OPRUIMING legen spotprijzen.
Algemeene Vergadering-
bu Joh. Vingerhoets
LO 'IS HANLO
DIENSTMEISJES
Prijsaanbieding.
Geëmailleerde
Huisnummer- en
Straatnaamborden.
Nieuwe Dienstregeling
SCHROEFSTOOM en MOTORBOOTEN.
Houtzaager& heineman.
1. A. VOS, Hellingstraat 24
Timmerwerken
W. J. Fijnenberg
Gas-en Waterleiding
Electr. Schellen enz.
Reparatie-Inrichting
Nieuw Parijs
Hotel Place Royale
Lamperanden Wilt f^-8C! iWRïSï
Lamaison BouwerS Co.
Electro Technisch Bureau
DENIJS 'AN ROON
Licht- en Krachtinstallatiën
Firma Wed. W. SMIT, Kamperbinnenp. 3, Amersfoort.
(loud- en Zilverwerken,
dat die engelen toch niets kunnen zon
der God, dat al hun macht en goed
held, zelfs hun vermogen om ons te
helpen, gaven Gods zijn.
Van aanbidding, bedoeld in den zin
van eerbewijzing, die alleen aan God
toekomt, is hierbij geen sprake.
(ie begrijpt dus, vriend, dat we zells
een uitstekende gave Gods onbenut la
ten, als we de engelen niet vereeren en
aanroepen. Is 't niet zoo? Wil je nog
een serie schriftuurteksten?
A. Dank je, ik begrijp
schriftuurteksten heb ik al In Potters
gezien. Nu de tweede opwerping: do
rationalisten beweren, dal alles, wat in
den Hijbei staat over de engelen, ont
leend is aan andere godsdiensten.
K. Ik weet wat je bedoelt. Kijk,
/e zeggen zoode Joden hebben hun
geloof aan 't bestaan der engelen tc
danken aan hun omgang met de Per
zen tijdens hun ballingschap, en hristus
heeft dat gelool ongemoeid gelaten,
zelfs in hun idee voorgepraat, omdat
het een volksopinie was, die wel voor
deel, maar geen scha kon brengen aan
zijn te stichten Godsrijk.
Nu, dat Christus ons omtrent deen-
gelen in de dwaling zou gelaten heb
ben, is al een heel malle veronderstel
ling. Van de kribbe tot hel graf krioelt
het van engelen in de Evnngclitiri. Neen.
als de Joodsdie meening een dwaling
was had Christus ons niet in dc dwaling
gelaten, maar er ons in bevestigd, ja
ons nog veel verder op 't dwaalspoor
gebracht. Kn dat kan men niet veronder
stellen.
Maar we liehhcn deze redeneering
niet eens noodig, want de allereerste
opzet deugt niet. Om tc bewijzen, dat
de Joden in lum ballingschap pas hel
bestaan der engelen leerden kennen,
beweren de rationalisten le dat in d<-
Hoeken der II Schrift, die vóór de
ballingschap geschreven zijn. maar
uiterst weinig engelen voorkomen. Nu.
't kan nog al, dunkt me. Al- Adam
en Eva uit het paradijs verbannen zijn
staan er al de cherubijnen met vlam-
te bewaken naar den boom des leven»;
Agar ill de woestijn krijgt verschijning
valt een engel ven engel houdt Abrnm»
ann tegen al- llij Izankga.it slachtdieren
engelen worden gezonden 0111 de God. b
wraak uit te voeren over Sodoma i-n li
imorrlia; Jacob z.ict
opklimmende
door'ncngelbci
i neerdalende engelenhebt.
