Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. DE EEMBODE XXVIIe Jaargang. No. 90. UITGAVE VAN DE VEREENIG1NG DE EEMBODE TE AMERSFOORT. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Prijs per drie maanden vijftig cent. Afzonderlijke nummers irie cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abonnetr.ont moet ge schieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Dinsdag 6 Februari 1914. KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 13. AMERSFOORT. Advertentieprijs van één tot vijf regels dertig cent. Elke regel meer zes cent. reclamestien ct. p. regel. AdvertentiBN in het redactioneel gedeelte vijftien ct. p. regel. Billijke tarieven bij at advertenti&n in te zenden vóór één uur op den dag van uitgifte. TWEEDE BLAD. Epistel en Evangelie. Zondag genoemd Septuagesima. LES uit den eersten brief van den H. apostel l'aulus aan de Koriilthiërs IX. 24—X, 5. llroedersWeet gij niet. dat zij die in de renbaan ioopen, wel allen loopen, maar dat één den prijs ontvangt? Loopt gij zóó, dat gij dien behalen moogt. Ieder kampstrijder nn onthoudt zicli van alles; en zij nog welom eene' vergankelijke kroon te verwerven, wij echter om cene onvergankelijke. Ik dan loop alzóó, niet als in het onzekere; ik kamp alzóó, niet als in de lucht slaande; maar ik tuchtig mijn lichaam en breng het tot dienstbaarheid, opdat ik soms niet. na anderen gepredikt te hebben, zelf verworpen worde. Want ik wil niet, dat het u onbekend zij, broeders! "lat onze vaders allen onder de wolk zijn geweest, en allen de zee zijn doorgegaan, en allen in Mozcs ge- iloopt zijn geworden in de wolk en in de zee. en allen dezelfde geestelijke spij.i hebben gegeten, en allen den zelfden geestelijken drank hebben ge dronken zij toch dronken van eene geestelijke, hen volgende steenrotsde stcemots nu was Christusj; maar niet in het mecrendeel van hen heeft God welbehagen gehad. EVANGELIE volgens den H. Mattheiis; XX, I16. In dien tijd sprak Jesus tot zijne leer-1 lingcn deze gelijkenis: Het Rijk der; hemelen is gelijk aan een huisvader, die vroeg in den morgen uitging om' arbeiders voor zijnen wijngaard te hu- en. Nadat hij nu met de arbeiders was overeengekomen voor één ticnling daags, zond hij lien in zijnen wijngaard. En toen hij omtrent het derde uur uit ging. zag hij anderen op de markt ledig staan en zeide hunGaat ook gij in mijnen wijngaard, en ik zal u geven wat billijk is. En deze gingen. Ander maal ging hij uit omtrent liet zesde uur en het negende uur en deed ins gelijks. En omtrent het elfde uur ging hij uit en vond anderen staan en zeide hunWaarom staat gij hier den gan- schen dag ledig? Zij zeiden tot hem Omdat niemand ons gehuurd heelt. Hij zeide hun: Gaat ook gij in mijnen wijngaard. Toen het nu avond gewor den was, zeide de heer des wjjngaards tot zijnen opzichter: Roep de werklie den en geef hun het loon, beginnend van de laatste lot de eersten. Toen dan zij kwamen, die omtrent liet elfde uur gekomen waren, ontvingen zij ieder één ticnling. Als nu ook de eersten kwa men, meende dezen dat zij meer zouden ontvangenechter ontvingen ook zij ieder één ticnling. En dien aannemend, nioiden zij tegen den huisvader, zeg gende Deze laatsten hebben één uur gearbeid, en gij hebt heil gelijk gesteld met ons, die den last ran den dag en de hitte gedragen hebben. Doch hij antwoordde en zeide tot een hunucr: Vriend I ik doe u geen onrecht. Zijl gij voor één tienling niet mi; overeen gekomen? Neem wat het uwe is en ga heenik wil aan dezen laatste even veel geven als aan u. Of staat het mij niet vrij te doen wat ik wil?[huw oog boos, omdat ik goed ben AMus zul len de laatsten eersten, en de eersten laatsten zijn. Velen toch zijn geroepen —aar weinigen uitverkoren. MISAANWJJZING. Zondag Septuagesima. Mis: Ureum- derunt. 