DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken kdnne Vrijdag 9 Nov. 1923 - No. 64 Zeven en Dertigste Jaargang ABONNBMBNTBN kénnen elke week In gaan, doch opxegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per drie maanden 11.00. Bullen de gemeente Amersfoort f 1.10. Afionderlljke n KANTOOR: LANGEGRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAQM1DDAG ADVBRTBNTlfiN 25 cent per regel. BIU|ke tarieven voor handelen nijverheid bQ geregeld adverteeren. Advertentlën moeten Dinsdag en Vr|dag vóór 8 uur worden beaorgd. Een bepaalde plaata kan niet worden gegarandeerd. TWEEDE BLAD VRIJDAG 9 NOVEMBER 1923 Epistel en Evangelie LES uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Kolnssemen III, 12-17. BroedersDoet aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en welbeminden, hartelijk mededongen goedertierenheid, nederig beid, bescheidenheid, lankmoedigheid, elkander verdragend cn elkander ver gevend, zoo iemand eenige klacht heeft tegen een andergelijk de fleer u ver geven heeft, aldus ook gijRover: dit alles echter hebt de liefde, die de band der volmaaktheid is. En in uwe harten zrgeviere de vrede van Christus, tot welken gij ook geroepen rijt in één lichaam en weest dankbaarHd woord van Christus wone in u overvlocdiglijk. in alle wijsheid, elkander leerend en vermanend met psalmen, lofzangen cn geestelijke liederen, Gode door de ge nade zingend in uwe harten. Al wat gij ook doet met woord of werk, doet alles in den naam des Heeren Jesus Christus. God en den Vader dankzeggend door Jesus Christus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Matihtüs; XIH.2430. Itl dien lijd sprak Jesus tot de scharen deze gelijkenishel Kijk der hemelen is gelijk aan een man. die goed zaad op zijnen akker gezaaid had. Doch ter wijl de menschen slieper, kwam zijn vijand, zaaide onkruid midden tusscheu de tarwe en ging hceD. Toen nu de halmen opgeschoten waren en vrucht droegen, vertoonde zich ook het on kruid. En de dienaren des huisvaders kwamen en zeiden tot hem Heer i hebt gij geen goed zaad op uwen akker ge zaaid? Vanwaar heeft bij dan onkruid? Hij nu zeide tot henEen vijandig msnsch heeft dit gedaan. En de die naars zeiden hem: Wilt gij, dat wij gaan en het verzamelen Doelt hij zetde Neenopdat gij misschien niet, hel onkruid verzamelend, tegelijk daarmee ook de taiwe uitrukt. Laat tbeide groei en tot den oogsten ten tijde van den oogst zal ik aan de maaiers zeggen Verzamelt eerst hit onkruid en bindt het zamen tot bundels om te verbran den maar vergadert de tarwe in mijne schuur. Liturgische Kalander. ZONDAG 11 November. 25e Zond. na Pinksteren. Tijdeigen, Mts Dicit, 2e geb. St. Maarten, 3e geb. H. Mennas, beide 11 Nov., 3. geb. Octaaf H. Wtllebrord, 4e geb. H. Mennas. Praef. v. d, H. Driev. MAANDAG 12 November. H. Lebuinus2e geb. H. Martinus I, Paus. Feesteigen 12 Nov., 3e geb Octaaf H. Wtllibrord en Oedo. DINSDAG 13 November, H, Didacus 13 Nov. 2e geb. H. Wtlli brord, 3e geb. v. d. H. Maagd, Con cede; Credo. WOENSDAG 14 November. Octaafdag, Mis als 7 Nov., 2e geb. H. Josaphat. DONDERDAG 15 November. H. Gertrudis, VRIJDAG 16 November. H. Willehadus. ZATERDAG 17 November. H. Gregorius Tnaum. 