Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
DE EEMBODE
XXVIIe Jaargang. No. 90.
UITGAVE VAN DE VEREENIG1NG DE EEMBODE TE AMERSFOORT.
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond.
Prijs per drie maanden vijftig cent. Afzonderlijke nummers irie cent.
Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abonnetr.ont moet ge
schieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal.
Dinsdag 6 Februari 1914.
KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13. AMERSFOORT.
Advertentieprijs van één tot vijf regels dertig cent. Elke regel meer zes cent.
reclamestien ct. p. regel. AdvertentiBN in het redactioneel gedeelte vijftien ct. p. regel.
Billijke tarieven bij at
advertenti&n in te zenden vóór één uur op den dag van uitgifte.
TWEEDE BLAD.
Epistel en Evangelie.
Zondag genoemd Septuagesima.
LES uit den eersten brief van den H.
apostel l'aulus aan de Koriilthiërs
IX. 24—X, 5.
llroedersWeet gij niet. dat zij die
in de renbaan ioopen, wel allen loopen,
maar dat één den prijs ontvangt?
Loopt gij zóó, dat gij dien behalen
moogt. Ieder kampstrijder nn onthoudt
zicli van alles; en zij nog welom eene'
vergankelijke kroon te verwerven, wij
echter om cene onvergankelijke. Ik dan
loop alzóó, niet als in het onzekere;
ik kamp alzóó, niet als in de lucht
slaande; maar ik tuchtig mijn lichaam
en breng het tot dienstbaarheid, opdat
ik soms niet. na anderen gepredikt te
hebben, zelf verworpen worde. Want
ik wil niet, dat het u onbekend zij,
broeders! "lat onze vaders allen onder
de wolk zijn geweest, en allen de zee
zijn doorgegaan, en allen in Mozcs ge-
iloopt zijn geworden in de wolk en in
de zee. en allen dezelfde geestelijke
spij.i hebben gegeten, en allen den
zelfden geestelijken drank hebben ge
dronken zij toch dronken van eene
geestelijke, hen volgende steenrotsde
stcemots nu was Christusj; maar niet
in het mecrendeel van hen heeft God
welbehagen gehad.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheiis; XX, I16.
In dien tijd sprak Jesus tot zijne leer-1
lingcn deze gelijkenis: Het Rijk der;
hemelen is gelijk aan een huisvader,
die vroeg in den morgen uitging om'
arbeiders voor zijnen wijngaard te hu-
en. Nadat hij nu met de arbeiders
was overeengekomen voor één ticnling
daags, zond hij lien in zijnen wijngaard.
En toen hij omtrent het derde uur uit
ging. zag hij anderen op de markt ledig
staan en zeide hunGaat ook gij in
mijnen wijngaard, en ik zal u geven
wat billijk is. En deze gingen. Ander
maal ging hij uit omtrent liet zesde
uur en het negende uur en deed ins
gelijks. En omtrent het elfde uur ging
hij uit en vond anderen staan en zeide
hunWaarom staat gij hier den gan-
schen dag ledig? Zij zeiden tot hem
Omdat niemand ons gehuurd heelt. Hij
zeide hun: Gaat ook gij in mijnen
wijngaard. Toen het nu avond gewor
den was, zeide de heer des wjjngaards
tot zijnen opzichter: Roep de werklie
den en geef hun het loon, beginnend
van de laatste lot de eersten. Toen dan
zij kwamen, die omtrent liet elfde uur
gekomen waren, ontvingen zij ieder één
ticnling. Als nu ook de eersten kwa
men, meende dezen dat zij meer zouden
ontvangenechter ontvingen ook zij
ieder één ticnling. En dien aannemend,
nioiden zij tegen den huisvader, zeg
gende Deze laatsten hebben één uur
gearbeid, en gij hebt heil gelijk gesteld
met ons, die den last ran den dag en
de hitte gedragen hebben. Doch hij
antwoordde en zeide tot een hunucr:
Vriend I ik doe u geen onrecht. Zijl gij
voor één tienling niet mi; overeen
gekomen? Neem wat het uwe is en ga
heenik wil aan dezen laatste even
veel geven als aan u. Of staat het mij
niet vrij te doen wat ik wil?[huw oog
boos, omdat ik goed ben AMus zul
len de laatsten eersten, en de eersten
laatsten zijn. Velen toch zijn geroepen
—aar weinigen uitverkoren.
MISAANWJJZING.
Zondag Septuagesima. Mis: Ureum-
derunt. 2e gebed van St. Joannis de
Maliia. Geen Gloria.
AMERSFOORT.
Parochiekerk 0. L. Vr, Lange Gracht.
