leden ontvangen e(,orme collectie Firma Van Nieuwkerk Elzenaac H Meubelmagazijn §ül h. ELZENAAR DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken ABONNBMBNTBN kunnen elke week In gaan. doch opiegglng van abonnement moei geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Per drie maanden 11.00. Bulten de gcme-nle Ameratoort f 1.10. Alionderllke nummert 10 ct. VrUdag 14 Maart 1924 - No. 100 Zeven en Dertigste Jaargang KANTOOR: LANOEORACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VR1JDAOMIDDAO ADVBRTBNTtÖN 25 c nijverheid bij geregeld en Vrgdag 'óór H uur niet worden gegarandeerd. Blllgke iirleven voor ha-del en Advertentlfn moeien Dinsdag heiorr*. Een bepaaldr laats kan Er zijn boeken, „zonder drukfouten", toch is het een fout dat ze gedrukt zijn. Roomscbc Blijdschap. De heiligheiddat is de navolging in Chtistus in zijn aan deugden en lijdt zoo rijk goddelijk leven, is de ware w< om hier op aarde reeds hemelvreugde te smaken. Christus was de beminne lijkste der menschen, die alleen reeds door zijn zachten blik de menigte aan zich bond. Van zijn oog ging uit geheimzinnige macht, die ruwe r schen hun visschersbedrijf deed laten, en een woord uit zijn mond was genoeg, om van den tollenaar een Apostel te maken. De volksmenigte geraakte door zijn stem en gebaar in blijde geestdrift en eischte Hem storm achtig tot KoniDg. De vrouwen volgden Hein, om Hem te dienen, en de kinderen klampten zich na zijn moeilijke dagtaak blijde aan zijn mantel vast. Geneeskracht vreugde ging van Hem uit en in de ncschijn van zijn wezen werd alles verlicht en verwarmd. Het liefst droogt Hij de tranen bij een weduwe, bij bet lijk vao baar eenigeu zoon Met voorliefde vertoeit Hij in wonderschoons land aan hel meei oenesaretb en strooit met breeden zwaai opgewekt en vol hoop het zijn woord, de voorzegging u werk vervullendnon ent tril Hij zal niet treurig zijn. Zijn parabels neemt Hij uit het blijmoe dige, stille leven van den akkerman dun wijnbouwer, den vader en zija zot den heer en den rentmeester, deu gast heer en zijn gasten, hel biutluftsmaal maagden. Bij voorkeur ontleent Hij zijne gelijkenissen, aan 't gewone en vriendelijke; de duiven en baar een voud, de musschen op het dak, du ogelen en de raostardstiuik, de be- oigde klokhen en hare kiekens, het broze riet en de smeulende vlam, den akker en het onkruid, de korenaren op het veld, de lelido in hun prachtgewaad, het zand aan den oever der zee. Hij spreekt eenvoudig en schoon, altijd troostend en opbeurend, alt^d verkwikkend en reddend. Slechts tegen de huichelende, trotsche, haatdragende bitse Pbatizifirs spreekt Hij woorden i bedreiging. del zija discipelen is hij altijd op gewekt en blij en een zgner eerste tochten met hen is naar een bruiloft. Zijn eerste wonder, een bruiloftswonder. Hij wil niet, dat ziju leerlingen zullen treuren zoolang de Bruidegom bij hen is. De Meester verdraagt in stille blij moedigheid huo aardsch-gezindheid wanneer zij groot en machtig willen worden in Zijn rijk, de een al hooger en meer dan de anderals zij vrouwe lijk bezorgd zijn omdat er geen brood is als zij verzinken in de diepte en bang zijn, hel lot van Jonas te deelen echter zonder walvisch als zij in toorn ontsteken tegen de stad der Samaritanen en het vuur des hemels daaroverwillen afroepen, leert hun dc goddelijke Meester stil en vreugdig ge leden