JURGENS' PLANTA PRIJSVERLAGING •THANS 60 i R. K. SPAARBANK DEFAJNSTE PLANTENBOTER CTSPERPDND DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken ABONNEMENTEN kunnen elke week In gaan, doch opzegging van abonnement moei geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prfls per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort 11.10. Afsonderl|ke nummers 10 ct. Vrijdag 28 Sept. 1923 No. 52 Zeven en Dertigste Jaargang KANTOOR: LANGEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Blllfke tarieven voor bandelen nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertentlïn moeten Dinsdag en Vr|dag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd. Groot* mannen uit groot* gezinnen. Bij de «Volksverein.* te Gladbach verscheen voor eenige jaren een leer zaam boekje. Het draagt tot titel »Ehe und Volks- vermehrung* en is samengesteld door een phiiosoof en een priester, een arts en sociaal-politicus. In dat boekje lezen wij, dat de wereldgeschiedenis leert dat groote en goede persoonlijkheden juist uit groote gezinnen zijn voorgekomen, en zich in de zorgen en kommernissen van het groote gezinsleven hebben ge sterkt en ontwikkeld. De Egyptische Joseph was onder elf broeders groot geworden. Bernard van Clairvaux had vier oudere en meerdere jongere broers. Leonardo da Vinei ge noot z$n opvoeding tusschen elf broers. Albrecht Dilrer deelde de kinderkamer met niet minder dan 18 broers en zusters, Napoleon Bonaparte heeft tus schen 7 broers en zusters leeren ge hoorzamen en heerschen. Washington groeide op in een gezin van tien kinderen, Galilei had zes jongere broertjes en zusjes, Vincentius a Paulo, Haydn, Mozart, Charles Dickens enz. deelden allen hun kinder jaren met 5, 6, 10 en 12 broers en Daniel O' Connell, Emmanuel von Kelteier en pater Matbew stammen uit groote gezinnen. Benjamin Franklin was de 10de zoon en het 18de kind van een tweemaal getrouwden zeepzieder, het achtste en jongste kind van zijn moeder. Opvallend is evenzeer het feit dat beroemde en groote mannen niet altijd eerst-geborenen behoeven te zijn. Velen waren 't, maar velen waren 't ook niet. Hildegard von Bingen was het 10de kind, Ignatius van Loyola het 11de kind zijner ouders. Descartes was hel derde kind van zijn moeder, Blücher de jongste van zeven zonen, Hans Mending het zesde kind, Handel de jongste van tien. Schubert de jongste van veertien, Leo Tolstoi de jongste van vijf. En daar zouden er nog heel wat meer te noemen zijn. B. v. de H. Calharina van Siënna 'n vrouw die onder allen mee wel den meesten invloed heeft gehad op 't wereldgebeuren was het 23e kind harcr ouders. En toch werd haar moeder racer dan 80 jaar. Onze Vondel was een kind uit de zes. De Roomsch Katholieke Kerk van Soest. door T. PLUIM. I. De oudste Katholieke kerk moet reeds tusschen 1027 en 1054 beslaan hebben, want men leest, dat toenmaals de Abdij van St. Paulus te Utrechl Patronus of Collator der kerk te Soest was, d.w. zij had het recht lot aanslelling van den Pastoor van de Kerk. Evenwel liet zij dit recht uitoefenen door den Pastoor van Leusden, de Parochie, die zelfs ouder is dan Amersfoort, zoodat de bewoners dezer laatste plaats aanvan kelijk te Leusden ter kerk gingen, hun kinderen er moesten laten doopen en ook hun dooden begroeven. Wel verkregen de Amersfoorters later een kerkje of kapel (bet H. Geest-kerkje op de Vischmarkt), maar in den beginne mochten er nog geen kindereo gedoopt, noch dooden begraven of de H. Sacra menten ontvangen worden, alleen de dienst werd er verricht door den Pastoor Leusden. Deze geestelijke, die dus blijkbaar in boog aanzien stond, be noemde ook volgens het bovenver melde bericht de Pastoors van Soest. De Soester ingezetenen beklagen zich in 1569 in een stuk, aan den Koning gericht, dat van alle tienden onder het dorp twee derde deelen gaan naar den Abt van St. Paulus te Utrecht, en één derde deel naar de Pastorie te Leuiden, welcke pastoery wel heeft boven de 400 Carolus-gulden jaerlix, ende die Pastoor van Soest dye heeft gheen eens 'eertigh gulden*. (Een Carolus-gulden eas een goudstuk