DUYKER Havik 29 Amersfoort N. V. Middenstandsbank Adviezen voor Geldbelegging Hl kl dan op No 42 DE EEMBODE R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 19 Jan. 1926 No. 82 Negen en Dertigste Jaargang ABONNBMBNTBN kunnen elke week In gun, doch opiegglng van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pr|i per drie maanden 11X0. Bulten de gemeente Ameraloort 11.10. Afsonderllke nummert 10 et. KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT D1NSDAO- EN VRIJDAGMIDDAO ADVmtTBNTllR 25 cent per regel. BIU|ke tarieven voor handel en ngverbdd geregeld advcrteeren. AdvertentiCn moeten Dtnidag en Vrijdag vódr uur wordeo betorgd. Een bepaalde pluti ken niet worden gegtrandeetd. Hoe ongelijk vertoont zich 's werelds ydelheiti D'een ziet ze en lacht er om, en d'ander ziet ze en schreit Vondel. Zoekenden. Sinds jaar eo dag wordt in en om Amersfoort propaganda gemaakt voor de theosofie. Eo toen indertijd die pro paganda nogal intensief werd gevoerd, hebben we in De Eembode artikelen opgenomen, waarin werdduidelijk ge maakt hoe de katholiek staat tegenover dieoude dwaalleer in een nieuw gewaad. Kort geleden werd er in Amersfoort weer eens een propaganda-rede gehou den voor dat stelsel van dwaling en, de verslagen vermeldden het: er was veel belangstelling. Dat Theosofie en Spiritisme tegen woordig zooveel belangstelling wekken bi) onze dwalende broeders, komt voort uit de zucht naar iets betirs dan het botte materialisme, de stof-vergoding, die geen bevrediging aan het zoekend menschdom buiten de Kerk bood. De menschenziel moge eea tijd rond dolen in het duister, altijd weer zal zij zoeken het licht, omdat zij voor het licht is geschapeD. De mensch zoekt licht en bevredi ging der diep-gewortelde begeerten naar een hooger leven. En de oogen sluitend voor bet licht der waarheid, loopt men de dwaallichten na, de nieuwe en de oude, die met geheimzinnige schittering korten of langeren tijd flikkeren aan den gezichtseinder. Het Boedhisme met zijn waas van mystiek, met zijn geheimzinnige leer stellingen over het verleden, heden en de toekomst van den meosch, voorgedra gen in een stijl, die door een gegoochel met woorden, bet ledige en onbegrijpe lijke der gedachte moet verbergen, heelt altijd veel grage ooren gevoot' Het dagteekent van 600 jat Christus en is nog niet dood. Nieuwe wijsgeerige en godsdienstige stelsels hebben nieuwen wijo gedaan ie oude zakken en met bijmenging var andere bestanddeelen, met sterk pan- thr Htischen bijsmaak, dicnea zij hun nieuw brouwsel op en noe Theosophie. Theosophie trekt, omdat het heel geheimzinnig doet, alles uitlegt in een taal, die niemand begrijpt, schermt met philanthropie en ascetisme. In het duis ter echter van de leer der stofvergoding werpt het verblindende lichtbundels om zich heen en menig zoekende geest vliegt er op af als een mug op de kaars om met verschroeide vleugels machte loos neer te vallen. Het Spiritisme, uit Amerika afkom stig, zit in de luchtde mediums, die- de verbinding tusschen onze aarde en de geestenwereld onderhouder, zijn legio en onze nerveuse, hysterische tijd blijkt een vruchtbare bodem, waar deze plant welig opschiet. Het hart van den mensch heeft be hoefte aan licht en aan rust. L'cht te kunnen zien de wegen, waar hij gaan moet om niet onverwacht in een af grond neer te storten, waar de docd op hem loert; rust om de stormen to zwijgen te breogen, die woelen in zij' >m stil na tfe denken over