N.V. Middenstands-Bank
H. ELZENAAR
Bel dan op No. 42
De Rijwielcentrale.
DE EEMBODE
R. K. Nieuws- en Advertentieblad voor
Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 31 Jan. 1928 No. 88
Een en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden f1.00. Buiten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers tOct.
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VR1JDAOM1DDAO
Advertantlln 29 et per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid
bij geregeld adverteeren. Advortentlln moeten Dinsdag en Vrijdag vddr
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeeid
Het verstand dat rekening houdt"
met de domheid, blijft stilstaan.
Theosofie.
Du'zenden en nog duizenden men-
scben, ontgoocheld door het zinlijk
materialisme, werpen zich in den school
der theosofie en zoeken er het lang
verwacht: heil, naar hetwelk zij hon
geren en dorsteo. Dat is een feit, d.t
wij geenszins mogen onderschatten.
Maar is nu de theosofie wel bij
machte den drang en den zucht van
het menschelijk gemoed naar het gees
telijke en het godsdienstige te bevre
digen en te verzadigen Kan de theo
sofie zich bijvoorbeeld ook als weten
schap rechtvaardigen
De wetenschap is niet anders dan
de systematische en logische kennis
der werkelijkheid. Zij geeft ons nadere
en zekere inlichtingen nopens bet wer
kelijk bestaande. De wetenschap gaat
uit van onmiddellijke gegevens, die zij
in hunne bestanddeelen ontleedt, tot
zjj stuit op een laatste ondeelbaar ele
ment. Daarna vat zij al die verscheidene
gegevens samen in ééne logische
eenheid.
Wanneer wij nu het theosofisch leer
stelsel aan een wetenschappelijk onder
zoek onderwerpen, dan valt het onmid
dellijk op, dat het samengesteld is uit
gedachten eo leerstukken aan alle
volkeren eo aan alle tijden ontleend.
GeeD steen kan er opgedolven wor
den, die niet uit een reeds opgetrokken
gebouw werd uitgebroken. In de theo
sofie vinden we nevens het bouddhisme,
het neoplatonisme, en het christendom,
grieksche mythologie, oostersche
mysteriegodsdiensten, het Kant
Laplace sterrekundig stelsel, de kabbala
en vooral het occultisme en
spiri'isme.
Uit dezt meest ongelijkwaardigi
zelfs onvereenigbare bestanddeelen, kan
noodzakelijkerwijze slechts een louter
uiterlijke eenheid volgen, zoodat de
theosofie, van deze zijde beschouwd,
onwetenschappelijk is.
Het minderwaardige van het theo
sofisch leerstelsel komt nog meer aan
den dag, wanneer wij het aan kritiek
onderwerpen.
Het sterrekundig stelsel van Kant-
Laplace geeft een voldoenden uitleg
aan het ontstaan en het ontwikkilen
van ons zonsysteem. De theosofie,
integendeel, stelt in het begin der tijden,
als oorsproog en oorzaak van al het
bestaande, een zuiver geestelijk wei
voorop, waaruit, door verdichting
uiteenzetting, al het bestaande zich heeft
ontwikkeld. Hoe onhoudbaar en tegen-
sprekeljjk deze grondstelling is, blijkt
klaarduidelijk uit de onomstootbare ge
gevens, door het verstand zelf gestaafd,
dat het geestelijke een positief iets is,
dat noodzakelijkerwijze alle zuiver stof
felijke samenstelling uitsluit.
Het stoffelijke, van zijn kant, kan
nooit een Jgecatj worden cl zich
zuiver geest ontwikkelen.
De theosc.fi: houdt het tegenover
gestelde staande, wanneer zij als grond
beginsel verdedigt, dat al het beslaande,
dus ook het stoffjlijke, zich uit u"
zuiver geestelijke beeft ontwikkeld
in het zuiver geestelijke terug zal op
genomen worden. Dit is voor
grootste eo grofste tegenspraak
het gansche theoscfiiche 1 erstelsel als
om zoo te zeggen doorweven is.
De zoo gevierde Karmawet er
carnatieleer loopen ten slotte insgelijks
op de verstoffelijking van het geestelijke
uit. De menscheoziel vormt immer
altijd het centrum, het middenpuot,
de oudere en de jongere theosofie.
