Pianohandel S. DUIJKER N.V. Middenstands=Bank HO Adviezen voor Geldbelegging m Vulpenhouders Kantoorboekhandel H.ELZEDAAR Bel dan op No. 42 DE EEMBODE R. K Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 15 Februari 1927 Veertigste Jaargang No. 92 Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden 11.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct. KANTOOR: LANOEORACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VR1JDAOMIDDAG Advertentiën 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertentl6n moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8]uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd De oude nederigheid geleek een spoor, die den mensch voortdreef als hij wilde stilstaan; met een spijker In zijn laars die hem verhinderde voort te gaan. De oude nederigheid maakte, dat een mensch In twijfel was aangaande zijn wijze van doen en had dikwijls ten gevolge, dat hij beter zijn best deed. De nieuwe nederigheid maakt den mensch twijfelachtig omtrent zijn doel, en heeft tengevolge, dat hij geheel en al opltondt te werken. Het sociale vraagstuk. Kardinaal Schutte, de Aartsbisschop van Keulen, heeft eeo schrijver, gericht aan zijn diocesanen, waarin de verhou ding van Kapitaal en Arbeid, wordt geteekend, belicht door de Katholieke beginselen dienaangaande. Voor de beoordeeling der tegenwoor dige maatschappelijke orde, xoo con cludeert deze kerkvorst, moetj van christelijk standpunt uit het volgende worden in acht genomen. 1. Ook aardsche goederen tijn ge schenken Gods. Men zondigt pas door, het slechte gebruik, dat men er van maakt. Zoo behoort ook de tegenwoor dige sociaal-economische orde, voor zoover zij verband houdt met den technischen vooruitgang der goederen- productie, evengoed als de vroegere ol toekomstige maatschappelijke orden, tot het plan der Voorzienigheid. Elke poging om door een terugkeer tot vroegere maatschappelijke verhoudingen een verbetering van het tijdseuvel te verwachten zou dwaasheid zijn. 2. Daarom moet het nogmaals, zoo duidelijk mogelijk worden uitgesproken, dat van Christelijk standpunt de op kapitaalgebruik en kapitaalvermeerde- 'ifg gegrondveste sociaal-economische orde niet te veroordeelen is, maar, dat juist als haar hoogste doel moet worden aangezien, de bevrediging van die levensbehoeften van een volk, die hel snelste eene geestelijke en zedelijke verheffing waarborgen. Vanuit dezen gezichtshoek heeft de ondernemersgeest, voorzoover hij zich openbaart in durf, ijvert voor de verbetering van den eigen en algemeenen welstand, verantwoorde lijkheid en kennis der te vervullen op dracht, een hooge, zedelijke waarde. 3. De Kerk geeft derhalve ondubbel zinnig te kennen, dat Hare vermaningen alleen gericht zijn op de zelfoverwinning der door de zwakheid der menschen voortdurend terugkeerende misbruiken in de sociaal economische orde. Het hoogste doel is de redding uit den tegenwoordigen toestand. Zij moet deze vermaniDgen des te krachtiger doen hooren daar verdwaal den of vijaoden van het geloof eene verbetering verwachten van zuivere mechanische afschaffing de tegenwoordige kapitalistische, economische orde. De schijn alsof deze opvattingen, op welke wijze instemming wordt betoond moet wor den vermeden. Daarom moeten ook woordvormingen worden vermedeo, die tot zulk een opvatting aanleiding zouden kunnen geven. Het kapitaal als drager der sociaal ecomiscbe orde, het kapitalisme als technisch-economisch systeem moeten wordtn onderscheiden van de opvatting, die er eenzijdig op gericht is, kapitaal te verwerven en te gebruiken teo koste der hoogere, menachelijkc idealen. De uitdrukking 'kapitalistische opvatting* drukt deze geestesrichting niet volkomcr duidelijk uit, omdat daaronder veel te gemakkelijk ook deze zienswijze wordi verstaan welke in tegenstelling tot de communisten het tegenwoordige kapita listische systeem wil behoudeu. Wij kBrakteriseeren derhalve als Mammen-dienst*, de zucht naar gewin die de soc.