iKathol iek Nieuws-
en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken.
Verstrekt uitgebreide inlichtingen
over alle fondsen.
DE EEMBODE
1
Kantoor: Lingegracht 13, Amersfoort
Telefoon No. 314.
Prijs per drie maanden zestig
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. r„
leent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voorTncassokoïïem
I Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen elke
I week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aan-
I vang van een nieuw kwartaal.
"Vrijdag 26 |an. 1917. No. 85. Dertigste Jaargang.
AdvertentiënPrijs per regel 127e ct., met bewijsnummer. Voor incasso wordt
vijf cent per maand-nota in rekening gebracht. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren.
Advertentiën moeten Dinsdag- of Vrijdagmorgen vóór elf uur ten Kantore van De Eembode
worden bezorgd. Medeileelingen, ingezonden stukken en advertentiën te zenden aan de
Directie van De Eembode, Laiigegracht 13, Amersfoort.
J. B. SCHEUER
AMERSFOORT.
I.angegracht 9 - Telefoon 254.
Administratie- en
Effectenkantoor.
Aankoop en verkoop van
j üttectcn, Verzilveren van
Coupons. Sluiten van pro
longatie.
Kantoor geopend van 9—3 uur.
i, nlléér
Is de menscli bij
met zijn natuurlijke
beslaande dingen, liet beslaan van eer
Opperwezen met zekerheid ie kennen
In 't begin der negentiende eeuw
hebben ecnige geleerden, De Bonald,
Lamcnais, Hautain, Ventura cn Bonnc-1-
ly geantwoord neenWij. kalhc-
'iei.-ea, antwoorden ja:
Ai voren» reden te geven van ons
antwoord, wikken en wegen we ccr*t
dc zwaarte van elk woord dor gestelde
vraag.
De racnsciibedoeld v
lijk de
nsch, v
and n
EPISTEL EN EVANGELIE.
Y IKK UK ZONDAG NA
ORI K-KONINGEN.
i.KS nit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; XIII, 810.
Broeders I Weust niemand iets schul-
I dig, tenzij dat gij elkander liefhcbt;
ant wie den naaste liefheeft, hij heeft
Wet vefvuld. I miners Gij zult geen
rcrspcl bedrijven, gij zult niet dood-
nm, gij zult niet stelen, gij zult geene
ilsche getuigenis geven,, gij zult niet
igecrcn, en wat ander gelind er moge
:i, het woidt samengevat in dit woord
ij zult uwen naaste liefhebben als u
I zeiven. De liefde doet niet wat den
naaste kwaad is. Derhalve is de liefde
dc vervulling der Wet.
EVANGELIE
s den H. Matthcüs; XIII, 23—27.
In dien lijd, toen Jesus in het scheep-
e ging, volgden Hein zijne leerlingen.
Sn zie, er ontstond een zware storm
ip de zee, zood.il hel scheepje door
,r golven overdekt werd; Hij echter
.iep. En zijne leerlingen naderden tot
lem en webten Hem, zeggende: HeerI
ui ons! wij vergaan! Ei Jcsus zeide
u--,Wat zijl gij bevreesd, kleingeloo-
igenTorn stond Hij op, beval aan
winden en aan de zee. en er onl-
d een grootc kalmte. De menschen
wat-en verbaasd en spraken Wie
leze. daar de winden rn de zee
,i gehoorzaam zijnl
iddelmatig is ontwikkeld; bij
oorkcur denken wc hier aan iemand,
die buiten allen godsdi.-usl is opgevoed,
is bij machte k;in weten. dat
God is; weet hij 'tniet, dan is
't d lorgnans zijn schuld.
alleen met zijn natuurlijke ver
mogens zonder ecnige hulp, die met
natuurlijk is, zonder ecnige hulp, die
bovr.ii 's menschen kracht "f rechtma
tige cisch ligt, zonder cunige hulp, die
wij, christenen, „genade" noemen.
uit de bestaande dingen 't zij
hij zulks op.naakt uit de overtuiging
van trilr "olken en alle lijden, oi'
het feit. ö.tt niets, wat ouder 't b reik
der zintuigen valt, zijn ontstaan dankt
'oh zelf, of uit de doelmatigheid
ilnur, dat al'.cs cn nog meer,
kan gerekend worden onder ,,de be
staande dingen".
het bestaan van een Oppcrwe-
met Opperwezen of God bedoelen
maakt is, al het andere, althans in
sprong, gemaakt heeft, cn verst ir
vrijen wil bezit.
zekerheid te1
Veten, dat er een God is.
