ÉDE EEMBODE jr R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort Vrijdag 8 Jan. 1926 No. 79 en Omstreken Negen en Dertigste Jaargang Vrijdag 8 Jan. 1926 No. 79 Negen en Dertigste Jaargang ABONNBMBNTBN kunnen elke «eek la gun, doch oplegging Tin abonnement moei geschieden voor den unveng no een nieuw kwartaal. Pr|s per drie muaden 11.00. Bulten de gemeente Amersfoort 11.10. Alionderllke nummert 10 ct. KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT. TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQMJDDAO ADVBRTBMTltn 25 cent per regel. Blll«ke tarieven voor handel en ngverbeld b| geregeld adverieeren. Advertentltn moeten Dinsdag en VrDdag »öór uur «otden besorgd. Een bepaald* plaats kan niet «orden gegarandeerd. TWEEDE BLAD Godsdienst en Kerk Epistel en Evangelie. LES uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen 15. Broeders 1 Ik smeek u bij de barm hartigheid Gods, dat gij uwe lichamen opdraagt tot een levende, heilige, Gode welbehagelijke offerandeuw geestelijke eerediensten weest niet dezer wereld gelijkvormig, maar hervormt u naar de vernieuwing uws gemoeds, om te er kennen, wat de goede en welbehage lijke en volmaakte wil Gods zij. Want ik zeg door de genade, welke mij ge geven is, aan allen onder u: niet hooger van zich te denken dan het behoorlijk is te denken, maar met bescheidenheid te denkeD. en zóó als God aan een ieder eenc mate van geloof heeft toe gedeeld. Want gelijk wij in ééa lichaam vele ledematen hebben, doch al de lede maten niet dezelfde verrichting hebben, zoo zijn wij, velen, ién lichaam in Christus en, ieder afzonderlijk, elkanders ledematen, in Christus Jesus onzen Heer. EVANGELIE volgens deD H, Lucas; 11, 42- 52. Toen Jesus twaalf jaar geworden was, en zij, volgens de gewooote van het feest, opgingen naar Jeruzalem en, nadat de dagen voleind waren, terugkeerden, bleef het Kind Jesus te Jeruzalem achter en zijne ouders wisten het niet. In de meening nu dat Hij bij het reisgezel schap was, trokken zij ééae dagreize voort en zochten Hein onder de bloed verwanten en de bekendenen, Hem niet vindend, keerden zij naar Jeruzalem terug om Hem te zoeken. En het ge schiedde, dat zij na drie dagen Hem in den tempel vonden, zittend te midden der leeraars, hen hoorend en hen vra gend en allen, die Hem hoorden, waren verbaasd over zijne wijsheid en zijne antwoorden. Zij nu stonden verwonderd, toen zij Hem zagen. En zijne Moeder zeide lot HemZoonwaarom hebt Gij ons zóó gedaan Zie, uw vader en ik zochten u met smart. En Hij sprak tot hen Waaiom zocht gij Mij Wist gij niet, dat Ik ziju moet in be'gcen mijns Vaders is? En zij begrepen hu woord niet, dat Hij tot ben sprak. Hij nu ging met hen af en kwam te Naza reth, en Hij was hun onderdanig. En zijne Moeder bewaarde al deze woorden in haar hatt. En Jesus nam toe in wijs heid en jaren en in genade bij Goden de menschen. Liturgische kalender. Week van 10—17 Januari, ZONDAG 10. H. Familie, Mis Ex- sullai2e geb. van den Zondag onder het Octaaf van Driekoningen, Prefatie en Communicantes van Driekoningen (ook Maandag, Dinsdag en Woensdag), MAANDAG 11. Van het Octaaf, Mis als 6 Jan., 2e geb. H. Hyginus, Feest- 10 Bi] de Indianen. „Laat het nu genoeg zijn, mr. Jack son," sprak Allen kalmeerend, terwijl hij den vreemde de hand op den schou der legde. „Ge zijt mij als gast wel kom, zoolang ge maar wilt. Maar matig uwen toorn en vergeld geen kwaad met kwaad. Tot we te Nacogdoches zijn blijft de Indiaan bij ons, zooals we reeds hadden afgesprokendaar krijgt hij het loon dat hem in billijk heid toekomt. En nu, mijne heeren, we hebben nog eenige uren vóór het aanbreken van den dag; laten