Katholiek Niéuws-
en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken.
DE EEMBODE
Telefoon No. 314.
Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitgegeven door de
Vereeniging De Eembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent.
Afzonderlijke nummers drie cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch op
legging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal.
Dinsdag 1 Juni 1915.
No. 18.
29e laargang.
Advertentieprijs: van één tot vijf regels veertig cent. - Elke regel meer zeven en een
halve cent. Reclames: tien cent per regel. - Advertentién In het redactioneel
gedeelte vijftien cent per regel. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. Alle
mededeelingen en advertentién in te zenden vóór twaalf uur op den dag van verschijnen.
Een verderfelijk sofisme.
Weet gij, wat een sofisme is.'
Sofisme noemt men een redcncc;ing,
die schijnbaar goed, maar in werkelijk
heid valsch is.
Hij T eerste houren is men geneigd
te zeggen, ge hebt gelijkMaar als
men even nadenkt, zegt men neen
't is mis!
Daaruit volgt, dal sofismen zeer
verderfelijke dingen zijn voor men-
schcn. die niet of zeer weinig nadenken.
Domme menschen kan men door
middel van sofisme van alles wijsmaken.
Daar nu vele boeken, couranten en
tijdseliriftcn van sofismen krioelen, en
ilc solismen niet strafbaar zijn bij de
wet. is het hoog noodig, dat de men
schen meer gaan nadenken.
Nu zijn er sofismen, waarbij 't maar
zeer weinig nadenken kost. om de
valscliiieid er van te doorschouwen,
/egt men: wanneer Viet loopt, i> hij
in bewegingwelnu l'iet is in bewe
ging. dus loupt hij. dan voelt men
de verkeerde omzetting't is waar i
I'iet l.an niet loopen, zonder in bcwc-
ging te zijn, maar hij kan wel ut be- j
weging zijn zonder te loopen bij kan I
bijvoorbeeld wippen
/egt meneen getal kan even en
oneven zijn welnu, vijf is een getal
vijf kan even en oneven zijn
tc maken met de mode, sport en alco
hol, dan kan ik niet nalaten u terecht
te wijzen en te zeggen met uw wel
nemen - wanneer mode en sport en
alcohol voeren tot zedeloosheid en
vcrwaarloozing van godsdienstplichten,
heelt de Katholieke Kerk, als leids-
vrouw der zielen ten eeuwigen leven,
het volle recht hare kinderen te waar
schuwen en zelfs met straf bedrei
gen tegen mode en sport en alcohol.
K'j ''c godsdienst beeft niets
met rekenkunde en graininaire's tc
maken, dan protesteer ik tegen da:
verleidelijk solisnie en zeg wanneer
een bepaalde school de kinderen ver
zwakt in liet eenig ware geloof, dan
hccfl de Katholieke Kerk als door Oud
aangestelde bewaarster «les Geloofs.
het recht, liet bezoeken dier school tc i v,
verbieden.
Zoowel God ais godsdienst hebben Le
beide met alles tets le maken. w
Het albcstierend Opperwezen, van
Wicn alles voortkomt, leidt alles tot
zijn glorie en bestemt alles t»t eeuwig
geluk zijner redelijke schep
geloor verloochenen bij lien, die de
kwestie begrijpen.
„Immers, wat is de politiek anders,
dan lie zedekunde der maatschappij,
de zedekunde der menschen, in/oo-
verre zij onder de openbare wet ver-
cenigd zijn en samenleven
„Dezelfde wet, die regel en leiddraad
is voor iedcren menscli afzonderlijk, is
regel en leiddraad voor bet huisgezin;
en ilc wet. die regel en leiddraad i-
igczin. is regel en leid-
i den
veilde
lacht i<
toegepast op de
wendden dc vijanden tot nu toe vergeefs
tegen ons .aan een ontzaglijke coalitie
van dappere soldaten, (wij willen de
vijanden niet verachten, zooals onze
tegenstanders wel gaarne doen* het
plan om een natie van 70 milliocn in
woners met vrouwen en kinderen uit
te hongeren, leugen en bedrog.
