Amsterdamsche Bank CREDIETEN Wenscht U een goede Piano xm~ f 425,- R. K. Spaarbank Amersfoort Bel dan op No 42 Amersfoort. Vrijdag 24 April Henri hermans POLITIEKE REDE OE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 21 April 1925 - No. 6 Negen en Dertigste Jaargang ABONNBMBNTBN kunnen elke week In gaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pr(a per drte maanden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort f 1.10. Alaondertlke n KANTOOR: LANQEQRACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAQ- EN VRIJDAQMJDDAO abvertbntiÊN 25 cent per regel. Blllfke tarieven voor handel cn ngverheld b( geregeld adverteeren. AdverteattCn moeten Dinsdag en Vrjdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd. Open uw mond om te spreken even voorzichtig als uw beurs om te betalen. De verstandige spreekt alleen, wanneet hij inziet, dat spreken meer nut heeft dan zwijgen. De ridderbof Ysselt bij Amersfoort door A. F. VAN BEURDEN. Om de stad Amersfoort lagen vele kasteden, latidgr. ederen en heeilijkh: den met eigen rechten. De ridders en adel lijke heercn zaten gaarne op niet al te verren afstand van een berouurde stad en kort aan een loopende berk of wa terloop, die het water kon leveren om de grachten te vullen, welke het kasteel of Huis voor overval moesten bescher men. Eene optrekkende brug over de gracht was in het algemeen een orna ment voor een adellijke woning. Kort bij de Eem ten Noordwesten van de stad Amersfoort lag in een weinig bezocht landelijk gedeelte de heerlijkheid Isselt of Ysselt, met een ridderhofstad, eene kapel en een gerecht. Men komt er laogs een met boomen bezetten landweg en er liggen enkele kleine hoeven in de nabijheid. Oorspronkelijk was de heerlijkheid in twee deelen gesplitst a. bet huis en de hofstede met vier morgen lands, een Hollandsch leengoed. b. de ridderbolstad en de daarbij in 1339 gebouwde kapel, de goederen te Nijeland, Airehorst, op de Amersfoorter Eng, te Lyssenvoorde, een Stichtsch leengoed. De familie van Ysselt, di: dat alles oorspronkelijk bezat, was zeer oud en komt in de oude Amersfoorter registers veel voor. Zij voerde tot wapen van rood met veertien zilveren penningen geplaattf 4, 4, 3, 2, 1. De eerste in de veertieude eeuw levende ridder van Ysselt heette Cosijn van Ysselt, die in de Batavia Illustrata II bl. 1200 Cosinus genoemd was, wat natuurlijk van zeil doet denken aan goniometrie, maar waarmede dat na tuurlijk niets te maken heeft. De van Ysselts waren gehuwd met Amersfoor- ters en zelfs was Willem van Ysselt in 1483 burgemeester der stad. Maar nog dikwijls ziet men den naam Cosyn, of Cozijn terugkeereo. Een zekere juffrouw Bcyeraet van Ysselt huwde in 1476 met Willem van Dam, raad en schepen van Amersfoort, waard- or het huis en de hefstede met vier morgen land, dus boven onder a genoemd in die familie kwamen, waar naar ze zich van Dam van Ysselt bleven Van haar broeder Clemens van Ysselt kwam het stichlscke leengoed, de ridder hofstad eDz, tegenover het eerste deel bovengenoemd gelegen door aanhuwe- lijking later aan de van Sasse's en in 1769 werd Gerbrand Ignatius van Sasse et mede beleend. Deze noemden zich daarna van Sasse van Ysselt. Zij zijn in de kapel begraven, evenais later de van Dam's, die de beide deeien van het goed vereen igden. Wij zijn ecrigzirs uitvoerig geworden, om eene verklaring te geven, hoe zich twee families, beiden met recht naar eene heerlijkheid genoemd hebben. In 1713 bestond de ridderhofstad beneden uit een kamer, een eetzaal ije, een salet en een keuken, boven uit een overloop, een kamer boven de kapelkamer nog een bovenkamertje en een zolder. Dc kapel is in 1580 bij het begin van het kerstfeest, door beeld- stormers geschonden en uitgeplunderd. In de kapel bevouden zich toen lad ders, tobben, een wapenbord, drie rcli- gieuse schilderijen met twee vleugeltjes, vier ebbenhouten kandelaars crue fix en een pakje met altaargoed. Het wapen bord door den heer W. E. van Dam van Ysselt hersteld draagt onder het wapen van Ysselt het opschriftObiit XI Octobrcs 1729 en herinnert aan Geer- truida van