Zondag de HH. Missen 0111 7. half
en om half 11 de Hoogmis. Om
kwart over twaalf Catechismus. Om 3
ir Vespers. Om half vijf Congrcga-
van de H. Familie.
Donderdagavond om 7 uur Lof.
De H. Missen om 7, 8 en 9 uur.
Parochiekerk St. Franc. Xav., 'tZand.
Zondag de HH. Missen om half 7.
en 11 uur en om half 10 de
Hoogmis. Om 12 en 2 uur Catechismus.
Om 3 uur Vespers. Om uur Con-
Zaterdag 7 uur Lof.
Gedurende de week de H. Missen
8 en 9 uur.
Parochiekerk St. Henricus, Borstraat.
Zondag de 1-1. Missen om 5 en 7 uur
i om 10 uur de Hoogmis. Om 12
ir Catechismus. Otn zes uur Lof niet
Conferentie.
Maandag om 7 uur St. Gerardus-
Majella-Mis.
Dinsdag om 7 uur Lof ter eere
den H. Antonius van Padua.
Gedurende de week de H. Missen
Kerkelijke berichten.
Z. D. H. de Aartsbisschop van
Utrecht heeft benoemd tot Pastoor tc
Achteveld den WelEerw. Heer G.
Rcntinck; tot Pastoor te Stadskanaal
den WelEerw. lieer J. J. Elbcrssen.
v Kardinaal Gennari.
Op den laatsten dag van Januari
leerleed te Rome. na een korte onge
steldheid, Z.Eni. Kardinaal Casimiro
Gennari.
Zijn Eminentie werd 27 December
1839 geboren en werd in 1863 priester
gewijd en in 1888 tot bisschop benoemd.
In 1901 werd de overleden Kerkvorst
t kardinaal verheven,
fietraiten in het St. Alfonsueretraiten-
huis. Amersfoort.
14 Febr.17 Febr, Landbouwers
[verg. t"4.j
21 Febr.24 Febr. Mannen en Jon
gelingen [vergoeding f4..
28 Febr.3 Maart Hccren uit den
Middenstand [vergoeding f6].
7 Maart—10 Maart Vrouwen
Meisjes vergoeding f4.
14 Maart—17 Maart Leden van het
Kruisverbond [vergoeding f4.';
21 Maart24 Maart Ongehuwde
Dames [vergoeding f 10.)
28 Maart31 Maart Gehuwde Da],
es [vergoeding 1'IO.J
2 April5 April Heercn [verg. flO.j
Weekkalender.
DE MAAND FEBRUARI.
ZONDAG 8 Februari.
Septuagesima.
MAANDAG 9 Februari.
H. Cyrillus Alexandrians Bisschop
Belijder en Kcrkleernar.
DINSDAG 10 Februari.
H. Scholastica. Maagd.
WOENSDAG 11 Februari.
Verschijning van O. L. Vr. van
Lourdes.
DONDERDAG 12 Februari.
Zeven H.H. Stichters der Servieten-
orde.
VRIJDAG 13 Februari.
ZATERDAG 14 Februari.
Gemengde Berichten.
Mijnramp. In een mijn bij Krucel, heeft
zich een ernstig mijnongeluk voor
gedaan. Tijdens den schaftijd stort
ten plotseling groote steenmassa's naar
beneden en bedolven drie mijnwerkers
die hun boterham zaten te eten. Hun
lijken zijn nog niet gevonden.
Benarde positie. Sinds verleden week
Woensdag zitten een viertal lersche
visscliers op een onbewoonde eiland
in de Bay gevangen. Zij waren Dins
dag vertrokken, maar tijdens den
hevigen storm leden zij schipbreuk en
werden op 't eiland geworpen. Alle
pogingen om de visscliers van hei
land af te halen waren tot nu toe,
lycge den .-lorm, toverg
De schipbreukelingen hadden slechts
voor een paar dagen voedsel en om
hen niet van den honger te laten om
komen, hebben hun vrienden een ge
sloten bus met allerlei proviand naar
't eiland laten drijven. De opzet gelukte
en spoedig antwoordden de visschers
„wij maken het goed, maar wij kunnen hier
niet weg. Kom terug". Zoodra het
weer en de zee gunstiger zijn. zal de
reddingsboot pogingen doen om de
'sschers te halen.