van 12 gld. waarde). De Soesters zouden dan ook gaarne i, dat het genoemde derde deel niet :r naar Leusden werdgezonden. maar hun dorp bleef, daar de kerk dit bedrag hoog noodig had. Toen in 1578 de Staten van Utrecht tol de Geuzenpartij overgingen, werd weldra de uitoefening van den R. K. godsdienst verboden. Als gevolg hier van werden op Kerstavond, juist toen de plechtige Kerstnacht zou gevierd worden, de Katholieken door de Her vormden uit de kerken van Baarn, Soest, Leusden en de kapel van Isselt verdreven. Van dien tijd af was dus de oude Katholieke kerk van Soest handeD der Hervormden. Op 26 Aug. 1581 werd nogmaals bij placcaat de Staten van Utrecht overal de oefening van den R. Katli. godsdienst verboden. Maar de groote meerderheid der ingezetenen van Soest bleef den Kath. godsdienst getrouw. Toen dan ook in 1593 een Commissie, in opdracht der Staten van Utrecht, het platteland be zocht om te onderzoeken, welke vor deringen de Herv. godsdienst gemaakt had, wordt er over Soest gerapporteerd »De kerk is nog niet gerepareerd, noch behoorlick van d'oude wesen gesuy vertc, d.w.z. er waren oog beelden in Bruno Jacobus van Amersfoort, eer gewezen monnik uit het klooster de Birckt (Birkhoven), bedient hier sedert 8 jaren de kerk, maar is zeer onkundig en wenscht liever ontslagen te zijn« En in een noot van een paar maanden later voegt de Commissie er bij: «Deze monnik is nu weg en is op den 14 Juni 1594 Theodorus Anthony Victor benoemd». Maar ook deze predikant had nog weinig gehoor. Zelfs zijn opvolger Samuel Pitius verklaart nog in 1606 de Synode te Utrecht, dat »hij een redelijk gehoor heeft* (d.w.z. nog bijzonder talrijk). Hij klaagde ver over de «superstitiën* en dat er nog geen psalmen ingevoerd zijn dat de burgerlijke overheden den school meester op straffe van ontslag verbie den psalmen te laten zingen, boewei de man en de gemeente er wel toe genegen zijn. Ook had hij nog geen H. Avondmaal kunnen houden*, enz., een duidelijk bewijs, dat de Hervorming nog bij lange na niet was ingevoerd. laturscben, hoezeer zij ook de meer derheid vormden, was den Katholieken de openbare uitoefening van hun gods dienst verboden, later opnieuw bij placcaten van 1609,1610,1639 en 1651. Toch waagden het eenigc moedige geestelijken in stilte te komen, welke zware straffen hen ook bedreigden. Zoo klaagt de Predikant Harlingen in 1665 er over, dat er te Soest, waar in geen dertig jaren een Roorascbe Geestelijke was geweest (d.w.z. metterwoon zich had gevestigd) »nu een was ingekomen*. De overheid nam wellicht nu haar laatregelen, al'bans in 1666 verklaart de genoemde Predikant, dat bedeelde Kath. Geestelijke weer vertrokken is. Maarin hetzelfde jaar vestigde zich in Soest Joannes Hage (of Haegen), vroeger Pastoor te Deventer. Dit was na de Hervorming de eerste aeygen en iawoonende Pastoor* van Soest, die ondanks de vroegere placcaten werd toegelaten. Immers de Landregeering begon verdraagzamer te worden en al liet zij nog niet de Katholieken tot openbare ambten toe, hun Pastoors werden van nu af op verschillende plaatsen, waar een sterke Roomsche meerderheid was, «geduld*, en zoo kreeg ook Soest weer een eigen Pastoor, die levens Baarn (en Santvoort) bediende. Bij zijn komst was er natuurlijk gi kerkgebouw en geen bezittingen n weet ook niet, waar de Katholieken toen vergaderden. Wel wijst de levering een woning aan op het Lange Eind, voorbeen een boerderij die om streeks 1850 door den toeomaligen ge neesheer bewoond werd. Want al liet de Regeering de godsdienstoefeningen oogluikend toe, een eigenlijk gezegde kerk werd nog niet toegestaanzij moest uiterlijk op een gewoon huis gelijken. Ook in Baarn wordt door de overlevering een boerderij inZandvoort als vergaderplaats voor de Katholieken tijdens de eerste jaren der Hervorming aangewezen. Wordt vervolgd. AMERSFOORT onder controle Centrale Accountantsdienst van den Nederlandschen Boerenbond. De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden R. K. JONGENSSCHOOL BREEDESTRAAT. ZONDAGS van 12 tot 1 uur WOENSDAGAVONDS van 7 tot 8 uur. Dadelijk ingaande