-economische werkzaamheid uitsluuerd als een middel beschouwt. door verwervirg van kapitaal, hoo- ger levensgenot of hoogere maatschap pelijke of economische macht te ver ijgen i het winstbejag, dat uitsluitend s op uit is nog meer te verdienen, zonder rekening te houden met het lot van de in hunnen dieost werkende menschen de ik-zucht, d e onverschillig is tegenover het streven naar geeste- lljke en zedelijke volmaking en geene verplichtingen kent tegenover de ichappij en de menschheid. Voor dezen sMamraondienst* is de productie doel-op-zich-zelf. Het is deze geest van het verdienen, terwille van het verdienen, het winstbejag terwille van bet winstbejag, die de samenvatting is van alle misstanden, die voortspruiten uit de verkeerde toepassing van de kapi talistische, sociaal-economische orde. Deze geest en zijne uitwerking zijn te veroordeelen. Het is in zóóverre bijzonder gevaarlijk, omdat men genegen is, hem voor de economirche werkzaamheid tan den mensch als innerlijk gerechtvaardigd te beschouwen. Het geestelijke materia lisme maakt zich meester van de be staande sociaal-economische orde, om met hare hulp den werkenden mensch aan zich dienstbaar te maken, doordat hij ethica en economie van elkander tracht te scheiden. De Kerk zal deze dwalingen der menschelijke zienswijzen met alle macht moeten bestrijden, want anders zouden in aaomerkiog genomen de beteekenis der economische verhoudingen voor het staats- en maatschappelijke leven, zulke zienswijzen leiden tot het neer halen van den godsdienst, tot een louter uiterlijke belijdenis. De Kerk zal anderzijds de juiste op vatting voor den economischen arbeid trachten te verzorgen. De mensch in de economische samenleving, hetzij bij werkgever of werknemer is, moet zijn arbeid opvatten als een hem door God geschooken opdracht, die hij in de volks gemeenschap heeft te vervullen. En de mensch bewijst juist zijn liefde tegenover God, door bereidwillig mede te werken in het plan der Goddelijke Voorzienig heid. «Beschouwt de aarde en maakt baar aan U onderdanig* luidde het Goddelijk bevel onmiddellijk ns den "ndeval: Zoekt eerst het Rijk Gods zijn gerechtigheid, voegde de Heiland daaraan toe. »En zljt kinderen vao uw Vader, die in den Hemel is«, d.w.z. biedt elkander de behulpzame band, om dat doel te bereiken, is óók de verder-strekkende verman ng en de diepere zin van het gebod der naasten liefde. Aldus opgevat wordt de maatschap pelijke arbeid van een loutere bestaaos- quaestie, een roeping. Vervuld van dezen Christelijken geest van roeping zal de landbouwer niet alleen om wille van geldelijk gewin een zoo groot mogelijke opbrengst van zijn land trachten te ver krijgen, maar ook, uit een heilige zorg, >m wille van het levensonderhoud :ijoer medemenscheo. Daarom ook zal de ondernemer niet alleen zien naar de grootst mogelijke winsten in zijn bedrijf, maar ook hebben te zorgen, dat zijn onderneming de gemeenschap van het noodige voorziet en zijn arbeiders een bestaan verschaft overeenkomstig de eischen van het menschwaBrdig bestaan daarom ook zal de arbeider met vlijt een nauwgezet geweten, den hoogsten arbeid presteeren. De Sint Joris DOOR A. F. VAN BEURDEN II. Hebben wij in een vorig artikel de dringende noodzakelijkheid van herstel van dit oude monument in 't licht ge steld en het hernieuwen der vroegere schoonheid uit het oogpunt van kunst ischelijk geacht, het kan groot nut hebben nog op enkele onderdeelen in het bijzonder te wijzen ten einde voor een ieder helder eu klaar te maken, hoe weinig men vroeger voor bet be houd gedaan heeft, nadat veel door verandering der leer in onmiddelijke belangstelling terug gegaan was. Wij hebben daarvoor niet ver te zoeken, daar ieders oog in de kerk imiddellijk getrokken wordt door het armeren oxaal, jubé, zangkoor, lettner of hoe men het ook wil noemen. - fijne kolommen, de zich sier lijk welvende, ragfijne ondersleunings- bogen, het prachtig uitgesneden hek werk, het moet den last torsen van een reusachtig renaissance-orgel, dat er zelfs verwaten met zijn voet ingedrongen is en met zljo renais sance zwaaiing getuigt van anderen lijd en