dreven heeft door tc verklarenWan
neer men valt dc dunden opstaat dan
Iniwt men, noch wordt men gehuwd,
maar dan zijn ze als engcler
hemel", Doch wel twee eeuwen vóór
onze Heer deze woorden sprak, bestond
er reeds een soort roman over die
engelen-huwelijken, getiteld „het boek
van Henoch". Dit boek werd nog al
gelezen door de eerste Christenen, ook
door de oude Katholieke schrijvers, die
van heidensehe afkomst waren. Kn
daar nu de heilige apostel Judas Tltad
Incus in zijn brief woorden bezigt, die
letterlijk in „het boek van Henoch" ge
schreven staan, ofschoon over heel iels
anders handelend dan over die howclijks-
gcschicdcnisscn, heelt men in de eerste
waarde gehecht
bedenkend, hoe
onhoudbaar die engelen-huwelijken zijn
Christus' uneven aangehaalde ver
klaring. Doch in de 4de en 3de eeuw
hchbcii de kcrklccrnrcn Johannes
(Tiryscistomus, Theodoretus, Cyrillus
van Alexiituhie en Augustinu» zoo dui
delijk de onwaarheid van die opvatting
bewezen, dal de dwaiittg voor goed
van de baan gleed. Inlusschen, wat de
dwaling veronderstelde, de licha
melijkheid, de stedelijkheid der engelen,
bleci ut» een vaststaand leit in het biein
Ie hoofden nestelen. Hadden dc
engelen dan met zulke lichamen al- wij.
menschcn. ze bezaten toch, meende
tuen, een ol ander stoffelijk omhulsel,
rnarin ze aan de nicn-chen konden
erschijnen. Doelt dc Heilige Joanne
hmostomus, Thcorctus, en anderen
bestreden deze meening. en wel op ver-
duttende grondenInergens wordt
i de II. ~<chrift uitdrukkelijk melding
gemaakt van zulke stoffelijke omhulsel-
il.it engelen soms in zichtbare gedaante
iclnjnen, bewijst niets. 1'. dc II.
l'niilns geelt hun den naam van gi e-len,
een naam, die ook zielen dragen der
mcttschcn, nooit de menschcn zelf, f. j
uil «len aard dezer geschapen wereld j
word» het reeds begrijpelijk, dat. als er i
louter stoffelijke dingen, en schepselen
deel» stof deel» geest, bestaan. o«>k
louter geesten bestaan zullen.
Met dat al hieven nog langen tijd
de ineciiingfii der geleerden verdeeld,
totdat in dc 13de eeuw, vooral na de
le wijze van uitdrukking, door
ncilic van l.nteraiien gebezigd,
vorigcti keer gein
gische geloofspunten van menschelijken
cn sectarischcn oorsprong." Maar 't is
iets ondenkbaars in de Katholieke Kerk
een geloofspunt van menschelijken
oorsprong. Als er iets in onze Kerk
van menschelijken oorsprong is. kan
hel onmogelijk bij ons geloofspunt zijn
Onze geloofspunten zijn daarom geloofs
punten, omdat ze van goddelijken oor
sprong,dit is, door God geopenbaard zijn.
En, opdat wij niet zouden dwalen in dc
kennis derj Goddelijke Openbaring,
heeft de Godinensch Christus hij't be
gin zijner Kerk aan de Apostelen ge
zegd: ,,!k ben mei u alle dagen tot de
voleinding der wereld". Wi< -och dus
houdt aan fan- en Concilie, kan niet
dwalen. Muur wie de geloofspunten
bestudeert, bijvoorbeeld den aiud en
tatuur der engelen, om meer v.m
tc weten, kan wel dwalen. Hegrc-
pen
A. Jawel, maar 'k moet 't nog
eens laten bezinken. Mag Ik later weer
bij je terugkomen
Natuurlijk Ik reken er zelf» op.
1280. Vzarscn f 160 ft f 240. Pinken f 110 ft
f 170. Melkkoeien I IHfi A 1290. Knlfkovlrn
1220 ft rm Vaarskoclt.il I ISO i f 27.1. Vette
koelen 1190 ft 1290.
Ruwharige tarwe 10 ft I 00,--. Zomertitwe
10,- ft 10,-. Rogge 15.50 ft 10-5, Boekweit
fff— t rff—, (Tcrsl 10,- ft M Haver
13,65 ft (5,- Imiveboonen f0, ft 10,
aardappelen 13,00 ft 5.00 per li et. Boter
11,40 ft 11.50. Bieren (4,50 ft 15.- per 100
Amersfoort, 20 Juli.
Kaasmarkt. Aangevoerd 29 wagens, be
vattende ongeveer 6425 K.'J. kaas. Prijs per
50 K.'J, I27.O0 ft (29. Gestempelde p.
K.G. (31.(10.
Handel vlug.
Nijkerk, 20 Juli.
