levensbeginselen n 't Zijn juist deze juist de venerea levensvreugde r de Katholieke voren brengt l juist deze beginselen, die wij na dezen crisistijd L lijden. De drankbestrijding is voor alles een zedelijk godsdienstige qauestie, de onthouding is volgens de wensch onzer kerkelijke overheden een vrije wilsactie. De geheelonthouding is wel prijzenswaardige daad, doch de afschaf fing is evenzoo zeer aan te bevelen, gelet op de uitspraken van Pausen en Bisschoppen. Daarom is Geheelonthou- ders-dwang af te keuren. Eer en hulde. Alsnu genoten we van een drietal fijne muzieknummertjes ten gehoore gebracht door het dameskoor Elly Geuer. Jammer dat nu het rumoer der omgeving den zang overstemde. Na de pauze kwam aan het woord de WelEerw. kap. Hoovi versum, die behandelde het punt: Heeft de drankbestrijding haar doel bereikt. Neen, luidt het antwoord. Ondanks de aanwezigheid van zooveel duizenden medestrijders op dit meetingsterrein. Al zouden de idees van allen aanwe zigen inzake het drankvraagstuk geheel gewijzigd zijn. Want dat zijn slechts plaatselijke successen, 't Alcoholisme bestaat nog, niet omdat 20.000 dronkaards in ons land zijn, dat er nog jaarlijks een 200 gekken moe ten worden opgesloten. Wat willen we dan Uitroeiing van 't alcoholisme. Nu zet Spr. uiteen wat dit is, om dan na te gaan hoe diep de drinkgewoon ten zijn ingekankerd. De gevolgen van 't alcoholisme zijn verval van den godsdienst, van de zeden, 't brengt lichamelijk en gees telijk verval. Wij drankbestrijders wil len weder een matig volk, want matig heid maakt den mensch groot, sterkt de ziel, beheerscht de driften. Wij hebben ons doel niet bereikt, want ondanks de dure tijden stijgt de drankaccijns schrikbarend en heeft het volk nog niet geleerd in de school van God. Wij moeten ons versterven en boete doen, dat is aangenaam aan God. De drankbestrijders moeten echter den moed niet verliezen, maar volhar den. Onze overtuiging laat geen mid del onbeproefd, zij kweekt helden. Daarom, drankbestrijders, houdt vol I Geheelonthouders, doch ze veroi deelen in sommigen erg fanatisme hun propaganda. Dit heeft bij velen de drankbestrijding in een verkeerd dag licht geplaatst. De geheelonthouders moeten niet eenzelfde offer verlangen van hun medebroeders, hun daad een vrijwillige acte zijn, niet i drongen. De matigheid toch is gesanc- tionneerd door Paus en bisschoppen. Daarom staat de R. K. Drankbestrij ding èn matigheid en geheelonthouding voor. Zij moet echter vóór alles geestelijk, een zedelijk doel nastre 't Alcoholisme leidt tot godsdienst- verslapping, tol godsdiensttubcrculose. De drankbestrijding moet kennis bij brengen, want kennis is macht bij den jongeling, zij moet van hem vormen een prachlpaapbij het meisje, dat geloof hecht aan de belofte vi den drankzuchtige verloofde en dat het huwelijk zoo vaak wordt ontnuch terd. 't Alcoholisme is de oorzaak van uithuizigheid, twijfelzucht godsdienstig en zedelijk verval. Onze actie wil van ons maken menschen van beginsel, die zullen pal staan na het einde van den oorlog, die een uiting is van een be schaving zonder God. Spr. doet een beroep op zijn hoor- deren om naar zijn woorden te luis teren en om mee te strijden den strijd, die geen slachtoffers maakt, die echter mobiel maakt, die meer vaart brengt, meer levensblijheid, i: levensgeluk. In zijn dankwoord wekt de Wel.Eerw. heer C. v. Dijk de vrouwen en i jes op zich ook aan te sluiten, te omdat Mej. Vetter, de 2e spreekster, bericht had gezonden om gezondheids redenen niet te kunnen optreden. Na deze gloedvolle toespraak stel den de deelnemers zich weldra weder op, om langs den zelfden weg den terugtocht te