:i zijn onvcrmijdelijken omgang mei
andersdenkenden kunnen aan den
itholiek vragen worden gesteld, waar
hij 'l antwoord niet mag schuldig
jecn; tenzij hij wil doorgaan vooi
ii Mienseh. die, in onzen tijd van ont-
kkeling, zijn grootsten schat, zijn ge-
Jeloof, onvoldoende kent.
icd beslag ui ten ij; komen"
nog i
deel X
zich
;ot aantal katholieke jongelieden,
wagen zonder lo bnseffei
yl
Op de gladde wereld-
ischen hel bonte gewoel ei,
We mei van theoriön en opvattingen
godsdienstige strooiningen.
Vele Vragen vindt men in allerlei
ort van apologetische uitgavci:
:ld en beantwoordwij kiezen
ri vragenreeks, die men daar nu
■loops slechts, aantreft.
fEUiLLETOW.
Van Heiiisn tol Christen.
J ij haddrn rust genomen om de ge
_1< broken as van den wagen te her
stellen, teneinde grooterc onlieile-
vooikoinen. Maar cr was nog i
Twee der paarden waren bijzonder
kreupel geworden, zoodat draven tri
meer mogelijk was.
Paulus wilde van gecu rusten wc»
aanstonds moesten zij verder gaan, hw
1 langzaam dan ook. En als zij stappend
gingen, cn hel volkslied, dat zij aan-
'lieven in het nachtelijk duister ver klonk
v er de stille .velden, daalden angst et
:ommer in het hart van Paulus bij de
■eikellie, dat wellicht «Ie kist geopend
was on de vijanden hem wederom ach-
Itcrvolgdcn. Want hel is zeker, dat zij
Tl kist m J'inncn de
n van Rome om daar den ichai
elen. Zij hebben haar ongetwijfeld
_r _en veilige plaats gebracht in het
I bosch, en zullen haar daar op
I M /.i hel.!> immers geen
brcokij/.cis of zagen? Dat s'elilc hem
'Poch werd aanstonds zijn gcesi
rum duur een ander schrikbeeld
I gekweld. Eieazar had hem bedrogen
Zou die slimme man wellicht geen twei
sleutels van de kist gehad hebben:
I Misschien volgde hij dc roovers oj
i Wcz
zelf n
derhal
ii vaag v.
let versland,
ii wij. Katholieken, nu
O, heel gemakkelijk
onfeilbaar leergezag heeft het verklaard.
Het Vatic .arisch Concilie, war meer
dan 500 van de geleerdst.- godsdienst-
kenners. onder voorzitterschap van Paus
Pms IX v.-rgaderd waren, heeft op 24
April 1870 ile itilspt mU ged.m:\ i!>
het in strijd is met de geopenbaard-
leer van Christus, „indien icmnud zot
zeggen, dat de ééne cn were God, onzi
schepper en Heer, door middel v.-u
't geen gemaakt is, niet met zekerheii
kan gekend worden met het natuurlijk
'icht tier mcnscltclijke rede".
De goede God geeft ons gesneden
brood we behoeven maar te weten,
dat <ie Paus, optredend als plaatsbc.
klccder van Christus, het on- t>- ge-
noven voorstelt, cn wc zijn onfeilbare
iclccr van onze zaak. De Rots is on
wankelbaar. De sleutelen des Itemels
kunnen Petrus niet uit dc handen vallen,
Wat de Paus bindt, is gebonden bij
God. Wie hem hoort, hoort God
Andersdenkenden, die niet, zooals
j, het onfeilbaar gezag des Pausen
.nnemen. maar wel, met ons, lu-t meer
,n mcnxchelijk gezag van Sint Paulus.
,n men diens brief aan de Romeinen
i hoofdstuk aldaar blijkt
dat uil de bcslr
wijfelbarc zekerheid ei
■n duidelijkst
ngen, met oi
ook gemakkelijk dus zonder boven
natuurlijke hulp het bestaan van een j
God kan worden gekend.
Door het Evangelie van Christus,
zoo leert Paulus. weten wij, dat wie
volharden in godioochenarij en onge
rechtigheid, eenmaal worde:i gestraft:
geopenbaard wordt Gods toorn van
den hemel over alle godioochenarij cn
ongerechtigheid van die mcosch'-n, du'
de waarheid Gods dooroi gerechtigheid
tegenhouden.
