Amsterdamsche Bank R. K. Spaarbank - Amersfoort Bel dan op No 42 Amersfoort, OE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 10 Maart 1925 No. Acht en Dertigste Jaargang 98 ABONNEMENTEN kunnen elke week In Rian, doch oplegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pr|s per drie maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort 11.10. Afaonderllke n KANTOOR: LANOEORACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQMIDDAO abvbrtbntiAn 2" cent per ratel. Blll|ke tarieven voor handel er. nfverheid b| geregeld adverleeren. AdverlentlFn moeten Dinsdag en Vr|dag róór uur worden bcsorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd De eerste stap tot de wijsheid is, niet mee te doen met de dwaasheden der meerderheid. De wijzen zijn wijs, omdat zij den moed hebben tot de minderheid te behooren, d.w.z. tegen den stroom op te roeien; de meerder heid laat zich liever met den stroom afdrijven. Bolgotba. Eens ging de zonne ver en breed In zee van eigen goud vervloeien, En vlood de glans van 't verre gloeien Dofrood laogs 't zwarte wolkenkleed. Toen hing aan 't kruis in schemergloed Ontkleed Gods Zoon en strekte d' armen Wijduit in godlijk schoon erbarmen. En zachtkens drupte en viel het bloed Van 't lange baar en doornen kroon, Langs stillen mond en bleeke wangen, Waar versch uit wonden droppen hangen Als dauw uit roode rozen schoon. Toen klonk luid-door zijn stervenskreet En boog Hij 't hoofd na 't laatste [zuchten, Diep schokte d' aard, Zijn hooners (vluchtten, Kaar een blijft staan en weent in liefde- (leed. T. G, Over Opvoeden. Pater Dalmatius v. d. Geest gftf dezer dagen in een lezing over opvoeden de volgende rake beschouwingen ten beste. Opvoeden is een moeilijk werk, voor al in onze dagen met zijn ontzettende jeugd verwildering. Eén troost is er bij dit werk nl. dat 't »bonum naturae., zooals St. Thomas het noemt, altijd in een menscheobart blijft. AI zinkt hij nóg zoo diep, zeide de begaafde Dominicaan, het goede in hem zat nooit geheel verstikken. Al zou er in 't hart van een kind een boom gegt eid zijn als Janljes pruimeboom, vol geladen met slecht heid en verdorvenheid, dan ligt er toch altijd in datzelfde hart, naast dien boom, nog een zaadje goed. Een kind moet worden opgevoed voor het maatschappelijk en voor het eeuwig leven. De opvoeding voor het eeuwig leven is natuurlijk het voor naamste. Toen de Egyptische prinses den klei nen Mozes aan de oevers van den Nijl tusschen het riet gevonden had, gaf zij het kind aan zijne moeder over en sprak »Neem dit bind, voed het voor mij op en ik zal er u voor beloonen.. Dezelfde woorden spreekt God tot elk ouderpaar. De ouders moeten het kind opvoeden voor God en wel door het te leeren Gods wil te doen, Gods wil doen, d. w. z. het goede doen en het kwade laten. Het is niet voldoende het kind in te prenten wat het niet mag doende ouders moeten het kind ook leeren wal het wel moet doen. Een dame vroeg aan een klein meisje hoe het heette. En het kind antwoordde Annic-laat dat! Zóó noemde het zich zelf, omdat het nooit iets anders te hooren kreeg dan An lie laat dat I Annie, blijf af I Annie "i mag je niet, dit mag je niet Uit dat »)aat-dat. bestaat hel hecle opvoedingssysteem van vele oudcro. Het »laat-dai< dwingen ze af met de mattenklopper I Als de kinderen nu maar de ergste streken nalaten, als de jongen maar geen Al te grootc strop is en vader met op te hooge kosten jaagt door het stuk gooien van ruiten bijv. en het vernielen van buurman'» goed, als het meisje maar vlug met de handen is en moeder Hink wat helpt bij 't omwos- schen en 't naaien, welnu, welnu dan de opvoeding klaar De nest gaat van zelf. Jawel, vanzelf verkeerd dikwijls I Ouders moeten niet alleen verbied machines zijn, die het kind, door al maar op te spelen en ransel desnoods, duidelijk maken wat het laten moet: neen, ouders moeten op de eerste plaats het Itind leeren wat het doen moet om :n goed christenmensch te worden. Onders moeten hun kind opvoeden tot deugd. Dut is moeilijk, zeer zeker, dat kost :jjd i:o die tijd is dikwijls moeilijk te vinden, bijv. als de melk staat te koken I Maar toch, die tijd kan en moet ge vonden worden I Men moet dus voor de kinderen geen politie-agent, maar opvoeder