onrecht vergeven en berispt hen droevig stemmende gramschap. Blijheid en vreugde moeteoj uitstralen in hu Apostolaat. Wel werpt het Kruis ook reeds in en 'er zijn jeugd stilte schaduw, maar on- dankshet vooruit-weten der passie spreekt Hij tocB»Met een groote vreugde heb ik verlangd dit Paaschlam te eten,» is mijn vreugdespijs de wil mijns Vaders te volbrengen.» De goddelijke Meester wil dat zijn lccilingen in vreugde en vrede des harten zullen leven. Zjjn drie hoofd- npostelen, laat Hij genieten van de heerlijkheden des Thabors om hen te troosten in alle moeilijkheden van het Apostolaat. En aan zijn grootsten wer ker, strijder en lijder, den H. Paulus, verschijnt Hij te Damascus lenden luister. In zij ie heerlijke afscheidsrede, het schoonste wat ooit door menschenmord werd gesproken, vermaant Hij vaderlijk zijn beminden »Uw hart zij niet droef er beangstigd, uwe droefheid zal in vreugdi verkeeren, Mijne vreugde tij met u, opda Mijne vreugde in u volkomen zij.» De Paaschvreugde van het glorierijk triomfeeren over de vijanden der vreugde, de verwachting van eeuwige vreugde op den Hemelvaartsdag, toen Hij heen ging om ons eene plaats te bereiden, en de vreugde des H. Geesles waren het deel zijner teerbeminde leerlingen, maar ook van allen, die in dezelfde Apostolische leer in de vrede van Christus en de vreugde desH.Geestes veibonden blijven, en als christelijke levenswet blijven huldigen het gebod van den Apostel«Verheugt u sleed: in den Heer en ik zeg u nogmaals verheugt u steeds in den Heer en il zeg u nogmaals: «verheugt uc De lijdensvreugde is overgegaan op le ware leerlingen van Christus. Alle lijden en vervolging o. m. waren niet in staat den inncrlijkcn vrede der Christenen te ontrooven, veroorzaakte hen slechts uiterlijke droefenis, doch werkelijkheid aanhoudende vreugdr -quasi tristes, sed semper gaudentes» ir schijn bedroefd, doch altijd vol vreugde. De heilige Bisschop-martelaar Ignatius AntiochiC knielt in het strijdperk zijner vreugde, in het Colosseum te Rome voor de wrecdc leeuwen en tijgers roept vol blijdschap uit Ik ben het koren van den Heer. Dat ik dan ook gemalen worde door de tanden der wilde dieren en dat ik het brood van Christus worde.» In de vervolgingen triumfeeren de martelaren door hun onverschrokken blijmoedigheid. In de Romeinschc ren banen. die eeuwen lang rood gekleurd waren van mcnschcnbloed, beefden alleen den eerste Christenen niet. Aan het volk toonden zij een onverschrokken vreugde en voorbijgaande aan de keizerlijk! tribone veranderden zij den groet dt zwaardrechters: «Wees gegroet Cesar, de stervenden groeten ut in het fiere woord «Wees gegroet Cesar, zij gaan sterven, zullen u oordeelcn.» Door 't voorbeeld van dc onver schrokkenheid. blijheid en stervensmoed der martelaren nam Christus bezit van het wreede, ongelukkige en laffe tncnsch- dom. De stralende blijmoedigheid der Christen martelaren heeft de sombere droefheid van het heidendom over- midden der onbeschrijfelijkstc marlclies blijven de martelaren hun onverwoest bare vreugde in de vlammen en onder gcesclslagcn uitjubelen, Met Paulus riepen zij uit: «Wij vloeien over van vreugde te midden onzer kwellingen.» Zeer juist zegt dan ook Pater Molltcn- boer in zijn prachtwerk Roomscbc Schoonheid» «De taal der catacomben geen taal van tranen, maar dc lyriek :r heiligste en blijmoedigste