En waarom zullen ze worth gestraft?
Wel, omdat ze de waarheid Gods door
ongerechtigheid tegenhoudenals zij
varen God niet kennen, dan is 't.
omdat die kennis is tegengehouden,
•pgeslotfen, gekerkerd door hun zondige
laitst'ichten. Een andere verklaring
•oor hun godioochenarij is niet te vin-
len, want hetgeen van God te kennen
s. is hun openbaar; want God heeft
iet hun geopenbaard.
Maar hoe heeft God zijn bestaan aan
lie heidenen, die nooit iets van dc
Christelijke Openbaring vernamen, of
haar ontkennen, geopenbaard Het on
zichtbare van Hem. schrijft Sint Paulus.
wordt van de schepping dei wereld af
uit de werken met het verstand gezien,
uok zijne eeuwige klacht en goddelijk.
Feitelijk herhaalt Uier de gewijde
schrijver, wat reeds eeuwen te voren
én job, èa de Wijze Man, è.n de Psalmist
hadden verkondigd
Ondervraag maar dc dieren, e;i zij zul-
En de vogelen des hemels, en zij zul
len 'tu tooucn.
Spreek tot dc aarde en zij zal u ant-j
Verhalen zullen 't u dc visschcn der zee.
Wie is et, die er geen kennis van draagt,
Dat 's Hcc.'é'u hand dit rilU s gemaal;
heeft
„Dc hemelen verhalen de heerlijkheid
Gods,
En het uitspansel verkondigt ■!-: werk,
'zijner handen.
Dc dag galmt licn dag dc mare toe.
En de nacht deelt den nacht de kond
schap mede.
Dat z.ij i geen talen en geen woorden.
Heel (Vaarde over breidt zich hun
schallen,
En tol der wereld grenzen hun woor-
Welker klanken niet worden VornJ
IJdel nu zijn al de menschen,
Wicn de kennis van God ontbreekt.
En uit hei goede, dat z cli zien lüai,
N:cl konden kennen Hem, die is,
En lettende op de werken.
Niet zagen, v\ ie dc Maker is
Kan haar Schepper 1
:herp laat du
rtgen
vASrleggcn
Uil het c
kicit cii afstand cn heeft hij door schoo-
iij beloften verleid de kist voor i>.-n
geopend Dan was zijn b -drog ontdekt,
cn dc roovers, die ook den anderen
wagen gezien hadden, zouden hem we
derom achtervolgen. Aan vluchten viel
niet te denken; de paarden wareu kreu
pel cn weigerden bijna te loópan. Al
■Icz.e moeilijkheden wogen zot
op het hart van den jcugdigi
dal luj de handen wringend ineen sloeg
pu tranen schreide.
Na ceirigcn tijd zag hij Chacri:
de andere
op vc
reu afst:
adere
Hij waehte hen op.
Als rij genaderd waren gal hij be
vel de paarden te voerende
mm. leiden,
vergeten, ieder oogenblik aandachtig
uit "e zien of soms de vijand naderde.
Hij zelf zou zich ecnige ..ogenblikken
met zijn drie vrienden onderhondi
Dan verwijderde hij ch met Clracrias,
Thelitis cn Lingiiius, cn maakte hen
bekend met dc reden zijner kwellende
migst. Alle billijkten de mogelijkheid
zijner bezwaren en na een diep -til
denken, zeide Louginus
„Wij verlieten, zooals gij wei i Ro
bij de via Nomeniana en hebben u
duizenden schreden atgclegd, zoodat
wij niet vcTxvijdcrd zijn van het beruchti
meer Thiasyracncik ken deze slrclcci
Win
schep
o 'g^n had,
liloochcna
ijkt of gedanktmaar zij zijn vcr-
isd in hun gedachten cn verduis
terd werd hun onversinndig hart.
Door op te gaan in 't aardsche, kwam
menig mcnsch tot eere, door cere tot
trotschhcid, die blind maakt, en van
daar tot alle ongerechtigheid en einde
lijk tot godioochenarij daarom zegt 't
de Psalmist zoo juist
llij lijkt oji lastdieren, zonder verstand, I
En hij wordt luns gelijke.
