DE EEMBODE KATHOLIEK NIEUWSBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN DINSDAG 6 APRIL 1920. 34ste JAARUANÜ No. 2. Kantoor: Langegracht 28. Amersfoort. DE EEMBODE verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. ABONNEMENTEN kunnen elke week in gaan, doch opzegging van abonnement moet ieschiedcn voor den aanvang van een nieuw wartaal. Prijs per drie maanden (0.00 Buiten de gemeente Amersfoort f0.95. Afzonderlijke s 10 ct. Amersfoort voorgcabonncerdenf 1.25 per jaar. ADVERTENTIEN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld advcrteci'cn. ertentlün *.noeten Dinsdag en Vrijdag De waarheid alleen in 't heugen, is gelijk aan hel. zwaard in de schede. De Bolsjewiken. Over Rusland. Russische toestanden en vooial over liet communisme dat thans in .Rusland toepassing vindt wordt veel geschreven en veel gesioken. Als gevolg daarvan ook T el ver keerd uitgedrukt en veel misverstaan. Een /.eer klare verhandeling over een en ander leverde de/er dagen prof. Slotcmaker de Bruine uit Utrecht, be kend democratisch anti-revolutionair, man van Christelijk beginsel. Als Christen :n lever, wij mee met wat zicli op de wereld voltrekt, zoo zeide Prof. Slotcmaker, om te onder zoeken welke onze taak is. Er zijn menschen die het bolsje wisme op een ontzaglijke manier toe juichen en er zijn er, die het geweldig haten. De twee groepen waarover het in Ruslaod ga=il zijn de menschen uit het landbouwbedrijf en, uit het industrie- leven. Het merkwaardige van het Rus sische volk is, dat het voor dc over- groote meerderheid bestaat uit men schen van den landbouwenden stand, boeren dus. Maar als men van Rus sische boeren spreekt, dan moet men in tegenstelling met ons land, denken aan proletaries. Onder de Russische boeren zijn er, die geweldig radicaal ziju, en er zijn meer voorzicbtigen, die stap voor stap vooruit willen. Naast die boerenwereld bestaat in Rusland sinds twintig jaar een kring van indu- sUicarbcidcrs. Dc menschen op het land zijn voortdurend in aanraking met God's groote schepping, zoodat er in hen ecu zekere rust is, terwijl dit bij den voortgtjaagden stedeling'niet het geval is. Twee jaar geleden is cr nu bo dien de sowjet-republiek gekomen. Het woord sowjet bestaat uit twee halve woorden, n.l. uit boer en arbeider. Men is van sowjet gaan spreken, omdat mer in Rusland is gaan gevoelen, dat dc leiding in dc handen der arbeiders er boeren motst komen, in November •tfareti de menschen, die voor sowjet-regeerir.g waren in dc grootste meerderheid. Wal doen deze menschen nu de macht welke zij hebben Er zijn vier elementen :rhei radicale, dat zijn de menschen die niet iiauwktuiig wikke t-n wegen zijn, die ir.ue ziju V3n het bestaande. De sociaal democraten zijn tegen het bolsjewisme, omdat zij hm niet moge lijk achten, in de ontwikkeling van de wereld één groot, bepaald tijdperk over te springen, hetgeen de bedoelde radi calen willen. Ten tweede de vrijheid. In Rusland is het te doen om de vol komen vrijheid, waardoor zullen breken nlle banden door menschen gelegd om menschen. Op dit oogenblik heerscht in Rus land echter geen vrijheid, maar wel de crschrikkelijkste dictatuur doch dit heet voor de bolsjewisten de over- gangsweg. De vrijheid, zeggen zij, kan allereerst komen in het gezin. Verblin ding en scheiding gevoelen dc bolsje wisten ais een onnoodigen dwang, en wat de kinderen betreft, gelooven zij dat mogelijk is, hen op te voeden zonder eenig gezag, Ten derde willen de bolsjcwiki gelijkheid, dat er geen onderscheid van rang en stand zal zijn. Hel land is den boeren gegeven gelijkheid ook in de industrie, waarin voortaan niets dan arbeiders zullen zijfi, al zijn, zij verstandig ge noeg geweest om bedrijfsleiders én controleurs te houden, ais hoedanig de arbeiders afwisselend optreden. Ten