vreugde. Alles juicht en jubelt in die donkere holen, ten antwoord op 't gebrul der leeuwen die hongeren ut 't renpark naar christcnbloed. De martelaren en'Jteiligen leeren ons, het lijden een rijk springende bron aardsche en eeuwige vreugde is. Joly zegt in zijn Psychologie der Heiligen van de grootste menschen- kenster de H. Thcresia, dat zijn iets zoo zeer vreesde als te bemerken, dat hare zusters dc vreugde des harten verloren. Vre-jgdeloosheld voert tot afval cn ongeloof: de jvreugde tot heiligheid. wonnen. Voor de tronen der rechters c akelige duisterheid der kerkers e I Mil Itrir lil li Hiiligi tiiwim in Schiidim. Door THOMAS A KEMP1S. Aan hen derhalve die vroegen, waar die zoo liefelijke geur vandaan kwant, antwoordde zij zelve, uit nederigheid liever wenscltende te verzwijgen dan liet verborgene openbaren, overwonnen door hun ontijdige verzoeken, dat de lieer door uitwendige teekenen dit naar buiten had kenbaar gemaakt dat dit gunstbetoon van dien onschatbare» geur uit de hemelsche apotheek kwam en gelijk zij dien vroeger op de ge wone wijze verdiend had, droeg zij ook thans, opnieuw bezocht,'dien met zich. Op dezelfde wijze verviel zij enkele jaren le voren, toen haar broeder Wil helmus Petrus gestorven was, in groote droeiheid en zoo zeer was zij van de smart vervaard, dat zij zeide tot dus- verre niet geweten te hebben, dat zij, /nog zoo menschelijk was. Daarom ook miste zij langen lijd het gewone gunst betoon der goddelijke beschouwing, zooals laan zekere godvruchlige klui- heerlijk voltooid wordt in hel volgende hoofdstuk verhaald, wat met blijschap zal vernomen worden. Over een godvruchtigen Jongeling Cerardus, die kluizenaar werd er pelgrims, die hem bezochten. Hoofdstuk IX Er was nu een zekere Jongeling Ge- rardus genaamd, uit het bisdom Keu len, geboortig, die geprikkeld werd tot het kluizenaatsleven. Toen hij hier gehoord had van de faam, welke uitging van onze heilige Maagd, stelde hij voor eerst bij haar te komen om haar zijn plan van thans voor te leg gen, en om de moeilijke reis welke hij ondernemen ging in hare gebeden aan te bevelen, opdat hij met behulp der goddelijke genade het voornemen, wat hij had opgeval, met heilzame volharding ten einde zou brengen. En wanneer hij bij haar was gekomen, legde hij haar zijn hartsgrieven bloot. Zij nu verheugde zich in haar gods vrucht zeer over zijn voornemen voorspelde in profetischen geest, hij de eerste drie dagen van zijn intrede „-h-oV »nn li rlpri en «na., In Egypte e'°Ps;b»»r5 C'gtïréil aou ii]d,n dicophaarraad manmoed,g da wots M» d I S s|a„dvai1lghaid t wS; Ï«d .dlSpoVnd., da, Binnenland Internationaal!Eucharistisch Congres. Dezer dagen zijnjook door hel Comité ir godsdienstplechtigheden uilnoo- .jngen verzonden naa- verschillende buitcnlandsche Kardinalen en Bisschop n de Congiesdagen i-i Am sterdam te pont ficeeren. Het ligt i bedoelingjvoor elke natie een Pm tificale H.jMis le.orgar.iserren, die dm een Kardinaal of Bisschop van die tian wordt geclebreeid, en waniordrt in ti laai van dat volk gepreekt wordt doi den Bisschop of een priester van dn zelfde natie. De Noorden wind Oom, die als zeeman lange reize maakte en weinig aan land was, bracht a lange jaren een bezoek aan zijn imilic. De kleine Tommy, zijn jongsti :fje, zat naast hem met open mom luisteren naar Ooms avontuurlijk! tochten. Gezellig verliep het feestelijk ddagmaat. waarbij voor deze extra gelegen keur van spijs en drank op tafel kwamen. Tommy was een en al verbazing Oom, die zooveel meemaakte, So boeiend wist le verhalen. N niets was dat zeemansgezicht ge bruind. Dan een vraag van Tommy «Oom, ie komt uw neus zoo rood?