R. K. Spaarbank Amersfoort
Bel dan op No 42
DE EEMBODE
Dinsdag 25 Maart 1924 No. 103
Zeven en Dertigste Jaargang
«Hiiucn ci« wc« m gaan, aoch opieralng van II II aDVBRTENTiBn 25 cent per reeel. Bllllkc tarieven toot handel en
abonnement moei geschieden voor den aanvang van een nleuvr kwartaal, KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 nflverheld bq geregeld adverteeren. - Advertenüïn moeten Dlnadag
AUondttllke'nnmnOTlO et de8eBeeD,e Amer,,00rt M,,°' DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAOMIDDAO en Vrgdag vóór 8 uur worden beiorgd. Een bepaalde plaaU kan
nummers iu ci. 0|et worden gegarandeerd.
R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort
en Omstreken
ABONNBMHNTHN kunnen elk. n,..k l.e..i.u
Hetgeen noch door vasten, noch door
een legerstede op den blooten grond,
noch door nachtwaken, noch door eenig
ander goed werk bereikt wordt, dat
bewerkt de redding eener ziel.
St. Joan. Chrys.
De Ooorboede vooruit!
Gedurende de maand Mei van d
jaar zullen wij De Voorhoede op zei
ruime schaal over het geheele land
verspreiden.
Ieder propagandist, die zich belasten
wil met de verspreiding of met de col
portage wende zich tot ods bureau.
Wjj geven aan een ieder die oordeel
kundig wil verspreiden of colporleeren
gratis en franco exemplaren.
Over den wedstrijd, die wij tegelijker
tijd organiseeren, in het aanbrengen van
nieuwe abonnementen, volgen nadere
mededeelingen.
De maand Mei leent zich bij uitstek
i nieuwe abon-
Hoeveel nieuwe gezinnen vorme
jonggehuwden niet in die maand?
Eb dan, de werkloosheid gaat
minderenvelen die hun Koomsche
courant moesteo opzeggen, kunnen
thans weer een goedkoop weekblad
nemen.
Met kracht en vertrouwen moeten
wij ons zoo nuttig werk wederom
Wij doen een beroep op de oude
garde onder de propagandisten en zullen
mede de jongere welkom heeten.
Over de geheele linie moet weer de
strijd voor de goede pers gaan herleven.
Mei 1924 zal van oude kracht en
jonge levenslust getuigen.
De Voorhoede voorwaarts I
Richt uw aanvragen om propaganda-
N. V. FUTURA LEIDEN
Spreken.
Niet in den vorm maar in den inhoud
is het wezen van een gesprek gelegi
Gebrek aan geest wordt niet door
breedsprakigheid of grappigheid
gevuld.
Daarom juist zijn c-i de openbare
redevoeringen ca de persoonlijke ge
sprekken vaak zonder merg of pit.
De jongeren spreken in 't openbaar
voordat zij iets geleerd hebben en de
meer bejaarden trachten in de omgangs
taal de knapen in grappenmakerij te
overtreden.
Na ernstigen arbeid wordt een ernstige
geest eerst dan weder tot nieuwen
arbeid in staat gesteld, wanneer hij zich
aan eene ernstige zaak gesterkt heeft.
Daarom moet ieder beschaafd mensch
zich behalve met zijn eigen beroeps
bezigheden nog met een of andere zaak
van algemeen belang vertrouwd maken,
zoodat hij instaat zij daarover te spreken.
Dit is heden ten dage des te nood
zakelijker omdat door de zoogenaamde
arbeidsverdeeling, de beroepen zich al
meer en meer vertakken.
Eeoe hoofdvereischte voor goed
redeneeren is vaardigheid in de eigen
lijke spreektaal. Hier echter
zich het gebrek aan vorm en tucht van
den moderneD geest in den hoogsten
~-aad.
Bij velen is het, alsof er voor het
gesproken woord geen wetten der
spraakkunst meer bestaan.
Schijnt reeds de geschreven taal allen
taalregels den oorlog verklaard te heb
ben, de omgangstaal beschouwt ze als
geheel afgeschaft.
Zeker is de meerderheid te veront
schuldigen, daar men hen nimmer op
dit gebrek opmerkzaam gemaakt heeft,
men bun nooit de kunst van denken,
schrijven en spreken geleerd heeft.