vierde is er het schrikbewind. Dat dit Rusland heerschen moet, gevoelt ieder, die het vorenstaande heeft be grepen. Om zich te handhaven, zijn b.v. de rechtbanken politieke instrumenten, die volgens mevi. Roland Holst een aantal doodvonnissen vellen, dat niet te ramen De vrijheid van drukpers, van ver eeniging en vergadering beslaat er thans met, omdat, zegt mevr. Roland Holst, liet in abnormale tijden niet logelijk is, die vrijheid te handhaven. Een soortgelijke knotting heeft het siemrecht ondergaan stemrecht hebben voor het oogenblik alleen zij, die het met de bolsjewiki eens zijn. ZietiJaar de Russische leer van de rijheid, gelijkheid en hm schrikbewind. Wat bekoort nu in Nederland men schen in dit stelsel In de eerste plaats trekt het natuurlijk de schurken ,n, die elk troebel water aantrekt. Dan heeft incn 'n kleine groep ar beiders in Nederland, die door de leuze vrijheid en gelijkheid enz. wordt bekoord, de derde plaats is er de groep, die zich de hersenarbcidcrs noemt, studenten, die inderdaad van tijd tot ijd met hun hersens werken, verder 'ijsgeeren, dichters, kunstenaren, die lien het werkelijke leven niet precies kennen en twee meier boven den be- ganen grond leven. Waarom gevoelen zij voor het bolsjewisme Natuurlijk, omdat zij er naar hijgen eindelijk eens radicaal te zien, omdat zij beu zijn ai die voorzichtige en nauwkeurig wegende menschen en politici, omdat rij vragen naar een paar mannen en rrouwen die doen, die uitgaan boven het gewik en geweeg en gepas. Bovcndieu gevoelen zij voor het bolsjewisme omdat de nieuwe wereld aanstaande is, de nieuwe dag van de groote heerlijke verlossing. Daar is nog een vierde, n.l, dat het bolsjewisme eigenlijk zoe humaan is, in dien zin, dat het voor de mensch- heid voelt, voor allen het schoonste beste bedoelt. En dan ten laatste dit bolsjewisme is een daad. En al deze dingen geeft men zich hartstocht aan het bolsjewisme. Dc economische kant van de zaak is de vraag of men in Rusland op deze ier' te eten heeft. Deze euikant van leven is van zeer groote beteekenis. 1,1 DUBBELE REDDING. Ik merkte wel dat liet over de grenzen ging, mijn angst werd steeds grooter, ik kon nauwelijks bidden reeds waren wij eenige uren ver gereden, toen een der mannen mij voorstelde oin den doek uit den mond te nemen, indien ik hun beloofde niet te zullen roepen. Ik knikte toestemmend met het hoofd, daarop bevrijdden zij mij van den doek, die mij groote pijn veroorzaakt had sleepen, gaven zij mij geen antwoord, maar gelastten mij rustig te blijven. Vervolgens gaven zij mij brood en brandewijn, doch liet smaakte mij als gal, ik zag steeds duidelijker dat ik onder wervers was; op mijne vraag of ik soldaat moest worden, was cr i mij antwoorddedat het eene tot den soldatenstand te behoort jongman die hart en hoofd op de rechte plaats had, kon eerst in dien stand aan geld cn eer,.geraken, ja zclis wel gene raal worden, lit had daar echter weinig ooren naar, en had mijn toestand wel met den mnisten boerenknecht willen Des avondh kwamen wij in eene heiberg. Daar was alles vol rekruten. eu beschonken, ik had afgrijzen van hen, docli zij lieten mij geen rust, ik moest met hen eten en drinken, zij schreeuwden den gan- schen nacht door, eerst met den dage raad werd het stil, ik had nagedaclil of er geene mogelijkheid zou zijn om te ontvluchten, doch wij werdeu zeei streng bewaakt, niettegenstaande hunne waakzaamheid zou mijne poging ontvluchting gelukt zijn, indien me hond uit de herberg door zijn geblaf mij verraden had, ik was reeds over den tuinmuur, doch toen ontwaakten door het blaffen va hondzij hepen mij na, langs korlercn weg en haalden mij in. Daarop iloegcn zij mij onbarmhartig en dreig den mij met den dood, indien ik nog eenmaal poogde te ontvluchten; ik werd van af dien