PIANO'S Motorseizoen 1928 N.V. Middenstands-Bank Handboek voor den L eekenapostel Voor de Schoonmaak Bel dan op No. 42 DE EEMBODE K. Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 3 April 1928 Twee en Veertigste Jaargang No. 1 Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 ct. KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOM1DDAO AdvertentlCn 25 cL per regel. Billijke tarieven voor handel en nfjverheid by geregeld adverteeren. AdvertentiSn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Bedenk, dat uw kind een mensch in wording is en dat op zijn ontvankelijke ziel daden en woorden grooten indruk maken. De Goede Week ook wel 'Lijdensweek* of »Sli)lc weekt genaamd, ia de onmiddellijke voorbe reiding voor Paschen, waarin meer nog dan in de andere weken van de Vasten bet lijden des Heeren de alles beheer- schende gedachte is. Zij brengt, zoo te zeggen, de climax vbo hetgeen wij in de meditaties over het H. Lijden des Heeren langzamerhand zagen naderen. Het evangelie van de Palmwijdirg! hetwelk op Palmzondag van den kansel wordt voorgelezen, geeft het verbaal van de glorievolle intocht van Jezus in Jerusalem. Deze lijdensweek ligt als het ware tusscben twee gebeurtenissen van verheerlijking; de spontane uiting van eerbied en liefde op Palmzondag en de Opstanding op Paascbzondag uit het graf. Om de palmen der Joden te ver vangen, nam men in het Noorden de takken van den altijd groenen Buksboom. De wijding en uitdeeling der palm is dus een herinnering aan het «Hosanna, der Joden. Laten wij het gebruik om de palmtakjes te halen en mee naar huis te nemen, altijd in eere houden. De palmwijding geschiedt vóór de Hoog mis. Aan het altaar wordt door den Priester in stilte het lijdensverhaal vol gens den Evangelist Mattheus gelezen, hetwelk in de Missalen in het Neder- land.ch vertaald iB opgenomen. Vooral in den Paaschiijd is het gebruik van een Missaal als kerkboek bijna onontbeer- Iflk. Het Evangelie van Maandag geeft ons het verhaal hoe Martha met geurig reukwerk Jezus' voeten zalfde. Judas berispte haar over die verkwist ng, zeg gende «Waarom dit reukwerk niet ver kocht en de opbrengst aan de armen gegeven?. Maar Jezus zeide: «Laat haar begaan, want de armen zult gij altijd bij U hebben, Mij echter nietr altijd.. Twee tre ffende lessen liggen hierin, De veroordeeling van de ongeregelde zucht naar geld en tegelijk van het stelsel, hetwelk streeft naar de gelijk making der standen. «Armen zult eii altijd bij U hebben». Is dit niet de voorspelling, dat alleen de christelijke liefdadigheid, waartoe ieder naar de mate zijner middelen verplicht is, de wensch van God is en redding vermag te brengen. Op Dinsdag en Woensdag de evangelies volgens Marcus en Lucas wederom het Lijdensverhaal. De lezing daarvan door den priester aan het altaar vordert circa een kwartier. Voor de ge- loovigen een gelegenheid om in hun Missaal het bitter lijden, de lichaams- en zielesmarten, van den Godmensch te overwegen. In de droeve dagen van de Goede Week is de Witte Donderdag een dag van blijheid en geluk. Dien dag immers herdenken wij de instelliog van het H. Sacrament des Altaars, het grootste en heerlijkste geheim van onzen H. Gods-| dienst. Reeds meermalen had Jezus daarover gesproken en vurig verlangde Hij er naar zijn leerlingen te sterken met zijn eigen vleescb en bloed tegen de beproevingen van de komende dagen, Hij wist immers hoe zwak en klein, moedig zij waren, niettegenstaande Pe trus' fiere zelfbewuste woorden. Hij wist zoo goed hoe ze Hem noodig hadden en niet zij alleen, maar ook wij kunnen niet buiten Hem. Met Jezus in ons kunnen wij strijden en overwinnen. Het evangelie verhaalt ons hoe Ji zijo apostelen de voeten waschte i het