1
DE EEMBODE
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN
KANTOOR LANGEGRACHT 28, AMERSFOORT
DINSDAG 9 APRIL 1918 32^ JAARGANG No. 3
r*it Blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdag-
LJ middag. Prijs per drie maanden 65 cl.;
buiten de stad Amersfoort 7U et. Afzonder
lijke nrs. 5 et. per exemplaar. Abonnementen
kunnen elke week ingaan, doch opzegging
van abonnement moet geschieden vóór den
aanvang van een nieuw kwartaal.
„Voor mij degradeert de gematigdheid
het Katholicisme, daar zij de plooi
baarheden boven de vastheid der be
ginselen stelt." Dr. Si
Ware vrijheid.
Ongeloovigen en andersdenkenden
verwijten den Katholiek, dat hij
niet vrij is in zijn denken cn doen, maar
slaafs moet gelooven cn volbrengen,
wat zijn Kerk wil.
Wat is er waar van dit verwijt? Is
gelooven en leven volgens dat geloof
inderdaad slavernij of schenkt het
vrijheid
Wat is ware vrijheid
Als Nederlanders roemen we op de
vrijheid, welke ons door de Staatswet
is gewaarborgd. En iemand, die ziji
vrijheid liefheeft, zal zich wel wachten,
krachtens die .vrijheid in de woning
van zijn buurman tc dringen, om te
nemen, wat hem goeddunkt. Zou hij
het toch doen, da:r zal de politie hein
wel beduiden, dat hij zijn vrijheid is
te buiten gegaan, dal elk Nederlander
waarlijk vrij blijft binne n den kring van
zijn eigen rechten, doelt geen inbreuk
mag maken op die zijner medeburgers,
wil hij ten minste zijn eigen vrijheid
niet verliezen cn in de gevangenis
den opgesloten.
Wettelijke grenzen staan de burger
lijke vrijheid evenmin in den weg, als
de dijken den loop ccncr rivier verhin
deren. Gelijk deze dienen cm den loop
in toorn te houden cn oveistroomi
en andere verwoestingen te keeren,
is de burgerlijke vrijheid alleen
nuttig en zegenrijk, als ze blijft binnen
de grenzen, door de wet bepaald. Zon
der zulke grenzen is een geordende cn
vreedzame samenleving der mcnschen
eenvoudig ondenkbaar. Dan ontaardt
vrijheid in bandeloosheid.
De mensch weet, dat hij het goede
moet doen cn liet kwade laten. Hij
kan wel kiezen tussc'
maar mag het niet
niet vrij. Dit zegt hem de
welke door God eiken mensch is in-
Was er geen God, dan was cr ook
geen goed en Uva.vl, tn dan zou on
der de mcnschen, evenals bij dc dieren,
alleen de macht van den sterkste gel
den. Er is cellier een God en de mersch
als redelijk schepsel Gods in zijn
Christus, de eeuwige, onfeilbare Waar
heid, kwam op aarde, ook om de rnen-
schen de waarheid te lecren en den
waren weg ten hemel te toonen. Daar-
ook stichtte Hij Zijn Kerk. En om
haar leden vooi dwaling te behoeden,
beloofde Hij aan zijn Apostelen cn in
i aan al hun wettige opvolgers„Ik
t met u tot het einde der wereld,"
zoo ontvingen de Katholieke Kerk
haar zichtbaar Hoofd, dc Paus, van
Christus, dc gave der onfeilbaarheid,
de gave n.l. om in zaken van geloofs-
zedenleer niet te kur.nen dwalen.
Gelooft dus de Katholiek, wat God
geopenbaard heeft, cn zijn Kerk hem
tc gelooven voorstelt, cn leeft hij daarbij
volgens dat geloof, dan weet hij on
twijfelbaar zeker, dat hij zich niet op
"m dwaalweg, maar op den waren
weg ten hemel bevindt. En die zeker
heid schenkt hem ware vrijhtid en ge
ilheid. Hij is wel verplicht op dien
weg te blijven, doch is hij daaror
minder.^vrij? Begeeft hij zich op di
dwaalwegen, dan verliest hij zijn war
vrijheid en wordt slaaf der zonde, gelijk
Christus zelf verzekerde,,A1 wie de
zonde doet, is een slaaf der zonde."
