Bel dan op No 42 DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken ABONNBMBNTBN kunnen elke week In gaan, doch opaegglng van abonnement moei geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pr|a per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort 11.10. Afzonderl|ke nummers 10 et. Dinsdag 11 Maart 1924 No. 99 Zeven en Dertigste Jaargang KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 814 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAOMIDDAO advbktbntiAn 25 cent per rege.. i nijverheid bQ geregeld adverlecren, - en Vrgdag vóór 8 uur worden bei Lezen is ook zei/-opvoeding. Ook bij zelf-opvoeding, ja, dan liet allermeest, moet men voorzichtig zijn in de keuze van zijn opvoeder. 0cluk. Zoo het waar was, dat dc dommen het geluk bezaten, dan moest hij, die deze spreuk bedacht heeft wel de ge lukkigste zijn. Verre vandaar echter! De domme kan volstrekt niet gelukkig zijn. Het geluk kan hem als in de hand gegeven worden, maar hij is niet in staat het vast te houden, veel minder het te be- Evcnzoo is het gelegen met het ge zegde „Daar wordt het geluk in huis gegooid I" Voor een oogenblik moge zoodanig toevallig geluk misleiden in ondergeschikte dingen inderdaad den domme de kaart in handen spelen, in hoofdzaak zal Moltke wel gelijk hebben, als hij zegt: Op den duur heeft de bekwaamste 't meeste geluk. Laten wij nog juister zeggen hij, die zijne plichten het ernstigst opneemt, die in vlijt, omzichtigheid en zelfbehecrsching uitmunt. Om onze nalatigheid te verontschul digen, spreken wij van het blinde geluk, van het spel des lots, van noodlot, of als wij godsdienstig gestemd zijn, van de toelating Gods. En zeer zeker hangen wij af Gods beschikkingen. Maar even zeker 'ijden wij ook vaak door dc gevolgen van onze eigen schuld. Want over het algemeen mag men zeggen, dat God helpt, wie zichzelf helpt. Even oud als algemeen gebruikelijk is het gezegde, dat het hier den boozen altijd goed, den goeden altijd slecht gaat. Laten we nu eens drie vragen stellen. Ten eerste: Wat is het zoogenaamd geluk der boozen? Hoe is het gelegen met zijn wezen, met zijne zekerheid, met zijne duurzaamheid? Ten tweede: Kan dc booze waarlijk gelukkig zijn Is tweespalt des getnoeds, is uiterlijke en innerlijke bedwelming instaat iemand gelukkig te maken? Ten derde, en dit is dc gewichtigste vraag: Wie is eigen lijk goed, en wie is boos Wie komt het oordeel daarover toe Kan iemand rechter zijn in zijne eigen zaak? Is er iemand zoo verdorven, dat aan hem niets te beloonen, of iemand zoo goed, dat hem niets te boeten over blijft? Vatten wij datgene, wat wij geluk noemen wat minder materialistisch op, hoeden wij ons wat meer voor over drijving, voor wangunst en overgevoe ligheid, legden we ons wat meer toe op geduld en onderwerping, dachten wc wat meer aan onze schuld en aan onze verplichting tot boetvaardigheid, dan zouden we waarschijnlijk ons om deze vraag wat minder bekommeren, Het ergste aller vooroordcelcn zoo niet dc grootste aller onrechtvaardig heden ligt in het zeggen Waarom tocli juist mij het ongeluk vervolgt? Alle anderen zijn gunstelingen van het geluk; waarom moet ik het stiefkind zijn.' Deze vragen mogen noch in dc weeg schaal des verstands, noch in die des geloofs gelegd worden, want in beide gevallen zijn zij zwaar te veroordcelen. Klaarblijkelijk gaan ze ook niet van het nadenkende verstand, maar van liet lichtgeraakte, ongeduldige hart uit. Het verstand beseft maar al te goed, dat niemand boven het gewone men- schenlot verheven is, dat zij, wien men hun kruis niet aanziet, daaronder meestal des te zwaarder lijden, dewijl zij nie mand hebben, die hun deelneming schenkt, soms zelfs niemand, wien zij het leed mogen klagen. En het geloof weet evengoed dat