2e geb. A cunc- tis, 3e geb, naar keuze. Dt Sint martinusviering door A. E. VAN BEURDEN. De avond vóór Sint Martinus- of Sint Manrtensdag, dus die van den lOcn November is cr één vol vreugde voor de jeugd der Zuidelijke provinciën. Waar Sint Maarten, j_dc krijger-bis schop de patroon is van tientallen kerken, wordt zijn aandenken in groote ver eering bewaard. Zijn naamfeest wordt geopend, den avond te voren met het aanbieden van bloemen en geschenken aan de huisgenooten die Martinus hceten met eette vaste, algemeen verspreide formulevan avond is de avond, en morgen is den dag, dat inen Marlinuske besteken mag. De uitdrukking „be steken" komt van de gewoonte die men vroeger had, om een groene tak aan de woning van den feesteling te steken ook maakte men den klopper op de deur, die de tegenwoordige bel verving, groen. In Limburg alleen zijn in de twintig kerken aan den Heilige gewijd. Als patroon werd hij nog vereerd te Utrecht, Groningen, Arnhem, Middelburg, Tiel, Bolsward, Sncek, Dokkum, Bovcn- karspcl, enz. De dorpen St. Maarten, St. Maartensdijk, Maartcnshoek dragen zijn naam. Sint Martinus was eerst officier, later bisschop van 'fours, apostel van Gallie en heilige der Franken. Men viert tot op den huidigen dag zijn feest door liet aansteken van groote vuren op de hooge punten van Nedcr- land's Zuiden. Het was vroeger nog meer ingeworteld dan nu. In Maastricht legde men m de XVI eeuw groote vuren aan In de straten der stad cn op de pleinen. De Magistraat of het be stuur der stad zag daarin een groot brandgevaar, wijl er destijds nog zoo veel houten gebouwen met stroodakken bestonden. Er werd een straf verbod itgevaardigil de vuren aan te leggen. Het volk stoorde zich daaraan totaal maakte oproer cn vermoordde een burgemeester en den heer van Hamel Toen was Maastricht in nood. Een der raadsleden had een betere kijk op 't volk n raadde aan de oprocrigcn den plicht ip te leggen vuren aan te leggen tot straf voor bun verzet. Toen volgde dit bevel niet op. omdat men - toonen, dat het volk zich niet liet dwingen en de vuren waren lor goed vergeten, üp Sint Maartcns-avond schrijft het Limburgsch jaarboek I, 72 kan men door geheel Limburg en Brabant op dc heuvelen langs de Maas de Sint Maartens-vuren zien opgaan. Het was juist in 't vallen van den avond voor Sint Martinus toen wij ons opmaakten om den lioogen toren der Roermondsche Kathedraal te beklim men teil einde van het honderdmeter hooge standpunt waar te nemen welke uitbreiding en omvang de oude gewoon- nog had. Üc laatste stralen der zon ■erguldden r.og even de torens en den koepel der Maria Munsterkerk en kleur den de wolkjes met rozige randen, die spoedig matgoud werden. Er gaat een traptorentje langs de drie verdiepingen omhoog tot waar de klokken hangen. Men draait bij het stijgen maar steeds om een as. Alleen gaat men een paar deuren voorbij, ruwgeschaafd cn dik van hout. Deze geven toegang tot de spookachtig don kere ruimte van den rcuzentoren, waarin het gangwerk der klok met statigen tik zich laat hooren en om het half uur zijn raderen rond doet tollen, ratelen en blazen alsof een groote heksenkat hier haar toorn zat te luclilen. Het wordt allcngskens donkerden cn op den trans gekomen, aan den voet der hooge spits, waarop Sint Christoffels beeltenis staat, staan wij al in donker blauwe duisternis. Dc hemel draagt al verschillende sterretjes en naar "t Zuiden en Noorden zien wij nog alleen dc zilveren Maas diep onder ons liggen. De stad tcekent hare straten met lichtlijnen en tegen den horizon aan den Oostkant teekenen zich de groote industrie-steden op Pruisisch gebied door de lichtsprciding af. Wij hebben i.:-, een vergezicht zonder weerga en den omloop zien wij ver naar alle zijden het land in. Wij gaan aan den Zuidkant staan en :n in de verte al een paar lichtjes rschijncn en weer verdwijnen maar dan pinkt er een op over Echt heen, wordt en grooter dan begint het op te vlammen. Dat moet een groot vuur zijn, want de lucht wordt eCnigszins rood gekleurd. Nu komt er een weinig rechts, in de Belgische Kempen, één, neen, twee, drie te gelijk en dan ver schijnen dc aardsche sterretjes op volgend overal. Het vlamt en gloeit, kortbij en ver, ook naar den Duitschcn in» Herkenbosch, Wassenberg, Vcnlo