Godsdienst en Kerk
plast» hebben. Aan de beurt van af
treden zijn de bestuurders Laseur,
Tuithof, Vial en v. d. Heijden, terwijl
de Keer Floor bedankt heeft. Candi-
daatstelling heeft plaats Zaterdag 9
Juni van 7 tot 9 uur.
Het verdere 'van de agenda werd
uitgesteld wegens het vergevorderde
uur. Van de rondvraag werd slechts
een kort gebruik gemaakt, waarna de
voorzitter de vergadering A'
christelijke groet sloot.
Van 27 Mei tot 1 Juni zal worden
gedistribueerd op bon No. 70:
Bruine Bootten 2 ons per persoon.
Rijst 3
Bak en Braadvet 1
Havermout '/i
op bon No. 70a.
Kaas 20 plus (indien voorradig) 1
ons per persoon op kaasbon No. 2.
Harde Zeep 1 stuk per persoon op
bon No. 68a.
Bokking (indien voorradig) op Gort
bon No. 70.
Vleesch. 2 ons versch, 4 t
zouten of 1 ons eenheidsworst.
Goedkoope melk. Op bon No. 13
tot en met 19 en wel van 26 Mei tot
en met 1 Juni 1918.
Koffie. Vanaf 1 tot en met 15 Juni
1918 op bon No. 30 ons koflte.
Aardappelen 2 K.G. per persoon.
Olie. Ten einde ieder in de gete-
genheid te stellen van deze bizondere
aanbieding te profiteeren wordt de gel
digheidsduur van bon No. 67 met
weck verlengd.
Men houde er rekening mede dot de
bon geldig is voor 3 ons per persoon,
dus niet 3 d. L.
Gedroogde fruit op bon No. /0
(Groene Erwten) 1 ons per persoon.
In de gehouden Jaarlijksche Algt
meene Vergadering van Aandeelhou
ders der Amsterdamsche Bank is de
belans en Winst- en Verliesrekening
over 1917 goedgekeurd en het dividend
vastgesteld op 12 pCt. In plaats
den Heer F. Jurgens werd de Heer J.
Kalt? GJzn. als lid van den Raad
Toezicht gekozen.
Uit den Omtrek.
BARNEVELD- Vanaf Maandag 27 Mei
tot en met Zaterdag 1 Juni kan worden
gekocht
Op Bon no. 114 2 ons Bruine Boo-
nen tegen 21 cent per K.G.
per pond.
Op Bon no. 115 ons Havermout
tegen 16 cent per pond.
Op bon no. 116 1 ons Bak- en Braad
vet tegen 40 cent per pond.
Op bon no. 117, '/s ons Kaas tegen
37 Va Per pot'6 cn 8 cent per ons.
Evenals op de laatste 5 a 6 markt
dagen het geval was, lag ook cu de
grootc eierhtd doodsch en verlaten. Alle
eieren waren ook nu weer bij de boeren
aan huis opgekocht tegen f 16 it f
en zelfs nog hooger per 100 stuks.
Wat de minister met zijn maatregelen
ttn opzichte van den eierhsndel denkt
te bereiken, blijft ondoorgrondelijk.
EEMNES- Tijdens een kort maar hevig
onweer, dat boven oi:z< gemeente
woedde, werden op de Driest te Bin
nendijk twee koeien van den landbouwei
T. Blom door bet hemelvuur getroffen
en gedood. Het vleesch, dat nog voor
de consumptie geschikt bleek, werd van
gemeentewege verkocht. Voor den land
bouwer is het een belangrijke schadepost,
HOOGLAND. De Burgemeester der ge
meente maakt bekend, dat de kaarten
voor d; boterrantsoerietri.ig zullen
worden uitgereikt op Dinsdag 28 Mei,
Donderdag 30 Mei en Vrijdag 31 Mei,
van 9 tot 12 uur, aan het Levens
middelenbureau. Voor de wijken B.
C. bestaat er gelegenheid op Vrijdag
31 Mei, des middags van 2 tot half
vier ten kantore der CoAp. Malerij
Hooglanderveen.