Ysselt. P. Pijpers in zijn Eemlandsch Tempe (1803) pag. 3 deelt mede dat onder een beelcjc in de kapel stond het volgende tijdvers ICou pat Cc qVerCU VILarlensl, qUae sar.Cil beina'DI sClpLone Cre- Vlt aiIDo. en in hetzelfde kerkje ziet men de overblijfselen nog op den altaar staan. Jacob van Dam, Raad der Vroed schap van Utrecht brak het huis Ysselt af en liet de kapel gedeeltelijk bestaan. Ze is aan de H. Barbara gewijd. Een oude altaartafel en enkele wapen borden bevinden zich nog in de kapel, maar zij is niet meer, wat ze eens Ze is nu onder één dak met de land- bouwwoning die in de vorige e gebouwd werd. Het klokketorenij' de gotische ramen voor een gedeelte dichtgemetseld bestaan nog. Ook de oude grachten is niet veel mee Ysselt is ihans een rustige landbouw- woning, waartegen de witte kapel eigen aardig afsteekt en de herinneringen aan de heerlijl htden uit Amersfoorts naaste omgeving cog tens opwekt. Ea'en wij als bij dage eerbaar wandelen. (Iogezondei Een woord over de moderne mode tot ocze Roomsche vrouwen en... mannen. De strijd tegen de slechte mode, de apert zedelooze, doch meer nog tegeD de niet- of minder zedige mode, is een moeilijke strijd. »De ondervinding vooral der laatste tientallen van jaren bewijst het Zeker, er zija nog, God zij dank, genoeg fijnvoelende vrouwen en meisjes, die in weerwil der heerscbcnde mode fier en voornaam en eerbaar zich kleedeo en zoo ook in baar uiterlijk toonen, dienaressen te zijn en te willen b'ijven van Christus en niet zichzelfontcerende slavinnen der Christus vijandige wereld. «Doch ook helaas, moet erkend, dat bij vele, ook katholieke vrouwen en meisjes, het fijne eeibaarheidsgevoel reeds veel heeft ingeboet. »Het moet erkend, dat velen hel woord van St. Paulus Laten wij als bij dage eerbaar wandelen* deerlijk te schande maken door haar wufte, prik kelende kleeding, die men eer in den nacht des beider.doms zou verwachten «Het verbaast mij eigenlijk, dat niet menigmaal reeds een kreet van veront waardiging is opgegaan uil het midden der christelijke kringen om te protes teeren tegen de schaamtetooze wijze, waarop zelfs Christenvrouwen zich kleeden «Het schijnt wel of het woord «eer baar* en «kuisch* geen beteekenis meer heeft voor ons tegenwoordig vrouwelijk geslacht en men er juist op uit is, om zoowel door ergerlijk korte rokken als door laag uitgesneden japonnen en bloote armen, zooveel mogelijk de aan dacht te trekken en alle besef aan kieschheid en ingetogenheid met voeten getreden wordt. «O, als de christenvrouwen eens be dachten, welke gesprekken uitgelokt en welke gedachten en begeerten door de tegenwoordige wijze van kleeden op gewekt worden, zij zouden zich onge twijfeld diep beschaamd en zelfs schuldig voelen Wij leven helaas oppervlakkig, zoo onnadenkend en geven ors zoo weinig rekenschap van den invloed, die van ons uilgaat en van de atmos feer, die wij verspreiden en hoe hoog noodig is het toch, dat al onze levens uitingen van dien aaid zijn, dat zij onzen naaste tot hulp en opbouwing zijn ec wij ook door ons uiterlijk optreden reine, heilige gedachten bij onzen broc- der of zuster opwekken Deze treffende woorden schreef voor eenigen lijd Freule H. Hartsen, directrice vanhet Protestantsche Uniehuis te Beek bergen, in het tijdschrift «Het Zoikiichu onder den titel«Een woord aan de Christen vrouweo* Wel is in het katholieke kamp dik wijls reeds een nood- en stiijdkrect ge heven «Om de vrouweneer* tegen de vei keerde mode. Doch hst woord van hoogstaande mannen, van Bisschoppen en zcify Pausen, vond niet den gewenschten weerklank. Met een beroep op haar gevoel van eigenwaarde, met een beroep op liaar eer van vrouw en christin, willen we ondanks dat alles, rustig voortgaan, de welgeziude vrouwen en meisjes tot een alleszins betamelijke kleediug op te wekken, haar Paulus' woord herhalend en inscherpend «Laten wij als bi) dage eerbaar wandelen I* Einde October 1919 vergaderde de Katholieke Vrouwenbond van Italic te Rome. De presidente, markiezin Patrizi, hield eei. toespraak tot deo Heiligen Vader en legde de verklaring af, dat de leden van den bond het zich