tot deugd n een. kind goed te leiden moet het goed kennen. De moeders bennen vaak de kinderen beter dan de vadeits omdat die overdag zoo veel weg zijn. Maar ook de vaders kunnen hun kinderen uitstekend leeren kennen op den Zondag. Vaders, gaat wandelen met een of twee van uw k nderen, laat ze praten en u zult ze leeren kennen met ai hun hebbelijkheden. Doe een spelletje met hen en ge zult ook spoedig hun eigenaardigheden ontdekken. En praat ook eens met de onderwijzers en onderwijzeressen. Moedig uw kind aan in zijn pogingen n braaf te leven en goed te leeren. Er was eens een jongen, een echte strop van een jongen bij was natuurlijk Misdienaar. Hij haalde allerlei streken uit en leerde weinig of niets. Toen moest hij naar de kostschool i de jongen veranderde totaal. Na twee jaar kwam hij met een rap port thuishij had voor alle vakken een 10, voor één vak een 9. Dat is zeldzaam I Zijn vader krijgt het rapport te zien i met een onverschillig schouderop halen merkt hij op: Hm, 't schikt nog al I In mijn tijd had ik altijd -f- 10 Afschuwelijk, niet waar, zoo'u op 'ocdingsmethode op z'n smalst 1 Moedig uw kinderen aan. Vertel aan uw kinderen. O, met vertelsels kunnen moeders :n vaders zoo spelenderwijze de groote levenswaarheden in het hart van een kind inprenten. Vertellen is zoo verrukkelijk voor het romantisch gestemde kindergemoed. Leer uw kinderen ook zingen. Laat een zonnige opgewekte stemming, echte blijmoedigheid zijn in uw huis. Uw kamers moeten vol hingen met vroolijkheid en kwinkslagen. Daardoor hecht u uw kinderen aan uw huls -n uw kir deren op te voeden tot karaktervolle, levensblije mrnschen, I ge eerst zelf levensblij, karaktrr vol zijn. Zelfopvoeding moet aan de opvoe ding voorafgaan en er steeds mee ver gezeld gaan. Gij moet altijd in slle levensomstandigheden vastbernd-n ei met vasfhoudendheid uw plicht doen, dan zullen uw kinderen 'iel ook doen Gij moet siemar.d» zijn en niet «nie mand* de hemel is niet voor nulliteiten. Gij moet edel zij l. Adeldom van karakter dit komt ize tijd te kort. Er is bijna niets dan schurkerij, be drog, valschheid, g: meenheid, laster i sarcasme om ons heen. Vlakweg vertrouwen is bijna niemand Adel van karakter moeten we hebben daardoor zullen we hoogstaande men- chen worden en ons 'niet verlagen, i Adel van karakter moeten vooral ook de moeders hebben. Wie de moeders heeft, heeft de toekomst 1 I Binnenland onder controle Centrale Accoontantedienst Ned. Boerenbond De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot I uur; WOENSDAG AVONDS van 7 tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur Dadelijk ingaande rente 3*/io pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Zalen tegen zeer billijk tarief te huur. Inlichtingen bl) den concierge Os Stille Ommegang, in de deelnemers wordt vanwege de geestelijke leiding verzocht le. Dat men bij het gaan naar het Spui (uitsluitend langs Spuistraat) zich stichtend gedraagt, r. Dat bij de komst op 't Spul, ig het vertrek wordt afgewacht door zich achter de H. H. Geestelijken aan sluiten. 3«. Dst men bij het begin van den tocht bij de voormalige N.Z, Kapel tusschen Enge- en Wijde Kapelsteeg een stillen groet brengt aan de H. Plek door het hoofd te ontblooten. 4e. Dat men den weg -olgt geheel in zichzelf gekeerd, stil biddend, eender uiterlijke teehenen. zelfstandig eender tick bij een Vereeniging of Groep te denken (voorschrift uit de bisschoppe lijke statuten). 5e. Dat men bij sommige punten, aar vroeger langzaam werd geloopen, i dezelfde pas houdt. 6e. Dat men als er eenige stagnatie een offertje brengt door rustig te wachten en niet te dringen. 