LEUSOEN- Vanaf Maandag 27 Mei
en met Zondag 2 Juni kan worden
gekochtBon uo. 23, 2*/j ons rijst.
Bon no. 24, 1 ons Gort. Bon no. 25,
1 ons Bak- en Braadvet. Bon no. 26
2 on» bruine boouen. Bon no. 27, 3
ons groene erwten.
De rijst eu erwten zijn alleen bestemd
hen, die geen aardappelen ver-
en dan nog slechts ver-
stempelde bons!""""' ■■iUtJ|uize afge-
H1JKERK. Er werd een deserteur
Legerplaats Oldebroek getransporteerd,
onder geleide van een sergeant en 2
soldaten. Tusschen Nijkerk en Putten
is hij uit den in vollen vaart zijnde,
trein gesprongen. Dadelijk werd aan di
noodrem getrokken, doch deze was defec'
Dc Raad kwam in spoedcischende
vergadering bijeen voor de benoeming
van 2 tijdelijke wethouders wegens on
gesteldheid van van Dijkhuizen en v. d.
Pol. Na vele stemmingen werden ge
kozen v. Elfrinkhof en Meiling.
SOESTERBERG. Prins Hendrik is den
tweeden Pinksterdag als padvinder ge
ïnstalleerd in een kamp te Soestcrberg
waar padvinders de feestdagen door
brachten. Gekleed in uniform der troep
leiders, kwam de Prins per auto uit
Utrecht aan. Na het algemeen saluut,
deelde Z. K. H. mede, besloten te
hebben voortaan de uniform der ver-
eeniging tc dragen, ten einde nog meer
dan vroeger tc dóen uitkomen, dat hij
met hart cd ziel padvinder wenscht te
zijn an met dc joagens wenscht te strij-
m voor hunne mooie idealen.
Hierna legde de Prins de padvinders
belofte af. Terwijl tamboers en hoorn
blazers het algemeen saluut inzetten,
werd Z, K. H. het insigne der vereen!-
ging op de uniform gehecht, waarop een
daverend gejuich van de jongens volgde.
Na een rondgang door het kamp
werd een bezoek gebracht aan een
vlaggenspel der padvinders in de om
geving van de Stoniperd, waarna Z.K.H.
naar Den Haag terugkeerde.
Piins Hendnk is de tweede persoon
in vorstelijkcn huize, die de padvin
ders-uniform draagt, de Koning van
Spanje ging hem hierin reeds voor.
STOUTENBURG. Vanaf Maandag 27/rIci
tot en met Zondag 2 Juni kan worden
gekochtBon no. 24, 2'/. ons Rijst.
Bon no. 25, 1 ons Gort. Bon no. 26,
1 ons bak- en braadvet. Bon no. 27,
bruine' boonen. Bon no. 28, 3
ons groene erwten.
De r(jst en erwten zijn slechts be
stemd voor hen, die geen aardappelen
verbouwd hebben en dan nog slechts
verkrijgbaar op ten gemeentehuize af
gestempelde bons.
TERSCHUUR. Met den bouw van het
Hulppost- en Telefoonkantoor is een
aanvang genomen en hoopt men half
Juli gereed te zijn.
Als kantoorhouder zat optreden H.
in de Kraats tc Barneveld.
De opening kan tegen 1 Augustus
tegemoet worden gezien.
UTRECHT. Het ter gelegenheid
Jaarbeurs op liet St. Janskcrichof ge
bouwde restaurant werd in gebruik ge
nomen door dc Centrale Keuken. Van
123 uur kan men dan 's middags daar
zijn portie eten krijgen uit de Centrale
Keuken, tegen betaling van
per portie.
VEENENDAAL. De Raad besloot tot
aankoop van bet hotel „dc Roskam,"
met het doel, dit gebouw te bestem
men, te wijzigen en in tc lichten voor
Gemeentehuis.
Dinsdagmiddag brak een hevige
brand uit in de landbouwerswoning der
weduwe J. Bos. Alles weid een prooi
der vlammen, een paard kwam
Niets was verzekerd.