we deze goed besteden. Wel te rusten I" De wachten werden afgelost, en de mannen wikkelden zich weer in hun dekens. De Indiaan deed als de overigen. Toen alles rustig geworden was en een luid snorken verkondigde, dat allen in slaap waren, stond hij heel zachtjes op, tuurde naar de wachters en ver dween toen als een schaduw in hel struikgewas. De Indiaan sloop langs den oever der Sabinerlvier. Daar, juist op de plaats waar men den woudlooper uit het water gehaald had, bleef hij staan en boog zich voorzichtig over het water. De boomstam, waarop mr. Jackson in DINSDAG 12. Van het Octaaf, Mis et 2e en 3e geb. als 7 Jan. Credo, WOENSDAG 13. Octaafdag van Driekoningen, Mis aU 6 Jan. Credo. DONDERDAG 14. H. Hilariu», 2e geb. H, Felix, beide 14 Jan. Credo. VRIJDAG 15. H. Paulus, 2e geb. H. Marcus, beide 15 Jan. ZATERDAG 16. H. Marcellus, 16 Jan. 2e en 3e geb, als 7 Jan. Da Internationale Bidweek van 18 tot 25 Januari. Dat allen één zijn mogen.,.,, Dit was de Harteweosch van het Goddelijk Hart van Jesus reeds vóór negentien eeuwen, op het plechtige oogenblik, dat Hij het menschdom ver laten ging en met Zijn bloedigen Kruis dood die al zoolang verscheurde een heid ons ging terugkoopenen het bleef tot nu toe belaas nog steeds een wenscb. Nu meer dan ooitl Wat een verdeeldheid onder de men schen op politiek, op sociaal, op godsdienstig gebied. Op godsdienstig gebied. Anderhalf milliard menschenzielen, die God niet kennen noch den door Hem Gezondene, Jesus Christus; heele- maal niet kennen, zooals de arme Hei denen, of maar half en verminkt, zooals de dwalendeo. Dat alien één mogen worden I Dat de dwalenden den weg'mogen hervinden iar de éénr, ware Kerk. Daarvoor diene de Internationale Bidweekgelijk die ook reeds de vorige hier is aangekondigd en aller dringendst is aanbevolen. De Internationale Bidweek is in 1918 begonnen door een Engelschen, Angli kaaoschen Geestelijke, den later zeil ms Roomsch Geloof bekeerden Mr, Paul Francis. Hij bedoelde ermee, door gebed van God te veikrijgeo de her- eeniging der verschilleude kerken, wier volgelingen de Godheid van Jesus Christus belijden. Reeds aanstonds :n veel Katholieken er aan deel, het doel dezer gebedsactie wijzigend in Katholieken zin: de terugkeer der afgescheiden kerken tot den éénen waren schaapstal, de Heilige Room- Katholieke Kerk. Spoedig werd dc Bid week dringend aanbevolen door Pausen Bisschoppen, ook door de Bisschop pen van Nederland. Verleden jaar ra men in ons land Blleen reeds 220 OCX) Katholieken daaraan deel. Alle Roomsche Nederlanders worden dringend uitgenoodigd tot dezen mo- :rnen Gebedskruistocht. Dat allen één mogen worden I Uit vervlogen tijden. Door A. F. VAN BEURDEN. Hoe meer men zich verdiept in de Amersfoortsche geschiedenis, des te vaster zet zich de overtuiging, dat deze stad een groot verleden achter zich heeft. Vooral in den tijd der middel eeuwen, toen hier een rijk Roomsch leven bloeide, toen de schoone O L.Vr. het wafer gelegen had, lag op den oever, en de doorgesneden touwen hingen in het water af. De Indiaan nam ze in de hand en onderzocht nauwkeurig den afstand der knoopen, waarmee hef om den stam gebonden was. Een tevreden lachje gleed over hef bruine gelaat. „Dc oogen der bleekgezichten", fluis terde hij, „zijn met blindheid geslagen. De armen en beenen van dit bleekge- zichthad hij vrij om te roeien. Het is een verrader". Hierop wendde hij zich naar hei dichtere struikgewas, dat een eind ver der langs den oever groeide, bracht de hand aan den mond en deed driemaal het geschreeuw van den uil hooren. Niet lang duurde het of uit de zwarte schaduw van den anderen oever maakte zich een kano los