DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 20 Juli 1928 No. 32
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden 11.00. Bulten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 ct
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOMIDDAO
Advertentlïn 29 ct. per regei. BUIfke tarieven voor handel en nQverheld
bij geregeld adverteercn. Advertentlln moeten Dinsdag en Vrijdag vdór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Handelen zonder te denken, is als
schieten zonder te mikken.
Epistel en Evangelie.
ACHTSTE ZONDAG
NA PINKSTEREN.
LES uit den brief van den H. apos
tel Psulus aan de RomeinenVIII,
12—17.
Broeders I Wij hebben eene schuld
te betalen, niet aan het vleescb, dat
wij naar het vleesch zouden leven.
Want indien gij naar het vleesch leeft,
zult gij stervendoch indien gij door
den geest de werken des vleesches
sterven doet, zult gij leven. Want zoo-
velen door den Geest Gods geleid
worden, zijn kinderen Godt. Immers hebt
gij niet ontvangen eenen geest van
knechtschap wederom in vrees, maar
gij hebt ontvangen eenen geest van
aanneming tot kinderen, in welken wij
roepenAbba, (Vader), De Geest zelf
toch geeft getuigenis aan onzen geest,
dat wij kinderen Gods zijn. Indien nu
kinderen, dan ook erfgenamen erfge
namen namelijk van God en mede
erfgenamen van Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XVI, 1—9,
In dien tijd sprak Jesus tot zijne
leerlingen deze gelijkenisEr was een
rijk man, die eenen rentmeester bad
en deze werd bij hem aangeklaagd als
had hij zijne goederen verkwiBt. En hij
riep hem en zeide tol hem: Wat hoor
ik dit van uDoe rekening van uw
rentmeesterschap! want gij zult niet
langer rentmeester kunnen zijn. De
rentmeester nu sprak bij zich zeiven
Wat zal ik doen, daar mijn beer mij
het rentmeesterschap ontneemt Spitten
kan ik niet, te bedelen schaam ik mij.
Ik weet wat ik doen zal, opdat, wan
neer ik van het rentmeesterschap zal
zija afgezet, zij mij in huone huizen
zullen ontvangen. Hij riep dan de
schuldenaars zijus heeren, een voor een,
bij zich en zeide tot den eersteHoe
veel zijt gij mijnen heer schuldig Deze
zeideHonderd vat olie. En hij zeide
tot hem Neem uw handschrift, zet u
terstond neder en schrijf vijftig. Daarop
zeide hij tot eenen andere: En gij, hoe
veel zijt gij schuldig Deze zeide: Hon
derd mud tarwe. En hij zeide tot hem
Neem uwen pachtbrief en schrijf tachtig.
En de heer prees den onrechtvaar-
digen rentmeester, orndat deze voor
zichtig gehandeld had. Want de kinde
ren dezer wereld zijn in bun geslacht
voorzichtiger dan de kinderen des lichts.
En Ik zeg umaakt u vrienden uit den
onrechtvaaidigen Mammon, opdat, wan
neer gij zult bezwijken, zij u opnemen
n de eeuwige woontenten.
Liturgie.
Achtste Zondag na Pinksteren,
De H. Kerk leert ons in de liturgi
sche gebeden van dezen Zondag dat
wij moeten leven volgens den nieuwen
geest, dien Christus ons heeft mede
gedeeld, dat wij bijgevolg ons hart
moeten onthechten Ban de begeerlijk
heden van het vleesch (Epistel) en de
aardsche goederen moeten besteden om
er ons in den hemel vrienden mede te
maken (Evangelie).
Eenieder zal wel begrijpen dat de
Zaligmaker in de gelijkenis van het
Evangelie van dezen Zondag door den
rijken man God verstaat en dat wij
menschen afgebeeld worden door dien
rentmeester. Ook zal men begrijpen dat
het niet d^ bedoeling van Jezus was
de onrechtvaardige handelwijze van dien
rentmeester te prijzen, die voorzeker
afkeurenswaardig was, doch alleen zijn
voorzichtigheid .omdat hij voorzichtig
gehandeld had«, door o.l. voor zijn toe-
komBt te zorgen.