Boekweit (tl. aio Boter f 1.40411.50
eren 14 *41 4 15,60 IX nel'(20. ft
14. Hlggi-n 41 St. 18. A l 12. - Runderen
i luk- 2'" ft 1330. 0 Sdiapenl At
23 N'uchl-re Kalveren (10. 5 2ti Kuipen
stuks rota* ft I 1,3o. lianen 10 stuks fo.35
iii.M5. Kinken» -tuks M. - ft 11.40 41
Kenden (0.404 0.60. Tamme luleen 45 «luk*
(0.15 ft 10,25. Tamme konijnen 30 stuks (0.20
ll"i jonge Hanen In .15 ft t'l.fzi.
Kerkelijke berichten.
AMERSFOORT
Parochiekerk 0. L Vr, Lange Gracht.
Dinsdag om 7 uur Km.
Woensdag om 7 uur lof.
Donderdag, Om 7 uur Lof.
Dagelijks dc 1111. Mi»-en
Amersfoortschc Bond voor Lichamelijke Opvoeding.
op WOENSDAG 22 JULI 1014,
des avonds te ACHT uur, in de groote zaal van dc
sociëteit „Vereeniging" (ingang Valkestraat).
Advertentiën.
Voor tie waarlijk treffende en veel
zijdige belangstelling, ondervonden bij
de heropening vnn bet bedrijf na
de daarin aangebrachte vernieuwingen, i
betuigen ondcrgeteekenden hunnen har-
(dijken dank.
H KONING Zn.
Arnhemsclicstraat 24 j
Amersfoort. 20 Juli 1914.
PP- ZIE ETALAGE
Horlogemaker Goudsmid Optlclën.
Langestraat UI. AMERSFOORT Telefoon 3-9,
Parochiekerk St Franc Xav
Zaterdagavond om 7 uur
rc van de H. Maagd.
Dagelijks de llll. Missen i
Parochiekerk St Henricus. Borstraat pocNt bult geen half
Dinsdag om 7 uur Lol ter ccre
den II. Anmntus.
Gedurende de week de II. Mi
UTRECH i AMERSFOORT
Zand Brecdairnat 20 (I.,. 460). Kortograchl 8 (Tcf. 98)
Belast zich met het aan- cn verkoopen van Effecten en Inschrijvingen
Grootboek; het verzilveren van coupons, het geven en nemen van
gelden op prolongatie, het plaatsen van gelden A deposito tip korten
uur np een paar cn langen termijn, het verschaffen van credletbrieven en reiswissels,
schoenen Gebruikt „l-KA" scin.cn- het voeren van administratief beheer, het foumeeren en plaatsen van
creme. dan hebt ge d« schoenen in een vrtcmt| gC|,j (.n van cheques op hel Minnen- cn Buitenland
irdcn
iichl.Isains met Serafijnen
in het visioen zijner roeping: dit alle*
i- gebeurd vuuril.it dc Joden tijden» lum
ballingschap van dc l'crsische geesten-
len op dc hoogte konden komen, 't Is
du» dwaasheid, te beweren, dat er in
ile boeken der II. Schrift, die vóór -lug
balling-chap zijn samengesteld, ui'.crsl
weinig van engelen gewag word. ge
maakt.
Kn nu het tweede bewijs2o dc Jo
den kenden vroeger geen enkelen enge-
zen geleerd hebben, verschijnen in hun
boeken, dc namen Michael, Gabriel,
Maar dit is ook al ccn bewijs, dat niets
bewijst. W.int vooreerst zijn dit geen
Pcizische namen, maar woorden van
zuiver Ji-odsclie vorming: en daaren
boven Verschilt hel karakter van de
Pemschcu geesten hemelsbreed van dat
der engelen Michael, Gabriel en Raphael,
't Is dan ook niet recht „ecu steen
zoeken om een hond te gooien", zoo-
als dc rationalisten naar van alles grij
pen, om ons weg tc jagen. Maai we
zijn niet bang voor een beetje, zeker
met voor zulke stcckluu/c rcdetieeriii
gen. Wil je misschien eens hoorc-n,
wat Mevrouw Hlavatsky schrijft ovet
■lie engelen der heidenen, ilte aniesha
spento's of onsterfelijke weldoeners ge
noemd worden Dan zul je wel begrij
pen, il.it het begrip van onze aartsen
gelen onmogelijk aan die heidensehe
opvattingen kunnen ontleend zijn.