anderen geest, die geen ontzag had voor de oude kunst. Alvorens echter lot eeo nadere be schouwing over te gaan, mogen w# wel eens nagaan, wat dat groot sierstuk van de Sint Joris in zijn goeden tijd d<ó(r te beteekeneo had. Na de XVIle eeuw richtte men éeStiftskerken, dus de kerken Kanunniken verbonden warei aan de Sint Joris, in plaats gewone zingbanken tusschen het koor en het schip op pilasters en open bogen een verhoogde zaogzolder op hek omgeven, die door een engen wenteltrap bestegen kon worden. Men noemde deze ook, doxaal of oxaal. Men vond er b.v. in Keulen in Maria in Capitool, in den Dom aldaar, in de Mariakerk te Lubeck, n 't Naumburg, Munster, Maagdeburg, Halberstadt, Sten dal, meest uit de XlVe en XVe eeuw in laat gothischen stijl en gewoonlijk rijk met beeldwerk versierd. Daar op nam bet zangerskoor plaats. Naar hel Oosten of de koorzijde stond het groote triomfkruis, aan weerszijden daarvan de beelden van de H. Moeder den H. fohannes. Ook vond men een klein orgel ter begeleiding van den zaog. Onder iu het midden in den doorgang stond het parochiealtaar. In sommige kerken vond men nog zij altaren. Ook het middenschip van Sint Joris »s door het oxaal eenigsins van bet daarachter liggende langwerpige koor gescheiden. Rootselaar spreekt in zijn Amersfoort 777—1580 blz. 354 terecht van »den adel der vormen, de juistheid en vol komenheid van elk der deelen, den rijkdom en pracht van het geheel.* Hij zegt daarmede niets te veel. Het is in verschillende steensoorten, die zorgen voor een aangename ver scheidenheid in zwart en wit opge trokken in den laat gothischen stijl der XVle eeuw met al zijne vreemdsoortige 'ullingen en sierlijke verbindingen. Het s een laogwerpig bouwwerk op twaalf gegroefde en van vakwerk voorziene kolommen door bogen verbonden. Het zangkoor omsluitende hekwerk is open gewerkt in drie en vietbladen. Pinakels met diep ingesneden acanthus bladen bekronen de boogtoppen der pijlerverbindingen. Tegen de pijlers zijn langs alle zijden ssen voor heiligen beelden uitgespaard i het binnen-bogengewelf markt het t een volmaakt geheel. Tot in de fijnste bijzonderheden ge tuigt het werk van de begaafdheid der kunstenaars en de liefde, waarmede ze de hun opgedragen arbeid verrichtten. Het moet een genot geweest zijn van uit het middenschip naast den toren staande rechtuit te zien op het deftige oxaal op de altaren en door de bogen van het oxaal in het hooggewelfde, diepe koor, waar bet scherpe dag- of zonnelicht door de veelkleurige vensters viel, die door bevriende steden, door het stadsbestuur en het bouwliedengild het schuttersgilde, het bakkersgilde ge schonken waren. Tegen de pijlers van het oxaal zag en de fijn geboetseerde beeldjes onder baldakijns prijkenvan den ridderpatroon Sint Joris en van zoovele andere heiligen en belijders die met hunne attributen daar voor de geloovigen ten voorbeeld i navolging gesteld waren. Maar er kwamen, na de dagen van st, dagen van strijdna de dagen van groot geloof dagen van verslapping, natijden van eerbied voor de religieuze kunst tijden van afkeer zelfs van dat gene, wat uit zoo edele denkbeelden voortgekomen was. De Sint Joris, het is overbekend, werd geschonden, de beeldjes zelfs van het oxaal ter neder geworpen en gebroken met die van bet middenschip, de zijschepen en het koor. De altaren zijn toen verdwenen, tot :n voet toe later afgebrokenhet hooge koor werd ledig, eenzaam en verlaten. Men spaarde het c-xaal, waar- scbij lijk omdat men het als eeo onmis baar deel van de St. Joris beschouwde. Latere eeuwen namen het over, her stelden het nog eenigzins, maar wisten liet waartoe het diende, liet doel en 'ichtpunl der kerk bad een ande e plaais gekregen. Maar het was aan onze lijden voor behouden, dit prachtstuk nog eens op- 'i-.uwte schenden. Wij lezen daarover het volgende: 'Terwille van het orgel werd een groot gedeelte van het boven vlak als ware het oud, ruw metselwerk weg gebak'. Voor de Vaderlandsche kunst in het algemeen en voor dat kunststuk in het bijzonder is het verlies zooveel te grooter, wijl men zelfs voor de weggehakte brokstukken zóó weinig zorg gedragen heeft, dat daarvan niets terug te vinden is.