lijd ten scherpste bewaakt en steviger dan de overigen gebonden. Onze troep groeide gestadig aan, wij telden meer dan 100 koppen toen Kassei kwamen, aldaar werden de kazerne ingekwartierd, monteenug gestoken, en moesten den geheclen dag cxerceeren. Toen tamelijk geoefend waren, was het •Voorwaarts 1 naar Amerika, tegen de rebellen. Een onderzoek naar de vraag of men op het oogenblik in Rusland te eten heeft, bespeurt men niet bij wijsgeeren studenten. - Het is een groote fout, men praat .over een sociaal-revo- lutionnaire revolutie, die vraag onaan geroerd te laten en dit temeer omdat en vooruit had kunnen weten dat het is zou loopen. Voor het oogenblik heeft men zich Rusland gedwongen gezien gewel dige dwangmaatregelen te nemen om de menschen aan het werk te krijgen. Buitengewoon onverantwoordelijk is het, dezen tijd te zeggen, dat het kapi talisme cr uit moet, dat het socialisme oor in de ..plaats moet komen. Niemand kan er in slagen aan te toonen dat wij een kapitalistische samenleving hebben. Alsof socialisme en kapitalisme naast elkaar liggen, cn alsof deze beide dingen voor het grijpen zijn, wordt er gezegd dat men moet kiezen. t is van een naïviteit die meer dan verbaast, als men gelooft aan eeD samenleving waarin geen rechters eer zijn. Van een merkwaardige ïviteit is het te gelooven aan de opvoeding van kinderen door kinderen. Van een buitengewone naïviteit is het, de boeren morgen den grond te laten vcrdeelen en te gelooven, dat zij het onder elkaar dan wel eens worden. Dat alles is nog maar klein goed, al is het onmogelijk en onbegrijpelijk naïef. Maar er is een reden oin zich vierkant tegen het bolsjewisme te stellen die veel dieper ligt. Het bolsjewisme is het meest absolute anarchisme, dat beteekent een haat- en gezaglooze samenleving, waarin geen machten stuwen, maar waarin allen zich vrij bewegen kunnen naar de inspraak van het hart en den wil. Als morgen niemand meer over ons heerscht, zullen wij in nog veel grooter dan thans de slaaf zijn van onze hartstochten, van onzen bedorven wil. In stille uren zuchten talloozeu veel erger onder hun eigen slavernij, dan onder de slavernij der menschen. Anarchisme beduidt, dat het slechtste ons naar buiten komt, beteekent een grooten strijd van allen tegen allen. Daarom is er in deze wereld gezag □oodig, een overheid. Een consequent anarchist kan bovendien niet bliji bij liet meiischeogezag, en m komen tot verwerping ook vau Godsgezag. Zonder God kan niemand leven. Wie nog iets weet van de afhankelijk heid van God, zal niet kunnen komen tot daad. die den chaos en de duisternis brcngl. Dit bolsjewisme heeft bovendien de overtuiging, dat 't het paradijs kan maken, dat uit dc wereldrevolutie het paradijs zal voortkomen. Absoluut verwerpelijk voor een chris ten zijn de dus drijt'veeren van hel bolsjewisme. Een Christen bedankt er voor bols- wist te wezen hij bedankt er echter >k voor, dc dingen te laten zooals zijn. Prof. Slotcmaker wil meedoen roet alle kracht aan het roepen om handhaving van de orde, maar hij be dankt er voor, om tevreden te zijn, als de orde er is, omdat deze een ge- 'eldige wanorde in de verhouding der menschen kan dekken. Deze orde moet niet dc dingen dekken, zooals zij zijn, iar ons brengen tot zooveel als er igelijk is van vrijheid en gelijkheid. Wee als de christenen voor de re iGoddank ais de christenen den vooruitgang staan. Hoe wij ons daar tegen laat zich nauwelijks beschrijven, ons gejammer, onze gramschap c klachten hielpen niets, zij die zich het hevigst beklaagden dat zij bedrogen waren, werden krom gesloten, en sc migen hunner zelfs doodgeschoten, dit maakte de overigen bedaard. Wij werden ingescheept naar Engeland ei hielden ons daar slechts een korlei lijd op. Zoodra de vloot en de geheeli legermacht bijeen was