avondmaal. Welk een schitterend voorbeeld voor ons van nederigheid een waarschuwing tegen zelfverheffing en hoogmoed. In het Epistel verhaalt Paulus ons hoe Jezus het H. Sacrament des Altaars instelde met de duidelijke woordeu: «Dit is Mijn lichaam; dit is mijn bloed*. Dus niet dit beteekent of dit stelt voor Mijn lichaam en Miji bloed, zooals onze andersdenkende broeders beweren, maar i lichaam. Duidelijk en klaar voor hen, d'i gelooven en nederig het hoofd buigei voor Christ'us almacht. Op Witten Donderdag wotdt één H. Hostie bewaard voor Goeden Vrijdag In een processie wordt die H. Hostie t een zij-altaar gebracht, het H. graf v stellende. Daar branden den geheelen dag kaarsen en staan witte bloemen, De geloovigen komen Jezus in Ziji heilig altaargeheim aanbidden. Oe speciale King- zakjes endenaamKing op de verpakking der rollen van 5 en 10 ets, waarin PEPERMUNT wordt verkocht, zijn waarborgen, dat U de origineele King-peper- munt ontvangt. WIJ brengen U voor het komend Motor eeizosn een schitterende serie Motor rijwielen, allen de aisuwete modellen, welke thans bij ons geëtaleerd zijn Harley Davidson Douglas Matchless Motobécane Henderson Aanbevelend, NIC. BOVEE LAVENOELSTRAAT 12 - TELEF. 1093 AMERSFOORT keo, dat bosch- en heidebranden worden voorkomen. Voorts belpe, wanneer brand tlkeen zoo krachtig mogelijk mede om dien te beteugeleo. Een leidraad voor het blusschen is o.m. t vinden in het vlugschrift «Bosch- e Heidebranden cd het blusschen daarvan uitgave, die bij de Directie van Utrecht Vervolgens komt de droevigite, ook tegelijk waardevolste dag vs Kerkelijk Jaar, de Goede Vrijdag, waarop Christus Zijo leven voor ons gaf en den hemel voor ons ontsloot. Op Goeden Vrijdag is er geen eigenlijke H. Mis, omdat het hoofddeel, de Consecratie, ontbreekt. Op den dag, waarop het bloedig cflsr herdacht wordt, wordt het onbloedig t ffer niet opgedragen. Op Goeden Vrijdag wordt door den priester gebeden voo de H. Kerk, voor den Paus, vcor de geestelijkheid, voor alleD, die ia zorg of verdriet zijn, voor de vijanden der kerk, voor de Joden eD heidenen. Dan volgt de kruisvereeriDg. Terwijl het koor de hymne «Adoro te» zÏDgt, ontbloot de priester aan het al- laar het kruis. Daarna vereeren priester en misdienaars in diepen eerbied, onge schoeid het kruis, door driemaal op de knieën te vallen en het te kuBseir. Dit gebruik van de kruisvereering oud in de kerk en een van de tref fendste en schoonste openlijke Het is onze openlijke dankzegging Jezus' kruisdood, voor Zijn onein- tge liefdedaad. Laten wij met den priester aan het altaar meebidden en ic den geest het kruis, het teeken ODZei verlossing, vereeren. Vervolgens wordt in processie het Allerheiligste van het rustaltaar gehaald en naar 't hoofdaltaar overgebracht. Daar nuttigt de priester de laatste boBtie en zegt nog ren kort gebed. De zegeo wordt niet gegeven bet Tabernakel blijft open staan, droevig klinken de ratels, die voor dezen dag de altaarscbeilen vervangen. Op Paasch-Z-iterdag is de stemming blijder en hoopvoller. De Paascbge- dachte oveibeerscht in de harten der menscben en ook in de liturgie der kerk. Heel vroeg in den morgen wordt de Paaschkaars gewijd, de profetiën ge beden en de litanie van Alle Heiligen. Onder de eeDe H. Mis die op dien dag wordt opgedragen, wordt weer de jubelzang «Gloria, gezongen onder voortdurend schellen en bet luiden der klokken. De blijde kreet «Alleluji wordt voor bet eerBt geboord. De aa staande veriijzenis bebcerscht alles, de gelukkige gedachte aan Paschen, bet triomphfeest van de Opstanding des De gebeele liturgie van dien dag doet reeds denken aan Paschen. 