Blijft iiij echter op den waren weg ten
hemel, welken zijn Kerk hem aanwijst,
dan zal hij ook waarlijk vrij blijven,
God onbelemmerd kunnen dienen en
het -einddoel zijns levens bereiken.
Als een voetreiziger bij nacht is dc
andersdenkende. Onzeker en or.ru3tig
dwaalt hij rond. Hij meent wel, dat hij
zich rp den waren weg ten hemel be
vindt, doch twijfelt en daarom vraagt
en zoekt hij. Had hij in zijn geloof
maar ccnigc vastheid, maarHij kan
wei vrij onderzoeken cn zijn eigen oor
deel volgen, want voor hem bestaal
in geloofs- cn zedenleer geen onfeilbaar
gezag zooals voor den Katholiek, doch
dat gemis juist is oorzaak, dat hij in
het duister rondtast en zich zelf niet
gelukkig gevoelt. Met zulke dwalendcn
het tt de Katholiek diep medelijden
hij bidt en wenscht vurig, dat zij i
waren weg des geloofs mogen lse
Menrehen, die van geen God of
godsdienst willen welen, spotten met
een viijh.-id, die in onderwerping zou
gelegen zijn Volger-s hen is dc mensch
dan alleen waarlijk vrij, als hij omi r
geen meester staat, en kan denken
Uit het Buitenland.
Van den Oorlog.
De Franschcn en Engelschen heb
ben de Duitschcrs eiken voel gronds
kostbaar bloed laten betalen cn
klampen zich krampachkig vast aan de
ingenomen stellingen. Door heftigt
tegenaanvallen over een breed front
poogden ze meermalen het verloren
terrein aan dc Duitschers te ontrukken.
Weliswaar is die poging mislukt, ma
zij bcwij'.t niettemin hoeveel feller het
veizet geworden is dan tijdens het eerste
stadium van het offensief.
anneer het den Duitschers dus niet
gelukt om met een zeer on-luimige,
onweersiaanbaren stormloop een
in de linie te drijven en de Fransch-
Engelsche legers uiteen tc «laan zal de-
weg naar Ainicns nog zeer lang voc-r
de Duitschers worden.
De Engelschen hebben intusscben
:n aderlating ondergaan die het nemen
in ingrijpende maatregelen noodzake
lijk maakt, Men verwacht te Londen
ontwerp lot k-gcruitbr. iding waarbij
leeftijdsgrens voor militaire dienst
plicht tot 50 ja-ar vcihougdzal wenden
Deze maatregel zal genomen moeier,
werden in liet land dat zich in der,
beginne voorstelde de Duitschers die
de» leeftijdsgrens tot dusvetre niet bo
ven 45 jaar hebben hoeven brengen
met viijwilligcrs tc verslaan
candidaten en de daarop voorkomende
zal plaats hebben op Woens-
Relletjes.
Te Arnhem is het op straat rumoerig
geweest. Verschillende bakkerswinkels
zijn leeggehaald. Wagens
werden geplunderd, terwijl
dag 3 Juli 1918,
Dc zitting der Staten-Generaal zal
worden geopend in eene vereenigde
vergadering van de beide Kamers op
Dinsdag den 17 September d.a.v. des
namiddags te één ure.
Waarschuwing.
De Minister van Landbouw meent
>g eens iedereen, die in dc gelegen
heid is om zelf voedingsgewassen te
telen, te moeten wijzen c-p zijn plicht
om deze gelegenheid niet ongebruikt
tc laten voorbijgaan.
Het blijkt, dal sommige grootc en
meerdere kleine landgebruiken, die zcor
goed aardappr.cn, bruine boonen. groen-
len en dergelijke gewassen korden ver
bouwen, zich daarvan onthouden in de
verwachting, dat zij deze artikelen gucd-
kooper en gemakkelijker uil dc distri
butie zullen kunnen betrekken. Het is|
duidelijk, dat zij, die aldus, handelen,
in hun plicht tc kort schieten. Daarom
zal aan dc burgemeesters worden ver
zocht dergelijke personen voor d-arti
kelen, die zij zelf kunnen verbouwen,
buiten te sluiten van dc distributie.
