Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. DE EEMBODE Kantoor: Langegracht 13, Amersfoort Telefoon No. 314. DU Blad verschijnt eiken Dinsdag, en Vrijdagavond en wordt uitgegeven door de Vereeniging De Eembode te Amersfoort. Prijs per drie maanden zestig cent. Afzonderlijke nummers vijf cent. - Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. Dinsdag 18 Januari 1916. No. 84. Negen en twintigste jaargang. Advertentieprijs: Van één tot vijf regels vijftig cent. Elke regel meer tien cent. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. Alle mededeelingen, ingezonden stukken en advertentién gelieve men in te zenden ten kantore van De Eembode, aan de Langegracht no. 13, vóór twaalf uur op den dag van verschijnen. Matigheid en Onthouding. (Ingezonden.) De opvoeding van het kind dus ook de opvoeding tot matigheid berust voor het grootste gedeelte bij de ouders. Het persoonlijk voor- beeld der ouders is in enkele gevallen van groote waarde, maar in negentig van de honderd gevallen is z'n kracht grootcr in verbeelding dan in werke lijkheid. 't Is gemakkelijk te begrijpen, als men bedenkt, hoe weinig het kind soms op de ouders gelijkt. Vader is matig, de zoon 'n dronkaard. Of, de ouders drinken <lc kinderen zijn onthouders. Het voorbeeld heeft in deze gevallen dus weinig uitgewerkt. Ja, zal men zeggen, maar misschien heeft 'n ander voorbeeld loer sterker gewerkt, (iocd. maar waar zat "in dat mlijk ill? In 't voorbeeld den pci ferkt Natuurlijk Ui den Hot komt het. dal het gezicht van lollige drinkebroers den jongen, wiens vader geheelonthouder is, ook tot drinken brengtWel enkel en alleen, omdat hij een zwak schepseltje is. die noch wilskracht, noch zelibchecrsching bezit, om het voorbeeld van z'n vader te volgen, maar zich geheel overgeeft aan z'n neigingen. Ken modern mensclt- je, product van omstandigheden, wiens lot door de omstandigheden bepaald wordt en die zich door de omstandig heden laat regeeren. Juist een, als we d'r aantreffen in zoovele romannetje* van de zooseelstc rang. van die mach- lelooze strijders, die helden wot den van droeve levensdrama's, Zóó moet d mcnscll niet zijn. Hij moet de omstandigheden des levens behccrschcn. Hij kan kiezen, want hij Hij bepaalt dus hel „lot" en niet om- gekeerd. Hij dient z'n eigen goede ik" hoog te dragen, ook m de haehelijkstc oogcnblikkcn. Ziet ge, oudersUw k ïdercn dit te leeren i* uw weik, uw groote plicht van uw zonen mannen tc maken, die hun goede ..ik" niet verloochenen en "e genoe gens i op t olïere lijk geluk en ziclevrede. dat is uwe zware taak. I>an voe.lt gij uw kinderen niet alleen op tot de deugd van ma tigheid en onthouding van sterkedrank, maar lot alle deugden. Wat vertelt nu hel leven Wij zul len een voorbeeld noemen. I)e kinde ren krijgen in huis geen sterkedrank. - Mooi, zoo hooit het. Maai als ze grooter geworden zijn. op de labrick werken, en 's Zondags al wat zakgeld krijgen, zijn ze d'r als de kippen bij. om dit om te zetten in bier of jene ver. Dat hoort zoodat is iets heel natuurlijks, tneencn ze. En naarmate ze meer geld krijgen, drinken ze ook meer. Vreemd en ze zijn toch zoo netjes opgevoed. Maar uu komen de drankbestrijders- vcrecnigingen. Ze zullen vechten tegen dien duivel, die 't volk bij de keel heeft. De drank is vergif! „Och ja", hoor eentje zeggen, „dat moet je gelooven die en die en die krij gen hun borreltje wel I" 'n Holle fraze dus voor domme mcnschen. Ze laten zich niet dwingen, O nee I Zij weten het zelf wel. Als men ook al 'n keertje tc veel krijgtZc zou den op 't laatst den werkman alles afnemen 1 Maar wat mankeert dan zoo'n volk Is enkel dit't hapert '111 aan wils kracht. De mcnschen laten zich te binden door gewoonten en ge bruiken. Zij voelen de kracht niet, zich :r van los te maken, want incn mocht :r mee spotten. Ja, die „men" heeft log zooveel tc zeggen over het individu Ouders, denkt gij er wel aan, dat tier het zwaartepunt ligt van uw hec- icn arbeid 't Kind tc lecren wils- sracht en zclfbcheerschiiig. Uw kind ;e leeren zellontzegging. zooals Chris- lu» ons die geleerd heeft en waarin .Ie Heiligen Hem zijn nagevolgd. Een kind zoekt altijd genot. Het i* 3-ing voor alles, wat lijden heet. En :och zal het een* moeten leeren lijden, wil het bestand blijven legen nadeelige iivloeden van buiten. Waarom hem lan niet vroeg geleerd het genot vnn leltontzeggiug. Al» het dorst heeft, vraagt liet drinken. En moeder geeft hem water, of melk, ul kolfie. Maar moeder moest cr eens bijzeggen ...Nou moet je nog eens een half urntje wachten met diinken'ns kijken, of je ook 'n sterke jongen bent". Dan moet er een kracht in 't kind aan 't werk gaan een kracht, die zich zeer kan ontwikkelen en die van eenvoudi ge mcnschen helden gemaakt heeft. En het belangrijkste van de zaak is, dat die krachtsontwikkeling voor den jongen een waar genot is en prikkelt 'tot herhaling. Du hoeft ge mair te passen op velerlei gebied en voedt wctkclijk op tot matigheid onthouding in den ruimstcii zin. m. a. w. lot zelfbeheerschiug. Als hier de ouders van doordiongen waren, dan zou veel kwaad uit de wereld trekken. Dan zou een jong ge slacht ontslaan, steik in den strijd. En ie in deze richting werkt, werkt uchtbaar zelfs bij zulke typen, die dc drankzucht als 'n ziekte mee op wereld hebben gebracht. Dit is ook weg. die drankzuchtigen Uit het Buitenland. Van den Oorlog. Montenegro, dat nagenoeg geheel bcz.et is, teekende wapenstilstand met Oostenrijk. Keizer Wilhelm. Verliezen. De Wiener Zcitung publiceert en bericht, volgens hetwelk de «liezen van het Italiaansche leger tan het Ooslenrijkschc liont tot 1 December bedragen hebben OOO.CXK) man aan dooden, gewonden en ver misten. derhalve een derde van het effectief. Dt Zwitserschc bladen publicecren een bericht uil l'anj*. dat de verhezen in liet Franschc leger in Galipoli aan ilc Kamer werden opgegeven ais be dragende drie vijfden van de ont scheepte Hoepen. Blnnenlandsche Berichten. genez Hun kracht en zelfbeheerschiug sterken door allerlei middelen en op allerlei gebied, anl die zonder oefening in andere vallen ineens z'n drinkgewoonte wil aanvallen, zou een krachttoer uithalen, laast bovenmenschclijk is. Zij, zich belasten met het redden drankzuchtigen, moesten daar rekening mee houden en niet den moed laten zinken, als 't weer eens „mis" is. En ten laatsteMen moet waardee- ren het ontzaglijk nut, dat dc drank- bestrijdersvereemgingen stichten, moet toch bedenken, dat de kbrisic en zekerste weg tot het doel is de hierboven geschetste het volk te leeren door zelfbeheersching te komen tot volmaaktheid. L., Jan. 1916. De Armenwet. Indien men de beginselen 'Ier Armen wet duidelijk wil formulecren. komt als eeiste beginsel dit aan de orde liij de vei/.orging der armen gaat de arbeid der bijzondere en kerkelijke liefdadigheid vóór de openbare. Dit blijkt duidelijk uit de mcinorU van toelichting, door minister Heems kerk op zijn wet gegeven. Als er echter een tekort is moet di Staat aanvullen. Ook m de wet zelf lieedt du eerste beginsel sterk op den voorgrond, hetgeen blijkt uit de «rit. _'8 en «9. In art. 1'8 staat duidelijk, dat het Buig. Armbestuur moet infor- ceren, of elders geen steun te krijgen In dc nieuwe Armenwet k< beginsel veel sterker uit dan oude Armenwet, la het nieuwe artikel worden ook genoemd de bloedvci wanten n deze worden genoemd nog larliculiere cn kerkelijke liefdadigheid n in ecu slotartikel wordt zelfs n: drukkclijk bepaald, hoe verhaal op di bloedverwanten is te krijgen. Het zo nschelijk zijn indien van deze bep: ling eens wat algemcener werd gebruik gemaakt, wijl dan