toe en terwijl wij meer links zien ook in 't land van Weert. Tellen gaat niet, hier gaat er een uit, daar komt er weer een op. Er zijn er te veel. In Maasniel of Azenraij, wie 't zeggen in dezen nacht, rondom is men ook al in vlam. Wij dat het gebruik nog onverzwakt bestaat en aan Sint Martinus rijkelijk de eer bewezen wordt, die hem toekomt. Bij het afgaan van de smalle t< treden zijn wij voorzichtig cn komen dus gelukkig onder in het licht der Markt te staan, voldaan over ons eigen aardig examen van 'n oud volksgebruik, Venlo meent daarbij nog cene eigen aardige plaats in. Dc jeugd fabriceert zich daar wierooksvatcn van oude bloempotten, waardoor men vier lange koorden getrokken heeft. Daarin doet gloeiende houtskolen, strooit daar wierook op en zwaait deze dan in sier lijke slingering door de straten. Er is geen straat of straa'jc, of men ziet er die nagemaakte glocipotten. Dagen lang bereidt men zich voor op deze aaioefeningen. In Vcnlo plaats men ook kaarsjes op den vloer en springt daar over heen. In sommige gemeenten Orden aan den bijccngebrachten hout ii turfhoop, nadat hij in vlam gezet is, irooicn fakkels aangestoken op stok ken gezet, waarmede men dan de velden doorloopt. Vooral in de Belgische Kem pen doet men nog veel aan het „fak kelen." Daarbij worden nog liederen gezongen, ook die over het Sint Mariens vogeltje. Het is wel loonend eens na te .peuren, hoe de liedjes over het Sint Martinus vogeltje die in ons land en in dc aangrenzende landen gezongen wor den, er uit zien. In Venlo leeft liet Sint Martinus- liedje nog in volle gezondheid. Maa. luidt hetSintermertes veugelke, Hét :in roefd Keugelkc, En cin blauw itcrtje, Hoepsa Sintermerte. In een geheel anderen hoek van ons land heeft men toch de kleedij en de kleur van het vogeltje bewaard. Daar zingt men: Sunte Meertens vogeltje, met zien kip kap kogeltje, met zien rooie rokje, met zien vleddern stokje. Een variatie, die Halbertsma mede deelt is Sunte Maartcns veugeltje, zat al op een heuveltje, met zijn rood rokje. Gaan wij nu over de grenzen in de AltmarkMart tin Murtiin vaegelken, net sün verguit snaevelkenGeft us vatt un lat us gau, Dat wil hüiit noch Men weet, dat het Nederlandsch lit Vlaanderland nog in een strook nog •er naar 't Zuiden schiet langs de zee op tot achter Duinkerken. In Duin kerken zingt men Sinte Mariens veugeltje. kwam met zijn roo Uapeugeltje, Gestorven, ge vlogen, al over de Rijn, waar de vette varkens zijn, goede vrouwe geeft wat, alle hennen leggen wat. Dr. Schrijnen in zijn Nederl. Volks kunde ziet in liet Sint Martens vogeltje de bondespecht die staalblauwe veeren en een donkerroode kap op heeft, want het kogeltje waarvan gesproken wordt, liet oude woord kogel of kovel, dat kap betcekent, wat nog te zien is het spreekwoord, kap en kogel ve liezen of verspelen. Men ziet, dat cr toch wel eenheid zit in de wijze, waarop de Martini av: wellicht ontstaan uit Martis avis overal beschreven wordt. Daarbij dient te weten, dat men in Spanje spreekt van den „pajaro Sint Martin" in Frank rijk den „oiseau Saint Martin," Littera tuur daarover vindt men in Schrijnen Nederl. Volkskunde bl. 106, Dr. Knap pert Gron. volksalmunak 1899, Dr. Knippenberg Limb, jaarboek 1911 Schrijnen id. 1899. De Sint Martinus- vierdors gaan ook rond, om turf, hout cn giften cn zingen daarbij liedjes, die over 't algemeen van één makelij zijn als volgt: Vandaag is 't Sinte Marien En morgen Sinter krukken Wij komen uit goeder harten En hadden gaarne een stukske Een houtje of een turlje In Sinter Martens kurfkc enz. Ten slotte nog ccnigej weersvi spellingen van Sint Martinus of 11 November. Als 't loof niet valt Sint Martijn, Dan zal liet een harde winter zijn. Nevels in den