O kinderen nadert
O kinderen nadert, gij kleinste vooral
Bij 't liefelijk kribje van Bethlehems stal.
En ziet hoe in dezen volzaligen nacht,
God zijne belofte met liefde volbracht!
Ziet, hoe in dit stal'ken, zoo hemels verlicht,
Hoe hier in dat kribken daar bibberend ligt,
In doekjes gewonden, vol armoe en pijn,
Een kindje veel schooner dan d'Engeltjes zijn.
Van stroo is het bedje daar 't weenend op rust.
Ach ziet hoe Maria het teederlijk kust.
Hoe herdertjes bidden voor 't Kindje gebukt
En zingen Hem liedjes van liefde verrukt.
Knielt hier dan, o kind'ren bij Jezuken neer,
Vouwt zedig uw handjes tot dank en tot eer;
En zegt het vol vreugde: ik min U, lief Kind,
Gij daalt hier op aarde, omdat Gij ons mint.
O Heerlijk morgenlicht.
O Heerlijk morgenlicht breek aan
En laat de kimme dagen.
O Herdersvolk weest niet ontdaan,
Doch gaat den Eng'len vragen.
Of dit zwak knopje teer en klein.
Ons eeuw'ge troost en vreugd zal zijn
Satan is zijn machten kwijt.
Jubel dies in eeuwigheid.
Joh. Seb. Bach.
de helsche henden waren uitgerukt: er
werd geroofd, in naam der vrijheid! I a-
rijs en Lyo.i zieltoogden onder den
grijnzenden druk van de bergpartij; te
Toulon en te Marseille werden de ko-
ningsgezindo'i naar hartelust doodge
schoten, en te midden van dat alles vier
den ile volksvertegenwoordigers den
tengel aan al hunne lusten. De groole
bloedraad hield zijne zittingen.
Maignet, Tallien, Siblot, Guimber-
taut, Chaumetre en vele andere woes
telingen speelden met het zwaard van
het eene naar het andere einde van
Frankrijk, waar de schavotten als int
den grond oprezen.
De graaf en de gravin de I-, die het
kasteel van G. bewoonden, waren be
mind en geëerd door allenzij leefden
in groote afzondering en wijdden zich
aan de opvoeding van hunne twee jon
ge kinderen toen zij vernamen dat de
opstandelingen van een naburig dorp
hun den dood gezworen hadden.
Zij hadden geen tijd om te vluchten;
de gravin en hare kinderen werden in
het kasteel gevangen gehouden, terwijl
de graaf van dorp tot dorp voortge
sleept, na eenige dagen op het schavot
manmoedig den dood onderging.
Deze opsluiting in het kasteel met
aile gestrengheid gehandhaafd was niet
de eenige foltering van de ongelukkige
gravin en hare kinderen: geweldenarijen
en wreedheden werden gepleegd in dit
verblijf van rouw, waar weldra eene
hartgrievende ellende heerschte.
Feu der bedienden slaagde er einde
lijk in door toewijding, door list, door
tegenwoordigheid van geest het wan
trouwen der opstandelingen zoo al niet
te verminderen dan toch te ontwapenen.
George was op het kasteel geboren;
hij was er oud geworden terwijl een
paar geslachten hem het volle vertrou
wen geschonken en ten hoogste geëerd
hadden. Bij den dood van zijn jonge
meester, stelde hij zich als verdediger
van de weduwe en de weezen; hij werd
hun redder.
Nadat hij den haat had weten te be
daren slaagde hij er ook in de gemaak
te plannen te verijdelen. Weldra vermin
derden de voortdurende angsten waarin
zijne beschermelingen leefden, omdat
zij het strenge toezicht waaronder zij
stonden in scherpte zagen afnemen. De
poorten van het voorvaderlijk verblijf
gingen weer open, en het werd een toe
vluchtsoord. zelfs dikwijls een reddings
oord voor talrijke rondzwervende uitge
wekenen, die als wilde dieren werden
opgejaagd.
Somtijds daalden de vrome bewoners
langs den walmuur naar beneden om in
de onderaardsche kapel neder te knie
len op het graf van een roemvol voor
geslacht en, sidderend van afgrijzen
over den rouw dien de woelingen dage
lijks veroorzaakten, luisterden zij naar
de stem van den priester en aanbaden
de blanke Hostie te midden der stra
lende lichten op het altaar.