« Wij zijn van oordeel, dat de schrij der vorenstaande regelen volkomen gelijk heeft in zijne klacht. Aan de komende herstellers Sint Joris zij bet overgelaten, om deze fout zooveel mogelijk te herstellen. Hoe hoog men het ook nog in c tijd na den overgang] van de Sint Joris stelde, blijkt uit eene prachtige alle gorische oude schilderij naar wij meer en van den Amersf. schilder Withoos die hi bet bezit was van wgleo den notaris Bolk, die zooveel respect had voor de stadsoudheid en welk schilder# nog in handen van den bekenden en gewaar- deerden kunstschilder Bolk moet zin Hierop is het jubé in zijn bflzonder' heden voortreffelijk afgebeeld. Het herstellen der gebeele kerk is - i door den toestand van daken, pijlers en gewelven geboden. De kardi nale fout, dat het orgel eene verkeerde plaats ingenomen heeft en daardoor htt koor geheel afsluit waardoor dit mooie deel der kerk nutteloos geworden is, zal Ivooreerst wel geen verbetering vinden. Deze plaatsiDg, geheel in str#ö met de bouworde der kerk, bewijst echter ook hier, evenals de doode ruimte rondom het gebruikte deel der kerk, dat de gothleke kerken niet geschikt zijn voor den predikdienst. W# hopen, edoch, dat zoowel de kerk als het pronkstuk der kerk, het jubé, z#n vorigen luister zal herkrijgen doordat er mannen van moed opgestaan zijo, die een der gelijk moeielijk probleem aan durven De Hof te Amersfoort heeft in den loop der eeuwen veel van zijnr schilderachtigheid iogeboet. Vele huizen hebben hunne mooie trapgevels, hunne eigenaardige luifels, hunne pothuisjes verloren. De gevels zijn vervangen door allerlei soort gevels, wat vorm en kleur aangaat van elkander onafhankelijk. Het zware massieve stadhuis dat aan de Westzijde vrij op de markt stond en dat zijn gebrek aan vensters en daardoor aan evenredigheid vergoeden it door een hoog spits dak met dikken tot riets nutten toren is het naastgelegen gebouw reeds lang verdwenen, Men heefi aan die zijde de markt bovendien verkleind, door in den Zuidwesthoek een paar gebouwen te stichten, waarvoor elders ook wel plaats te vinden ware geweest. Gelukkig zijn de boomen, die als een zame oud gedienden nog hun best doen om de markt te sieren, nog be waard en vertoonen elke meimaand opnieuw hun levenskracht. Ook staal voor de ZuidfUnk van de kerk bet lage op pilasters rustende, vroeger geheel open gebouwtje, dat door de voorzaten met allerlei kuost en vlieg werk in een bekwame bovenwoning veranderd is en nu onder als afgesloten wagenbergplaats nog meer diensten bewijst dan als kaasmarkt. Het heeft ook zijn leeftijd, want het heeft indertijd al het drama der ont hoofding van de in verzet gekomen raadsburgers Teekman en consorten gezien, een nog steeds voor ons onbe grijpelijke ruwheid. Er bestaan verschillende afbeeldingen van den Hof of de Koornmarkt, in het museum Flehite o.a. op een klaptafel ook in schilder# eene bekende ets die van Paul van Liendert in 1759 gemaakt en bij het werk van Van Bern- mel gevoegd. Daarop ziet men Dog al de boven gemelde bijzonderheden en is met eenige overdrijving zelfs derr schuinen stand van den toren van St. Joris op de kerk afgebeeld, terwijl er ook nog een klein klokkentorentje op het Noordpaod te Van belang is ook een onderdeel der kerk, dat nog steeds veler trekt en later ontstaan is dan de kerk, waardoor zijne geleding van anderen aard is, meer uitgewerkt dan de een voudig gehouden kerk zelf. Wij bedoelen het Zuiderportaal der Kerk Dit portaal dateert waarschijnlijk van het begin der XVle eeuw van omstreeks 1525, uit den tijd dat veel aan de Westzijde van de Kerk ge bouwd i». De ornamenten zijn uit het tijdge wricht der wilde, onrustige gothiek, die destijds om haar zelfbehoud streed met de allesoverweldigende renaissance en waaraan ze offers moest brengen. Binnen in het portaal is de ornamen tatie ordelijker en rustiger, zij is daar meer met de soberheid der kerkelijoen in overeenstemming. Het