111111 Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. bis DE EEMBODE KantoorLangegracht 28, Amersfoort Telefoon No. 314. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Prijs per drie maanden zestig cent; voor buiten Amersfoort verhoogd met vijf cent voor incassokosten. Afzonderlijke nummers vijf cent per exemplaar. Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden vóór den aan vang van een nieuw kwartaal. Dinsdag 6 Nov. 1917. No. 63. 31ste Jaargang.! AdvertentiënPrijs per regel 127a ct., met bewijsnummer. Voor incasso wordt j vijf cent per maand-nota in rekening gebracht. Billijke tarieven bij geregeld adverteeren. jl' Advertentiën moeten Dinsdag-of Vrijdagmorgén vóór elf uur ten Kantore van De Ecmbode I worden bezorgd. Hededeelingen, ingezonden stukken en advertentik'n te zenden aan de I Directie van De Eembode, Langeg'=>rht 28, Amersfoort. EsDvoudiQB GtliülsitiMgiii. Neen, Eerwaarde, ik vind het heel mooi van 14, dat u probeert om mij weer lot het Geloof te brengen, maar het is vorgeefschc moeite. Ik heb te veel gezien van dc wereld, cn ik ben daardoor tot de overtuiging gekomen, dat al dat pralen over God cn Gods- Zoo, beste vrind, dat spijt me maar a propos, heb je wel eens ge hoord van de Egyptenaren, dc Assy- riörs en de Babyloniërs. Zie je, dat waren menschen, die woonden zoo ongeveer in de buurt va» de Middel- landschc zee, cenige duizenden jaren geleden. Die menschen maakten van die mooie pyramiden, en ook spliin- xen, wezens, die b.v. half mensch, cn half dier waren. Dat schijnen bar geleerde nienschen geweest tc zijn cr> wat in beeld en geschrift van hen nog over is, spreekt van hun geloof aan een godheid, lien je misschien ook wel eens in dc binnenlanden van Z. Amerika, of bij de negers van Afrika geweestdie munten nu juist niet mt door geleerdheid „maar hoe laag ze ook gezonken zijn, men bchoelti hen het bestaan van God niet te loc- ie» dat wordt cr algemeen eikend." (Getuigenis v. Livingstone). De Giic- ken, Mscodomëig of Romeinen, die licn j« misschien beter, maar ook zij een klein gctalletje Godloochenaars) of de overtuiging (en die is bij dc mecstcn niet vast) van dat kleine getal, 't Is werkelijk waar dat woord: „dc dwaze zegt in zijn hart, cr is geen God. Je hart zegt het, omdat je geen God verlangthet is je tc lastigeen God te dietun, en daarom wil je Hein niet erkennen maar je verstand zegt je„cr bestaat een God," eu daarom is de ontkenning een dwaasheid. „Maar, Eerw., dat algemeene geloof der mcnschheid aan een Opperwezen, komt door de priesters, die het aan dc menschen voorpraten." O, nil begin je met uitvluchtjcs't duurt te lang daai over te praten daar zullen we het de volgende keer eens hebben. Gèr. WIEGERINCK, Kap. dan de njn hai lUChuistC waarheid, ik zou bijna ze; g< 11, dc waarheid der waarheden, d. ral geen teclll hei ft dden paitijiji goden in godinnetjes op na. ligstu, dunkt me. moet Janus geweest, zijn, die vooruit er achlciujl kou kijken met z'n twee gezichten. Een van deze menschen, l'lutarchuv, zegt„als ge de aarde dooikniist, zult ge steden vinden, zonder vcidedigingsmurcn ti'z... maar niemand heeft een volk gekend zonder God." En de geleerde Cicero zegt„cr hccmclit verschil omtrent de dc natuur der goden, maar niemand ontkent hun hettaars. Dc stoere Germanen, je eigen voor vaderen. sidderden tot in incig cn been als de machtige Wodau in zij» zege wagen door de lucht rcc.