aanvaarden. Tc ruim half rriveerden ze voor de kerk Xaver plechtig Lof met predikatie van den Zeer.Eerw. pastoor Hoorneman dl meeting besloot. Moeten wij u nog weergeven deze boeiende predikatie, waarin de gewijde redenaar een beroep doet tot aanslui ting. een beroep tot vrijwillige onthou ding, om God te vermurwen ten einde dc harten der volkeren te richten tol den vrede i Moeten wij u nog schetsen hoe het gelegenheidskoor van dezen avond zich kweet van zijn tas!: noeg is 't te melden, dat dit plechtig Lof wezenlijk den titel van plechtig verdiende. Hoogstvoldaan keerden allen huis-, waarts, blijgestcmd over het slagen van dezen propagandadag en vol dank aan lien, die hun dezen dag zoo suc cesvol hadden bereid. Geen spies en maakt soo diepe wonden, Als achterklap cn boose monden. 's Wereld goed, dat dikwijls doet Den mensch bekoren, Wordt moeilijk vergaard, met zorg Met rouw verloren. Vosoia. Naar aanlaidingvan een rede. I. het Krui de parochie van d;n H. l'ran- <averius heeft de Eerw. advisi kap. v. Dijk een rede gehouden, die volgens het verslag zeer belangrijk eri wel de moeite waard is, wat nader tc Spr. meent, dat zijn meening de grond- slag gelegd heeft voor uitgebreide ge- dachtenwisseling ter bevoegdcr plaatse. dat de gastvrije De Eembode een bij uitstek bevoegde plaats is. Spr. ziet een donkere toekomst te gemoet voor de drankbestrijding. Nog op den berg harer glorie, daalt reeds af. zonder ons de resultaten gebracht te hebben, die gaarne hadden gedroomd. Spr. gaat de oorzaken et in den oorlog een oorzaak van zegt hij„De R. Vakvereenigingen hebben nog n- zoo'n bloei gekend, ondanks den Niet zoo aanstonds, stem ik dat to Dat de oorlog een belangrijke factor bij de berekening van drankweer-verval i toch een feit. Juist in den tegen- •oordigen tijd, nu zoovele en hoogere belangen met alle klem de aandacht vragen, ziet men de drankbestrijding over het hoofd. De drankbestrijding beschouwde men steeds en ook nu nog als een sport, een liefhebberijbeweging, :en hors d'oeuvre. Van een degelijke rolksoverluiging in alle geledingen >nzer Roomsche maatschappij is nooit iprake geweest, 't Was te veel reclame- werk, negatief werk, geen bezonken overtuiging. Men werd drankbestrijder {Kruisverbonderl omdat een Kruisver- bond was opgericht, en 't tot de „bon •en goed Katholiek behoorde anti drank te zijn georganiseerd, omdat cende, dat een goed en over luigd Katholiek niet vreemd mocht zij: reik liefdewerk ook. overtuiging werd men zelden of drankbestrijder, men deed het uit, zij het ook een zachten drang, boven af. dus de gloedvolle tuiging mist, is het te begrijpen, dat men licht geneigd is andere belangen op den voorgrond te plaatsen in een Sturm und Drang"-periode, zooals wc nu meemaken. Onze tijd staat in hel lee- ken van den „struggle for life", den strijd om het bestaan, zooals nog nooit te voren. Zich de eerste levensbehoeften verzekeren, is nu het voornaamste streven. Prius vivere deinde philosci- pliarc. Eerst lever, en dan philoso- pheeren zeiden de ouden en de hcele wereld zingt het hun nu na in alle toonaarden. Zooals de drankbestrijding tot nu toe door ons gevoerd is, is zij te spe-, culatief, om in deze benarde tijdsom standigheden veel belangstelling te verdienen. De vergelijking met de vakvereeni gingen gaat niet op. Deze vereenigin- gen bewegen zich primair op stoffelijk gebied, de zorg voor het best: mobilisatie of liever de oorlog! den aankleve van dien is de grootc| hefboom geweest voor de vakvereeni-1 ging. Deze heeft ontzaggelijk geen drankbestrijder. Geheelonthouding! is drankbestrijding, de rest is lapwerk. Afschaffing is de kraan van liet drank- vat laten