en stak de rivier over. De roeier was ook een Ind en hij legde aan in de nabijheid van de plek, waar de ander stond te wach ten. Deze stapte in en geruischloos gleed de kano weder over de rivier. „Zijn de krijgslieden der Kichi's ge reed?" vroeg zoodra ze aan den an deren oever gekomen waren, de Indiaan die zooeven het kamp van mr. Allen verlaten had. „De broeders van Quayhamkay zijn i oog vreemdeling en pelgrim de plaals aanwees, waar de Moeder des Heeren bijzonder vereerd werd en godsbuis naast godshuis gesticht was r eere Gods en tot heil der burgerij. De Sint Joriskerk, middelpunt van de godsdienstplechtigheden, prijkte met tal van altaren, rijk gedoteerd, met een schitterend koor, slank omhooggaand piachtig overwelfd, met een cxaal, kunstig in marmer gehouwen, zoodat des gelijkends niet gevonden werd de omgeviog. De kanunniken zongen bun officies co de vicariSn, door ime lieden gesticht tot lafenis hunner zielen, ten getale van een-en-twintig, schonken de middelen tot onderhoud der priesters, Maar ook het onderwijs behoorde tot de .onmiddellijke zorg der clercken, ter wijl zaïg en muziek de jeugdige kora len aangeleerd werden door cantor eD scholaster. De hoofdkerk der stad was het cen trum, van waaruit alle werken, die met de opvoeding, de verpleging, de op- beuriDg, het weldoen aan den even naaste in verband stonden, uitging. En de geloovige, die de Sint Joris bezocht, zag er niet alleen de dagelijk- sche oefeningen der tien kanunniken en hun deken staande in de choorstoelen, maar ook de diensten op het groote hoofdaltaar, de twee voorname zij altaren en op de andere zeven-en- reitig altaren tegen de pilaren aange bracht, waaraan vicariën of inkomsten gehecht waren. Van Bemmel blz. 111116 geeft er n-en-twintig met naam en toenaam en daarbij nog dertien broeder schappen. Deze broederschappen bestonden in ne gemeenschap van geloovigen, mei het doel om voor elkander te bidden, aalmoezen uit te deelen, jaargetijden te eren eD werken van menschlieveod- :id tot stand Ie brengen. De kerk zelf was gepolychromeerd i op de zijwanden waren de heilige patronen afgebeeld als voorbeelden van rein leven, die nu nog hier en daar vbd onder de kalk te voorschijn komen. Maar de beeldenstorm kwam als een orkaan en wierp de beelden van hun voetstukken brak de altaren af en men rijderde de sporen van hun bestaan in den grond toe. De kostbare Librije, een middelpunt van studie rn ontwikkeling, werd in beslag genomen de kostbare werken werden hopeloos De gekleurde glazen, ten deele inge worpen en versplinterd, werden niet hersteld en ontdaan van kunst door ge- ruiten vervaDgen. De kerk werd :eo wille kalkwade overtogender Heeren Staten macht onttrok ze ->an de Roomschen, die ofschoon meerderheid, slopkerken verwezen werden, it is al lang geledende vrede die gewelddaden is al lang getee- kend, maar ook uil kunstoogpunt kan Veel goeds is er van St. Joris in die dagen uitgegaan en Dog getuigt o.a. hel groote SiDt Elisabeth's Gast- of Zieken huis van het krachtige licht, dat er van uitstraalde. De broeders en zusters van het we duwen t-f H. Drievuldgheidsallaar van gelegerd dicht bij de kloof, die de bleekgezichten moeten doortrekken, Wunnestan Ifteft ze hierheen gevoerd en ze hebben zich in hel woud ver borgen, want sinds gisteren zwerft een aantal bleekgezichten nabij de kloof." „Oef, oef 1" riep Quayhamkay. „Hoe veel mannen hebt gij geteld?" De Indiaan opende en sloot twee maal de handen en stak drie vingers omhoog. Drie en twintig rr Daarna ging hij voort: „Ze verbergen hun sporen en zijn vijanden van de bleekgezichten daar aan den anderen oever." Quayhamkay knikte tevreden en sprak: „Het zijn bleekgezichten van de grensrivier der blanke mannen, de Cal- sasien-rivier. De mannen van Nacog doches echter zijn als met blindheid geslagen en zien hun vijanden niet. Maar Quayhamkay heeft ze herkend, zoowel den man uit Natchidoches, dien ze tot gids genomen, als den ander, dien ze uit het water opgevischt heb ben. Zijn vrienden, de bleekgezichten, hebben hem zelf op dien boomstam gebonden, en niet de Kichi's Maar de hoofdman der Kichi's zal zich wreken. Hij zal het bleekgezicht, dat tegen roode mannen gesproken heeft, door de sqaws de tong laten doorsteken. St. joriskerk, zijn in 1559 de eigenlijke aanleggers van deze stichting, die tot op den huidigen dag zoo belangeloos zorgt voor de zieken en noodlijdenden der srad. Maar wij behoeven alleen niet stil te blijven staan bij de Sint, Joris, overal -'et men de sporen. Ook de in den beginne zoo klein als pelgrimshuis begonnen H. Geestkapel heeft baar roem in Amersfoort's an nalen met recht verdiend. Uit haar is de H. Geest Poth voortgekomen, die nog altijd de overlevering van weldoen, zij het dan gewijzigd, getrouw blijft. De Broederschap van den H. Geest zorgde ook voor het onderwijs der arme kinderen en dezelfde beer Jacob vaD Hees, priester en notaris, die ook mede werkte aan het tot stand komen van het Gasthuis, stond ook hier weder voorop in de rfl. Het memorieboek zegt daarvan het volgende: Den Heyligen Gheestschool heeft zijn aenvanck iu den beginne gehad in de H. Geestcapelle in den jaere 1568 op den vijf en twintigsten dach Aprilis, welck toe was Octaeff van Paesche, ter oorsaecke, dat bevonden wort, dat de ie kynderen in haer gelove, vader i, die groeteoisse van Maria en die tbien geboden noch geleert worden, noch oick tot deugden gehouden wer- den, 't welck men verhoopten deur deselve schoei geremedieert te sulleo worden ende synt alle kynderen om nyt gegeven boecken, pappier, ynct ende andere behulp gedaen. De school werd omschreven volgens het register, als de school van den Heiligen Geest, leerschool van heilzame heiligheid, eens gesticht, steeds hecht, gezegend door den H, Geest, geheiligd teeken van geestelijke kennis. Het aantal kinderen bedroeg in 1569 tl 72 kinderen. Er werd ook Zondags chool gehouden deze laatste verdween n 1589. In dat jaar lezen wij ia r rekening: »het is verder verboden d kynderen te leeren offte oase schole onderhouden*. De inkomsten der school gebruikte en tot bet onderhouden van twee rrkiurichtingen. Het zijn slechts eenige kleine grepen i bet volle leven van 't Amersfoort der vorige eeuwen. Zij bewijzen, dat in die vaak gesmaad als duister, lichtend, levendig geloof der polrters leven vergezelde en men vooral de armen en lijdenden niet vergat, eigen zielenheil. Het oude H. Sacraments- en Sint Pietersgasthuis, thaDS Pieters en Block- lar dsg&sthuis, het Weeshuis, ontstaan uit het Sint Nicolaasweeshuis en stads kinderhuis, spreken daarvan nog mede. Namen en plaatsen houden de levend, de steenen spreken. Amersfoort Gevestigd G, Bloembeuvel, N.H., Dievenwrg 21 G. v. Pol, L.d.H., Havik 35. kap.Ld.H. H. Veling, R K,, Stationsstraat 31a M. Streub, P. Polteisu., Insp. Spaarv. A. Groen, Resedartr. 