i. K. Spaarbank - Amersfoort 3ianohandel S. Duijker H. ELZENAAR Bel dan op No. 42 DE EEMBODE R. K. Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 18 Oct. 1927 No. 58 Een en Veertigste Jaargang Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAQM1DDAO Advertentiün 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Met moet de menschen niet beoor- deelen als een schilderij of beeld, simpel op het gezicht alleen. Er is een interieur en een hart, dat men moet doorgronden. De sluier der nederigheid bedekt de verdiensten, het masker der huichelarij verbergt de boosaardigheid. Voor den Kerkzang. Op iederen Christen, die vsn God musikalen aanleg, vrijen tijd en een mooie item heeft gekregen, rust de moreele plicht, deze in dienst te stellen van God en den godsdienst. Wie zich uit gemakzucht of om andere reden aan dit ambt onttrekt, mag wel bedenken, dat ook door zijn schuld aan God een zekere mate van verheerlijking wordt onttrokken, die Hem rechtens toekomt. Het moge waar rijn, dat heteeniffer- tje beteekent, zóóveel lijd en werk te besteden als noodig is, om als bruik baar lid van een kerkkoor op te kunnen tredenmaar zeker is het, dat God een dergelijk offer niet onbeloond zal Islen. Ook degenen, die den rol van zan ger niet kunnen vervullen, hebben plichten tegenover de kerkmuziek. Zij moeten het kerkkoor moreel en materieel zoo krachtig mogelijk steunen. Hoe moreel? Vooreerst: Laten ouders hun jon gens, als zij een goede stem h bbeo, aansporen tot het beoefenen van de zangkunst, hen muzikaal doen ontwik kelen, hen afstaan voor een parochiaal zangkoor en medewerken naar ver mogen, dat de jeugdige zangertjes geen repetitie of uitvoering om welke reden ook, verzuimen. VervolgensIedere parochiaan moet medewerken den band tusschen kerk en koor, het volk en zijn lied, den ge- loovige en zijn zanger, sterker aan te halen en steviger te bevestigen. De ge- loovige in de kerk, ook zelfs de meest liturgische, die met zijn misboek den priester volgt bij elk zflner gebeden en heilige handelingen, laat maar al te dik wijls den vloed van teksten en melo dieën, die komt aanstroomen van boven, over zijn hoofd heengaan, zonder ze aandachtig te beluisteren, te bemedi- teeren, mede te bevoelen. De geloovige in de kerk doet zich geen moeite, en hij wordt er, helaas, ook maar al te weinig toe aangespoord zich ook maar eenigszins een be grip te vormen van den zuiver kerke lijken zang, van de gregoriaansche me lodie ëo, die eiken Zondag, ja eiken dag bijna, zijn oor bereiken, of san de meerstemmige gezangen, die in zuive ren kerkstij! opgetrokken, dienen moe teu, om hem te stichten en den kerke- lijken luister te verhoogen. En nu moet het hier gezegd worden, ter rechtvaardiging van vele kerkkoren indien in eene kerk ófwel verkeerde muziek, ófwel op verkeerde, onlitur gische wijze gezongen wordt, ligt hier aan voor een groot deel de schuld aan het geloovige volk, aan de parochianen der parochiekerk zelf. Hoe dikwijls gebeurt het een parochiaan ontevreden is over zijn koor in de kerk, indien bij op hel orgel niet veel lawaai hoort ot zoetsappige melodieën, indien hij van zijn zangers niet groote, massale missen ten hoore krijgt, iiefst met vele solo' liedertafel-portamento's I Hoe dikwijls moet een zanger thuis niet te hooren krijgen, dat bet dien morgen weer zoo saai was geweest, omdat er enkel gre- goriaansch werd gezongen! Hoe komt datl Omdat het geloovige volk van tegen woordig, opgevoed als het is in de moderne, wereldsche muziek, alleen die muziek begrijpt, die overeenstemt met zijn opgevoed oor, en geen notie beeft van de zoete, reine melodieën, die reeds van den eersten christentijd af door de gewelven der gods-tempels