God en de ziel zijn het groote
gewichtige thema, niet enkel cn alleen
voor eenen heiligen Augustinus, maar
ook voor de meoschheid, In het algemeen.
Wat moet er eigenlijk door de ziel
verslaan' worden Zelden worden er
voldoende antwoorden op deze belang
rijke vraag gegeven, die heel en al be
vredigen.
Het zou ons te ver brengen de gan
sche leer nopens de ziel hier weten
schappelijk uiteen te zetten. Het zij
voldoende op de voornaamste besluiten
te wijzen en het theosofisch leerstelsel
der reïicarnatie aan die gevolgtrekkin
gen te toetsen.
Bij Blle volketen leeft de innige
tuiging dat zij vast gelooven aan
wezensverschil tusschen ziel en lichaam
en aan het voortleven der ziel, zelfs
na het afsterven van den mensch. Op
de gansche menschheid weegt het
rooedeo dat de ziet onsterfelijk is.
Neem Duifzeep te baat
'treeft 'n pui#lesultaal
DrSOtOU't Sy»t«
U PUZZELT TOCH MEE
OM DEf.8.000
AFDRUKKEN GBATI5 BU DE
KON ZEEPFABRIEKEN DE DUIF
VHCMO PIEINC3 DCNOOLKO
DUIFZEEPPOEDEB A DUIF-TOILETZEEP
DUIF-VETL°OGMEELj#f DUIFZEEP[hUIMM»
verdichtsel, bestaande uit brokken en
stukken aan theorie do van alle tijden
ontleend.
Uit dese korte beschouwing volgt
datheliheoscfisch leerstelsel den menscb
niet kan bevredigen als wetenschap,
daar het gedurig op de grofste tegen
spraken stuit.
:den alleen kan ons nochtans
geen zekerheid geven nopens het
de bestaanswijze der ziel. Daarom
het noodzakelijk na te gaan wat er
onder streng wetenschappelijk oogpunt
nopens de ziel kan bepaald worden.
Welnu, het staat vast dat de gezonde
wijsbegeerte en de onpartijdige weten-
schap twee grondwaarheden nopens de
ziel hebben vastgesteld, namelijk, dat
zij geestelijk is en dat zij in ééae ns
tuurlijke eenheid met het lichaam ver
bonden is. Daaruit volgt noodzakelijke!
wijze dat de ziel, noch door voortzetting,
noch door ontwikkeling kan ontstaan
zijn, noch dat zij, als geestelijk] wezen,
zuiver zinnelijke neigingen kan bezitten,
die de oorzaak en grondslag zouden
zijn van de vereeniging van de ziel
met het lichaam, van de hermensch-
wording, vsn de riïtcarnatie.
lecrende, brengt de theozrfie hoeda
nigheden en eigenschappen op bet
geestelijke over, die enkel aan de stof
mogen en kunnen toebehooreo.
Zonder tegenspraak kan ook niet
aanvaard worden dat, zooals de
sofen het aanteeren, de ziel va
eeuwigheid beslaat. Uit de natuurlijke
zelfstandige verbinding tusschen ziel en
lichaam, zooals zij door alle gezonde
wijsbegeerte wordt aangenomen, volgt
logisch dat de siel niet was en zelf
niet kon zijn vóór zij zich substantieel
met een lichaam veibond, en dat ,het
haar onmogelijk is zich met een ander
lichaam te verbinden na den dood.
Indien het inderdaad mogelijk wt
de ziel een zelfstandig leven te
leiden vóór bare verbinding met het
lichaam, dan zou het wetenschappelijk
philosophise!) niet uitgelegd kunnen
worden, waarom zij eens met een
lichaam moet verbonden zijn in ééne
natuurlijke eenheid. De zelfstandige,
natuurlijke en noodzakelijke vereeniging
tusschen ziel en lichaam is toch maar
aanneembaar en uitlegbaar, in gevsl
zij gevorderd is door bet we
:iel. In dit geval mag ei
»an gedacht worden, dat
bestaan kan zonder natuurlijker wijzt
met een lichaam verbonden te zijn.