het beginsel der wet icrker tot zijn recht zou konten. Het is in liet zedelijk belang van het 'olk, opdat dit beseft, dat het zelf zijn familie heeft te ondersteunen. :er de familie niet kan steunen, volgt de particuliere of kerkelijke lief dadigheid en eerst daarna de openbare. De burgerlijke liefdadigheid kan vol gens de wet niet gaan toetsen, waarom de particuliere of kerkelijke liefdadig heid niet steunt. Zoodra de arme kan aanlooncn dat particuliere of kerkelijke liefdadigheid hem niet steunen, begint het werk n het Burg. Armbestuur. En als dit begint, inoet het dit goed doen, vandaar het tweede beginsel Als de openbArc armenzorg moet op treden, heeft zij zich te houden aan de beproefde en goede regeling, geldend bij departiculiere en kerkelijke iiefdadigheid. Art. 29 der Armenwet is de beste regel, die iedere amenverzorger zich kan stellen. Alle armenzorg zij indivi- cjeel, terwijl steeds ook moet getracht worden den arme zoo spoedig mogelijk weer tot zelfstandigheid tc brengen. Dit art. 29 slaat dan voornamclijk op de huishoudens, waar jongeren zijn, die het gezin er weer op zouden kunnen helpen. Zelfs zeer ruime giften zijn volgens de wet voor dit doel niet uil gesloten. Indien men het ondersteundegezin niet kan brengen tot zelfstandigheid, moet het Burg. Armbestuur zich beperken tot het noodzakelijke. Art. 29 heeft iet» nieuws gebracht n.l. uitbreiding van de taak van hel Burg. Armbestuur, doordat steeds moet worden getracht het gezin op te herten en zelfstandig tc maken. Het derde beginsel houdt in. dat dc arbeid der instellingen van liefdadigheid slechts een onderdeel is van de groote taak der hulpverschaffing. Dit is zeer juist gezien, wam vaak hebben zich meerdere instellingen cl afzonderlijk gehouden, it was onjuist gezien, armoede is een sociaie kwaal op zjch zelf. Deze moet worden bestreden itfet alleen door de Overheid, maar door der die zich beweegt op liefdadig Voor ieder is die taak echter niet hetzelfde. Het Burgerlijk Armbestuur heeft de armoede te bestrijden, terwijl de kerkelijke en particuliere liefdadigheid speciaal den persoon zoekt. Maar ofschoon dc taak verscheiden is. komt elke verzorging in hoofdzaak toch op hetzelfde neer. De taak der Overheid it op de e< plaats om armoede te voorkomen. Het kenmerkende onderscheid schen de drie soorten van instellingen is te vinden in het verscheiden doel. De Staat heeft ten doel dc bevolking sterk te houden de particuliere liefda digheid ziet in de eerste plaats den misdeelde» medeburgerde kerkelijke barmhartigheid ziet in den ar lijdenden mensch. Met elkaar deze drie echter één geheel en ten elkander aanvullen. Deze gedachte stond ook op den wgrond bij de nieuwe Armenwet. Men moet steeds met elkander ov> eggen en blijven overleggen en indien het kan, moet slechts ééne vereeniging den steun uitreiken. Eén moet er slechts me gezinnen optreden, anders komt er geen vertrouwen lusschen de bedeelden en de ondersteuners. Deze samenwerking is in 't belang der i der Armenzorg. De eenheid van doel legt Overheid de taak op den arbeid der instellingen van liefdadigheid te bevor deren en de samenwerking tot stand te brengen. Een royale subsidie echter gemeentekas is de slechtste dienst, dien bewijzen kan aan de instellingen liefdadigheid. Daarom kunnen de subsidies niet zoo gemakkelijk gegeven worden. Eene goede instelling der Armenwet de Armenraad en de voornaamste kracht daarvan moet gevonden worden de goede werking van zijn bureau. )it moet een vraagbaak worden voor iedere instelling afzonderlijk. De wet zelf zegt daar niet veel van. De Armenraad is op zich zelf eigen lijk niets cn hoe meer hij niets wil zijn. ie meer hij wordt. De Armenraad moet slechts zijn tot dienst cn hulp van alle liefdadigheids- istellingen in de gemeente. Vandaar dat het plan