2e gebed van St. Joannis de Maliia. Geen Gloria. AMERSFOORT. Parochiekerk 0. L. Vr, Lange Gracht. Zondag de HH. Missen 0111 7. half en om half 11 de Hoogmis. Om kwart over twaalf Catechismus. Om 3 ir Vespers. Om half vijf Congrcga- van de H. Familie. Donderdagavond om 7 uur Lof. De H. Missen om 7, 8 en 9 uur. Parochiekerk St. Franc. Xav., 'tZand. Zondag de HH. Missen om half 7. en 11 uur en om half 10 de Hoogmis. Om 12 en 2 uur Catechismus. Om 3 uur Vespers. Om uur Con- Zaterdag 7 uur Lof. Gedurende de week de H. Missen 8 en 9 uur. Parochiekerk St. Henricus, Borstraat. Zondag de 1-1. Missen om 5 en 7 uur i om 10 uur de Hoogmis. Om 12 ir Catechismus. Otn zes uur Lof niet Conferentie. Maandag om 7 uur St. Gerardus- Majella-Mis. Dinsdag om 7 uur Lof ter eere den H. Antonius van Padua. Gedurende de week de H. Missen Kerkelijke berichten. Z. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht heeft benoemd tot Pastoor tc Achteveld den WelEerw. Heer G. Rcntinck; tot Pastoor te Stadskanaal den WelEerw. lieer J. J. Elbcrssen. v Kardinaal Gennari. Op den laatsten dag van Januari leerleed te Rome. na een korte onge steldheid, Z.Eni. Kardinaal Casimiro Gennari. Zijn Eminentie werd 27 December 1839 geboren en werd in 1863 priester gewijd en in 1888 tot bisschop benoemd. In 1901 werd de overleden Kerkvorst t kardinaal verheven, fietraiten in het St. Alfonsueretraiten- huis. Amersfoort. 14 Febr.17 Febr, Landbouwers [verg. t"4.j 21 Febr.24 Febr. Mannen en Jon gelingen [vergoeding f4.. 28 Febr.3 Maart Hccren uit den Middenstand [vergoeding f6]. 7 Maart—10 Maart Vrouwen Meisjes vergoeding f4. 14 Maart—17 Maart Leden van het Kruisverbond [vergoeding f4.'; 21 Maart24 Maart Ongehuwde Dames [vergoeding f 10.) 28 Maart31 Maart Gehuwde Da], es [vergoeding 1'IO.J 2 April5 April Heercn [verg. flO.j Weekkalender. DE MAAND FEBRUARI. ZONDAG 8 Februari. Septuagesima. MAANDAG 9 Februari. H. Cyrillus Alexandrians Bisschop Belijder en Kcrkleernar. DINSDAG 10 Februari. H. Scholastica. Maagd. WOENSDAG 11 Februari. Verschijning van O. L. Vr. van Lourdes. DONDERDAG 12 Februari. Zeven H.H. Stichters der Servieten- orde. VRIJDAG 13 Februari. ZATERDAG 14 Februari. Gemengde Berichten. Mijnramp. In een mijn bij Krucel, heeft zich een ernstig mijnongeluk voor gedaan. Tijdens den schaftijd stort ten plotseling groote steenmassa's naar beneden en bedolven drie mijnwerkers die hun boterham zaten te eten. Hun lijken zijn nog niet gevonden. Benarde positie. Sinds verleden week Woensdag zitten een viertal lersche visscliers op een onbewoonde eiland in de Bay gevangen. Zij waren Dins dag vertrokken, maar tijdens den hevigen storm leden zij schipbreuk en werden op 't eiland geworpen. Alle pogingen om de visscliers van hei land af te halen waren tot nu toe, lycge den .-lorm, toverg De schipbreukelingen hadden slechts voor een paar dagen voedsel en om hen niet van den honger te laten om komen, hebben hun vrienden een ge sloten bus met allerlei proviand naar 't eiland laten drijven. De opzet gelukte en spoedig antwoordden de visschers „wij maken het goed, maar wij kunnen hier niet weg. Kom terug". Zoodra het weer en de zee gunstiger zijn. zal de reddingsboot pogingen doen om de 'sschers te halen. Gasontploffing. In een restaurant te Leipzig heeft een hevige gasontplofing plaats gehad. Een vijftal keuken-bedien den begaven zich. door een gasreuk opmerkzaam gemaakt, naar den kelder van het gebouw om te zien waar de oorzaak van den gasreuk te zoeken een brandende lamp gingen de bedienden in den kelder, maar iwelijks hadden zij een stap binnen gezet of een geweldige ontploffing votg- le. waardoor alle deuren en vensters an het Ruchiindlcrhaus werden stuk geslagen. De klecren van een der be dienden geraakten in branddc man vluchtte naar de keuken, waar zijn co- lega's dc vlammen