.Doe rekenschap van uw rentmeester
schap Ook van ons zal eens reken
schap gevraagd worden van ons rent-
meesterschapVan de tijdelijke en
geestelijke goederen, die wij van God
ontvangen hebben. Denken we dikwijls
aan die belangrijke waarheid Bedenken
we dikwijls dat de aardsche goederen:
de gelden, de huizen, de landerijen en
andere zaken die wij bier bezitten en
ons eigendom noemen, toch eigenlijk
ons niet in eigendom toebehooren maar
dat God de eenige eigenaar is en da'
Hij ons dat alles maar voor een tijd
heeft toevertrouwd cu wij deibalve Z)n
rentmeester zijn, aan Wien we eens
daarvan rekenschap moeten geven, hoe
wij ze hebben gebruikt? Bedenken we
dikwijls dat ditzelfde geldt van de geeste
lijke goederen, van de gaveo oozer ziel,
van ons verstand, geheugen en wil, van
de zintuigen des lichaams, van de goede
ren der genade Dat we eenmaal reken
schap sullen moeten geven van de talen
ten door God ons geschonken, van het
gebruik van den tijd door God ons
gegeven
Hoe zou het met ons gesteld sijn
wanneer we heden of morgen eens ter
verantwoording werden opgeroepen
Zouden we dan wel alles behoorlijk
kunnen verantwoorden Daarom wor
den we heden gewaarschuwd ons intijds
daartoe voor te bereiden gelijk de rent
meester deed. Gelijk deze mao voor
zichtig was in zijn bezorgdheid voor
de toekomst, zoo wil de Zaligmaker dat
wij deze voorz chtigheid fn zooserre
navolgen dat wij bezorgd zijn voor de
toekomst oozer ziel, door intijds van
onze goederen den armen mede te
deelen opdat w) door de verdiensten
der aalmoezen, door de gebeden der
dankbare armen genade bij God ver
werven. «Maakt U vrienden van de
onrechtvaardige rijkdommens. Dit moe
ten we echter niet verstaan van goe
deren, die men op onrechtvaardige wijze
verkregen heeftzulke moeten aan den
wettigen eigenaar terug gegeven worden.
Hier worden alle aardsche goederen,
ook die men eerlijk bezit, onrechtvaar
dige rijkdommen genoemd omdat vele
menschen door die goederen tot on
rechtvaardigheid verleid worden. Het
wegschenken van die goederen door
den aalmoes is het groote middel om
in den dag des oordeels barmhartigheid
te verkrijgen, gelijk Jezus voorspelde
«Komt, gezegenden mijns Vaders...
want Ik was hongerig en gij hebt Mij
gespijzigd, naakt en gij hebt Mij
gekleed
inkomsten bij de kwestie van verdee
ling van belastingdruk? in de zaak van
eenzijdige ontwapening of wederzijdse!»
gelijktijdige vermindering van bewape
ning in het vraagstuk van den ge-
centraliseerden ambtenaren-staat, en de
staatkundige werkzaamheid van vrije
maatschappelijke groepen
Wij zijn te spoedig en te gaarne ge
neigd, om een zaak te stempelen tot
een vrije, tot een in-beginsel-ooverschil-
lige. Dat geeft vrijheid, om tot een
oordeel te komeo, dat ons in onze
particuliere omstandigheden past en
Levenslesjes.
Het geluk is een lachend oogenblik;
het bewustzijn goed gehandeld te heb
ben een tevreden eeuwigheid.
Het is wellicht het verschrikkelijkste
geschenk, dat een booze geest aan deze
eeuw vermaakteKennis zonder Be
kwaamheid.
De gerechtigheid is als het Koninkrijk
GodsZe is niet buiten ons als een
feit, ze is binnen in ons als een groot
De tijd is een heilige gave en iedere
dag is een leven in het klein.
Ik heb geen vertrouwen in bet ge
zegde, dat bijna alle dingen tot bèm
komen, die wacht. Mijne ervaring leert,
dat de eenige dingen, die tot den man
komen die wacht, de dingen zijn, die
door andere van de hand zijn gewezen.
Het is goed geld te hebben en de
dingen, die er voor te koop zijo, maar
het is ook goed even stil te staan om
te zien of men de dingen, die niet voor
geld te krijgen zijn, niet verloren heeft.
Denk breed, praat weinig, lach spoe
dig, werk hard, heb veel lief, geef ge
makkelijk, betaal contant en wees
vriendelijk, dat is genoeg.
Men hoort altijd: «Hij werkte zich
zelf op«. Let op «werkte*.
Eenheid.