de groote vragen, waar heel zijn bestaan van afhangt en te vicden het klare antwoord, dat alle moeilijkheden oplost. Als op een stormachtige zee dobbert hun bootje op en neer, zonder stuur om in vaste richting voort te gaan, zonder kompas, den weg wijzend naar veilige -haven. De golven slaan overboord; het eenige, waarin men zich veilig waande, voelt men zich ontzinken en kramp achtig grijpt men het eerste stuk wrak hout aan als uitkomst in den barren nood. Maar het blijft wrakhout, een speelbal iü wind en golven. Het is in dien toestand van ontred dering en hoogste levensgevaar, dat het iLicht, dat in de duisternis scheen en niet begrepen werd» eensklaps klaar en helder schijnt met vredige uitnoodiging, belovend veiligheid eo leven. Waar alles onmachtig bleek den sren zielevrede te geven en bewuste zekerheid te brengen in een warreling twijfel, staat de Kerk van Christus op de steenrots gebouwd, sterk in de kokende branding met het kruis in top, t warme licht stralend door de boog- Eo velen kloppen en worden binncc- gelaten, blijde als kinderen te zijn Vaders huis. Moge hun getal steeds grooter word zijn al begonnen met pogingen om de vloed te keeren. Ook onze Roomsche bewegirg die in haar vaandel heefi geschreven: «Voor 't Roomsche kind het Roomsche boek», heeft reeds suc cessen te boeken. Katholieke uitgevers krijgen weer moed. Mooie kinderboe ken worden herdrukt, zelfs voor nieuwe gaat gezorgd worden. Daarom is het, dat wij onze Roomsche ouders en op voeders, onze Roomsche boekenkoopers toeroepen: «Helpt onslc Nee, ouders, u moogt ons nu niet de steek laten. U moogt ons niet ontmoedigen. Onze arbeid uit Christe lijke kinderliefde heeft recht op daad werkelijke waardeering van Katholieke zijde. Nu er ten laatste met veel moeite arbeid iets gaat komen, hebben wij re steun hard noodig, de steun van u allen. En zonder die steun zal alles mislukken, is de kans op verbetering ior altijd verkeken, 't Is nuer op Alleen door overvloedige zegen van boven en sterke steun der Roomsche opvoeders zal ons werk gelukken. A. titlpt ons! u hoeft heelemaal ni geven. Want ik hoorde u al: »Ocb hemel, daar heb je ze weer met dal eeuwig gezanik. Waar nou weer voer i Al dat gegeef'. Nu voor dit, dan voor dat I Dat ze jandorie voor d'r eigen zorgen. Ik ben 't al lang beu, meosch gerust. Ik bedel niet. 't Gaat niet over andermans mini er 'n zaak, die u zelf, die de belangen van uw kinderen raakt. Er wordt voortdurend meer onge schikte lectuur onder de Roomschi jeugd gebracht. Niet-Katbolieke uitge- gooien maar boeken op de markt, ten na het ander, allemaal ir kleurige lokbandjes en onze Roomsche firma's hebben ontzettend te tobben misschien van buiten minder mooie, maar van binnen veel betere boeken, aan de man te brengen, De laatste jaren was bijna geen enkele katholieke uitgever meer te bewegi 'n kinderboek te hei drukken en ov nieuwe hoefde je heelemaal niet te be ginnen. Ondertusschen verovert leege, godsdienstlooze boek de Ro. sche jeugd. En hoeveel zijn er niet bij die massa's neutrale boeken, die Roomsch opvoeder moet kenmerki «schoonblinkeude rommel» 'n Ellendige toestand, waar verarde- g in moet konten en zoo spoedig igelijk. Er is al it'.s aan veranderen, De protestanten zijn ons reeds Alvorens u beslist bij het koopen van een Instrument is het mede in uw belang ook eens te komen zien in den Piano- en Orgelhandel Hmersfoortscbe Bedevaart Door A. F. VAN BEURDEN. II. Maar dan