niet het zoogenaamd geluk zich troetelkinderen kiest, maar dat de rechtvaardige, barmhartige God in Zijne voorzienigheid den menschen toebedeeld heeft, wat hun toekomt. Het arme hart echter vergeet dit alles onder den druk der smarten en laat zich leeslepcn tot uitingen, die het oogenblik later, als het weer tot be zinning gekomen is, liever ingehouden zou hebben. Daarom is het ook beter op het ge jammer van ongeduld niet te antwoor- :n cn met Vondel te zeggen Iets anders heeft de mond, iets anders 'thart gesproken. Als men ziet, met hoeveel slordig heid de mecsten zich tot hun beroep voorbereiden, met welke onverschillig heid zij hunne bezigheden waarnemen wanneer men ziet hoe ieder welslagen hunne lichtzinnigheid versterkt, hunne zelfoverschatting vergrootwanneer men ziet, hoe zij eenieder die hen meerderen ernst, tot degelijkheid, nauwgezetheid aanspoort als een dwaas bespotten of als een lastig morali.-t verachten wanneer men ziet, hoe vaak het oogenschijnlijk geluk door bedrog, list en ongerechtigheden verkregen is, moet men 'dan niet erkennen dat het blinde geluk meer consequent, mee logisch is dan de ziende menschen Inplaats daarvan verknoeien wij onzen lapwerk, Zondagsrust. De nieuwe Engelsche minister-presi dent heeft zich als volgt uitgelaten over het streven zijner werkers-partij over de Zondagviering. Men geeft zich tegenwoordig, z zcidc hij, op allerlei manieren over a vermaken, en is zelfs niet langer op rustige wijze den Zondag te Hetzij men een conservatieve, liberale of een Labour-rcgeering heeft, kan niet veel uitrichten met schcn, die tot weinig anders in zijn dan zich door andere menschen te laten amuseeren, die niet in zicli liet vermogen hebben, hun tijd zonder hulp van anderen door te brengen. Wij ver liezen het besef van alle menschclijke waarde. Wij jagen te veel naar klater goud. Maar dc kern van het Christen dom is, dat het alleen op de menschc lijke hoedanigheden aankomt.Dc Labour- partij streeft niet naar kwantiteit. Het geloof doet ons leven, niet de feiten, tiet leven wordt niet gerechtvaardigd door het verleden, maar door du toe komst. Niemand van ons liccit reeds het land van Kanaiin bereikt. Als daar aankomen, zullen wij er o graven vinden. Men schroomt om recht gaan op de bron van alle kwaad. 10 lil luit nu li Heilige lidwina nu Schitdam. Door THOMAS A KEMPIS. Weinige dagen welke aan haar dood voorafgingen had de Maagd Lydia in groote kommernis, en ten gevolge van het ondergane lijden nog meer aan Ood gehecht, de volgende verschijning, een ware voorafbeelding van heigeen er later zou gebeuren. Op een zekeren nacht namelijk zag zij in geestverruk king een plechtige processie van betite lingen, waarin volgens dc onder scheidene rangorde allen afzonderlijk voortschreden, namelijk de aartsvaders te samen, de profeten te samen, de apostelen bij de apostelen, maar ook de martelaren, de belijders en de maag den, de prieslcrs en dc geestelijken schitterden, allen, ieder afzonderhjk volgens hun orde cn waardigheid hun ner stand. Zij traden dan dc kerk der stad Schiedam uit, terwijl volgens dc gewone gebruiken kruisen en kaarsen vooroo (ringen welke helderder lichten dan de zon en zij kwamen tot de deur van haar huis, waar zij het lichaam eener gestorvene opnamen en dit naar de kerk droegen. Ook de maagd zelve volgde dc lijkstoet met kransen haar geschonken, waarvan zij er één op liet hoofd droeg en de andere in de handen droeg, in elke hand één. Tot zich zelve gekomen, vermoedde zij, dat haar eigen dood door dit gezicht werd vooraf- beduid; eindelijk verklaarde zij, dat dit wees op den dood van haar nicht Petronilla. Daarom vroeg de maagd, bekommerd over den dood van haar nicht, den Heer met aandrang, dat Hi hare koortsen zoo zou regelen, dat zi Pctronclla die zij met oprechte liefde allervurigst liefhad om haar dood tot haar troost zou kunnen spreken. En dc Heer bewogen mei haar, die ging sterven verhoorde haar gebeden cn verzuchtingen; zij voorkwam den tijd der dagelijKSche koortsen met een tijds ruimte van bijna zes uren, niet zonder verwondering van vele omstanders, zoo als de koorts hitte gedaald w..