Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. DE EEMBODE XXVHe Jaargang. No. 90. UITGAVE VAN DE VEREENIGING DE EEMBODE TE AMERSFOORT. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Prijs per drie maanden vijftig cent. - Afzonderlijke nummers drie cent. Ahoiincmenten kunnen eiken dag Ingaan, doch opzegging van abonnement moet ge schieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Dinsdag 6 Februari 1914. KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13, AMERSFOORT. Alle medcdeelingen e Uit nummer bestaat uit twee bladen. ekrstt: blad. Tegen den Godsdienst. I^eil is, ilat de opwerpingen tegen den godsdienst legio zijn. l)at verwondert. En ge vraagtis dat niet vreemd Als de godsdienst toch werkelijk de waarheid, werkelijk zoo heerlijk, zoo edel en goed is, is dan dat feit niet erg bevreemdend, niet haast onver klaarbaar (iij voor u hebt hem lief en zoudt dat anders willen zien. Waar om is het niet anders Het is inderdaad een feit. Dal de mcnschelijke geest tegen den godsdienst moeilijkheden opwerpt en dat «leze moeilijkheden haast ontelbaar zijn ia. dat is zoo. Dat feit zien wc allen, zien we overal, zien wc dagelijks. Wat zegt men niet tegen den gods- dienst tegen den Katholieken vooral in de salons, in de herbergen, in de werkplaatsen, in de hoogescholcn, in •Ie parlementen, in de dagbladen, in de buckctt Van den wijsgeer tol den loopknecht, tot den sjouwerman en den straalslun- gel zelfs, zal ieder, die slechts eenige gedachte van zichzclvcn heeft (en wie heeft dal niet?) zijn stellingen tegen hem opzetten en zijn wijsheden tegen hem uitkramen de eer. met groote schetterende woorden, dc ander vulgair en grof. deze inel ernstig en dettig ge laat, gene met spottender, en minach tenden glimlach. Als de godsdienst kwetsbaar en sterfelijk was, zou bij reeds lang zijn afgemaakt, zoo talrijk zijn de stec- ncn die men hem naar 't hoofd gooit en de moeilijkheden die men tegen hem maakt. Het feit dus is zoo. Maar dat moet niet verwonderen, want dat moet zoo zijn. het is verklaar baar en zelfs onvermijdelijk. Waarom Keeds hierom, wijl dc godsdienst is een zeer verbreide instelling. '/.iet zijne oppervlakte, zijn omtrek, zijne onmetelijkheid. Hij omvat alles. Hij bereikt de diepten van het godde lijk wezen, en de diepte van de mcn schelijke ziel. de geheimen der geschie denis en de geheimen der ruimte. Hij verkeert gemeenzaam niet geheimen en met wonderen, met het onzichtbare en het onbegrijpelijke. Hij wortelt het verleden en op grooten afstand Hij biedt dus aan de moeielijkhcden een onbegrensd veld. En op het ter rein van wijsbegcerie. wetenschap cn geschiedenis moet hij tegenwerpingen zonder tal verwachten. Vcibeeldt u een leger, dat reeds sinds eeuwen slag levert op alle zeeiin en in alle wcrelddeclcn. Hoeveel scher mutselingen zal dit leger niet doorslaan hebben. Zoo is liet met den godsdienst. Keeds zijne onmetelijke uitgebreid heid alleen veroorzaakt hem duizenden tegenwerpingen, die op hem neervallen als zoovele steunen, die van alle kan ten geworpen worden. ilgcns, de godsdienst is een zeer hinderlijke instelling. „Die mij beveelt, hiudcrl mij", zcide Hossuet; welnu de godsdienst beveelt zonder ophouden, en hij beveelt in den am van (ïud. Hij regelt alles in ons en dringt zich n ons op niet gezug. inet zeer groot gezag; hij bestuurt en regelt onze ge dachten, onze woorden cn werken. Hij 'erbiedt veel dingen die ons behagen en verbiedt veel wat ons tegenstaat. Christus predikte zelfverloochening. Hij preekte 't opnemen van een kruis. Hij preekte„Zalig de Hoe wilt gij. dal men zulkeii gods dienst aanneemt zonder hem te be- Dat is onmogelijk Slechte scholieren zijn altijd ontevre- len over hunne leermeesters en heb ben hun