A. Niet noodig! 'k Heb er
meer dan genoeg van I
k. Dan komt het derde bezwtt.
unit de beurtWat was dat ook wee
A. Dut de Katholieke Keikvade
en Godgeleerden zeer uiteeilloopem
opinies koesteren over de engelen, dat
ze elkaar tegenspreken, en de Katho
lieken dus met weten, waar ze zich aan
te houden hebben.
K. O Jal Dut is een interessant
puntje. Tevens xeer leerz.oam i
oog op liet verschil titsschcn
geloofsschat" en „dc kennis va
geluolsschut", Dc geschiedenis is deze,
In het zesde hoofdstuk van liet boek
der Schepping wordt verhaald, dal zij,
die daar liccten „zonen Gods", echt
verbintenissen aangingen met haar, die
daar hcctcn „dochters der menschcn".
Nu laat dc schrijver van dit Hoek der
Schepping vrij duidelijk verstaan, dat
deze, laat ik ze
mengde" huwelijkt
van het schaamteloos zedenbederf, dat
het mcnsclidont bchcerschte vóór den
zondvloed. De meest voor de hand
liggende verklaring van de namen
„zonen Gods" cn „dochters der
schen" is natuurlijk, dal met de eersten
bedoeld worden dc braaf gebleven af
stammelingen van Adam's zoon Sctli,
tl met de anderen dc dochters en klein
dochters en achtciklfindochtcrs van
ilcit goddclooz.cn am. Maar wat wil nu
liet geval? De Joden vertaalden de
uitdrukking „zonen Gods" door „enge
len Boils" omdat in de latere boeken
des Bijbels dc engelen wel
God» licetcu. Aldus kwam
Je wereld, dat engelen kunnen trouwen,
een waan, die Christus voorgoed
bijna algchcele eenstemmig
heid i- gekomen; met dit gevolg, dat
t wel niet zeggen kan't i- ons
lod geopenbaard, dat de engelen
totaal stofloos zijn. maar wel 't zou
vermetel wezen, daaraan ook maar
oogenblik te twijfelen. Ziedaar dc
heclc geschiedenis! Wat hebt ge d.iar
tegen
V - Ik dank je wel voor je belang
wekkende uiteenzetting, 'k Had 't nog
nergens zóó duidelijk gelezen.
K. Dan heb ge nog niet veel
gelezen, 'k heb liter wel een dozijn
boeken staan waar go in vinden kunt,
ik je nu vertel. Maar 'l is zoo, jullie,
andersdenkenden, - jij maakt gelukkig
een loffelijke uitzondering I durlt maai
geen katholieke boeken lezen, vandaal
dat jullie zulke averechtsche voorstel
hugen hebt van onze geluotslcci. A
propos I 't Verwondert me toch, dat
ge geen bezwaar maakt.
A. Ja, ik heb ook een bezwaar
Uit vle verhaalde gebeurtenissen, blijkt
nu toch. dat de Katholieke Kerk
tijdlang gedwaald heeft
Alt! daar heb ik je! 'k Dacht
Neen, beste vriend, 't lijkt er
niet op I Je maakt weer geen under-
icheid tussclien het bestaan van een
geopenbaarde waarheid, en dc volko-
ncn kennis er van. Als ik jou een boek
cadeau geel, dan heb je wat; als je
dat boek gelezen hebt, dan is je bezit
niet grooter geworden, maar wel de
kennis van hetgeen je bezit, Zoi is
het ook hier. God heeft ons geopen
baard, dat er engelen zijn. wezens valt
huogfrc orde dan de menschcndat
heb je! Kn dorkaan heelt
geen enkele eeuw, een Katholiek, die
zijn geloof kende, gctvvijh-UI. Maai
bijzonderheden vail die engelen zijn
ons niet zoo duidelijk geojrenbuard, als
het bestaan xelf van die engelenwe
moeten dal boek gaan lezen en be.-iu-
dcercii, en er ons gezond verstand up
zetten, en onze ciigelenkcnnis verge
lijken en in verband brengen mei andere
geopenbaarde waarheden. Zoodoende
wordt ons bcz.it met gi outer, maar dc
kennis van ons bezit. Maar bij dnt stu-
deeren en rcdenccrcii kan een incnscli
zich vergissen, ook al is hij een Kerk
vader of een Heilige, of zelfs een
Tam
„ERA" wedstrijd, waaraan f!