„Op hetzelfde oogenblik, waarop inen
in ile „irate'i van Engclsche steden om
de brandstapels danst, waarop have en
I goed van weerloozc Duitschcr» ver
brand werd. waagt oe Engclsche re-
il gccring liet documenten met veiklartn-
c geil van zoogenaamde getuigen over
f-1 vermeende gruwelen in België tc pu-
blicucren die zoo ongehoord zijn, dat;
li -'.echts iemand met verdwaasde hersens
ir er geloof aan kan schenken.
I Niet met haat voeren wij dezen
n oorlog maar niet loom, met heiligen
ook
nuch.
't i:
i het
id ere i
dat li
getal
gein enkel getal kan tegelijk even ol
I)och er zijn andere sofismen, die
veel opgang maken onder de men
schen, en dus blijkbaar meer nadenken
kosten, om de valschheid cr van tc
ontdekken.
Zoo bijvoorbeeld du sofisme „de
godsdiens: is voor 't welzijn der ziel
ilc politiek s voor 'i stoffelijk welzijn,
dus de godsdienst heelt niets met de
politiek te maken, en de politiek niets
met den godsdienst."
Kr worden helaasovervloed van
menschen gevonden, die deze rede
neering slikken met een gerustheid als
was het gepasteuriseerde melk.
Nu er dc [godsdienst mee gemoeid
is. moeten wij vooral katholieken, ons
toch nooit door dit sofisme laten ver
schalken, en met de onnadenkende
incuigte ja',.nikken en getuigendat
vind ik toch eigenlijk ook
Vooral tegenwoordig niet, nu het
gezegde „de godsdienst heeft met de
politiek niets <c maken", hier en daar
zelfs een leuze, cell machtspreuk is of
dieigt te worden.
Die leuze vermomt een sofisme, is
dubbelzinnig en valsch.
Godsdienst heelt, in zekeren zin.
uicl alleen niet politiek, maar met alles
iets le maken.
Zegt S'j godsdienst heeft niets le
maken niet kollie ol thee. dun l.an ik
nog altijd met recht antwoorden ja,
maar de Katholieke Kerk heeft toch,
als bewaarster der Sacramenten,
recht, thee en koffie te verbieden
af 's nachts twaall uur. aan heil.
le t.'uniniunie willen gaan.
Zegt gij de godsdienst heeft n
met vrijen wil bedeeld, alle», bjgei
nok bet maatschappelijk leven,
stoffelijke, dc politiek. aanwenden.
dat daarmee de glorie van God en'
liet eeuwige geluk der menschen be-
vordcril WOldt.
Nu bestaat cr oen door God ver
plichte godsdienst, namelijk «Ie Chris
telijke godsdienst die onvcrvalsclu en
volledig alleen ui de Katholieke Kerk
'nden li
priest
"b :c dringen
iciL„„,i ,i.„
idle zijden door vijanden
omringd, het liootd tc bicden hebben,
boe dieper de liefde tol het vaderland
ons hart vei vult. boe meer wij zorgen i
moeten voor onze kinderen en klem-'
kinderen, des tc krachtiger moeten wij
volharden, totdat wij ons alle mogelijke
rccele garanties en zekerheid gescha
pen en bevochten hebben, dat geen
onzer vijanden, niet opzichzcli. niet
vcreenigd, wederom een veldtocht zal
wagen. Hoe wilder ons de storm om-
raast. des tc steviger moeten wij ons
eigen huis bouwen.
I „Voor deze eensgezinde kracht, on-
verschrokken moed, grenzelooze offer-
i i oiiioUon 1 vaardigheid, die liet geheelc volk be-
In Hen Oull.eh.n Ri|k,d,g m "voo, Jt
wereld, die liet juk van
ni-tu- van xlcll zoekt af te wentelen."
Wacllt u dus voor het verderfelijke
lisiiic „de godsdienst heeft nie
et de politiek te maken."
j. J. ZEIJ, S.