Dit geldt niet alleen voor dc perso
nen. die gewoon wnicn ztlf voedings
gewassen te te'.en, doch ook voor hen.
die daartoe in de gelegenheid zijn.
Dc lar.dgebiuikei-*. die geen bouw
land doch wc', grasland hebben, zullen
van deze verphc htir.g niet woidcn vrij-
g<.i.u „j,.*.11.h..,; K vikb„,Bi„. Be„
jaren,
besloten
ontslag
En v
t dc rekenir
Mr. Jan van Beit.
Mr. dr. J. v. Be3t heeft ook
genomen als gemeenteraadslid
zich geheel uit het politieke en open
bare leven terugtrekken. Hij wil zich
niet meer als lid der Tweede Kamer
beschikbaar stellen, wijl volgens mcdc-
deeling van den voorzillter, de R. K.
Kamerclub geen nadere veiklaring zal
geven van het bekende rapport cn
daaraan de waarde gegeven wordt van
een uitnoodlging om heen te gaan.
onder wie pl.ni. 800 Katholieke onder
officieren. Gevolgenorm stemmen
verlies voor onze Partij.
IIL Onder de nieuwe namen, aan
bevolen door het Politiek Advies, vindt
men rechtsgeleerden, journalisten, be
stuurders en sprekers van vakbureaux
cn arbeidersgroepen, onderwijzers, maar
men mist specialiteiten op ander gebied.
Die zijn toch ook noodig bij dc Volks
vertegenwoordiging
IV. Door het Rijk wordt weinig of
niets gedaan voor de geestelijke ver-
zorging en zedelijke verheffing van den
R. K. soldaat.
s. 4 .'i 5 aalmoezeniers op pl.m.
180.000 R. K. militairen,
b. Paleizen in dc kampen voor
virxeis bioscopen en tooncelvoorstellingen
«en armzalig tentje of de open lucht
inkcls van eetwaren het volk I v00r R' 8ecs,e!Ülcen> dic ',un diecst
btd nQM.
O?!*-*
1 I besteed aan Militaire Tehuizen en K.K.
h"' ixurcss&las-"
Er zijn nadere beriil......
over dc aankomst van Dmivchc schepen' ^'j- d'-e tot dusveire tuiui
voor de Finsche haven Hang". De cor-1 bleven zijn. kunnen dit nog her.
logschepcn openden het vuur op liei'''1 ('e eerstvolgende weken kunnen
Russische schepen, wier commar.dan'--«d-ppclen nog gezel worden, voor
len het noodig oordeelden, drie grootckei planten van bruine booncr, is hei
in de lucht te laieu vliegen. Dc ver- j l,f)H ruimschoot, dc lijd. twwijl ook
liezen der Duitschers bij dc ontscheping j Mleriei groenten nog getee.
waren zeer onbeduidend.
Ne hebben de Ujilschers 12 CaX) mai
aan wal gezet, die in richting vai.
HeUi-.gfürs lot het effens cfovcrgingci-.i Het Nedcrtandsche volk «i» j««i
Dc Finsche loodc garde uau.itt-: tv gen- i «lat rjn voedselvoorziening ia ge
stand tc bieden, maar inorst wei.lra Ivaar kQn komea, en l.ct wist. als za-
wijken voor dc Duitschc overmacht. kclijk-denkend volt, dat een verwarde
'in militaire kringen i* men vso mee-,"' ontbrckcr.de voedselvoorziening
om dit aan dc handen van het publiek
op straat tc onttrekken, werden dc
ruilen ingegooid
In veie andere gemeenten giDg heil
dito. Het volk lijdt honger.
Groots Sociale Cursus.
Zooals bekend is, werd reeds twee-
maal door het Centraal bureau voor
dc K. S. A. te Lelden, is overleg met
het R. K. Vakbureau, een groote cur-
sus gegeven, speciaal voor voormannen
in de R. K. vakbeweging. Deze cursus
verdeeld
Hongersnood.
lever
nrtbcs
doen geheel van Hem afhankelijk.