trok de processie ten tweedemaale over de Langestraat door tot achter den Kamp, voorbij St. Jans Kerkhof, Singel, voorbij St. Agnes, St. Barbara (thans Pensionaat), Mariënhoof (thans Burger Weeshuis) en weer de O. L, Vrouwenkapel terug. De Kerkmeesters moesten toezicht houden op den goeden, geregelden gang der processie en voerden tot teeken van hun ambt een rooden stok mede. Er slopen op den duur misbruiken inzoo lieten zich sommigen een koe len dronk, in wijn óf bier, nadragen, wat verboden werd. Toen de Reformatie in de stad in gevoerd werd, de Sint Joris aan de Katholieken ontnomen was en van al taren en sieraden beroofd, O. L. Vrouwekapel eveneens ingenomen was, moesten de processies verdwijnen. Men moet niet denken, dat dit alles op eenmaal geschiedde, dat de Katho lieken door massa-afval Amersfoort in eens omzetten. De minderheid, gesteund door de Staten Generaal, de Staten van Utrecht, trad scherp op en hield er den schrik in. De stadsregeering gilden kregen eene regeering van nieuwgezinden en macht werd boven recht gesteld. Toen eenmaal die toe standen vastgegroeid waren, was er weinig meer aan te veranderen, vooral omdat wie niet meedeed, kans had om uitgekreten te worden als te heulen met den Spaanschen tiran. De processie en bedevaart, die telken jare zoovele vreemdelingen in de stad bracht, en d ie aanleiding hadden gegeven tot het stichten van den hoogen monu mentalen toren werden verboden. Maar de geloovigen vergaten den bedevaarlsweg niet. Zij volgden bid dend en in stilte den weg, wat niet onopgemerkl bleef voor de Calvinisten. Vooral hunne voorgangers waren sterk tegen alle Roomsche stouticheden" en „superstitiën" en zooals ik vroeger in „Droevige dagen" beschreef. voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Qracht no. 4 - Telefoon no. 304 LIPS SAFE-INRICHTING. het niet de gewone menschen, die onverdraagzaam waren tegenover de Katholieken en aanhoudend bij den Magistraat op audiëntie gingen, maar de voorgangers van stad en omgeving. ifls de Magistraat dan niet wilde, gingen zij hoogerop en dan zorgden de Staten, aangespoord door de Synode, dat er verandering kwam. Zoo ook in 1715 verzochten de pre- dikanten Wilbrenninck, Neander en Van Oostrum, dat het volk in zijn ommeganck zou worden belet. De Ma gistraat gaf daaraan voor zooverre ge volg, dat hij den O. L. Vrouwenboop tusschen kapel en toren met een heb liet afsluiten, zoodat de „Stille Omgang" niet meer driemaal om de Kerk kon trekken. Deze maatregel had echter het aver- rechtsche gevolg, dat de omgang nog drukker werd. Nu paste men het oude dwangmiddel e en zond, een waarschuwing en bedreiging tot de bedienende Roomsche priesters. Dat er van de vrijheid ^an godsdienst, die in het begin van hetverzet tegen Spanje nog bestond, geen spoor meer te vinden was, gevoelden de Katho lieken deerlijk aan den lijve. Nog na drie en een halve eeuw wordt met de rechten wenschen en verlangens der Katholieken, door sommige voorvech ters der onverdraagzaamheid weinig rekening gehouden, zooals de practijk leert. Het volk kon zich in die verande ring niet voegen. Het zag wel dat de toeloop verminderde tot groote mate- rieele schade van de stad, de drape- niers, commercanten en logementhou ders. De inkomsten van Kapel en Sint Joriskerk van die dagen zakten tot nul. De drukte bleef uit en de vroolijke stemming was verdwenen. Nu moest :n het volk iets in de plaats geven, was 'took in schijn, en zoo ordon