sr
N.V. Middenstands-Bank
m Adviezen voor Geldbelegging (U
Anders dan andere
ST. WILLIBRORDUS
Kantoorboekhandel
H.ELZEnAAR
Bel dan op No 42
DE EEMBODE
R. K. Nieuwsblad voor Amersfoort
en Omstreken
Dinsdag 25 Mei 1926
Veertigste Jaargang
No. 16
ABONNBMBNTBN kunnen elke «eek in gun, doch opiegglng van
abonnement moei geachleden voor den aanvang van een nieuw kwartaal.
Pr(s per drie maanden 11.00. Bullen de gemeen!* Ameriloort 11.10.
Afaonderllke nummer* 10 et.
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEPOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAOMIDDAO
advirtbmtiIh 29 e*ot p*> regel. BUlgk*
n|verbetd b| geregeld adverlMren. - Adv*r
"r nur worden baxorgd. I
Zoo gij Iets lezen wilt, let er op,
wie het geschreven heeft -, gij weet dan,
wat gij te verwachten hebt. Boeken en
I dagbladen, die door lichtzinnige en
slechte menschen veel gelezen en aan
bevolen worden, zijn doorgaans slecht.
Ier»
6«n woord
aan Katbolim Oudor».
(Ingezonden.)
Wederom is de lijd aangebroken en
de gelegenheid opengesteld voor het
aangever, van leerlingen voor den
nieuwen cursus aan onze Katholieke
scholen, die met 1 September i
vangt. De Besturen verwachten, dal
van deae gelegenheid een zeer
gebruik zal worden gemaakt.
Zeer veel ouders schijnen nog niet
genoeg doordrongen te zijn van de
noodzakelijkheid, van Katholiek onder
wijs voor de hun toevertrouwde paodeo.
Zij weten het wel, doch hun handelwiji
Is geheel en bI in tegenspraak met hun
wetenschap. Zeer velen komen met argu
menten aan, die geen steek houden mei
alleen, maar zóó niets zeggend zijn,
het schier oogeloofeiyk is. Het kan
tcbien zijn nut hebben eens enkele
deze zoogenaamde argumenten aai
halen. Sommige ouders of verzorgers
seggen Ja, de H.H. Geestelijken hebben
^oed praten, maar mijn jongens en
meisjes moeten door de wereld later,
geld of goed kan ik ze met meegeven,
ze moeten dus op de eerste plaats
degelijk onderwijs genoten hebben. Maar
nu vraag ik l'is ons Katholiek onder
was dan tnel degelijkKunnen onze
scholen dau niet concurreeren met de
openbare Staat hel openbaar onderwijl
dan op hooger peil t Niels is minder
waar I Kon dit argument m vroeger
jaren wel eeos opgeld doen (gelet op
de vaak gebrekkige hulpmiddelen des
tijds) thans is dit klinkklaar onzin
Een ander argument: de godsdienst
moeten ze thuis en in de kerk maai
leeren, dat is op de school niet noodig
Maar nu vraag'lk L', ouders durft gij id
gemoede, voor uw geweien dit gezegde
te verantwoorden Godsdienst is op de
.scholen Diet nocdig I Maar dan zeg ik
met volle overtuiging: gij weel |ol
gelooft niet wat gij zrgi I De Gods
dienst gaat voor alles, hij is op de
scholen, een der voornaamste plaatsen
van de opvoeding, op de eerste plaats
noodig.
Een ander werpt weer op de open
bare school is zou dicht bi), 't is zoc
gemakkelijk. Ja werktak, het klinkt on
gelun-felijk, maar du argument wurdi
heel veel gebru-k'. Om eemge passer,
enkele niu uien uit te winnen, z ndi
men zijn kinderen naar de openbare
school I Gij, die uw kinderen uren op
dc straat laat spelen zonder toezichi,
of gij, die liet zoo noodzakelijk vindt,
dat uw kind van de buitenlucht pri fi
teert, zijt nu in eens bevreesd, dat het
ich zal vermoeien, met eenige passen
'erder te moeten loopen.