-l. Men had 111 Athene nog niet voldoende aan z'n goden - cn ze hadden er nog al wat, daarom richtten ze een tempel op „voor den onbekenden God." De Eransche re volutie gooide alles, overhoop, maar ver kondigde bij monde van haar „hhoge priester" Kobispieire: „dc natie gelooft in een Opperwezen. Als je pronte, ziet, waarop do Geallieerden tegen dc Centralen optrekken, dun staat cr in groote letters onder„Mars aan het werk"dat wil niet zeggen, dal d e soldaten „op marsch" zijn, maar dat eertijds het afschuwelijke oorlogvoeren beschermd werd door den god Mars. Mij i beste, goeie vrind, die zooveel gek zen hebt, is die algemeene over- tuiging van alle volkeren van geloof aan cci» hooger Wezen,- ook totje doorgedrongen, stond die ook beschre ven in je boeken, of niet? Wat zou nu waar zijn, de overtuiging van inilli- ocucn Katholieken, Protestanten, Maho- medanen, Joden en Heidenen d.i. van het hcele mensclidom (verminderd met Na 't Lutherfeest. l.utlicr is in de laatste dag-n Doo ijheid en ccotei fcuciiiK lijheid om dc wu.- ctcliermd met d»t anders :id 1; ,»d tc ihcid heeft te aan aarden wat waarheid is, wordt op heel 'oorname wijze en zoo plechtig moge. lijk genegeerd. Begrijpt men dan niet, dat ten op- :htc van dc waarheid eenvoudig ui-T and vrij is t if heeft soms iemand het recht te verklaren of aan tc nemen, I twee maal twee geen vier is M.iar als God nu aan de menschen .vrinden opcnbnait, cn aan een levend tgezag opdraagt, die geopenbaarde arheden tc ondci wijzen cn voor die taak zijn bijstand toezegt, en de men schen verplicht naar dal levend leer gezag te luisteren, heeft dan iemand hel recht te zeggen ik luister niet naar dit mij door God aangewezen Iccrgetag; ik leg de geopenbaarde waarheid op lijn eigen boutje 1111laat ik daardoor gevaar loopeu tc dwalen en misschien <1 Iki tegenovergestelde ie zeggen 1 hetgeen bedoeld is, het doel er t toe, ik wil vrij zijn? Maar dan kan icmar.d met evenvee! -lit zeggen hoor eens. ik wil niet gebonden zijn om aan tc nemen, dat twee maat twee vier is, ik wil vrij zijn an te nemen, dat twee maal twee aovecl is als ik zelf verkies en niet list precies vier. Deze eenvoudigste 'aarhcul verliest men uit het oog. als ten jubelt over vrijheid van cor.scicn- c. omdat Luther het gezag der Kerk. hel door Christus aangewezen gezag heeft verworpen en daarvoor het privaat, liet individueel menschelijk gezag in de plaats heeft gesteld. Ja, di\n gaat men buigen voor gezag van menschen, dan stelt voor tie goddelijke openbaring menschelijkc opvatting in de plaats maar niet, als men luistert naar het gezag der Kerk, het gezag door Chris tus zelf gegrondvest, het gezag, dat hij bestraalt met zijn liebt. Zal men dan nooit inzien, dat Ket bij de geopenbaarde waarheid te doen is, niet om dc letter, maar om den zin, en dat zoolang omtrent dien zin ver schillende cn tegenstrijdige opvattingen geoorloofd zijn, zonder een gezag, dat •zoo noodig kan ingrijpen cn zeggen zóó is het, men ilc geopenbaarde waar heid feitelijk niet bezitcn dat nie er hopeloos van versto ken is Meen ;n, dat God zóó zal open- -penbaart God niet, zoo heeft Hij niet geopenbaard. Maar Hij heelt zijn openbaring overgegeven aan een levend leergezag. Dit leergezag zal Hij bijstaan en blijven bijstaan tot aan Int einde der wereld. De H. Schrift zegt het duidelijk (iaat cn onderwijst alle volken cn leert hen onderhouden al wat ik u bevolen en zie. ik ben met u alle de dagen, tan het einde der eeuwen." )io u hooit, hoort Mij, die u ver- tdt, versmaadt Mij." rgcii zulke uiispra'.