N.V. Middenstands-Credietbank
Credieten - Incasso's - Deposito's
Bel dan op No 42
Amersfoort.
Amsterdamsche Bank
DE EEMBODE
R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort Dinsdag 17 Febr, 1925 No. 92
en Omstreken Acht en Dertigste Jaargang
ABONNBMBNTBN kunnen elke week In gaan, doch opiegglng vin II „.u_fv,D ampp^fdopt tpi PPnnn i.i II A»VB«TBNTlfiN 23 cent per regel. Blll|k« isrlevan voor hardel en
abonnement moet geschieden voor den tanvang vin een nieuwkwartail. KANTOOR. LANOEQRACH1 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 n|verheld b| geregeld adverteeren. Advertenllïn moeten Dtnsdaa
Prijs per drie maanden f 1.00. Bulten de gemeente Amerafoort t MO. DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAQ- EN VRIJDAOMIDDAO Vrfdsg vóór uur worden betorgd. Een bepaalde plaata kan
A(xonderI|ke nummert 10 et. II II bint worden gegarandeerd.
Prof. De Groot heeft eens als tekst
van zijn inaugurale rede de woorden
gekozenDe waarheid zal u bevrijden.
Zoo ieder voor zich op deze goddelijke
belofte meer vertrouwde dan op eigen
wijsheid, en ter wille van eigen plan
netjes of inzichten, geen van de beekjes
en stroompjes, waarin de waarheid tot
's menschen hart wil komen, zou af
dammen, dan kan het heil niet uitblijven.
Retraite houden.
Bij de inwijding van een nieuw
Ketraitenbuis in zijn diocees, zeide Mgr.
Schrijnen, de bisschop van Roermond,
Het deel dezer heilige huizen van
afzondering is de hervorming, de ver-
betering van den mensch door over
weging van de eeuwige waarheden,
waarover in de samenleving te weinig
wordt nagedacht. Immers d: mensch
wordt in de wereld te veel in beslag
genomen door de huiselijke en maat
schappelijke bekommeringen des levens,
zoodal die groote waarheden niet tot
den peest der menschen kunnen nade
ren. De mensch moet zich daarom vrij
maken van deze beslommeringen, en
dan worden die diep overwogen waar
heden een zuiverende en hervormende
kracht voor zijn geest en hart.
Herhaaldelijk hoorde ik dan ook
diegenen die 't geluk hadden 'n retraite
mede te maken, hoe zij zegenrijk op
hun leven heefi ingewerkt. Zij waren
als de man, waarvan de H. Schrift
spreekt, die in den akker een verborgen
schat had gevonden. Zoo werden deze
rctraitanten nieuwe menschen, bezield
met voornemens, welke waren inge
geven door de leuze van den Apostel
Paulus .Zoekt hetgeen boven U is en
niet wat van deze aard is«.
Als de muren der retraitenhuizen
konden spreken, dan zoudeo zij ver
halen van de zedelijke overwinningen
behaald op de zwakheid van het
menschenhart.
Doch niet enkel wotden de individuen
verbeterd door de overweging van de
geweldige waarheden Gods, ook de
maatschappelijke samenleving onder
vindt er de heilige uitwerkingen van.
Daarom zegt de H. Vader ook, dat
de retraiten een groote kracht bezitten
voor het overwinnen van de tegen
woordige sociale en andere moeilijk
heden.
Immers, na een goede re
hebben gevolgd, worden de deelnemers
echte, vurige leerlingen van den Goedeu
Zaligmaker, en teruggekomen in hun
omgeving spreken zij mit ij<
geest van hun Meester.
moderne Danswoede.
(Ingezonden)
.Ook bij de aan Onze zorg toever
trouwde geloovigen wordt de degelijke,
echt godsdienstige geest van weleer
veeltijds vervangen door een wuften,
lichtzinnigen geest van zinnelijkheid
genotzucht..
Zoo klonk de ernstige klacht van I
Gezamenlijk Nederlandsch Episcopaat
in den Vastenbrief van het jaar 1024.
Die wuftheid en lichtzinnigheid, do. r
ïze trouwe en zorgzame Herders met
zooveel klem afgekeurd, toont zich niet
het minst in die overdreven zucht naai
dansvermakelijkhedeti, die bij velen tot
ire danswoede, een dansmanie
is uitgegroeid.