I Weer anderen zeggenbij het open
baar ondeiwijs zijn alle godsdiensten
gelijk, er wordt over geen godsdienst
gesproken, die bijzondere scholen geven
voedsel aan de onverdr
2IJN WRAAK.
Na een poosje verscheen eindelijk
monsieur Fleurcl, de secretaris, mei
leenige brieven in dc eene en
■berispelijk gladden lioogen hoed in de
■andere hand. Hij maakte een zeer cere-
inonieele buiging, niet zonderden plot-
Iseling opgedoken neef van madame
met een wantrouwenden, doch daar-
■entegen juffrouw Taucher met een ver
liefden blik aan le zien. Daarop ver
zijn elegante dandygeslalte door
^de buitendeur.
„Wat een naar inensch", zei Margot,
Kterwijl zij met komische ontzetting
Thuiverde. „Goddank dat hij eindelijk
weg is." En als een vogeltje huppelde
■ij op haar Walter toe en omhelsde
■em, terwijl de vrouw des huizes glim
lachend den jongen man toeknikte en
fcch naar dc naaste kamer begaf,
■n zij dc deur openliet.
„Eindelijk", jubelde Margot. „Maar
■g mij nu eens, ondeugd, waarom je
■ij zoo lang zonder antwoord hebt
■laten."
l„Hoe kun je dat zeggen, Margot,
'rak hij op warmen toon. „Van dag
dag, van week tot week heb ik
koopt, een antwoord op al mijn
■ven van je te ontvangen, tot onge
heid. Alsrf onze Kath, godsdienst Diet
juist de verdraagzaamheid voorschrijft
n leert. En voelt gif dan niet kort-
ichtige ouders, dat juist omdat er op
de openbare school over godsdienst
niet wordt gerept, deze school voor
uw kind niet zoo geschikt is als die
school, waar dit wel het geval 1st
Meerdere malen hoort men ook zeg
gen zouden dan al die leerÜDgen, die
openbaar onderwijs genoten hebben,
slecht of minder goed wordenIk heb
toch wel jongens gekend en ken er
nog, die uitsluitend Katb. onderwijs
hadden ontvangen en toch later groote
mispunten zijn geworden in de maat
schappij. Zeer zeker, dit geef ik gaarne
toe, dergelijke gevallcD treft men altijd
zullen er allijd wel blijven
het staat als een paal boven
water, dat een Kath. jongen, die nooit
anders dan openbaar onderwijs heeft
genoten, veel grooter leans heeft op
later leeftijd zijn geloof eerder te ver
liezen, dan een jongen, die Katholiek
mderwijs heeft ontvangen. Hieruit moet
nen nu niet conclude» ren, dat een
jongen, die geen ander dan openbaar
inderwijs heeft genoten of kunnen ge
er dan wel heel slecht aan toe
moet zijo, wal betreft zijn godsdienst
bel latere leven, Dit zou eene
verkeerde gevolgtrekking zijn. Het is
toch een zekere waarheid, ons geloof
zegt het ons immers: «God geeft
kracht naar kruii» voor kinderer-, die
niet anders dan openbaar onderwijs
hebben kuonen ontvangen, was het
mis aan Kath. onderwijs iu zekeren
i een kruis le noemen, in elk geval
betreuren, toodat God, die alle om
standigheden kent, hierin ook wel eenige
tegemoetkoming zal schenken. Hierbij
koint nog, dal op kleinere
buitengemeenten over het a
meen het openbaar onderwijs
die groote gevaren oplevert, alt
grootere gemeenten. Nogmeerdtre
die nietszeggende srgumenten zouden
kunnen wordeD aangehaald, doch ge
noeg: het doel van dit schrijveo is
slechts, om die ouders en verzorgers
weging le willen geven, dat
indien in de plaats uwei inwoning goed
Kath. ondeiwijs is te bekomen, gij in
eten veiplicht zijt, voor uw kir.de-
biervan gebiuik te maken, het u
dan ook onverantwoordelijk zich hier
van onder een of ander voorwendsel
trachten vrij te pleiten. Bedenkt dat
gij later voor den Alwetenden Rechter
hiervan rekenschap zult moeten alt g
re zoogenaamde gegronde
argumenten, zullen van nul en geener-
de zijn.
plaats oppervlakkig. Want als de ge-
dachten maar een paar duim diep gaan,
stooten ze al op de principenen die
lijn niet neutraal.