Onder de leusachtige boomen, door
hevige windvlagen gezweept, vloog de
ronddwarrelende sneeuw tot hopen op
den grond onder een dikke ijskorst
borgen. George verliet de kapel en
derzocht de omgeving; als een waak
zaam schildwacht wilde de Ollde die
naar zich overtuigen dat het aanstaan
de feest ongestoord kon gevierd
den; moedig bewoog hij zich
waarts v v
In het heiligdom straalde van de arm
luchters een lichtglans welke over di
sieraden, aan de plundering ontkomen
een feestgloed verspreidde en, bij de la-
tel des Hceron, de nederige kribbe var
liet goddelijk kind bescheen. De pries-
ler, een verjaagde vicaris-generaal, be
steeg liet altaar, de zilverblanke haren
omgaven zijn hoofd ais met de kre-
der belijders.
Aanbiddend waren allen neergeknield
in hartroerende stilte, welke nauwhoor-
banr onderbroken werd door de ernst-
volle en plechtige stem van den grijs
aard, die daar stond ais middelaar tus-
schen God en zijn schepsel.
Met eene opgewektheid die hare
kracht ontleende aan de onschuld, en
als voorgedragen door een koor van
engelen begroetten de voorvaderlijke
gezangen den Messias. Overstemd door
den wind die daar buiten stormde deed
het verlossingslied Minnie Chretien de
horsten zwellen, de zielen roerend.
Neergeknield op de stilli zerken, nauw
tegen elkander aangesloten zonden zij
hunne smeekingen tem hemel, En ge
dachtig aan vervlogen eeuwen baden
daar die christenen in nieuwe catacom
ben; met aandrang en gelatenheid ste
gen de gebeden tot den Messias om
hoog. Zij waren de weerklank var
smart en van vrees; zij getuigden var
de oprechtheid van het geloof, zij open
baarden de opgewektheid met welke het
beleden werd, de vermoeienis
harten.
Als een groep engelen hogen daar
vooraan de kleinen hunne blonde
bruine kopjes naar de kribbe van hun
nen goddelijken, kleinen broeder; dik
wijls hieven de grootouders liunnc be
vende handen op over die jeugdige
hoofdjes als om het denkbeeld van eer
nieuwe kindermoord te verbergen. En
op al die gezichten, saamgetrokken
door de koude, geheel veranderd door
het lijden, door de ontberingen, dooi
den rouw der laatste dagen, lag een*
uitdrukking van vreugde als tone lie-
melsche uitstraling van liet eenige ge
loof en de vaste hoop.
Plotseling wordt deze zielsverruk
king gestoord door eene weeklacht,
waar zielcangsl en smart in ligt,
weerklinkt door geheel de onderaard
sche kapel; daar verschijnt de oude
George, bleek, ontzet, wankelend; met
beide handen drukt de oude n
neii onderkleed vast tegen zijr
de, bloedende borst en roept: villicht
naar de kelders, wij zijn verraden!
Eenige oogenblikken later zijn d
priester en George alleen in de kapc
Op het altaar ligt de heilige Hostie i
den glans der gouden pateen. Met iv
gebaar zoo snel als de gedachte strekt
de priester zijn hand uit naar het broc
der sterken, brengt het aan de lipp<
va nden gewonde, die in deze Teerspij
ze een nieuwe kracht vindt en liijj
opstaat.
Op hetzelfde oogenblik vliegt de deur
der kapel in stukken en een woeste g
wapende bende stórmt liet heiligdo
binnen, hoon en geweld teekenen luim
gebaren, liet doodvonnis straalt uit hun
ne oogen vol haat.
Doch de tierende bende houdt stand,
verwonderd, nieuwsgierig, telctirgi
steld: eene soort van verbluftheid ove
valt deze nieuwsoortige roovers, zoo on
eens verplaatst in eene heilige omgi
ving. Geleund tegen het altaar ondci
steunt de grijze priester met zijne a
men den held, den martelaar wier
bloed langzaamaan de blanke all
roodkleuri; de groole kaarsen die daar
branden, geheel de versierde omgevi
doortrokken van geurige wierook, tlé
eerbiedwaardige priester met zijn zacht
zinnig en goedig uiterlijk, de zieltogen
de grijsaard, de nederige kribbe, in vol
ie eenvoud waarin liet kindje Jezus me
wijd toegestoken armpjes, dit alle
hield lien in eene onuitsprekelijke he
Het verleden kwam weer op in dez
gewetens; de inensch gevoelde een an
der leven bij dit verheven heldendicht
'der liefde van een God. Een voor e
stooteit de geweren op den bode
schaamte spreekt uit de uogen. De plot
selinge beweging kwam uit vrijen wil
de grcnzeloozc goedertierenheid
liet kruis had gezegepraald; twintig
men tergelijk droegen eerbiedig omzi
tig den ouden George, voerden hem
weg met haast om verzorgd te worden,
om gered te worden.