Wij mogen en wij willen niet over
drijven.
Op zich zelf is dansen niet verkeerd
en indien het zich dan ook zou bcper-
tot een enkelen, gezeiligen avond,
en dan, waarbij behoorlijk toezicht
goede keuze van clubgenooten de
schutsengelen vormen van eer en deugd,
een waarschuwing gelukkig
overbodig.
Maar de praktijk leert anders.
Wat openhartige en eerlijke jonge
lieden over den aa:d in omstandighe
den van het hedendaagsche dansen,
ook in besloten roomsche clubs, mede-
deelen, dwingt en dringt tot dit droef
getuigenisdat de dans door een on
rustbarend percentage van jongemannen
en ook van jocgemcisjes op schande
lijke wijze wordt misbruikt tot zondige
zmnepnkkeling, tot een aanslag op de
heilige deugd der kuischheid.
Zoowel de gedurfdheid van sommige
dansen zelf, als de onvoldoende Wee
ding der danseressen en andere om
standigheden, alsook het veel te dik
wijls en veel te lang zich overgeven
aan dit gevaarlijk vermaak, zijl
voornaamste factoren, welke lot een
krachtig tegengaan dezer moderne
danswoede met haar heilloozeo nasleep
van zedelijke ellende, moeten dringen.
En wie zijn op de allereerste plaats
verplicht, hier te waken en te weren
Zij, die aan het opkomen en snel
zich uitbreidend kwaad de meeste
schuld hebben.
En aan wie is die groote, overgrootc
schuld
Aan de ouders, met hun veel te
toegeeflijke, weekehjke en ziekelijke
opvoeding hunner kinderen.
Er wordt als zwakke en laffe zelf
verdediging geregeld gehoord: De kin
deren zijn niet meer als vroeger. De
ouders hebben niet zooveel meer over
de kinderen te zeggen.
Doch, wat antwoorden daarop de ge
zamenlijke Bisschoppen in hun Vasten-
mandement?
Wij vragenwie Is daBr van de schuld t
j niet de ouders, die de kinderen al
dus tot hun verderf hebben opgevoed..
Dat de blinde of kortzichtige, oner-
iren en onrjjpe jeugd zich met onbe-
mnen onstuimigheid wil werpen in
de lokkende genietingen der wereld, is
natuurlijk niet te vergoelijken dcch te
begrijpen maar dat ouders, ook katho
lieke ouders uit families met de beste
tradities, alt ziende blind zich betoonen
ten opzichte van de groote, zedelijke
gevaren hunner kinderen, kan en mag
niet anders dan bevreemding wekken
en scherpe afkeuring. Zij kennen het
kwaad, zij besiffen hel gevaar.
Om een dubbele reden, én voor zich
zelf cu voor hun kindereu moesten zij
inzien en door hun croslig en kloek
gedrag dit inzicht toonen en belijden
dat die moderne, overdreven danszuebt
niet enkel een treurig teeken is van den
wuiten, lichtzinnigen geest, welke
gens het Bisschoppelijk vermaan oul
vele ooter katholieke families is binnen
geslopen, maar dat diezelfde dansmanie
hare beurt steeds verder vervoeren
verleiden zal tot ontkerstening van
hulsgezin en maatschappij, tot vergetel
heid van het hoogere, het eeuwige, het
bovennatuurlijke, m. a. w. leiden zal tot
het moderne paganisme of heidendom,
hetwelk niets meer verstaan wil van
St. Paulus' vermanend woord: «zoekt
smaakt de dingen, die boven zijn».
De wijze en krachtige Oudsr-wake
moet daaicm de rem zijn, welke de
anders aldoor wilder voortstormende
danswoede tegenhoudt. En het aller
te, wat van de Oudera gevraagd
worden, is toch zeker, dat zij
zich verzetten tegen het helaas ook in
roomsche kringen rceda doorgedrongen,
dwaas en gevaarlijk misbruik der zoo
genaamde .kinderbals..
Deze immers strooien en kweeken in
de ontvankelijke harten onzer jeugd de
heiliooze zaden en kiemen der op later
leeftijd wild woekerende, Bchier niet
meer uit te roeien danszucht.
CASTO.