32, korporaal Houd onze krijgers gereed om morgen avond na zonsondergang de bleekge zichten in de kloof te overvallen. Geen in hert' zal..." De hoofdman hield plotseling op. Van den kant der rivier werden de slagen van een roeiriem hoorbaar. De twee Indianen wendden hun scherpe blikken in de richting van het water. „Oef, oefklonk het vol verbazing van Quayhamkay's lippen, nadat hij in het heldere maanlicht de inzittenden herkend had. „Het zijn de beide bleek gezichten! Volg mij broeder!" Zonder eenig geluid te maken ver dwenen de Indianen in het dichte struikgewas. Onderlusschen was de kano aan den oever gekomen, en de beide mannen slapten aan land. Het waren mr. Williams en Jackson. ,Zoo, hier zijn we veilig," sprak de eerste, „en zelfs die ellendige rood huid, die mij in de laatste dagen stap voor stap achtervolgt, kan niet beluisteren. Het wordt hoog tijd, dat we hem uit den weg ruimen." „Wat een dwaze gedachte was van mr. Allenmaar waf brengt ge voor nieuws Jackson?" „Kort gezegd, dat we morgenavond den overval zullen wagen. De kapitein is van plan veranderd. Hij wil Nacog- Firma VAN DEN BUR6 AMERSFOORT Grietje de Vries, N.H., Leusderweg 70 AIQda v. de Veen, N.H., Varkensm. 13 Gijsbertha Teunissen v. Manen, N,H„ St. Ansfridusstr. 21, hulp in de huish. van Scbageo, N.H., Cav. Kazerne I. Stitselaar, N.H., Groenesteeg 8 A. de Rooy, N.H., Wjjersstraat 10 Afioa Slump, G.K., Beekenst.laan 33 J. van Rooyen, R.K., Cav. Kazerne Wed. N. Stark, Schimmelp.str. 56 Johanna Micborius, R.K., Anjerstr. 6 Elisabeth de Lang, Narcisstr. 29 Gretchen Kollermann, R.K., Muurh, 89a Th. ter Haar, R.K.. Cav. Kazerne Annetje v. d. Hengel, G.K., Muurh. 3 Cornelia de Groot, D., Huygenslaan 3 W. Donkers, H.D.L.D., Bergstraat 25 Th. Don, N.H., Cav. Kazerne Margaretha Rijnboek, R.K, Kamp 84 Anna van Drie, G.K., Zogstraat 2a Maria Droit, N.H., 't Stort 14, dostb. W. Betlehem. N.H., Kapelweg 16 Hermina Berg, N.H., K. Bergstr. 19 Lubbertje Iberts, N.H., P. Bothlaan 21 Katbarina Andrea, D.E., Regeot.laan z W. Nijland, G.K., Cav. Kazerne Jobanoa Westerhoven, N.H., Regent.l. 9 P. Spierenburg, G.K., Beekenst.laaa 25 J. Rcyers, R.K., Stationsstr. 16a A. Sartorius, Soesterweg 75, bakker A. Schuller, N.H., Arnh.weg 54 Jacoba Tommei, R.K., Breestraat 21 F. Smit, R.K., Mierev.str. 28, waterb.k, Cb. Riechers, N.H., Utr.straat 1, mont. Gerritdina Oljans, N.H., Residastr. 3 H. Kastermans, R.K., Heiligenb.w. 43 W. Eversen, R.K., Plantsoen Nrd. 4 v. d. Kooi, G.K., Randenbr.weg 38 v. Everdingen, Coorohertlaan 14 Jaasje Daatselaar, G.K., Leusderw. 58 Wed. E. Dekema, G.K., E.Meysterw. 21 Francisca Dijkstra, D.. Muurbuizen 61 Wed. H. Boerhaven, N.H., Verhoeven- straat 50 D. Kamerling, Utr.weg 35, kant.bed. Everdina Gommers, R.K., 't Zand 19 Petronella de Wit, Westerstraat 33 Rijkje v. d. Hoef, N.H., Isseltschew. 11 A. Baggen, R.K., Utr.weg 228, oud.w. W. de Groot, N.H., Papaverstraat 9 Aafje Onnekes-Kessen, N.H., Schim- melp straat 66 J. Westerik, N.H., Soesterweg 220 W. Wammis, N.H., Leusderw. 226. serg. Veldhuizen, N.H., Ranonkelstr. 57 J. Tinga, N.H., Rozenstraat 17 doches voorloopig met rust laten en zich met zijn volle macht op mr, Allen werpen. Mij heeft hij gezonden om u de noodige bevelen over te brengen." „Hm!" sprak mr. Williams. „Ge zijt al op een heel zonderlinge manier ge komen 1" Jackson lachte. „Och Williams", sprak hij, er is geen beter middel om bij de menschen in een goed blaadtje te komen dan hun medelijden op te wekken!" „Maar in ieder geval was het erg dom van je, om het dadelijk met dien Indiaan aan den stok te krijgen!" „Och kpm! Van dien Roonhuid zul len we niet veel last meer hebben," antwoordde jacksott op geringschat tende toon. „Weet ge wat hij mij in het oor fluisterde? „Het bleekgezicht is een verrader," siste hij. Nu, ik weet niet of ik al eens ergens kennis met hem gemaakt hebt, maar in ieder ge val zal men nu in het kamp op hem letten, en dat wilde ik juist. Morgen en overmorgen zullen de lui daarginds duchtig uitkijken naar de Roodhuiden, en dan kunnen wij ongehinderd onzen slag slaan.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1926 | | pagina 5