En krachtens die afhankelijkheid is dc
mensch verplicht. God te eeren en tc
dienen, in Hein te gelooven cn volgens
dat geloof te leven, zooals God ilat
Wat mag toch de reden zij-:, dat
andersdenkenden, als zij met Katho
lieken in aanraking komen, zoo gaarne
allerlei vragen stellen over den Katlir,
lieken Godsdienst, terwijl Kathol» lev
weinig of geen behoefte schijnen te
hebben, cm tc spieken over andere
godsdiensten
vrijheid verklaren zij
den ootiog aan alle gezag, aaa het
gezag van God zelf en aan liet gezag,
dat Hij meedeelt op aarde. Onderwor
penheid brandmerken zij als slavernij.
En tocb zijn juist zij dc ellendigste
slaven, ellendiger dan de slaven van
het heidendom. Zij zijn sl.nvrn hunner
laagste driften, slaven der boosheid,
Zij hebben het geestelijke in zich bijna
stikt.
."egennver die vakche vrijheid roemt
dc Katholiek op de eenig ware vrijheid,
welke bestaat in onderwerping aan god
d-hjk en kerkelijk gezag, Door di
onderwerping immers kan hij ongehin
derd voortgaan op den waren weg ter
hemel cn het einddoel zijns lev. rs
bereiken, n.l. God bezitten en in Hem
eeuwig gelukkig zijn. En dit alleen is
rilheid, de vrijheid der kinderen
P. REIJS, S, J.
h g. dat de Duitschers bclo.
.n eind aan den burgeroor!
eed is
n Fin-
Binnenlanüsche Berichten.
DE KOLENBRANDER.
Historische schets uit de middeleeuwen
Op goed geluk volgde hij een smal
en kronkelend boschpad, dat he
tot zijne niet geringe blijdschap in cc
dicht masten woud bracht, waar dc hoogc
dicht met naalden begroeide kruinen
een uitmuntend regenscherm boven
hem cn zijn rijdier vormden.
Gciulmen tijd had hij hier
slagen duisternis rondgedoold, toen hij
bij het verblindend licht van een feilen
bliksemstraal, die op den voet door
een knetterenden slag gevolgd werd.
aan zijue rechterzijde een houten ge
bouw gewaar werd. Toen de hemel
weder in dusternis was gehuld,
hij de zwakke schemering v
lichtje in deze woning tc ontdekken.
Daarheen begaf zij ziel» thans welge
moed op weg. Tweemaal was hij op
het punt zich de armen of beencn te
breken, doordien hij in een diepen grep
pel stapte, doch hij kwam toch ten
slotte behouden voor de deur van het
Hier overtuigde hij zich, dal de
lichtschcinerir g, die hein tot gids had
i vei strekt, door een breeden spleet
dc deur naar buiten drong.
l'ij alvorens
Brandstoffen. üü.,t
verband met het bericht, dat geen moest
steenkolen uit Duitschi.md zullen wor- des lai
den geleverd, kan worden medegedeeld,worden uitgcnooiiigd cn gemobili
Duilschland, gedurende den duur
onder handt ling vooralsnog geer,
aanleiding geeft tot hes nemen van
buitengewone maatregelen voor deko-
i» dc<
'.ïrgnniseerendcr werken nitc:. Hetwiit
tech ook de algemeen geldende waar
heid, dat, als dc leege mngea spreken.-
geen algemeen kiesrecht en geen school-
pacificatie <-en cirtje wa.ird zijn. Hel
kon dus weten, dat de zorg voor die^
roctiselvoorziening een „eerste" eisch
noest wezen, en dat de eerste krachten
..[des lands voor die zorg behoorden tc
is* 15—
de twee ge-
ouden cursussen nog een vijfde week
toe te voegen, uitsluitend bestemd
voor economisch onderwijs. Deze cur
sus wordt gegeven van Maandag 13
Mei tot Zaterdag 18 Mei.