Binnenland
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304
Depositorente van 3'/, - 5%
9 Bi eren ran Pilif fin tliiinitir.
En dan verklaarde onze grijsgebaarde
Missiebroeder ook nog. na met ernstig
gelaal naar de schuimende golven ge
keken le hebben en steunend op
z'n twintig jaar lange Missie-ervaring,
dat een klein schip als de missie-
pinas „Julius", met geen mogelijkheid
bij zulk weerde 400 zeemijlen tussclien
de Centraal-sfatie Vunapope en Bun-
dralis gelegen, kon afleggen. Doelt de
komst van den nieuwen bisschop was
al een paar maal aangekondigd; eu
even dikwijls wegens ziekte en slecht
weer uitgesteldna maanden wachten
gaat men mecnen dal het onmogelijke
mogelijk moet worden; en de goede
broeder deed bij zijn lange ervaring
ook nog deze op, dat een profeet bi
zijn eigen volk niet geüerd is.
Dat zou hem kunnen bedroeven,
maar neenhet schijnt hem thans goed
te doen en zelfs lijkt hij aan eigen
woorden te gaan twijfelen: wat de
twijfel hier toch verlokkelijk moei ge
weest zijn!
We lieten dus, ondanks het slechte
Maiuis-weer, de „Julius" kalm de haven
van Vunapope uitvaren, :n overtuigden
ons er zelf van, door aan te nemen,
dat die Noord-West storm maar lokaal
De Poet.
Het aantal postkantoren bedroeg in
1880 ongeveer 1300,in 1923 was dit
getal gestegen tot 1670.
Het aantal overgebrachte poitbe-
talende brieven en briefkaarten bedroeg
't laatste jaar 3 415791. Gaven de laatste
jaren wat bctreftde financiën van du be
drijf, nadcellge saldi te zien, in 1920 van
bijna 20 niiflioen gulden, het jaar 1923
gat weder een voordeelig saldo
ruim l'/i millicen gulden.
Het voordeelig saldo der Rijkslelc-
fonie, was in 1923 ruim 3 mlllioen
gulden.
Kamer van Koophandel.
De Kamer van Koophsndel en
Fabrieken voor de Geidersche Vallei,
houdt een openbare vergadering op
Vrijdag 20 Februari des namiddags 3
uur, in het Kamergebouw tc Amersfoort.
De dagorde vermeldt om.:
Mededeel».gen van het Dagelijksch
Bestuur.
Uitspraak (opverzoek der gasf.brlek)
over de wederxijdsch* voorstellen be
treffende den verkoop van gastoestellen,
gedaan door de gemeentelijke gasfabriek
en de plaatselijke installateurs te Amers
foort, en de bemiddelingspogingen der
Kamer tusschen deze beide.
Bespreking van het Rapport der
Vecnendaalsche Marktcommissie be-
treffende de nieuw te stichten Eieren-
hal aldaar.
Voorstel van het Algemeen Bestuur
t wijziging van het Reglement van
Orde der Kamer.
Rapport der Afdecling Kleinbedrijf
over haar vergadering van 16 Februari.
Ingekomen Stukken.
De voorzichtige Koetsier.
Een adellijk heer had een koetsier
ncodig, die tevens als huisknecht dienst
kon doen. Dtis candldaten meldden zich,
cn hun werd gezegd, op een bepaalden
morgen terug te komen om persoonlek
enkel* vragen te beantwoorden.
Op den vaatgesteldeu dag waren de
drie mannen aan het kasteel, en werden
kamer gelaten, waar na cenig
wachten de heer van het kasteel ver
scheen, en een hunner vroeg: «Hoe
dicht kunt gij mij langs tie slotgracht
rjjden?. De gevraagde keek eens naar
buiten waar een breeds gracht met
steile kanten rondom het kasteel liep.
«Tot op een handbreed afstand», was
zijn antwoord. «En gij?, wendde de
heer zich tot den tweede. Onvervaard
riep deze«Op een haarbreedte erlanga.i
Dc derde greep zijn pet, en wilde
hoewel nog niet ondervraagd, maa
heengaan. «Heila, vriend, ge hebt nog
niet eens geantwoord.» Och, heer,
antwoordde deze, tegen deze men-
tchen maak ik toch geen kans.