En toch, zooveel schoonheids- en
elvoegehjkheidsgevoel, zooveel streven
iar harmonie van geheel zijn wezen
o:st iedere mensch in zichzelf be
zitten, dat hem het streven naar innerlijke
volkomenheid tot beheersching van het
uiterlijke, althaos tot beteugeling der
tong aandreef.
Hiermede is reeds aangeduid, dat
t de kunst van spreken ook behoort
zelfbeheerscbing.'
Deze mag men van elk onzer eiscben.
Niet iedereen kan over groote, ver
hevene dingen het woord voeren, wèl
rer ernstige, den mensch waardige,
Kan hij dit niet, dan past hem bet
stilzwijgen.
Niet eenieder heeft de gave der
schoone voorstelling.
Maar zielskracht, zedelijke deugde
lijkheid en zelfbeheerscbing, die zich
toont in goed en geregeld spreken, die
kan men bij iederen geestelijk gezonden
meDsch verwachten.
Gebruiken wij dezen maatstaf bij het
gepraat der menigte en beoordeelen
wg de menschen daarnaar, dan kunnen
wij met den besten wil ter wereld geen
gunstig oordeel veilen.
De meeste vergrijpen spruiten
t een verwaarloosd gemoed e
slechts door zedelijke loutering te
verhelpen zijn, dat moest niemand zich
ontveinzen.
Zelfs beschouwt men de verstrooid
heid en hare gevolgen, het zich ver
spreken b.v. als een treurig voorrecht
der geleerden en verklaart die t
'ermaat van diepdenkendheid.
Ten onrechte. Het is zedelijke zwak
heid evenals de onoplettendheid bij
kinderen.
Ook de raadselachtige ziekten
het zieleleven, die de moderne psycho
logie zoo interessant toeschijnen, de
splitsing, de verdubbeling van het ik,
de machteloosheid tegen hypnose ei
suggestie dat alles is ziekelijk, d.w.i
grootendeels een gevolg van de ver-
waarloozing van den wil en
stellingsvermogen.
Het geneesmiddel
De vaste menschelgke wil, waardoor
hij zich zelf uiterlijk en innerlijk vol
komen meester is.
Niemand, om ons tot het spreken
te bepalen leert goed spreken, als
hij er niet naar streeft goed te denken,
goed te willen en goed te zijn.
Hoe zal iemand een goed samen
hangend gesprek kunnen voeren zonder
ordelijk denken
Hoe zal hij dit leeren, als hij er zich
niet op toelegt zoo innerlijk als uiterlijk
ingetogen te leven, zijne gedachten te
beheerschen, verstrooidheden
strijden, fantasie en zinnen te beteugelen
Hoe zal iemand de liefhebber.) weer
staan altijd zichzelf te hooren spreken,
altijd van ziin eigen persoon en van
dingen die hem belang inboezemen,
hoe zich oprecht interesseeren voor
anderer aangelegenheden, als hij niet
sterk in zelfverloochening en opoffering
lor de naasten is
Maar, dat is een halve cursus in
ascetisme die iemand gevolgd zou
moeten hebben, eer hij zich aan een
gesprek waagt.
Ja natuurlijkDat is juist, wat ik
zeggen wilde 1
Er is veel tucht des geestes, veel
wilsbedwang veel oefening in het be
heerschen van het egeïsme, veel achting
en liefde jegens den naaste noodig,
opdat iemand de kunst van het spreken
Gemengde Berichten
onder controle Centrale Accountantsdienst Ned. Boerenbond
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT
des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAGAVONDS van 7
tot 8 uur en VRIJDAGS van IC tot 11 uur.
Dadelijk ingaande Rente 3°/io pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
Zalen tegen zeer billijk tarief te huur. Inlichtingen bij den concierge.
Den minister van Waterstaat, Van
Swaay heeft een droevige slag getroffen.
Zijn te Apeldoorn wonende zoon, in
genieur bij het Eleclrisch bedrijf is toen
bij doende was met een electrische
stallatie, doodelijk getroffen.
Het tragische geval, gebeurde bij het
verrichten eener bezigheid aan een
transformator in de buurt Wormen.