Den volgenden morgen sloiidei.
deuren open >'an de onderaardsche ka
pel die te klein was geworden, ilc kaai
sen verspreidden hun licht als tevorei
De storm was bedaard en aan een he
deren hemel schoot de zon hare weid:
dige stralen op liet eenzaam verblijf;
Gloria in Excel,is t)co weerklonk liet
gewelf; de kribbe was gesierd met
ongewoon belofiegcschenk: de gewi
van den vorigen dag. Geheel de bevol
king juichte een straal van de vrijheid
toe in den morgenstond van Christus'
geboortedag.
het Kerstfeest dat nog lieden
besproken wordt onder de gn
ine kastanjeboomen van G... op den
mdrukwekkenden vooravond van hel
feest der Christenheid, op liet oogen
blik waarop de kleine klokjes van de ka
pel met luin zilveren geluid hare grootc-
re zusters van de vinkte uitnoodigen,
om over heel de aarde te doen weerklin
ken: Wilt niet wanhopen! en de blijde
boodschap te verkondigen:
Vrede den menschen van goedei
Kerstgebruiken.
Hel volksgevoel zon geen gevoel v
het volk zijn geweest, wanneer liet ili
blijden vierdag de „weldaad Chris-
li", gelijk onze middeleeuw
ben genoemd ook niet op allerlei
niut-liturgische wijzen liebbcii meege
leefd. Ontelbare gebruiken in het kerke
lijk en huishoudelijk samenzijn zouden
den folklorist Ie vermelden
'angend reeds met de ec
tijden des christendon)!, to ciimen I
in navolging van Jezus' intocht te Ji
zalem, den bodem der kerken niet groe
ne twijgen belegde, om den Heiland
feestelijk welkom te heeten bij die
komst op aarde. Op enkele dezer asc
•ll-dichtcrlijkc gebruiken, welke a.
ontnuchterend proza van latere i
wisten te weerstaan, vestigen v
hier terloops onze aandacht.
De lieflijke Kerstkribbe waar zi
de christenheid én in het kerkgebouw
iu den familiekring, zoo gaarne 01
liccnverzamclt, dankt haren oorsprong
aan de brandende liefde tot liet godde
lijk Kindckc. welke er gloeide in In-
hart van den serafijnsclien li. Francis
au Assisië. Deze heeft namelijk
iel eerst een kribbe, ter opcnbari
ing van het Christus-Kind. in In
van Groecio opgebouwd 1233
•tl plastische vertolking van lu
iend evangeliewoord„Christin
geboren; kontl, laten wij Hen
aanbidden". Zijn voorbeeld heeft be
vruchtend op de devotie der volgent
geslachten ingewerkt: thans worden i
„kerst-kribjes" allerwegen opgesteld i
i.ik allerli
Icn 1
t Oud-
i Nie
V-Ti?
het Christuskind als middel
punt voor oogen, en blijven aanvve
eig tot aan Driekoningen of Maria
Lichtmis. In het voorbijgnniMiiakcn wi
piuus gebruik, oudtijds speciaal ten on
zent bekend, hetgeen gohceton werd
„liet Kindeke wiegen"; de verklaring
hiervan heeft vele pennen
roldoc
.- meening.
ri-sultan
i als et
het kribje
op d
orden t
Mdt ii
e lij-
-aderland, va,
Kerstboom geplant, welk ki-rstg.
niet van utid-clirisiolijki-n datum
tcckcnt, maar sedert de achttiende
vooral in de Gcrniaansclw landen, als
huiselijke ceremonie zeer geliefd is g.
worden. Hoewel de „kerstboom" niet e
liliiigischen bodem is gewassen, ma:
slechts tot de prijshare, christelijke fa-
milic-zcden behoort, heeft hij allengs
door de a
echte.i
:ickc betei kc
wijding verkregen. Hij
ing. welke de Zaligmakei
r zijn dood aan „liet hout di
heeft verworven. De „hoi
oil i:
Vader als „den n
o heilig
i Kei
heeft i
levensbooi
uit „den wortel van Je
spruiten en geplant in Int mid
zijn vruchtdragend Paadijs
Kerk). Uiteraard heeft dan „di
-- onder de vele aanhangend
en oranje-vruchten een symboliek)
beduiding, daar hij in heug
den paradijs-appel van den
het dosl van Christin
acht
uiil-
irilc.