< »Hm,« —zegt Oom, wien deze vraag t juist niet de aangenaamste was dat komt van den scherpen Noorden- r.dl Je moet niet zooveel vrager schenk mij liever nog eens in.» Ja, Oom,» zegt Tommy en grijpt naar de flesch «maar welke Ni denwind wil U, roode of witte?» roemden Vadérlandschen diclitrr Joost len Vondel, sprak ook bij ons Vondel en behandelde uit diens Altaergeh.-imcnissen» h-t gedeelte, dat betrekking hecft?op de verdediging van he.lig Mlscffer. sect it <-j> p ikkendcn wijze dc inhoud enk'-K der prachtige Vondeliaan- •che hexameters en alexandrijnen uit- igezel t. hebben, verduidelijkte hij i de h. .id van talrijke 1 chrbeeldt-T sommige passages uit den tekst en be reidde ons aldus voor om de diepe en •uwige waarheden, welke de prins der dichters op zulke eene schitterende ijze in poésic heeft weten om te zetten, aar d.- innerlijke waarde te kunnen olgen. No dus 4i-rst de bedoelingen van den ichter op aanschouwelijke wijze in e helder licit: gesteld te hebben, na o c.p de schaor.heid der woorden m! vooral ook op de groote liefjie v Vor.del tot Christus opmerkzaam f maakt te hebben, citeerde de Eer .preker tej gedeelte uit den tekst gaf zoodoende mede eene t-anwijziog ir wij Vond1-! moeten lezen en verstaan. Ia hel bijzonder werden die verzen rorgedragerwaarin aangetoond wordt, Jat het He-lig Misoffer een i ffer is in :r!ijkcn zin; dat het Heilig Mis- ei.rzins afbreuk doet aa- Amersfoort Geloof en Wetenschap. Als waardig slot van de winterbij •enkomsten van bovengenoemde 1 •eniging sprak Maandagavond 10 M. 1924 de Weleerwaarde Heer Pater J. Zty. S. J superior van het retraitehui L' yola» te Vught. De groot den derden dag, zijn verkwikking God zou ontvangen. En dit is aldus later nauwkeurig geschied. Want legen het vallen van den avond Axminster kleeden, Tapis Beige karpetten Cocos en Bouclé loopers, Vitrages, Rolgordijnen (Systeem Keizer) Langestraat 104 - Amersfoort - Tel. 286 Toegang vrijToegang vrij rachl ontleent laibij rcc'tt bb n eu d reden van besta li fde v rlevetirg, welk. •ijden der Apostelen af tot ons gikornet het Hetl-g Mist ffer verdedigr. H-l valt dus niet te verwonder bij zulk een voor het R.iom- Katholieke hart verhtff r.d oi-derwe p de aandacht der talrijke aanwezigen naar het ons wil voorkomen v het begin tot h?t einde geboeid wc Menigeeu zal nu Da ffloop der lezing zijn tekstboekje nog eens naslaan er de stille binnenkamer, getiieter.di i Voudel's woordenrijkdom, God loven en danken voor de groote gave, die Hij ons in het Heilig Misoffer ge schonken heeft en daarbij het voorne- maken om meer dan voorheen dat Heilig Misoffer bij te wonen. Laten rij het Vondel nazeggen O Kersten hart! wat traegheit let u dan Des morgens vroegh te rennen, daar dit Mann' Die luivrc dauw des offers, zoo geregeni U in den mont en op de lippen regent? De Heilant, eens gehecht aan 't heiltacm teifcen -Begint van hier zijn vrucht u toe tc reiken. Geloof en Wetenschap I Ook dezen laatsten avond van he winterprogramma gingt gij beiden hand aan hand en het is een verblijdend leeken, dat de vereeniging onder U' dev.es in