VOORTHUIZEN. Alhier is het boerderijtje
van A. Bakker tot den grond toe af
gebrand. De schuur en bergen bleven
gespaard. Van het huisraad is weinig
gered. Ook is nog het geld, wat I
huis had verbrand. Een en ander
laag verzekerd.
brand blijft woeden zoolang ook zullen
in ons Vaderland al maar door duizen
den strijdbare mannen en jongelieden
voor den militairen Dienst worden op
geroepen.
Onder die duizenden bevinden zich
ook wederom honderden, misschien
duizenden uwer geloofsgenooten. Ook
zij hebben geestelijken arbeid noodig,
willen zij staande blijven. Ook zij moe
ten en zullen onttrokken worden aan
verderfelijke gelegenheden, waar
ondeugd haar triomfen viert.
Maar wat te beginnen tegen al
dreigt, wanneer men onze honderden
goeden Roomsohe jongens slechts een
primitief barakje kan aanbieden, zoo
als thans belaas het geval is te Amers
foort. In deze plaats bevindt zich sedert
October 1917 o. a. Depot ill, uit den
Haag en Waalsdorp.
Wat kon dit Depot, 't welk voor een
overgroot deel uit Katholieke Brabant-
sche en Zceuwsche mannen is samen
gesteld, voorheen op schoone verecni-
gingsgebouwen bogen, dank zij Katho
liek Den Haag I
En nu Thans bezit ditzelfde Depot
niet alléén liet bovengenoemde „enge
keetje" bij de St. Ansfriduskerk, maar
dit (slechts tijdelijk afgestaan) houten
loodsje is tevens het verenigingsge
bouw van het andere Infautrie-Deput
VIII, dat onze Oostelijke Roomschc
Land- en Tuinbouwkroniek.
Dc ziel van den niensch is uit haar
aard bestemd, om met het lichaam
ereenigd te zijn en het te doen leven.
De ziel is derhalve in een eenigszins
onnatuurlijken toestand, zoolang zij van
haar lichaam gescheiden blijft. Het is
dus geheel in overeenstemming met
Gods wijsheid en de menschelijke na
dat de ziel niet eeuwig van het
lichaam gescheiden blijft, ms
ermee vercenigd wordt.
Het lichaam is meestal het werktuig
geweest, waarmee de mensch de deugd
beoefende of de zonde bedreef. Het is
derhalve billijk en overeenkomstig Gods
rechtvaardigheid, dat het lichaam ook
deelt in het loon of de straf der ziel
hiernamaals.
Christus heeft door zijn dood
rijzenis de zonde en den dood
wonnen. Een der gevolgen nu
erfzonde is, dat de mensch moe
i. De zegepraal van Christus over
den dood zou dus niet volkomen zijn,
lichamen dood bleven en niet
Een nuttig werk.
Er mag wel eens worden gewezen
op de nieuwe wet, die dun boeren
knechten gemakkelijke gelegenheid
biedt, als landarbeider land niet wo
ning in eigendom te krijgen of los land
pacht.
De wet stelt «enige eischen, et»
dat de landarbeid in loondienst ziji
hoofdberoep uitmaakt
dat hij tenminste twee jaar in eet
bepaalde gemeente of kiitig hectt ge
woond
dat hij niet jonger dan 25 jaar ei
et ouder dan 50 jaar is, van goed
gedrag en bekwaam voor zijn werk
dat hij eeoigszin» gegoed is, daar hij
n gedeelte der kosten van aankoop
oet diagen.
De wet geeft vervolgens voorschrif
ten, hoe het land wordt verkregen of
gepacht, alsmede de verplichtingen,
aan een en ander verbonden.
I)_n nog tot welke Vereenigingen
of Colleges de landbouwer zich moet
wenden, tot het bereiken van het be
oogde doel.
't Komt ons voor. dat dc Boeren
bonden hier een prachtige gelegenheid
hebben, om op te komen voor dc be
langen van de boerenarbeiders.