dien
deiinehoomzinnebeelden
den, welke aan Christus'
men. Ook geschenken en vruchten
draagt de vredevolle Ki
holen der genadegaven
hartigheid en liefde van hel goddelijkj
Kindeke. Oudtijds inzonderheid
lie gedachte tot een christelijk
jen in liet afstaan vail lu-t Gods-deel
ip dezen dag. namelijk het sclienki
„liefiii-g;
i de be
hoeftige» en krenken,
Hem. die ons eenmaal verzekerde: „Wat
gij aan dezen mijner geringste broeders
hebt gedaan, dat hebt gij aan Mij gc-
Die pieuze gebruiken, donrtrok-
I] een waar-christclijkeii gec-st,
mogen steeds levend blijven in de zc-
'en van thans.
In Vlaanderen bleet het gebruik van
et Kerstblok dat eertijds ook hij
ïze I lolamlsclie Vaderen op den luii-
ilijkcn haard heeft gebrand nog
er en daar leven. Aan geen bedelaar
ortlt dan ei-n aalmoes ontzegd, in den
op der twaalf dagen (lol aan Drie
koningen), dat „het Kerstblok" blijft
gloeien; liet is een zinncheclding van
liet vri-de-feest door den „Arme van
Bethlehem" op aarde geslicht. Zooals
ook oudtijds ten omen!, heet het daar
teilen het „Gods-deel" der armen,
gelijk men ook thans nog in Limburg
met tic „Gods-portie" op Driekoningen,
lu-t stuk koningskoek bedoelt, dat voor
Icn behoeftige wordt afgezonderd.
In Engeland is Kerstmis hel belang-
ijkste volksfeest van liet gehccli- jaar
•o tevens de verassende geschenkdag
Ier „chrislmas-gifts". Te Rome prie
len de kindcrkeiis in de Ara-cocli en
iu de S. Francesco-al-Ripa-kerk uit
dankbaarheid tot en over „II santo
Bambino: liet heilig Kindeken." Het is
•kende benaming van een zeer ver-
bceldcko, hetgeen het Clirislus-
knaapje voorstelt en gesneden is
ion! van den Gciliscinnne bij Jeru-
nliet werd ill de Hide eeuw naai
e gebracht. In Frankrijk gaat „Ie
petit Noel" bij de deugdzame kleiner
roinl en schenkt hun allerlei lekkernijen
gelijk Sint Nikolaas ten onzent en Sin
Maarten in andere streken plegen t
doen.>p eenige- plaatsen brengt iu Bel
gië „het Engeltje Gabriel" zijne „En
gelciikoekeii" rond. Derkelijkc feestge
bakken op Kerstmis en andere hoogtij
den, waren ook in ons land algemeen ir
vólks-gebruik, hetgeen er gedeeltelijk
ii nog e
lorthe:
I- '1 IK'
ten)"n- Ke
Zaeliarias.
WELDADIGHEIDSZEGELS.
Mr. J. itonner, minister van justitie,
chrijft in het Tijdschrift voor Armwe-
i-it, Maatschappelijke Hulp en Kinder
bescherming:
Het is weer de tijd van de kinderpost-
•gels.
Nu al enkele jaren wordt iu den tijd
in de jaarwisseling ons volk op deze
bijzonder tegemoet komende wijze in de
gelegenheid gesteld iets te doen voor
licrming-en hulpbehoevende
kind.
Ik schreef „in de gelegenheid ge
steld". Want het doel, waarvoor de al-
verkregen baten worden bestemd,
kt Int gebruik van de kinderpost
zegels tot een voorrecht.
Dc arbeid voor liet kind is zoo uoodig
zon gezegend. Dc spreuk, dat
het kind heeft de toekomst heeft, n
sleten zijn, ze is daardoor niet
minder waar. Als nok tijdig wordt ge
ien, wat anders in de jeugd reeds
zijn ondergegaan, dan kan
geheel leven zijn beslist.
de neerslag
KERSTLIED.
Emanuel is nu geboren,
Zoo langk gelren.