Twee gedachten wellen hier onwille
keurig in ons op, :n troostvolle ei. een
vreeswekkende. Troostvol is voor «lcn
Katholiek het bewustzijn, dat, nu ziin
'ijk versland, dat op zich zelf
•cds kennen kan, verlicht is door
tic goddelijke deugd des gcloofs hem
bij het Heilig Doopsel ingestort, hij
beter dan de geleerdste der menschen,
die deze gave des geloofs zoli missen,
zijn God en zijn Al kan kennen en
beminnen,
Vreeswekkend daarentegen is het, te
bedenken, dat de godloochenaars, al
thans over 't algemeen genomen, d.'iai -
inzien, dat er een God is, wijl
zij door hartstocht verblind zijn, of, zoo
.•innaai 't geloof in God bezaten,
les er van wijten aan 't droevige
dat zij. God kennende. Hem niet
hebben geëerd gelijk hel behoort.
Dit moet ons aansporen, de gave
des geloofs met gods-dienst te bewaren
genade te vragen- niét allee.-, voor
die God nooit hebben gekend,
haast nog nicer, omdat
Bankvereeniging H, L. A. Duiiaert Co.
AMERSFOORT - Scherpenzeel Soest
LANGEGRACHT 30 - TELEFOON INTERC. 363.
s nader
gelukkigen, die Hem in hun jeugd
hebben gekend, doch di.: kennis ke
'en in de kluisters der zonde.
J. J. ZE1J, S. J.
S'i,
Dr. v. d. Bergh van Eysinga
en zijne „grove" rede.
Op uwe belangstellende vraag, be-
trclfcnde het resultant van do pernio-
j.lrijd over dt rede van Dr. G. A. van
den Bergh van Eysinga uit Samlpooit
op 31 October 1916 in de Remun-
sira-itsclie kerk te Amersfoort over de
Katholieke Kerk en de Katholieken
uitgesproken, kan nog geen bevredi
ger d antwoord worden gegc en, een
voudig omdat de lieer Van den JSergh
van Eysinga op mijn ernstig verzet
tegen zijne bewering, die hij ven nno-
nicnivn Rooniïchen Kardinaal in d -u
nior.d legde, „da: 90 procent van de
antwoorden in de biecht onwaar zijn,
nu al meer dan twee maanden gezwe
gen heeft als ten.....
Nog altijd zijn het open vragen, die
ik tot den heer van Eysinga richtte,
lo. Wie is de Kardinaal v
l)e Eembode Dr. Toxopeus, dit
zich vergaloppeerde omdat hij het ge
sprokene 'door Dr. v. d. Bergh van
Eysinga „gaarne" op zich nam
in „Dc Protestant" een rcdacisc-
menseh
in liet Stichtsch Vrijzinnig Proteslau-
tenblad door H. J. l'oxopeus, om den
„grrove redenaar'* uit zijn onaangename
impasse te redden.
Maar zij schenen allen onder den
zichtbaren indiuk dat Dr. v. d. Bergli
ziiti mond heeft voorbijgepraat.
Men geeft van dien kant al vast toe
dat li t geen Kardinaal was die 90
procent van de Katholieken voor leu-
genanis uitmaakte en dat is nu eens
gtvn bijzaak, Geachte Heer Toxopeus.
„wie zulle eene bewering uitspreekt."
Dc .,90 procent" worden weggedoe-
zeld in een „niet gering aantal", 'n groot
verschil niet waar
Mij dunkt dat de „noodhelpers" Dr.
v. d. Bergh van Eysinga een slechten
dienst hebben bewezen en hem mit
:cns nu reeds hebben duidelijk gi
makt dat het praat maar raak-systeet
ver Katholieke Kerk en Katholieken
ander behoorlijk onderzoek wc! eer
naauge.i 11:1c gevolgen kan hebbi
oor hein in het geloof aan zijne k
■ing, en anderen die hem onbedacht
De informaties unar den Romeinschen
rivstcr wiens naam in *t gedrang
wam, ziji' nader ter plaatse ingewon-
vu cn wij hopen als liet postverkeer
iet liet buitenland niet te veel ver-
•aging ondervindt door de Kgeiuvoor-
.ge strubbelingen, de belangstellenden
1 deze kwestie zoo spoedig mogelijk
zakelijk in te lichten. Imusschcn her
halen wij met nog meer aandrang dc
Dr. G. A. v. il. Bergh van Eysinga
uit Santpoort gestelde vragen.
haat en hoon" voor den tegenstander.