tot een eer rekenden, zich steeds in eer bare kleediog te vertoonen en daardoor aan haar omgeving een goed voorbeeld te geven. In zijn antwoord ging de Paus onmiddellijk op deze gedachte in. Hij wees ernp, dat men zich moest haaster. krachtig cp te treden tegen die uit wassen der mode, welke de vrucht waren van de verdorvenheid bunnei uitvind: rs en welke op onheilzame wijze de algemeens verwildering dei zeden bevordeidtn. De H. Vader vervolgde«Op dit punt meenen Wij in h?t bijzonder te moeten terugkomen. Want renerzijds weten w<5 dfet een zekere kleederdracht, zooa's zij heden bij de vrouwen in gebruik is, voor het welzijn van de maatschappij schadelijk is, daar zij tegelijk ten booze verlokt. E'i anderzijds vervult het ors met verbazing te zien hoe iemand, die dat vergift verbreidt, zich niet van zijn slechte daad rekenschap chijnt te geven, gelijk hij, die een huis io brand steekt, zonder besef te hebben van de vernie lende kracht van het vuur. Alleen indien wij zulk een onwetenbeid veronderstellen kunnen wij de beklagenswaardige uit breiding verklaren, welke in onze dagen een mode heeft aangenomen, die zoo zeer het tegendeel van de zedigheid is, welke het schoonste sieraad moest zijn van de christelijke vrouw, zonder een dergelijke onwetendheid zou hel raar onze mecniug in het geheel ondenkbaar zijn geweest, dat eeu vrouw tot derge lijke uitwassen van een oneerbare klee derdracht kon overgaan, en zich in die kleeding nog wel in het Godshuis kon Met welke vreugde de H. Vader de belofte van de leden van den Ilaliaan- schsn Vrouwenbond in ontvangst nam, bt hoeft wel niet gemeld. En hoe ernstig onze thans regeerende Paus Pius XI tegen de al te vrije mo derne mode zich verzet, berinneren zich onze lezeressen en lezers uit het feit, dat Zijne Heiligheid een heele groep van vrouwelgke pelgrims weigerde ten Vaticane te ontvangen wegens haar onbetamelijke kleediog. Onthouden wij deze lessen. En vooral onderhouden wij ze. En vooral gij, roomsche vrouweo, onderhoudt, behartigt ze. Doch ook tot u, roomsche maanen, durven wij die woorden met klem en vertrouwen herhalen. Omdat wij over tuigd zijn, dat, gelijk de man eenerzijds is blootgesteld aan den heilloozen in vloed en de verleidiog dier onzedige mode, docr Paus Pius IX een «lokaas van booze begeerten* genoemd, bij zoo ook van den anderen kant een gunstigeo invloed kan uitoefenen op den smaak de mode van de vrouw. Sen treffend staakje hiervan wordt medegedeeld door Maria de Gea- tilles, welke onder hoogc goedkeuring van den onvergetelijken Paus Pius IX de Roomsche vrouwen van Frankrijk weleer ten strijde riep tegen de ver keerde kleedcrweelde. «Soms zoo schreef zij hoort men de vrouweo hare toiletten wel eens verdedigen met de bewering«mijn man wil het zoo hebben 1* Eens woonde ik bij eene mijner vriendinnen een scherpe logenstrc ffing in dergelijke beweringen bij. Mevrouw N. N. deed zich door hare kamenier een japon passen, die juist de naaister was teruggebracht en die zij 's avonds op een groot officieel bal moest dragen. Zij keerde zich voor hare spiegelkast al om en om. Haar buitengewoon lange sleep leek haar een halven meter te kort. Maar haar het meest verdroot, was, dat het bovengedeelte niet laag genoeg was uitgeknipten ik vroeg mezelf reeds verwonderd af, hoever zij 't dan wel wenschte. Kijk, Famy* zoo heette de kame- r «gij moet het eenigc vingers lager uitsnijden*. En z:ch tot mij ketrend, zeide zij«Ziet ge, mijn man mag niet graag die hooge japonnen,* Terwijl ze nog bezig is met haar kleeding, gaat de deur open, en de man, voor wien zij zoo edelmoedig de eischen der zedigheid opt fferdc, trad bionen. Hij wijdde een bijzondere aandacht aan hel toilet zijner vrouw daartoe had hij het volste recht, want hij moest hel tcch betalen bij vond het rozerood wat hoog van kleur, de sleep wel wat erg lang, maar vooral het bovengedeele veel, veel te laag. «Kind* sprak hij «uw naaister onverbeterlijk, zij heeft niet de minste kieschheid, maar 't schijnt; ge moet r naar een ander gaan. Ge moogt niet in gezelschap komen. Zie maar, hoe ge het schikt, maar ge moet het veranderen*. Ziedaar op welke wijze de Roomsche HANDEL ERINO - INDUSTRIE 1 voor lagen Prijs. Nieuwe Piano's met doorloopende pantserplaat. Prima Repetitions Mechaniek. Elastisch lichte aanslag. Zeven Octaaf. In Zwart, Eiken of Noten kleur. 