Het politiek advies.
Hier voigc nog eens de motie door
de R. K. Kicsvereeniging te Soesterberg
aangenomen
,.De R. K. Par. Kitsvereeniging enz..
verklaart tc betreuren, dat bij het Poli-
I tick Advies tiet gerrcrg aandacht'
lenvc
inng.
r op dit pun:
pocdig li
aken, zullen ingrijper.de
t b; perking van liet vcrbiuik
eeds sc
'cid.
De a.s- verkiezing.
Dc condid.vatstelling voor cie
kiszing van de Tweede Kamer za
eiken kieskring geschieden op Dim
21 Met 1918.
de lijsten
grheel te wijden
ungsluk, dat door het Am-
slerdamsche aardappcl-oprocrtje 10
dood-rn. 114 gewonden' ziin emst aan
kondigde, heelt de natie geduldig de
pers-bewijsvoeringen over Posthuma's
nubckwaamhrid gelezen, en heeft zij
zich onberoerd getoond.
Alle partijen in de Kamer, incluis
de socialistische, aan wie de aanstaande
desorganisatie cn hongersnood het
moest aangaan, hebben drie jaar lang
liet abel spel gespeeld van „loyale
oppositie," hetgeen, zooals men weet
is een oppositie ter verdediging van
dien men aanvalt: Men heeft, Postbo-
nchtkers aanblaffend, hem aan
amen gedekt, van hem ecnige
verbeteringen los krijgend...
f/v
.L gluurde naar binnen.
dezo
leem. het plafond en dc w n
hout. Eene eenvoudige eiken
houten tafel ch tivee dito schemels
vormde het eenig huisnteubilair,
nog een haard, langs welken eenig
aarden keukengerief stond geschaald.
Dit alles had dc wapenknecht
enkelen- vluchtigcn blik overzien. Maar.
des ie langer rustte zijn oog op
man, die in een hoek van liet ver
voor een ruw gesneden kruisbeeld lag
ncdergcknield, cu met luider stemme
bad. Wilhelm hoorde dit gebedhel
trof hem tot in het diepst zijner ziel, I
en met al de levendigheid van een
kinderlijk geloof schreef hij het terstond
aan het gebed van dezen onbekenden
kluizenaar toe, dat God zijne schreden
hierheen had geleid.
Blijmoedig klopte hij op de van bio
ta toegegrendrlde deur.
Dit gerucht deed den kluizenaar ver
st van zijn gebed opzien; hij bleef
echter geknield.
Het geklop hethaaldc zich.
Thans stond de kluizenaar op
trad op de deur toe.
„Wie is daar vroeg hij met c
welluidende, mannelijke stem, die niet
de minste vrees verried.
„Een verdwaalde reiziger, die
noodweer uwe gastvrijheid verz
antwoordde de wapenkt
oudig, vierkant
I vertrek dat hij aanschouwde. De vloer
sloot zich.
Met een enkelen oogslag had de
kluizenaar gezien, wat zijn bezoeker
hel dringendst noodig had, en hij wilde
zich reeds naar een tweede vertrek
spoeden, dal door eene kleine lage
deur met het eerste in verband stond,
toen hij ontdekte, dat dc wapenknecht
een leiiiem in dc hand hield
deur achter zich open liet sla a
„Gij hebt een rijdier bij u vroeg
de eremiet„ik kan liet stallen, zoo
gij verkiest."
„Ik verlang Diets betas, c.'iwaaidc
vader." antwoordde Wilhelm,
De kltiizernnar glimlachte,
„Noem mij geen vader," zeide hij,
k ben geen priester; het volle noemt
nij broeder Arnoud."
Met dzzc woorden nam hij den toom
zan den wapenknecht over, ver liet zijne
hut, en biacht liet paard naar den kici-
"i, die zich aeluer zijne woning
bevond.
Binnen vijl' minuten was hij bij ziji:
gast terug.