ruischten. Daarom is vooreerst en bovenal noo dig, het roomsche volk er vao te over tuigen, dat altijd waar blijft het woord van Paus Pius X, dat de kerkmuziek baar wezen en baar doel des te meer benadert, naarmate aan deze drie eischen wordt voldaanheiligheid, d.i. alle wereldsche kenmerken uitsluitend, sierlijkheid, d.i. werkelijke kunstwaarde bezittend, en algemeenheid, d.i. aan iedere geloovige een indruk gevend, die werkelijk ten goede, d.w.z. godsdienstig, religieus stemt. t moet de trots zijn van iedere hie, aldus Kapelaan Smit, voorzitter van den Utrechtschen Koren- bond, een goed, godsdienstig-voelend kerkkoor te bezitten. Daarom moet iedere geloovige het zangersambt biedigen, de verdiensten ervan erkennen, kleiogeestige aanmerkingen bij minder geslaagde uitvoeringen vermijden, met woord en daad zich dankbaar toonen, omdat bij inziet en begrijpt, dat bet zangkoor hem en zijn mede-geloovigen, leden van de parochie, gedeeltelijk ontheft van den plicht, om God door gezangen te verheerlijken. Eenvoud, Wij zijn van een zéér deftig geslacht, aldus Pater Terburg in De Tijd. Een kleine jongen vertelde aan zijn moeder, dat hg op visite was geweest bij een dame waar de deftigheid aar langs den grond gezet was. Zóó is het: de deftigheid is overal geëtaleerdin de huizen en door de kleeding en ook, ook op de gezichten. Wij spreken vervolgens even deftig i wij doeneerst wanneer wij staan tegenover onze minderen wordt het anders. Wij moeten immers de verhou dingen in acht nemen 11 En dit is bet droevige onzer samen leving dat wij de verhoudingen alleen zoeken in het quantitatieve, in het hoe groote, zelden in het quaiitatieve, it de hoedanigheden. En tóch kan het waarlijk menschelijki in de meeste gevallen, ook waar he weikelijke deftigheid betreft, allééi be paald worden naar de hoedanigheid. Nooit kao veel geld een menscb beter of waarlijk grooter makenen c innerlijke waarde kan niet afbangen den omvang der glorie, welke ons bracht wordt. Hierdoor nu blijkt de deftigheid o maatschappij voos en ongezond: dat I wij haar prijsgeven, wanneer wij staan tegenover de armoedetekort aan geld, of tegenover onze onmiddellijke omge ving: tekort aan eer. Wat de arme van den rjjke moet rerdrageo in heel diens deftigheid is dikwijls hemeltergenden de deftigheid gaat in de huiselijke samenleving ge woonlijk onder in grofheid. Tegenover de demonstreerende def tigheid, in den grond verkapte, klein zielige hoovaardij, kan men den chris- telijken eenvoud plaatsen. Zijn oog is zuiverhij ziet de dingen in hun juiste verhouding. Want hij berust op het klare licht des geloofs en uit zich in daden van liefde. De liefde nu is goedertieren en neerbuigendzis altijd goed voor haar omgeving en beschouwt de armen als de gelijken van Jezus. Zkao niet samenleven met de def tigheid, welke de wereldling wil ten toonspreiden. want deze beteekent dubbelhartigheid: het uiterlijk beant woordt niet aan den innerlijkcn grond. Zoo is de eenvoud de deugd, welke zich uiteraard verzet tegen het tooneel- spel om ons heenaltijd en overal zoekt zij de waarheid en zij walgt van uiterlijk vertoon. Onze deftigheid is gegroeid uit zeet kleine eerzuchtzij is daarvan een ge drochtelijke spruit. Een Nero verachten wij, omdat hij uit eerzucht Rome platbrandde en voor Herostratus, die den tempel van Arte- mis in Eobese verwoestte om daardoor kend te worden, hebben wij slechts n medelijdenden glimlach. Maar wijzelfwij kleeden ons, gezien te worden en wij spreken gehoord te worden en wij begever onder de menigte, opdat men ons moge loven en pigzen. Wanneer wij zien tot den bodem is binnenste, ontdekken wij misschien t onzen grooten schrik, dat wij niet beter