-rn Gods loopt dc concicr.ticvlijheid m den zin Luthcr te pletter. Het Kanaal. De Kanaal-Vcrecniging „De Gelder- schc Vallei" stelt zich ten doel het bevordeieu van dc totstandkoming van een doelmatig sctiecpvaartkanaal door de Gcldcrsclic Vallei, om zoodoci.de te scheppen de kortst'; verbinding van Amsterdam met Waal, Bovcn-Rijn en M m»-'Waal-kanaal, en het verdere ach terland met de I.imburgsche kolenvelden. Buiten de groote coinmerciëele en economische voordeden, zou hiermede ook bereikt worden een afdoende ver betering, in het b.Iang der landbouw.' der afwatering dier Vallei. Een en an der weid reeds nader toegelicht in bro chures van W. J. van Haren Nornan Jr. cn I'. W. B. van Goor. Om genoemd doel te bereiken is echter veel geld noodig. voornamelijk voor het doen van onderzoekingen, het maken, uitgeven en verspreiden van plannen met kostenraming, en ook voor het opwekken van verdere belangstelling. Alleen door algemeene, krachtige samenwerking kan dit alles bereikt wor den. Wordt dus lid dier Vereeniging I Aanmelden bij den Burgemeester van AmersfoortGraaf van Randwijck. Binnenlandsche Berichten. Geen rijst meer. Dc rijst wordt afgevoerd van de lijst :r ingevolge de Distributiewet aange- ezen goederen. Dit artikel zal voor taan slechts beschikbaar worden gesteld voor zieken cu ter vervaardiging kindermeel. Boekweit, De Minister van Landbouw heeft bekend gemaakt, dat het hem wensche- lijk voorkomt, dat aan landbouwers van hun eigen verbouwde boekweit voor eigen gebruik eene hoeveelheid van 1 H.L. per gezin wordt terugge geven (zoogenaamd gelaten) met dien verstande, dat deze boekweit uitsluitend voor eigen gebruik mag worden aan gewend en onder geen omstandigheid mag worden verhandeld, ten geschenke gegeven, of voor veevoeder bestemd. Deze boekweit moet zijn verbruikt op uiterlijk 1 September 1918. Alle op dien datum nog aanwezige boekweit van den oogst 1917 moet worden in geleverd bij de regccringscommis- Tarwe cn rogge konden en kunnen den landbouwer niet worden gelaten, deze na vermaling met andere grondstoffen moet worden vermengd de totaal voor dc broodbereiding wezige grondstoffen *00 lang mo gelijk te rekken. De geringe hoeveel heid boekweit, welke hier te lande rordt verbouwd, kan daarin practisch niet worden gebezigd. Oe baantjes. Blijkens de statistiek der bevolking was tc Utrecht 35 pCt. K.K. terwij! onder J --ibtcnarcn cn beambten der ge- e slechts 1 pCt. tot de Roomsch Katholieken behoort. Drankweer. In den Gelderschen Achterhoek rgaderde dezer dagen een R. K. Drankweerpropagandaclub.Daarbij werd door den Zecrccrw, lieer Pastoor van j Aalten o.m. het volgende ten beste gegeven „Men zegt altijd, dat de lioogere Handen drinken. Maar juister isin de hoogere kringen wordt gewoonweg gezopen. Geen j-ncver of brandewijn, maar cognac, whisky, absinth enz. De absinth heeft hier al vasten voet ge kregen. Het Kruisverbond heeft al jaren gewerkt, en nog altijd bestaat het al coholisme met zijn trenrige gevolgen. Vergaderingen zijn er gehouden bij 100-tallcn. Talrijke