duizend verwijten te doen. Zoo zijn veel inenschen ten opzichte in den godsdienst. Zij willen niet gelooven aan zijn god- delijken oorsprong, uit vrees verplicht ;ijn gezag te gehoorzamen, ilc gevolgen van het geloof te ontkomen, maken zij er zich af mei eenige gemakkelijke en gezochte tegen werpingen. met eenige schoonschijnende i spitsvoudige argumenten. Zij tooncn in de godsdienstige wet i een of andere bestrijdbarc neven zaak, in het schilderstuk een of ander gebrekkig punt. de een of andere meer of minder belangrijke onregelmatigheid, de wet haar goddelijken glans En dan is het gedaan. Dan zijn zij gered van het gevaa n te gelooven. en tegelijk van di noodzakelijkheid om een hinderlijke! godsdienst in beoefening te brengen. Twijfel er niet aan. dit is de wonde- plekde bron van de meeste opwer pingen. Een geleerd man, zcide eens Mgr. Gibier. had een groot getal beroemde schrijvers aan zijn tafel vcreenigd, en durfde, zonder dat hij tegenspraak vond, deze woorden spreken „Laten wij het bekennen, mijne hceren, dat wij den moed zouden hebben om christen te zijn, als wij den moed hadden om kuisch te zijn." Tijdens de Commune te Parijs werd in kapelaan van de parochie St. Philippe gevangen genomen, cn hij vroeg„Welke misdaad heb ik dan bedreven „Dat is de zaak niet," dt men hem, „wij willen ons slaan van den godsdienst, hij hindert is reeds 1800 jaren." De godsdienst is hinderlijk, ziedaar i ware en geheime en diepe vcrkla- ïg van veel ongeloof, veel onverschil ligheid, veel opwerpingen. En met dat te zeggen wordt niet belasterd dc mcn schelijke natuur, maar alleen hare ellende, hare zwakheid, hare dikwijls half onbe wuste tekortkomingen blootgelegd. Eindelijk is de god'dienst eene, lu izc dagen vooral, zeer weinig gekende Weest dus- niet verwonderd, dat ei ontelbare opwerpingen tegen hem ge maakt worden. Hoe minder men een zaak kent, des meer is men geneigd oin ze te be strijden. In alle zaken zijn het incest de onbe- 'oegden, die de meeste en dc meest ongerijmde qunesties opwerpen. Het is niet mouielijk opwerpingen te maken. Het is volstrekt niet een bewijs in buitengewoon verstand. Een kiezer zelde tot zijn afgevaar digde in een openbare vergadering „Wat hebt gij nu eigenlijk gedaan sinds wij u gekozen hebben?" „Ik heb 103 vragen gesteld aan de verschillende ministers." En de ander antwoordde ernstig, onder toejuiching van de aan wezigen: „Als gij zooveel vragenstelt, 'in moet gij wel zeer dom zijn." Die opmerking is van toepassing op het onderwerp, dat ons bezig houdt. Daar in onze dagen de onwetendheid op liet punt van godsdienst verschrik kelijk is. volgt er van zelf uit, dat de opwerpingen als hagelbuien op den godsdienst neervallen. Een geleerd priester, abbé Boycr, die geheel zijn leven had doorgebracht met den godsdienst te bestudeeren en te onderwijzen, ontmoette op zekeren dag op reis een ongeloovige dame, die de christelijke waarheden bespotte met een zelfgenoegzaamheid, die slechts door hare onwetendheid geëvenaard werd, „Laat ons eens zien. Mevrouw, zeide hij tot haar, hebt gij het Christendom een weinig bestudeerd? Kent gij de geschriften van Bossuet, Fcnélon, Bour- daloue. Lacordaire. Félix, Nicolas „Neen." „Maar, Mevrouw, als gij niets dat alles kent, zeg dan, dat gij onwetende zljt, maar niet een geloovigc." Allerzielen. Deopvoeringvan Heyerman's schand- stuk Allerzielen passeert schier nergens zonder Katholiek protest. En ook tegen andere toonechverken, e niet door den beugel kunnen wordt geregeld gewaarschuwd. Zoo hebben de Katholieke leden-: deelhouders van den Haagschen Dicten- eenigen tijd geleden geprotesteerd tegen de opvoering van divers slecht tooneelwerk in hun zaal, Zij drongen aan op censuur opdat niet langer deel der