doordruppelen, geheelonthou ding is hem afsluiten. De drankbestrij der wil een voorbeeld geven, vrijwillig een offer brengen om 'n ander, die het misschien meer iioodig heelt dan hij, tot onthouding te brengen. Door zijn voorbeeld wil hij een beslissendcn strijd aanbinden tegen den daemi het alcoholisme. Niet iedereen is geroepen ti apostolaat der onthouding, niet iedereen is soldaat in het leger tegen den al coholvijand, maar toch moet hij, die zich daartoe geroepen acht, den strijd voeren niet met houten rapieren, met echte wapenen, niet met sabels van blik, maar met het tweesnijdend zwaard van gloedvolle overtuiging en schitterend voorbeeld. Voor den zich noemenden drankbe strijder moet de drank uit den booze zijn, volgens hem is voor den alcohol- slaaf de G. O. het eenigste redmiddel, volgens hem ligt voor zijn zwakken broeder, dien hij door zijn voorbeeld redden wil, de grens tusschen gebruik en misbruik op den drempel der apo theek, Zijn voorbeeld moet trekken, maa> welk voorbeeld geeft een afschaffer in dc drankbestrijding Hij geeft het voorbeeld van matigheid. Zeker, maar dat geeft de matige drinker enkelen borrel toch ook. Dc laatste kan zich met hetzelfde recht op de matigheid beroepen als de eerste. Aan genomen. dat zooals de drankbestrij ders beweren, dat voor verschillende individuen matigheid in gebruik tot misbruik voert, moet dan niet de matig heid uit den booze zijn. Matigheid is voor den zwakken broeder maar ook beslissende stap op den weg. die naar het misbruik voert, moet dan dc voorbeeldgevende broeder door zijn voorbeeld zijn zwakkere op dien weg Voor de zwakken is ieder matig ge bruik een gevaar. Wie het gevaar be er in vergaan. Zoolang de mol Ont de kaars vliegt, zal hij ieder oogenblik zijn vleugels kunnen gen. Doof dc kaars zoo gij de mot vilt redden. Zoo is liet ook met den {wakkeren broeder. Laat hem i millk'u van alcohol, laat hem heen bewegen, hij zal er vroeg of laat in vergaan. De drankbestrijding werk van christelijke nassielicfde, niet een ieder is geroepen, hij die zich daartoe geroepen were geen half werk maar kant werk, rccltt op het doel af. iLatce we het maar ronduit bekennen, c geheelonthouding is te zwaar voor velen, dat offer kost te veel. Ze willen ook een steentje bij dragen aan een straaltje bij brenger, ■ehingswerlc, zij hel ook in dc onderste verdieping, maar laten /ij zich dan geen drankbestrijders noemen, maari drankmisbruikbestrijders er. hierin ben Ik liet met den spreker volmaakt eens,) hetzelfde wil. i'il men dc drankbestrijding laten als ze nu is met onthouding alsj :c en grootste middel tot bereiking liet doel, dan is geheelonthouding j wel degelijk liet redmiddel en is de af- schaffing een onding, gewoonweg non- tens. Laten we liever onze drankwccr- crccnigingcn omzetten in matigheid- gedaan tol leniging in"ÏÏT n7odI 6 s I overlaten aan dc particuliere liefheb- door den oorlog a dc gezin a enkelen, die zich iiits/uf/tiiif arbeider. Mij heeft del''"'' i de vak.ereeniguiE.n,n 'n-nghouden jnd dc redding voordeelen aan den lijve gevoeld, van daar di hooge vlucht die de vakbeweging i: de laatste oorlogsjaren genomen lucft. De drankbestrijding is dank zij het gemis aan volksovertuiging voor :e velen een sport cn liefhebberij. Nu ii het een feit. dat sport en liefhebberij geen blijvertjes zijn. Men beoefent ze zoolang men het lust, belieft men het niet meer dan verlaat men de gek deren der drankbestrijding met een even gerust geweten, als oen voetballer die :u van liet trappen is, liet vocib:;' Dat zijn lidmaatschap ecu zedelijke:: eun beteekent voor rijn zwakken broeder is hem niet duidelijk ofwel kan hem niet schelen. M. h mist <i.