Uit het Buitenland.
Maar dan heeft die verplichte gui
dienst m zooverre met al 't andere. 1 uc" I zielen, voor dc trouw cn medewerking,
da: met verplicht is, iels te maken. I kwam dc rijkskanselier aan het woord die gij, van den eersten dag af aan het
dat al het andere, dien godsdienst nie: cn Inj bracht natuurlijk dc houding van taaie en onwrikbare vaderland schonk,
in den weg mag staan, maar zelfs Italic' ter sprake. breng ilt den dank des keizers over.
dien godsdienst helpen moet. I Hij zcide o. m.in wederzijdse!) vertrouwen, dat wij
blijft er nu van 't verderfelijke ..Zonder dat een druppel bloed was|j.;4.,) cim zijn, zullen wij
irgoten. /onder dat het leven van een wereld van vijanden ten spijt,
enkelen Ilalii1u' - - •-
i zegt „dc politiek is voor 'l
itolfclijk welzijn." Jawel maar 't slol-
:lijk welzijn moet ondergeschikt weZcn
m 't geestelijk welzijn, want 't lichaam
de dienaar var. den geest, en wat
baat het den menscli zoo hij de ge-
heelt- wereld wint. maar schade lijdt
an zijne ziel
Men zegt „de godsdienst is voor
welzijn der ziel." Jawel, maar de-
iel heeft de plicht al 't stoffelijke le
vergeestelijken en dienstbaar te maken
aan de glorie van God. Hetzij gij eet,
betzij gij drinkt, hetzij gij iets anders
doet. doel alles lol glorie van God
Solistisch concludccii men „de
godsdienst beeft met de politiek niets
naken." Met onderscheid zeker,
naaste doel van den godsdienst is
zaligheid der ziel, en liet naaste
doel van liet stoffelijke, van de politiek
ile welvaart van bet lichaam maar
:erste is voornamer dan 'l tweede,
beider laatste doel is de glorie van
God,
Terecht schreef dan ook Kardinaal
Manning „Te spreken van een schei
ding tusschcn godsdienst en politiek
bcieekcnt in 't honderd rcdcnetircii bij
hen, die uirl beter welenbetcckent
echter goddeloos redeneeren of zijn
FEUILLETON.
DE LIJFEIGENE.
otis," zcide de grijsaard, „door ons
te laten geeft «Ie lende genoegz.
te kennen, dal hij van onze gevangen
schap of van onzen ondergang geen
partij zou kunnen trekkenu alleen
vervolgt hij."
Hierop volgde een oogenblik
stilzwijgen, waaronder de vrije ma
verzonken scheen in diepe overpeinzing.
„Wanneer ik u aanmaan om te vluch
ten, dan is dit niet alleen om uw le
ven en uwe vrijheid te redden, i
i»ij hebt ook een zwaren plicht te
vullen."
„Vei klaar u. vader," zcide Hahri-
nian, want dc grijsaard zweeg verder.
„Wij zijn vrije mannen deze land
goederen, welke ik u geschonken heb,
hebben mijne voorouders verkregen ten
tijde der veroveringzij zijn alzoo vi
van leenroerigheid en kunnen niet o|
gevorderd worden, wijl niemand daa
op, volgens dc wetten van het leen
stelsel, het erfelijk bezit van geslacht
tot geslacht ontkennen kan. Daarom
kwam de leude zich gewapenderhand
iize domeinen meester maken
hiermede heeft hij ook het hei
ligst recht der Franken geschonden.
n grooic misdaad, die aller-
vvraak roept."
:kcr dit alles is waar; ma
hoe moet de schuldige gestraft worde
hij is zoo machtig
„Hij is machtig, ik erken liet, hij
:en snoodaardmaar boven de vrije
uauneii, boven do leuden, hoe gevreesd
:ij ook mogen zijn, staat de roemruch
tige l'epijn, de zoon van den groeten
Karei Martel, als opperhoofd des volks.