bluschten. De on gelukkige had ernstige brandwonden bekomen. Maar nog slechter waren er zijn vier andere kameraden aan toe. Deze waren door de ontploffing tegen den grond gesmakt en hadden zeer ernstige kwetsuren. Buiten kennis wer den zij naar het ziekenhuis overge bracht. De kracht der ontploffing was zoo groot, dat de gasten, die in de restauratiezalen zaten, van hun stoelen geslingerd werden. Men dacht eerst aan een aardbeving, zoo geweldig was de schok die in de geheele stad ge voeld werd en overal ruiten vernielde. Werkloosheid. Een commissie uit den gemeenteraad van Berlijn heeft een voorstel der socialisten om een bedrag van 500.000 Mark uit te keeren aan de werkloozen verworpen, doch zal den gemeenteraad voorstellen een som van 300.000 Mark beschikbaar te stellen om gehuwden werkloozen een voorschot te kunnen verschaffen; tevens zullen po gingen in het werk gesteld worden on hen in de gemeentelijke werkplaatsei arbeid te geven tegen het gewone dagloon. Nuttig werk. De Raad van Epe heeft besloten om over te gaan tot het be- bosschen van ongeveer 320 H.A. heide, onder toezicht van het Staatsboschbeheer. Een hulde aan den burgemeester van Zaandam Het te Zaandam bestaande straatje ..Kattegat" is thans herdoopt in Katerlaantje, (K. ter Laan). Op een ijsschots. Een ijsschots, waarop zich 447 visschers. deels Finnen uit Lavansari, deels Russen, bevonden, liet van de Finsche kust los en landde bij het kleine eiland Seskaer. De ijsbreker „Tramo" is met levensmiddelen ver trokken om hulp te verleenen. Overreden. Te Berlijn zijn twee gees telijken. Centrumsafgevaardigden, bij liet kruispunt van de BlUcherstrasse Horn- eon tavi overreden. Beiden dijn zwaar gewond naar het Sanct-Hedwig- gasthuis gebracht. Afpersing. Omtrent een brutale afper sing te Etten verneemt de „Grondwet" het volgende: Maandagnacht heeft eei wegens oneerlijkheid ontslagen en daar voor met hechtenis gestrafte volontair aan de coöp. boterfabriek in de Baai te Etten, een aanzienlijke som gclds afgeperst aan den directeur der fabriek. F. B.. zoo heet die volontair, welijks uit de gevangenis ontslagen. Hij belde bij den directeur aan en niet zoodra was hij in de duisternis binnen gelaten en de deur achter hem geslo ten of hij richte z'n revolver op den directeur en bedreigde hem op staanden voet te zullen doodschieten, indien hem niet onmiddelijk een zekere som gelds werd overhandigd. Voor den verschrik ten. ongewapenden directeur schoot natuurlijk niets anders over dan aan dit bevel te voldoen. De marechaussee heeft de zaak nu in handen. Verdronken. Terwijl de moeder een oogenblik afwezig was. viel de- eenja rige M. VV., uit de Aclbrechtstraat te Rotterdam, spelende in een op den grond staande teil met water. In bewustcloo- zen toestand werd het kind uit dc be narde positie gehaald. Ken dokter kon slechts tien dood Bloedvergiftiging. De landbouwers knecht A. Hol, uit Alphen aan de Maas, die met zijn duim in een dorschmachine bekneld raakte, is tengevolge van bloedvergiftiging in het ziekenhuis te Tiel overleden. Brand. Te Heerde zijn in vlammen opgegaan een dubbele schuur en een berg met hooi, staande bij de boerderij van den heer A. Rakhorst, in de kom van het dorp Heerde. In de schuur vond een vet varken den dood in het vuur. terwijl ook een belangrijke hoe veelheid brandstoffen en waschgoed mede verloren ging. Brand. Te Kalsdonk is de hoeve van den landbouwer Blok totaal afgebrand 3 koeien en 1 kalf kwamen o.m. in de vlammen om. Van den inventaris werd niets gered. Een en ander was verzekerd, Gestraft. In de Duitsche stad Ratibor zijn twee vrouwen ter dood gebracht. Een had haar schoonmoeder verinoord en het lijk verbrand. De andere had haar man, een mijnwerker, gedood. Verpletterd. Terwijl eenige werklieden aan de Rechtboomsloot te Amsterdam