Pnesterjubile Mgr van de Wetering Vr
f I, (|p Vut-b,—Ji.p Mgr II iwlnkelicrUwbonennadereinHiffnwfh
Wet-n-'g iclit tc K-
,n zijn 4i>-J.ing pne.terlce-
handig schrijven va» den
intvangen.
Bisdom Breda
Tot opvolger van wijlen
Leijtcn i» tot bisschop vat:
icnul mgr. A. Hopman-
GEMEENTE AMERSFOORT.
nn BURGEMEESTER cn
het Bisdom. Mgr. Hopmans, dc vijlde ÜEHS tiumccntc AMERSFOORT,
vragen vóór Dinsdag
1914 namiddags 2 uur.
duig van te leveren
Augustus
prijsaanble-
bisschop van het Hredasche Diocees
werd geboren tc Stard.i.irhuiten 22 Aug.
18r>5. In 1890 werd hij ie Hoeven'
tol priester gewijd.
Nieuwe Parochie
Z. D. II de Aartsbisschop van L' trccht
heeft belast met de voorbereiding van
de oprichting ccner parochie te Kekken
bij Kibergen den Welcerw, hecrW.de
"root, kapelaan te Kibergen.
Retraiten in hel St. Alfonsushuis
Amersfoort
25 28 Juli Meisje» uit Enschede en
-latierbtirg (vergoeding 4,—,)
29 I Aug. Onderwijzeressen.
3 0 Aug. t inderwijzer».
8 II Aug. Hoeren (verg.
15—18 Aug. Mannen nu Enschede
n andere plaatsen vergoeding 14.
2'JL'4 Aug. Mannen uit Utrecht beveelt zielt beleefd tuut
vergoeding f4.—.)
27 30 Aug. I'ropngaiidistei
hem e. a, pi, (vergoeding f4.
31 Aug. 3Sept,\rouwcncongregatieI - --------- -
uit Groningen c, a. pi. (vergoeding (4.—tegen scherp coneurcerendeprljz.cn
5 - 8 Sept. Mannen cn Jongelingen
uit Cnlembnrg e. a. pl. (verg. f4.
II' 15 Sept. l.edei' der Marlavcr-1
eenigingeti in het Aartsbisdom verg.
f4. .1
17 20 Sept. Ongehuwde Rome»(ver
goeding fö.
K.
Een l'a
nok
t Pai
i zich
bij 't studccren cn redenecren vergissen.
Alleen d.ut kan een Knus zich niet
vergissen, wanneer hij, als Paus,
de gcloovigcn verklaart, dat dit ot dat
ligt opgesloten in de Goddelijke l )j.en-
baring, door Christus ons gebracht,
het cngclengev.il, dat we nu bespreken
is liet dus niet de Katholieke Kerk die
bij monde v
leden dwaalde, maar waren het eemge
knappe Katholieken die dwaalden, en
wel omtrent de onstoffelijkheid der
engelen, iets wat thans algi
genomen en wetenschappelijk zeker,
maar geen geloofspunt is,
A. Ol cn nu dacht ik juist, dat
de Katholieke engelenleer een geloofs
punt van menschelijken oorsprong was...,
K. Dan dacht ge even verkeerd,
als Mevrouw Hlavatsky, die spreekt
van „een aantal dogmatische tltcolo-
De omschrijving ligt aan liet bureau
van Gemeentewerken (Wcstsingcl
ter inzage cn Is op aanvrage ver
krijgbaar
van de
BURGEMEESTER VAN AMERSFOORT II en III.
Amersfoort - Baarn - Amsterdam
Van AMSTERDAM:
Maandagavond 8 uur.
Woensdagmiddag 12 uur
Donderdagavond 8 uur
Zaterdagmiddag 12 uur.
accurate en snelle verzending zal
worden zorg gedragen.
Aanbevelend.
Intcrc. Telefoon 28.