„ ontving zij het vermogen om Petronilla toe te spreken en le vertroosten, die binnenkort zou overgaan van de ellende dezer wereld naar Christus. Als de maagd Petronilla den goddelijkcn troost van de heilige maagd ontvangen had. verdiende zij, die beproefd was d™ de ellenden van dit leven, gelijk deelgcnoote was van liet lijden i.. Lydia in dit leven, vol declgenootc zijn van haar vertroosting in i haren Binnenland Het Eucharistisch Congres en de Huievesting. Zooals wij hebben verwacht, wordt algemeen ingezien, dat het welslagen van de huisvesting een noodzakelijke voorwaarde is voor het welslagen van Congres, welks succes natuurlijk lederen rcchtgeaarden Katholiek ter irte gaat. In het bijzonder heeft het ons ge troffen, hoevclcD, zonder eenige ver goeding te eiscbcn, hunne woning voor congresbczoekers open stellen. Dit ners stelt ons in staat ook gratis huisvesting aan te bieden, waardoor velen, die anders het Congres wegens hoogc kosten niet zouden kunnen .jwonen, hiertoe thans in de gelegen heid worden gesteld. Men denkc niet slechts aan de minder met stoffelijke goederen bedeelden uit ons eigen land, r ook aan congrcssisteli uit landen lage valuta, Zoo opgevat, is de huisvesting van congressisten een goed werk, een li werk. De omvangrijke administratie het huisveslingswerk maakt het niet mogelijk steeds te zorgen, dat iemand, die gratis huisvesting heeft verzocht, juist geplaatst wordt in een gezin, dat gratis huisvesting heeft aangeboden en imgekcerd. Immers is de administratie ingericht, dat allen, die huisvesting verzoeken, zich daartoe wenden tot het comité, hetwelk tegen betaling huis vesting verleent, tenzij men aannemelijk kan maken niet tot betaling in staat te i. Het comité betaalt weder na het congres aan de gezinnen, die huisves ting hebbeu verleend, wat hun te dier zake toekomt. Er ontstaat dus niet reclltstrceksche rechtsverhouding tusschcn gast en gastheer, maar t schen congresbezoekers en Comité, tusschen Comité cn de gezinnen. Nu iet bij de buisvesting allereerst reke- ig worden gehouden met tal van andere factoren als nationaliteit, maatschappclijkcn stand, priester of leek, tiexe enz, Dan boveudten r.og te zorgen, dat een gratis gehuisveste juist dóór worde ondergebracht, waar gratis hutsvesting wordt vetieend, is schier niet doenlijk. Zoo zal het deihalve voorkomen, dat de gulle gastheer, die zonder vergoeding onderkomen aan biedt, tot de ontdekking komt, dal zijn gast toch aan het Comité een bedrag voor huisvesting heeft betaald. Wij verhelen ons niet, dat de aantrekke lijkheid der vrijgevigheid aldus eenig' mate wordt verminderd. Men drnke dan evenwel aan het Evangelisch woord, dat de linkerhand niet wete, wat de echter doet, cn dat het vcrlceiien van gastvrijheid althans in dit g;val niet moet geschieden met het doel dank baarheid te oogsten, maar ren goed k tc doen. Want dit i9 zckei:nlles wat het Comité doei en ontvangt, komt de huisvesting ten goede. De ver goeding, door den eciieu congres sist, die misschien toevallig gistwoidi gehuisvest, betaald, stelt ons i R. K. Spaarbank - Amersfoort onder controle Centrale Accountantsdienst Ned. Boerenbond De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden In het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij dc LANOEORACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAOAVONDS van 7 tot 8 uur en VR^DAGS