besproken zal orden om een gids samen te stellen. De Armenraad heeft ook tot laak een jaarverslag te maken. Men ziet dan dat iedere instelling slechts een onderdeel .n het groote geheel en dat is van groot belang. Bovendien geeft dit jaar- slag een beeld van den algemeenen toestand in Kijk of gemeente, hetgeen groote beieekenis heeft voor de welvaart ,n een volk. Bij de algemeene steunbeweging is gebleken, dat men zich moet aansluiten bij de beweging op sociaal gebied als vrlaoosheid verzekering, volkskassen nz. Om dit echter te kunnen bereiken, moeten de arm verzorgers zich zelf eerst vereenigen. De overstrooming. De laatste dagen der vorige week brachten groote rampspoed lage landen aan de zee. Geweldige stormvlagen zweepten ote watermassa's tegen de zeedijken waterkeeringen op met zoo ontzet tende, titanische kracht dat ze op vele plaatsen bezweken. In Groningen en Friesland, Noord- i Zuid-Holland. Utrecht en Gelderland veral dijkbreuk en overstrooming, groote ellende en ontzettende verliezen. Hel meest hadden wel de Zuiderzee kusten te doorslaan. Alle dorpen en stadjes langs dat anders zoo kalme binnenwater gelegen, 'erden nu zwaar, ontzettend zwaar getroffen. Behalve de schade aan de watei- staatswrrken aangericht, hebben de landbouwers, veehouders en visschers materieele schade van millioenen Door den geweldigen stormvloed is n gedeelte van den spoordijk, waar- ier de lijn naar Dordrecht loopt weg geslagen, Hierdoor was het treinen- verkeur met het Zuiden totaal verbroken. Doch het ergste worden door deze dijkdoorbraak getroffen de bewoners den Varkenoordschen polder. De .es langs dien dijk en in den polder staan geheel onder water en de be woners moesten om hun veege lijf te redden, overhaast de vlucht nemen. In Rotterdam liep alles onder en in :n polder nabij de stad zag een vader ree zijner kinderen verdrinken. „Kisten, kasten, stoelen dobberden Rotterdam rond in de door het water magazijnen, kachels en haarden sisten uit, in de lunchrooms spoelde de kaas van de kadetjes, en de melk de kannen werd tot onherkenbaar toe gewasschen, zoo brutaal als geen melkboer 't ooit deed," zoo schreef De Maasbode. Een roeiboot kliefde de golven, waar iders heel rustig de tram langs rijdt, kwam terecht in een spiegelruit van n vischwinkel, waar ze met den boeg n heele schaal gebakken spieringen blikjes sardientjes opschepte. Kwieke kooplieden boden den anderen morgen al overai biljetten aan met .uitverkoop wegens waterschade" en looit hebben uitverkoopsbiljetten min der gelogen dan thans. Maar 't moge voor hem, die in de achterstad woont, misschien iets als een lolletje zijn. voor de menschen die door worden bezocht, is 't een droeve bezoeking, die heel wat schade veroorzaakt. Later in Rotterdam overal ingezon ken putten in de straten, omvergewor pen lantaarnpalen, ontwortelde boomen, daar glasscherven van inge- Te Votendam is de toestand uiterst kritiek geworden. De overstroomde huizen staan op instorten en de men schen zitten op de zolders. Op het Tolhuisterrein bij Amsterdam stonden duizenden runderen met versch hooi voor zich, bewaakt door militairen. Bovendien was er aan den Laanweg nog een kamp voor schapen. Toen er gevlucht moest worden, is het eerst gedacht aan de koeiende schapen zijn meer aan hun lot overgelaten en honderden zijn dan ook verdronken. Bij Kaldam is de dijk in het midden gespleten en de binnenste helft is door de geweldige kracht van het wa ter een veertig meter ver het land in gezet. Door de bressen in den zwaren dijk stroomde het Zuiderzeewater als Xiagara-waterva! het lage land binnen. Te Holysloot staan de huizen zoo diep in het water, dat de schuitjes de daken vastleggen. Men zag de pramen heen en weer varen met ge redde menschen en goederen de koei- wemmen er achter aan. Heel wat lag