Heeft de Woningbouwvereniging
zich tot taak gesteld, het bouwen van
goede woningen voor de fabrieksar
beiders, laat de Boerenbond zorg
dragen, dat de landarbeiders in
bezit komen van eigen land
Eene Militairen-Vereeniging dus voor
eer dan duizend man, terwijl zij slechts
plaats biedt voor v jj f t i g man.
Ach, Katholieken van Nederland, gij
begrijpt reeds waarom wij, Militairen,
ditmaal wederom uw machtige
komen vragen.
O, ware onze zoo ijverige ei
minde Pater van Gent cr toe in
hadde hij niet zulk een enorme
noodig, onze Roomsche Infanterie had
reeds een schoone vereeniging voor
zich zien verrijzen.
Helaas, dc noodige geiden ontbreken
Toch geven wij den moed niet op.
Wij weten maar al te goed, dat gi
uwe Roomschc militairen een goc<
hart toedraagt.
Wt-Inu, redt ons ook ilians ui
nood. Bedenkt dat het hier gaat om liet
geestelijk behoud van honderden
Ons vertrouwvol oog is tot God ge
richt. Hij zal ons terzijde staan, Een
maal zal Amersfoort dan door zijn
nieuwe militairen vereeniging toonen wat
al Katholieke offervaardigheid vermag.
Kunt gij helpen, zendt dan uw
steen(tje) aan Patrr Van Gent, Pastorie
St. Ansfriduskerk, Vondellaan, Amei
foort. Het Bestuur van
„Credo Pugno".
Ingezonden.
Katholieken van Nederland 1
Het mag vooizekcr overbekend hee-
onze Roomsche Militairen,
•a.ajcli tot U om steun wend-
Militaire-Instellingen als verenigings
gebouwen en barakken, waarin honder
den mannen reeds zoo menige aange-
namen en gezclligen avond doorbrach
ten als cenige vergoeding en tegemoet
koming in 't gemis van hun huiselijker.
kriDg.
Door uwe mildadigheid bleven dui
zenden verwijderd van de verdeifelijke
uit de tallooss gemecoe kroe-
café's, waarin de ontucht in
onze dagen zulk een ontzettenden rol
speelt.
Katholieken, gij waart, God zij dank,
overtuigd van de grootc noodiakeljk-
hcid om, zooveel m uw vermogen was,
mede te werken om het godsdienstig
zedelijk leven onder uwe militaire
gcloofsgenooten hoog te houden.
Wat een heerlijk genot dan ook
onze altijd ijverige priesters zich zulk
een machtige steun te zien verzekerd,
bij hun dikwijls zoo moeieiijken arbeid!
Zoolang echter de vreeselijke wereld-
lei 1918 Htdruk verboden
veroordeelt niet, cn gij zult niet ver
oordeeld worden. Vergeeft, en u zal
vergeven worden. Geeft, en u zal ge
geven worden eene goede en volge-
drukte en geschudde en overloopende
men in uwen schoot uitstorten.
Want met dezelfde maat, waarmede
gij gemeten hebt, zal u teruggemeten
arden.
En Hij zeide hun ook eene gelijkenis
Kan wel een blinde eenen blinde lei
den vallen zij niet beiden in den kuil
Een leerling is niet boven den meester,
maar volma'.kt zal ieder zijn, indien hij
gelijk zijn meester Is. En wat ziet gij
den splinter In het oog uws broeders,
geeft geen acht op den balk, die
jw oog is? Of hoe kunt ge tot uwen
broeder zeggenbroeder 1 laat ik den
splinter uit uw oog trekken I gij, die
den balk in uw eigen oog niet ziet
Schijnheilige I ruk eerst den balk uit
uw eigen oog, en dan zult gij
den splinter uit het oog uws broeders
trekken.-
GELOOFSVERDEDIGING.
DE VOLEINDING.
I.
Al» dc mensch sterft, blijft zijn ziel
eeuwig voortleven, Ier» ijl zijn
lichaam tot ontbinding overgaat. Blijft
het lichaam dood, of zal het eenmaal
verrijzen, levend uit het graf opsttan?
„Dood is dood", spotten dc enge-
loovigcn.