den afgeloopen winter i Amersfoort zulk een talrijk en dankbaai gehoor mocht trekken. Gaat vercenigd op den ingeslagen weg voort door aan de leden Uwer vereeniging te geven van al het goede, het schoons, het verh-ffrnde, dat zoo :J ieder Uwer afzonderlijk als Uwe combinatie r-chenkt aan hen, die d- ware wetenschap beoefenen, namelijk de wetensch-p gelouterd door het Ge loof. Laat U riet ontmoedigen dooi de moeilijkheden, welke aan elke ver voorwaarts, opdat de vereeniging in r Amersfoort worde, wat »ij zijn kan de band, die alle goede katholieken ver- -enigt en "die tot meerdere c er en glorie ran God werkzaam is, zoowel tot heil der ziel als tot ontwikkeling van ver stard en hart I Moge dc Amersfoortsche Vereeniging en W. in den komenden winter met evenveel belangstelling van dc zijde der leden werkzaam zijn als tij dat in den afgeloopen winter mocht doen en door het aanwinnen van nog meer leden het komende programma een extra avond kunnen toevoegen. J. W. HENDERSON, Secretar D>nsdag 25 Maart houdt prof. Obbink uit Utrecht, op uitnoodiging van de Volks Universiteit der gemeente Amers foort eene voordracht over Egypte. i verband niet de laatste opgravingen •n dal land, zullen velen gaarne dezen deskundige over de oude Egyptische beschaving gaan hooren. Adjudant v. d, Vlugt en adjudant pikeur Schreuder zullen den militairen dienst met pensioen verlaten. - Van een auto uit Siest waarin een milie uit Weesp. vader en twee zoons, -aakte ter hoogte van B.rkhoven de ch'ing orktaar met het eevntg. keerden, maar Gerardus volhardde in het eenmaal gemaakte voornemen op uv..,de meest standvastige wijze en zoo den j besteeg hij met God als leidsman de derden dag ontving hij hemelsch manna hoogste toppen der beschouwmg. omdat God medelijden had inet zijn Wanneer er» dan til deze uitgestrekte kommervollen pelgrims:ocht. De drie dagen,! welke hem door de Maagd voorspeld waren, bracht hij zoo stand vastig door, dat hij bereid was deze om de bgloftc haar gedaan ook met levensgevaar te doorleven. Na deze onderlinge bijeenkomst nu en weder- keerige aanbeveling in elkanders gebe denen de verplichtingen der naasten liefde vertrok de nieuwe jeugdige kampvechter, om den strijd van den nieuwen oorlog aan te binden, uit het gezicht der Maagd door haar wijselijk onderricht, om zijn vaderland cn verwanten nimmer weer te zien. Nadat hij dan de Noordelijke landen doorkruist had, kwam hij in Opper- Egypte en hier de woestijn binnen trekkend, vond hij een cel, om de wolven en de woede der wilde dieren, in een boom gelegen, Hij had met zich meegenomen twee gezellen door de zelfde genade der bekeering tot het woestijnleven getrokken, die na een verblijf van enkele dagen aldaar helaas tot hun vroegere Wanneer woestijn zeventien jaren bijna verstre- en waren, gebeurde het intusschen at een zekere Engelsche bisschop inet ,vee metgezellen kwamen om de -laatsen van liet heilig Land te bezoe- ..en:-en daarna om de overblijfselen le bezien van de heilige maagd en martelares Catharina. En onder ling door dezelfde godsvrucht verbon den, gedachtig aan den levenswandel der heilige vaders in Egypte, zijn zij dat land binnengetrokken, om le zoe ken oi zij wellicht eenige Vaders van het woestijnleven vonden. En toen zij n daar ronddoolden, gekomen tot dc landstreken van Opper- Ëgypte, vonden zij een kleine cel. niet ver van den grond af in een boom gebouwd. Zij kloppen dan aan de deur en zien in de hun ontsloten deur opening een menschmeteen hemelsch gelaat; maar met een lichaam zoo zwaar, dat hij er niet als in de woestijn uitgemergeld, maar als of hij geleek dagen aldaar helaas opgevoed te zijn midden der _feest- levenswijze terug-1 maaltijden dezer wereld. Onder de vele Boek- en Kantoorboekhandel Langestraat 84 - Telef. 