«Waarom niet! hoe dicht kunt gij m|J
langs de slotgracht rijden«Heer,
ik zou er zoo ver mogeljjk afblijven,
dan is er het minste gevaar.. Dit laatste
antwoord beviel een slotheer, en hij
nam dezen alz koetsier, want hij
*1 voorzichtigste.
Zoo ook met drinkgewoonten wie
het verste afbljjlt, en als geheelont
houder leeft, is zeker de voorzichtigste,
en behoeft nooit bang te zijn voor on
gelukken, door het gebruik van alcohol
veroorzaakt.
hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort
Haldiglng kap Beltman.
Om 5 uur had Zondag de huldiging
plaats van kap. Beltman door 't Patronaat.
De Eerw. frater Augustinua bood in
welgekozen woorden den Ecrw. Jubllaria
de gelukwenichen aan namens 't Patro
naat bij zijn 12', jarig Priesterfeest.
Spr. schetste 't verdienstelijk werk van
kap. Beltman voor de jeugd, hoe hij
steeds getracht heeft 't godsdienstig
leven te verhoogen. Dit ferst alduw
spr. vieren wfl om u onze dankbaarheid
liefde tc betoooen. Tenslotte wekte
de jongens op om steeds bun
Directeur te volgen en zjjn woorden
ter harte te nemen, waarna een hut-
diginge-lied werd gezoogen. Een der
jnngena bood daarna namens allen den
Eerw. Jubilaris hartelijke gelukwenichen
en een stoffelijk bewijs ven hulde aan
n.l. een bureau-lamp cn beloofde dat
allen steeds hun Directeur zullen ge
denken, In de gebeden gelijk hedc -
morgen allen ter zijner intentie ter H.
Tafel rijn genaderd.
Xamaae Patronaatz-commisaie en de
ouder* sprak dc heer Tulthof een woord
van waardeering, dankbaarheid en ge
lukwenichen, waarna de Jubilaris een
dankwoord aprak, op de le plaata voor
't gebed en de H. Communie tot xjjn
Intentie. Dat 't Patronaatswerk van zoo
gtoot gewicht Is, zooals de Ecrw. frater
zeide, is waar, en daarom doet spr. dit
werk zoo gaarne. Ook 't stoffelijk be
wijs stelde spr. op boogen prijs, daar
't een oprecht* uiting ie van denkbaar
held en waardeering voor uw Directeur.
Een woord van dank kregen de Eerw.
frater» en leider* voor 'i werk ten bate
van patrooaat. Tenslotte hoopte spr.
dat allen mogen worden degelijke
Roomsche mannen voor de toekomst.
Daarna volgde een tractatie en werden
verschillende aardige voordrachten ge
houden.
Toen om 7 uur kap. Beltman de
groote taal van St. Jozef binnen*
trad wat deze tjokvol met St. Joseph-
was. „In Vunapope heeft men waar
schijnlijk het prachtigste weer van dc
wereld."
Intusschen vertrok te Vunapope wer
kelijk de „Julius" naar Manus, maar..
bij een zwaren Noord-West- Men
meende het le kunnen wagenwant....
die Noord-West zou wel lokaal zijn.
Zonder twijfel zou men goed weer
vinden, nog vóór men op de open zee
kwam. En werkelijk bleek de Noord-
Wcstslorm overal lokaal te zijn!
Hot zou voor onze zwarte patriotten
hier, beslist leerrijk geweest zijn, wan
neer ze eens een kijkje hadden mogen
nemen bij dc Hollandsehc Jubileum
feesten.