Vele zaken, waarover tusschen katho
lieken verschil van meening bestaat,
worden genoemd vrije, in-beginsel-on-
verschillige zaken. Tusschen katholie
ken nu bestaat verschil van meening
het valt niet te ontkennen over
zaken, die de levensbelangen van ons
volk raken (denken wij alleen maar aan
de militaiie kwestie I) Gaat het inder
daad aan, al die zaken te verlagen tot
in-beginsel-on verschillige zaker
Speelt oiet bet beginsel, ons katho
lick beginsel, een belangrijke rol bij
de beantwoordiog van de vraag, of de
Staat al dan niet kan doorgaan met
meer uit te geven dan het bedrag zijoer
Doorzitten
Stukloopert j v'l\UL
ZonnebrandTD -
en Smetten rUlVUL
Maar verraadt dat niet juist ons ge
brek aan cultuur I Het toont ons knecht
schap aan materieele invloeden, aan
ideeën-werelden die niet de onze zijn.
Wij zijo onszelf niet. Beïivloed als wij
worden door lectuur, die niet van onzen
huize is om een der sterkste oor
zaken van ooze geestelijke slaafschheid
te noemen vareo wij in al die vr je
kwesties mee in scheepjes, waar men
ons wel passagier, maar geen bootsman
wjl laten zijn.
Dat er tusschen ons verschil van
meening is over sommige zaken, welke
diep in het maatschappelijk leven in
grijpen, komt, doordat wij ons w)s-
makeo, dat dat alles vrije en io-begin-
sel-onverschillige zaken zijn.
Zeker, het beginsel zal niet altijd en
tot in alle détails precies het weggetje
afpalen dat in de practische politiek
doorloopen moet worden evenmin
als het beginsel dat gedaan heeft in de
kwestie van de verhouding van het
openbaar en het bijzonder onderwijs,
eveomin als bet zulks doet bij het
vraagstuk van de salariëering van het
overheids-personeel.
Maar het andere verkeerde uiterste
is, net te doen, alsof geen beginsel
met al die zaken van practische poli
tiek te-maken heeft.
Het feit, dat wij in sommige zaken
onderling oneenigheid vertoonen, is niet
het bewijs, dat die zaken in-beginsel-
onverschillig zijn, maar levert het be
wijs van ons cultuurgebrek, dat ons
vooralsnog belet tot een sterke geeste
lijke eenheid geestelijke eenheid in
groote vragen van het maatschappelijk
leven te komen.
En hoezeer dit cultuur-gebrek ons
knauwt, blijkt wel uit de poging, het
te bestendigen en te verergeren, door
te doen alsof er geen vuiltje aai
lucht is en de katholieken alleen it
beginsel-onverschillige zaken niet
stemmig zijn.
Laten wij liever zien, wat er
hapertdat is onze kans, om beter te
Binnenland
Da Jacht.
We laten hieronder volgen een
treksel uit de miaisterieele beschikking
inzake de opening en sluiting van de
jacht in alle provinciën met uitzonde
ring van Groningen, Friesland, Drente
en Limburg.
Klein wild
Patrijzen van 8 Sept. 1928 tot 1 Jan,
1929. Houtsnippen van 8 Sept. 1928
tot 24 Jan. 1929. Korhennen van 29
Sept. 1928 tot 28 Oct. 1928. Korhanen
van 29 Sept. 1928 tot 1 Jan. 1929.
Fazaotenbennen van 29 Sept. 1928 tot
1 Jan. 1929, Fazantenhanen van 29
Sept. 1928 tot 27 Jan. 1929. Hazen
van 29 Sept. 1928 tot 1 Jan. 1929.
Waterwild
Zwanen van 3 Nov. 1928 tot 17
Febr. 1929. Ganzen van 23 Juli 1928
tot 28 April 1929. Watersnippen van
23 Juli 1928 tot 7 April 1929. Eenden,
alle soorten behalve wilde eenden, berg
eenden en eidereenden van 23 Juli 1928
tot 17 Pebr. 1929 Wilde eenden van
23 Juli 1928 tot 27 Jan. 19Ï9. Goud
plevieren van 1 Sept. 1928 tot 17 Febr.
1929.
Afrastering
Dr. H, 't Hoen sctnijft:
Vorig jaar werd door mij reeds de
aandacht gevestigd op de groote voor
deden van een weideafraslering zouder
prikkeldraad, zooals in Duitschland door
de firma's NordDraht tn Draht
Bremer te Rostock, zooveel wordt i
geleverd. Een model hiervan is thans
te zien bij den heer W. A. Nijenberg
te W)he, op wiens boederijen onge
veer 2 '/a H.A. weiland volgens dit
systeem is afgerasterd. De constructie
is heel eenvoudig, terwijl het geheel
si 1 ede in elkaar zit.