't Is alsof de H. Kerk haar vreugde niet kan bedwingen. Met Jezus heeft ze geledeo en getreurd, maar nu komt de groote vreugdedag voor allen. gebied of van een land niet aan, geologische gesteldheid tot grondslag te nemen, tenminste niet voor een eigen- t. Die eigennaam is een historisch recht, en dit is bier nooit gewijzigd Daarbij komt, dat Baarn en Sueatdijk zich geologisch aansluiten by de heuvel reeks door oostelijk Utrecht loopend, eD die zich voortzet in het Gooi, Geo logisch zou het geheele Gooi bij Utrecht moeten behoorenhet maakt oostelijk Utrecht één geheel ui', Maar daar gaat het niet om bij den int van jeen gebied. Baarn behoort niet tot het Gooi, en by de beslissing rer die vraag heeft geologie geen recht t medespreken. Iets anders is het, als men Nederland wil verdeelen in natuuriyke eeobeden. Maar dan zou schier geen enkele ge- ite of provincie behouden biyveD. En ook dat zou met grenzenlooze ver warring en onzekerheid gepaard gaan. Daarom is bet noodig, dat wy de historische named, waaraan 'vele rech ten verbonden ztjo, in stand houden. De indeeling in gouwen, provinc ön gemeenten was historisch werk, geeD geologisch werk, en moet daarom ook historisch verklaard worden en toegepast. Binnenland Ligt Baarn in het Gooi? Prof. Dr. H. Blink antwoordde op bovenstaande vraag Het Gooi is ontstaan uit de gouw of bet graafschap Nardinclant. Sedert 1285 is NardinclaDt of het Gooi aan de Grafeiykheid van Holland gebleven. Tot het Gooi behoorden de dorpt Huizen, Blaricum, Laren, Hilversum, Graveland, Bussum en Muiderberg. Baarn daarentegen lag in Eemland, _:n deel van de gouw Flehite. Het dorp Baarn werd omstreeks 1350 door den Bisschop van Uirtcbt als stad erkend en in 1426 is dit opnieuw geschied. Baarn en ook Soestdyk hebben Holland behoord, zyn er noi gerekend. Nu gaat het bij den naam vi Waakt legen bosch- en heidebrand. De Directeur van het Staatsbosch beheer schrijft ons Tijdvakken van droog schralen Oosteniyken wind, die vooral voorjaar voorkomen en die wy pas hebben gehad en misschien ipoedig terugkrijgen, brengen bosschen en heidevelden een byzonder gevaar met zich. De grassen eo heide struiken, die deo vorigen zc tl :urig groen stonden en bloeiden, zyn dan nog dor en door den schrslen wind en den zonnescbyn zeer droog. Onder die omstandigheden is een enkel vonkje voldoende om buntgras en heide in vlam te zetten en de wind zorgt dan wel voor, dat het vuur zich snel verbreidt, waarby het op zyn weg alles 1 irnielt, wat het tegenkomt. Hierin ligt groot gevaBr voor onze bosschen vooral voor de denDenbestanden opgesloten. In het byzonder zyn de joDge aanplantingen aan brandgevaar blootgesteld en daarmede dreigen bos schen verleren te gaan, waarin veel geld voor den aanleg is gestoken, zon der dat reeds opbrengsten zijn verkre gen. De statistieken, die jaarlijks doorl de Nederlandsche Heidemaatschappij het Staatsboscbbeheer over bosch heidebranden openbaar worden ge maakt, leeren, dat in de laatste zeven jaten voor niet minder dan f 8000001 door boschbrand verloren Is gegaan Het groote aantal berichten over bosch- en heidebrand, die ons de laatste weken bereiken, doet vre 1928 wederom belangryke schade zal worden geledeD. Van enkele branden kon de oorzaak dadeiyk worden vastgesteldbet stoken van een vuurtje door jongens, het achteloos wegwerpen van een brandende sigaret, e.d. Gelukkig konden deze bran den, die zich ernstig lieten aanzien, door de spoedig aanwezige blusscbers nog worden bedwongen, vóó dat zy groote schade hadden aangericht. D>k-| wijls gelukt het echter niet de oorzaak vast te stellen, al zyn er gewooniyk wel vermoedens, dat er onvoorzichtig heid met vuur en wel in het bijzon bij het rocken in het spel is. Opvallend is jaarlijks het groote aantal branden op Zon- en feestdagen, als velen naar buiten