Gasontploffing. In een restaurant te
Leipzig heeft een hevige gasontplofing
plaats gehad. Een vijftal keuken-bedien
den begaven zich. door een gasreuk
opmerkzaam gemaakt, naar den kelder
van het gebouw om te zien waar de
oorzaak van den gasreuk te zoeken
een brandende lamp gingen
de bedienden in den kelder, maar
iwelijks hadden zij een stap binnen
gezet of een geweldige ontploffing votg-
le. waardoor alle deuren en vensters
an het Ruchiindlcrhaus werden stuk
geslagen. De klecren van een der be
dienden geraakten in branddc man
vluchtte naar de keuken, waar zijn co-
lega's dc vlammen bluschten. De on
gelukkige had ernstige brandwonden
bekomen. Maar nog slechter waren er
zijn vier andere kameraden aan toe.
Deze waren door de ontploffing tegen
den grond gesmakt en hadden zeer
ernstige kwetsuren. Buiten kennis wer
den zij naar het ziekenhuis overge
bracht. De kracht der ontploffing was
zoo groot, dat de gasten, die in de
restauratiezalen zaten, van hun stoelen
geslingerd werden. Men dacht eerst
aan een aardbeving, zoo geweldig was
de schok die in de geheele stad ge
voeld werd en overal ruiten vernielde.
Werkloosheid. Een commissie uit den
gemeenteraad van Berlijn heeft een
voorstel der socialisten om een bedrag
van 500.000 Mark uit te keeren aan de
werkloozen verworpen, doch zal den
gemeenteraad voorstellen een som van
300.000 Mark beschikbaar te stellen om
gehuwden werkloozen een voorschot te
kunnen verschaffen; tevens zullen po
gingen in het werk gesteld worden on
hen in de gemeentelijke werkplaatsei
arbeid te geven tegen het gewone
dagloon.
Nuttig werk. De Raad van Epe heeft
besloten om over te gaan tot het be-
bosschen van ongeveer 320 H.A. heide,
onder toezicht van het Staatsboschbeheer.
Een hulde aan den burgemeester van
Zaandam Het te Zaandam bestaande
straatje ..Kattegat" is thans herdoopt
in Katerlaantje, (K. ter Laan).
Op een ijsschots. Een ijsschots, waarop
zich 447 visschers. deels Finnen uit
Lavansari, deels Russen, bevonden, liet
van de Finsche kust los en landde bij
het kleine eiland Seskaer. De ijsbreker
„Tramo" is met levensmiddelen ver
trokken om hulp te verleenen.
Overreden. Te Berlijn zijn twee gees
telijken. Centrumsafgevaardigden, bij
liet kruispunt van de BlUcherstrasse
Horn- eon tavi overreden. Beiden dijn
zwaar gewond naar het Sanct-Hedwig-
gasthuis gebracht.
Afpersing. Omtrent een brutale afper
sing te Etten verneemt de „Grondwet"
het volgende: Maandagnacht heeft eei
wegens oneerlijkheid ontslagen en daar
voor met hechtenis gestrafte volontair
aan de coöp. boterfabriek in de Baai
te Etten, een aanzienlijke som gclds
afgeperst aan den directeur der fabriek.
F. B.. zoo heet die volontair,
welijks uit de gevangenis ontslagen. Hij
belde bij den directeur aan en niet
zoodra was hij in de duisternis binnen
gelaten en de deur achter hem geslo
ten of hij richte z'n revolver op den
directeur en bedreigde hem op staanden
voet te zullen doodschieten, indien hem
niet onmiddelijk een zekere som gelds
werd overhandigd. Voor den verschrik
ten. ongewapenden directeur schoot
natuurlijk niets anders over dan aan dit
bevel te voldoen. De marechaussee
heeft de zaak nu in handen.
Verdronken. Terwijl de moeder een
oogenblik afwezig was. viel de- eenja
rige M. VV., uit de Aclbrechtstraat te
Rotterdam, spelende in een op den grond
staande teil met water. In bewustcloo-
zen toestand werd het kind uit dc be
narde positie gehaald. Ken dokter kon
slechts tien dood
Bloedvergiftiging. De landbouwers
knecht A. Hol, uit Alphen aan de Maas,
die met zijn duim in een dorschmachine
bekneld raakte, is tengevolge van
bloedvergiftiging in het ziekenhuis te
Tiel overleden.
Brand. Te Heerde zijn in vlammen
opgegaan een dubbele schuur en een
berg met hooi, staande bij de boerderij
van den heer A. Rakhorst, in de kom
van het dorp Heerde. In de schuur
vond een vet varken den dood in het
vuur. terwijl ook een belangrijke hoe
veelheid brandstoffen en waschgoed
mede verloren ging.
Brand. Te Kalsdonk is de hoeve van
den landbouwer Blok totaal afgebrand
3 koeien en 1 kalf kwamen o.m. in de
vlammen om. Van den inventaris werd
niets gered. Een en ander was verzekerd,
Gestraft. In de Duitsche stad Ratibor
zijn twee vrouwen ter dood gebracht.