5 jaar schriftelijke garantie. Piano Orgeihandel S. DUYKER HAVIK 29 Magazijn boven. Diploma Toonkunst AMERSFOORT onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAG AVONDS van 7 tot 8 uur en VRIJDAGS yan 10 tot 11 uur Dadelijk ingaande rente 3%, pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. man krach'ig zijn woord kan n spreken, ter beteugeling van zeer denkelijke, zeer lichtzinnige modes. De katholieke vrouw en het katholieke meisje echter moeten dat spreekt van zelf, allereerst optrekken t de eerste., gelederen strijden in schoonen kamp, die onder de blacke lelievaao^der Onbevlekt Ontvangene gestreden wordt voor waren vrouwen- adel, ware vrouweneer. Op dan roomsche vrouwen en meisjes, op, ten kamp tegen de onzedige en al te wufte lichtzinnige, ergerlijke model Uit eerbied voor u zelf, uit zelirespect Uit heilig besef van eigenwaarde als Christen, vrijgekocht door Christus kostbaar Bloed I Uit liefde voor den naaste, wieu gij geen steen des aanstoots moogt wezen door ergernis I Uit liefde voor en in navolging uwer Moeder, de Onbevlekte Maagd Maria! Uit gehoorzaamheid ook aan uwe geestelijke overheid, de Pausen en Bisschoppen, die met hun hoog gezag u telkens en tekens de vermaning van den grooten Apostel blijven inscherpen, dat «dc vrouwen zich eerbaar en inge togen moeten tooien in zedig gewaad* I (I Tim. m 9. 10) CASTO. Binnenland Nieuwe tijden. In de 137ste algemeeue vergaderiog der Maatschappij van Nijverheid in 1914 te Zwolle gehouden, was ter tsfel ge komen een voorstel de tijdsaanwijzing te lat.n loopen van 1 tot 24. Ten ge volge van het uitbreken van den oorlog bleef het liggeo. Thans, nu in de ons omringende landen de verkeersverhou- dingen van voor den oorlog zijn her steld en zelfs door bet vliegwezen neg zijn uitgebreid, rijst de vraag of het niet tijd wordt, dat Nederland,zich aan sluit bij het gebruik o.a. in België, Frankrijk en Italië om de uren van hel etmaal te tellen als 124, in plaats van als 2 maal 112. E o ieder kent u:t ervaring de ver gissingen bij het bepalen in de spoor- weggidssn van de uren van vc- eken aankomst van treinen door h niet oplett n van het streepje onder e'c mi- nuutcijfcrs, welke de uren van zes uur des avonds tot 5.59 's morgens aan duiden; eveneens de misverstanden bij telegrafische afspraken. De verwarring van 12 uur v.m. en 12 uur n.m. komt ook geregeld voor, omdat men zich onbewust twaalf uur middernacht als namiddag voorstelt. Verandering van de wijzerplaten der klokken is niet bepaald noodig. landbouw-sub8ldie. De Minister van Binnenlandsche Za- Hebt li een Taxi of auto noodig houdt het Tweede Kamerlid op uitnoodiging van het bestuur der R. K. Kiesvereeniging Recht en Orde", in het gebouw der R. K. Werkliedenvereeniging St. Jozef te Amersfoort, voor onze Roomsche Kiesgerechtigden, vrouwen en man- Aanvdng 8 uur Komt ailenl ken en Landbouw heeft een commissie ir gesteld, aan welke is opgedragen de vraag te beantwoorden of, en zoo ja, in hoeverre de directe en indirecte be moeiingen van bet Rijk op landbouw gebied zouden kunnen worden inge krompen. Da Loge. Het Kamerlid ter Hall heeft aan den inister van Oorlog de volgende vra gen gesteld 1. Draagt de minister et kennis \a\ dat ia een te Arnhem gehouden ver gadering, waarvan een verslag voorkomt «De Katholieke Onderofficier*, orgaan van den Ned. R. K. Oodeu tficiciec- bond »St. Marlinur* van 25 Maart j.l,, de majoor-aalmoezeDier Huijs een rede heeft gehouden over de verschillende takken van dienst, waarin de meeste vrijmetselaars voorkomen, o.a. het leger, de Departementen, enz., en daarbij ge waagd heeft van den «heilloozen in vloed*, die zij (dat »8n de vrijmetse laars) uitoefenen 2. Indien den minister dit feit beker d is, of, indien het hem niet bekend is, maar hem door een onderzoek is gcble-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1925 | | pagina 1