Begeef u naar hem en verzoek hem,
dat liij u recht doe wedervaren."
..Vergeet gij, vader, hoe groot dc
ivloed van den leude is bij den hof-
„lk vergeet dat niet, ik weet welk
ei trouwen Drogho bij hem geniet;
l'epijn is rechtschapensmeek
onderzoek instclle
weigerei
hem dat hij
hij zal het niel
Dc vrije man scheen, ondanks het
aandringen van den grijsaard, nog al
tijd besluiteloos.
Haldon voegde cr nog bij: „haast
u naar den hofmeierwanneer wij ge
durende uwe afwezigheid eenig gevaar
mochten loopen, kan ik het u door
een der zonen van Drcban laten bood
schappen."
llahriman liet zich door de woorden
van zijn ouden vader overreden en ver
kon Italië een lange reeks van conscs-
-ies krijgen, n.l. land in Tirol en aan
Ie lsonzo, zoover cr Italiaanse!) ge-
iproken werd, bevrediging van de na
tionale wenachen betreffende Triüst, de
vrije hand in Albanië en de waarde-
rollo haven Valona.
„Den laatstcn tijd kwam liet veratand
liet meer aan liet woord, alleen dc
trant regeerde. Door het goud der
Triple Entente en door een geweten-
looze oorlogscampagnc was een bloed
dorstige stemming ontstaan, waardoor
de koning met revolutie en alle gema
tigden overal niet moord gedreigd wer
den, als zij niet mede wilden doen de
krijgsklaioen tc steken.
Tegen den levenden muur van on-
e strijders in het Westen stormde de
ijami tot nu toe tevergeefs aan. Mag
ook op enkele plaatsen de strijd op en
gaan. mag hier en daar een loop-
I of ivo dorp verloren of gewon-
zijn, de grootc doorbraak dien de
vijand ons sedert vijf maanden aankon-
'igde, gelukte hom niet en zal hein
iet gelukken. Deze zal mislukken door
e doodsveraclitonde dapperheid van
nze helden.
„Alle machtsmiddelen «Ier wereld
Aan het «lot van de zitting verklaarde
voorzitter: „Niet de rcvatichc-idee
m Frankrijk, noch Kuslaud's haat
den nijd of dc uithongcringspoging
Kngcland had liet Duitsche gevoel z
diep gekrenkt cn verbitterd als de stap
van de regeering van een land, dat
den voormaligcn bondgenoot zoo heeft
te danken voor wat hel in de laatste
is geworden. .Met liere verachting
zal liet Duitsche volk ook onverschrok
ken dezen vijand tegemoet treden. Wij
blijven trouw aan onzen bondgenoot
o vertrouwen op God cn ons richt,
ip de militaire en economische kracht
an liet vaderland. Wij gaan thans uit-
icn in het onwankelbaar vertrou-
vu. dal ook een wereld van vijanden
uis niet kan vernietigen met den
kreet„Keizer, volk en vaderland
Wanneer we nagaan dat dc Kngel-
iclic regeerders meermalen met klem
bcw'ccrden, dal de oorlog niet zal t
digen vóór Diiiisehland vernederd
geslagen is, en nu lezen hoe dc kracht
cn de vaderlandsliefde bij de Duitsche
volksvertegenwoordigers zich openba
ren, dan komen we tot de slotsom,
dal we. helaas nog verre van der
de zijn verwijderd.
Duitsch verweer,
Gerechte verontwaardiging wekte
het torpcdcercn van de grootc Engcl
sche zeeboot I.usitania door de Duit
schcr». De Amerikaanschc regcering
zond daarover een nota naar Berlijn,
waarin met andere woorden werd
gezegd, dat 't nu maar eens uit moest
zijn met dat in den grond boren van
schepen, waarop neutralen zich bevin
den,
Dezer dagen kw3in 't Duitsche ant
woord op de Amerikaanschc aanmaning.