gaan I Dit is wel een duidelijke aanwyzing, dat het buiteu Sproeten komen vroeg het voorjaar, koop tijdig een pot Sprutol. Bij alie Drogisten bet Staatsboscbbeheer belangstellenden op aanvrage kosteloos 'erkrygbaar is. Jichlwst. De Minister van Bionec laodsche Zaken i Landbouw, beeft bepaald dat t. bet zoeken, rapen en buiten open bare wegen en voetpaden vervoeren van eieren van kemphanen, wulpen, scholeksters, grutto's, tureluurs, meer koeten en waterhoentjes Is toegestaan t en met 28 April 1928; b. het ten verkoop in voorraad heb- to, te koop aanbieden, verkoopt leveren en langs openbare wegen voetpaden vervoeren van eieren v onder a genoemd wild is toegestaan n met 30 April 1928 bet zoeken, rapen, ten verkoop in voorraad hebben, te koop aanbieden, koopen, tfl :veren of vervoeren van ren van .wilde eenden en ander waterwild als genoemd oader toegestaan. Rijwielpaden. Er bestaat een Rywielpadvereeniging Utrecht Met Omstreken. De U. M.O.-vereeniging beeft aangelegd I n in beheer en onderhoud 100K.M. ry- 'ielpad. By deze paden zijn geplaatst 200 wegwyzers en 350 borden. Van leder goed U.M.O.-lid dient opvoedende kracht uit te gaan om verkeers-egeïsten te overtuigen van dwalingen huns weegs. Dit geldt den voetgaoger, die op de U.M.O.-paden loopt, den motorryder, die maling heeft i de borden, den automobilist, die het boscb gaat picniccen en zyn wagen gemakshalve op het rywielpad deponeert, den voerman die op z£o kar zit en niet bemerkt, dat wielen op het rywielpad r^dt vernieltden ruiter, die om zyn «peerd- te sparen het rywielpad als een manege gebruikt, waarvan by geen aandeel-j houder is, en ten slotte den fietser, die de regels van den weg niet kent die van de U.M.O.-paden gebruik maakt, zonder door z'o lidmaatschap te steil Bijna alle U.M.O.-paden loopen rreinen van particulieren. De grond- eigenaren klagen er vaak over, dat het j publiek, dat door de toestemming voor' den aanleg van het rywielpad op hun bezittingen wordt toegelaten, deze mede werking zoo weinig waardeert. Het boekje eindigt met de waarschuwing toch voorzichtig te zyn met vui s aan boomen, struiken, planten beschadigen en eerbied te hebben vc de levende natuur. Gebr. Perzioa. Hofleverancier van H. M. de Koningin Pianohandel S. Duijker Luchtvaart. De K. L. M. organiseert wederom in 6 tot 9 April vanuit Soesterberg tn reeks pleziervluchten,. zooals dat ook vorige jaren is geschied. W(J twy felen niet of deze vluchten, die immer een succes bleken te zyn, zullen zich ook nu weer in een groote belangstelling mogen veiheugen. Da Pont. Met ingang van 2 April 1928 zullen de Postkantoren op werkdagen ook 15 uur geopend biyven voor het a nemen van girostortingen, waarv ipoedbehandeling wordt verlangd, z mede voor het uitbetalen van cbèq lker adviezen ten centraal giro- kaotoie spoedbebandeling is toegepast, ander tot het tydstip van sluiting en apaarbatykdiensl (nl. 19.30). vertoevende publiek nog steeds Diet de ooodige voorzichtigheid in aebt neemt. In bet belang van onze bosschen, die wy in ons boutarme land niet kun- missen en die ook zooveel bydra- Amersfoort Burgemeester en Wethouders maken bekend, dat zy voornemens zyn Raad een voorstel te doen tot het trekken aan den publieken dienst een gedeelte van het pad «het Zelsler- voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange dracht no. 4 - Telefoon no. 304 Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Lips safe-loketten Verzilveren van coupons Handelscredieten - Spaar-deposito's rente 4 pet. Zoo juist verschenen: Deel I.Kath. Beginselen op Sociaal gebied door Prof. Kanunnik J. D. j. AENQENENT. Deel II.: Eenige Kerkrechtelijke Bepalingen door Prof. J. H. VISSER. Belde deelcn in één band f2.90 Franco per