Eene ziel kan immers mai
bestaan worden geroepen, w.
voorwaarden en de .hoedanigheden van
dut bestaan noodwendig door
lichaam worden vooropgezet.
Zijn, integendee', deze voorwaarden
reeds in haar uitgewerkt door eene
voorafgaande verbindingmethetiichas
dan kan de ziel, als zuiver geest,
afhankelijk van het lichaam blij)
vooitbestaan. In dit geval, ware
zinloos ze met een ander lichaam
daarna in verbinding te laten treden.
De eenige mogelijke gror.d om de ziel
der lichaam te laten overgaan,
ir gevonden worden la
dat de ziel nog hoedanigheden
missen om een onafhankelijk zuiver
geestelijk leven te leiden. Helgeel
totaal onaanneembaar is, wanneer di
ziel reeds met een lichaam verbonden
werd, vermits, in dit geval, al de
waarden verwezenlijkt zijn voor het
bestaan en bet voortbestaan der ziel.
De theotcfuche leer der bermensch-
wording stuit dus geduiig op tegen
spraken, wanneer zjj de siel, die se
zelf als een geest betitelt, op denzelfden
voet stelt en behandelt als de stof, eo
haar dezelfde eigenschappen toeschrijft.
De theostfi: is niets anders dan
Zoraerpiannen.
Van zoo'n woord warm je ineens op
de koue nattigheid van onzen «mo
dernen» winter, die maar bij vlagen een
stevig, rigoreus karakter aan den dag
'legt, Zomerplaonen 1 En dat op de
rillende overgang van Januari naar Fe
bruari (Huismoedertje zie ik lachen,
omdat ze juist weer zooveel mud dure
koten besteld heeft I)
Eo i óch, ik waag 't er op, omdat
n kwestie geldt, die nooit te vroeg
kan worden aangesneden, eo tegen den
zonnigen tijd, dat 't werkelijk zomer is,
dan behoeven we ons geen verwijt
maken niet tijdig te zijn begonnen
met de vootbereidende maatregelen.
Aldus: somerplannenI
Uw Zenuwen
komen tot rust en worden gesterkt door
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten J
Eerst heb ik me, vanuit de verte,
'ee heel verschillende dingen afge
jaagd. Ten eerste of de afstand tus
schen Amersfoort en Utrecht nog steeds
zoj gemakkelijk valt af te leggen. F
tweede en dat iB belangrijker
:r werkelijk onder de kalholieken v
Amersfoort belangstelling bestaat -
liturgische aangelegenheden. Het
band tusschen deze twee heterogene
zaken is al heel spoedig opgeduikeld
bij de aankondiging van een, de aan
staande zomer in Utrecht te houden
liturgisch Congres, dat belooft héél be
langrijk en heel interessant te worden,
De redactie van «De Eembode» is zoo
welwillend mij In de gelegenheid
stellen, u hierover 't een eo ander te
vertellen en ik twijfel er niet aan of
deze szomerplannen» zullen alle katho
lieken iotresseeren, omdat bet hier din
gen betreft, die van directe en inte-
greerende beteekenis zijn voor ons reli
gieus leven.
Utrecht dan zal dezen zomer
slechlz geographiscb In 't midden
odb land liggen, maar ook in 't
delpunt van een voor liturgie in
dagen steeds groetende belangstelling
staan, en 't is dus wel de moeite waard
op dit feit eens, op eenvoudige
delijke wijze de aandacht te vestigen.
Een demonstratie vooral van voor ona
land nieuwe wijzen tot keDnisverbreiding
en goed begtip van het Gregoriaanzch
(speciaal voor de zaogstudieB van kin
deren), zal bet Congres dubbel interes
sent maken. En de bijeenkomst, die
reeds duchtig wordt voorbereid, zal dan
een flinke stap In de richting van
beter eo atgemeener begrip der li
turgische kwesties worden.