Den Vaderen belooft ie voren
Eer Hij verscheen.
Toen Gabriel de Maeght ontvoui
In li aar gebedeed,
De boodtschap die hem Godi
|belroudc,
Een Goddelijk bevel
Aenhoorde deze bloem der
iJoodtschtip
De n
Vcrbaes
zulk een blijde
j boodtschap
ld
Zoo langk gekte».
Den Vaderen beloon
Eer Hij verscheen
Godls dienst maeght
,-ersla-
Ei:
r dit wonder
Bestemde si: a\ het hooglt
Ootmoedigh met haer
De kracht des Aldcrhoogstc
Uit 's hemels poort
Hierop
Het t
id i
geboren
Zoo langk gelêen.
Den Vaderen belooft te voren,
Het Licht van T Licht ontbeert
zijn luister.
Een Engds blijde slem,
De 1 ierders wekt, en wijst bij duisit
N'aer 't arme Bethlehem.
Al d'Engelcn eer den Hooghsten
jwenschen.
Het aerdtrijk vree,
Een goeden wil aen alle m« nsche
Van slèe tot stêe,
Emannei is nu geboren,
Zoo langk gelêen
Den Vaderen belooft te voren,
Ier Hij verscheen.
Drij Koningen den 1 leer der 1 leerc
In Davids oude stadt,
Aenbidden en met wierook eere
n myrrhe en gouden schat.
En Simeon, van Godi gedreven,
Omhelst Godts kroost.
Hij vaert hier op naer 't andt
In Godi getroost.
Jevei
Binnenland
mensch bijzonder goed te doen, valt
niet anders dan te loven.
Toch moge SobriStas aan den voor
avond dezer feestdagen een enkel woord
van waarschuwing doen hooren. Nu in
de laatste jaren het gebruik van alco
holische dranken in alle standen zoo
zeer is verbreid, doordat allerlei goed-
koopere soorten wijnen en likeuren
verkrijgbaar zijn, is het gevaar niet
denkbeeldig, dat dit gemakkelijker een
aanleiding zou kunnen worden voor
een ruimen gebruik, dan met de matig-
overeen te brengen.
Men ontwijde het karakter dezer
dagen toch niet door welke buiten
sporigheden ook!
Mogen ook de ouders en opvoeders
er aan denken, dat ieder alcoholge
bruik voor kinderen verkeerd is, ook
bij gelegenheden als deze.
Wij wenschen U allen toe de echte
ware blijheid, welke de komende dagen
bieden, en in christelijke matigheid
den zegen van een Zalig Kerstfeest en
een Gelukkig Nieuwjaar!
SOBRIËTAS.
anrhcii
t allerlei
nis <i
effing en ontzetting, terbesehikking-
telling, gezinsvoogdij e. il. te vinden,
laar die instellingen moeten van dc
matschappelijke krachten leven unt
il klein
vimlei
of die
il be
wijze gegeven bijdragi
een buitengewoon gelu
l'ooUi'u weer'blijkw"^
e met onuitputtelijk vernuft
•Ie voorwaarden Ie sclicpp
ZORG VOOR DE VOGELS
Weer waart de honger door liet land
de anders zoo dartele schepselen, de
egels, zullen er lu-t slaclttoffei
■orden, indien niet overal getracht
ii li den nood te lenigen. Vele snor-
,-u hebbt-u ons in dc laatste maanden
crlati-n. om den wintertijd in milder-
tri-ken door tv brengen, andere cveuwc
trltfgriiitti trouw gcblvvci
- laai)
groep bel
;tjes, lijster
i liet Nederlaildsclie vo
i de vogelsterfte lot e
Inperken, Indien ovi
en voor drinkwater
zullen duizenden vo;
blijven en over enkel
dra
ItUlt klem
s weggek-gi
i zoimecsliijn
,-len door hint
n. door heel
ka
Als
■ral bruin brood, word
ie vogels met graagte ge-
door de kleine iliiezel) er
als door de grootere wa-
meeuwen. Spek ot spek-
torst, tafclafval en eigen-
•tbaar is. onze gevederde
naken er in dezen lijd
gebruik van. Apciinoo
d. een doorgeslagen co
meezeil smullen er in e
r vo»,- zaadetonde of voo
de vogels, anders gewoonlijk
vogels bestemd, kunnen
.-diensten'
I kan
hakje.
warm (doelt vooral niet te veel) buiten
gezet, doel liet alliums korten
dienst. Maar maak de voetplaatsei
de drinkplaats daar, waar de kallot
vogels «iet kunnen bespringen.