„Gij zijt vermoeid cn druipnat, ook
zal de ril in zulk een weer uw hongt
wel gescherpt hebben," zeide hij,
Eu zonder een antwoord 3f tc wacl
ten, opende hij dc kleine deur aan dc
biuncuxijdc, en kwam een oogcublik
daarna met eene mand vol houtblokken
Hoofdstuk III -Dcfen-
-ie van liet Pat lij-Program cn dar g.-cn
militaire deskundige ij aanbevolen door
den Bond in den Rijkskieskring l'trccllt
verzoekt alsnog wijziging aan tc
engen".
Als Toelichting werd hie
gevoegd
I. Naast de levensmiddel!
ling, waarover een ieder kan
iprcken, is voor de groote massa des
volks geen onderwerp zóó acrueel ais
militaire dienst en liet legervraagstuk
ia den oorlog. Het is noodzakelijk, dnt
de eventueel sterkste parlij, de K. K.
Staatspartij, zich meer bezig houd: met
de inwendige toestanden in het lcg.-r.
voorgelicht door mannen, die in de
praktijk van het leger zijn opgegroeid,
Zij mag dit niet, ten koste van haren
invloed, aan andere partijen overlaten.
Dc grootc militaire vraagstukken, die
bij vredestoestand aan de orde moeten
komen, eischen betzelfde.
II. De propaganda voor de Katho
lieke Staatspartij onder de militairen is
te lakscb. De „Bond tot democratisee
ring der Weermacht" moest zich niet
kannen beroemen, in korten tijd 1900
leden aangeworven tc hebben,
ikkerende vlam r.edcr, ten einde zijne
«kleumde leden te ontdooien en zijne
doornatte klccdcrcr, tc doen diogen.
Dc kluizenaar zette intusschen brood
i bier op de tafel neder, cn schoof
deze vervolgons zoo dicht mogelijk
bij den haard, zoodat Wilhelm zijn
-csperbrood kon gebruiken, zonder zich
;an het vuur te verwijderen.
Gedurende het maal ondervroeg de
i'-.iizenaar hem over de reden van zij
nachtelijkcn tocht door zulk een afgi
legen en onherbergzaam oord c:i ve:
nam loen met innige deelneming u
noodlottige gebeurtenis, waai
.Ims meester het slnchtoff.'i
„O droevige gevolgen var.
Voor de Roomsche militairen.
Mgr. Callier, dc bisschop van Haar-
m. heeft het volgende bepaald
De militairen, die in een parochie
«blijven, moeten als parocliieanen
worden beschouwd, en het is Ons uit
drukkelijk verlangen, dat in overleg
met den Hoofdaalmoezenier en de
betrokken Aalmoezeniers de militairen
op dc forten, in kampementen en*,
van tijd tot tijd door de geestelijken
der parochie, waartoe de forten kerke
lijk bchooren, zullen worden bexoebt
i toegesproken.
Het verdient aanbeveling, dat de
Eerwaarde Geestelijken degenen, die
het eerst onder dc wapenen ka-
zoo mogelijk bij zich aan de
pastorie laten komen om hen ie wijzen
op de verschillende gevaren in den
militairen dienst, hen aan te sporen
goede kameraden te kiezen cn zich bij
eene R. K. Militairen Vrrceniging cn
Credo Pugno aan tc sluiten.
Wij wenscher. dat van tijd tot tijd
onder alle H.H. Missen vanaf den
preekstoel de volgende aansporing
worde afgelezen
Ouders van militairen spoort uw
zoon aan
een retraite te houden in een
Retraitecbuizen, vóórdat hij in
dienst treedt
2. lid tc worden van rlc R. K. Mi-
litaircn-Vcrccnigingen dc Vereeniging
Credo Pugno, cu trouw het K. K. Mi
litair Tehuis tc bezoeken
3. goede kameraden te kiezen
4. alleen Roomsche couranten tc
lezen
5. tijdens verlofdagen cn in garni
zoensplaats dikwijls dc H.H. Sacra
menten te ontvangen.
Amersfcortscho
Nieuwsberichten.