Neutraal» is dasrom ook met-dege
lijk, want hoe wil iemand een leven
leiden, dat hem eert als mensch, zonder
dat hij eenige diepere overtuiging heeft
Neutraal» is onecht, want een men-
schenleven, zooals 'l in «neutrale»
boeken wordt voorgesteld, waarin het
geloof geen enkele keer spreekt, komt
oor. Is 't niet 'l ware geloof, dan
ii verkeerd; maar zonder geloof
leeft eigenlijk geen measch.
«Neutraal» is Ind.fferentisme, onver
schilligheid in godsdienstzaken. Zoodra
men immers zijn keuze doet, is meo
niet meer neutraal. En nu kan met de
onverschilligheid, die hier wordt aan
gekweekt, men misschien een oogesblik
vooruit in het tegenwoordige leven, niet
voortdurend echterwant een mensch
leeft niet vsn brood en spelen alleen,
zeker bereikt men er niet mee het
iwige leven. Want «Neutraal» is leeg
i God en godsdienst, zonder gods
dienst is godsdienstloos. En Christus
heeft gezegd: «wie niet vóó" Mij is, is
tegen MIJ».
Ieder doe sijne keuze.
Amersfoort.
X.
neutraal.
Een jrugdboek noemen wij neutraal
anr.eer het godsdienstig element
spreekt, waar 't naar onze katholieke
levensovei tuiging spreken moest. We
hebben hel hier dus niet eens over de
<tigodsdienstige, de slechte boeken,
aar over de zoogenaamde «goede
utrale».
Wat beteekent dat dan «neutraal-
De omschrijving alleen reeds van h
begrip sluit een veroordeeling in,
-Neutraal» beteekent op de eers
duld en verlangen mij eindelijk hier
heen hebben gedreven."
„O, dan heeft men ons schandelijk
bedrogen I lk heb geen enkelen brief
van je ontvangen. Men heeft de mijne
dus niet verzonden en de uwe onder
schept. Mijn vader was namelijk bui
ten zichzelf van kwaadheid, toen ik
vier weken geleden thuis moesf komen,
Deze of gene moet ons in Straatsburg
samen gezien en dil overgebracht heb
ben. Toen hij mij dadelijk zei dat ik
kennis aan je had, heb ik geen oogen-
blik geaarzeld dit Ie erkennen- En toen
hij mij verklaarde dat hij nooit zijn
toeslemming zou geven, heb ik geant
woord, dat ik dan nooit zou trouwen.
Toen heelt hij geraasd en geschimpt.
O, vreeselijk! lk had geen eergevoel,
Ik verried mijn vaderland hij zou
mij verstootcnEn tocli is hij van
vaderszijde een Elzasser. En deze heefl
mij nog verteld dat zijn grootouders
uit Pruisen naar den Elzas zijn geko
men. Van die kleine Pruisen daaraan
den kant van Rusland."
„Arme Margot I Wat h-b je moeten
verduren. En dal om mijnentwil!"
„Daarvoor heb ik je ook lief, jij nare
Pruis," lachte zij. „Och, weet je, zoo
erg als papa het zegt, meent hij het
niet. Maar dat hij mijn kamenier om-J heen."
ten zal uitvoeren. Tevens sal aanwi
Binnenland
Voor Muro.
Ingekomen giften voor de St. There-
t-kerk te Maarn, ten behoeve vao de
spoorwegarbeiders
N.N. Nederhorst den Berg, voor ver-
kregeo gunst en levens om een nieuwe
f 5 IX)M. B. Amersfoort f 10.00E. L
stoort f4 50, J. B. Amersfoort,
sfd. St. Ksphael f 1000W. O, R.
Amersfoort f200, N.N. Hoogland f5;
i N. te Soest, uit dankbaarheid voor
eikregen gunst f 2 50.