de setiquetta» die we verschuld gd
zijn tegenover den Koning der konin
gen, tot Wiens hofkring wij allen «on
der onderscheid behooren I En de
bovenstaande vergelijking is nog niet
eens heelemaal juist, want het gaat hier
om véél gewichtiger verhoudingen, Want
het betreft niet alleen het In waarde
herstellen van een vergeten en verslapte
qaelte, die tot de inkerkelyke eere-
dienst behoort, neen, het herstel wordt
nagestreefd van een meer direct en
meer begrepen en meer intensief mede-
beleven van de groote geheimen en
handelingen, die aan het Hof van onsen
Koning worden voltrokken. Liturgie is
eeredienst, het gaat dus werkelijk óók
om de inkerkelijke, eeredienstelijke cere
moniën. Maar de beweging wil méér,
n,l. het juiste begrip van de ceremo
nieën, waardoor de uiterlijke handelin
gen, tot dusver nog vaak volvoerd met
de zekere non chalance van «we-doen-
eenmaml-zoo», voltrokken zullen
worden van binnen-uil. En danrdoor
zal die Katholiek algemecDe, ééae, ge
meenschappelijke godsdienst pas sulver
tot zijn recht komen, gebazeerd all ze
dan ie op de Innerlijke, gemeenschappe
lijke beweegreden, levend onder een
geheel volk.
Enkele punten van dit grooteche doel
hopen we nader toe te lichten in ver
band met het a.b, congres te Utrecht.
Soletnnei, l7-l-'28. N. de P.
En niets is noodzakelijker dan dat
Tegenover de aangroeiende vervlakking
ons moderne leven, dat een n
aan gemak en een minimum
geestelijke inspanniog huldigt in Al zijl
uitingen, moest de reactie komen
een verdieping in de immaterieele t
den. Een reactie, die goddank ook dui
delijk alom te constateeren valt. Eo
een van haar verschijoseleo ii
sende aandacht, geschonkea
beteekenisvolle, steeds die aandacht
eer en meer verdienende en loonende
reslie vao de liturgie.
We leveD, zegt inen, in een demo-
cratischen lijden de vergelijking it
misschien wat misplaatst en stellig
dreven, maar stel u voor dat er tl
klingen weinig of geen attentie
weid geschonken aan de noodzakelijk!
etiquette. Dat ieder maar zoowat oj
s'n eigen houlje te werk ging naar zijn
eigen lozichten en er geen éénheid me
bestond, op grond van toch algemei
erkende regelen van politesse en et
bied. Dan zou 't tocb weikelijk zoo vi
wonderlijk niet zijn, dat men daarin
heel zpoedig verandering ging
Amersfoort
I.
Voor ouderi, die veel van hun kin
deren houden, voor iederen vader eo
moeder dus, treffen wij in de
stukje aan, waarin de volgende
waarschuwende woorden van Mgr. Hop-
ans staan afgedrukt over bet dansen
»Tot de vermakelijkheden, die de
deugd belagen, neemt een eerste plaats
in het dansen, hetwelk op tich zeil
niet slecht is, maar tegenwoordig zoo
veelvuldig, soo langdurig, met zulke
onvoegzame kleediog, zonder behoor
lijk toezicht, onder zulke streelende be
koorlijkheden geschiedt, dat zeer velen
aan deelnemen zonder den parel
der kuischheid te verliezen.»
Monseigneur zegt verder nog
«Voor alles echter moeten wij de
onmisbare hulp inroepen van de ouders
de natuurlijke bewakers van hun kin
deren en bun deugd. Zij zullen bij God
rekenschap moeten sfleggen van de hun
toevertrouwde panden. Maar om het
heil van hun kinderen zelf moeten zij
hen afhouden van die gevaailijke dans
gelegenheden, die hun de reinheid, de
zeden en daarmee ook hun echt godi
dienstig leven sullen ontnemen.»
Een Redacteur voegt er aan toe:
«Och, als maar de ouders wezenlijk
iel van hun kinderen hielden, dan...
Wij zijn nu weer in de weken, waarin
e lezen van «bal» en «bal-masquéi
De ouders gaan er soms ook heen
de kinderen daar is natuurlijk iels v
Maar 't neemt Met weg, dat van
Zondag, den dag des Heeren, niet veel
terecht komt. Als kerkgangers der Vroeg
missen ergeren wij ons aan de bal
gasten, die daar slaperig en soms noft
erger in de vroegte hun Zondagsplicht
zitten te vervullen en dien Zondig
tuurlijk aan God en Zijn H. Dienst
eer denken.