Een had haar schoonmoeder verinoord
en het lijk verbrand. De andere had
haar man, een mijnwerker, gedood.
Verpletterd. Terwijl eenige werklieden
aan de Rechtboomsloot te Amsterdam
bezig waren vaten honing van een
wagen te laden, had een 34-jarige
arbeider het ongeluk door een vat van
350 K.G. meegesleurd te worden en
met het hoofd daaronder te geraken.
Vreeselijk verminkt werd de man op
genomen en naar het binnengasthuis
vervoerd.
Roovers. Terwijl een bejaarde dame
te Rotterdam zich alleen thuis bevond,
belden omstreeks half tien twee per
sonen aan, die aan de dame voorga
ven over een leverantie van kruide
nierswaren te komen spreken. De dame
wilde hun aan het'verstand brengen,
dat dit daarvoor te laat wasdoch
voordat zij had uitgesproken, duwden
de kerels haar den gang in. smakten
de deur achter zich dicht en deden
zich maskers voor het gelaat. De in
dividuen, zich nu veilig gevoelend,
grepen daarop de hevig verschrikte
dame bij de keel en duwde haar ach
terover. Toen de dame weerloos op
den grond lag, niet in staat om hulp
te roepen, voelde zij plots een koud
voorwerp, vermoedelijk een vuurwapen,
zich tegen de slapen geduwd. In de
ze vcrschrikkelijken toestand eischten
tie schurken van de dame haar geld
of haar leven. In haar angst verklaar
de zij, dat zij alles konden krijgen, wat
zij bezat, als men haar maar verder
geen leed berokkende. Na deze ver
klaringen lieten de apachen de dame
los en volgden haar naar haar kamer,
waar zij een geldtrommeltje met een
een bankbiljet van f 200 te voorschijn
haalde en dit aan de gemaskerden
overreikte. De sujetten waren echter
daarmede niet te vreden. De da
me haalde daarop een ijzeren geldkist
je voor den dag met diverse papieren,
welke de gemaskerden doorzochten.
Het kistje werd echter niet door hen
meegenomen, daar de papieren voor
hen geen waarde hadden. Niets meer
van hun gading kunnende vinden, ver
lieten zij daarop het huis.
Apologetische Bijdragen
11 van Pater J. Zeij, S. J.
Voor het kennen van ver verwijder
de toestanden en gebeurtenissen langs
natuurlijken weg. anders door te houren
zeggen en dc andere bekende midde
len. bestaat tot nog toe. op zijn zachts
gesproken, geen voldoende waarschijn
lijkheid. En al zou het in eenige ge
vallen plaats hebben, ot kunnen heb
ben, dan is het toch zeker boven
'smenschcii kracht, over zulk een ken
vermogen naar believen te beschikken.
Wel is waar achten de geleerden het
niet ondenkbaar, dat het netvlies
,ler bepaalde omstandigheden het
mogen krijgt opgewekt te worden door
röntgen- donkere, warmte- en ultra
violette stralenwel is waar vermoe
den anderen weer de mogelijkheid van
een soort radio-actieve werking van
verre voorwerpen op de hersenen
doelt de zuiver wetenschappelijke on
derzoekingen leverden tot heden zulk
een uiterst schaarsch bewijsmateriaal,
dal men feitelijk nog niet spreken kan
van eenige goed gegronde waarschijn
lijkheid.
Voor het kennen van ziekten bij
ucisonen in de nabijheid is dc waar
schijnlijkheid van liet natumlijk-zijn veel
grooter. Wat thans reeds dc
schappelijke wereld weet over di
sclielijkc kcnkrachx in hypnotische»
toestand en over het mcnscheliik g<
neesinstinct, wijst op de redelijke waai
scliijnlijkheid. dat men. althans in sou
rnige gevallen, te doen heelt met n:
tuurlijkc, doch tot heden tc weinig be
studeerde. krachten.
Is er dus een somnambule, van wii
men met grond mag veronderstellen
of wel omdat dit genoegzaam blijkt
uit de algemeene opinie, of uit de
rechtzinnige verklaring, of anderszins
dat bij haar alle geesten-inrocping
buitengesloten is, dan mag mer -
haar vervoegen voor die soo
ziekten, waarin men weet, dat zij raad
en uitkomst geeft; en steeds zou men
haar mogen vragen, of zij misschien ons
helpen kan.
Altijd wordt verondersteld, dat dc
maatregelen der Christelijke voorzich
tigheid in acht genomen worden. En
verband hiermede moeten me toch
g twee bedenkingen tegen liet raad
plegen van somnambule's van het hart.