leden in eigen huis worden gekrenkt. Bij 't Allcrziclen-incideni in Haag hebben de vrijzinnige bladen hun uiterste best gedaan om te betoogen, dat de Katholieken geen reilen cn recht hebben om ergernis te nemen Heyermans' „Allerzielen". Er is niets kwetsends voor het Ka tholieke gevoel in het bewuste stuk ontdekken. Alzoo redeneert öok de Haagschc briefschrijver van dc „Arnhcmschc Courant." „Opnieuw" schrijft deze „moet het publick zich verbaasd hebben, waar toch de felle haat dei I<. K. geestelijk heid tegen dit stuk zijn oorspiong vindt. Aan den godsdienst wordt niet getornd pastoor Nansen, in wlen het ideale christelijke geloof belichaamd is, lalijft zijn godsdienst getrouw, en werpt de wcreldsche levensbeschouwing van Rita en haar man verre van zich. Is de boosheid dan alleen te verklaren, om dat er geestelijken ten tooneele worden gevoerd Pastoor Nansen is een ideaal pries- r. waarom ergeren de Katholieken zich dan aan deze liguur? Eerder moesten zij er zich over ver heugen, dat zoo'n ideaal priester ten ■orbccld wordt gesteld. Maar dit is juist de bedoeling van eyermans, hier den menschcn een piiester te doen zien, zooals hij moest ""n. maar helaas niet is. Want luistert wat de Haagschc briefschrijver verder vertelt: „Een merkwaardig moment deed zich tijdens de voorstelling voor, toen Wil- van der Veer. die de rol van pas- Nansen vertolkte, een warm en langdurig applaus bij open doek kreeg. Het was in liet derde bedrijf, toen het „fatale geval", waarover pastoor Bronk zijn collega Nansen hard valt, door de zen laatste in een krachtigen aanval tegen het liefdeloos kerkelijk dogma van den eerste werd gekeerd. Dat was de triumf van dc ware christelijke liefde tegenover den schijngodsdienst, en eigen lijk was het deze innerlijke gedachte, die aanleiding gaf tot deze ovatie." Alzoo. schrijft De Maasbode, hebben wij in het stuk van Heyermans ccn ideaal priester, den drager van dc ge dachte der ware christelijke liefde, en deze liguur is een schepping van Her man Heyermans. Maar daartegenover staat dc andere, de eigenlijk regel bestaande priester, de man van het „liefdeloos kerkelijk dogma," de man van den „schijngods dienst," de man die gesteund en ge protegeerd wordt door zijn bisschop. 'Cortoni de katholieke priester in zijn vare gedaante. En dan zegt de Haagsche briefschrij- ïcr, dan schrijven alle vrijzinnige bladen, dan beweren alle vrijzinnige aandeel houders van den Haagschen Dierentuin, dat wij Katholieken geen reden cn recht hebben om boos te zijn over Heyermans' tooneelstuk, dat dit stuk :ts kwetsends of belccdigends bevat, dal wij steeds noodeloos protesteeren, Uit het Buitenland. Anti-clericaal gedoe. Tot do treurige anti-ctericalc fo behoort het heenzenden der religieuzen 't de ziekenhuizen. Maar 't duurt meestal niet lang of de openbare meening. wakker geschud door allerlei wanbeheer, cischt met klem den terugkeer der liefdezusters. Te Grenoble in Frankrijk was campagne begonnen, om de Zusters in dc ziekenhuizen te doen terugkeeren. In weinig tijds verzamelde men 27000 handtcckeningen ten gunste van petitie in dien geest aan den gemeenteraad. Deze heeft een besluit ten gunste van den terugkeer der Zusters aangenomen zoodnt dc liefdezusters weer terugge- S«n zijn. ok in het naburige België, tc Ant werpen, had men een besluit tot uit zetting der Zusters weten door te drij ven. Maar protest bleef ook hier niet uit. In den Burgerkring had een groote protestmeeting plaats. Meer dan vier duizend personen, waaronder alle klas sen der samenleving vertegenwoordigd uren, vulden de zaal. Senator Rijckmans bracht hulde aan dc gasthuiszusters. vóórhaar onbegrens de toewijding en groote zelfopoffering. Hij zette duidelijk uiteen, wat de ver- leekers