zeilden wij naa Amerika, reeds op zee hadden wij veel door storm en ziekte te lijden, doch toen wij aan land kwamen leden wij uog meer, het ontbrak ons aan hei noodzakelijkste. Wij hadden dikwijl! weken lang niels dan slechts brood er vuil water, en moesten daarbij de moeie lijkste tochten door cindelooze bosschen en moerassen maken weldra kwam het tusschen ons en de Amerikaneu tot gevechten, wij zegevierden in de meeste ontmoetingen, ofschoon niet zonder groote verliezen. Deze gestadige zege pralen maakten dat wij de Amerikanen spoedig minachten, doch wij moesteD onze minachting cn zorgeloosheid duur betalen. Washington, de veldheer der i Amerikanen, overviel ons in het midden van den winter bij Trenton, versloeg ons geheel, en nam 23 officieren IN PLAATS VAN CIRCULAIRES. MAISON HaRTEL KORTE GRACHT 6 HEEFT DE EER BIJ DEZEN HAAR GEACHTE CLIENTELE KENNIS TE GEVEN VAN HARE SEIZOEN-OPENING. UITGEBREIDE KEUZE COSTUUMS MANTELCOSTUUMS, MANTELS, WOLLEN JERSYS, ENZ. STOFFEN PER METER. Binnenland Men kan op onze bankbiljetten le- „de Nederlandsche Bank betaalt Toonder tien gulden" en er staat op de Oostenrijksche biljetten, dat de bank of de Staat zooveel kronen en op de Duitsche zooveel marken betaait. Een bankbiljet, van welk land ook, dan ook geen geld, maar slechts een belofte om geld te betalen en wel in de landen, die een goudbasis hebben, om goudgeld te betalen. Die belofte houdt thans geen enkele bank, ook de onze niet. Men trachte maar eens 100 gouden tientjes voor een biljet van flOOO te krijgen. Feitelijk is dus geen enkel bankbiljet ter wereld, voor het oogenblik, iets waard, want het ontleent zijn waarde alleen aan de belofte om bij aanbieding zekere som gelds uit te betalen en die belofte wordt niet gehouden. Ieder bezitter van een bankbiljet staat nu de vraagin hoeverre mag ik vertrouwen dat de bank of het Rijk, dat thans niet in staat is zijn op bet bankbiljet uitgedrukte be'ofte te houden, die later houden zal Het vertrouwen in het fatsoen geen enkele bank is nog geschokt behalve misschien in dat van de Rus sische staatsbank want men kent :en zekere waarde aan ieder bank biljet toe, een waarde die nihil zou zijn, als men aan den wil tot het houdeD der daarop uitgedrukte betahngsbelofte twijfelde. De depreciatie der waarde vai bankbiljetten is dus niet het gevolg van twijfel aan den wil, maar is het gevolg van twijrel aan de mogelijkheid tot. uitbetaling. Er blijft slechts ééne schattingsmoge lijkheid van de waarde der Duitsche Oostenrijksche bankbiljetten o\ n.l. deze welke kans heeft de arbeids kracht en arbeidswil der Duitschers waarde, die uitgevoerd wordt de waarde ingevoerd wordt overtreft, met an dere woorden, dat zij meer gaan ont vangen dan uitgeven, want eerst als dat geschied is, zal aan den wil om de op de bankbiljetten gedrukte betahngs belofte gevolg te geven, voldaan kun De waarde van een bankbiljet hangt dus af van de productie van het land, dat de bankbilletten uitgeeft en aar.gc- de productie zelf het product is kapitaal en arbeid, drukt hij, die van beiden schaadt de waarde :ijn eigen bankbiljetten. De depreciatie van banbiljetten is iets ernstigers en niet door looosver- hooging goed te maken, want heeft het geld eenmaal in waarde belangrijk ver- loreo, dan wordt ook het loon in deze verminderde waarde uitbetaald. Loons- verhooging bij verminderde waarde van het geld is slechts schijn. De ioonen zijn in Duitschland ontzettend gestegen, maar zelfs de best betaalde arbeider aldaar voor zijn tegenwoordig loon lang koopen wal hij voor zijn vroeger loon koopen kon. En ook hier te lande is de waarde in het geld afgenomen en het éénige middel om die waarde weer te doen stijgen issparen door de bezitters, om kapitaal te vormen, en arbeiden door de arbeiders, want alleen het product