neerde men, dat de gilden zouden op trekken, salvo's zouden lossen en althans wat leven in de stad zouden brengen. Men kon dit gemakkelijk doen, omdat Taxi of auto noodig Amersfoort. ftebt II een men indertijd op eenmaal de besturen der Gilden omgezet had, de Katholieke hoofdmannen met een briefje van ont slag naar huis gezonden had en andere lieuwgezinden er voor in de plaats Maar de Gilden moesten in den Franschen tijd weer wijken voor nog nieuwere toestanden, men blies hun ook 't licht uit en het soldaatje spelen der schutterij begon, dat na een eeuw ook weer sterk verouderd was en verdween. Het laatste volksfeest, uit de middel eeuwen stammendde Kermis, heeft ook geen genade meer kunnen vinden in onzen hedendaagschen tango- en jaszbandtijd en is opgeborgen tot nader order, of voor goed. Nog volgen sommige vrome Katho lieken in alle bescheidenheid biddende, den weg, die de beroemde Vrouwen- vaartprocessie eens ging, en houden deze aldps in aandenken. Het kleine Mariabeeldje wordt bewaard ter pastorie der Clerezy op hetjZand. De tijd heett het onaanzienlijk gemaakt en aangetast. In den O. L. Vrouwentoren, waarvan het onderste gedeelte gewelfd is en van slank opgaande ribben voorzien, is alleen nog het beeld, in halfverheven werk, van een engeltje te zien, dat bij de Console van het beeldje was aan gebracht, Is er ook veel verdwenen, de hooge toren en den traptoren. geven samen als silhouet gezien een afbeeldsel te zien van de hoogvereerde Moeder met het H. Kind en diep in de harten der geloovigen leeft nog altijd het aan denken aan der Amersfoortsche Vrou wenvaart en maakt men in stilte den bidweg. (Wordt vervolgd). 13 Bij da Indianen. Allen hadden handen vol werk, de afwezigheid van Jackson was nie mand opgevallen. Eerst toen het gezel schap zich in beweging zette, keerde deze terug. „Goeden morgen, waarde Jacks: riep Mr. Allen zijn gast toe. „Hoe hebt ge geslapen?" „Zeer goed, dank u waarde gastheer, zooals men gewoonlijk na zulk een langen tocht slaapt." „Als ge ons tot Nacogdoches gezellen wilt, heel gaarne. Het paard van den ouden John. loopt daar toch zonder berijder. Ge kunt er gebruik van maken." Jackson nam de aanbieding aan. „Wilt ge nu de Sabine al over?' vroeg hij. Mr. Allen knikte van ja. „En dat wilt ge dan hier wagen riep Jackson schijnbaar zeer verbaasd. „Een paar hondeid meter stroomop waarts is het water veel kalmer," „Maar ook veel dieper," klonk een stem. „Kerel, wat weet gij daarvan V" vloog Jackson op. „Wilt ge een ouden pad vinder den weg leeren?" „Houd u kalm, waarde Jackson," kwam mr. Allen lusschenbeide. kan u vei zekeren dal deze man, gids Williams, ons tot nu nog geen enkele maal op een verkeerden weg gevoerd heeft." „O, bent u mr. Williams Het ver heug! mij zeer u le leeren kennen," sprak Jackson aanstonds. „Kom, padvinder, hier is uw paard, stijg op," klonk het nu eenigszins on geduldig uit den mond van mr. Allen. „Ziel, de eerste dieren zijn al in het water. Ze hebben nog vasten grond onder de voeten." Mr. Allen gaf zijn paard de sporen en Williams volgde hem. Jackson daarentegen wendde zich naar dc achterhoede. De overtocht der rivier ging zonder bezwaren. Aan den anderen kant werd de orde in de karavaan weer hersteld. Mr. Allen reed met den gids Williams aan de spitsdaarna volgden de zwaar met koopwaren beladen dieren. Ge wapende knechts vormden de achter hoede. Bij dezen hadden zich Jackson en de Indiaan aangesloten, lntusschen