Verleden jsar was er zelfs zoo'n
avond op een der grootste kcrkelgkt
feesten van 'tgeheele jaar: opening
het veertig-uren-gebed in de meeste
parochién der stad. Ook onze geeste
lijken die van dit feest zooveel werk
brengen, aangenomen dat de noodtaak
ervan algemeen werd iogesieo, maar
men niet heel juist wist hoe dat zaakje
nu eens goed op te knappen.
Welnu, hoeveel te meer geldt dat dan j
i, dat wij daarbij aan
wezig zijn. Misschiea zijn er geen Katho
lieken naar de danszaal gegaan dien
avond en dien nacht, ja dat kan zijn,
maar ik vreei, dat er ook zjjn geweest,
die zich niet hebben geitoord aan de
oude gewoonte in de degelijk katho
lieke gezinnenbij de opening van het
veertig-uren-gebed zooveel mogelijk
tegenwoordig te (Jo.
Dat wij dit jaar toch zeker dezen
avond «vrij houden» voor O, L. Heer.
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange dracht no. 4 - Telefoon no. 304
Deskumligo voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten
Verhuring van Lips safe-loketten
Verzilveren van coupons Handelscredieten Incaaaeeringen
Spaar-depoaito'a rente 4 pet.
Amersfoort'* Mannenkoor.
Onder a'n nieuwen Dirigent, den herr
d. Burg, concerteerde bovenge
noemd koor voor het eerst. Dus een
soort debuut. Bij het aenveerden der
leiding vond de heer v. d Burg dit
conceit reed* in voorbereiding en het
etrekt hem zeker tot verdienzte, dat hij
zonder meer het werk van z'n voor
ganger heeft willen voleinden. Het Ie
voor one Amersfoortere geen geheim,
dat de musici Tiggers en v. d. Burg
wel belden heel bekwaam, maar toch
Ïseer verschillend zijn, eoodat een
er* keuze van program niemand
zou verwonderd hebben. En prachtig
manifesteerde zich lo dit concert ook
de groote achting door geheel A'foort's
Mannenkoor toegedragen aan sijn ver
scheiden eersten Dirigent, wijlen Nico
Hazendonk. Dit was het vooropgezette
doel van het concerteen herdenking
van Hazendonk. Prachtig ii deze opzet
geslaagd en als voornaamste vrucht
uitvoering mogen de hccren
:n t den band, dien bet gelegd
heeft om de drie elkaar opvolgende
Leiders. Dat A'foorts Mannenkoor zorg
vuldig onder zijne leden kweckc en
beware dien geest van goede kame
raadschap, die er seer zeker door den
onvergetelijken Hazendonk werd inge
bracht, Met «eer groote toewijding moet
er gerepeteerd zijn, om de noviteit op
het programma Kyrie co Gloria van
Garnazti te vertolken op een wijze ali
hier geschiedde. Voor een koor als dit
moet immer de uitvoering ven Room-
sche Kerkmuziek de grootete moeilijk
heden baren hier waren se vrijwel ge
heel overwonnen. We weten te goed,
dat G. v. d. Burg zelf precies tl de
zwakke plekjes van s'n koor reeds kent
om ze bier nog eens te vermelden.
Reeds nu, vooral In de bovengenoemde
Mis-deelen, is merkbare vooruitgang te
bespeuren in stembeheersching en
beschaving. Met de Solisten legde men
eveneens groote eer In. Mevr. v. Haselen
gaf veel te genieten van haar glashelder
sopraan-geluid en wederom voelden we
ons versterkt In de meenlng, dat haar
als soliste op concerten meerdere lau
weren zijn weggelegd, dan In Operettes
of Opera's. Jan van Rijsielberg, («de
fameuse» kunnen we gerust schrijven)
verbaasde ons voor de sooveelste maal
door s'n enorm geluld van groote
vang, dat hij tocb zoo volkomen
heerscht. Door die bebeersching
vrucht van goede scholing en gvcrig
aludeeren weel deze bariton met de
vereischte nuancez zijn parljj
geven, in welk werk ook. De Tenor-
solist Midema hoorden wc leeds eens
op Toonkust en we kunnen Met anders
zeggen, dan dat we hem hier nog meer
sla lyrisch tenor leerden waardeeren,
Daar de avond tevens gold ais her
denking van het 20 jarig bestaan, ont
brak het niet aan hulde met woorden
eu bloemen, zoo van Toonkunst, als
van 'n oud-bestuurslid en Apollo van
Hilversum. De felicitatie van den
'origen Dirigent P. Tiggers lokte 'n
hartelijk applaus, 'n Avond vao vol
doening voor Dirigent, Koor co Solisten.