Het heet daarin dat de regcering
der ''me tot uitgangspunt nam: dc
„Lusitanla" al» een gewoon, onbewa
pend handelsschip te beschouwen. Dc
Dmtsehc rcgecring wijst erop, dat de
..I.usitania een der grootste en snelste
niet regcering-.middelen als hulpkruiser
uitgeruste handelsschepen is.
Dc regcering weet uit de nad.-rc
mededeelingen van haar vertegenwoor
digers cn van neutrale passagier'
sedert langen tijd zoo goed als alle
Engclsche handelsschepen van waarde,
iet geschut, munitie en andere wapc-
en voorzien en met geoefend perso-
cel ter bediening daarvan zijn bemand.
Jok de „I.usitania" had bij haar ver
rok van New-York geschut aan boord,
dat onder liet dek was opgesteld.
„De regcering vestigt de bijzondere
opmerkzaamheid van dc regcering der
":iic op het feit. dat dc Britsche ad-
iraliteit in Februari koopvaardijsche
pen aanraadde niet alleen onder neu
trale vfaggen en kenteekenen bescher
ming tc zoeken, maar zelfs zoo ver
momd Duitsche ondcrzcebooten aan te
allen. De Britsche regeering stelde
:en hoogc premie beschikbaar cn be
taalde deze ook uit, voor dc vernieti
ging van Duitsche onderzeebooten door
handelsschepen. Dientengevolge kan dc
rcgecring Engclsche koopvaardij-schr
i in de oorlogszone niet meer ali
-erdedigd gebied beschouwen ei
kunnen Duitsche commandanten nie
de anders geldende rsgelcn vai
liet buitrecht ter zee in acht nemen
die vroeger werden gevolgd.
„Eindelijk vervoerde de „Lusitania,"
evenals reeds vroeger, ook de laatste
maal Canadecschc troepen cn oorlogs
materiaal, waaronder 5400 kisten
bestemd om dappere Duitsche
soldaten tc dooden.
„De regcering handelt uit gerecht
vaardigde zelfverdediging, wanneer zij
hare oorlogsmiddelen door vcrnic-
tiging van munitie der vijanden dc le-
:ns liarer soldaten beschermt.
„De Engelsche stoomvaart-maat
schappij kende dus dc gevaren 1
de passagiers aan het reizen me
„Lusitanla" verbonden en trachtte
volle kennis de levens van Amerikaan
schc burgers als dekking voor de la
ding munitie te gebruiken handelde, zij
legen de duidelijke bepalingen van de
Amerikaanschc wetgeving, die het
voer van passagiers op schepen met
ontplofbare stoffen geladen verbiedten
•ertreders met strnlïcn bedreigt.
Dt maatschappij laadde daardoor dc
schuld op zich van den misdadigen
dood van vele passagiers."
klaarde zich bereid te vertrokken,
stond zadelde Wnrdcrick een paard,
want de zonen van Drcban waren
dat zij de gevangenen verlost hadden,
naar de brandende hoeve gegaan, waar
zij de schuren geopend en al het
aan liet onvermijdelijk gevaar ontrukt
hadden. De vrije man nam nu afscheid
van zijn geliefd gezin, en na allen aai
de hoede van Drcban te hebben aan
bevolen, wilde hij heen gaau, mna
dc grijsaard riep hem terug en zcide
„neem Antiielnnis, die met u bevrijd
werd, medeik geloof dat het goed
is dut liij u svetgczclle."
Hnliriman bewilligde in dit voorstel;
dc jongeling, verheugd, dat hij zijn va
der vergezellen mocht, nam afscheid
van zijne wcaucndc moeder, broeder
en zuster en verliet met den vrijen inan
de hut. Wardeiick had iutiisschen een
tweede paard gezadeld, dat Anthclmus
besteeg; de vader steeg ook te paard.
En zoo reilen zij na een laatste afscheid,
met degen en zwaard gewapend, in
vluggen galop naar Soissons, waar l'e
pijn zicll ophield.