Oorlogsbcest eenmaal over 't ver
dwaasde Europa losgelaten, is niet zoo
■makkelijk onschadelijk te maken.
Op de meeste fronten van liet uit
gestrekte oorlogstcrrcin heerscht betrek
kelijk rust. Dat wil dan zeggen, dat
ran grootc massa-aanvallen niet wordt
rernomen en de krijgsverrichtingen zich
bepalen tot verkenningen enz. welke
afwisselend, nu hier, dan daar worden
prof. Oorl per
■cluk
He uO price
de biecht
Hei
echte;
omdu
dat zij (dii-
niet te veforttscliulili-
zij. God kelim.rule,
als God hebben ver-
goed.
Slechts weinige schreden van den weg
.s een grootc diepe kuil, beschadiuve.
door eenvoudige dikke boonu a.'Laten
wij «laar den wagen imijden cn hem
zoo /<a:i ieders OOgcn onltr' in 011, Dc
soldaten kunnen hier rondzwerven wij
voor ons zullen de wacht houden, en
gij, gij moet zoo snel mogelijk naar
Gcrmanieus rijden, die zich lc- Kerrarn
bevindt 0111 met minstens vijftig zijner
manschappen ons lc hulp te komen."
„Dat is een wijze raad, riep Paulus,
brengen wij dien ten uitvoer, straks
wellicht is het Ie lar.t
En zonder de soldaten te roepen,
die op ecu kleinen afstand bij gczelli-
gen kout en vroolijkcii lach hun avond
eten genoten, reed Paulus, geholpen
door zijn gezellen, den w "gen naar
den kuil, 0111 hem onder bet dikke loof
der hoornen te verbergen.
Dan beval hij den soldaten huim
paaiden moistens cenigc uren van hi<
verwijderd in, vette grasvelden te. late
grazen, en te voet naar Cortona t
komen, waarbij op zijne tcrugkomi
Anns t oi ids reden zijne manschappen
heen. Zelf ging Paulus in den In ginn
want dan keek hij na a
1 kuil.
r alles
bij het blcclcc licht Mei
maan slechts zijn eigen mannen ti
onderkennen, 0111 ten laatste dc teugels
2o. Waar heeft hij
- ei ofis iiij rei ds langdood
3o. Waar is dat schrijven tc vinden?
No zijr. et wel onkelen claqours lc
uipe gesneld.
1, Amersfoortsch.; Dagblad Mi
Tidcman
hij zijne soldaten
g. Weldra haaid
hield stil cn ze
.i.aat hier de p.
il uit naar den vijand wellicht schuilt
llij hier. Ik ga hulp vro :i
ij 'lij Cortona, daar zal ik.
terugkomend, U opnemen.
Alius ging verder op gematigden
draf. Aan zijne linkerzijde lagen
donken: wouden van het meer Thrasy-
mcnc. l lij nam zijn weg door Flon
liet Kiesoie rechts liggen en bereikte
in den morgen I'istoia. Hier rustte hij
eenige uren 0111 voerman en paard t
versterken en reed toen door het gt
bergte den weg op tiaar Fcrrara.
IV.
Zoodra vrouw Agiais den steun en
de vrrzoiging niet mcir genoot van
haren zoon Paulus. besloot zij van .de
j. istviijlicid, haar door Marcus Acmilius
i.- pidus aangeboden, gebiuik te maken.
Uit iiet Buiteniand.
Van den Oorlog.
esident Wilson, die zich vroege
onledig lucid met liet schrijven var
iiikboot-nota's, is tegenwoordig veda
ocinle met zcogenaamde vredes-nota's
•elke bij ontvangst in de betrokkei
inden, ellenlange artikelen in courat,
:n cn tijdschriften uitlokken, meest vo
slag
indcr
mder nieuwe slachtoffers te voe
gen bij de schier cindcloozc reeksen,
welke de gruwelijke krijg reeds maakte.
Volgens berichten der Britsche Ad
miraliteit zijn twee zeegevechten gele
verd, een bij Schouwenbank en een
bij de kust van Zceuwsch Vlaanderen.
Het Engelsche bericht spreekt van een
gezonken Duitsche en een gezonken
Britsche torpedojager; het Duitsche
bericht slechts van één beschadigd
Duitscli schip en één vernield Engelsch.