1) Men vcrgele niet, dat iedere
inensch verplicht is op een redelijke
wijze voor zijne gezondheid tc zorgen,
en eveneens voor de gezondheid van
zijn kinderen en dierbaren. Nu js het
toch onredelijk, ja roekeloos, met voor
bijgaan van wetenschappelijke genees-1
lieeren, zijne gezondheid of die zijner
kinderen toe te
overigens onbekende juffrouw, wier ken
nis en betrouwbaarheid voorloopig geen
andere waarborgen hebben dan dc
gefluisterde faam zij heeft er al velen
is de mogelijkheid niet uitgesio-
dat de Voorzienigheid ons in het
somnambulisme gewezen heelt op een
tot nog toe te weinig gekende en be
nuttigde konkracht tot genezing, cischt
toch het alom verspreid bedrog, dat
men met de grootste omzichtigheid te
werk gaat.
2) Nu liet bijgeloof in onze dagen
bij dc meesten, die dc Goddelijke Open
baring. door Christus gebracht, vaar
wel zeiden, zoo ontzaggelijk toeneemt,
moeten wij, Katholieken, ten zeerste
op onze hoede zijn. niet door die al
gemeene strooniing tc worden meege
sleept en den schijn zelfs vermijden
van baat te willen vinden bij wat tot
heden bovenal een uitvloeisel blijkt van
ongeloof en ziekelijk betrouwen op het
geheimzinnige.
En als dan ooit een kranke alleen
maar suggestie behoeft om tc genezen,
dan is liet toch redelijker voor eiken
christen, zich te laten suggestioneeren
door een middel, dat ook zonder sug-
I gestie, op bovennatuurlijke en wonder
bare wijze, ontclbaren genezen heeft
I het geloovig. volhardend en vurig gebed.
„EEN GEEST IS GOD".
Bij den welput van Jacob, niet
van de stad Sichar en den berg Garizim.
zat Jesus vermoeid, en wachtte, totdat
dc leerlingen met dc gekochte mond
behoeften zouden zijn teruggekeerd.
Hij wist, de Alwetende, dat er in-
tusschen een vrouw zou komen, om
water tc halen in haar waterkruik'n
Samaritaansche vrouw, en nog wel cene.
die leefde in verboden betrekking tot
Die Samaritaansche zou natuurlijk
terstond aan 's Heeren gelaats-trekken
en kiecding zien, dat Hij een Joodsch
lecraar was. Om de wedcrzijdschc vijan-
dige gezindheid der Samaritanen en
der Joden was het te voorzien, dat er
tusschen die twee geen enkel woord
gewisseld zon worden. De Joden waren
tc trotsch, om van de Samaritanen een
dienst te vragen, en dezen over 't alge
meen tc haatdragend, om diensten
tc bieden.
Zeker kon het. volgens menschclijke
berekening nimmer komen tot een dis
puut over godsdienst, want volgens
Farizecschc tradities mochten dejood-
sche leeraren nooit op den pubiickcn
weg eene vrouw aanspreken, veel min
der nog met haar redetwisten over
godsdienstzaken immers, naar een hun
ner spreuken, ware het beter, de wet
te verbranden, dan haar uit te leggen
Eu veronderstel eens. dat liet bij
mogelijkheid kwam tot een godsdienstig
onderhoud, die vrouw ware géén Samari
taansche, als ze. wel verre van iets tc
onthullen van haar eigen zondig leven,
niet aanstonds om den Jood te ver
nederen en te grieven het groote,
liet allergrootste, en nimmer op te lossen
godsdienstig twistpunt tusschen Samari
tanen en Joden op het tapijt bracht.
Een eindeloos geredekavel ving dan
aan. De vrouw kon zeggen, dat men
God moest aanbidden op dan berg
Garizim. daar Mozes gelast had „Wan
neer nu de Heer, uw God. u in het
land brengt, waar gij heenentrekt om
er te wonen, zult gij den zegen leggen
op den berg Garizim".
De Joodsche leeraar had dan ten
antwoord gereed, dat het volk Gods, in
tegenstelling met de heidenen, slechts
op ééne door God uitverkoren plek den
offerdienst mocht voltrekkendat er
eerder een tempel stond op Sion te
Jerusalem, dan op den Garizim en dus
de Samaritanen geen anderen tempel
hadden mogen bouwen.
Daar kon dc Samaritaansche dan
weer tegen inbrengen, dat de berg Gari
zim de eerste rechten had, wijl Mozcs
wel van dezen berg. doch nooit van
den Sion gesproken had.
Wordt voortgezet.