N.V. Middenstands-Credietbank R.H.W.Fruit-Soda A. W, Timmernms P. J. Landman L.J. Hemels Aanbesteding. raien en ötaKen. S. H. Massa L. W. J. te Kloese DE EEMBODE n m. R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 20 Febr. 1923 - No. 92 Laog.gracht 3$, A-.rrf.ort iS1" D"""- abonnementen kunnen elke week in. gun, doch opzegging van abonnement moei 'oor den aanvang van een nieuw Prjs per drie maanden 11.00 Bulten de aummens to cf* M'10, A,I0nderl'k« AOVBRTBNTlfiN 25 cent per regel BlIIOkr advcrfeeren''60 n,verheld ld Advertent'ien moeten Dinsdag en Vrfldag v6ór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd. Een der levensteekenen is warmte. Kan men de lieden levend noemen, die zoo kond zyn voor al het edele en groote, zélfs voor het allergrootste, voor God en den Godsdienst f R«t stelsel van maltbus. (Slot) Werd in de dagen, dat Malthus' werk zijn rondgang onder de staathuishoud- kundigen maakte, de economische ge dachte, die er aan ten grondslag ligt, door slechts weinigen bestreden, later bleek al spoedig, dat zijn berekeningen allerminst als algemeene wet konden aanvaard worden. In de daartoe tot oordeelen bevoegde kringen, worden thans de stellingen van Malthus bijna niet meer gehandhaafd. Niemand minder dan de oud-minister Professor Treub schreef in riji «Sociale Vragen*, dat Malthus' bcvolkingswet niet de natuurwet is, waarvoor bij haar aanzag en uitgaf. »Zij is aldus onze op economisch gebied in den ruimsten zin zoo bij ui stek lot oordeelden bevoegde landgi noot ten hoogste een et voor een bepaald tijdperk van maatschappelijke ontwikkeling, dat gelukkig achter ons ligt. Voor zoover deze economische theorie zich nog vastklampt aan de bevol- kingswet van Malthus, is zij even onhoud baar geworden als deze wet zelve.* Het zou ons moeilijk vallen om hier niet de volgende schoone woorden aar te halen van den economist Romagnosi »In waarheid zoo uit zich dtze liberale geleerde er is niet veel ver stand toe noodig en men behoeft geen landen af te loopen om te zeggen, dat men zou moeten sterven als het voedsel ontbrak en dat alleen zij in het leven zouden blijven, die het wèl bezitten. Maar ik kan niet inzien, hoe men in 't algemeen wil, dat de Natuur of liever j de Goddelijke Wijsheid, zoo zichtig zou zijn geweest om schelijk leven niet in evenwicht te bren gen met de middelen tot onderhoud. Ik begrijp zeer goed, dat menschen in een schip opgehoopt en ver van elk land, moetenstervcn wanneer descheeps- beschuit ontbreekt. Maar ik begrijp niet, hoe het menschelijk geslacht, dat van landbouw, jacht, visscheiij veeteelt, leeft, zijn granen in Amerika haalt en zijn arbeid ruilt tegea de levensmiddelen van alle volkendat in staat is zich daarheeu te verplaatsen waar levens middelen zijn, bij het toenemen der bevolking, naar de pest zou moeten verlangen, of de armen tot een ge dwongen celibaat zou verootdcelen.* Met gedwongen celibaat der armen I Op dit terrein ontmoeten wij weder den >menscblievenden* Malthus. Tn Rome. Het graf van St. Petrus wordt over welfd door den beroemden koepel, een der geweldigste kunstgewrochten van Michel-Angelo. Dc bouwmeester telde reeds 72 jaren, toen hij dit wonder van bouwkunst dorst ondernemen »uit liefde tot God en uit eerbied voor den Prins der Apostelen*. De koepel is 142 M. hoog en heeft 42 M. middellijn. Van den grond af ziet men honderd drie en twintig nieter de hoogte in! Voor den Utrechtschen Domtoren is er dus nog ruim plaats in. Vier zware pijlers (ieder 71 M. in omvang!) dragen dit «Pan theon in de lucht*.Ia ieder der vier wordt een gedeelte der groote lijdens reliquiën bewaard (o.a. de doek van Veronica, de lans en een groot stuk van het H. Kruis), die op feestdagen aan het volk worden vertoond. In een nis staan tegen de pijlers de beelden van Veronica, Longinus, Helena enl Andreas. Boven hun hoofden leest men langs den koepelrand de