Dc Manus-buwoncrs zijn lang niet
alkeerig van versiering en opsmuk. Ze
kunnen niet langs de altijd-bioelcnde
rozenstruiken gaan, die den weg op
den heuvel van Bundralis afzeilen,
zonder zich een paar bloemetjes in het
haar te steken. Onze schooljeugd ver
siert zelfs den emmer, waarin zij het
drinkwater omhoog brengt; en dik
wijls ziet men dal ze de vlsch die zc
gespeerd hebben, een kleedje van ge
vlochten gras hebben aangetrokken,
waarop de itoodlgt bloemetje» niet
ontbreken. Maar om hun woonplaats
tc versieren, 't werk van moeder natuur
te Amersfoort Kortegracht 16
Kapitaal fS5.000.000 Reserve 142.500.000
Alle Bank-, Kassiers- en Effectenzaken, Deposito»
Verhuring van SAFE-LOKETTEN
n
I
te verbeteren, d&t was hun nog nooit
I dett gelegenheid zou echter ook
daar een begin mee gemaakt worden
ondanks de zware regens, trok alles
wat Katholiek was, jong en oud naar
het bosch, waar onder oorverdoovend
lawaai het noodlge hout enblndmatc-
riant voor dc versiering van Bundralis
werd bijeengezocht. Men behoefde niet
zuinig te zijn. Voor belde artikelen
vindt men geen rijker magazijn dan
een tropenwoud cn O. L. Heer vraagt
ut Zijn afnemers geen stuiver betaling.
Toen dc voorraad hiervan groot ge
noeg werd geacht, trokken onze luldjcs
nogmaals ter veld thans oin het groen
voor dc slingers bijeen te verzamelen,
en men rustte niet, voordat 'l school-
gcb.oiw der statie ervan propte.
Met vergenoegen zagen de Neren
studenten van Bundralis dat spel aan.
't lag in hun oogen le lezen, dal ze
zich een lange vacanttc voorspelden;
want zoo'n voorraad materiaal werd
(och in geen uurtje verwerkt.
Maar hoe groot de voorraad ouk
scheen, den volgenden dag toonde al
gauw dat ze niet voldoende was.
Reeds terstond na de H. Mis. was
zich onledig met het vervaardigen van
guirlandes en het was wonderbaar om
te zien. hoe ook de sterke breedge
schouderde Tulu's, toch nog slechts
voor een drietal jaren, van 'i vrije hci-
densche boschlcvcn tot een meer ge
regeld. christelijk leven overgegaan,
zich leenden lot dien vreedzamen kuut-
selarheid. Zelfs dc dikke Michael, hun
Kukurai (opperhoofd), had zich aan
dc slingers fabricatie gezet, tot hij werd
geroepen om zijn talenten te besteden
aan hel meer nobele werk van kransen
fabricatie.
De broeder deed intusschen het ge
raamte van drie ccrcbogen verrijzen,
waarvan cr één onder aan den heuvel
kwam te slaan; een ander halfweg dc
heuvelhelling cn de laatste voor 't hui»
boven op den heuvel. Toen de duis
ternis inviel, was onze voorraad groen
tol sierlijke guirlandes verwerkt en
men zag zich genoodzaakt om den
laatstcn dag voor de komst van den
bisschop nogmaals le velde tc trekken,
eerstens omdat het groen onvoldoende
was gebleken en ten tweede, omdat
men nog een groote hoeveelheid sier
planten wilde verzamelen.
nakkenbrcin heeft er aan gedacht dat
de mogelijkheid van een verschuiving
der feestelijkheid zeer groot was. De
ongewone drukte cn beweging op de
Missie-statie,, het .{talken» aankomen
van vcrafwonende katholieken, waar
van er cenlgen een voetreis van twee
dagen hadden moeten afleggen om Ie
Bundralis tc komen, dan dc aanblik
van de meer cn meer In leest toot ko
mende paden en huizen, deden den
storm, voor korten tijd eerst opge
houden, snel vergelen en men vond
het als van zeil sprekend, dal de nien*
bisschop den volgenden dag op Manus
en te Bundralis zou landen.
Nadat het hcuvelplatcau lot ccn
stapelplaats van allerlei struiken en
planten was omgeschapen, verdeelden
de beschikbare manschappen zich In
groepen, die elk een deel van den
arbeid voor zich namen- Alles zou naar
kanakkvii-snu.tk en kunstzin worden
opgesmukt. Vooral de drie groepen dtc
cfk voor zich ééa der drie bogen onder
handen hadden genomen, waren onder
den indruk der gewichtigheid van hun
arbeid en het stond bij elk van hun
vast, dal hun arbeid 'i hoogtepunt van
men mei het verarbeiden begonnen, dag. gaf een aangename voorstemming
Een groot deel der katholieken hieldjop het verwachte fecsL Wel géén ka-,
BT bedrijvigheid" cn drukte van dien I vcrsicrkunsl moest bereiken
(Wordt vervolgd.)