van 10 tot 11 uur. Dadelijk ingaande Rente 3'/io pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Zalen tegen zeer billijk tarief te huur. inlichtingen bl) den concierge. ejm anderen Congressist gratis te huis vesten. Wij hopen dat dc Katholieken, de moeilijkheden beseffend waar wij voor staan, over dit geringe bezwaar zulten heenstappen. Wij zullen wanneer onze administratie zulks toelaat, gram. aanvragenden. plaatsen dóór, waar men kosteloos gastvrijheid verleent. Voorts heeft het Comité hel verzoek, dal allen, die dea avonds nog hunne haardsteden kunnen bereiken, ons nlei onderkomen in Amsterdam ver zoeken. Wij moeten met de beschik bare ruimte woekeren omdat wij in het geheel niet weten, hoevele congressis ten zuilen komen. Door het Congres- bestuur zal worden gezorgd voor goede verbindingen mei goedkoops en extra treinen, zoodat zelfs zij, die bijv. In Rotterdam wonen, des avonds nog ge makkelijk huiswaarts kunnen keeren. Vermelden wij ten slotte nog, dat het adres van het huisvestingscomité voorloopig hetzelfde is als dat van hel Congresbureau, dus: Bagijnhof 32. te Amsterdam. Het Comité voor de Huisvesting. Do goadertlereno Fiscus Het schijnt voor te komen, dat per sonen die in vroegere jaren vermogens- of inkomstenbelasting hebben ontdoken, jaar uit onjuiste aangiften blijven mieveren, omdat de vrees voor ont dekking van hel begane verzuim en de daaraan verbonden gevolgen hen weer houdt hun verhouding tegenover den zuiveren. Dc aandacht wordi er daarom op gevestigd, dat in geval- varin de belastingschuldige g-.hcel uit eigen beweging den Inspecteur vai dc gepleegde ontduikingen in kenni stelt volstaan wordt met vordering van de ontdoken belasting, zonder eenige verhooging, terwijl geen strafvordering wordt ingesteld Hebt U een Taxi of auto nnodig Amersfoort. Amersfoort flimrstortiana A. F. Hut kiozon der Amerafoortiche Vroodschap Ju h .-t jaar 1259 worden in een «nik van Si. OUfsdng door den Bisschip Hendrik van Visoden a. n de schep, nen, de burgemeesters en de gemecne bur geren van Amersfoort Stadsrechten ver. Deze brief weid in 1298 en 1344 ior de opvolgende grondheeren Bis schoppen van Utrecht bevestigd. Meer weten wij uit den crrsien tijd van het bestuur der Stad niet. Van het Jaar 1400 tot 1544 heeft de regeering, segt van Rootselaer I bl. 171, bestaan uit twee burgemeesters, twaalf schepenen en twaalf raadsleden of raads- verwanten, te samen vormde dit Col- legie de Magistraat of de Vroedschap. Die naam kwam van het woord vroed of wijs, als bekend mag worden geacht, Eigenaardig ia de wijze, waarop dezen raad gekozen werd. In het gemeente-archief zijn de be sluiten van de Vroedschap en nare han deling bewaard in een groot aantal lijvige registers, door de opvolgende Secretarissen en Clercquen vanaf 1441 bijgehouden. De duidelijkheid en klaarheid hangen veel al van de moeite, die de schrijver adn deed en den tijd, die hij er aan besteedde. Er komen vele afkortingen in vóór. Om tegelijkertijd de oude ge bruiken bij het kiezen van de Vroed- .chnp te belichten en tevens te doen zien hoe dat alles opgeteekend is, laten wij hier een afschrift der oorspronke lijke verklaring volgen. Mij, schout, burgemeester, schepenen ca de regierdera der stad Amersfoort doen le weten en de certificeercn b(j dezen, dat op huijden voor ons ge- cnmen en gecompareert zijn in persoon Peter van West.henen Meljnszoon, in- woendei van Uticcht en eertijt* burge meester vun Amersfoort, oud 71 Jaar. Andries Pauwelsen ook ccnijts burge- meester, oud 84 jaren. Steven vnn Zijll eerlijts schepen, oud 68 jateu. Anthonis Brandt cn Heiman Botter, oud 66 jaren, beide Kaeden, Jan Stevensen van Bronckhoist, oud 71 jaren, eertQts •chepen. Jan Pijll, oud 83 jaren, eerlos Secretaris en Evcrl