met-drankbestrijders hebben de redenaars hooren spreken. iultaat is, dat de meesten na af loop thuis of in dc kroeg cr centje op gedronken hebben. Met al onzen goe den wil schieten we niet hard op. De noet eens geducht bij de horens gegrepen worden. Onze volksvertegen woordigers moeten er niet tegen opzien, eens flink op te treden. Er zal 'de zaken, niet het minst op de gestichten, gevangenissen enz. heel wat meer bespaard kunnen worden dati het verlies, dat op de accijnzen zou wor den geleden". R. K. Voetbalbeweging, r gelegenheid van een jaarfeest der Utrechtsche R. K. Voetbalvereni ging sprak pater Borromaeus de Grecvc O.F.M. de feestrede uit Goddank, zeide de Spr., het is be grepen, dat jeugdorganisatie noodzake lijk is om dc katholieke jeugd te be schermen tegen de moderne gevaren. Daarom patronaten, waaiin de geeste lijken gaarne veel van hun tijd voor de jeugd opofferen. We kunnen echter niet vergeten, dat groote stuk van het jongensleven de uitspanning, het ver inaak. Het vermaak kan dienen als de graadmeter der beschaving van een volk. Daaruit kari men begrijpen, dat de belangstelling van de priesterschap voor de uitspanning der jeugd redelijk is en was te verwachten. Paedagogisch van aard wordt deze belangstelling, wanneer het spel is georganiseerd plaat selijk en landelijk, internationaal. En dat is het voetbalspel. Spr. wil het voetbalspel gaan ver heerlijken voor alle opvoeders, uit krachi van geestelijke kracht. Dc voctbalbe- weging is spel en organisatie samen. Dc sport maakt het lichaam ontvan kelijk voor een sterke ziel. Zij is een teeken van gezondheid en, doelmatig beoefend, een oofzaak van gezondheid tevens. Spr. citeeide prof. Pel, die de sport dc hygiene van het gemoed noemt. „Mens sana in corpore sa;io"; gezonde ziel in een gezond lichaam. Natuurlijk moet dc sport doelmatig worden beoefend. Om de dwaze ex il van enkelen behoeft een heer- ontspan' ing nan velen niet ont houden te worden. Hot voetbalspel zai in de ziel van de jeugd heerlijke pas sies kwecken. Ten eerste dc saam- hooriglieid wordt cr geleerd. De jonge- gaat b-.grijpen, dat hij een stuk 1 het geheel. En saamhouriglieid, op liet voetbalveld geleerd, dat is een sociale deugd. Ecu tweede mooie pas- de zucht n»3r organisatie, eerbied tucht en orde, eenheid en leiding. „Het is een voordeel van de spert, dat baldadigheid cn slraatsch ntdenj er door wordt tegengegaan". Dat is een uitlating van den Amstcrdamschcn commissaris van politie Roest van Limburg. Een derde mooie passie is de gerstdrift, welke het voetbalspel op wekt. Zou cr écn andere sport zijn, elke zoo'n geestdrift veroorzaakt? Spr. heeft de waarde va:i hel voet balspel afhankelijk gemaakt van t voorwaarde: mits de katholieke jonge ling speelt in confessioneels clubs. De saamhoc-righeid, op het voetbalveld geleerd, moet juist door den katholie ken voetballer worden toegepast, nu liet geldt, te treden in een katholieke organisatie. Laten we niet komen tot verheerlijking van voetbalhelden. Met spelen komt men de wereld niet cn de ernst van het leven vraagt 1 den goed kunnen voetballen. Duitschers en Oostenrijkers kan w&r-i De gezwollen stroom werd! overgetrokken en de aan de overzijde]1 gelegerde Italianen verstrooid. Belangrijke Italiaansche troepenmach ten loopen nog kans door de vanuit' de bergen in de vlakte afdalende Duit schers te worden omsingeld. Venetië loopt gevaar. Frankrijk zond reeds 300.000 mark hulptroepen, maar die komen natuurlijk' eer te laat. Italië gaat nu zwaar boeten voor zijni ongemotiveerd meedoen in den oorlog.