portaal is een smal oprijzend vierkant voorgebouwtje en verdiepingen, boven met et hekwerk afgesloten, met een spits leien dak. Het heeft gemetselde gewelven. Door een nauwen wenteltrap kan men op de kamer komen, die vroeger de vergaderplaats vac het chirurg#nsgilde wasdit gilde was zeer in aanzien. Het had daar een groote tcbilder# met ANDERS DAN ANDERE Verzekering-Maatschappijen is de Nederlandsche Verzekering-Maatschappij „ST. WILLIBRORDUS" Verzekerd kapitaal RUIM ELF MILLIOEN GULDEN. Zij besteedt een groot deel der Netto-Winst aan zieke en rwakke verzekerden Thans worden er ZES patiënten in Sanatoria verpleegd. Ons streven Is aan dit verplegingswerk de grootst mogelijke uitbreiding te geven. Door Uwe verzekeringen te sluiten bij „St. Wllllbrordua" helpt U ons, ons doel bereiken. Inlichtingen worden gaarne verstrekt door de Directie, CATHARIJNESINGEL 48, UTRECHT en door hare vertegenwoordigers. PIANO'S - ORGELS - MUZIEK RADIOTOESTELLEN Krommestraat 65, Havik 29, Amersfoort, Telefoon 773 voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Qracht no. 4 - Telefoon no. 04 LIP S SAFE-IN1RCHTING. de portretten der bewindslieden, naambord en meer andere zaken hangen Kwam men van buiten in het portaal, dan stond op eeo zuil met bladkapiteel het beeld van den kerkpatroon St. Joris, terwijl boven de ingangsdeuren eenige sterk door renaissance beïnvloede wa pent aangebracht waren, die er nog rijn, maar zonder wapen figuur. De ribben van bet bovengeweif op de chirurgijnskamer waren gepolichro- meerd, terwijl de sluitsteenen als roxetten behandeld en gekleurd waren. Trouwens de geheele kerk was beschilderd, de graatbogen geaccenteerd en overal op de muren waren tafereelen aangebracht. Een der rozetten op een kruispunt is merkwaardig het hoofdhaar is uit gebeiteld en bewerkt op de wijze als de gothische omgekrulde bladeren be handeld werden. Stijl der kerk en portaal verschillen n eeuw minstens. Men heeft het portaal als een sieraad er bij willen voegen en het vervult zijn taak om den beschouwer der gebeele kerk om trent den ouderdom en bouw van de rijs te brengen, heel goed. Wanneer bet op herstellen aankomt, zal ook dit oodetdeel der kerk, wel oagezien worden en ontdaan van alle overtrek, die men meende om der hechtheid-wille daarop te moeten aan brengen, maar die het te veel in neutrale kleur zette en bij het donker van Dycks- bruin der kerkenmuren en steunbeeren en het indigo der daken doet afsteken HET ADRES voor alle soorten •r Tevens reparatie J~ LANGESTRflAT 84 TEL. 528 Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort, SHoofdpi in 3 ^Kiespijn^^l Sa napijn 25cf Amersfoort Het Gezelschap 'Stille Omgang* Amersfoort err Omstreken heeft een propaganda-vergaderir g belegd cp Vrij dag 25 Febiusri te 8 uur in de groote zaal van het gebouir St. Joseph. De bekende ijveraar voor de Stille Omgang Pastoor Duynstee O.E S.A., zal op deze vergadering het woord voertn De ver gadering is voor ieder vrij toegankelijk Te Amsterdam bad de aanbesteding plaats van het bouwen van een school voor lager onderwijs, in den Linnaeus- hof. Ingekomen waren 20 billetten- Laagste inschrijver P. van der Eyoden te Amersfoort voor eeo bedrag f61 594. Het departement Amersfoort van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel zal Donderdag een bijeenkomst houden in het Loge- gebouw aan de Van Perseijnstraat waar Ir. Begeman, nijverheidsconsulent een voordracht houden zal over 't onderwerp 'Nieuwe banen voor bedrijven vau kleinen en middelmatigen omvang*. Vragen uit de praktijk, als waarom de bedrijven thans beter geleid moeten worden dan vroeger, keuze van machines :n gereedschappen, normalisatie, in- ichliog van bet bedtijf, keuze van drijf kracht, samenwerking vao gelijksoortige bedrijven, enz. zullen doorhem uiteen klauicke. mwziefc moctf oeopejrfcf op I klajjietf inotj enkele gebruikte zeer goed koop, welke op gemakkelijke wijze betaald kunnen worden Pianohandel L. Klein A Utrechtacheatraat 44 A

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1927 | | pagina 1