bezig waren vaten honing van een wagen te laden, had een 34-jarige arbeider het ongeluk door een vat van 350 K.G. meegesleurd te worden en met het hoofd daaronder te geraken. Vreeselijk verminkt werd de man op genomen en naar het binnengasthuis vervoerd. Roovers. Terwijl een bejaarde dame te Rotterdam zich alleen thuis bevond, belden omstreeks half tien twee per sonen aan, die aan de dame voorga ven over een leverantie van kruide nierswaren te komen spreken. De dame wilde hun aan het'verstand brengen, dat dit daarvoor te laat wasdoch voordat zij had uitgesproken, duwden de kerels haar den gang in. smakten de deur achter zich dicht en deden zich maskers voor het gelaat. De in dividuen, zich nu veilig gevoelend, grepen daarop de hevig verschrikte dame bij de keel en duwde haar ach terover. Toen de dame weerloos op den grond lag, niet in staat om hulp te roepen, voelde zij plots een koud voorwerp, vermoedelijk een vuurwapen, zich tegen de slapen geduwd. In de ze vcrschrikkelijken toestand eischten tie schurken van de dame haar geld of haar leven. In haar angst verklaar de zij, dat zij alles konden krijgen, wat zij bezat, als men haar maar verder geen leed berokkende. Na deze ver klaringen lieten de apachen de dame los en volgden haar naar haar kamer, waar zij een geldtrommeltje met een een bankbiljet van f 200 te voorschijn haalde en dit aan de gemaskerden overreikte. De sujetten waren echter daarmede niet te vreden. De da me haalde daarop een ijzeren geldkist je voor den dag met diverse papieren, welke de gemaskerden doorzochten. Het kistje werd echter niet door hen meegenomen, daar de papieren voor hen geen waarde hadden. Niets meer van hun gading kunnende vinden, ver lieten zij daarop het huis. Apologetische Bijdragen 11 van Pater J. Zeij, S. J. Voor het kennen van ver verwijder de toestanden en gebeurtenissen langs natuurlijken weg. anders door te houren zeggen en dc andere bekende midde len. bestaat tot nog toe. op zijn zachts gesproken, geen voldoende waarschijn lijkheid. En al zou het in eenige ge vallen plaats hebben, ot kunnen heb ben, dan is het toch zeker boven 'smenschcii kracht, over zulk een ken vermogen naar believen te beschikken. Wel is waar achten de geleerden het niet ondenkbaar, dat het netvlies ,ler bepaalde omstandigheden het mogen krijgt opgewekt te worden door röntgen- donkere, warmte- en ultra violette stralenwel is waar vermoe den anderen weer de mogelijkheid van een soort radio-actieve werking van verre voorwerpen op de hersenen doelt de zuiver wetenschappelijke on derzoekingen leverden tot heden zulk een uiterst schaarsch bewijsmateriaal, dal men feitelijk nog niet spreken kan van eenige goed gegronde waarschijn lijkheid. Voor het kennen van ziekten bij ucisonen in de nabijheid is dc waar schijnlijkheid van liet natumlijk-zijn veel grooter. Wat thans reeds dc schappelijke wereld weet over di sclielijkc kcnkrachx in hypnotische» toestand en over het mcnscheliik g< neesinstinct, wijst op de redelijke waai scliijnlijkheid. dat men. althans in sou rnige gevallen, te doen heelt met n: tuurlijkc, doch tot heden tc weinig be studeerde. krachten. Is er dus een somnambule, van wii men met grond mag veronderstellen of wel omdat dit genoegzaam blijkt uit de algemeene opinie, of uit de rechtzinnige verklaring, of anderszins dat bij haar alle geesten-inrocping buitengesloten is, dan mag mer - haar vervoegen voor die soo ziekten, waarin men weet, dat zij raad en uitkomst geeft; en steeds zou men haar mogen vragen, of zij misschien ons helpen kan. Altijd wordt verondersteld, dat dc maatregelen der Christelijke voorzich tigheid in acht genomen worden. En verband hiermede moeten me toch g twee bedenkingen tegen liet raad plegen van somnambule's van het hart. 1) Men vcrgele niet, dat iedere inensch