Van AMERSFOORT
Maandagavond 8 uur.
Woensdagmiddag 12 uur
Donderdagavond 8 uur
Zaterdagavond 8 uur.
Voor
j maken van ALLE SOORTE.N
Weekkalender.
DL MAAND JULI.
WOENSDAG 22 Juli.
II. Maria Magdalena.
DONDERDAG 23 Juli.
II, Appollinuris. Bisschop-Marl*
laar.
VRIJDAG 24 Juli.
11. ('innillus ilc l.ellis.
ZAT ERDAG 25 Juli.
H. Jacobus, Apostel.
Krommestrnnt 40, Amersfoort.
Lood» en Zinkwerken
MAGAZIJN VAN
Burgerlijke Standen
AANLEG VAN:
Minzaam aanbevelend als boven
NIJKERK. GEIK 'REN Gij»l.ett.
J. V. (I. Kol rn M. v. Werkhoven
Aart, z. van VV. Brouwer en J. v.
Hoorn. I.ambcrtu» Aalbertu»,
G. W. Hinnckamp cn M. Hofman,
Gijsje, d. van W. v. Steeg en H. v
Horst. Cornelia Johanna, d. van K. I
v. Slooien en J. A. Schaap. Mn.»*,
z. van A. v. d. Howl en II. v. Bok
horst. I ONDER IKOl'WD: S. I-rode-
riks cn A. v. Elven.
BARNEVELD. HKVAI.KIN: W v.m
den Brink, gcb. van Zomeren. H.
Kijzcr, geb, van ilt' Kamp, d. G,
Hrunckiccf, geb. Roo. •■•m, d. V\'
Vclthuizen, gcb. Huijs, d. G. Kllirit-
sctt, gcb. vim Huren, z. M. Koop»,
gcb. van dc Haar. z. - A. Kient, gel», I
van Veldhuizen, tl. ONDER l'Rt »t 'W D
II. J. Kicft en J. I'locg. W. van den
Berg cn J. Schimmel, GEHUWD:
van Maren cn VV. Soetemlnal. 1 OVER
LEDEN: G. van dc Kolk. 3 w. II
van Hoif. 48 j.
Langestraat 37.
koopt dc hollen stalen
Duimen ATLEET.
Kunnen in elke muur geslagen
worden.
Marktberichten.
Utrecht 18 Juli 1914.
Vee 290 stuk» aangevoerd. Stieren t I8U ft
Smolders vanOsch
Kurt«Kr»clit I" Telttoon
AMERSFOORT
Afzonderlijke zalen beschikbaar voor vergaderingen, Diners vit Soupers
Dagelijks verkrijgbaar
Mlddagscltotcls ft 80 ct„ bestaande uit soep, schotel naar keuze, ii.igc.-i
Op vastendagen vischgerechten. zonder prljsvefhooging. Betendo joada ksu
Rustige kamers voor langer verblijf, legen pension-prijzen
werk, lenen euMurrccictide
Krak-,, cl fnpl.r vunol 10 p„|JCTi Itt,
tut t ,1.1)1).
Beeldjes met ol zonder groeit, Rozen, j M. H. J. VAN I.ENT
Waaiers. Zcemos. Kunstbloemen, K.i»t
randen. Koperen randen out inunlgas-
lampen le vergruotcn, 12' ronde. 20) Vnlkerwlrnat 29-31
cent vierkante, in de
Goedkoope Bazar,
Kroninicstrunt 50, l.nngcstriiiit 52.
SChlI.DI'H EN HEHANGt.W
Tetef. 332.
Emit Amirstoortschi
GlutDiisscltttii tn PüihewüscFing
Kortegracht 22
belastan rich mnt
aan. en verkoop vaneffec
ten. Wissels en Coupons.
Sluiten prolongate.
Safe-Inrichting.
vr Plannen en begrootingen en
verdere inlichtingen gratis.
tiet soliedste en goedkoopste adres van alle soorten
Horloges, Regulateur® en Wekker®, Bloedkoralen
gemonteerd Kristol. Gouden- en Zilveren Kapp- n,
Boeken. Naalden, Spelden.
Inkoop van Oud Goud en Zilver
Keparatie-lnrlchtinig.
.IE adres voor den boerenstand.