„Allen zullen met hun eigen Icha-
men, die zij uu hebben, verrijzen," ant-
wooidt de Kooinsch-Katholieke Kerk,
cn zij heeft de Verrijzenis des vleeches
als Geloofspunt vastgesteld.
Voor de Christenen is die waaiheid
van «en alles overl. terschend behng;
want. „als cr geen verrijzenis der dorden
is," zegt do H. Paulus terecht, ,d.v
is ook Christus niet verrezen. In i
Christus niet verrezen, dan is ook «nz
piediking ijdel, cn ijdel is ook uw gt
loofdan zijn wij ellendiger danallc
menschcn."
De H. Schrift, zoowel van het Cude
als Nieuwe Verbond, leetl de opian-
ding der dooden.
Christus en de Apostelen sprjten
herhaaldelijk over de verrijzenis, tic
als over een nieuwe leer, maar ah
over een waarheid, die te allen tjd<
door de Israëlieten beleden werd. Zij
prentten die waarheid in als hoqsl
gewichtig en verdedigden haar te.en
alle aanvallen. Christus verklaard:
dat „de ure komt, waarop allen, die
in de graven zijn, zijn stem zilen
hoorenen die het goede gedaan eb-
"we»» <„lt,.n uittreden tot opstandir.|ten
leven (hemel)', niaar ote tret kwadage-
plergd hebben tot opstanding ten Er-
deel (hel)."
De H. Paulus beschouwt de verj.
zenis als een der grondwaarheden os
geloofs, als een reden van zalige hop
t troost bij den dood onzr
dierbaren.
Wat zoo Christus cn de Apostele
hebben geleerd, is door hunne opvo
gers bewaard cn ons overgeleverd. Dn
waarheid is altijd in alle geloofsbeljj
denissen uitdrukkelijk beleden, door de
Christenen uit alle eeuwen geloofd
door alle Kerkvaders geleerd cn v
De verrijzenis bestaat daarom niet
hierin, dat de ziel een ander lichaam
reemt, want dit zou geen verrljze-
maar slechts zielsverhuizing zijn,
leer, waarvan we de onredelijkheid
aantoonden, en die door de R. K. Kerk
veroordeeld,
Neen, hetzelfde lichaam, dat stiet f,
zal verrijzen.
Dat de ziel zich met haar dood
lichaam weer vereenigen kan
:u leven, bewijzen de feiten.
Christus is niet alleen zelf vt
r.ar heeft ook vele dooden ten leven
opgewekt. Denken we slechts aan
dochter van Jairus, aan den zoon
Muwe van Nairn cn aan Lazarus
Beihanië, die reeds tot bederf was o
gegaan. Zelfs op het gebed van
Apostelen cn andere Heiligen keerden
de zielen tot dc verstijfde lichamen
terug, om ze opnieuw te bezielen. Om
slechts «cn voorbeeld te noemen, het
is gerechtelijk en helder bewezen, dat
de H. Franciscus Xaverius, S. J.
twintig dooden ten leven heeft op
gewekt.
Hoe zou het God onmogelijk zijn,
de zielen van allen, die sinds het begin
der wereld leefden en stierven, weer
met hare tot stof vergane lichamen te
vcieenigen cn te doen leven
Zeker, wij begrijpen niet, hoe de
vereeniging dier verstrooide deelcn
zoovele Lichamen in één oogenblik
plaats heeft.
Het is echter een feit, dat door nie
mand betwist wordt, dat binnen enkel
'jaren het menschelijk lichaam door voort
durende stofwisseling geheel vernieuwd
wordt. Er zullen derhalve stofdcclcn
genoeg aanwezig zijn tot wederopbouw
van het lichaam op den verrijzenisdag.
Het is verder bewezen cn wordt al
gemeen etkend, dat er in de stoffelijke
wereld wel veranderingen plaats heb
ben, maar niets vernietigd wordt. De
stof blijft In een of anderen vorm voort-
ocsizan. uoa weet met omcioarc
kciheid, waar de stofdcclcn van
nicnschclijk lichaam gebleven zijn
kan door ?ij<\ almacht die deeltjes t
vereenigen met hel lichaam van vroeger.