De zoon van Karei Martel hield in
i dien lijd zijn verblijf op hel paleis van
de oude koninklijke stad. Aangemoe
digd door de overwinningen, geduren
de verscheidene jaren behaald, geëer
biedigd meester van Neustrië en Austr.i-
sic. dc bakermat zijner familie, lier ook
op zijnen roem, hield hij zich bezig
Stemmen van verbroedering
uit Engeland.
In den „Labour leider" van
Mei vinden wij Meigrieten van ver
schillende bekende Engclsche perso
nen, die hun welgemeende Melbood-
schap zenden aan Tieel Europa, zoowel
,n vriend als v(jand.
Zij zijn het allen eens, dat slechts
internationale samenwerking hoe
wel zij dezen oorbg niet heelt kun
nen tegenhouden, of voorkomen,
Europa met alleen van oneer, maar
lok van barbarisme redden kan.
Wij late hier eenige aanhalingen
'olgen
Charles Treveleyan schrijft o.a. dat
allioew :l de volkeren nu den strijd vol
houden, omdat zij meenen, dat dit
noodzakelijk is voor de verdediging
van hun buis en haard, zij na deri
oorlog minder dan ooit zullen geloo-
ven, dat vechten en zich bewapenen
de zekerste weg is om hun land te
beschermen. Velen zullen door den
oorlog verminkt zijn geworden, honderd
duizenden anderen zullen persoonlijk
verdriet en economischen ondergang
rer zich zien komen.
De nutteloosheid va i den oorlog zal
dieper gegroefd worden in de harten
man en vrouw dan zelfs de grof-
fouten van regeeringen of de mis
daden van een militaire overheid. Spoe
dig na den oorlog, wanneer men weer
iiivere waarheid kan erkennen, zal
zien welk een ongeluk het is, zijn
eigen natie zonder zonden te willen
zien en andere naties te vervloeken.
Engelan-l en Duittchland, Frankrijk en
Oostenrijk zullen het zeker nooit eens
worden, zeker niet door tc vechten
over de vraag, welke regcering het
meeste schuld heeft, maar zij kunnen
het eens zijn, dat gebrek aan mensche-
lijke samenwerking, dat door den oor
log is in het leven geroepen, een la
gere trap van organisatie vertegenwoor
digt dan die, welke het menscïidom nu
redelijkerwijze mag verlangen. Dc krach
ten voor vrede en broederschap waren
er vóór den oorlog, maar zij waren
veronachtzaamd door Staatslieden. Aan
het einde van den oorlog zal de ge
legenheid komen voor een nieuwe orde
van zaken. Gedurende de bittere peri
ode van ontnuchtering, wanneer de
landen gaan berekenen wat het hun
gekost heeft, zal er een tijd zijn, dat
dc wcnscli opkomt, rassenhaat uit te
wisschen. Dan moeten zij die in een
internationale toekomst gelooven, niet
alleen leerstellingen over broederschap
verkondigen, maar inderdaad werken
voor het in 't leven roepen van een
nieuwe organisatie tol internationale
samenwerking.