- b re ede zoom van 't drsrikbcstrijdevsrlom overtuiging noodig voor een zaak gewichtig als zij heelcn voor te drankbestrijding, zooats ze nu gevoerd wordt, is voor rle (nccstcn geen offer, vandaar weinig of ge-c» enthousiasme. Wat offers kost is dier Dc liefde spreekt zich uit in Welnu, waar van geen offer» sprake is, is ook geen liefde, geen feu een opgeschroefde bewe ging. die geen tand houdt cn nood zakelijk moet terugvallen in h> Gemis san overtuiging is c oorzaken van het gesignaleerde der! Volge =Pr- redmiddel, hij kan '-ven- het oogenblik geen vrijheid vinden, om het met anderen eens tc omdat nog niet bewezen is, dat geheelonthouding het middel is. Wat het laatste betreft, zou ik aim onds kunnen zeggenquod grati: scrilur gratis ncgatur, dal wil zooveel zeggen als: ..Dat zegt U wel, maai dat bewijst U niet". Wie den naam drankbestrijder wil dragen, moet geheelonthouder zijn de afschaffer, voor wicn het offer der ge heelonthouding te zwaar valt, noeme zich een matighcidsman, maar toch drankzuchtigen cn dat zijn v.ciuigcn, die gered uit de klauwen v in den drankduivel in geheelonthou ding Ir n cenigst middel zien om -in inde te blijven. Alleen in dit laatste geval in geheelonthouding mij sympa thiek, anders kan ik in geheelonthou ding niet anders zien, dan een aanlei ding om elkander, broeders en zusters in Christus, tc verketteren cn verdacht maken. Geheelonthouding die geen ander doei ken! als het hierboven aan gehaalde leidt tot dwetpen cn onwaar heid, Waarom is dc drank slecht i 'rndat er enkdeo misbruik van maken Waarom wil men aan een katholiek als verplichting opleggen zich te ont houden v.-.n de gaven in Gods schepping. r.dat anderen die heciiijke gaven misbruiken tot bevrediging van hartstocht Welk recht beeft dan ook cci heelonthouder een niet-onthoudi beschouwen als een minder-waardig nu-tisch, als iemand, die liet zoovei nog niet heeft gebracht in de maat schappelijke volmaaktheid als hij De teetotaler heeft zijn eigen gods dienst, die tot waanzin dreigt over te dn.tn. De onthouding is hem alleen heilig cn dierbaarhij vergeet dat er nog andere middelen cn grooischerniid- :le:i bestaan in zijn godsdienst dan Hij staalt zich blind op zijn eigen offer, dat hij brengt met uit liefde voor titel tc hebben zich te kunnen stellen Hij vergeet dat cr nog sacramenten u:i gebed zijn. de grootste middelen van (ion godsdienst om de matigheid Nog eens, wil men tot redding van dr; .nkzuclltigcn, onthouding, dan ook Gomdat een liaif voorbeeld ccn slecht voorbeeld is. Goed zoo. Willen die menschen man nen en vrouwen, gedreven door uitslui tend christelijke geest zich samenbinden :en instituut tot redding?v»n drank zuchtigen uitsluitend als een werk van liefdadigheid waar aan de middelen in den godsdienst geboden, dc hoogste waarde worde toegekend. Het zij zoo. Zij kunnen nuttig wer- n, mits zij met hun G.-o. niets an ders beoogen dan liet voorop gezette doel. Hel offer, dal zij brengen in alle nederigheid des harten, zonder opge blazenheid als tjj: l'harizeeiir uil liet Evangelie, zal door God met blijdschap worden aanvaard cn door de menschen worden gewaardeerd. In een volgend artikel willen we d rede van Spreker verder loelscn. Uit den Omtrek. SOEST- Woensdag 26 September 3 uur zal in de openbare lagere school gelegenheid tot kostelooze inenting hcrinenting gegeven worden cn Donderdag 28 dezer des namiddags om 3 uur in de school met den Bijbel op Hees cn om 4 uur in de openbare lagere school te Soesterberg. De ouders der kinderen moeten hunne trouwboekjes medebrengen. De Symphonic der St. Joseph- Jongcliiigenverecniging gaf het aange kondigde vocaal- en instrumentaal