zijn dan de menschen, die alles en alles deden om door de omgeving gezien en geprezen te wordende door is zoo verfoeide Fariseeêrs. Arme, kleine menschveel grooter uw wezen en tot veel hooger vol maaktheid zijt gij geroepen dan uw strevea gaat I Wordt eenvoudig, en vraag u niel bij alles afwat zal men ervan zeggen De eenvoud ziet scherp en diephij gaat tot den grond, en speurt immer het zieleleven na: want in het ziele- leven ligt de grootheid of de kleinheid van den mensch. Zoo kan het dan ook wooderen, dat ons zoo dikwijls in het Evangelie gewezeu wordt op de grootheid van den eenvoud door Hem, Die als een arme door het leven ging, en in de armoede van geest den een voud zalig prees want de eenvoudigen zullen het Hemelrijk bezitten. Wij moeten eenvoudig worden. hoven uitlokken, wijl hij de oplossing verwacht van den reebtvaardigheidssin van het Italiaansche volk. Duidelijk bewijst de »Osaervatore« de totale ontoereikendheid der Italiaan sche garantiewet. Achtereenvolgens worden dan opgesomd de beleediglngen en bedreigingen van allerlei aard, welke bet Pontificaat de afgeloopen vijftig jaren te verduren had. De Paus alleen behoort getuige en rechter inzake zijn vrijheid te zijn. Doch de Paus voelt zich niet vrij Alle Pausen, van Pius X tot Pius XI, hebben het aan de wi voorgehouden, dat bet opperhoofd der Kerk dezen toestand nimmer als recht matig kan erkennen. onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit d.d. 14 Maart 1913, no. 68 De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAGAVONDS van 7 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur. Dadelijk ingaande rente 36/io pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. KassierAmsterdamsche Bank. October-Zon. Liet Uw weldaed oiet bitter vaeck ootsachlick in haer seeghen, tfo. Oorlog en Vrede. i een samenkomst van Duitsche vredes-vrienden, seide generaal Voo Schoenaich onder meer het volgende: >De volgende oorlog begint dBar, waar de laatste ophield, in de geperfection- neerde technische uitvoering van zijn :rdelgiogsmiddeleD. »De bewering ais zou de oorlog natuurlijk verschijnsel zijn, is gelogen. net voorliefde aangevoerde theorie den strijd om bet bestaan, beteekent geheel iets anders. In vroegere tijden beteekende de oorlog misschien selectie, omdat de sterkere over zwskke triomfeerde, in den modernen oorlog worden juist de beste menschen in massa geslacht. De woekeraars, de deserteurs en O.W.ers echter overleven den oorlog en hebben naderhand den grootsten mond. Het is merkwaardig, dat de mensch- heid zich niet van het oorlogsgevaar bevrijden kan. «Alleen de scheideode slagboomen tusschen de volkeren bestendigen het oorlogsgevaar, zijn zij gevallen, dan zullen diezelfde volkeren zicb verbroe deren. Maar zij, die tot oorlog aaozetten, hebben er belang bij, dat deze slag boomen blijven bestaan. «De komende oorlog sal beestachtiger zijn dan ooit te voreo. De vernietigings- strijd zal zich boven de groote indus- trieele centra afspelen. «Waanzin is bet, wanneer in de ko mende «Machineoorlog* uit alle maebt wordt vernietigd, wat de tegenstander inspanning van al sijo krachten tot stand heeft gebracht. «Slechts zij die belang hebben bij een oorlog, kunnen zooiets verdedigen. Ook ik had vroeger eenzelfde beschouwing vau den oorlog als deze, doch de oogen zijn mij opengegaan.» Lange avonden... - aangename verpoozing Dit bereikt U door uw PIANO, ORGEL of RADIO-TOESTEL te betrekken van de Havik 29 Amersfoort Telefoon 773 Nieuwe Piano's f575.Orgels f190.— 4-Lamps Radiotoestellen geheel compleet met plaat- stroomapparaat, luidspreker, Philipslampen, enz. f215.