van kapitaal en arbeid, en niets andera, kan de waarde van het geld weer op het vroegere peil of daarboven brengen. Als de arbeider een beter bestaan dan moet hij ook het eenige mid del, dat daartoe leiden kan aanwenden dat isarbeiden. Is dit niet vol doende omdat de bezitters niet willeu sparen, dan moet hij van zijn macht gebruik maken om hen daartoe te dwin- want niet alleen het intact-bouden het kapitaal, ook de vermeerdering daarvan is in de allereerste plaats van belang voor den arbeider. De arbeider die staakt om het nu reeds beter te hebben dan vóór den oorlog handelt uiterst dom want thans is dit eenvoudig onmogelijk en daar zijn staking het kapitaal aantast (kapi taal is geen geld, geld kan alleen ka pitaal d. w. z. aanwezige grondstoffen :nz. verschaffen) snijdt hij zichzelf de nogelijkheid tot toekomstige positie- 'erbetering af, doet de waarde van het geld dalen cn brengt zich zelf onver mijdelijk in denzelfden toestand als waar in zich thans de arbeider in Duitschland en Oostenrijk bevindt. Ongetwijfeld kleven er aan het on beperkte kapitaalsbczit ernstige fouten en algemeen is men overtuigd, dat er meer rechtvaardige verdeeling van het product van kapitaal en arbeid zal komen dan thans, maar om iets te kunnen ver- deelen moet men het eerst bezitten geen systeem, hoe vernuftig, ook, kan 100 gulden op zoodanige wijze verdee- len dat meer dan 10 personen daarvan ieder mrer dan 10 gulden krijgen. Wil ieder méér dan 10 gulden ontvangen, dan is het eenige middel, er voor te zorgen, dat er meer dan 100 gulden te verdeelen is. 1000 soldaten gevangen. •Onder de gevangenen was ook ik, en voerde ons in triomf naar Phila delphia, waar men ons ten spot door de straten sleepte en brutaal behan delde. De vreugde over onze gevangen neming was des te grooter, omdat de Hessen, veel meer vreesde da Engelschen. •Wij werden in kleine troepen op het land verdeeld, doch daar wij zeer slecht bewaakt werden, gelukte het velen (e ontvluchten, ook ik liep weg op zekeren nacht met drie kameraden, ven diie dagen door bosschen ssseu, en vreesden gedurig in handen der Iodianen te vallen. Wij in zonder wapenen en zonder kennis de landstreek, slechts een brood- stond ons lep dienste, onder on uitstaanbare ontberingen waren wij hei eindelooze gebergte doorgedrongen, toen ons op eenen nacht de Zwart- (Indianen) overvielen. Mijn kame raad Kasper werd terstond door hen gedood, mij bonden zij met handen en voeten aan een paard en zoo sleepten zij mij voort; acht dagen in de folte- rendste onzekerheid (want ik had bij die gruwzame Indianen ieder oogenblik den dood te vreezen) bracht ik bij hen door. Gelukkig kwamen eindelijk eenige blanke jangers in hun legerkamp, mijne vreugde van landslieden weder te zien was onuitsprekelijk, ook zij stonden ver baasd mij aan te treffen. Smcekend hiel ik de handen naar hen op, verhaalde in het Engelsch mijn ongelukkig :n bad hen mij te bevrijden. Zij antwoordden mij dat zij Spaansche pelterijkoopers waren en alles in het werk zouden stellen om mij te bevrij den, in ruil voor een geweer met eentg kruid en den toom van een paard werd ik werkelijk vrij gelaten. Mijn gejuich en mijne vreugde kenden geene grenzen, ik volgde mijne redders op hunne moeie- lijke en gevaarlijke zwerftochten, gedeel telijk ruilden zij pelterijen in bij de Iodianen, gedeeltelijk gingen zij zeiven ter jacht langs meeren en rivieren, op bevers, otters, herten, reeën en andere dieren, die bontwerk opleverden. Zij. die dezen handel dreven waren omstreeks een dertigtal mannen, ik werd spoedig met hen bekend en leerde door hunnen omgang de Spaansche taal later zal ik u wel de bijzonderheden mededeelen van dit afwisselend avon tuurlijk cn gevaarlijk leven.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1920 | | pagina 1