(Wordt voortgezet.) I'. KEIJS S. J.
Epistel en Evangelie.
EERSTE ZONDAG NA PINKSTER Ei
LES uit den eersten brief van don h
Apostel Joannes; IV, 8-21.
Zeer geliefden God is liefde. Hierin
is dc liefde van God jegens ons
geopenbaard, dat God zijnen ccn'gge-
borenrn Zoon in dc wereld gezonden
heeft, opdat wij zouden leven door
Hem. Hierin bestaat dc liefde
dat wij God hebben liefgehad,
dat Hij het eerst ons heeft liefgehad
en zijnen Zoon gezonden heeft tot ver
zoening voor onze zonden. Zeer ge
liefden Als God zóó ons heeft liefge
had, dan moeten ook wij elkaar lief
hebben.
Niemand heeft ooit God gezien
dien wij elkander liefhebben, dan blijft
God in ons, en is zijne liefde volmaakt
geworden in ons. Hieraan erkennen wij,
dat wij in Hem blijven en Hij in ons,
dat Hij ons van zijnen Geest gegeven
heeft. En wij hebben het gezien en
betuigen het, dat de Vader zijnen Zoon
gezonden heeft als Zaligmaker der we
reld. Al wie belijdt, dal Jcsus de Zoon
Gods is, in hem blijft God en hij in
God. En wij hebben erkend en geloofd
de liefde, welke God heeft jegens ons.
God is liefde en die in de liefde blijft,
blijft in God en God in hem. Hierin is.
Gods liefde bij ons volkomen, dat w0 IH.H. Missen,
vertrouwen mogen hebben op den dag
des oordeelsomdat gelijk Hij is, ook
wij zijn in deze wereld. Vrees is er in
de liefde niet, maar dc volmaakte liefde
drijft de vrees buiten want i
heeft pijn hij nu die vrcesl
volkomen iu dc liefde. Laat
God liclhebbeD, omdat God
heeft liefgehad. Indien iemand
ik heb God lief, en hij haat zijnen
broeder, die is een leugenaar. Wie
mers zijnen broeder, dien hij ziet, i
liefheeft, hoe kan hij God, die hij i
ziet, lieflu-bben En dit gebod hebben
wij van God, dat wie God liefheeft,
WEEKKALENDER.
ZONDAG 26 Mei.
H. Drievuldigheid, Mis Benedicts,
Tijdeigen, 2e geb. uit de Mis van den
len Zond. na Pinksteren, Pref. v. d.
H. Dricv. Vespers van bet feest.
MAANDAG 27 Mei.
H. Beda Vcuerabilis, 2e geb. H. Jo
annes I, beide 27 Mei.
DINSDAG 28 Mei.
H, Augustinus.
WOENSDAG 29 Mei.
H. Matia Magdalena de Pauls, 2e
geb. A cunctis, 3e gebed naar keuze.
DONDERDAG 30 Mei.
H. Sacramentsdag, Mis Cibavit, Tijd
eigen. Credo. Praef. v. Kerstmis.
VRIJDAG 31 Mei.
Van het Octaaf, Mis als Donderdag,
2e gebed H. Angela, 3c geb. H. Pe-
tronilla.
ZATERDAG 1 Juni.
Van het Octaaf, Mis als Donderdag,
2e geb. v. d. H. Maagd, Concede, 3c
geb. voor de Kerk, Ecclesiae, of voor
den I'aus, Deus omnium. Credo. Praef.
v. Kerstmis.
Aartsbisdom Utrecht.
Z. D. H. de Aartsbisschop
Utrecht heeft toegediend
De Tonsuur en de 4 mindere Orden
aan de volgende theologanten va
minarie RijsenburgE. A. J. Bosman,
J. van der Burg, H. J. Campman, W.
J. Elshof, G. Engelen, L. A. J. J,
Feldbrugge, J. H. A. Hendriks, M. A.