— Langdurige garantie Betaling naar overeenkomst O-SCHOlL'i Systeem van Binnenland De Soomer-Son Eu werpt soo dringhent fel den mens haer gaeven teeghi Dat, (danckbaer voor de gaef, bewonderen: haer licht), De mens bedeest ontvlucht het Sonne aenghrsicht. Soo kent men wel van die meedoughenloose braeven, Die soo geweldigb doen bun aetmoes en hun gaeven, Dat, (danckbaer voor bet goet, dat by weer heeft ghesmaecki), D' ontvangher anghstigh snel sich uyt de voeten maeckr. Men kent geluckigh oock de ingetooghen milden, Die, waer sy booden bulp, die, waer i y armoe stilden, Gbesorgbt dat noyt bun gaef heeft d'arme pijo ghedaen, Hy niet, (de band voor 't oogb), boefd' in hun licht te staen. Soo gaen wy door bet licht vao de October-Soune, Eu schutten niet 't gelaetHaer soele straelen connen Verwarmen, schroeyen niet, en als s'in vlammen aet De wiogbert aen den muer, het buys blijft onverlet. Mocht al wie gaeven heeft d'October-Son ghelijckeo, De grooten van verstant, de geestighen, de rijeken Hun werek, hun daeo, het woort dat van hun lippen vloryt, Het sij yet wat verwarmt en nimmer yet wat schrocyt. Aldus Jacob Cats Jr. in De Gooi- en Eemlander. De Romeinsche Kwestie. De Ossetvatore Romano* heeft io een officieus hoofdartikel geschreven over de Romeinsche kwestie. Het Vaticaanscbe orgaan bewijst daarin met overtuigende argumenten den plicht van Ital tot herstel. Een herstel, dat io de oprichting van een. zij bet zeer kleinen, staat tol uitdrukking moet komen, om de sichtbare onaf hankelijkheid van het opperste Leergezag voldoende te garandecren. Tegenover het sophisme, gedeeltelijk herstel van de territoriale onafhankelijkheid van den H. Stoel doelloos en wellicht te onbestendig lijn, komt het blsd met nadruk op, en het acht een herstel een vermeerderen jvan de eer van Italië. De H. Stoei zal echter, om dit te te bereiken, noch tot vreemde mogend heden zijn toevlucht nemen, noch een uitspraak van internationale gcrechts- Staten van Utrecht. De Prov. Staten van Utae:ht kwamen buitengewone vergadering bijeen. Goedgekeurd werd bet voorstel Gedep. Staten om de jaarwedden i de grillier der Staten en van den hoofd ingenieur vaD den Prov. Waterstaat te bepalen op f7000f9000. Daarna kwam in behandeling bet provinciaal wegenplan, kosten van uitvoering worden geschat op ongeveer f 8 millioen. De meerder heid der commissie van rapporteurs besluiten form het voorstel van Gedep. Staten met vervanging intusschen van den v gestelden weg van Moolfoort naar Ji veld door eeo weg van Benschop Lopik naar Schoonhoven. De minder heid adviseerde sich te vereenigen :t voorstel van Gedep. Staten. De heer de Wijkeriloot de Weerde steyn diende een motie in, waarin werd geweien op deo twijfel en de nood zakelijkheid van den weg Benschop- Tienhovensche Veer, waartegenover staat de noodzakelijkheid van een weg Utrecht—Schoonhoven. Daarom werd voorgesteld dit vraagstuk alsnog te doen bestudeeren en in de a.s. somersitting te doen behandelen. De motie werd voorloopig ingelrokken, toen de heeren Van Gaasbeek en Suring er sich tegen verklaarden. De heer Setton verdedigde sijn stel tot aanleg van een nieuwen weg letv^rror-qing in Bunnik naar den Grebberberg. De heer Suring stelde voor In bet voorstel der commissie ven rapporteurs het woordje Benschop te vervangen door Monlfoort. De heer Beaufort diende een motie in, waarbij de Staten ten volle door drongen van de noodsskelgkheid, om een voor alle deelen der Provincie be vredigend «wegenplau* samen te stellen, het mogelijk achten een voor dit Ge west doelmatig Wegenplan te ontwer pen, binnen een totaal kilorfleteital van 210 K.M., doch meenen zich voor de toekomst alle vrijheid te moeten voor behouden ten aanzien van de uitvoering de onderdeden van dit plan zoo wat «richtiog. als «uitvoering* betreit: en besluiten, onder dit voorbehoud, bet voorstel van Ged. Staten zonder meer te aanvaarden. Bij stemming over de motie-De Beau fort staakten de stemmen 20 tegen 20. Vóór November zal weer worden vergaderd. Kantoorboekhandel Kantoormeubelen Schrijfmachines Langestnat 84 Telef. 