7e. Dat men na afloop ingetogen zich begeeft naar het aangewezen bedehuis, olgens nader aan te geven weg. 8e. Dat deelnemers na afloop der Godsdienstoefening in de Kerk, tot bun vertrek zich gaan verpoozen in een net lokaal om zich daar steeds als bedevaartganger te gedragen en per eerste gelegenheid Amsterdam te ver laten, 9e. Indien men na den Omgang noodzakelijk den weg van den Stillen Omgang moet passeeren, diene men vooral in 't oog te houden, de bidden de schare niet, door het minste, te :n en zich vooral niet onnoodig langs dien weg op te houden. Dankbaar. In tegenstelling met de reeksen adressen, welke handhaving van del zomertijd verzoeken, hebben de Chr te Amersfoort Kapitaal f55 000.000 Alle Bank-, Kassiers- Verhuring va Kortegracht 16 Reserve f 42.SOO.OOO ;n Effectenzaken, Deposito's SAFE-LOKETTEN I en en Tuindersbor.d in Nederland, het Kon. Nedetl. Landbouw-Comilé en deR. K. Nedetl. Boeren- en Tuinders- bond, een brief betreffende den Zomer tijd aan den minister van blnnenland- «che zaken cn landbouw gezonden. -Zij stellen er bijzonder prijs op, op rechten dank te brengen voor de be- slissiog, genomen omtrent de vraag of de zomertijd hier te lande dit jaar en de volgende jaren al dao niet zou blij- gehandhaafd. Door deze beslissing heelt men ge toond een open oog te hebben voor de reéele bezwaren en nadeelen, die dc invoering van den zomertijd zoowel voor de boeren en tuinders persoonlijk als voor de uitoefening van hun bedrijf medebrengt. »Deze beslissing is niet dan na rijp beraad geuomen en zij vertrouwen dan ook, dat het zal gelukken de Kamei* der Staten-Generaal te overtuigen van de noodzakelijkheid en de genomen beslissing te bekrachtigen.* Amersfoort Nieuwe boeken in de R. K. Leessaal. Buddiogh, Verhandeling over het Weslland. Elderink, Oet et Laand van Aleer. Tweother Vertelsels. Havard, De bedreigde grenzen. lndië in Woord en Beeld. Geïll. Boas, Isragl's Uur. Brom, Katholiek. Gorris, Maria in de Katakomben. Thomas a Kempis. Wat hier en daar 'er de heilige Maagd Maria geschreveu is. (Latijn). Duval Slothouwer, De Wetgeving der Waterschappen in het bijzonder in de provincie Utrecht. Vlaming, Lessen over het huwelijks recht volgens den Codex. (Latijn 2 dln.) Prof. v. d. Loo, De Boeren en de Handel Sarton, Latjjnschc Spraakkunit. Hebt U een Taxi of auto noodig Been, 1813—1615. De Geschiedenit van onze Vetlossiog. Hooft, Ncderlandschc Historiën. Pflugk—Hartlung, Geril. Geschiedenis van den Vrjjheids-Oorlog. Scheer, De Valther Brug. Vorsterman van Oyen, De Oude Kerkregisters in ons Land. Wyn, Historische en Letterkundige Avondstonden. Burgemeester en Wethouders maken bekend, dat op Woensdag 11 Maart 1925 des namiddags om 3 uur gelegen heid tot koetelooze Inenting gegeven tal worden in het voormalige Werkhuis aan den Westsingel alhier. Gewenscht it, trouwboekje of ge boortebewijs mede te brengen. De politic-rechercheur j. Dekker is benoemd tot chef veldwachter te Drie* bergeo. Benoemd tot Griffier bij hei Kanton gerecht te Amersfoort mr. L. J. A. du Quesne van Bruchcm, thans te Ommen. De rijkscommissie voor de keuring van dekhengsten sal Woensdag 11 Maart des namiddags 1 uur op Bitkhoven een keuring houden van paarden van andere rassen (o. a. harddraverhengsten). Er zijn 11 hengsten aangegeven. Hedenavond, half acht, reeollce.ie voor oud-retraitantea, leden van retraite- pennlngvereenigingen en belangstellen den in de parochiekerk vin den H. Fratciscus Xavcrius aan het Zand. 9 Biiitm im Patir Vin Kliaiwitei. Daarentegen hebben velen zonder twijfel stiekem een kleine verstrooid heid gehad wegens dal prachtige bis schoppelijk gewaad van Monseigneur die op 't Priesterkoor gezeten, de H. Mis volgde men kon er niet genoeg naar zien en dan kwam nog daarbij, dat je bij elke beweging van Mon seigneur op iets bijzonders gevat moest zijn„wat zou er nu gaan gebeuren" vroegen dan alle Kanakkcn-oogen en als ze dan zagen dal Monseigneur eenvoudig een kruis wilde maken, dan was de nieuwsgierigheid weer voor een oogenblik voldaan. Na de H. Mis volgde de toediening van hel H. Vormsel. Een vorige maal was reeds 't H. Vormsel toegediend aan een tiental jongens, de eerste Katholieken van Manus. Van de vrouwen was toen echter nog geen enkele Katho liek geworden, zoodat de vrouw die thans het eerste 't H, Vormsel ontving, bij de toediening van 't H. Sacrament aan de andere vrouwen, als meier optrad. Zooals reeds gezegd, hebben Katholieken met verlangen uitgi naar den dag waarop zij dit „Sacra ment der kracht" zouden ontvangen en het is gemakkelijk te raden welk een vreugde hen thans vervulde, zij deelachtig werden aan de Genade van dit Sacrament. De Manus-inboor- lingen zijn over het algemeen zeet verstandig, en de Katholieken weten ook zeer goed welke verplichtingen zij met 't H. Doopsel op zich hebben ge nomen. Doch de gevaren zijn groot; en er behoort