scheen de laatste op den woudlooper 1 niet erg meer te letten. Williams reed eerst de vlakte in, daarna echter keerde hij zich naar liet meer noordwaarts gelegen heuvelland. „Zoo besparen ons een omweg en vermijden een ont moeting met de spionnen der Rood huiden," sprak hij tot mr. Allen. Tegen den middag bereiklen a dalketel. Daar werd voor een wijle halt gemaakt. Pratend stonden de mannen bij elkander. De Indiaan stond in de nabijheid der rijdierenniemand iette op hem, maar zijn scherpe blik was voortdurend op Jackson en Wil liams gericht. Het was hem niet ont gaan. dat die twee elkaar in het ge heim woorden toefluisterden. Ook wist hij, dat de karavaan in de Daviskloof overvallen zou worden. Deze kloof op een uur afstands en de vijand moest dus in de nabijheid zijn. Jackson en Williams stonden zoo dat ze in de richting van het Noorden een vrij uitzicht hadden. Ook dit had de indiaan bemerkt en zijn blik ging in dezelfde richting. Daar waar de weg een scherpe bocht maakt om de heuvel- rij, viel zijn oog op een machtigen eik, wiens forsche kruin zich hoog boven de andere boomen verhief. Juist wilde hij zich weer naar de beide blanken richten, toen uit den top van den hoogen boom als met een doek heen en weer gezwaaid werd. Het volgende oogenblik was het weer ver dwenen, maar de Indiaan wist genoeg. Langzaam stond hij op en ging het woud in, zonder dat zijn verdwijning door iemand opgemerkt werd. De dieren waren uitgerust brak weder op. De heuvelen aan beide zijden van den weg begonnen al hooger te wor den. Een goed uur kon voorbij zijn, toen men aan een diep dal kwam. Reeds waren de eerste dieren in de Davis-kloof. Plotseling gaf Williams zijn paard de sporen en reed le kara vaan een flink eind vooruit. Jackson was aan den ingang der kloof achtergebleven. Het gezelschap had ongeveer het midden van het dal bereikt, toen van den linkerkant scherp gefluit door de heuvelen klonk. Mr. Allen hield zijn paard in, maar op lietzeifde oogenblik kraakte een schot en het dier stortte doodelijk gewond ter aarde. Slechts met moeite kon mr. Allen zijn voeten uit de stijgbeugels bevrijden. Met het eerste schot was ook het leeken tot den aanval gegeven. Van drie kanten tegelijk werd de expeditie overvallen.W.illiams had zich aan het! einde der kloof aan de spits zijner kameraden gesteld, terwijl Jackson met een tweeden troep de mannen van mr. Allen in den rug aantastte en een derde uit het woud aangerend kwam. De aanval geschiedde zóó plotseling, dat de bedreigden als verlamd stonden van schrik. Ook de dieren waren on rustig geworden, en een noodlottige verwarring dreigde den ondergang der karav&n te veroorzaken. Mr. Allen zag het gevaar en riep met luider stem „Rustig mannen Vormt een carré Vlug, de geweren omhoog!". Het bevel werd terstond uitgevoerd, de mannen kregen hun koelbloedig heid weer terug. „Geef u over, mr. Allen," riep de aanvoerder der derde bende. Het; was man van ineengedrongen gestalte en fantastische kleeding. De korte lederen jachtrok was met breed zilver borduurwerk bezet en een breede Spaansche sombrero beschaduwde het gelaat. „Ons overgeven?" riep mr. Allen. „Dat nooit. Mannen, we moeten vech ten voor ons leven, want roode Jack kent geen erbarmen!" Weder klok een schril gefluit, en van drie kanten kraakten de geweer schoten. Twee knechts en eenige dieren stortten getroffen ter aarde. (Wordt vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1926 | | pagina 1