Sint Martens- nacht, brengen winters kort en zacht Uit den Omtrek ACHTERVELD Een brief uit Achterveld voor Achter veld van een Moddertreëer. ander stukje weg is in bewerking, eilaas altijd nog maar door de commissie vanjden weg n.l. naar Groot Zandbrink. Het ziet er daar aller treurigst en onbegrijpelijk uit. Allertreurigst, de weg is eenvoudig et meer te berijden of te begaan. En ik duif zeggen, onbegrijpelijk is het dat dit onnoozel stukje weg nog altijd zoo liggen blijft. Goed 1'/, K M. ofwel ruitn 1500 M. die modderpoel met z'n kuilen als vischvijvers, waaraan zooveel menschen waaronder groote boeren wonen en waar toch zoo'n groot belang in steekt, hoofdzakelijk voor de menschen die er over moeten, doch ook voor de Handelsvereeniging moet het een schade zijn en voor de fabriek is het een kwaden hoek. Wat elders een groote moeilijkheid kan zijn, dat men b.v. gaat kibbelen de weg heen zal komen of dat geen accoord kan treffen met een grondeigenaar, is hier niet aanwezig. De landheer heeft de grond afgestaaD, de weg is uitgeslagen, de kabel ligt er reeds langs. Het gaat hier enkel over 't vereffenen van de baan en 't ver harden. Een groote som moet door de belanghebbenden reeds zijn toegezegd. Echter nog niet geheel '/s der kosten, waarmede volgens zeggen de burgemeester de uitvoering had v Nog' eens 1500 M., 't lijkt me t U met een ernstige wil de weg spoedig zou liggen. Maar dan moet men niet in 't onzekere blijven praten over dure bruggeti, nieuwe dure steenen en fabelachtige sommen. Gaarne wil ik mijn meening voor een betere prijsgeven, doch wanneer degenen die zich voor dit stukje weg interessee- begonnen met wat klaarheid te brengen, b.v. op deze wijze wan- aeer ze eens een deskundige van elders, ik bedoel een aannemer van wegen, geld en een vriendelijk woord vroegen over te komen. Wanneer ze dan met hem de situatie eens opnamen hem eens afvroegen of in plaats van die befaamde brug geen m>nder kost bare het doeD kan, of inplaats van met die nieuwe dure klinkers geen andere dragelijke en goedkoope weg te makeD was, zou b.v. een weg als naa- de Glindhorst, midden een pad van oude klinkers de wagensporen aangevuld met basalt en grint misschien niet minder kosten en toch voldoende zijn Dit aar bij wijze van voorbeeld. De betrokkeD personen zouden z< n en ander met dien deskundige kunnen overleggen en bespreken deze zou dan een rapport kunnen brengen, wat klaarheid gaf. Een speci fiek rapport met een beraming voor grondwerk, de brug, steeneD, basalt grint, het vervoer en het verwerken daarvan. Dan zou het duidelijk worden doen viel. Het kon eens mogelijk zijn dat de toegezegde bijdragen reeds '/3 bedroegen van de begrootiog. Z o liet dau was er verder te zien. Dan tou b.v. op een vergadering*een beroep kunnen gedaan worden op de boeren t met ieder weikpaard b.v. één of ;e vrachtjes verhardingsmateriaal brengen. Wat een steun zou dat zijn geen enkele boer zou cr worden. Ei kom, gij geeft zoo menig offertje aan een goede zaak, gij helpt menigeen uit den nood, zoudt gij uw dorps- en standgenoot niet een handje willen h.-lpen, wat u geen geld slechts een kleine moeite kosten Zij zullen dat niet vergeten zijn eer gij eens wat zult vragen. Het getuigen van gemeenschapizin solidariteit, van Chr. Jiaastenliclde behulpzaamheid, wat op een dorpje als het onze kan cn moet zijn en zeker steeds meeraangekweektdientte worden. Waarlijk 'c wil niet uit mijn hoofd de waarheid van het spreekwoord ll'aar ecu wii is, daar is ook ten weg" scheeden lang groen kunnen eten, de kleinste andijvieplanten zetten zich tut kroppen en worden goudgeelgisteren at ik nog spinazie, en beden smulden we nog van een heerlijk malsch sla- gerecht van volle, vaste kroppen. Ja, 