met hun werk beoogden, cn er echter op dat zij bij de uit voering van hun plannen ccn tegen stand zouden ondervinden, waarop zij niet gerekend hebben. Vervolgens spraken nog anderen, die de Zusters huldigden. Zaken doen. De Fransche pers houdt zich bezig et onderhandelingen tusschen de firma Krupp en de Turksche regeering. Vol gens de „Matin" heeft de firma Krupp aan Turkije aangeboden een som van 40 milliocn te zullen verstrekken. Van andere zijde wordt evenwel medege deeld. dat het Turkije door bemiddeling Krupp mogelijk gemaakt zal wor- ccn leening van 200 millioen aan te gaan. waarvan eerst de schulden aan Krupp betaald zullen worden. Men rekent erop. dat Turkije ongetwijfeld liet voorstel zal aannemen, wanneer de Turksche leening in Parijs niet binnen of 10 dagen gesloten is. Uit Portugal, Naar gemeld wordt, zijn nieuwe on lusten in Lissabon uitgebroken. Op 6 verschillende plaatsen in de stad ont ploften bommen, waardoor groote scha de werd aangericht. Of er menschen- levcns zijn tc betreuren, is nog niet be kend. Men meent te mogen aan- dat deze bomaanslagen ge pleegd zijn door gewezen spoorweg arbeiders. die. omdat zij aan de staking hadden deelgenomen, waren ontslagen. Ill Oporto is in de hal een bom ont ploft, waardoor ernstige materieele scha de werd aangericht en vele personen verwond werden. Er loopen geruchten, dat de royalisten een nieuwen inval in hot Noorden van Portugal beproefd hebben. Eene bevestiging hiervan is nog niet ontvangen, doch wel staat het vast. dat dc regeering van Portugal een groote troepenmacht naar het Noorden van het land heeft gezonden. Binnenlandsche Berichten. Belangrijke datums. Van 1 tot cn met 14 Februari gele genheid tot aangifte voor de kiezerslijst. \Yx5r 20 Februari kennisgeving aan dc FEUILLETON. DE BEVRIJDING DER ZWARTEN. Hij nam dc teugels van het paard cn leidde liet door 't woud. Albert vroeg hem, wat hij toch wel met zijne makkers deed. „Dat is oen geheim, massa dokter, maar ik durf liet u wol toevertrouwen." antwoordde Zambo. „De negers, die „e „inds gezien hebt, bchooren dccli aan massa ö'Brian, deels aan cci« ••••- deren meester. Zij worden allen lituidcld en daarom zijn ze reeds lang van plan in dc moerassen tc vluchten. Maai zij zouden nog ongelukkiger wei den. als zij hun plan ten uitvoer brach ten de honden zouden ze weldra op gespoord hebben cn God weet, wat hun dan te wachten stondOm nu die vlucht te voorkomen, speet ik eiken avond eenige deuntjes voor henzij 'vermaken zich dan en vergeten een tijdje de slechte behandeling. „Maar gij zult toch wel nooit gesla pen worden, denk ik." „Dat gave God, innssa dokter; Ji |oa is een barbaai niemand kan Iiciii naar den zin maken en mus O'Brian ziet gaarne bloed over onz mg vloeien." „Wal een monsters 1" riep Albert uit.,zc verdienden zelt slaven tc zijn. Gelukkig, dal er niet veel zulke ichen zijn, want ik heb gezien, dat bijna alle voorname planters van Loui siana er op staan, dat hunne opzichters de slaven rechtvaardig behandelen." „Dat is waar," antwoordde Zambi „en toch hccrschl er onder de negers ontevredenheid. Ik ben hang, dat velen weldra tot opstand zullen komen." ,,'t Is mogelijk. Zambo, dat is dc schuld van vele bladen uit 't Noorden, die alle ten gunste van uwe vrijheid spreken. Maar nu blijft de vraag, of dc toestand der negers verbeterd zal worden door dc afschaffing der slavernij. Wijl zij niet gewoon zijn in hun levens onderhoud tc voorzien, zal het voc velen ecu bezwaar blijven, ceil bestaa te vinden. Dat doet er echter nii toe." zcide hij bij zich zelf„dc slavernij een sclmnde voor het niciischdoin." Toen zij zoo pratende bij een huis kwamen, dm |;l,lgs den weg stond, Zambo „Dat is Paris, dc plantage van mt O'Brian." Zambo