| In Vlaanderen speelden zich, bij plaatselijke toeneming va-t het vuur langs de Yser, kleine infantcric-gcvech-j tin bij Passchcndaelc af. De Duitschers sloegen op verschei-j dene plaatsen aanvallen der Engcl-I schen af. fc- j Aan het OisneAisnc-kanaal en ings de AüleUe kwam het tot levi dige artillerie-actie en gevechten r Fransche verkenningsafdcelingen. Op den Oostelijken Maasoever n; het overdag levendige artilleriegevicht hevigheid tor. Duitsche eskaders wierpen talrijke bommen op Duinkerken en kamper ten Westen van Nieuwpoort. In den nacht van 1 op 2 Novembei had de achlerwaartsche verb ggmg var 't Duitsche front aan den Chemin Dames plaats. Deze reeds vaalt be proefd gebleken maatregel spaart dt Duitsche troepen een nederlaag. Gemengde Berichien. Oorlogsberichten. In Italië wo:dt de toestand de: Italianen nut der. dag gevaarlijker. innc verliezen bedragen reeds meer dan 200 000 aan k-ijgSgtvangcren, gerekend de gesneuvelden. Twee-duizend kanonnen lieten zt Duitsche handen achter. Even had men nog de verwachting it 't vluchtend Italiaauschheir rivier Tagliamento don vijand, tegenhouden, doch 't schijnt wel of niets de eenmaal aan 'l slaan zijnde fan 4iAJ inbra ndicn meldden ir 200 pr-isol din bestolen verb nn. v,f lligcff >oJ De onveiligheid, die tcgi 1 dc Russische- hoofdstad hcorscht 'Ordt wel bijzonder goed geillustrc door een bericht, volgens hetwelk den nacht van 23 op 24 Ociubi Petersburg niet minder dan 400 k- n plaats vor.den. Bovcndi in vier-en-twintig bij de politie a :n in de tramwagens. Er zijn valsche zilverb: f2.50 aangeboden. Deze valsche bona hebben e-en onduidelijken blauwachti) ondergrond, terwijl de cijlcrs 2.50 den ond:rdiuk niet voorkomen. Ovcrij ger.s zijn deze bons vrij goed nagcr maakt en dikwijls voorzien van ecg nagebootst watermerk. Dc valschheitj der bons is intusschen aanstonds t« onderkennen aan een d'ukfout in da iet woord „Twee". Terwijl bi de echte zilverbons de binnenste bea tic W gekruist zijn, is dit bp de bedoelde valsche bons niet zoo. Aangezien valsche zilverbons n 1 c door het Rijk worden vergoed, zal he publiek goed doen. nauwkeurig op d ïgeboden bons toe te zien. Een 72-jarige landho'hwcr bij Hal weg kreeg iu den stal e-cn klap va een paard tegen het onderlijf, lnwendi zwaar verwend werd dc man na. vervoerd, waar Dij kort n de aankomst overleed. In de Zuid-Willemsvaart werd nab de grens een schip met mest aangc houden en de lading minilicus ondcv zocht. Er werden niet minder ilariJ 9000 stukken zeep in gevonden. W Si Maitilm van llpislul. Het waren voornamelijk hare buurt- genooten, ilie haren onbesproken en heiligen levenswandel kenden. Eu het gemurmel, dat van ccn an dere zijde opsteeg? Dat was van de mannen, die haar op dc meest huichel achtige wijze toevoegden, dat zij chris tenen cn oprechte kaiholieken v De toornige blikken van deze mannen maakten de geloofsheldin ech ter niet vervaard. Na een kort zwijgen hernam zij „Ik weet nauwelijks of ik zal zwijgen of spreken onder deze gewa pende soldaten. Dit echter moet ik zeggen, dat liet geloof, hetgeen ik be lijd, hel waarachtige geloof is, door de