't is een eenige nazomer en voorherfst geweest. Maar nu loopt het toch ten einde. De beesten krijgen het te kwaad in de wei met al die nattigheid, de melkgift nam al af. Het is nu zaak zorg te dragen voor een geleidelijken overgang van groen naar droog voe der te snelle afwisseling zoo ziek ma ken. Dus passé de stalvoeding zich zooveel mogelijk aan bij die in de wei, ook wat gehalte en voedingsverhou- ding aangaat. Een uitstekend voeder zijn de mangels en de voederbieten. Deze worden geoogst als de suikerbie ten. Er bestaat tusschen deze beide geen belangrijk verschil, de suikerbiet is in 't algemeen rijker aan su.ker en minder waterrijk. Bij het rooien der bieten worden de koppen afgesneden, echter veel kleiner dan bij de suiker biet. 't Is het voordeeligst om loof met koppen zooveel mogelijk verscb te vervoederenhet overige worde in verschen staat ingekuild. De bieten moeten na het rooien in de bewaar plaats worden gebracht, welke niet te warm mag zijn, maar beslist ook vorat- vrij. Bij inkuiling, dat in deze maand moet geschieden, wordt niet direct de dikke aardlaag er over gebracht, dat geschiede eerst bij invallende koude. Eerst moet men volstaan met de be schutting tegen regen en nachtvorst. Laat in den herfst komen de knolrapen de beurt om geoogst te worden zij zijn voor vorst n.l. weinig gevoelig, zoodat eerst de bieten en worte- zijn gerooid, Hiermaa wordt een aanvang gemaakt, als het loof in October oi in deze maand geel begint te worden. Men rooit ze de riek. Het blad draait men er i legt dan de wortels, eer ze naar de bewaarplaats te brengen, een paar dagen te drogen. De bewaarplaats zij luchtig en koel, daar wortels zeer licht In den kelder of de schuur leg- n ze in vrij dunne lagen, afwis selend een laag wortels en een laag zand. Ook kan men ze, gelijk koolra pen, inkuilenin smalle hoopen en zorgende voor een goede luebtverver- In den tuinLate appelen en peren worden nu ook geoogst en op droge, orstvrije plaatsen toch hoe koeler hoe beter bewaard. Kelders zijn in den regel te vochtig. Aanbeveling ver dient het onder en boven de vruchten kranten te leggen, dit beschut zeer tegen de vorst. Leg nu een bak aan voor de aardbeien, die ge ter verzurging in Augustus in potten hebt gezet. Vul daartoe den bak met versch blad en paardenmest, leg er dan de ramen en plaats er de polten met aard beien in. Zet uw Biusselsch witlof op in een bak, verwarmd door het inbrengen van versch blad en ruigen paardenmest, oi met stroomattenmis schien oogst ge dan na medio Dec. hoopje. Ook kan meD, om er dezen ter van te profiteeren, voor de winter invalt, een deel van de wortels binnen halen op een donkere, warme plaats. Denk cm uw stamrozenzij hebben strenge vorst te lijden. Buig ze bij tijds om met den kroon op den grond is de stam dik, dan eerst de grond rondom wat los maken, anders zou hij kupnen breken. Breng een laag zand op de kronen en dan een laag blad, ze komen dan goed den winter door. Struikrozen kan men dekken door blad fijne soort brenge men binoen, n koudea bak of schuur. Candbouw, tuinbouw, Pluimvee. Wat elke maand te doen geeft. NOVEMBER. De oogst der balmgewassen was la cn het rooien der aardappelen kon daardoor ook later worden aangevan gen. Het regenachtige weer heeft boven dien veel belemmering gegeven. De groeikracht der natuur, welke sedert de hitteperiode sterker zich openbaarde dan ooit, ginp tot heden zelfs door. Van de stamboonen heeft me fl. D. DOM. Jan, eertijds eigen baas, Sjouwt nu langs straat als knecht Al wat hij eens bezat, Kwam in de kroeg terecht. Verloopen in zijn zaak, Verarmd ztja gezin Hij gooide met het glas Zijn eigen glazen in.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1923 | | pagina 5