Rente 3% pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Candbouw, Cuitibouw, Pluimvee. Ontsmetting. (Speciaal vanstallei Twee stoffen zijn er echter, die ook goed werken en giftvrij zijn, n.l. kalk en creoline, die wg beide dan ook er ruim en overvloedig gebruik aanbevelen. Gewone witkalk is kiemdoodend, zoo lang ze versch is. Stallen en kippen hokken kunnen er van binnen mee be smeerd worden, terwijl 't dan tevens heldere boel geeft, 't Minste spatje p zien we, wat tot voordeel heeft, dat iemand met hart voor zijn zaak 't aanstonds met de witkwast weer Nog grooter hulp hebben we van creoline. Dit is een donkere op teer gelijkende vloeistuf, die zeer friscb en volgens sommige personen zelfs aangenaam ruikt, 't Is voldoende ia den handel, die wel zoo welwillend zal zijo eerstdaags bij voldoend gebruik de klein handelsprijs belangrijk te verlagen, want creoline zal binnen niet te langen lijd luxe«-artikel een dagelijks gebruikt artikel worden. Van 1 L. creoline maken we met ater er 30 van. Deze oplossing is dus ter sterkte van pl.m. 3 pet. Hiermee bespuiten we stallen, kippenhokken tot in de kleinste hoekjes er gaatjes. Vloer en bodem niet te vergeten. Verdund tot een 2 pet. oplossing wasschen we ons vee er mee en bespuiten onze kippen, Naspuitcn met schoon water is aan te bevelen, 't Werkt radicaal tegen luizen, mijten, bacteriën, 't Bespuiten is echter voor velen een werkelijk bezwaar. Nu, gooi een scheut creoline door de wit kalk en bestrijk daarmee muren, wanden, zitstokken, schotten enz. Dat zijn dan twee vliegen in één klap. En daD moeten we niet met deze stcffen werken, als we de ziekte al hebben, neen, dat zou znn de pul dempen als 't kalf verdronken is. We moeten uit voorzorg wekelijks creoline gebruiken. Die paar centen maken ons niet arm en de voordeelen zijn groot. Lees slechts 't volgende citaat uit een leerzame brochure «De creoline is door de eenvoudige en afdoende wijze van toepassing, sedert langen tijd het ontsmettings middel geworden, dat algemeen wordt gebruikt. Voor scholen, fabrieken, ziekenhuizen en op de boerderij is creo- linehet aangewezen ontsmettingsmiddel. Elk veehouder kent creoline, als het middel, dat vooral in de laatste jaren meer wordt toegepast om, door regelmatige ontsmetting van de stallen, de besmettelijke ziekten te voorkomen en ze van hel erf te weren. Bij vele veehouders is deze methode van regelmatige ontsmetting een ge woonte geworden waardoor tevens zoowel de dieren als de verblijven volkomen vrij worden gehouden van ongedierte, dat het vee (pluimvee) dik wijls hinderlijk plaagt en het doet kwijnen, terwijl dit het uithoudingsver mogen eu de productie doet vermin- Nog een voordeel heeft creoline, n.l. dat de mestlucht volkomen verdwijnt by gebruik van deze ontsmettingsstof, wat vooral een uitkomst is by hoender hokken, die 's zomers allesbehalve aangenaam ons reukzintuig kunnen Den laatsten tijd is men vooral aan hoenders creoline gaan geven door 't drinkwater en wel ter sterkte van Drinkwater is zoodoende ontsmet en zieke kippen besmetten dan niet zoo de andere. Sommige hoenders zijn een beetje afkeerig van de sterke lucht, die creoline afgeet, geen uood, een weinig kaliumpermanganaat door 't drinkwater werkt eveneens ontsmettend en heeft oor hoeoders evenmin nadeelige ge- 'olgen. Op 't laatste komen we nog rel eens terug. Gemengde Berichten Albers Creameries hebben ter be vordering van den afzet harer producten een pakkende en zeer gewilde reclame bedacht. De jeugd zal nu stellig met veel ambitie »A. C. L.-knipsels gaan vergaren om de mooie premiën te be machtigen die tegen St. Nicolaas een prettige verrassing^beloven. Aanzienlijke schade is te Boejoerd in Perzië aangericht door de aarbeving. Verscheiden dorpen zqn geheel ver woest. Het aantal dooden bedraagt tot dusver 123. In den nacht is een automobiel op den weg van Arlon naar Luxemburg omgeslagen. Drie personen werden DE WLIZE WEEGT MET SCHERP GEZiCHT ZiJN UITGAAF MET EEN GOUD GEWICHT VOEDZAAM HEERLUK VODRDEELIG

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1923 | | pagina 5