verplicht is op een redelijke wijze voor zijne gezondheid tc zorgen, en eveneens voor de gezondheid van zijn kinderen en dierbaren. Nu js het toch onredelijk, ja roekeloos, met voor bijgaan van wetenschappelijke genees-1 lieeren, zijne gezondheid of die zijner kinderen toe te overigens onbekende juffrouw, wier ken nis en betrouwbaarheid voorloopig geen andere waarborgen hebben dan dc gefluisterde faam zij heeft er al velen is de mogelijkheid niet uitgesio- dat de Voorzienigheid ons in het somnambulisme gewezen heelt op een tot nog toe te weinig gekende en be nuttigde konkracht tot genezing, cischt toch het alom verspreid bedrog, dat men met de grootste omzichtigheid te werk gaat. 2) Nu liet bijgeloof in onze dagen bij dc meesten, die dc Goddelijke Open baring. door Christus gebracht, vaar wel zeiden, zoo ontzaggelijk toeneemt, moeten wij, Katholieken, ten zeerste op onze hoede zijn. niet door die al gemeene strooniing tc worden meege sleept en den schijn zelfs vermijden van baat te willen vinden bij wat tot heden bovenal een uitvloeisel blijkt van ongeloof en ziekelijk betrouwen op het geheimzinnige. En als dan ooit een kranke alleen maar suggestie behoeft om tc genezen, dan is liet toch redelijker voor eiken christen, zich te laten suggestioneeren door een middel, dat ook zonder sug- I gestie, op bovennatuurlijke en wonder bare wijze, ontclbaren genezen heeft I het geloovig. volhardend en vurig gebed. „EEN GEEST IS GOD". Bij den welput van Jacob, niet van de stad Sichar en den berg Garizim. zat Jesus vermoeid, en wachtte, totdat dc leerlingen met dc gekochte mond behoeften zouden zijn teruggekeerd. Hij wist, de Alwetende, dat er in- tusschen een vrouw zou komen, om water tc halen in haar waterkruik'n Samaritaansche vrouw, en nog wel cene. die leefde in verboden betrekking tot Die Samaritaansche zou natuurlijk terstond aan 's Heeren gelaats-trekken en kiecding zien, dat Hij een Joodsch lecraar was. Om de wedcrzijdschc vijan- dige gezindheid der Samaritanen en der Joden was het te voorzien, dat er tusschen die twee geen enkel woord gewisseld zon worden. De Joden waren tc trotsch, om van de Samaritanen een dienst te vragen, en dezen over 't alge meen tc haatdragend, om diensten tc bieden. Zeker kon het. volgens menschclijke berekening nimmer komen tot een dis puut over godsdienst, want volgens Farizecschc tradities mochten dejood- sche leeraren nooit op den pubiickcn weg eene vrouw aanspreken, veel min der nog met haar redetwisten over godsdienstzaken immers, naar een hun ner spreuken, ware het beter, de wet te verbranden, dan haar uit te leggen Eu veronderstel eens. dat liet bij mogelijkheid kwam tot een godsdienstig onderhoud, die vrouw ware géén Samari taansche, als ze. wel verre van iets tc onthullen van haar eigen zondig leven, niet aanstonds om den Jood te ver nederen en te grieven het groote, liet allergrootste, en nimmer op te lossen godsdienstig twistpunt tusschen Samari tanen en Joden op het tapijt bracht. Een eindeloos geredekavel ving dan aan. De vrouw kon zeggen, dat men God moest aanbidden op dan berg Garizim. daar Mozes gelast had „Wan neer nu de Heer, uw God. u in het land brengt, waar gij heenentrekt om er te wonen, zult gij den zegen leggen op den berg Garizim". De Joodsche leeraar had dan ten antwoord gereed, dat het volk Gods, in tegenstelling met de heidenen, slechts op ééne door God uitverkoren plek den offerdienst mocht voltrekkendat er eerder een tempel stond op Sion te Jerusalem, dan op den Garizim en dus de Samaritanen geen anderen tempel hadden mogen bouwen. Daar kon dc Samaritaansche dan weer tegen inbrengen, dat de berg Gari zim de eerste rechten had, wijl Mozcs wel van dezen berg. doch nooit van den Sion gesproken had. Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1914 | | pagina 5