woorden door Christus tot Petrus gesproken«Gij zijt Petrus en op dezen steenrots zal Ik asija Mark beuweal* Wij zullen zijn menschenmin even de duimschroeven aanleggen, ten einde de kwaliteit van dit artikel, dat hij in zijn mars draagt, er uit te persen en wat meer van nabij te bezien. Ofschoon Malthus zich steeds te weer I gesteld heeft tegen de beschuldiging, als zou hij den arme tot een gedwongen ongehuwden staat hebben willen ver plichten, zoo vloeit deze verplichting logisch voort uit zijn leer. Immers, het huwelijk der armen is, volgens hem een maatschappelijk mis drijf. Maar wanneer zulks het geval in zou de Staat het recht hebben hier in te grijpen om dit huwelijk aan bodsbepalingen te onderwerpen. Staat toch bezit het recht, ja, heeft tot plicht, maatschappelijke misdrijven zoo veel in zijn vermogen is, tegen te gaan. huwelijk der armen nu is uiteraard geen maatschappelijk misdrijf. Want er bestaan natuurwetten, waartoe het recht om te huwen behoort, die ouder zijn dan de Staat en onafhankelijk van zijn verbiedende (we zeggen niettot op zekere hoogte regelende) bemoeiingen. Luisteren we een oogenblik naar den •menschlievenden* Malthus, waar hij die instellingen van openbare en parti culiere liefdadigheid afkeurt, opgericht en in stand gehouden, om ouden van dagen onderstand te verleenen of ver laten kinderen op te nemen. Laten wij zoo orakelt hij vierde deel, achtste hoofdstuk van zijn dien schuldigen man over aan de straf die de natuur hem oplegt. H(j heeft tegen de stem der rede, die zich duidelijk genoeg aan hem bad laten hooren, gehandeld. Hij kan niemand beschuldigen, maar moet de schuld aan zich zelf wijten, wanneer de door hem bedreven daad noodlottige gevolgen zich sleept. De toevlucht tot de openbare ondersteuning der gemeente moet voor hem gesloten zijn. En wan neer de particuliere liefdadigheid hem eenige hulp verschaft, dan ehcht het belang der menschheid gebiedend, dat deze niet al te overvloedig zij. Hij moet leeren ondervinden, dat de wetten der natuur, d.w.z. de wetten van God hem veroordeeld hebben om in kommer te leven, ten einde hem te straffen voor bet overtreden er van; dat hij legen de maatschappij geen enkel soort van recht kan laten gelden, om het ge ringste voedsel meer te bekomen, dan hij zich door zijn arbeid kao verschaffen.* Menschcnminncnde, hartverht ffende taal, niet waar Echter, we zijn er nog niet. In de eerste uitgave van zijn boek, prijkte van nog inniger liefelijkheid over vloeiende regels. Wakker geschud en opgeschrikt door i gloeiende verontwaardiging aller- j wege gewekt, schrapte Malthus de 'olgende woorden in de latere uitgaven •Een mensch, die in een reeds be zette wereld wordt geboren, heeft niet het minste recht om eenig deel van voedsel te vragen, wanneer zijn familie niet in staat is bem te voeden, of wan neer de maatschappij uit zijn aibeid geen voordeel kan trekken. Hij is over tollig op aarde. Aan het groote gast maal der Natuur is voor hem geen De Natuur zelve beveelt hem heen te gaan en zij zal niet lang talmen n zelve dat bevel uit te voeren.* Deze afschuwelijke woorden passen wonderwel in het kader iler denkbeel- _,„„j velen onzer hedendaagsche hooggeleerden, die in hun professorale zelfgenoegzaamheid en pedanterie, on- *ch'!=' der de lichamelijk en veratandel^k mis 6 V. P*6?' rswaardige bloem, te begrijpen r laat ïe reed, hsa, het blad, ming zouden willen houden, teneinde met een uitgezochte collectie ras exem plaren te kunnen pronken, bij hun wedloop om de onsterfelijkheid als wetenschappelijke mannen. Gelijk Malthus, zoo beschouwers ook zij zich als menschenvrienden bij uit nemendheid. De hemel beware ons voor demensch- lievendheid dier hooggeleerde indivi-, duea I Neen, de taal die Maltbus tegen de armen uitslaat, is weerzinwekkend, schaamteloos en wreed I In den boezem van dezen Angli- kaanschcn geestelijke klopte geen hart, gevormd in de school van den, men zoo liefhebbenden Christus. De harlelooze, ijskoude blik van dezen godsdienstleeraar heeft met in christelijk blijde ontroering geiust op den stal van Bethlehem, op het harde stroo der schamele kribbe, waarop de Verlosser, in Zijn hemelsche armoede, Zija eerste tranen schreide. Neen, deze Malthus was geen waar volgeling van den Zaligmaker der wereld, die voorspelde: »de armen: zult gij altijd bij u hebber.