Een eerste vereischtc Is dat de )teren
posten, waarvoor uit den aard der zaak
ook eiken hout gebruikt kan worden,
stevig in den grond brpestigd zijn,
zoodat ze minstens 1.75 tot 2 Meter
lang moeten zija en in de diepe gaten
In beton worden gezet. De posten waar
de draadspanners lijn bevestigd en
de hoekposten zijn wat zwaarder en
worden bovendien extra geschraagd
want beide hebben veel te houden.
Nadat nu de posten op 5-6 Meter
geplaatst zijn en de horizontale af
dwarse draden flink zijn gespaonen
worden de staande of verticale draden
op afstanden van 1 Meter vastgezet
met behulp van verbindingsplaatjes en
"de perstang. Een dergelijke afrastering
maakt een heel anderen indruk dan die
onoogelijke afsluiting met prikkeldraad,
waardoor elk jaar zooveel runderen en
paarden dikwijls ongeaeeslljke verwon
dingen oploopen vooral aan de uiers
i ledematen.
Kapitalen gaan hiermede verloren en
dat bier niet overdreven wordt moge
blijken uit het feit dat een groot aantal
dieren tengevolge van ernstige verwon
dingen noodgedwongen geslacht worden.
De groote openbare slachthuizen zou
den hieromtrent de noodige gegevens
verstrekken kunnen.
Vooral gedurende de beete zomer
dagen, wanneer de ruoderhorzels zwer
men en het rundvee door de wei rent
tijn vervolgers te ontkomen,
of bij hevig onweer, als de dieren uit
angst de wei trachten te verlaten en
hierb) wanhopige pogingen doen om
door de prikkeldraadversperring heen
te komen, loopen zij veel verwondin
gen op.
Dit kan nu allemaal voorkomen wor
den door een soliede afrastering van
glad draad volgens bovengenoemd
systeem.
Om de kosten behoeft men er heusch
biet tegen op te zien, want bet
teriaal voor den aanleg ervan wordt
billijk geleverd aat dit model afraste
ring per 100 strekkende Meters en 5
dwarse draden op f41.32 komt te
staan derhalve nog geen f0,50 per M.
Niet alleen is deze afsluiting
slotte solieder en steviger dan een
prikkeldraad, doch bovendien goed-
Het is dan ook te hopen in de aller-
rste plaats uit een oogpunt van
dierenbescherming, dat weldra de prik
keldraad-afsluiting in ons land tot het
verleden zal behooren, als te zijn over
bodig en een kwelling voor onze huis-
Belangstellenden en belanghebbenden
die in de buurt van W)he komen raad
ik ten zeerste aan daar eens een kijkji
te gaan nemen.
Examen-tijd.
In de Gooi- en Eemlander slaakt
Jacob Cats Neef de volgende ontbot
zeming over de examenplagen
De schoone daeghen wel niet gants
ten eynde quaemen, toch deet het
grootste deel der lijders reets i
En rcusen-saecken heeft d' aplheecker
al ghedaen in aspirin, broom-kali
valeriaen.
Wie telt het starren-heyr en wie r
al de naemen van wie in Neederlant
nu deeden weer exaemen
Wie meet de spanning, wie telt
aental Kilo-watt, die 't Narren-schip
voor zijn vaert weer noodigh had
Wie, bije benaederiogh, wie durft de
wijsheyi raemen, die los coomt, die
ver-gast, vervlieght by soo'n
En wie de dwaesheyt, die door al de
gas-damp heur welrieckendbeedens
sendt, als waer' het bloemen-geur
Waer is het mensen-hooft, dat alles
kan om-vaemen, wat noodigh weesen
sou voot tienen bij 't exaemen
Wie 't had en wie 't behielt, de wijs-
hryi voor soo'n tien, die was van alle-
mael de grootste dwaes misschien.
Want och, de wijshryt, die men
naerstigh uyt gaet craemen, (en die ei
dus moet sijn) wil slaegben he
exaemen, doet den versaemelaers tam
niet soo heel veel quaet, omdat het
meeste toch weer flux veiloreu gaet
Maer d' ongheluckighen, die niet vei
lost en quaemen van wat wert in-ghr
pompt, gbeparst voor bet exsemer
hun hoofdeo ginghen óf nae korten tijt
kapot, óf bleeveo d' eyghenaers bun
leeven langh toch sot...