priesters van Christus ons geleerd, door onze, uwe en mijne voorouders omhelsd. Mannen, het is niet hél ge loof, dat de menschen aanzet tot aller lei goddeloosheid en schelmstukken. Zegt niet dc Zaligmaker, iedere boom zult gij kennen aan zijn vrucht. Wat kan men dan anders van u gelooven cn denken, dan dat gij u verheugt de ongerechtigheid en u geenszins v blijdt in dc waarheid." Daar moet toch wel een straal lioogc genade gevallen zijn in de ziele van deze toekomstige marl Een storm, als alleen Iran opkomen uit de hoeken waar de geweldigste razernij zetelt, barstte los uit de kelen de woestelingen. Een woelig ge drang ontstond, cn dc vuisten kwamen bijna in aanraking met het schoone gelaat der heilige bclijdcresse. geschreeuw cn het gcvlcek. de dreigo- 'cn van den aanvoeder kon onder 'ilde hoop dc orde nie! herstellen. Met al de kracht, die hij in de longen bezat, schreeuwde hij Gccrlruydt dat zij wat meer acht had te geven op hare positie. De overste der gewapende boeren had haar reeds gerantsoeneerd, even- oor zestig karolijnenhet geld .getwijfeld door haren man on- middclijk worden toegezonden. Als zij nu ecu paar woorden ten beste gaf, dat liet Katholieke geloof.... Het was :11e aanmaning om te huichelen 1 „Ik wil," hernam de klockmoe- digejtcldin, „ten gevalle van u, boe- rcnsoldaten, niet écn nagclbrced mijn godsdienst afwijken. De waarheid mag voor cenigcn tijd gevaar loopen, maar zij kan niet voor altijd onder drukt worden. En daarom vrees ik geenszins dc dreigementen van de sol daten, noch de smarten en pijr mij door uwe beulen kunnen worden aangedaan." De taal, uit dit godvruch tig cn vroom gemoed, bracht de ra zernij in hel gemoed van de boeren- soldatcn. Zij schreeuwden uit één mond, 0111 haar te dooden, De aanvoerder, wat mcnschelijkcr, bracht in hel midden, dut, als deze vrouw aan hunne wraak worden opgeofferd, liet haar niet zou worden uitbetaald. Dat bracht wat kalmte. Maar toen trad hare „brave Ncvc" vóór en beteckeude den aanvoerder stoutweg in het ge zicht, dat Gccrlruydt zijne gevangene 1 dat hij besloten had dat zij moest.. Nauwelijks keurde Gecr- truydt Item den blik der verachting waardig. Zij richtte zich rechtstandig op cn zag met hare fiere oogen, in den kring van bloeddorstige mannen rond. „Ha, brave heldengij zult grooten lof verdienen dus wreed te woeden tegen eene ingezetene dezes lands, en dat om geen andere reden, 0111 de belijdenis hanrs gcloots, rijt gij zelf zegt voor de vrijheid geweten tc strijden om geen an dere reden dan 0111 de hulpe, die ik mijn broeder heb willen bewijzen. Neen, ik oen mij zelve van geen misdaad of verraad bewust. Voort, manuen, gaat aar mannelijk tc wérk!" Daarna sloeg zij hare oogen ten hemel, cn terwijl dc tranen over hare wangen vloeiden, hernam zij „Hcere Jesu, Gij zijl mijn getuige Gij die herten en nieren doorproeft cr voor wicn niets verborgen isGij zijl mijn getuige dut ik dit alles niet heb willen bevestigen, 0111 te sterven ook dat ik niet heb willen zwijgen, te zondigen. Het 1 op Zondag den 27 Ju 1573, des morgens omtrent zes uri Gccrlruydt word door de woestelingc naar den galg geleid. Zij trok har overrok uit, cn legde haar linnen hoofd kapsel af. Beide deze kleedingstukkcn gaf zij aan een paar van de omstaan- ders, die insgelijks in Wormer woonden. „Deze mijne klecdcrcn, lieve mede burgers, verzoek ik u aan mijn man te geven, opdat hij die aan onze kinderen geve, om zich daarmede te klceden. Anders heb ik niets, dat ik hun een testament kan nalaten." De strop werd om haar hals geslagen; zij klom den ladder op. ,,De geest is wel gewillig, het vlcesch is zwak. 