een groote wilskracht en moed toe, om in de omstandigheden, waarin zij leven steeds rech. voor hun Geloof en overtuiging uit ie komen. Dikwijls stellen de heidenen alles in hel werk om hen weder lot afval le brengenmen speculeert op de mensche- lijke zwakheidmen gebruik! list er. geweld, zoodat uit de middelen die gebruikt worden, meermaal met schrik aanjagende zekerheid kan opgemaakt worden, dat hier geen onwetendheid ten opzichte van de waarheid, maar echt duivelsche boosheid in 't spel is. In die van ras-echt heidendom door drongen omgeving, die bij alles en altijd haar eischen stelt en hun een kwelling en verleiding is, staan onze paar katholieken met hun overtuiging van iets beters, met een dikwijls won derbaar heimwee naar een hooger christelijk leven, dat ze bij 't onder richt hebben leeren kennen en be minnen met hun ingeboren trots om vol te houden en te overwinnenmaar ook niet hun te menschelijke neigingen en zwakheid. Voor ons was het dan ook geen vraag, of zij het voorrecht begrepen, waaraan zij thans deelachtig werden ze hadden zich reeds meermaal zoo over dit Sacrament uitgelaten, dat eerder verwonderd waren over hun eenvoudig sterk Geloof en de werking der Genade in de zielen van die pas bekeerde Kanakken. En toen. na de toediening van het H. Sacrament, Mon seigneur hun nogmaals de betoekenis van dezen dag verklaarde, hen mei begeesterende woorden schilderde, hoe trotsch zij er op moeien zijn, zich lid maat der Katholieke Kerk, en thans ook soldaat van Christus le kunnen noemen, en hen opwekte om nog meer als voorheen. Apostel (e zijn voor hun heidensche landgenooten toen werden zijn woorden werkelijk o vangen als de woorden van een V aan zijn zoon, vóór deze zich weer in strijd en gevaren begeeftWe zouden het toch later uit de gesprekken onzer katholieken onderling opmerken, met welk een eerbied en dankbaarheid zij den Bisschop aanhoord hadden. Het was feest, dien dag, voc katholieken van Manus! en een leest dat niet besloten werd met de kerke lijke plechtigheid. Nauwelijks waren de katholieken uit de kerk gestroomd, of daar verschenen de twee Paters, die den Bisschop bij zijn bezoek aan Manus begeleidden, met hun photo- toestel op het heuvelplein, en zagen gewichtig en vorschend om naar een geschikte plaats voor hun „driebeen." Terstond schoolde de zwarte jeugd te zamen tegenover 't toestel, terwijl ook de volwassenen voorzichtig naar die richting heen schoven, even be- gccrig als de kleinen om gekiekt te worden; maar dat behoeft men toch niet aan een ieder te laten blijken Dat zich photografeeren laten was reeds een interessanl iets voor onze zwarten, 't gebeurt niet eiken dag dat ze er gelegenheid toe hebben, en zc glommen reeds van blijdschap bij de gedachte, weldra hun knappe figuur in beeld te zien. Maar de blijdschap steeg eerst ten top, toen Monseigneur zich buiten op een stoel neder zeilen cn aan elk van hen persoonlijk een schitte rende medaille uitreikte. Weldra zag men groot en klein, niet zonder inner lijke voldoening, rondwandelen, met de groote stralende medaille op hun borst. Alsof de H. Oecst, dien zij vandaag ontvangen hadden, ook naar buiten uitstraalde I Het was een katholieken dag, dien dag, de eerste katholieken dag van Manus. Nu merkte men het eerst goed, nu allen dit uiterlijk teeken van Katholicisme op hun borst hadden gehangen. De heuvel van Bandralis, waarop onze pastorie ligt, geeft een wijd uit zicht over hel gele zee-strand en over de kokos-planting in het dal. Overal zag men Kanakken op en af wandelen of in groepen Ie zamen staan, en overal ook zag men telkens ccn flikkering van het felle zonnelicht in de nieuwe medailles, men zou zeggen, een telkens opstijgende juichkreet van dc ccnc groep naar dc anderewij zijn katho lieke, wij zijn katholiek Monseigneur Vcsters heeft als ccn Vader voor zijn kinderen in Manus gezorgd, cn niets vergelen, wat voor hen dezen dag tot een feestdag kon maken. Zooala wij reeds zelden, komt het grootste gedeelte van onze katholieken van eilanden en dorpen, op grooten afstand van Bandralis verwijderd, cn het is voor de mccsten zeer bezwaar lijk zelf hun eten voor meerdere dagen mee te brengen. (Wordt vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1925 | | pagina 1