En dan 't Gymnasiumeen blaegh,
of 'n jonghe daeme doet daer in hei
Latijn en in bet Griecks exaemen, weet,
dat Vulcaen eens smeedd' een ragb-fljo
net van gout, waermee Goet, dat
van de rest maer niets oothoudtl...
En siet de Huysboud-schoolde
mtyskens sich bequaemen in 't coocken
ylaes, sy doen daerin exaemen
r voor haer self en voor wie van
haer wereken eet, is 'l toch een groot
gheluck, dat sy de halft vergeet
Doch van wat 't jongh geslacht aen
wijsheyt moet versaemen, omdat het
dwaeselick ghevraeght wort by 'n exar-
blijft, nae hetgheen verdampt, bije
veder toch een rest, b je elck waf anders
i oaer 'k hoop, voor elck het best',,.
Maer 't heerlickste toch wel en het
eest aeoghenaeme is het dlplomae,
't is het loon voor bet exsmen, de soen
Pae en Moe, 't cadeau, het reys-
biljet, nae het exaemen-wee, ist de
vacantie-pret
Zomersproeten veritwij-
nen spoedig door een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten
Paladleranfokkarij.
De lijd, dat men hieraan nog oiet
durfde denken, ligt nog niet zoo heel
achter ons. De pelzen welke
markt kwamen, waren meest van w
afkomstig. Vooral de vossenhuiden
beverbonten waren gezocht en werdeo
duur betaald. Konijnenvellen brachten
heel aat minder op. Maar toch werden
de huidjes der Aagorakonijm
flinke prijzen betaald, zoodat de animo
kwam om deze dingen niet uitslui
tend en niet in de eerste plaats om den
bont te kweeken, maar om de huid tol
groote waarde te laten komen. Bij die
konijnenfokkerij om het bont ia al heel
spoedig gebleken, dat op de kleur, de
kwaliteit en de dichtheid der beharing
erfelijke factoren invloed uitoefenen. Tot
datzelfde resultaat kwamen ook andere
pelsdierenfokkers, n.l. de fokkers
zilvervossen. Over hen en over hun werk
willen we iets meer vertellen.
Io Canada en vooral op het Prince
Edward Island komt en kwam deze
zeldzame vossensoort voor. De beharing
heel donker, waardoor een zilver-
harige ondergrond schijnt. Hoe meer
die zilveren ooderbebarlog te zien is,
meer waarde de boot bezit. De
huiden van deze vossen werden tegen
fabelachtige prijzen vaak, op de groote
bontmarkt te Londen verhaodeld en dit
bracht er een zekeren Charles Dalton
Dm te trachten een zilvervos levend
te bemachtigen. Dit gelukte hem, maar
de geweldig hooge priji, die hij voor
lijn diertje beurde, bracht hem op de
gedachte een paar vosjes te vangen en
daarmede een fokkerij te beginnen.
Het koste hem niet weinig moeite
mooie, maar wonder schuwe, wan
trouwige, listige dieren te bemachtigen.
Waren jonge veelbelovende dieren,
isar verschillend van kleur. En toen
begon een zorgvolle teeltkeuze, die den
fokker tenslotte na 10 jaren beloonde
een collectie vossen, die jaar op
jaar het hem mogelijk maakte een aan
tal magnifieke vellen naar de Londen-
sche markt te zenden. Zoo maakte hij
1910 voor 33 vellen het bedrag
f 108.075, Eéa bonthuid bracht de hoogst
betaalde wereldpiija van f6350op.
Natuurlijk kwamen et kapers op de
kust. Het kon niet verborgen blijven
r de huiden vandaan kwamen ee
begonnen de bewoners van hei
Prios Edward Island zelf ook te trach
het Dalion na te doen. Dat bracht
dezen er toe in 1912 levende vosten
erkoopen. En nu kwam er eer
me prijsstijging. De hoogste pr)i
I in 1913 betaald, toen voor 20
paar dieren hel oiet onaardige bedrag
van 11 562 000 gebeurd werd, of ge
middeld f80.000 per paar! Vosjes van
slechts weinige maanden oud werden
voor 145.000 per paar verkocht. Er
werd telfs een maatschappij opgericht
tot het fokken van silvetvoasen i
een beginkapitaal van 125 000.000.