Van Swaay raakte den transformator
met de punt van een potlood aan, de
stroom sloeg, zonder bet bout te dereo,
door het grafiet met vlammen om het
potlood heen naar zijn hand, die geheel
zwart werd. De hoed de lorgnet
bet potlood lagen in de nabijheid
het lijk,
i woning aan de Klokstraat
te Apeldoorn ontstond een binnen
brand vermoedelijk door een lek in de
gasslang veroorzaakt. Op het hulpge
roep van de vrouw des huizes, die
zich geheel alleen bevond, schoten de
buren toe. De beer Mossel trok de
de brandende kleeren van het
lijf en legde het met brandwonden
overdekte lichaam te bed.
De toestand van den moedigen
Mossel, die aan beide handen en armen
vreeselijke brandwonden bekwam, welke
hem eenige weken beletten zullen
beid te verrichten is redelik.
In de R. K. Kerk te Nieuwenbagen
(L.) is ingebroken. Door een kelderluik,
hetwelk uitkomt in den tuin
pastoor, hebben de dieven kans gezien
de kerk binnen te dringen. Om in het
bezit te komen van een drietal offer
blokken zijn twee altaren geheel omver
gehaald. De vandalen hebben verder
naar den sleutel van de brandkast ge
zocht en daartoe de geheele sacristie
zonder succes onderzocht en alles van
zijn plaats gebaald. Het is reeds de
zesde maal, dat in deze kerk wordt
gebroken.
In de chemische fabriek op de
Ruigeplaat te Schiedam is een arbeider,
die aan toevallen leed, in een kuip met
water is gevallen. Toen de man ge
vonden werd bleek hij reeds overleden
zijn.
Tusschen Hurwenen en Rosum is
ii boerderij afgebrand. Acht stuks
e, drie varkens, twee geiten en zestig
kippen zijn in de vlammen omgekomen.
De aanwezige voorraad ging verloren.
De bewoners konden zich met moeite
redden.
Overdrijving. Gij onthouders over
drijft, zegt men. Men kan van alles te
veel nemen. Te veel eten is ook niet
goed. Wie te veel spijzen gebruikt
verkort ook zijn leven.
Heel aardig gezegd.
Maar heel leuk merkt de B. V. op
Is alcohol een voedsel
Heeft soep een man ooit gek gemaakt
Trekt visch een man ooit onder de
tafel
Of krijgt een man een zwaar hoofd
door brood?
Als hij vandaag biefstuk eet, wil hij
dan morgen de geheele koe verslinden
en als hij bet niet krijgen kan, slaat
hij dan daardoor de boel kort en klein
Komt na bet eten van groente ieroaDd
jit naar huis om zijn vrouw te
bandelen en zijn kinderen te slaat
Moet een vrouw ooit aan een
bergier vragen om haar man geen
pannekoeken meer te verkoopen
Wijzen levensverzekeringen menschen
ooit af. omdat zij verslaafd zijn
aardbeien met room
Maken gestoofde peren ooit een
zijn neus rood?
Of kan een man door 't eten
ippelmoes het sleutelgat van de
deur niet vinden
Taxi of auto noodig
Amersfoort,
In Midden-Limburg wordt door
Duitsche kooplieden een geweldige
opruiming gehouden in de paarden
stallen der Limburgsche fokkers. Zelfs
stamboekdieren van f4000 f5000
gaan van de hand. In de laatste dagen
moeten reeds meer dan 500 exemplaren
zijn uitgevoerd.
Plaatselijk Nieuws
Woensdag 26 Maart, des avonds 8
r, vergadert de R. K. Vrouwenbond
het R. K. Spaarbankgebouw. Bij die
gelegenheid zal.de heer N. J. Hoevers
i lezing houden over oud-Amersfoort.
Nieuwe aanwinsten van de openbare
Leeszaal en Bibliotheek aan de Nieuw-
straat.
Gijsen Methode om in 6 maanden
de Fransche Taal te leeren lezen,
schrijven en spreken. Fransch Leesboek
et Hollandsche vertaling.
B. van BeursDe Roman.
GenlisDans l'Incendie tropical.
Angkor-Java-Burma-Iodia.