E. D. Morel, Secretaris van de
„Union of Dcmocratien Control" zegt,
dat cr drie groote werken voor de
democratie van Europa te doen zijn
1. het einde te verhaasten van dezen
krankzinnigen strijd, die tot niets goeds
kan leiden 2. zorg tc dragen, dat dc
volkeren gelegenheid zullen hebben,
een gezondere maatschappij op te
bouwen, cn 3. hun macht zóo te ge
bruiken in de toekomst, dat het voor
groot plan. Zich overtuigd
houdende dat liet oogenblik gekomen
was om een einde te maken aan de
komedie van het oude merovingisclic
koningschap, bereidde hij de invoering
van een nieuwe dynastie voor. "Terwijl
Hahriiuan en zijn zoon op weg waren
naar Soissons, riep de hofmeier de len
den en de vrije mannen samen, opdat
door hunne stemming in naam des
volks zou besloten worden tot de ver
andering van zijn titel. Hnliriimm ver
nam onderweg deze iiiinoodigiiig van
l'epijn, cn deze tijding vermeerderde
zijn vertrouwen. 'Toen hij de stad bin
nenkwam, vond hij er reeds een groo
te menigte menschen, die uit dc nabu
rige provinciën samengevloeid waren
om deel tc nemen aan de gewichtige
plechtigheid. Zij, die geen onderkomen
'ouden in Soissons, namen hun intrek
n ruime tenten, die in dc omstreken
der stad opgeslagen waren, Tlaliriimiu
zag zicll verplicht tc wachten tot de
nationale Meidag was afgeloopcn, want
het was onmogelijk den hofmeier eer-
spreken en hem met het ge
beurde tc Mctlo bekend tc maken. Kr
verliep cenc maand gedurende welke
dc leuden en de vrije mannen uit alle
oorden van bet uitgestrekt: rijk der
Franken samenstroomden. Eindelijk brak
de voor dc bijeenkomst der vergade
ring bestemde dag aan zij werd ge
houden in een ruime vlakte in de on
middellijke nabijheid van Soissons. We
dra verscheen l'epijn vergezeld v:
zijne leuden, onder wie llahriman Dr
gho opmerkte.
De edele zoon van Kiuel Martel
trad met waardigheid door dc dichte
drommen der menigte heen en ging
plaats nemen op don traUitioneelcii
heuvel. Men merkte ter nauwernood
op, dat l'epijn niet volgens gewoonte
vergezeld werd door het koninklijk scha
duwbeeld uit het stamhuis Filodwig
hij alleen trok aller blikken tot zich,
hield aller gedachten bezigbij l'epijn
vertoonden zich de H. Honifacius, dc
oude en roemrijke apostel van Duitsch-
lanil, Uurkhnrt, bisschop van VYur/.burg,
discipel en vriend van Honifacius, en
Fulrad, abt van Saint-Deni* en ..arts-
kapelaan van liet paleis. Zoodrn er ge
noegzame stilte in de groote vergade
ring was gekomen, liet l'epijn zich al
dus liooren
„Ik heb ii bijeengeroepen, medebroe
ders, ten einde u een voorstel van het
hoogste gewicht te doen, waarvan dc
veiligheid en (le voorspoed der natie
afhangt."
Dc hofmeier hield bij deze woorden
itil en gal een teeken aan den bis-
icliop Uurkhnrt, die lot aan dun rand
iran den heuvel tredende volgeiidei wij
ze de menigte toesprak.
„Leuden, vrije mannen van de ede
le natie der Franken, l'epijn de Hof-
nier heeft onlangs de anrtskapeloan
'ulrnd en mij naar Rome afgevaardigd,
in t'aus Zachnrias tc raadplegen be
treffende dc koningen van het aloude
stamhuis der Merovingiërs. Wij hebben
er den Opperpriester op gewezen, dat
zij ten onrechte koningen genoemd
worden, daar dc oppermacht aan den
Hofmeier behoort. Wij hebben licm
verzocht te beslissen, wie wettig ko
ning moest hcetcn hij, die zon
der zorg cn zonder gevaar zich van
.den strijd onthoudt, of hij, die liet be
stuur des gehcelen rijks en «Ie zorg
lor al zijne belangen torsclu."
Hier zweeg de bisschop als om te
oordeelen, welken indruk die woorden
ip de vergudcring maakten. Hij be-
ipcurde terstond hoezeer al de Frnn-
ten een levendig belang stelden in het
antwoord van den Opperpriester.
meldt ons de Paus liet zich
van alle kanten hooren.
„De Opperpriester, door het gezag
ii den H. apostel Petrus, doet aan
liet volk der Franken weten, dut aan
Pepijn, die de koninklijke macht bezit,
insgelijks de ccrbewijzingen van het
Koningschap toekomen."
Een uitbundig gejuich weergalmde
over het Meiveld. De groote zoon van
Kurel Martel werd uls koning begroet.
Wordt voortgezet.