flauw tegen den dijk. Ver scheidene boeien weigeren hun hofste- :n te verlaten. Men zal zc per schuit in levensmiddelen moeten voorzien. De doorbraak bij Uitdam heeft een lengte van ruim 300 meters. VVaterlafid staat gemiddeld 80 centimeters onder de binnenpolders gemiddeld Daar staan de huizen tot het dak in het water. Voor den boe renstand is de ramp niet te overzien. Van een enkelen veehouder in de ge meente Ransdorp verdronken 45 koeien. Tallooze doode schapen, lammeren en varkens drijven rond. Alleen in Waterland zijn 8980 hectaren land overstroomd. Later rijn benoorden het IJ nog verschillende binnenpolders volgeloo- pen, waardoor de waterstand in de omgeving tijdelijk daalde. Groote moeilijkheden leverde het bergen van het vee, in Monnikendam, FEUILLETON. MARIA TER GOES. Üe kruizen, die langs den weg sti den, waren omvergehaald, de oude kappelletjes, die aan de kruiswegen stonden, waren verwoest. In het stot geworpen cn verminkt lagen de beel den der heiligen, die het volk eertijds op die plaatsen vereerd had. Doch bij het betreden van het Huis haars va ders vergat zij die pijnlijke indrukken en voelde dc aangename herinneringen harer kinderjaren weder bij zich op komen. Zij werd met hartelijkheid ont vangen door haar vader, niet ge necn- zemen eerbied door de oude dienaren, en de eerste dagen gingen genoegelijk voor haar voorbij. Maria ter Goes had reet hurt- moeder verloren, die dc rcligieu- sen van Kijnsburg vervangen hadden, zij kenden haren vader bijna niet c nog miader zijne familie evenwel w; het haar bekend, dat zij in hei huw lijk zou treden met een harer ncve Herbert van Bagelaar, en dal plan vs hare ouders, dal men haar reeds ze jong had bekend gemaakt, was haar zoo gemeenzaam geworden, dat de ge dachte nooit bij haar opgekomen was zich daaraan te ontrekken. Zij onder wierp zich daaraan, gelijk men zich aan het onvermijdelijke onderwerpt. Hare ziel was eenvoudig, maar vurig vurig en eenvoudig was haar geloof, maar ccnc onwrikbare standvastigheid, een onbi igzame moed verborgen zich onder de gewone zachtheid van haar karakter. de verrassing en de aandoe ning van de eerste dagen voorbij ren en zij geregeld op alles kon acht geven, verklaarde Maria zich dc angst en tranen van tic abdis. De kettert breidde zich schrikwekkend in 1 loilanc meeste kerken waren onthei- ligd, de aanhangers van Ualvijn pri dikten openlijk cn verzamelden cc al menschen om zich. eensdeels lande uit degenen, die hel moe derlijke juk der Kerk te zwaar vonden, i een gemakkelijker godsdienstvorm •chten cn anderdeels bvstaanden uit degenen, die door politieke hartstoch ten en zucht naar onafhankelijkheid werden bcheerschl. Hervorming en vrij heid waren één in het oog der vij.in- i Spanje en het Calvinisme breidde zich uit onder hut schild van den haat, dietl dc hertog van Alba in boezemde. Hel werd niet alleen ver kondigd op de markten en in dc ver woeste kerken, maar het drong ook in de huisgezinnen, cn alras erlangde Maria de droevige overtuiging, dat zij alleen, in het huis haars vaders, aan hel Katholieke geloof trouw was ge bleven. Een Duitsch predikant, Columbus geheeten, die zich beroemde de vriend schap van Calvijn in hooge male te bezitten, was de trouwe gast geworden van den baron Ter Goes. Hij oefende in diens huis een verba-zenden invloed uilde baron luisterde met buitenge- wone aandacht naar al wat hij zeide de dienaren bewezen hem den meest meest mogelijken eerbied en sidderden zelf voor zijn trotschen en gestreng! blikken. Sombere woede, en onver zoenlijke baat glinsterden in he oog van dien man, en leidden zijn gedachten en woorden maar hoe ge ducht en vreeselijk hij ook in het oog ,n ieder was. Maria voelde dat n moed bezat hem te weerstaan. Alleen en verlaten in hel huis, dat door de ketterij overmeesterd