Ratisbonne: Histoire de Sairt Bei-
Hebt U een
nard, 2 dln.
RuscheblattSt. Jozef.
BourdaloueOeuvres completes.
W. van Koeverden De Zwakheid
Gods.
Kolping Huwelijk en Huisgezin.
Leonard de Port-MauriceOeuvres
completes.
B. van MeursGolgotha.
Rodriguez: Pratiqua de la Perfoction
Cretienne.
J. A. S. van SchaikHet Wezen der
Liturgie.
MoreuxDe geheimzinnige weten
schap der Pbarao's.
Konflikt in de Twentsche Textiel
industrie.
KutterZij moeten. Open brief aan
de Christelijke Samenleving.
DaurigoacHistoire de la Compagnie
de Jesus.
La France Chretienne dans l'Histoire.
Kuiper: Tweerlei Vaderland.
Scholtens: Een boek over Karthuizers.
StokvisVan Wingewest nasr zeff-
bestuur in Nederl. Indiê.
Practisch Handboek voorDecorateurs.
Werumeus BuoingHel Tooneel-
:cor.
v. GelderPottenbakkerskunst.
De Lorm Het gezellige Binnenhuis.
PlasschaertKorte Geschiedenis der
Hollandsche Schilderkunst.
Ed. Von Sacken Katecbismus der
Baustile.
Abraham a Sancta'Clara Abraham's
Loofhut of een lustig Zomerprieeltje.
Idem Nuttig mengelmoes voor Rijke
i arm, oud en jong, enz.
Idem De nelvoorziene Wijnkelder.
Idem s'Werelds mooi en leelljkheid.
Foersrer: Christus en het mensche-
lijke leven.
GervasiusEucharistische Opvoeding.
N. van HasselZedenontaarding.
J. van Rijnketke OltbuisDe vrouw
baar huis en daar buiten.
- Vaststelling der Kiezerslijst.
Burgemeester en Wethouders maken
bekend, dat de door hen vastgestelde
kiezerslijst voor het jaar 1924/25 van
23 Maart tot en met 21 April a.s. op
de secretarie der gemeente (bureau
Dit Iihi in it Mill lidwina
in Schiedam.
Door THOMAS A KEMPIS.
Hij was hierover ook ten zeerste
verbaasd en vroeg, vanwaar zij hem
zoo kende, en zij antwoordde hem
eenvoudig weg, door te zeggen: De
Heer heeft dit gegeven.Dcze twee voor
beelden zijn voorloopig voldoende, en
deze heeft broeder Hugo weleer sup-
prior in den Brief uit den mond van
hen, wien zulks overkomen is, per
soonlijk zelf gehoord.
Over de uitstraling en dc kennis
het licht des engels bij haar.
Hoofdstuk XIII.
Schitterend werd vervuld in deze
zwaarbeproefde maagd, wat God eer
tijds sprak tof Mozes en tot de kinde
ren van Israël, wanneer zij het beloofde
land zouden betreden. „Zie ik zend U
mijnen engel, opdal hij U voorga en U
steeds beschermeen opdat hij uwe
reisgezel zij. In vele boeken der heiligen
leest men van de verschijning der
engelen: en ook nu kunnen dergelijke
bewezen worden, in deze nederige,
arme maagd Lydla uit het getuigenis
van vele kloosterlingen. Zij werd dan
zeer dikwijls bezocht door den heiligen
engel, door wien zij zijn gezelschap
waardig en gesteund door zijn be
scherming, dikwijls werd aangeraakt
en dien zij zoo persoonlijk kende, als
een vriend zijn vriend kent. Ook kende
zij de engelen van haar biechtvaders
en van haar huisgenooten en andere
vertrouwden en van vele vreemden.