C. Markus, B. J. Plcgt, R. K. Post,
H. Th. J. Pontman, J. H. Spruijt, J.G.
Spruijt, H. J. J. M. van Straclen,
G. A. Swildctts, C. A. Velis, li,
Wanders, en aan de ccrw. fratcis
Franciscus van dc Vrande, Joannci
Coendcrs, Christiauus Wittekens. Au-
tonius van de Griendt, van dc Con
gregatie der Missionarissen van lie
H. Hart van Jezus, terwijl aan dei
eerw. frater Timcricus Goossens, vat
cungr-galie allee» de ton
suur werden toegediend
de 11. Wjjdlng van het Diaconaat
aan de c.rw. paters Josephus Schelle-
kens en Cornelius Thijs, van de Con
gregatie van het Allurlt. Sacrament.
Z. P. II. de Aartsbisschop v:
Utrecht heeft aan den Zeereerw. Heer
K. Fischer op diens verzoek eervol
ontslag verleend als pastoor der pa
rochie Valburg in dc Betuwe.
kwart vóór acht plechtige H. Com.
munic dei kinderen.
Pirochiekark van St. Henricus
aan de Borstraat.
ZONDAG.
5 uur H. Mis.
7 uur H. Mis.
10 uur dc Hoogmis.
Twaalf uur Catechismus.
6 uur Lof met Rozenhoedje.
MAANDAG
om zeven uur St. Gerardus-Majella-Mis
DINSDAG.
Om 7 uur Mei-Lof met rozenhoedje.
WOENSDAG
zal worden biecht gehoord van 6
t 7 uur.
DONDERDAG.
Sacramentsdag. De H. Missen als
op Zondag, om 5 en 7 uur, om 10 uur
de Hoogmis, 's avonds om 7 uur Lof
met preek tot opening van het Triduum
voor de veelvuldige H. Communie.
VRIJDAG
5 uur de eerste H. Mis, waar-
de H. Communie wordt uitge
reikt verder ieder half uur Communie
uitreiken. Om 8 uur de Tweede H. Mis.
's avonds van 6 tot 9 biechlhooten, cn
om half acht Lof met preek.
ZATERDAG
juist zooals op Vrijdag, 's morgens
zal worden biechtgehoord voor cn na
dc H. Mis en 's namiddags van 4 tot
9 uur.
DAGELIJKS de H. Mis om 7 cn 8 uur.
Parochiekerk van St. Ansfrldus
aan de Vondellaan.
ZONDAG.
Half acht H. Mis.
9 uur H. Mis voor de Militairen.
10 uur Hoogmis.
12 uur Catechismus.
4 uur Lof met gebeden en gezangen
voor de Meimaand.
WOENSDAG
van 6—8 biechthcoren.
DONDERDAG
H. Sacramentsdag, dag van devotie,
7'/, uur gezongen II. Mis.
ZATERDAG.
Van 5 tot 8 uur biechthcoren.
DAGELIJKS de H. Mis om half 8 en
icderen avond om half 8 Meimaand-
oefening.
Kerkelijke Diensten.
NIJKERK.
Parochiekerk H. Catherine.
ZONDAG.
7 uur H. Mis.
10 uur Hoogmis.
4 uur Vespers met Rozenhoedje cn
Gebed voor den vrede.
WOENSDAG.
7 uur Lof met Rozenh. cn de litanie
ter eerc van de IT. .Maagd Maria,
's Nam. v."D 6 tot 8 uur gelegenheid
DONDERDAG. Dsg van devotie.
H. Sacramentsdag. Dc H. Missen
om 7 en 10 Uur. 's namiddags 4 uur
Lof inet Kozcnh. en Gebed voor den
ZATERDAG.
<1 -8 gelegenheid om te'biechten.
6 uur Lof met Kozvnlr. cn litanie ter
ctri: van de H. Maagd Maria.
DAGELIJKS dc 11. Mis om half 8.
N.B. Do gcloovigen worden ver
zocht geen aalmoezen tc geven aan
vreemdelingen, die colicctceren zonder
bijzondere vergunning van Z. D. H.
den Aaitsbisschop.