Hartelijk dank aan de edelmoedige
gevers. Wie een gunst heeft te vragen
door de voorspraak van de H. Thereaia,
doe dit in den vorm eener bijdrage
voor de St. Theresia keik te Maarn.
Wie er tegen optiet om een post-
sseltje te schrijven of een storlings-
formulier in te vullen, gelieve zijn bij
drage te brengen by de parochie -gees
telijken, die wel zoo vriendelijk willen
zijn het aan mjj op te zenden bij ge
legenheid.
Elke gever, die er om vraagt, kan
d mooi relikwie-prentje vao de H.
Theresia ontvargen.
Prof. B. I-, OVERMAAT,
Gr. Semhkiie Driebergen,
Postrekening 40889.
Uitreiking Mobllisatlekrula.
Zaterdag 29 Mei a.s om half 3 zul
len door den Oud-Opperbevelhebber
van Land- en Zeemacht, den Generaal
Snijders, de Mobiiisatiekruisen op plech
tige wijze worden uitgereikt, op de ter
reinen van «Hercules» aan den Amster-
damsclien straatweg te Utrecht, gelegen
bg het eindpunt van lijn 3.
Deze plechtigheid zal worden geopend
door Dr. H. Th. s' Jacob, Commissaris
der Koningin, waarna door Generaal
Snijders een rede zal worden gehouden.
Het geheel zal door muziek worden
jpgeluisterd, terwijl een escadrille vlieg
tuigen boven het terrein eenige viuch-
tijn de stafmusiek van de Infanterie uit
Amersfoort,
In het eere-comi'é hebben o.a. fitting
genomen Z. D. H. Mgr. H. van de
Wetering, Aartsbisschop van Utrecht;
Z. D. H. Mgr. P, Kennlnck, Aartsbic-
ichop van Utrecht der Oud-Bisschop
pelijke Cleresie en de Burgemeesters
van alle gemeenten in dit gewest.
Tsgen da onvoegzame klatdieg.
Ook Mgr. Diepen bepaalt strenge
maatregelen.
De bisschop vao 's Hertogenbosch,
Mgr. A. F. Dirpen, heeft een he'deriyk
schrijven doen voorlezen, waarin Mgr.
nog eens waarrchuwt tegen de onvoeg-
zamekleeding vsn vrouwen en kinderen.
Evenals Mgr. Callier, bisschop van
Haariem, wil ook mg>. Diepeo de be
palingen welke voor de Derde Orde
gelden op de vrouwenkleding in bel
algemeen zien toegepast.
Mgr. Diepen heeft nu de volgende
bepalingen legen de onwelvocgeiyke
kleeding uitgevaardigd
1. De toediening der gevraagde H.H.
Sacramenten moet door alle geestelijken
openlijk geweigerd worden aan alle
personen, ook dus aan kinderen, die
zich met tot boven den elleboog on
bedekte aimen cf met ootblooting be
neden den hals aan biechtstoel, altaar
of communiebank durven presenteeren.
alsmede aan beo. die daar zouden ver
schijnen met rokken, die niet tot over
de knitCn afhangen, zonder kousen of
met niet tot over of (en minste t<
de knieën bedekte bovenbeenen.
2. Elke onwelvoegiykheid. die volgens
deze aanwijzirgcn toclatirg tot de H.H.
Sacramcttco verhindert, sal by het ont
vangen van het H. Sacrament des hu-
«elgfcs op strsfT; van verwydering, ook
te vermijden >yn door allen, die tot
den bruidsloet willen behooten.
3. Verder zullen de aangegeven ooi-
blootingen cf daarmede geiyk gestelde
iwelvoegiykheden ten alleo ryde mei
rwydering uit de kerk kuonen of
moeien geslraft worden.
4. Br] kerke'yke diensten en plechtig
heden zullen alléén zulke personen en
kinderen als misdienaar, bruidje enz.
mogen optreden in een kleedij, welke
al'één hoefd, bovendeel van den hals
handen onbedekt laat.