'Ik begeerc ont bonden, en met Christus tc zijn. Zijt kloekmoedig en schroomt niet. De tijd nu daar 0111 kloekhartig te strijden." Terwijl zij, in God verzonken, een stil gebed uitsprak, om Hem vergif fenis te vragen voor haar cllcndigen neef, stootte de beul haar van den ladder. Terwijl haar lichaam bengelde tusschen hemel en aarde, stonden dc igelcn aan de poorten der eeuwige Zaligheid gereed om hare ziel tc ont- de „Swagcrinnc" te Wonncr den marteldood van deze geloofsheldin verhaalde, vloeide cr een vloed tranen„alles was daar in re) roer, daar ontstond soodanigen geween onder de Reglsinnigen, cn daar wierd groote rouwe bedreven, als of daar geboodschapt wierd, dal sij allen hadden moeten sterven." Deze geloofsheldin had het buiten gewone voorrecht gehad, eene gods dienstige en uitstekende opvoeding in het ouderlijke huis ontvangen te hebben. Er v brengen, om gewonden tc verbinder Toen bij zich over een stervenden so daat, uit de gelederen der overrompi laars heenbukte, beschouwde hij dien gelaat met eene uitdrukking van ve bazing. Herkende hij hel Wabbe zi maar al te wel, dat het dezelfde ma was wiens gelaat h(j zoo opinerkzaai had gadegeslagen, in het „boogie" b Heeroom Corneliusvan den mai dien hij buiten de St. Autlionispoo had gebracht, cn die hem op raderlijke wijze met een dolk hart stootte. Dc marteldood truydt was hem, zoo wel al» Cornelius bekend hij wel, dat hij die daar he verrader was, □3 hein lag, t? ct judasloo) n vier jaren verloopcn. Amsterdam verloochende den trouw niet, aan liet wettige gezag gezworen. De vertoogeu van .den kant der Prius- gezinden waren niet in staat 1 nen eed te ontheiligen; toen n zijn toevlucht tot list en geweld. Di de Holling kreeg in last Amster dam tc verrassen. Di: verrassing mis- k:emaar de poging daartoe kostte enschetibloed. De prinsgezinden, r.a een vorra- delijkm moord gcplccg-l te hebben op eenigc wachtdoende soldaten i:i di. Haarlemmerpoort, liepen d; stad bin- lot op den Dam. De Amster- ners verjoegen hun van daar langs Nteuwendijk, tot in de nabijheid de poort U rug. Er werd hevig gevochten; van weerszijde sneuvelden ecnlgen. Wabbe, de torenwachter, be vond zich met Heeroom Cornelius op den Nietiweiulijk. De priester liep rond te midden van lu-t strijdgewoel 0111 den stervenden, 'i zij ze vriend of vijand waren, do laatste troostmiddelen toe I wolTicttt wél voor het eerst na 1. te dienen. Wabbe was hem gevolgd I kintlsChe j.tri ii, on zijn stervende lip om gekwetsten buiten het gevecht te zegden den priester, dat dc tranen, mgen voor zijn lage daad. Wabbe ging tot Heeroom CornelW i verhaalde wat hij onder vonden hap i hij zag hem strak in hel gelast 09 te zien, op wolk gedeelte van dal g- laat liet afgrijzen hot eerst zou te vno ;chij» treden, om te veranderen in d- .-an haat, den voorloopcr van de wiaai Maar Wabbe zag va.. .11 nu, rlechts eon tra,11 wischtc do heilig geestelijk.-: uit zij 1 oog, <n u.cn gu- liij lol drn ellendige, boog zich ovj hij t

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1917 | | pagina 1