AMERSFOORT.
Parochiekerk 0. L. Vr. Hemelvaart
Langegracht.
ZONDAG.
De H.H. Missen om 7 uur cn half 9.
Half cif de Hoogmis.
Kwart over 12 Catechismus.
Drie uur Vespers.
Half vijf Congregatie der H. Familie.
MAANDAG.
7 uur Meioefening cn Lof.
DINSDAG.
8 uur Gezongen St. Antoniusmij.
WOENSDAG.
7 uur Meioefcuiug en lof.
DONDERDAG
H.H. Missen 7, half 9, half elf Hoog-
is. 7 uur plechtig lof tot opening van
het 40-uren-gebed, tevens van het tri
duum tot verbreiding der veelvuldige
H. Communio.
Sport.
Voolbal.
Programma Zondag b_s.
Kamp. van Ned.
Willem II - B; tjjick.
A. P. C. Go Ahacd.
Waterpolo.
Conto. U. P. Z. B.
Zondag a.s.
Neptunus A. Z. P. C. II.
Agenda's.
VRIJDAG.
8 uur, 9 u
v uur gezongen
af en predikatie.
DAGELIJKS dc H.H. Missen om
Al kennen wij de verrijzenis der
dooden alleen uit de Openbaring en
door het onfeilbaar leergezag der Kerk,
toch kan het verstand begrijpen, dat
die waarheid geheel overeenstemt met
de menschelijke natuur en Gods wijs
heid en rechtvaardigheid.
ook zijnen broeder moet liefhebben.
EVANGELIE
volgens den H. LucasVI, 3642.
[n dien lijd sprak Jezus tot zijue leer-
lingenZijt barmhartig gelijk ook
ow Vader barmhartig is. Oordeelt niet,
en gij zult niet geoordeeld worden
Parochiekerk van St. Franc. Xav.
't Zand.
ZONDAG.
De H.H. Missen om half 7, 8
kwart over 9.
Hall elf dc plechtige Hoogmis.
Twaalf cn twee uur catechismus.
Drie uur Vespers.
Zes uur Meilof met predikatie.
DONDERDAG.
Feestdag van het H. Sacrament.
H.H. Misr.cn als op Zondag. 7 uur
plechtig lof tot opening van het 40-
uren-gebed.
VRIJDAG
cn de volgende dagen 6 uur uitstel
ling van het Allerheiligste. De H. Mis
sen 0 uur, 7 uur, 8 uur, cn 9 uur de
plechtige Hoogmis. 'sAvouds 7 uur
plechtig Lof met predikatie. Vrijdag
ZONDAG.
's Middags half vier vorgadc-
ring der K. K. Burger-Jongclin-
genverccdiging „St. Aloysiua.
Ondcrafdeeling der Hanze in
liet Patronaatsgebouw Kr. Elle
boogsteeg.
Te behandelen onderwerpen
1. Volkskunde.
2. Cosmogcnie (nevelvlekken).
3. Voordracht en lezing van
leden (met critiek).
4. Vragenbus.
MAANDAG 27 Mei
des avonds 8 uur, vergadering
vau het Plaatselijk Comité voor
de Kath. Sociale Actie in h t
Patronaat Elleboogsteeg.
GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS
Aanvragen van werkgevers
Volwassenen1 Banketbakker,
2 Dienstboden, 2 lilectiicien=,
1 Fotograaf, 10 Pnbriekstlmnier-
lieden, 1 Beeldhouwer, 5 Borstel
makers, 1 Coiffcur-posttcheur, 1
Hulp in de huishouding, 4 Lijst
en Ornamcntmzkcrs, 1 Klompen
maker, 5 jongens, 1 Plantsoen-
arbeider, 1 .Kantoor- en Maga
zijnbediende, 7 Meubelmakers,
1 halfwas meubelmaker, 1 Musi
cus (violist), 1 Straatmaker-hand
langer, 1 Werkvrouw, 4 V< mul
ders, 1 Werkmeid.
Aanbiedingen van werkzoekenden
2 Boekbinders, 4 Broodbakker»,