Haar verscheen dezeltde engel onder
schillende gedaantensomtijds in den
vorm van een zeer schoonen jongeling,
altijd echter met een zeer grooten glans,
als een engel des lichts, als de dienaar
en standaarddrager van het eeuwige
Licht. Somtijds was die heldere glans
zoo groot, dat indien duizend zonnen
in volle kracht gelijktijdig hun licht
zouden verspreiden, zij niet met deze
schittering des engels zouden kunnen
vergeleken worden. Somtijds verscheen
de engel minder luisterrijk; steeds
echter droeg hij het teeken des kruises
op het voorhoofd: opdat hij niet
valschelijk zou verwisseld worden
wellicht door den engel van Satan, die
haar meermalen verscheen in de ge-
dante van een engel des lichts. Indien
zijn helderheid echter om het groote
aantal bezoeken somtijds verduisterd
werd, of wegens de aanwezigheid of
de aanraking met sommige minder
reinen eenigszins bevlekt werd, bleef zij,
opdat.deze geringe smet niet lang zou
blijven in dien helderen glans, en niet
zonder boete verdween. Van deze be
zoeken des engels en die hemeische
verrukkingen voor een wijle verstoken.
Somtijs ook werd haar geweten be
zwaard door enkele geestelijke gebre
ken, alleen aan God en den engelen
bekend en bij deze gelegenheid door
angstvalligheid gekweld, werd zij ook
beroofd van hare gewone verrukkingen.
Bedroefd door deze gewetenswroegin
gen was zij gewoon dit aan haar
engelbewaarder te belijden en aldus
door een nederige bekentenis gezui
verd, spoedde zij zich, voorafgegaan
door hem daarheen, waar hij haar
geleidde. Door den heiligen engel
werd zij nog onderricht, wat zij aan
hem en wat zij haar biechtvader moest
belijden, wijl zij gewoon was dagelijks
hare dagelijksche overtredingen te be
lijden, volgens dit woord van den
psalmist: Ik sprak: Belijden zal ik
tegen -mij mijne ongerechtigheid den
Heer: en Gij, vergeven heot Gij mij
de boosheid mijner zonde.
Over de wonderbare wijze van inwendige
beroering van haar geestvervoering.
Hoofdstuk XV.
In die voor ons ongeloofelijke schei
ding van ziel en lichaam gevoelde de
heilige maagd, alvorens zij buiten zich
zelf werd ^opgevoerd, op de eerste
plaats zulks een beklemming op de
edele deelen van het lichaam, waarop
het leven berust, op de borst en oj
het hart, dat zij nauwelijks kon adem
halen en meende, dat zij ging sterven.
Maar later door het voortdurend terug-
keeren bij deze geestverrukkingen,
hieraan gewoon gevoelde zij die be
nauwdheden niet meer. Als zij dan in
geestvervoering naar die voormelde
plaatsen werd opgevoerd, bleef haar
lichaam als dood en ontzield op het
bed liggen, en zoo onbeweeglijk, dat
indien iemand het had aangeraakt, zij
het niet gevoeld zou hebben. Iets der
gelijks leest men in het leven van den
heiligen Thomas van Aquinoen van
daar twijfele niemand aan de waarheid
van deze nieuwe bijzonderheid bij onze
maagd, die God heelt vertroost met
zijn onuitsprekelijke verrukkingen.
Het gebeurde nu bij een geestver-
vervoering, dat de engel haar bij de
hand nam en haar geleidde naar het
altaar in de kapel van de zalige Maagd
Mnria in de kerk van Schiedam. Als
zij daar gebeden had, door godvruchtig
de Heilige Maagd te begroeten, voerde
de engel haar naar het Oosten naar
liefelijke oorden vol rozen en lelieën
en beplant met allerlei soort van bloe
men en besprenkeld met kostbare
reukwerken. Als zij deze plaatsen
naderde, noodigde de engel haar uit
om binnen te treden, maar zij durfde
uit eerbiedige schroom hiervoor niet
binnentreden, opdat zij met haar voeten
die bloeiende beemden niet zou plat
treden eindelijk als de engel haar
verzekerde, dat deze door haar niet
konden vertreden worden, trad zij op
zijn aansporen en uitnoodiging binnen
en volgde hem, waar hij ook voort
ging. Somtijds bloeiden die bloemen
tot zulk een hoogte op en waren zij
zoo dicht begroeid, dat zij zich ver
ontschuldigde er niet doorheen te
kunnen gaan en dan droeg de enge!
haar evenals hij weleer den profeet
iHabacuc opgevoerd had, zoodat hij
haar vasthoudend spoedig door die
bloemen heenvoerde naar de plaats,
waar hun tocht heen leidde.
Wordt vervolgd.