con cert. Dc groote zaal was lot in alle hoeken bezet en dc toehoorders heb ben geen spijt van hun bezoek gehad, daar alle nummers keurig werden uit gevoerd onder de talentvolle leiding van directeur Horvers. Sport. Voetbal. - Zondag speelde het jeugdig He il van Rapiditas een eerste conipeli'-ic- edstrijd tegen Vooruit III uit Utrecht, l'recics 1! uur blies Scheidsrechter Hoogbergen dc beine elftallen binn de linies van het Kapiditas-tcrrciu. I ontdekken wij dal Vooruit maar O m ir: liet veld brengt, terwijl Rapidit haar volledig elftal geplaatst ziet. In den aanvang ontwikkelt zich e vurig spel bij Rapiditas cn zien wij ree haar eerste aanvaten ondernemen de Vooruitspelers, die telkenmale wor den afgeslagen. Onder de uitblinkende spelers i Rapiditas zien we W. Pijpers, P. Kceken, K. Hoogenboom, Massing Niiiiwcgen, terwijl anderen niet onderschat mogen warden. Het geheel v.n een vurig spel. Kust wordt geblazen cn sta:', tand 0—0; Na rust werd frisch ten eir.d gespeeld :n zou Vooruit tweemaal zijn doorge broken dc laatste drie minuten zien v.i de derde maal 't Rapiditas-doel naderen cn écu doelpunt trappen. 1—0 >or Vooruit. Had Rapiditas niet met schand ver loren, Vooruit had niel-vcrdicnd ge ien, Ken volgende maal iets beter. D. W. S. I—Rapiditas I, 0-1 Op het 1'. V. C.-terrein te Uticclu speelden om den Beker D. W. S, I 'dius I. liet mocht J. v. d. Gang gelukken zijn club de leiding te geven, 1— O, welke stand tot het eind toe ge handhaafd bleef. Door deze overwin ning plaatste Rapiditas zich in de tweede ronde. v. M. H. V. C. ontving hier voor dc competitie „Wageningen". Voor rust H. V. C. bijna voortdurend sterker. Stand met rust J voor li. V. C. Na gaat liet spel meer gelijk op. lien oogenblik denken wc Wage.-iingen ge lijk te zien maken maar het schot ketst dc paal terug, liinde komt met 1- -0 ovciwinning voor II. V. C, ljuick I ging naar Tiel en wist daar tegen Theole gelijk te spelen 22. Ingezonden. Een proef van Socialistische Samenleving. Zoo even heb ik een piocf achter den rug. dc moeite waard cv hooren. Socialistische liceren leeren, dat wij menschen halve dieren, ccn dierlijke neiging hebben, dat dit moet veranderd worden, en ook dat .■I le menschen gelijke rechten moeten hebben, cn dc een niet meer zal heb ben om te leven als de andere, niet meer om te klcedcn en allen gclyk in Ja dan zal hot pa» goed gaan in de wereld, cer.c staathuishouding allen moeten evenveel hebben tc eten, drinken, kleereu, huis enz. enz. Nu dacht ik bij mij zelvcn, hoe znl ik daai een proef van kunnen nemen of dat goed zoude gaan. Ik liep ccmgc malen mijn kamer op en neer. en ziet ik vond een (linke gelegenheid om ccn proef te nemen van bovenbedoelde samenleving, en het lukte mij uitstekend. Ik heb een kooi met kanarievogels, 10 in getal, dc kooi is 1 M". dus een mooie ruimte voor 10 vogeltjes, cn och over de ruimte van dc woning werd üict veel strijd gevoerd, dal ging best. Maar ik heb nog vergelen U tc zeggen ik had alle vogels ieder een naam ge geven, om tc zien wie het liet verdra- gchjkstc .vas. Zoo dc eerste heette Troelstra, dc andere N'ieuwenhuis, een derde Schaper, een vierde weer anders zoo alle tien ccn socialisten-naam. eerste wat ik deed was hel zaad- wmm bakje te vullen met frisch zaad, zitten op een afstand om zoodoende alles goed op te merken. Troelstra was eerste die dan link* dan rechts keek, fcip. wip en nog eens wip. Daar zat hij aan het zaadbakje dat voor allen bestemd was, cn dus voor de een net zoo goed als de andere, een beetje van dat lekkere gekleurde zaad. Maar wat een teleurstelling volgde Mijnheer Troelstra, kreeg gezelschap naast zich aan do