*, opdat wij I Jeen leven van moeizamen stiijd, I oms nijpende zorgen, van veelal schuldige misstappen, den gouden draad zouden kunnen vlechten der Christelijke Charitas opdat wij door het verleenen onderstand, hulp en troost aan arme broeders en zusters, de woorden van den God-M-nsch zouden kunnen waar maken Vat gij aan de i der Mijnen hebt gedaan dat hebt gij aan Mij gedaan* opdat wij dan deze woorden door onze daden tot gouden munten zouden stempelen als losprijs onzer zielen uit de plaats der loutering, en van daar uit, met ver trouwen op hun machtige vorrspraak, tot de armen de smeekbede kunnen richten«Ontfermt U mijner, gij ten die mijne vrienden zijt.* voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304 Haarlem. JOS. P. H. HAMERS. Amersfoort We beginnen de geweldige afmetingen v.n dei. h,„i bov..-m.».ch.lijk,, bouw «I. bebte^k biVbedd."', we .ebter eeo dee p,la.ee een .tuk v.n,, b gOT>tkdjk u het transept zien, wat zelfstandig alsj.ur{ Je ver ketk kan geb.uiki worden en onge.eet, ook eoo groot te nle de k.thedr»l .enj0, d„ pt„, d,„ Haarlem, ele we de eee vetpl.afba.e, d„ „k,„ orgels zien, en hooren dat men gerust deel e£a neU(:. op drie pl..K.n in St Pieter ge.oegen i,, np.ta,. g.p|» H. M,s k.n doen, .oud., dat de e.ng-,„ J.g koren elkander hinderen (waarvan we_aiea Er ziin is dan ook Zondagsmorgens hebben estet teeenwoordit. tettuigdj. En bet beet boetw, we beC^E"^' bij het lie. wan eee verechidfbaee wetk-ip,, m.n,stelling boven aan de Konnlht.ehe 1, betenowbea, kapittelen net een l«e,feiedoo,,e - Jj,„ ,th>, en aan de pen in de hand van den ,cn s vai) Evangelist Lucas, wiens beeld in mo-n rjas zaiek boven tegen een der hoofdpijlers wa, u yaQ dl is aaDgebrachl: op het oog een gewone oed Qm d(, |otb veerenpen in een normale hand, en ze' ,.,a '»If W«" de. g,o.dg«d dwï aebbg Goethe heef gel,k. we gaan bier,, J J begapen, hoe de knn.t alle maabve. jj„ b,„ g gelijking opheffen kan 1 men eaaieo el wat Al rondwandelend meiken we al meer doemden. De op de overdadige pracht eo kunstzinnigerhim uitvoering v.n ,11. detail.. De wanden „onkdMg Wj» eea rijkdom vaa het aller- y(el 6 R. K. Burgermeisje 19 jaar, als hulp in (Engelsche Gazeuse) In alle Hotels, CaW's enz. verkrijgbaar R. HOKSBERGEN Schlmmelpennluckstr. 2 - Tel. 742 Electr. Mineraalwaterfabrick .Phoenix". Bierbottelarij. Schilder 90 Dtcorateor lingegricbl iainlwt J.G.Boekenoogen Electro Technisch Bureau Langestraat 2 Telefoon 581 Plannen en Begrootingen op aanvrage gratis luin- hp Dioemzaao TE KOOP Hsiligenbergwsg 5 - Amersfoort HUIS- ft DECORtllESCHIlDIR BEHANGER Tim nerman en Aannemer Kamp 50, Telephooo do. 449 Uitvoering van alle Timmer en Metselwerken Door den DIRECTEUR v te 11 URE, Achter Davidsbof 2 worden aanbesteed ,,het bouwen van 3 arbeiderswoningen aan de Bolderstraat.'' Vanaf 20 Februari as. zijn ten LANDPALEN in elkegewenschtemaat, alsmede KOEST AKEN. Desgewenscht geboord geleverd. J.A.v.Seumeren &Zn. Vleutensche Vaart 9, Utrecht, Tel. 1482 Voor den Winterdienst 1922-1923 zijn onderstaande artikelen bijzonder aan Ie bevelen: Punch, Cognac, Rhum, Advocaat, Boerenjonger» en Meisjes, .Bols", .Hulstkamp" MASSA'S SCHILLETJE. Wijnen, enz. Aanbevelend, Slijterij in Gedistilleerd. Telenh 292. Havik 41 Lange Beekstraat 8 Aannemer van alle voorkomende Schilderwerken Decoratieve muur- en plafondwerken op teekening.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1923 | | pagina 3