Kantoorboekhandel
Kantoormeubelen
Schrl|fmachlne9
Langestraat 84 - Telef 528
Speciaal adres voor Uw Kantoor-
School-, Schrijf- en Teckenbenoo-
digdheden. - Advertentie-Bureau
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort,
A.
Voor het Kantongerecht te Amers
foort zijn sedert Dcc. in behandeling
twee veibalen over onvoldoende wer
king van in beslag genomen rijwiel-
reflecioren.
Up verzoek van den Kantonrechter,
rar. van Son, ii een zakelijk rapport
namengeateld over de werking van lens-,
prisma- en facetglasre flecteren door Jan
Spaander, dir. der N.V. Spaanders
Optische Slljpetjj te Amersfoort.
De conclusie van het rapport zegt,
dat aan den algemecnen eisch der
Motor- en Rijwielwet van goed rood
icht terugkaatsen, ook niet de beste
reflectoren kunnen voldoen op eiken
afstand en elke lichtbron, terwijl reflec
toren van Inferieur* samenstelling in
sommige omstandigheden voldoende
werken.
Eerst bij vastleggen van irllcctee-
rende sterkte bij gegeven lichtbron op
bepaalden afstand onder voorgeschre
ven draaiïagehoek sou erkenning of
afwijsing van rijwielreflectoren mogelijk
sijn. Ken onderzoek met een electrlzche
zaklantaarn kan geen uitslag van wer
king bepalen,
ie Ambtenaar van het O. M. stelde
eisch van vrijspraak wegen* ge
brek aan bewijs, daar de betrokken
iflectoren bij de aanhouding door de
Rljksveldwacht waren gekeurd op een
afstand van ongeveer 8 M., waarbij de
afwijkende hoek te groot is.
Een beslissing sou moeten worden
uitgesteld tot een ander geval, waarbij
de minimum-afstand van 25 M. voor
de proef verlichting zou «orden genomen.
Voor de leden van de Jonge Werk
man en de Jongenipatronaten zal Don
derdag 2 Febr., Vrijdag 3 Febr. en
Zaterdag 4 Ftbr., in de St. Franclscu*
Xaveriuskerk, 's avonds 8 uur, een Tri
duüm, d.i. een drlcdaagsche geestelijke
oefening, worden gegeven door den
Weleerw. Rector B. H. de Groot.
Zaterdagavond gaan allsn biechten,
terwijl Zondagmorgen (3 Febr.) onder
de parochiéele H. Mie van 8 uur, de
algemeens H. Communie (li plaat*
hebben. Daarna een gemeenschappelijk
ontbijt In de groote zaal van St. Aechteo,
waar de WelEerw. Directeur een slot
woord zal spreken.
(edere jongeu krijgt een gereserveerde
plaats op de vrouwcnstoelco.
Ouders, broers en tusters en familie
leden worden dringend uitgenoodlgd
iedereu avond In het Lof aanwezig te
willen zijn.
Zondagavond wordt het Triduum ge
sloten door een oudereavond, die 8 uur
in het gebouw R. K, Spaarbank ge
houden wordt Geen kinderen, doch
alléén ouders, hebben dien avond toe
gang. Op dien Oudenavond zal het
het woord gevoerd worden door Rector
dc Groot, Rector Schimmel uit Velp
den Zeer Eer w. Heer C. Hartman.
't Hoofddoel is dit seizoen Rijwielen te
wcikfn\VKATWlV-"l^^Ei*EN ven'TroVn
lager. Prima zwaar TRANSPORT-RIJWIEL
zwaar vanaf 10750 cn hooger. ARMY- en
MYOR-RIJ WIELEN in verschillende pt||zen.
Onderdeden, V.T. en Bonchlampen V"
WILH. VAN DE BELT.
HAVIK 33-35 veorbeeo Leger des Helle.