post f3.05. N.V. FUTURA - Janskerkhof 24, Utrecht - Qiro no. 38640 Amersfoort seciie C. no. 3120 en 166 bis zulks in verband met eeD voorgenomen omlegging van het Zeisterspoor, zooals dit is aangegeven op een ter Gemeente- Secretarie ter visie liggende teekening 13 April des n.m. om twee uur zal tea Stsdhuize zitting worden gehouden tot het aaohooren van bezwaren tegen dit voorstel Schrifteiyke bezwaren kunnen vóór genoemden datum worden ingezonden aan den Burgemeester. De voorgenomen omlegging van het zoogenaamde Zeisterspoor houdt ver band met de stichting van een grootache inrichting voor de verpleging van gees- tes-krankeD, op terreinen gelegen op de grens der gemeente Amersfoort af komstig van Roos Vlasman. De stichting gaat uit van de Ned. Herv. Gemeenten te beschouwen als een pendant] de Gereformeerde Stichtingen te Ermeloo-Veldwijk. Het aantal ïyders aan geestesziekten, verpleegd in Nederlandsche inrichtingen, heeft onlaDgs voor het eerst de 20.000 overschreden. In 1914 bedrag dit aan tal 15.000 in 1909 10.000 in 1885 5000, zoodat het aantal in byna 20 jaar tijds erdubbelde. Da Gemeenteraad komt in openbare vergadering bijeen op Woensdag, 4 April des middags om Kastpapier met rand Punaises, enz., in ruime sorteering voorhanden bij Boekhandel H. ELZETJAAR LftNGESTRflflT 84 r TEL. 528 Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort, De agenda vermeldt Installatie nieuwe Raadslid J. de Mots. Benoeming lid Commissie voor ge organiseerd overleg en lid commissie gemeeote-rekeniog (vacature-J. Muilwyk) I Wijziging Raadsbesluit verkoop Ne- deiberg met nieuw bouwplan. Wyzigiog Raadsbesluit verkoop van :n terrein aan de Barcbman Wuytlers an, hoek Konioginnclaan. De voorsilter van den Landspelraad De Witt Huberts en de folklorist Van der Ven, syo onlangs komen spreken ook hier een landspel jaariyks op oeren in samenwerking n nigingen. Dezer dagen werd samenkomst gehouden en thans sljn dr vereenigingeo aangeschreven voor deel- «Treeker Bergje, der maatschappy Zandbergen is geopend. Aanwezig waren behalve het bestuur i de medewerkers vau Zandbergen, enkele genoodigden, onder wie wet houder Ruitenberg als vertegenwoordi ger der gemeente Amersfoort, pastoor Sandkuyl, dr. Schreuder en de heer v. Hoogevest, architect. Het nieuwe paviljoen ligt vlak naast het Treeker Bergje in de bosschen. Het tiet er goed uit in xyn modern geschil derde kleuren. Er kunnen 10 pat ëoten -orden opgenomen, in 2 kamers met wee en 2 kamers met drie bedden, alle uitkomende op een groote waranda .n de voorzyde. Door deze aanwinst is Zandbergen in sat om behalve de eigen patientjes ook buitenpatiënten tegen een matig tarief op te nemen. Het phvi'joen biyft onderdeel van het herstellingsoord. De R. K. Tooneelvereeniging Ons Genoegen zal op Zondag 15 en Zondag 22 April, des avonds half acht, in het gebouw St. Jozef uitvoeringen geven. Opgevoerd zal worden het tooneelspel Het idee is een stoet samen te stel-[in 3 Bedoven «De Poülie-ka». van ten, die van uit de stad zal optrekken I Jan van Grosfeld. naar Birkhoven, waar het Landspel j plaats vindt. Het verleenen van stad.- i rechten aan Amersfoort door bisschop V FOUWenn£tn<lCn Hendrik van Vimndu (1259), gesymbo liseerd in het overreiken der stadssleu- telen, sal een der deelen vormen. Het gebouw voor tuberculose-be-1 welke door huishoudelijken arbeid ruw, rood ol beschadigd zijn, worden weder gaaf, zacht en blank door gen tot bet natuurschoon, doeD wy een spoor., voor zoover dit loopt over de Het gebouw Doos 30 en 60, tube 80 ct. PllPOl beroep op een ieder om mede te wer- perceelen kadastraal bekend Gemeente [stading van het Herstellingsoord!w.iuoeuuct. X UTUI

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1