Jansz, Indcrtijt Deur waarder, oud 70 Jaren, en hebuon een- ifragtclijk bij solemneclen cede verklaart op vcizoelc van Gctrit van Schaijck, tegenwoordig Overste Burgemeester ge- nijgt cn gnli poseert, dat waarachtig ia dat in ende voor den jure XV drie-en- veertig altijl onverbrekelijk en van ouden herkommen geuscert, geobserveert en dood. Want na de verschijning, haar eerst getoond en dc vertroosting van haar allerdierbaarste tante allcrdank- baarst aanvaard, ontsliep dc godvruch tige bruid van Christus, Petronilla, oin het licmclscli hof binnen tc treden in liet jaar veertienhonderd zes en twintig, op den negentienden Februari op den feestdag van den heiligen martelaar Pontianus. Over dc onttrekking van de goddelijke vertroosting, welke de maagd ondervond, wegens dc droefheid van hare over ledene nicht. Hoofdstuk X. Na den dood dan van de allerzui verste duive de maagd Petronilla, ver viel de heilige maagd Lldewlgis zelve, berooid van hel gezelschap van haar getrouwe en allernoodzakelijkste help ster, in een noodlottige droefheid, al le zeer betreurende het gemis van haar zielslieve Petronilla, met wie zij, ver bonden door een wederkcerigc belde, de belofte onderhield van ccn ongerepte maagdelijkheid. Want elkander weder- kecrlg in Christus liefde beminnend, waren zij zoo verccnigd en leefden zoo vreedzaam, dal zij niet zonder groote droefheid van elkaar konden g A worden. En deze hechte liefdeband, welke' de grenzen van ccn geregelde liefde overschreed, mishaagde nok den Heer zoozeer, dat de treurende maagd als straf voor die onredelijke droefheid tot aan den Iccsidagvan Maria Visitatie van de goddelijke vertroosting ver stoken bleef. Zij vergoot dan aller bitterste tranen, niet slechts over den dood van haar vriendin, welke zij miste maar meer nog om het derven van dc gewone gunst haar om dc onmatige droefheid onthouden. Aan de vrienden en vriendinnen, die haar vroegen naar de oorzaak dier tranen, antwoordde zi] aldusWaarom zou ik niet treuren, mijne dierbaren? Zie ik heb dc laatste elf jaren niets van den Heer gevraagd, zonder dat ik het gemakkelijk heb kun nen verkrijgen, maar nu zulk een lan gen tijd onverhoord, ontving ik geen enkele vertiooslihg omdat ik liet ver borgen en rechtvaardige oordeel Qods in mij terecht heb uitgelokt. O zijn beminde bruid zoo gestreng be strafte, omdat zij al tc zeer het gemis van haar getrouwe nicht betreurde, line zwaar zullen zij dan niet gestraft worden, die hun vrienden naar het vlcesch en hun wcrcldsclie betrekkingen IJdel beweencn. Echter vergaf dc Vader der barmhaitighcid en de God van alle vertroosting der tranen zijner dienaresse, die Hij zich van alle eeuwig heid had uitverkoren, maar na dc allerbitterste droefheid, gaf HIJ haar de zoetste vertroosting des heiligen üccstcs, welke zij in vroegere tijden meermalen ondervonden had. Dc maagd dan, voor een wijle verlaten en vader lijk gekastijd, ontving omstreeks het tecst der Visitatie van dc zalige maagd Maria, een wonderbaren en over- vloetligen trno' i .Ier guiidcli|ke genade zij bleef gedurende negen of tien dagen in voortdurende beschouwing cn ge nieting van het hcmclsclie cn In geest vervoering cn inwendig was zij ver wekkende en onnaspeurlijke beschik-1 vuld van zulk een zoeten geur, dat zij, i... u;n..,...i....l.,.. ...fhii'il t„n< li'ti I- n king Gods In Zijne raadsbesiuilen om trent dc kindeten der menschen, welke de zee droog legt cn dc bloeiende rozen verandert in alsemkruld, en van de rechterzijde overplaatst naar de linker, den hoogmoedige tot den grond toe vernederende. Indien derhalve de Heer die binnentraden verbaasd stonden en den allerzoetslcn geur van haar adem tocht gewaar werden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1924 | | pagina 1