Een door de Drukkerij „De Amers-
foortschc Courant" ingediend verzoek,
vergunning tot bei uitbreiden der
drukkerij dooi liet plaatsen van vier
electro-mctoren ter vervanging van een
gasmotor, in het perceel Valkestf. 19;
een'door H. C. A,dc Jong ingediend
verzoek, tot het uitbreiden eener tabak*-
roffcu
rxd
„li .laas, neen, broeder. Hel gescliicd-
c in hut gewoel cn gedrang van ern
Igemeen tornooi, waarin mijn heer Jan
wonderen van moed verrichtte, nadat
hij vooral in afzonderlijke gevechten
overwinnaar op al zijne mededingers
was gebleven.
De kluizenaar zuchtte nogmaals
fronste het vooihoofd.
„Waarom die diepe groeven in
huofd, broeder Vïoeg Wilhelm
nigszins verwonde o.
„De mensch is boos, mijn viicr.d,"
ride deklui
wonderd, „::oud gij dan
De kluizenaar liet hem zijne vraag
niet voltooien, hij legde hem de hand
op den rechterarm cn sprak
„Luister, ik wil u eene kleine ge
schiedenis vertellen.
„Er leefde eens in het land van
Valkenburg een ridder, die den naam
had van zeer vroom cn dapper te zijn.
Op menig steekspel had hij onder dc
bchendigstcn eu mocdigslcn geschitterd;
dc ridders, die hij uit dun zadel had
gelicht, kon hij niet meer tellen. Dc
laam, die hij bij den adel cn het volk
V-zet, verwekte den nijd van een ander
idiler, die op een naburig slot leefde.
Deze ridder had in verschillende f
ooien te vergeefs beproefd, hem
verwinnendir grieldc hem zeer
r.aakte zijnen toorn cn wraakzucht
gaande. Nu geschiedde het, dat dc lier-
Limburg een groot steekspel
gaf in zijne stad Tongeren, waarheen
ook de beide ridder tog n. Hi .r zouden
zij wederom tegen elkander in het krijt
treden.
Iedereen, van den hertog lot dc jongste
freule verkeerde in gespannen verwach
ting, want de faam der beide ridders
was wijd en zijd doordrongen.
Het rein wordt gegeven, de paarder
ilkanilcr los. De lansoi
aren, hij v
iet evenwicht
gekrenkte 1 beuken gelijktijdig
dijlcs had Wilhelm dit antwoord terug, waarmede hij een lustig vuurtje i hoogmoed schrikt vaak voor de vreese- kracht op elkanders schild. Bij den
gegeven, of hij hoorde een snellen ruk in ziin kleinen haard ontstak. Ilijkstc misdaad niet tciug." I schok breken eensklaps dc teugels van
aan de grendel geven, dc deur ont-| Wilhelm zette zich bij de vroolijk| „Hoe?" hernam dc wapenknecht ver-1den moedigen ridders, alsof het vla»-
draden w
cn valt achterover rit den
den grond. Luide zegekreten begroeten
den overwinnaar, die met li«c:i hoofde
langs zijn versiagen mededinger rijdt
voor liet stormachtig gejuich met
hoffelijks buigingen dankt, ter» ijl dc ver-
slagcue, met schande overladen en
woede in zijn hart, het strijdperk ver
liet.
Welnu, wat was er geschied»
Dc naijverige ridder had een der
herauten met goud omgekocht, om
den toom van zijn gehatcn mededinger
op een onmerkbare wijae door tc snij-
dai, zóó dnt hij nog slechts door een
zwuk reepje verbonden bleef.
Den verslager: ridder kwa n dit eer
loos bedrog eerst later ter oore, doch
wel verre van zijn overwinnaar ter re-
ichap uit te dagen, zegde bij aan
de wereld en ll.'uir bedrieglijken roem
vaarwel cn ging zich als kluizenaar in
dc diepte van een eenzaam woud ver
bergen,"
De wapenknecht had dit verhaal met
dc grootrte belangstelling gevolgd.
„Kent gij dien ridder vroeg hij vol
nieuwsgierigheid, zoodra dc kluizenaar
et spreken ophield.
„Gij ziet hem voor u," antwoordde
Wilhem wierp een blik vol eerbiedige
bewondering op zijn gastheer.
Wordt voortgezet.