'tWaa dus op groot-Amerikaanse!»
wijse ingericht l Maar de stroppen ble
ven ook niet uit. Die kwamen in
1914. Juiat in Rusland, Oostenrijk,
Duitschland, Frankrjjk en Engeland
CASCADEDROPS
is een ware uitkomst voor den
dorsfigen wandelaar en tourist,
n de rijken, die er o
ie wal de mooiatc veilen bezitten zou.
Een nieuwe markt werd gcaochl cn
gevonden in de Vereenlgde Staten. Ia
1925 werd voor f7.500.000 aan vel-
leljee ingevoerd I De vraag naar silver-
voaaenbont blijft nog all)d bestaan. Hat
ia niele buitengewoons, dal voor aen
huidje in de bontwinkela van Londen,
Par)t of New-York 12000 en meer ge
vraagd wordt.
Onder dese omstandigheden ia het
fokken van silvcrvoaaen een wlostgs-
eend bedrijf. De gemiddelde pr)t van
goede pets bedraagt thans <500.
ons laod vindt men ook reeds
eDkele fokkers. De eerste Nzdtrlaodsche
tilverfokkerij moet men te Wester voort
zoeken, waar de beer Franzel een tok
kel) ia begonneu en reada verscheidene
buiden naar Londen heeft gezonden.
Het vorige jaar ia ook een fokker)
in de buurt van Barneveld begonnen.
Het is wel gebleken, dat bet Holland-
ache klimaat buitengewoon goedgeschlkl
ia. om een mooie pela te verkr)geo.
Beter, dan b)v. het Zwittertche, waar
ook verscheidene bedt)veo heeft,
il men er mede beginnen, dan ia
erste eisch, dat men goed lokma
teriaal beeft. Met minderwaardige dieren
ondervindt mco heel vaak teleurstellin
gen. B)sondere kennis is «r niet voor
De kennels z)n meestal 10 maal 10
I, en kotten ongeveer f 200, Alt «xtra
veiligheidsmaatregel wordt een raster
werk aangebracht, terw)l in elke kennel
n oesthok aanwezig moet x)n.
De onderhoudskosten van een paar
issen met jongen bedragen per jaar
gemiddeld f 100. De paring beeft plaats
in Februari of Mssrt. De draagt)d be
draagt 52 dagen. Het aantal jongen
bedraagt 1—6, maar men rekent mees-
1 op 2. Al wat meer ia, ia toegift cn
:tra winst I
Het voedsel der volwassen vossen
bestaat uit visch cn vleeacb. Da jongen
ki)gen als ze gespeend z)n eerst wat
beschuit en melk met een klein beetje
vleesch. Tegen den winter komen te
op geheel vizch en vleesch dieet.
Wie meer over deze fokker) wenscht
weten, wende zich tot den heer
Frenzel, of lezeProf. D*m<>||Die
Silberfuchscuchtof AshbrookTur
farming for profit.
Burgerlijke Stand dar Gemeente Baarn.
GeborenBartholomew Wilhelmus,
v. J. A. van der Wurff en A. M.
Post Marie, d. v. E. M. Ge)scndor-
pher eu G. K. van den Brink Hen
drik Willem en Geertje Hendrika,z.
en d. van G. A. Dltera en J. v. Brum-
melen johannes, s. v. J. Holdorp
H. L. Schwarie. OndertrouwdP.
W. Dijkman en A. l.impcr J. Kil-
jan en G. van l.tmbalgen. Gehuwd:
J. Hornaveld en W. Kotkamp J.
Jansen en D. E. Roskamp - J. W.
Lacunes en J. Dijkhuizen. Overleden:
Jurriaan Kngelbert Stork 57 jaar cchtg.
A. C. E. W. Kogelberts.
Kerknieuws.
Aartsbisdom Ufrssht.
Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht
heelt benoemd tot pastoor le Beek bq
Dldam den Wcleerw. heer H. J. Peters
en tot Pastoor te Zwertemeer den Wel
Eerw. heer H. C. Bruggemar,.
Bisdom Haarlom.
Op den feestdag van den H. Apostel
jacobus, 25 Juli, zal, in de Kathedrale
Kerk van Haarlem dc plechtige Conse
cratie plaats hebben van Z. D. H. Mgr.
J D. J. Aengencnt tot Bisschop van
Haarlem.
Om tien uur 's morgens beginnen de
plechtigheden, doch om "half tien dienen
de geloovigeu en gcooodigden reeds in
«le kerk aanwezig te s)n.
Zomerwarmte
i Hevige Hoofdpijn;
HaafdplJatabUtter
wuik ucusren. In Buisjes tlOi
BIJ Apoth. «n Drogisten.