zaadbak, pik, pik, weg vloog Domein Nieuwenhuis, ik daclit dalTroel- strn hem dood pikte, dc anderen bleven natuurlijk van zelf weg. Eindelijk had mijnheer zooveel gevreten, wip, wip, daar zat hij weer boven a. stok, daar komt Schaper aan, die doet ook al zoo. maar hij gaat ietwat op slide, maar niet genoeg de. Domela Nieuwenhuis, zoodat hij niet tegenstaande zijn bebloede kop van het eerste gevecht, toch pik, pik, pik, Scha- - per zijn staait uitpikte en die goede sul suf zit te kijken, dat had hij niet ge dacht, was dat dan den dank dat hij die hecrcn zoo netjes had nageloopen. Zoo ging het door tot de strijd afgc- loopen was en ik de lamp uitdraaide lagen er 4 dooden en 6 gewonden in het witte zand te spartelen, och wat teil teleurstelling, ik dacht nog wel dat zoo'n samenleving zoude goed gaan. e:i nog wel met de generaals der loge. Ik heb van af heden de hcele socialis tische samenleving maar uit mijn hoofd gezet en iieb iedere vogel maar weer in zijn eigen kooitje gezet, dc vier slacht offers heb ik doen begraven, in een kistje met een opschrift op hun grai- grafstecn Hier rusten dc vier slacht offers van de socialistische samenleving. Ook had ik toch iedere vogel maar in zijn eigen kooitje laten zitten, de een in een koperen ltooi, de andere in een sigarenkist, een andere in een papegaaiekooi de vierde in een klep- ltooi enz enz., dan had alles goed ge weest. Och die goede oude lijd. O be treurenswaardige moderne tijd. N. Kerknieuws. Z. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht heeft aan den weleerw. heer A. B. van Blaricu.u, op zijn verzoek, ingaand.- 2ó Oct. a.s., ontslag verleend als pastoor tc Montfoort. Agenda's ZONDAG. Van 12 tot 1 zitting voor omvan gen en uitbetalen van spaargelden door de K. K, Spaarbank, in dc K. K. Jongensschool, Brccstraat. Van 1212J/, uur inning contributie Retraite-penning van den R. K. Volks bond, in het Bondsgcbouw. Eiken len en 3cn Dinsdag der maand van halt v:cr lot half vijf uur vergade ring de; St. C.v.hnrina-verccnighig, Elle boogsteeg 8. WOENSDAG. Van 7 tot 8 zittit g voor ontvan gen en uitbetalen van spaargelden door de R. K. Spaarbank in de R. K Jongensschool, Brccstraat. Dveuicht Yerkoopingen DONDERDAG 27 Sept. half c Ros i 1c Bai •ld, "'8 eiken i nabij Achterveld te voren 11 uur) in de Korenbeurs, 40 H.A. bruine --lain- bonnen bij Butselaai onder Barnevcld. WOENSDAG 3 Oct. 11 uur. in 'l vcrUooplok.nl tc Vmul- huizen, bij toeslag, hel gebouw „Hm Binnenveld" niet houw- en weideland helde en hout. nabij hel station Voort- huizen, groot mini 7 H.A. Vowts de boerenhofstede „Dc Horst," aldaar, ruim 2" H.A, groot, en bijna 21 H.A. jonge dennenbosschcn. 415e STAATSLOTERIJ Vijfde klas >17^(2100 lotei Ten kantore R. O. Lein :k. nummers te beuit gevallen Prijzen van f70 2448 5660 13695 16346 16354 en .19542, Te zamen prijzen. 1 Zonder prijs zijn uitgetrokken 2465 247o 2477 2485 2403 5657 6404 '>405 1367013677 13682 10341 16342 16352 16355 16372 16381 16287 16391 en 16305. Trekking van 21 Sept. ,700 loten). Prijs van f 100 op no. 565r'. Prijzen van 170: 13668 en 16363. Te zamen 3 prijzen. /.onder prijs zijn uitgetrokken 2452 2453 2469 2480 2487 en 16345, Volgends trekkingen geschieden: 24, 25, 27 en 28 Sept.; 1—4 en 8—12 October 1917. Behalve de premie van f30.000 voor n laatst uitkomenden prijs van I KXXJ of hoogcr en de premie van f3000 voor het laatst uitgetrokken lot, zijn ingebleven de navolgende prijzen: 1 van f 50.000, I van f25.000, I van f15.000, 1 van 10.000. 1 van f2000. van f1500, 49 van 1 1000, 51 van 4U0, 58 van f200, 141 van f 100 en 3019 van f70.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1917 | | pagina 2