Zeer streng elscht mgr. dat de
ooderwyzeressen en meisjes boven 10
de katholieke scholen niet
mogen verschijnen dan met lange niet
door-schijnende kousen en in een cos-
tuum aihangend tot over de knieën,
gesloten tot aan den hals en de armen
ten minste tot en met den elleboog
bedekkend.
6. Ook de jongens tullen ter school
komen in gesloten costuum, met kousen
de bovenbeenen tot over, ten minste
tot aan de knieën bedekt.
Ook hier worden dc kinderen, die
niet aan de bepalingen voldoen, weg
gezonden.
7. Op katholieke vergaderingen be-
hooren geen personen te worden toe
gelaten, die door de kleeding misdoen
tegen de christeiyke eerbaat lieid en wel-
voegiykhcid en in de katholieke huis
gezinnen behoort de Uleederdracht der
huisgenooteo, ook by feestelijke gele-
gekocht heeftwant een ander kan
mijn brief niet onderschept hebben,
dat is toch te erg!"
nu begonnen zij plannen te
ken voor hun toekomstig geluk en
overlegden, hoe zij den heetbloedlgcn
ouden heer, die den haat van 1870 nog
steeds niet kon verkroppen, gunstig
voor hen zouden stemmen.
Een grillig toeval wilde, dal juist op
hetzelfde oogenbllk papa Taucher den
secretaris van den heer Grenfer bij het
postkantoor ontmoette en bij deze ge
legenheid naar den toestand van ma
dame Grcnier informeerde, die een
schoolvriendin van zijn Margot was
geweest. Monsieur Fleurcl, die in het
werkkabinet van den heer Orenier te
voren had opgemerkt hoe dc zeldzame
gast in het salon liet Fransch meteen
Duitsch accent sprak en die de samen
komst van dezen met Margot Taucher,
die hij als zijn uitverkorene beschouw
de, als niet geheel toevallig had ge
wantrouwd, besloot den ouden heer
zoo mogelijk naar de Greniers te zen
den. Kwaad kon hem dit in geen geval.
„O", sprak hij buitengewoon beleefd,
„het gaat madame Grenier uitstekend,
en dat is ook geen wonder, wijl zij het
aangenaamste gezelschap ter wereld
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304
LIP'S SAFE-INRICHTING.
Ventektrings Maatschappijen is de Ned. Verzekering* Mjj.
genheden, steeds soo betamelijk te sQr,
dat God gewijde persoren daar gern
aanstoot^te wachten hebben.
„Zoo," vroeg papa Taucher, „wie is
er dan bij haar?"
„Wie anders dan juffrouw Margot
Taucher", riep Fleurct eenigszins
dweepziek en op een toon, die den
ouden lieer bijzonder goed deed, of
schoon hij er nooit aan gedacht zou
hebben dezen onbeduidenden fat tot
zijn schoonzoon te maken. „Bovendien
nog een jonge Elzasser of Duitschcr,
ten minste naar zijn accent le hooren,
ik meen een verren bloedverwant van
madame, van wien Ik overigens nooit
heb hooren spreken."
In papa Taucher's gemoed sloop een
zeker wantrouwen binnen. Had Margot
voorheen niet gezegd, dal zij tante Mar
guerite wilde gaan bezoeken? En nu
was zij naar Maric Grenier gegaan.
Zou daar misschien ondanks al zijn
voorzorgsmaatregelen een ontmoeting
beraamd zijn? Had die ellendige Pruis
het klaargespeeld hem, den slimmen
ouden ^apa Taucher, bij den neus te
Monsieur Fleuret bemerkte aan het
nadenkend gelaat van den koopman,
dat steils donkerder werd, op welk
een vruchtbaren bodem zijn giftig zaad
gevallen was en ging na een beleefden
groet verder. Toen hij zich na een
tiental schreden omkeerde, kon hij met
Verzekerd Kapitaal ruim ELF MILLIOEN GULDEN
Zg besteedt oen groot deel der Netto-Winst aan zieke
en zwakke verzekerden. Than* worden er ZES patiënten
voor onze rekening in Sanutoria verpleegd. On* streven
is, aan dit verplegingswerk de grootst mogelijke uit
breiding te geven. Door Uwe verzekeringen te -duiten
bjj „SINT WILLIBRORDUS" helpt U ons, ons doel
bereiken. Inlichtingen worden gaarne verstrekt
door de Directie te Utrecht CATHARUNE8INGEL 4S,
of bg de Hoot'd-Inspectie te Amsterdam, Admiraal de
Ruyterweg 242.