scheen. „Nu moet gij langs dezen weg gaan, tot gij aan 't licht komt, massa dokter," zei hij, „en dan zijt gij vlak bij Syrakus. Dan moet gij den zijweg nemen, naar Sommcrviile leidt. Gij |{Unt u mogelijk vergissen, maar als gij 't s0 liever hebt, zal ik wel verder me meegaan." .Necn, dank je. beste jongen, ga naai je huis terug; Jim Jou zou wel een; kunnen merken, dat je er niet waart er je daarom dan straffen." Albert stopte Zambo een doller it de hand, gaf zijn paard de sporen et vertrok. Het was een heldere nacht ei welriekende geuren stegen in de lucht op. Hij liet dc teugels los en lette niet meer op zijn paard. Na eenigen tijd bereikte hij Syrakus. „De naam is goed gekozen." zei hij bij zich zelf; „ik ruik den sterken geur ranjeboomen. Maar wie zingt daar?" :n zeer welluidende stem zong Spannsche romance. Hij reed nog een eindje verder om beter te kunnen luisteren en bevond zich weldra voor het venster vat prachtig gemeubileerd salon. Miss Sil- iifomls zat aan dc piano cn ccn negerin td naast haar. ,Hier woont zij dus," sprak hij tol zich zdlf, ,,'t is vreemd, dat ik het lerdcr geweten heb." Op hetzelfde oogcnblik stond Cora op en verliet de zaal, door dc negerii gevolgd. Albert vervolgde nu zijn weg, wel wat beschaamd over zijne bescheidenheid, maar toch ook op i Sllllfonds. „Ze had me toch wel beetje dankbaarder kunnen zijn," dacht hij cn gaf zijn paard dc sporen. Hij kwam zonder verder ongeval tc Sommei ville aan, waar Israël nog op hem wa^litti „.Mister cn mistress Lcctcrque vragen icuus, omdat ze niet op u gewacht hebben," zei de neger, „maar het werd in beetje tc laat. „Wil massa dokter nog soupcercn Albert .had echter geen honger; hij ging naar zijn kamer, nog boos op de ondankbaarheid van miss Sillifonds. IV. Toen Albert den volgenden morgen 'akker werd. stond de zon reeds hoog mi den hemel. Hij kleedde zich haas- g aan en wilde juist de kamer vcrla- ■ii, toen zijn blik viel op ccn brief, dien hij den vorigen avond niet gezien had. Het was een geparfumeerd briefje cn liet adres: Den Heer Freimanr dokter tc Somi. ervlllc was zee net geschreven. „Wat een prachtig schrift," zei hij i Zich zelf, toen hij den brief opende. „Wat, hij komt van miss Sillifonds, riep hij verbaasd uit, „Wat kan zij mij te zeggen hebben?" Hij las het briefje, waarin niet ders stond dan het volgende „Mist Cora Sillifonds vraagt of zij de eer zou mogen hebben, mijnheer Fruimann morgen op 't bal te zi dat ze zal geven." Hij stak het brielje bij zich cn ging naar beneden. Leclerque en zijn vrouw waren aan 't ontbijt. De planter had reeds sedert eenige dagen geen verband meer om den arm. die goed aan 't genezen was. „Zie eens, dokter," zei hij, „hoe ge makkelijk ik vandaag mijn arm kan be wegen. Gij hebt eer van uw genezing. Susanne heeft u dan ook onder hare bijzondere bescherming genomen cn stellig verzekerd, dat gij Sommcrviile niet moogt verlaten, voordat gij u in 't huwelijk begeeft." „Dan zou uwe genezing wel cent erg duur kunnen worden. Wie weet of ik misschien mijn leven lang niet on gehuwd blijf." „Daar zijn wc heelemaal niet bang voor. mister Frcimann. Maar dat zeg ik u, overal waar ik kom. zul ik over uwe bekwaamheid spreken. Gij zult dan wellicht in korten tijd zooveel patiënten krijgen, dat gij ze niet allen zult kunnen verzorgen." „Ik kan mi al meer dan tevreden zijn." antwoordde Frcimann, „en dit heb ik aan niemand anders tc danken dan aan u. Zonder uw» raad was ik nooit dokter geworden." „Zonder uwe kennis cn in minder gunstige omstandigheden, zouden mijne raadgevingen weinig waarde hebben gehad. Maar spreken we nu over iets anders. Heot gij eene ultnoodlgtng voor 't bal van hedenavond gekregen?" Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 1