528 Speciaal adres voor Uw Kantoor- School-, Schrijf- enTeekenbenoo- digdheden. - Advertentie-Bureau Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort Amersfoort Geloof en Wetenschap. Nu het winterseizoen weer nadert is het goed deze schoone en nuttige vereeniging nog eens bijzonder in uwe belangztelling te moeten aanbevelen. Er zijn bier nog zooveel intellectueel voelende en denkende Katholieken >elke nog geen lid dezer vcreenigiDg zijn. Wanneer wij U ons program leggen bestaande uit een vijf of zestal avonden, waar de beste krachten U sullen onderhouden over onderweroeD het Geloof, de Wetenschap en de Kunst betreffende dan twijfelen wij niet of gedachte komt bij U op, dat Ik niet willen missen. Meldt U sich daarom als lid aan bij :n der bestuursleden. J. BOEKENOOGEN, Szcretaris Langestraat 2. - Nu het gemeentelijk slachthuis zijn voltooiing nadert moeten er nog schillende gereedschappen worden geschaft. Burgemeester en Wethouders vragen - 1. Aanschslting w. gereedschap f1350 2. Aanschaffing sterilisator, vet- smeltketel en aigoaalinriclurg -1660 3. Aanscbsifiog thermometer installatie - 750 4. Aanschaffing selfregisteerende thermo-hygrometer 5. Aanschaffing weeginrichtiog ten behoeve v.h. keurlokasl -1600 -5610 Voor den Kantonrechter te Amers foort werden behandeld 35 verbalen wegens overtreding der Arbeidswet en zware gevallen kwamen voor in Barneveld en Voorthuilen. Jaren ge leden werd wel gesproken dat in die daarom de volgende credieten omgeving naleving der Arbeidswet bijzonder moeilijk bleek te zijn. De slager v. B„ te Barneveld, die meer io dezen op zijn boekje bad, werd eebter niet als recidivist behan deld, want bij had voor nu al genoeg. Vier verbalen wegens te laat of te vroeg laten werken, nu eens met twee, i met één, dsn met drie personen, t verweer van beklaagden bield in, men op een dorp meer primitief ingericht dan in een flioke stad en n dus veel meer moeilijkheden onder vindt bij de Daleving van de wet. In bet 4e geval was er zells onmacht. Een der vier knechts moest onder de wape- :n en vier dagen verliepen daarna >or de plaatsvervanger kon komen. Verdachte kreeg met elkaar een f 96 boete. Een bakker te Voorlhuizeo had zijn 4e herhaling, dus 5e verbaal, 't Was morgens half 4 roggebrood uit de ven halen. Bij wgze van gratie werd het f40 boete. (U. N.) De K. K. vereeniging «Geloof en Wetenschap*, publiceerde het volgende programma voor bet komende seizoen. Als eerste spreker komt d', H. Weve, bekend oogarts te Rotterdam, die de geschiedenis der bril zsl behandelen, geput uit de beeldende kunst. Verder wordt de seer actueele radio- kwestie niet vergeten en werd hiervoor bereid gevonden prof. dr. Jos, ter Heerdt, die een juist inzicht in deze stof hoopt te zullen geven. De Zeereerw. Heer Dom Franco de Wychs zal een avond boeien door zijn onderwerp «De hereeniging der Kerken*. De heer Van de Wijnperse komt een kijkje geven op de Egyptische bescha ving vóór 2500 v. Cbr. Wanneer wij hieraan oog toevoegen aldus het bestuur een avond gewijd aan de scboooe letteren en soo mogelijk nog een, welke ons een blik zal doen slaan in de occulte godsdien sten, dan hebben wij gemeend U te kunnen bieden elck wat wils. Hoofdpijn, Kiespijn Mijnhsrdt's Hoofdpijntabletlen, 60 en 30 ct. Mljnhardt's Kiespi|ntabletten, 60 en 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1927 | | pagina 1