Te IJmuiden zijn tien zwaar gewon
de Duitsche marineschepelingcn binnen
gebracht. Een ontredderde Duitsche
torpedojager is te IJmuiden binnen
gesleept. Veertig leden der bemanning
zijn in het Koning Willemshuis onder
gebracht en een twintigtal in de mili
taire barakken. Met veertien gewonden,
die door een viscliboot werden aange
bracht en de acht personen, die dood
op hel del: lagen cn wier lijken werden
dcgebracht, wordt dus een beman
ning van even over de honderd ge
vormd. Verschillende personen zijn tij-
ilens het gevecht over boord geslagen.
In acht kisten zijn de lijken aan land
gebracht. In een negende kist werden
.melde licha.iinsdeelcn gelegd
personen, wier identiteit niet
kou worden vastgesteld. Naar dc lig
ging van de drie lijken op den bak te
oordcelen zijn drie personen te
zamen de bediening van het voorkanon
vormend, door één schot tegelijk ge
dood. Onder de vermisten moet ook
de hoofdmuchinist bchooren, die even
een kijkje op het dek ging nemen en
onmiddellijk over boord geslingerd werd.
Later zijn nog ecnige verminkten
overleden; enkelen waren katholieken
werden van de H. H. Sacramenten
rschiilcnd doel haar hadden gadcgc-
Dc hoofsehe soldaat, die, zooals dc
lezer zieli zal herinneren, onzen reizigers
in dien droevigen nacht een onderkomen
bezorgde in Crispus' huis, had hen na
derhand meermalen bezocht. Aglais
kon het niet ontveinzen, dat have be
zoeker telken male met de hoogste be
langstelling vroeg naar Agatha's gezond
heid.
Dien avond voor het vertiek naa
Marcus' kasteel, kwam Crispin» de zit
kamer binnen mot hel verzoek of Aglais
den krijgsltibuun wederom te woord
wilde staan. Crispina kreeg bevel hem
vertrekken te geleiden en
weldra kwam Vcllejus l'ateiculus biu-
11, langzaam buigend, met de krijgs
lui in de linkerhand. Als hij de deur
•sloten en plaats had genomen, zeide
iiij. na het wisselen der bekende hovf-
Dezc 1
Circeilo ,1e diepste
lie mail, ilic eens ee-i v
bloedvci
sten te Mnnle
i rgetellieidhij.
cn Crispina in stilte linie plannen vol
voeren; niemand mocht weten, waar
heen zij z ch begeven had. En toch,
niettegenstaande al hare geheimzinnig
heid bewezen dc gebeurtenissen, dat
she v
ci laten
„Gij zult ons dus lyorg.-u 1
Beulen schrikten bi] die vi
Vcllejus vervolgd lachende
„Gij hebt groot gelijk van verblijf
te vetandcreti, E11 mocht gij behout
in het huis
i ieder
two dochter vruchteloos. Ook uw
.choonbioctler Marcus Acmilius Lepidm
s in datzelfde huis tijdens de burgci
jol logen aan de vervolging zijner vijan
den ontkomeneen Gricksche bouw
meester heeft het gestichteenieder
noemt het meesterwerk van bouwkunst.
Zijt gij eenmaal binnen zijne muren cn
weet bovendien niemand, waarheen gij
gegaan zijl, dan is het dwaasheid over
uw behoud en dat van uwe lieve doch
ter beangstigd te zijn." En hij boog
inzaam naar Agatha.
Na kort gepeins zeide Agatha
„Gij komt onze angsten en zorgen
vermeerderen, want waarom zouden wij
Circeilo niet bereiken, waarom daar
niet gastvrij ontvangen worden Wat
hebben wij misdaan
„Gij zult de reden, waarom ik u be
angstig, hernam Paterculus langzaam,
anders dan billijken. Ik ben, geloof
in staat geweest veel voor uw be
houd te doen. Nooit zoudt gij Monte
Circeilo bereikt hebben, als gij uwe
pla-men had ten uitvoer gebracht. Men
heeft U strikken gespannen I"
„Strikken gespannenriep .Aglais,
bleek van schrik, dan blijven wij hier,
zenden bericht aan onzen zoon."
„Helaas, zcirle Paterculus, uw vrij
heid staat op het spel, zoo gij hier
langer dan twee dagen blijft, li: kom
U daarom in kennis stellen met liet
plan voor U in haast ontworpen. Ach,
versmaad het niet 1
Wordt voortgezet,