Amersfoort
De msar.de lyksche godsdienst-
oefening voor de R. K. Militairen .van
alle rangen wordt gehouden door den
Heer Aalmoezenier op a.s. Donderdag
Vrijdag (27 en 28 Me.); resP.
Donderdag 'a middags om half-4 de
conferentiegelegenheid lol biechten
i67,-8 uur en Vrijdag 's morgens
zeven uur de H. Mi* met preek
algemeene H. Communie.
Vao gemeentewege werd aanbe
steed verbouw en uitbreiding der
Handelsschool aan de Hellestraat.
InschrijversHel en Kroon Nijkerlr,
£38.700; J van Keuten f39 180:
Heytigers f39 600; Lagerwry f40 670;
Blanken f41 827; Vos f42?83;Grof
nenberg 42.850Hemels en Co. 43 560
Goeman, Vleneo f43 630; W. Bunnik
f43.845; Wassiok f45.400.
het 25 jarig bestaan der Am
bschtsschool sal een verloting gehouden
worden van door de leerlingen vervaar
digde voo-werpen.j
s LANGESTRiVU «4 4
- Iiii|i|iii ui it iids mi -
Itlln iiilmiii m lil. blits in mi
Langestraat 36
Jumperblouse lichte zomerkleoren 4.90
Fantasie Costume plooimodel 7.4S
Dames-Costume prima rips-traver 11.50
Korte wollen gebreide Sportmautel 8.75
grimmig welgevallen constateercn, dat
dc oude heer den weg naar madame
Grenier's huis had Ingeslagen.
Marie Qrcnier stond In een zijka
mertje voor het raain en zagMargot's
vader dc straat opkomen.
„Margot. Margot, ik geloof dat je
vader hierheen komt," riep zij, terwijl
zij haastig het salon binnen kwam
stormen.
Dc beide jongelieden staarden met
alle blijken van ontzetting de waar
schuwende dame aan, zonder in staat
te zijn een plan tot afwering van het
dreigend gevaar le vormen.
„Uauw, monsieur Kersting, verberg
li bier In hel werkvertrek van mijn
man," fluisterde madame Grenier en ze
wilde den onbeweeglljkcn jongen mar
met zich voorttrekken. Kersting even
wel, die zijn tegenwoordigheid vat
geest had teruggekregen, sprak
„Als Je het goedvindt, Margot, dan
wil Ik met je vader spreken. Dan kan
hij althans niet /eggen dat Ik Item be-
.gen of gevreesd heb."
,0 neen, Waller, neen," riep zij vol
angst.
(Wordt vervolgd.)
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort,
Zondag 30 Mei a.a. sal het eerste
Congres van het R. K. Werklieden
verbond te Utrecht gehouden worden.
Door uitzending zal het Congres per
radio zyn te volgen. Het Bestuur van
Si. J 'sef heeft er voor gezorgd, dat
ook haar leden in de gelegenheid zyn
igen gebouw dit Congres bij te
wonen.
Het Congres begint morgens om
U uur.
's M rrgens sal het wnord worden
gevoerd door Prof. Aalberse en Alphons
Lsudy.
's Middags aanvang half drie, voeren
het woord Henri Hermans en Pater
Bortoroaeus de Greeve.
De leden worden verzocht tijdens de
spreekbeurten de saai niet te verlaten,
om geen «toornis te veroorzaken.
E' z»l hier urjstedc een Christelijke
Or at Hum ve e «niging worden gesticht.
De Citrcëa-Tsxti-Dienst werd voor
het publiek geopend. De tsxi-klok is
duidelijk zichtbaar aangebracht, zy geeft
aantalK.M. en verschuldigde bedrag au.