Spoort tie kinderen aan, voor de
gels te zorgen: gij bewijst er niet
minst den kinderen zelf een goi
AAN ONZE KATHOLIEKE
LANDGENOOTEN.
Het hoogfeest van Kerstmis gaan wij
weer vieren, zijn ontroerend schoone
liturgie beleven iu onze kerken;
daarna in intieinen huiselijke kring
bijeen te zijn, iu die geheel bijzondere
stemming, welke dat feest telken ja're
meebrengt. Dan nog enkele dagen, en
wij nemen afscheid van het oude jaar,
om met nieuwen moed 1928 in te
treden.
De goede vaderlandsche gewoonte
van op deze dagen prettig samen te
zijn en daarbij ook den inwemligen
Godsdienst en Kerk
Epistel en Evangelie.
KERSTMIS.
de Nachtmis,
Welbeminde! De genade van God
izeo Zaligmaker is voor alle menschen
verschenen en leert ons, dat wij, met
vemking van de goddeloosheid en de
ereldsche begeerlijkheden, matig, recht-
aardig en godsdienstig leven in deze
ereld, verwachtend de zalige hoop en
de komst der heerlijkheid vaa onzen
grooten God en Zaligmaker Jezus Chris-
dic Zich zetven voor ons gegeven
hetfr om ons viij te koopen van alle
ongerechtigheid en voor Zich een wel-
behagelijk volk te teinigen, ijverig in
goede weiken. Spreek dit en vermaan,
in Chtistus Jezus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; II, 114.
la dien tijd ging er eea gebod uit
van keizer Augustus, dat de grheele
wereld moest worden opgeschreven.
Deze eerste opscbrijviug is geschied
door Cvrinus, landvoogd van Syrië. En
allen gingen om zich aan te geven, ieder
naar zijne eigeo stad. En ook Jozef
trek op van Galilea uit de stad Naza
reth naar Judea, naar David's stad, die
Bethlehem genot-md wordt, dewijl hij
uit liet huis en geslacht van David was,
om zich aan te geve» met Maria, zijne
verloofde vrouw, die zwanger was. En
het geschiedde, teen zij daar waren,
dal de dagen vervuld weideu dat zij
baten zou. En zij baarde haren eerst
geboren Zoon, eu wikkelde Hem in
doeken, en legde Hem neder in eene
kribbe; want er was voor hen geen
plaats in de heiberg.
Er waren nu in dezelfde streek her
ders, die waakten en de nachtwachten
hielden over hunne kudde. En zie, een
engel des Heeren stond na-st hen, en
Gods heerlijkheid omstraalde hen en
zij vreesden met groote vreeze. Eo de
engel zeidc hunVreest niet! want zie,
ik veikondig u eene groote blijdschap,
die voor al het volk wezen zaldat u
heden geboren is de Zaligmaker, die
Christus dc Heer is, in de stad van
Oavid, En dit zif u t-.-u teekengij zult
vinden een Kind, in doeken gewonden
en nedergclegd in eene kribbe. En
eensklaps vercenigde zich met den
engel eene menigte van het hemelsche
tieirlcger, God lovend en zeggend
Glorie aan God in den allerhoogste I
op aarde vrede aan de menschen van
goeden wil
Liturgi8she Kalender.
Week van 25—31 Dcc.
ZONDAG 25 Dcc. Hoogfeest van
Kerstmis. Tijdeigen. Nachtmis Doininus.
Dageraadsmis Lux met 2e geb. H. Ana-
a. Dagmis Puer met laatste Evang.
Drickooingrn (6 Jan.). Credo, Pre
fatie eu Communicantes van Kerstmis,
ook onder het Octaaf.
MAANDAG 26 H. Sleplianus. Tijd-
rigen, 2e geb. van het Octaaf uit de
de Mis van Kerstmis.
DINSDAG 27. H. Joannes, Evange
list, Tijdeigen, 2e geb. als Maandag:
WOENSDAG 28. H.H. Onnoozele
Kinderen, Tijdeigen, 2c gebed als
Maandag.
DONDERDAG 29. H. Thomas, Bis
schop, 2e geb. als Maandag.
VRIJDAG 30, Mis van Zondag onder
hel Octaaf van Kerstmis Dnum medium.
Tijdeigen. 2e geb. als Maandag.