zonder verdediging tegen haren vader bruidegom, beiden Katholiek li maar met geheel hun hart ttieuwc sekte gehecht, zocht zij n in haar hart, waar Jesus cn Zijne 11. Moeder lcclden met dc herinnerin gen uil hare kindscheid, ett in haar bidvertrek, dat de schuilplaats was ge worden van dc godvruchtige boeken, vrome afbeeldingen en relekwieên, die dc blikken van Columbus tot verdel ging veroordeeld hadden. Niemand liet zij toe in dit vertrek, zelfs niet de vrouwen die haar dienden. Haar vader belette haar niet daar te gaan bidden •cgenwellicht hoopte hij op gunstige gevolgen van zijn eigen beeld, en van de vermaningen va lumbus, maar Maria, die zuive alle hartstocht was en een rechtschapen n verlicht oordeel bezat, liet zich door geen sophismen verleiden beschaamde soms met een enkel woord de dwaling, waarin men haar had willen wikkelen. Drie maanden gingen aldus voorbij, Maria was alleen met haren vader, ant Herbert had zich naar het leger in den Prins van Oranje begeven. DE PREDIKANT. Op zekeren avond, nadat het avond- maai zwijgend genuttigd was, stond de baron op en zeide tot meester Colum bus„Wacht mij, meester, ik wenschti ii nog tc spreken binnen ccnige oogsn- blikken ben ik bij terug." Hij verliet het vertrekook Maria stond op, na gebeden tc hebben maakte zich gertcd de kamer te v laten, toen de predikant haar met woorden terughield „edele jonkvrouw gelief mij de eer aan te doen ecnige stonden mijn gezelschap te wezen." ,,De beleefdheid belet mij dit tc geren," antwoordde zij kortaf cn zich neder, tegelijk aan hare dienst- bode, die het tafelgoed wegbracht, teeken gevende zich naast haar neder Columbus bewaarde een oogenblik het stilzwijgendaarop sprak hij op ernstigen toon „het is nu drie maan den, geloof ik, geleden dat gij het huis der moabitische vrouwen, waar gij op gevoed werdt, verlaten hebt:" „Gij bedoelt veronderstel ik, de be vallige abdij van Rijnsburg?" ,Ja, de abdij van Rijnsburg, om mij ir uw spreekwijze te schikken. Se dert drie maanden hebt gij Babylon r Jeruzalem verlaten, en ik vlei dat het woord des levens, hetwelk van mijne lippen hebt mogen icn, niet zonder uitwerking op ziel gebleven is." .Inderdaad," antwoordde Maria lier, ve woorden hebben mijne ziel goed gedaan want zij hebben mij te nau- gehecht aan de cenige ware Keik, zichtbaar Opperhoofd te Rome, fier onzichtbaar Opperhoofd in den hemel woont." .,Gij volhardt dus in uw afschuw lijke dwaling, jonkvrouw Gij hebt mijne woorden weerstaan: zult gij ookwr-- stand bieden aan het voorbeeld i vaders „Wat bedoelt gij ,,Ik wil zeggen dat de baron I'er Goes morgen, om aan de Hervorming een bewijs zijns geloofs cn aai verdrukte vaderland een tecken moed te geven de dwalingen der Roomsehe Kerk in het openbaar Binnen weinig tijds zal Herbert de Bagelaar dat voorbeeld volgen zult gij dan, alleen, tegen uw vader en uw bruidegom in het strijd perk treden?" Maria was doodsbleek geworden, e zij hoorde bevestigen, wat zij sinds lang gevreesd had. De sombere doordringende blik van den Calvi- t verpletterde haar en scheen zich verlustigen in hare smartmaar op is moed vattenne, hief zij het hoofd en zeide met vaste stem „Ik zal strijden, als het moet, tot aan den dood. God en Zijne H. Moeder zullen mij bijstaan." .Gij steunt op een gebroken riet, u de hand doorboren zal," zeide Columbus met een glimlach, s liever verstandig en schik u den wil van uw vader en echt genoot de gehoorzaamheid is het deel der vrouw." Ja, de gehoorzaamheid, die het ge- ten niet kwetst 1 Hoeveel heilige martelaren zijn hunnen vaders niet on gehoorzaam geweest om gehoorzaam tc zijn aan God „Gij zult u zelve ongelukkig maken." „Indien het lichaam bezwijkt, zal dc ziel waarlijk vrij worden." Wordt voortgezet.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1916 | | pagina 1