528 Speciaal adres voor Uw Kantoor- School-, Schrijf- en Teekenbenoo- digdheden. - Advertentie-Bureau vertrouwelijke gesprekken, vernemen van denzelfden kluizenaar, dat hij twaalf jaar en langer geen mensclt gezien had. Zij vroegen hem dan, wa ir hij van teelde en hij antwoordde, dat hij alleen door de goddelijke genade gevoed werd. Want hij was gewoon het hemelsch manna, waarmede oud tijds de kinderen Israels zich ii woestijn voedden, te verzamelen eten; en dit drupte van boven in zijne cel neer, da rmede voedde hij zich onder dankzegging. Zij vroegen hem ook of er nog andere menschen ge vonden werden, die evenals hij zonder menschelijk voedsel teelden en hierop antwoordde hij hen aldus: In de land streken van Holland in de slad Schie dam woont een zekere maagd door God reeds vele jaren met verschillende ziekten geslagen, die volstrekt geen lichamelijk voedsel gebruikt; en die die ook tot zulk een verhevene trap van volmaaktheid is gekomen, dat zij mij in heiligheid van levenswandel en innigheid van beschouwing honderd voudig overtreft. lat men tegen een boom reed. De 'ader die achter in zat, werd er uit geslingerd en gewond hotel Birkhoven binnengedragen en later naar het Zieken huis vervoerd. Woensdagavond vergaderde de R.K. Vrouwenbond. Secretares en Penning meester brachten hare verslagen uit, die werden goedgekeurd. Hierna volgde candidaat stellen een candidaat werd 'genoemd meerdere candidates kunnen worden opgegeven bij het bestuur voor de volgende vergadering. Ingekomen was een schrijven van den HoogEerw. Adviseur met bericht van verhindering, maar waarbij was gevoegd een aanmoediging om lid te worden van de Altaarwacht. Den heer J. N. Hoevers hieid daarna :ijn voordracht over Oud Amersfoort, ipkomst en uitbreiding der stad Markten, Wallen, Poorten, KerkeD, St. lorit-kerk, O. L. Vr. kerk, eo de aloude Prcci-ssies. Volgende vergadering die Z3l plaats hebben 26 Maart, zal Z.E. -preker over de verschillende Kloosters, Kraterhuizen enz. De voorzitster dankte uit naam van de aanwezigen spr. voor zijn schoorte ei leerrijke voordracht en sprak tevens de hoop uit, dat de volgende vergadering meer leden zouden tegenwoordig zijn. Het aardige zaaltje van de spaarbank leent zich zeer goed voor deze avonden. Tot leden van het bestuur der Tu- berculost-vereenigiog werden gekozen de dames Knoppers en Karssies, mevr. :n dr. Kamerling werden her- rvolgd. Evenals vorige jaren werd blijkens liet jaarverslag aan de patiCaten die ••rel in staat waren bij te betalen, melk enz. grail* vei strekt, de andere pat en ten droegen de helft van den melk prijs bij. Het ledenaantal is toegenomen. De rekening en verantwoording over 1923 ge ft als eindcijfer een bedrag van f27,994,20 waaronder een nadcelig saldo op 1 Januari '24 van f591.26. Het aantal beschikbare plaatsen in de lighallen is 30, terwijl er bovendien plaats is voor 6 nachtpatiCnten.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1924 | | pagina 1