
ontvangen hebt, wandelt in Hem, ge
worteld en opgebouwd in Hem, en
bevestigd wordende door het geloof'.
En allen, voor wie de ,-,Brief aan de
Kphesiërs" bestemd was, was liet niet
ziiii ingeprent, dal zij waren opge
bouwd op het fundament der Aposte
len en Profeten, terwijl dc hoofdhoek-
steen Jcsus Christus zelf is, in Wiet)
het gausche gebouw.' samengevoegd
wordende, opwast tot een heiligen tem
pel in den Heer."
3) Voegt ge daar nog bij, dal de
II. Hieronyinus en Auguslinus cn Cliry
sostomus én zoovele andere schrijver:
der Christelijke Uidlieid
bewoordingen omschrijt
waarheid den Apostelen is
dan mag men er niet ir
len, of noch het Spirilisi
andere zoogenaamde
ook, zal ooit iets
vermeerdering va
geloofsschat.
Wat het Spiritisme wel bijbrengt, i:
een stille vermaning aan dc Katholie
ken, zich beter te wapenen met dt
kennis des geloofs, om hei heiligste
wat ze op aarde bezitten, krachtiger
„dat alle
tlcgedeeld",
aantwijfc
noch welke
openbaring
ainncn bijbrengen tot
i onzen Katholieken
te kunnen verdedigen
Eenzelfde!vermaning, juist wat betreft
izc geloofsleer omtrent den Groote
(icest cn de zielen, gaat ook uit, va
:n andere nieuwigheidde Thcosofii
„AAN SPIRITISME DOEN!"
Als W. <lc Veer, S. J. reeds in 1906
kon schrijven, dat „het door zijn ge
heimzinnigheid zoo verlokkend spiri-
ook in Katholieke kringen meer
neer veld wint." als Dominee
Beversluis in 1909 durfde tc beweren
„Vele predikanten van verschillende
richting zijn overtuigende spirilualisten
(of spiritisten)Ook onder de
geestelijken der R. K. Kerk vindt lu
spiritualisme zijn aanhangers
Verder drong hel door in alle rangen
n standen der maatschappij. Vooral
i den Hang treft men de spiritualis-
clicn van den meest iiitccnloopctulcn
ard," als tot op den dag van he
len een vloedgolf van spiritistische
-liegende blaadjes cn romans ook
landje overstroomt, cn „Ziclelevi
liet orgaan van de Vereeniging
psychisch onderzoek, maandelijks den
lezers een hutspotju van spiriti:
theosofie en occultisme voorzet,
liet toch zeker niet nutteloos, dit spi-
baarde waarheden van ons Katholiek
Geloof, ik kan beknopt wezen, wijl ik
iien, die er meer van willen v
dechts te verwijzen heb, bijv. naar
spiritisme, door W. de Veer, Haarlem,
II. G. van Alfen Het spiritisme, door
J. Waterreus, Wed. J. R. v. Ros:
Utrechtde ongeziene Wereld, door
M. l.epicier, bij dezelfde uitgeefster.
Men zou bijna zeggen, dat dc Fra
sche stad Lyon het eerste groote broei
nest geweest is voor het van Amerika
laar Europa overgewaaide „moderne
spiritisme." Want een der grootste
profeten dezer nieuwigheid, de FVansch-
nan Rival (18031869), die onder den
schuilnaam Allan Kardac schreef,
wiens boeken op den Index staan.
haalt in zijn Voyage spirite cn 18
men, tijdens zijn eerste reis n
Lyon in I860, aldaar hoogstens
honderdtal ingewijden telde; het jaar
daarop waren er reeds 5 tot 6 duizend
„en dit jaar (18621 is het niet doenlijk
ze te tellen, maar men kan ze zonder
overdrijving op 25 lot 30 duizend
schatten."
Bij ons gaal zulks zoo vlug niet. Wel
deed reeds in 1857 het spiritisme zijn
intree te 's-Gravenhagc, kwam in 1859
te Rotterdam een spiritistische vc
ging „Ozomaze" tot stand, wi
Amsterdam in 1869 een soortgelijk:
vereeniging opgericht ouder den n;
„Veritas", doch dank zij onze geringere
mate van lichtzinnigheid en grooiere
mate van knltn ric-kat-uit-den-booni-kij-
ken. zijn zelfs nu nog de „ingewijde"
spiritisten ten onzent niet zoo talrijk,
ofschoon er steeds meer en meer zijn,
e „aan spiritisme doen."
Even kom ik op Lyon terug. In ge
noemd jaar 1862 hield in de l'rimaat-
Kerk daar ter stede, in tegenwoordigheid
van Zijne Eminentie den Kardinaal-
Aartsbisschop, den I4den December cn
ook nog eens den 21stcn, dc Jcsuitcn-
pater Nampon een doorwrochte rede
tegen het spiritisme, die in 't Neder-
landsch vertaald, in 1865 het licht zag
Amsterdam bij C. L. van Langcn-
liuijscn.
dccling dezer redevoering luidt
aldus: „Het spiritisme is eene hande
ling om de geesten der afgestorvenen
tc roepen; liet is ook. zooals het
dit zelf verklaart, eene leer, gegrond op
-ijzingen der geestenliet is
eindelijk eene vereeniging, gevormd ten
dienste dezer handeling cn tot uitbrei
ding dezer leer."
Dezen duidclijken opzet volgend, zul
len wij, in de uitwerking er van, Nampon
laten rusten, daar uit de 50 jaren, die
na deze redevoering verloopcn zijn, heel
wat actueelcr materiaal bijeen te bren-
r spiritische handelingen.
gen c.
Dus.